Коментар до Закону України від 17.06.2004 р. № 1801-IV «Про внесення змін до Закону України «Про Державний бюджет України на 2004 рік» щодо акцизного збору

1. До ст. 9 (абзац дванадцятий) Закону України від 27.11.2003 р. № 1344-ІV«Про Державний бюджет України на 2004 рік» (далі - Закон № 1344-ІV) внесено уточнюючі редакційні зміни. Як і раніше граничний мінімальний розмір податкового зобов'язання зі сплати акцизного збору на тютюнові вироби, що обчислюється у відсотках від обороту з продажу цих виробів, не може бути меншим ніж одна третина установленої законодавством ставки акцизного збору на відповідні тютюнові вироби у твердих сумах. Разом з тим до ст. 9 Закону № 1344-ІV законодавцем внесено редакційне уточнення в частині ставки акцизного збору на тютюнові вироби у твердих сумах, яким конкретизовано, що цю ставку встановлено за 1000 шт. реалізованого товару (в попередній редакції абзацу дванадцятого ст. 9 зазначалося, що ставку акцизного збору на тютюнові вироби у твердих сумах встановлено з одиниці реалізованого товару).

Згідно із Законом України від 06.02.96 р. № 30/96-ВР «Про ставки акцизного збору на тютюнові вироби» з 01,01.2004 р. відповідно до кодів

УКТ ЗЕД поряд із твердими ставками акцизного збору на тютюнові вироби в розмірі 5 грн. за 1000 шт. на сигарети без фільтру з тютюну (цигарки) (код 2402 20 90 10) та 11.5 грн. за 1000 шт. на сигарети з фільтром з тютюну (код 2402 20 90 20) додатково встановлено адвалерні акцизні ставки в розмірі 5% від обороту з реалізації тютюнових виробів. Також і на тютюн для паління, з вмістом або без вмісту замінників у будь-якій пропорції (код 2403 10) поряд із ставкою в розмірі 10 грн. за 1 кг діє адвалерна акцизна ставка в розмірі 5% від обороту з реалізації

2. Законом № 1801-IV внесено суттєві зміни до ст. 1 Закону України від 07.05.96 р. № 178/96-ВР «Про ставки акцизного збору на спирт етиловий та алкогольні напої» (далі — Закон № 178/96-ВР), і з 01.07.2004 р. запроваджено нові ставки акцизного збору на вітчизняні вина виноградні, вина плодово-ягідні та спирт коньячний.

Розглянемо старі та нові розміри ставок акцизного збору на вищезазначені товари в порівняльній таблиці.

Код товару згідно з УКТ ЗЕД

Опис товару

Стара ставка акцизного збору в грн. з одиниці товару

Код товару згідно з УКТ ЗЕД та опис товару

Нова ставка акцизного збору в грн. з одиниці товару

2204 (крім 2204 10, 2204 21 10 00, 2204 2910 00)

Вина виноградні натуральні, включаючи вина з доданням спирту та міцні (з урахуванням ст. 2 Закону № 178/96-ВР)

0,25 грн. за 1 л*

* тимчасово з 01.07.2003 р. до 01.01.2004 р.— 0,92 грн. за 1 л на вина виноградні натуральні з доданням спирту 2204 (крім 2204 10, 22042110 00, 22042910 00)

2204 (крім 2204 10, 2204 2110 00, 2204 2910 00) Вина виноградні натуральні з вмістом цукру не більше ніж 0,3 г/100 см3 (сухі) та марочні кріплені

0,25 грн. за 1 л

2204 (крім 2204 10, 2204 21 10 00, 2204 2910 00)

Тільки вина виноградні натуральні з доданням цукру*

*це вина виноградні натуральні напівсухі та напівсолодкі купажні, для підвищення цукристості яких додається цукор (в основному глюкоза і фруктоза) у вигляді виноградних концентратів (сусла) (лист ДПА України від 16.01.2004 р. №611/7/21-5117 та лист Комітету з питань фінансів і банківської діяльності Верховної Ради України від 24.03.2004 р. №06-10/10-342)

0,92 грн. за 1 л

2204 (крім 2204 10, 2204 21 10 00, 2204 2910 00) Вина виноградні натуральні з вмістом цукру більше ніж 0,3 г/100 см3 (напівсухі, напівсолодкі) 2204 (крім 2204 10, 2204 21 10 00, 2204 2910 00) Вина виноградні з доданням спирту та міцні (кріплені), крім марочних кріплених

