Акцизний збір


 

Законом суттєво, порівняно з 2003 р., змінено джерела та обсяги формування спеціального й загального фондів державного бюджету в 2004 р. за рахунок акцизного збору й збору на розвиток виноградарства, садівництва та хмелярства.
По-перше, у 2004 р. акцизний збір з вироблених в Україні товарів належатиме до доходів загального фонду держбюджету, крім 80% акцизного збору з вироблених в Україні нафтопродуктів i транспортних засобів. Ці 80% формуватимуть спеціальний фонд держбюджету. У 2003 р. це співвідношення було іншим — 70% акцизного збору з вироблених в Україні нафтопродуктів i транспортних засобів спрямовувалися до спеціального фонду держбюджету, а 30% акцизного збору з цих товарів — до загального фонду держбюджету.
Аналогічно змінилося співвідношення формування загального й спеціального фондів держбюджету за рахунок акцизного збору з увезених на територію України нафтопродуктів i транспортних засобів. До загального фонду держбюджету у 2004 р. належатиме акцизний збір з увезених на територію України товарів та 20% акцизного збору з увезених на територію України нафтопродуктів i транспортних засобів. 80% з увезених на територію України нафтопродуктів i транспортних засобів формуватимуть спеціальний фонд держбюджету.
По-друге, якщо у 2003 р. згідно із Законом України «Про Державний бюджет України на 2003 рік» надходження коштів від збору на розвиток виноградарства, садівництва i хмелярства формували спеціальний фонд держбюджету, то в 2004 р. кошти від цього збору належатимуть до доходів загального фонду держбюджету.
По-третє, як i в 2003 р., у 2004 р. акцизний збір з вироблених в Україні товарів, який сплачують платники, зареєстровані в АР Крим, повністю належатиме до доходів бюджету АР Крим. Ураховуючи такі взаємовідносини між державним i місцевими бюджетами, Верховна Рада Криму своєю постановою ще в лютому 2002 р. затвердила Положення про економічне стимулювання підприємств-виробників підакцизних товарів. Воно передбачає виплату сум фінансової підтримки кримським виробникам, які для цього повинні збільшувати обсяги реалізації підакцизних товарів i платежі до бюджету АР Крим порівняно з установленим базовим (плановим) рівнем реалізації та бюджетних надходжень. Така підтримка встановлюється в розмірі 50% від суми акцизу, фактично сплаченої підприємством-виробником до бюджету понад план платежів з акцизного збору до бюджету. Тобто половина суми сплаченого платником акцизного збору може повертатися йому з бюджету АР Крим (спеціального фонду Мінфіну) у вигляді фінансової підтримки. Проте зауважимо, що практично лише одне підприємство спроможне було дотримуватися встановлених умов i планів й отримувало відповідну підтримку — фірма «Союз-Віктан». Чи триватиме відповідне стимулювання кримських виробників підакцизних товарів у 2004 р., покаже реальна робота як кримських виробників, так i кримських органів державної влади, оскільки фірма «Союз-Віктан» вже змінила кримську реєстрацію на київську.
Крім того, плата за ліцензії на право роздрібної торгівлі алкогольними напоями й тютюновими виробами в Україні в 2004 р., як i в 2003 р., також спрямовуватиметься до доходів загального фонду місцевих бюджетів, а саме до доходів бюджету АР Крим, обласних бюджетів та міських бюджетів міст Києва й Севастополя.
Залишилися незмінними в 2004 р. «акцизні» джерела доходів загального фонду держбюджету, за рахунок яких здійснюється перерахування дотацій вирівнювання місцевим бюджетам, а саме:
акцизний збір з вироблених в Україні товарів (крім акцизного збору з вироблених товарів, який сплачують платники, зареєстровані в АР Крим, акцизного збору з вироблених в Україні нафтопродуктів i транспортних засобів);
акцизний збір з увезених на територію України товарів (крім акцизного збору з увезених в Україну нафтопродуктів i транспортних засобів).
Відповідно до ст. 9 Закону з 1 січня 2004 р. продовжується дія повної ставки акцизного збору в розмірі 60 євро за 1000 кг на бензини моторні (ГСТУ 320.00149943.015-2000) сумішеві з умістом не менш як п’яти відсотків високооктанових кисневмісних добавок (ВКД) за ТУУ 30183376.001 або етил-трет-бутилового ефіру (ЕТБЕ) А-76Ек, А-80Ек, А-92Ек, АІ-93Ек, А-95Ек, А-98Ек. На звичайні бензини моторні А-72, А-76, А-80, А-90, А-91, А-92, АІ-93, А-95, А-96,
А-98 та інших марок акцизну ставку згідно із Законом України від 11.07.96 р. № 313 «Про ставки акцизного збору i ввізного мита на деякі товари (продукцію)» встановлено в такому самому розмірі.
Законом України від 24.12.2002 р. № 347 «Про внесення змін до деяких законів України з питань оподаткування підакцизних та деяких інших товарів» ставка акцизного збору в розмірі 60 євро за 1000 кг на бензини моторні сумішеві встановлювалася тимчасово з 1 січня 2003 р. до 1 січня 2004 р. Запровадження єдиної ставки акцизного збору на сумішеві та звичайні бензини спрямовано на ліквідацію умов для виникнення схем мінімізації сплати акцизного збору з нафтопродуктів до бюджету, фальсифікованої заміни (за документами тощо) одних бензинів іншими i ухилення від сплати акцизного збору за рахунок різниці в ставках.
