ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ

                        П О С Т А Н О В А

                        07.06.2004  N 102

               Про скаргу громадянина Рондіна В.Г.


     До Центральної виборчої комісії 2 червня 2004  року  надійшла
скарга    громадянина   Рондіна   Володимира   Гаррійовича,   який
балотувався кандидатом у народні  депутати  України  на  проміжних
виборах  народного  депутата  України  в  одномандатному виборчому
окрузі N 136, в якій він просить встановити, що під час проведення
виборів,  підрахунку голосів та встановлення результатів виборів в
одномандатному виборчому окрузі N  136  мали  місце  факти  грубих
порушень положень  статті  38  Конституції України ( 254к/96-ВР ),
статей 2-7, 10, 12, 25, 26, 30, 31, 51, 59, 64, 66, 67, 68, 69, 70
Закону України  "Про    вибори     народних   депутатів   України"
( 2766-14 ), скасувати за вищевказаних обставин постанови окружної
виборчої  комісії  зазначеного   виборчого  округу  від  2  червня
2004 року N 193 та N 194,  зобов'язати цю окружну виборчу  комісію
звернутися до Центральної виборчої комісії з поданням про визнання
проміжних виборів народного депутата України 30 травня 2004 року в
одномандатному  виборчому  окрузі  N  136 недійсними та визнати їх
недійсними,  а також повідомити  Генеральну  прокуратуру  України,
Службу  безпеки  України  та Міністерство внутрішніх справ України
про факти правопорушень.

     Розглянувши зазначену скаргу  та  додані  до  неї  матеріали,
Центральна виборча комісія встановила.

     31 травня 2004 року до окружної виборчої комісії з підготовки
та проведення проміжних  виборів  народного    депутата    України
30 травня  2004  року  в  одномандатному  виборчому  окрузі  N 136
надійшла скарга громадянина  Рондіна  В.Г.,  який  балотувався  на
проміжних  виборах  народного  депутата  України  в одномандатному
виборчому  окрузі  N  136,  з  вимогою  встановити,  що  під   час
голосування  та  підрахунку голосів виборців на виборчих дільницях
3,  19,  6,  41, 31, 27, 28, 42, 52, 75, 53, 40, 8, 36, 34, 7, 70,
66,  43,  56,  44, 54, 57, 45, 53, 51, 12, 20, 23, 37, 65, 64, 73,
76,  68, 11, 9, 21, 22, 33, 39, 55, 58, 61, 2, 36, 47, 67, 48, 46,
62,  63  мали місце факти порушення статті 38 Конституції  України
( 254к/96-ВР ),  статей 2-7,  25,  26,  30, 31, 59, 66, 67, 69, 70
Закону України    "Про    вибори   народних   депутатів   України"
( 2766-14 ),   які  не  дозволяють   з   достовірністю   визначити
результати  волевиявлення  виборців,  та звернутися до Центральної
виборчої  комісії  з  поданням  про  визнання  проміжних   виборів
народного  депутата  України 30 травня 2004 року в цьому виборчому
окрузі недійсними.

     Постановою окружної виборчої комісії одномандатного виборчого
округу  N  136  від  2  червня  2004  року  N  194 Рондіну В.Г.  у
задоволенні скарги відмовлено з мотивів  відсутності  підстав  для
визнання виборів, проведених 30 травня 2004 року, недійсними.

     Подану до    Центральної    виборчої    комісії   скаргу   на
вищезазначену постанову громадянин Рондін В.Г. обґрунтовує по суті
тими  самими обставинами,  що вже були предметом розгляду окружної
виборчої комісії одномандатного виборчого округу N 136.

     Включення дільничними виборчими комісіями у день  голосування
виборців до списків на підставі їх заяв за відсутності відповідних
рішень судів заявник просить визнати грубим порушенням  статті  38
Конституції   України  ( 254к/96-ВР )  та  низки  положень  Закону
України "Про вибори народних депутатів України" ( 2766-14 ).

