ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

                   26.03.2004  N 5179/7/11-1317


            Про окремі питання справляння у 2004 році
              рентної плати за нафту, природний газ
                       і газовий конденсат


     Державна податкова  адміністрація   України   у   зв'язку   з
набранням    чинності  Законом  України  від  5  лютого  2004 року
N 1456-IV ( 1456-15 ) "Про рентні  платежі за нафту, природний газ
і газовий конденсат" і постановою Кабінету Міністрів України від 4
березня 2004 року N 255 (  255-2004-п )   "Про  внесення  змін  до
постанови Кабінету Міністрів України від 22 березня 2001 р. N 256"
повідомляє таке.

     1. Закон України "Про рентні  платежі за нафту, природний газ
і газовий конденсат" ( 1456-15 ) набрав чинності з  1  січня  2004
року,  за винятком розділу III, що набирає чинності з 1 січня 2005
року. Відповідно до норм цього Закону:
     платники рентних платежів за нафту,  природний газ і  газовий
конденсат,  об'єкти і  ставки рентних платежів за нафту, природний
газ і  газовий конденсат, порядок їх обчислення і сплати не можуть
встановлюватись або змінюватись іншими законодавчими актами,  крім
законів про внесення змін до цього Закону (стаття 2);
     платниками рентних платежів за нафту, природний газ і газовий
конденсат  є  суб'єкти  підприємницької діяльності,  що здійснюють
видобуток нафти,  природного газу чи газового  конденсату  (стаття
3);
     об'єктом оподаткування   для   рентних   платежів  за  нафту,
природний газ  і  газовий  конденсат  є  обсяги  видобутих  нафти,
природного газу і газового конденсату (стаття 4);
     базою оподаткування для рентних платежів за нафту,  природний
газ і  газовий  конденсат  є  вартість  обсягів  видобутих  нафти,
природного газу і газового конденсату (стаття 5).
     На відміну від цього, статтею 3 Закону України "Про Державний
бюджет України  на  2004  рік"  (  1344-15   )   установлено,   що
підприємства, які здійснюють видобуток природного газу та газового
конденсату (крім видобутку природного газу  із  морських  родовищ,
який  реалізується  за  регульованими цінами) і нафти,  вносять до
Державного  бюджету  України  у  порядку,  визначеному   Кабінетом
Міністрів  України,  рентну  плату за природний газ у розмірі 30,6
гривні за 1000 куб.  метрів,  за нафту - у розмірі 160 гривень  за
одну  тонну  і газовий конденсат - у розмірі 104,04 гривні за одну
тонну.
     Порядок обчислення  та внесення до Державного бюджету України
рентної  плати  за  нафту,  природний  газ  і  газовий   конденсат
затверджено  постановою  Кабінету Міністрів України від 22 березня
2001 року  N  256  (  256-2001-п  )  (зі  змінами і доповненнями).
Відповідно до норм цього Порядку:
     механізм обчислення та внесення до Державного бюджету України
рентної   плати  за  нафту,  природний  газ  і  газовий  конденсат
визначено цим Порядком,  а не Законом України "Про рентні  платежі
за нафту,  природний  газ і газовий конденсат" ( 1456-15 ),  як це
вимагається для встановлення механізму обчислення рентних платежів
за нафту, природний газ і газовий конденсат;
     платниками рентної плати за нафту,  природний газ  і  газовий
конденсат   є   підприємства,   які  здійснюють  видобуток  нафти,
природного газу та газового  конденсату,  або  за  їх  рішенням  -
філіали та інші відокремлені підрозділи, які мають поточні рахунки
в установах банку, і, на відміну від платників рентних платежів за
нафту,  природний газ і  газовий конденсат, не можуть бути фізичні
особи - суб'єкти підприємницької діяльності;
     розміри (ставки)  рентної  плати  за  нафту,  природний газ і
газовий конденсат встановлюються державним бюджетом,  а не Законом
України  "Про рентні  платежі  за нафту,  природний газ і  газовий
конденсат" ( 1456-15 ),  як це вимагається для встановлення ставок
рентних платежів за нафту, природний газ і газовий конденсат;
     об'єктом обчислення рентної плати за нафту,  природний газ  і
газовий  конденсат  є  обсяги відпущених нафти,  природного газу і
газового конденсату,  а  не  обсяг  і  вартість  видобутих  нафти,
природного  газу  і  газового конденсату,  як встановлено об'єкт і
база оподаткування для рентних платежів за нафту,  природний газ і
газовий конденсат відповідно до Закону України "Про рентні платежі
за нафту, природний газ і газовий конденсат" ( 1456-15 ).
     Таким чином,  рентна плата за нафту,  природний газ і газовий
конденсат як єдиний  платіж,  що  встановлений  статтею  3  Закону
України "Про  Державний  бюджет України на 2004 рік"  ( 1344-15 ),
колом  платників,  об'єктом  оподаткування,  ставками,  механізмом
запровадження,     нормативно-правовим    забезпеченням    суттєво
відрізняється від рентних  платежів  за  нафту,  природний  газ  і
газовий  конденсат,  запроваджених  Законом  України  "Про  рентні
платежі за нафту,  природний газ і газовий конденсат" ( 1456-15 ).
Слід  також  зазначити,  що  Закон  України "Про рентні платежі за
нафту,  природний газ і газовий конденсат" не  зупинив  дію  і  не
змінив норму статті 3 Закону України "Про Державний бюджет України
на 2004 рік", а тільки доручив Кабінету Міністрів України привести
власні  нормативні акти у відповідність до нього.  Поряд з цим,  з
прийняттям постанови Кабінету Міністрів України від 4 березня 2004
року N 255 ( 255-2004-п ) "Про внесення змін до постанови Кабінету
Міністрів  України  від  22  березня  2001  р.  N  256"   механізм
обчислення  рентної  плати  за  нафту,  природний  газ  і  газовий
конденсат зазнав змін у зв'язку з набранням чинності з  01.01.2004
р. Законом України "Про Державний бюджет України на 2004 рік" і не
зазнав змін з набранням чинності з 01.01.2004 р.  Законом  України
"Про рентні платежі за нафту,  природний газ і газовий конденсат".
Зазначене   підкреслює   різну    нормативно-методологічну    базу
формування названих платежів.
     Таким чином,  норми  Закону  України "Про рентні  платежі  за
нафту, природний газ і газовий конденсат"  (  1456-15  ),  які  не
зупиняють  і не змінюють норм Закону України "Про Державний бюджет
України на  2004  рік"  (  1344-15  ),  не  змінюють установленого
постановою    Кабінету Міністрів України від 22 березня 2001  року
N 256  (  256-2001-п  )  порядку  обчислення та справляння (у тому
числі порядку визначення пільг) рентної плати за нафту,  природний
газ  і  газовий конденсат,  запровадженої статтею 3 Закону України
"Про Державний бюджет України на 2004 рік",  і  не  застосовуються
при обчисленні цієї рентної плати.