Водночас перелік нафтопереробних підприємств, що вироблятимуть бензини моторні сумішеві, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 29.01.2003 р. № 127 «Про затвердження переліків нафтопереробних підприємств, що вироблятимуть бензини моторні сумішеві, та державних спиртових заводів, що вироблятимуть високооктанові кисневмісні добавки до бензинів», набирає чинності з 1 січня 2004 р. До цього переліку увійшли всі сім нафтопереробних підприємств України — ВАТ «Нафтохімік Прикарпаття», ВАТ «НПК — Галичина», ВАТ «Лукойл-Одеський НПЗ», ЗАТ «Укртатнафта», ВАТ «Лисичанськнафтооргсинтез», ВАТ «Херсоннафтопереробка», Шебелинський газопереробний завод ДК «Укргазвидобування». Тобто право виробляти бензини моторні сумішеві з умістом не менш як 5% ВКД або ЕТБЕ, незважаючи на продовження дії повної ставки акцизного збору на ці бензини, надано лише цим нафтопереробним підприємствам. Цією постановою затверджено й перелік 33 державних спиртових підприємств, які можуть виробляти ВКД до бензинів.
Статтею 9 Закону встановлено також граничний мінімальний розмір податкового зобов’язання зі сплати акцизного збору на тютюнові вироби, яке обчислюється у відсотках до обороту з продажу цих виробів. Розмір такого зобов’язання не може бути меншим за третину встановленої законодавством ставки акцизного збору на тютюнові вироби у твердих сумах з одиниці реалізованого товару.
Згідно із Законом України від 06.02.96 р. № 30 «Про ставки акцизного збору на тютюнові вироби» з 1 січня 2004 р. відповідно вже до кодів УКТ ЗЕД поряд із твердими ставками акцизного збору на тютюнові вироби в розмірі 5 грн. за 1000 шт. на сигарети без фільтру з тютюну (цигарки) (код 2402 20 90 10), 11,5 грн. за 1000 шт. на сигарети з фільтром з тютюну (код 2402 20 90 20) додатково встановлюються адвалорні акцизні ставки в розмірі п’яти відсотків до обороту з реалізації тютюнових виробів. Також i на тютюн для паління з умістом або без умісту замінників у будь-якій пропорції (код 2403 10) поряд із ставкою в розмірі 10 грн. за 1 кг діятиме адвалорна акцизна ставка в розмірі 5% до обороту з реалізації.
Таким чином, податкове зобов’язання зі сплати акцизного збору, що обчислюється в розмірі п’яти відсотків до обороту з продажу тютюнових виробів, не може бути меншим для сигарет без фільтру з тютюну (цигарки) від 1,66 грн. за 1000 шт., для сигарет з фільтром з тютюну — від 3,83 грн. за 1000 шт. Звичайно, це істотно підвищує для виробників та імпортерів тютюнових виробів податкові зобов’язання з акцизного збору, що обчислюються у відсотках до обороту з продажу, оскільки фіксує мінімальний розмір цього зобов’язання.
З 1 січня 2004 р. об’єкти оподаткування акцизним збором як для тютюнових виробів, так i для алкогольних напоїв визначатимуться не відповідно до ст. 3 Закону від 15.09.95 р. № 329/95-ВР «Про акцизний збір на алкогольні напої та тютюнові вироби», а згідно з Декретом Кабінету Міністрів України від 26.12.92 р. № 18-92 «Про акцизний збір». Декретом встановлено, що з 1 січня 2004 р. адвалорна ставка акцизного збору на тютюнові вироби справлятиметься виходячи з вартості товарів за встановленими виробником та імпортером максимальними роздрібними цінами. ПДВ та акцизний збір не враховуватиметься при обчисленні акцизного збору за ставками у відсотках до обороту з продажу. При цьому для імпортера вартість товару має бути не меншою від митної вартості цього товару з урахуванням увізного мита.
З метою покриття ризиків втрат бюджету, пов’язаних з проведенням податкової реформи, та досягнення реальної збалансованості державного й місцевих бюджетів ст. 80 Закону зупинено на 2004 р. дію зниженої (пільгової) ставки акцизного збору в розмірі 2 грн. за 1 л 100-% спирту на спирт етиловий, що використовується закладами та установами охорони здоров’я для забезпечення лікувально-діагностичного процесу й виконання лабораторних досліджень, виробниками — суб’єктами підприємницької діяльності для виготовлення вибухових речовин, парфумів, нітроцелюлози, оцту спиртового, лікарських засобів (у тому числі компонентів крові i виготовлених з них препаратів), НВАО «Масандра» в межах квот, встановлених Кабінетом Міністрів України, для виготовлення марочних виноградних вин, а також на спирт технічний, що використовується для виробництва продукції за переліком, який затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.08.2002 р. № 1266 «Про затвердження Порядку здійснення контролю за обігом спирту».
Знижену (пільгову) ставку акцизного збору на зазначені спирти встановлено ст. 3 Закону України від 07.05.96 р. № 178 «Про ставки акцизного збору на спирт етиловий та алкогольні напої».

Юрій ВІЛЬХОВИЙ,
начальник управління організації перевірок
та контрольно-аналітичної роботи
Департаменту з питань адміністрування
акцизного збору i контролю за виробництвом та обігом підакцизних товарів ДПА України

 
ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 46 / 2003