     Частиною першою статті 38 Конституції  України ( 254к/96-ВР )
закріплено право громадян України вільно обирати,  а відповідно до
статті 70  Конституції  України  право  голосу  на  виборах  мають
громадяни України, які на день їх проведення досягли вісімнадцятим
років, крім визнаних судом недієздатними.

     Механізм реалізації    встановлених     Основним      Законом
( 254к/96-ВР )   виборчих  прав громадян,  зокрема під час виборів
народних депутатів  України,   врегульовано     Законом    України
"Про вибори народних депутатів України" ( 2766-14 ).

     Відповідно до  статті  22  Конституції України ( 254к/96-ВР )
виборцям гарантується право брати участь у виборах,  у тому  числі
шляхом  уточнення  списків  виборців  у  порядку,  встановленому в
Законі   України   "Про   вибори   народних   депутатів   України"
( 2766-14 ).  Зокрема, згідно з пунктом 2 частини другої статті 24
Закону   ( 2766-14 )  дільнична  виборча  комісія  уточнює  списки
виборців,  подає  їх  до  загального  ознайомлення  та у випадках,
передбачених Законом, вносить до них зміни.

     Згідно з частиною десятою статті 31 цього Закону  ( 2766-14 )
громадянин  має право оскаржити до дільничної виборчої комісії або
безпосередньо до  місцевого  суду  за  місцезнаходженням  виборчої
дільниці допущені при складанні списку виборців неправильності,  в
тому числі невключення,  неправильне включення або  виключення  зі
списку виборців його або інших осіб.

     Розглядаючи скаргу   громадянина   Рондіна В.Г.,   Центральна
виборча комісія взяла до уваги,  що відповідно до частини дев'ятої
статті  84  Закону України "Про вибори народних депутатів України"
( 2766-14 )   списки  для  голосування  30  травня  2004  року  на
проміжних  виборах  народного  депутата  України  в одномандатному
виборчому окрузі N 136 складалися на основі списків  виборців  для
проведення  чергових виборів народних депутатів України 31 березня
2002 року.

     У процесі  перевірки  зазначеної  скарги  Центральна  виборча
комісія встановила, що згідно з рішенням Одеської міської     ради
від 26 липня 2002 року N 197-XXIV (зі змінами,  внесеними рішенням
Одеської міської ради від 20 січня 2003 року N 960-XXIV) з 1 січня
2003     року     в      м. Одесі         встановлено        новий
адміністративно-територіальний поділ, тобто замість восьми районів
у місті утворено чотири. Це спричинило певні труднощі в складанні,
відповідно  до  частини  дев'ятої  статті  84    Закону    України
"Про вибори народних  депутатів  України"  ( 2766-14 ),    списків
виборців  для  голосування на проміжних виборах народного депутата
України 30 травня 2004 року в одномандатному  виборчому     окрузі
N 136.

     Крім того,  враховуючи  положення Закону України "Про свободу
пересування та вільний   вибір   місця   проживання   в   Україні"
( 1382-15 ),  кожний громадянин України вправі вільно пересуватися
територією України,  обирати місце постійного проживання,  за яким
реєструється відповідними державними органами і яке є визначальним
у  здійсненні  громадянами  своїх   виборчих   прав.   Гарантоване
Конституцією України  ( 254к/96-ВР )  право  громадян України   на
свободу  пересування  не  повною  мірою  враховано  у  визначеному
Законом   України  "Про   вибори   народних   депутатів   України"
( 2766-14 ) механізмі складання списків виборців.  З огляду на це,
включення  дільничними  виборчими  комісіями  громадян  до списків
виборців у день голосування на підставі  їх  заяв  за  відсутності
відповідних  рішень  судів не може розглядатися як грубе порушення
статті 38 Конституції України ( 254к/96-ВР )  та  положень  Закону
України "Про  вибори  народних  депутатів  України"   ( 2766-14 ).
Зазначені  обставини  не  можуть  розглядатись  як  підстава   для
сумнівів  у  достовірності  встановлених результатів волевиявлення
виборців.

     Центральна виборча  комісія  також  не  може   погодитися   з
доводами  заявника  щодо  неможливості  громадян  реалізувати своє
виборче право через невідповідність кількості  осіб,  внесених  до
списків  виборців,  кількості виборчих бюлетенів для голосування з
таких підстав.