     2. Відповідно  до  статті  3  Закону  України  "Про Державний
бюджет України на 2004 рік" ( 1344-15 ),  у 2004 році  за  газовий
конденсат  вноситься  рентна плата у розмірі 104,04 гривні за одну
тонну.  Зазначена норма набрала чинності з 1 січня  2004  року.  У
зв'язку  з  цим  при  обчисленні  податкових зобов'язань з рентної
плати за періоди 2004 року ставка 104,04 гривні застосовується  по
відношенню  до тонни газового конденсату.  Платникам рентної плати
за нафту, природний газ і газовий конденсат, які всупереч статті 3
Закону  України  "Про  Державний  бюджет  України на 2004 рік" при
поданні розрахунків рентної плати за періоди 2004 року обчислювали
цю  плату  виходячи  з обсягів стабільного газового конденсату або
іншого об'єкта оподаткування,  відмінного від газового конденсату,
належить  виправити  податкові  зобов'язання  з  рентної  плати  у
порядку,  встановленому пунктом 17.2 статті 17 Закону України  від
21.12.2000  р.  N  2181-III  (  2181-14  )  "Про порядок погашення
зобов'язань  платників  податків  перед  бюджетами  та  державними
цільовими фондами".

     3. Відповідно  до  статті  3  Закону  України  "Про Державний
бюджет України на 2004 рік" ( 1344-15 ) платниками  рентної  плати
за  нафту,  природний газ і газовий конденсат є підприємства,  які
здійснюють видобуток природного газу та газового конденсату  (крім
видобутку  природного газу із морських родовищ,  який реалізується
за регульованими цінами) і  нафти.  Разом  з  цим,  відповідно  до
пункту  5  Порядку  обчислення  та  внесення до Державного бюджету
України рентної плати за нафту, природний газ і газовий конденсат,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 березня
2001 року N 256 ( 256-2001-п ), за рішенням підприємства зазначену
рентну  плату  можуть  вносити  безпосередньо його філіали та інші
відокремлені підрозділи,  які мають поточні  рахунки  в  установах
банку.
     Оскільки до  податкових  органів не надходило інформації щодо
рішення нафтогазовидобувних підприємств про зміну порядку внесення
у 2004 році  рентної плати,  то платниками рентної плати за нафту,
природний   газ   і    газовий    конденсат    вважаються    філії
нафтогазовидобувних підприємств,  які  здійснюють видобуток нафти,
природного газу, газового конденсату.
     Прошу довести  зазначене до відома платників рентної плати за
нафту,  природний  газ  і  газовий  конденсат  і   підпорядкованих
податкових органів.

 Заступник Голови                                         С.Лекарь