НАЦІОНАЛЬНА КОМІСІЯ РЕГУЛЮВАННЯ ЕЛЕКТРОЕНЕРГЕТИКИ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

                   28.04.2004  N 05-34-11/1950
                  На N 24/27-663 від 11.03.2004

                                      ВАТ "Херсонобленерго"


                   В доповнення до листів НКРЕ
                    від 08.01.04 N Ш-184-17/59
                         ( vl184227-04 )
                  та від 14.01.04 N 05-39-11/98
                         ( vl_98227-04 )


     Національна комісія   регулювання  електроенергетики  України
розглянула лист ВАТ "Херсонобленерго" від 11.03.2004  N  24/27-663
та повідомляє таке.

     Відповідно до  статті  1  Закону  України  "Про метрологію та
метрологічну діяльність"  (  113/98-ВР  )  (далі  -  Закон)  засіб
вимірювальної  техніки - технічний засіб,  який застосовується під
час  вимірювань  і  має  нормовані  метрологічні   характеристики.
Відповідно  до  частини  2  статті  9  Закону засоби вимірювальної
техніки,  на  які  поширюється  державний  метрологічний   нагляд,
дозволяється  застосовувати  лише  за  умови,  якщо  вони  пройшли
повірку або державну метрологічну  атестацію.  Згідно  з  вимогами
частини  4  статті 20 Закону повірку засобів вимірювальної техніки
під час експлуатації та випуску з  виробництва  і  ремонту  можуть
виконувати   метрологічні   служби   підприємств   і  організацій,
акредитовані на право проведення цієї повірки.

     Метрологічний контроль і нагляд  здійснюються  метрологічними
службами  центральних  органів  виконавчої  влади,  підприємств  і
організацій у  сферах   своєї   діяльності   (стаття   29   Закону
( 113/98-ВР  ).  Під  час  метрологічного нагляду за забезпеченням
єдності вимірювань  проводиться  перевірка  стану  і  застосування
засобів  вимірювальної  техніки  та  своєчасності  надання засобів
вимірювальної техніки на повірку (стаття 34 Закону).

     Згідно з пунктом 11 Правил користування електричною  енергією
для населення,  затверджених постановою Кабінету Міністрів України
від  26.07.99  N  1357   (   1357-99-п   )   (далі   -   Правила),
відповідальність  за  збереження  приладів обліку,  встановлених у
квартирі,  на інших об'єктах  споживача,  та  пломб  на  них  несе
споживач.

     Відповідно до  пункту  38  Правил  (  1357-99-п ) в обов'язки
енергопостачальника входить проведення планової повірки, ремонту і
заміни      приладів     обліку     в     терміни,     встановлені
нормативно-технічними документами та договором.

     Згідно з ДСТУ 2681-94  "Метрологія.  Терміни  та  визначення"
повірка  засобів  вимірювальної  техніки  -  це визначення похибок
засобів вимірювальної техніки і  встановлення  їх  придатності  до
застосування.

     Відповідно до  пункту  4.7  Правил  користування  електричною
енергією, затверджених  постановою  НКРЕ  від  31.07.1996   N   28
( z0417-96 ), на постачальника електричної енергії за регульованим
тарифом покладено обов'язок щодо  експлуатації  та  обслуговування
розрахункових   засобів   обліку,   призначених   для  розрахунків
населення за спожиту електричну енергію.

     У випадку пошкодження приладу обліку,  зриву  пломби  та  дій
споживача,  які  призводять  до  зниження  показів  приладу обліку
застосовується Методика обчислення розміру відшкодування  збитків,
завданих енергопостачальнику внаслідок порушення споживачем Правил
користування  електричною  енергією  для  населення,   затверджена
постановою  НКРЕ  від  22.11.1999  N  1416  (  z0919-99  ) (далі -
Методика).

     Згідно з  пунктом  3  Методики  (   z0919-99   ),   вона   не
застосовується   у   разі   своєчасного   письмового  повідомлення
споживачем енергопостачальника про пошкодження приладу обліку  або
зірвані    пломби    (до    виявлення    порушення   представником
енергопостачальника)  та  за  умови  відсутності   явних   доказів
навмисного пошкодження споживачем приладу обліку або зриву пломби.

     Відповідно до  абзацу першого пункту 15 Правил ( 1357-99-п ),
пошкоджені прилади обліку підлягають експертизі.  У  разі  сумніву
споживача у правильності роботи приладу обліку він може звернутися
до енерегопостачальника для проведення  експертизи  (абзац  перший
пункту 16 Правил).

     У разі,   якщо   споживач  своєчасно  письмово  не  сповістив
енергопостачальника про пошкодження  приладу  обліку  або  зірвану
пломбу, і вважає, що втручання в роботу приладу обліку з його боку
не  було,  він  може  звернутися   до   енергопостачальника   щодо
проведення  експертизи  приладу  обліку,  в  тому  числі  під  час
виявлення порушення та оформлення відповідного акту.

     Експертиза приладів    обліку    проводиться    у    порядку,
передбаченому Положенням про проведення експертизи приладів обліку
електричної енергії у побутових споживачів,  затвердженого наказом
Міністерства  палива та енергетики України від 21 червня 2003 року
N 322 ( z0565-03 ) (далі - Положення).

     Відповідно до пункту 1.5 Положення ( z0565-03  ),  проведення
експертизи лічильників електричної енергії здійснюється комісією у
складі представників енергопостачальника та територіального органу
Держспоживстандарту.

     Під час    проведення   експертизи   лічильника   представник
територіального органу  Держспоживстандарту  встановлює  наявність
відтиску повірочного тавра, а також відповідно до методики повірки
лічильника конкретного типу придатність його  до  застосування  на
підставі   результатів   контролю   метрологічних   характеристик.
Відповідно до пункту 2.9 Положення ( z0565-03 ),  за  результатами
експертизи   складається   акт  проведення  експертизи  лічильника
електроенергії.

     У разі,  якщо за результатами експертизи пошкодженого приладу
обліку  встановлено  факт  відсутності  втручання у роботу приладу
обліку, Методика ( z0919-99 ) не застосовується.

     Відповідно до зазначеного, за своєчасність проведення повірки
приладів  обліку  відповідає  постачальник  електричної енергії за
регульованим тарифом.  У разі прострочення терміну повірки приладу
обліку,   визначеного   Державним   комітетом   України  з  питань
технічного  регулювання  та  споживчої  політики,  прилад   обліку
вважається  непридатним  для  застосування  з  вини  постачальника
електричної енергії за регульованим тарифом і всі  інші  порушення
щодо  обліку  електричної  енергії цим приладом обліку до усунення
зазначеного  порушення   Закону   України   "Про   метрологію   та
метрологічну  діяльність"  (  113/98-ВР ) не застосовуються.  Крім
того,  не будуть мати  правових  наслідків  результати  проведення
експертизи такого засобу обліку.

 Член Комісії                                           В.Меркушов