     Відповідно до частини шостої статті   64    Закону    України
"Про вибори  народних  депутатів  України"  ( 2766-14 )   передача
виборчих бюлетенів для  голосування  дільничній  виборчій  комісії
здійснюється   в   кількості,  яка  дорівнює  кількості  громадян,
включених до списку виборців на  виборчій  дільниці,  з  резервом,
обсяг якого встановлюється Центральною виборчою комісією.  Частина
перша статті 63 Закону ( 2766-14 ) зобов'язує  Центральну  виборчу
комісію   забезпечити   виготовлення  в  централізованому  порядку
виборчих бюлетенів не пізніш як за десять днів до дня     виборів.
З метою  реалізації  зазначеного  положення  Закону    ( 2766-14 )
кількість  виборчих   бюлетенів,   необхідних   для   забезпечення
проведення,  зокрема проміжних виборів,  визначається,  виходячи з
орієнтовної кількості виборців у  межах  одномандатного  виборчого
округу.

     Орієнтовна кількість   виборців  в  одномандатному  виборчому
окрузі N 136 становила 145 тисяч 174 особи. Постановою Центральної
виборчої комісії  29  квітня  2004  року  N  51    ( v0051359-04 )
встановлено  резерв   виборчих   бюлетенів   для   голосування   в
одномандатному  виборчому  окрузі  N  136  обсягом  3 відсотки від
кількості  виборців,  включених  до  списків  виборців.  Згідно  з
протоколом  окружної  виборчої  комісії про підсумки голосування в
одномандатному виборчому окрузі N 136 загальна кількість  виборчих
бюлетенів  для  голосування  в  цьому  окрузі,  одержаних окружною
виборчою комісією,  становила 149 тисяч 491 бюлетень.  Таку ж саму
кількість  бюлетенів  одержано дільничними виборчими комісіями від
окружної виборчої комісії одномандатного виборчого округу  N  136.
Кількість  виборців,  включених  до  списків  виборців на виборчих
дільницях одномандатного виборчого округу N 136,  на день  виборів
становила   142  тисячі  570  виборців.  Кількість  виборців,  які
отримали  виборчі  бюлетені  для  голосування   в   одномандатному
виборчому окрузі N 136, становила 34 тисячі 760 виборців.  Причому
кількість не використаних виборчих  бюлетенів  для  голосування  в
одномандатному  виборчому  окрузі  N 136 становила  114  тисяч 731
бюлетень.  Кількість виборців,  які взяли  участь  у  голосуванні,
становила 34 тисячі 740 виборців.

     Таким чином,  факти  порушення статті 38 Конституції  України
( 254к/96-ВР ),  статей 2-5 Закону України  "Про  вибори  народних
депутатів України"    ( 2766-14 ),  на  які громадянин Рондін В.Г.
посилається в своїй скарзі, не мали місця і не можуть розглядатися
як підстава для задоволення викладених у скарзі вимог.

     При розгляді  скарги  громадянина  Рондіна  В.Г.  Центральною
виборчою комісією також вивчено й інші  обставини,  якими  заявник
обґрунтовує  свої вимоги,  досліджено додані до скарги документи -
копії актів,  складених під час проведення голосування на виборчих
дільницях,  а  також  протоколів  дільничних  виборчих комісій про
підсумки  голосування.  Надаючи  оцінку   зазначеним   документам,
Центральна  виборча  комісія  виходить  з  того,  що  з 34 поданих
заявником  актів  про  порушення  законодавства  України  під  час
голосування  на  виборчих  дільницях  цього виборчого округу 18 не
можуть бути взяті Центральною виборчою комісією до уваги з підстав
порушення  вимог  пункту 6 частини шостої статті 60 Закону України
"Про вибори народних депутатів України" ( 2766-14 ) щодо форми  їх
складання, а саме: підписання актів одним виборцем або взагалі без
підпису виборців,  тоді  як  Закон  передбачає  в  разі  виявлення
порушень   цього  Закону  право  офіційного  спостерігача  скласти
відповідний  акт,  що  підписується  ним  та  не  менш  як   двома
виборцями,  які  засвідчують  факт  цього  порушення.  Шістнадцять
актів,  наданих заявником,  хоча і складено  відповідно  до  вимог
цього Закону ( 2766-14 ), але зазначені в них порушення Закону під
час  голосування  та  підрахунку  голосів  на  виборчих  дільницях
одномандатного  виборчого  округу N 136  не  можуть  бути  визнані
Центральною виборчою комісією  такими,  що  згідно  з  положеннями
частини  першої  статті  70  Закону  України  "Про вибори народних
депутатів України" не дозволяють достовірно  визначити  результати
волевиявлення  виборців,  або такими,  що вважаються підставою для
визнання голосування на виборчій дільниці недійсним.

     Надані громадянином Рондіним В.Г. копії протоколів дільничних
виборчих  комісій  не  можуть  бути  прийняті Центральною виборчою
комісією як  докази,  оскільки  не  є  автентичними  переданим  до
Центральної  виборчої комісії у визначеному     частиною    сьомою
статті 74 Закону України "Про вибори народних  депутатів  України"
( 2766-14 ) порядку протоколам дільничних виборчих комісій. А тому
підстав для висновку про порушення  законодавства  при  підрахунку
голосів виборців дільничними виборчими комісіями немає.

     Підставами для  визнання  голосування  на  виборчій  дільниці
недійсним, згідно з пунктами 1-3 частини першої статті  70  Закону
України "Про  вибори  народних  депутатів України" ( 2766-14 ),  є
лише:  1) незаконне голосування (вкидання  виборчого  бюлетеня  до
виборчої  скриньки  за виборця іншою особою;  голосування особами,
які не мають права голосу; голосування особами, які не включені до
списку  виборців  по  виборчій  дільниці  або  включені  до  нього
безпідставно; голосування особою більше ніж один раз) у кількості,
що  перевищує 10 відсотків кількості виборців,  які взяли участь у
голосуванні  на  виборчій  дільниці   у    відповідному    окрузі;
2) виявлення  у виборчих скриньках виборчих бюлетенів у кількості,
що перевищує більше ніж на 10 відсотків  кількість  виборців,  які
взяли  участь  у  голосуванні  на виборчій дільниці у відповідному
окрузі;  3) знищення або пошкодження виборчої скриньки (скриньок),
що  унеможливлює  встановлення  змісту  виборчих  бюлетенів,  якщо
кількість цих бюлетенів перевищує 10 відсотків кількості виборців,
які взяли участь у голосуванні на виборчій дільниці у відповідному
окрузі.

     Згідно з частиною  третьою  статті    70    Закону    України
"Про вибори  народних  депутатів  України"  ( 2766-14 ),  у   разі
виявлення обставин,  зазначених у частині першій статті  70  цього
Закону,  в  кожному  випадку  дільнична  виборча  комісія  складає
відповідний  акт,  який  підписується  всіма  присутніми   членами
дільничної  виборчої  комісії  та  скріплюється  печаткою виборчої
комісії.  Такий акт (акти) є  підставою  для  розгляду  дільничною
виборчою  комісією  питання  про  визнання голосування на виборчій
дільниці у відповідному окрузі недійсним.

     Як випливає   з   постанови   окружної    виборчої    комісії
одномандатного  виборчого  округу  N  136 від 2 червня   2004 року
N 193,  акти про виявлення обставин,  зазначених у частині  першій
статті  70 Закону України "Про вибори народних депутатів  України"
( 2766-14 ),   дільничними  виборчими   комісіями   одномандатного
виборчого округу  N  136 під час голосування та підрахунку голосів
на  проміжних   виборах    народного депутата  України  30  травня
2004 року  в  цьому  окрузі  не  складалися,  питання про визнання
голосування недійсним на виборчих дільницях дільничними  виборчими
комісіями не розглядалися.

     У своїй  скарзі Рондін В.Г.  також просить Центральну виборчу
комісію  зобов'язати  окружну   виборчу   комісію   одномандатного
виборчого  округу N 136 звернутися до Центральної виборчої комісії
з поданням  про  визнання  проміжних  виборів  народного  депутата
України  30  травня 2004 року в цьому виборчому окрузі недійсними.
Зазначені вимоги не ґрунтуються  на  Законі  ( 2766-14 )  та    не
підлягають задоволенню з таких підстав.

     Відповідно до  частин першої,  третьої та четвертої статті 77
Закону України "Про вибори народних депутатів України" ( 2766-14 )
окружна   виборча  комісія  звертається  до  Центральної  виборчої
комісії з поданням про визнання виборів в одномандатному виборчому
окрузі   недійсними,   яке  повинно  містити  мотивовані  підстави
визнання виборів  недійсними.  Рішення  про  внесення  подання  до
Центральної   виборчої  комісії  про  визнання  виборів  народного
депутата України  в  одномандатному  виборчому  окрузі  недійсними
приймається на засіданні окружної виборчої комісії двома третинами
членів комісії від її складу.

     Вичерпний перелік підстав визнання виборів народного депутата
України  в  одномандатному  окрузі  недійсними  визначено частиною
першою статті 77 Закону України  "Про  вибори  народних  депутатів
України" ( 2766-14 ).

     Центральна виборча  комісія,  розглянувши скаргу Рондіна В.Г.
та додані  до  неї  матеріали,  не  встановила  наявності  в  ході
проведення   виборів  або  при  підрахунку  голосів  таких  фактів
порушення Закону України "Про вибори народних депутатів   України"
( 2766-14 ),    які  не  дозволяли  б  з  достовірністю  визначити
волевиявлення виборців,  тобто  підстав,  передбачених  пунктом  1
частини першої статті 77 цього Закону.

     Постановою окружної   виборчої   комісії   з   підготовки  та
проведення проміжних виборів народного депутата України 30  травня
2004 року в одномандатному виборчому окрузі N 136   від  7  травня
2004 року N 102 утворено 77  виборчих  дільниць  для  голосування.
Таким  чином,  звернення  окружної виборчої комісії одномандатного
виборчого округу N 136 до Центральної виборчої комісії з  поданням
про  визнання  проміжних  виборів  народного  депутата     України
30 травня 2004 року в цьому виборчому окрузі недійсними з підстав,
передбачених  пунктом  2  частини  першої статті 77 Закону України
"Про вибори народних депутатів України" ( 2766-14 ),  можливе лише
за  умови,  якщо не менше ніж на 19 виборчих дільницях зазначеного
виборчого округу голосування було визнано недійсним.

     Згідно з постановою окружної виборчої комісії  одномандатного
виборчого  округу  N  136 від 2 червня 2004 року N 193 Центральною
виборчою комісією встановлено,  що на жодній з виборчих  дільниць,
утворених  цією виборчою комісією,  голосування,  в тому числі й з
підстав,  викладених у скарзі Рондіна В.Г.,  недійсним визнано  не
було.

     Відповідно до  вимог  частини шостої статті 72 Закону України
"Про вибори народних депутатів України" ( 2766-14 )  за  наявності
відповідно  оформлених  актів про порушення вимог цього Закону під
час проведення голосування та (або) підрахунку голосів виборців на
виборчій  дільниці,  що  ставлять під сумнів результати підрахунку
голосів виборців на цій дільниці,  окружна  виборча  комісія  може
прийняти  рішення  про  проведення  повторного  підрахунку голосів
виборців на виборчій дільниці. Як встановлено Центральною виборчою
комісією,   заявником  у  встановленому  порядку  не  порушувалося
питання перед окружною виборчою комісією одномандатного  виборчого
округу  N  136  щодо  проведення  повторного підрахунку голосів на
виборчих дільницях, на яких виявлено, за його скаргою, порушення.

     За вищенаведених  обставин  вимоги  заявника  до  Центральної
виборчої  комісії  щодо  зобов'язання  окружної  виборчої  комісії
одномандатного виборчого округу N 136  звернутися  до  Центральної
виборчої   комісії  з  поданням  про  визнання  проміжних  виборів
народного депутата України 30 травня 2004 року в  цьому  виборчому
окрузі недійсними з підстав, передбачених пунктом 1 частини першої
статті 77  Закону України "Про вибори народних депутатів  України"
( 2766-14 ),     не   ґрунтуються   на  Законі  та  не  підлягають
задоволенню.  Крім того,  Законами України  "Про  вибори  народних
депутатів України" ( 2766-14 ) та "Про Центральну виборчу комісію"
( 733/97-ВР ) Центральній виборчій комісії не  надано  повноважень
зобов'язувати  окружну  виборчу  комісію  звертатися з поданням до
Центральної виборчої комісії про визнання виборів  у  відповідному
одномандатному  виборчому  окрузі  недійсними.  У  разі  наявності
відповідних підстав Центральна виборча  комісія  може  за  власною
ініціативою визнати вибори народного депутата України недійсними.

     Окружна виборча  комісія з підготовки та проведення 30 травня
2004  року  проміжних  виборів  народного   депутата   України   в
одномандатному виборчому окрузі N 136,      розглядаючи     скаргу
Рондіна В.Г.,  не встановила порушень,  визначених частиною першою
статті 77 Закону ( 2766-14 ), залишивши її без задоволення.

     Згідно з  пунктом  17  частини  другої  статті  23,  частиною
дев'ятою статті 74,  статтями 83 та 84 Закону України "Про  вибори
народних депутатів  України"  ( 2766-14 ) та на підставі протоколу
про  підсумки  голосування  виборців  в  одномандатному  виборчому
окрузі  N 136,  за відсутності підстав,  які могли б поставити під
сумнів  результати  підрахунку  голосів   виборців   на   виборчих
дільницях  цього  виборчого  округу  та їх волевиявлення,  окружна
виборча комісія 2 червня 2004 року прийняла постанову  N  194  про
визнання   обраним   народним   депутатом   України  Кіссе  Антона
Івановича. Зазначена постанова прийнята окружною виборчою комісією
в межах її повноважень і не суперечить вимогам    Закону   України
"Про вибори народних депутатів України" ( 2766-14 ).

     Таким чином,  розглядаючи  оскаржувані   постанови   окружної
виборчої комісії одномандатного виборчого округу N 136, Центральна
виборча  комісія  не  встановила  підстав  для  їх  скасування  та
визнання  проміжних  виборів  народного  депутата  України в цьому
виборчому  окрузі  недійсними.  Допущені  ж  у  день   голосування
виборців порушення не є суттєвими,  а тому, вони не могли вплинути
на результати  голосування.  З  огляду  на  зазначене,  Центральна
виборча  комісія  також  не  вбачає  підстав  для  порушення перед
Генеральною  прокуратурою  України,   Службою   безпеки   України,
Міністерством  внутрішніх  справ  України питання про необхідність
проведення перевірки викладених у скарзі обставин.

     Виходячи з викладеного,  відповідно    до    частини   першої
статті 22,   частини   першої  статті  38  Конституції     України
( 254к/96-ВР ),  статей 2-5,  пункту 5 частини другої  статті  10,
статті 17,  пунктів 6,  16-19, 22 частини другої статті 23, статей
25,  29, 30, 31, 60, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 72, 74, 77 Закону
України  "Про  вибори  народних  депутатів  України"  ( 2766-14 ),
керуючись статтями 11,  12,  пунктом 24 статті 14  Закону  України
"Про Центральну виборчу комісію" ( 733/97-ВР ), Центральна виборча
комісія  п о с т а н о в л я є:

     1. Скаргу громадянина  Рондіна  Володимира  Гаррієвича,  який
балотувався  на  проміжних  виборах  народного  депутата України в
одномандатному виборчому окрузі N 136,  від  2  червня  2004  року
залишити без задоволення.

     2. Цю   постанову   надіслати   окружній   виборчій   комісії
одномандатного виборчого округу N 136 та громадянину Рондіну В.Г.

 Голова Центральної виборчої комісії                     С.КІВАЛОВ