0,92 грн. за 1 л

0,10 грн. за 1 об'ємний відсоток спирту в 1 л

2206

Інші зброджені напої (сидр яблучний та грушевий, грушівка (перрі), напій медовий), напої змішані, які містять алкоголь, та суміші алкогольних напоїв з безалкогольними

2,6 грн. за 1 л*

* тимчасово на вина плодово-ягідні (код 2206) з 09.08.2003 р. до 01.01.2004 р.—1,2 грн. за 1л

2206 00 Зброджені плодові та ягідні напої (сидр, перрі та інші) з доданням спирту, напої змішані, які містять алкоголь, та суміші алкогольних напоїв з безалкогольними (крім зброджених плодових та ягідних напоїв (сидру, перрі та інших) без додання спирту) 2206 00 Тільки зброджені плодові та ягідні напої (сидр, перрі та інші) без додання спирту

0,10 грн. за 1 об'ємний ., відсоток спирту в 1 л (тимчасово до 1 січня 2006 р. — 0,07 грн. за об'ємний відсоток спирту в 1л)

1,2 грн. за 1 л

2208 20 89 00

Тільки спирт коньячний

0

2208 20 89 00 Тільки спирт коньячний

16 грн. за 1 л 100-процентного спирту

Примітка. З урахуванням пп. «в» п. 2 ст. З Закону від 15.09.95 р. № 329/95-ВР «Про акцизний збір на алкогольні та тютюнові вироби» та пунктів 2.2 і 5,1 Інструкції, затвердженої наказом Держмитслужби України від 21.01.2000 р. І* 33 (у редакції наказу Держмитслужби України від 13.10.2000 р. №568), акцизний збір не справляється з вартості та обсягів імпортованої сировини чи оборотів з реалізації (передачі) української сировини, що ввозиться або використовується підприємствами— виробниками алкогольних напоїв для виробництва алкогольних напоїв, за наявності довідки податкової інспекції (адміністрації) за місцезнаходженням цього підприємства.

По-перше, законодавцем конкретизовано, що основним критерієм в обкладанні акцизним збором вин виноградних натуральних є вміст у них цукру. Якщо вміст цукру в таких винах становить не більше ніж 0,3 г/100 см3 (а це сухі виноградні вина), то застосовується ставка акцизного збору в розмірі 0,25 грн. за 1 л. Якщо вміст цукру в таких винах становить більше ніж 0,3 г/100 см3 (а це напівсухі та напівсолодкі виноградні вина), то застосовується ставка акцизного збору в розмірі 0.92 грн. за 1 л.

Основним процесом у технології виробництва вина є спиртове бродіння, в результаті якого виноградне сусло (виноматеріал) перетворюється у вино і після завершення процесу бродіння вміст цукру у вині становить не більше ніж 0,3 г/100 см3. Це сухі вина, які виробляються повним зброджуванням цукрів виноградного сусла.

Вміст цукру (більше ніж 0,3 г/100 см3) у готовому вині (напівсухі та напівсолодкі вина) досягається завдяки окремим технологічним прийомам під час виробництва вина, а саме:

В Україні виноградні натуральні вина виробляються практично за купажною схемою - шляхом додання цукру (в основному глюкоза та фруктоза) у вигляді виноградних концентратів (цукровмісних компонентів виноградного походження). Наприклад, у Грузії вина виноградні сухі виробляються, як правило, за класичною технологією.

Додання у вино спирту виключає можливість віднесення його до категорії виноградних натуральних вин із вмістом цукру більше ніж 0,3 г/100 см3 (напівсухі та напівсолодкі вина), які обкладаються за ставкою 0,92 грн. за 1 л.

По-друге, з 01.07.2004 р. як на сухі виноградні натуральні, так і на марочні кріплені виноградні вина застосовується однакова ставка акцизного збору в розмірі 0,25 грн. за 1 л. Раніше, до 01.07.2004 р., вина виноградні з доданням спирту та міцні, у тому числі й марочні кріплені вина також обкладалися за ставкою 0,25 грн. за 1 л. Однак з 1 липня цього року на вина виноградні з доданням спирту та міцні (кріплені) вина, за винятком марочних кріплених, ставку акцизного збору встановлено вже в розмірі 0,10 грн. за 1 об'ємний відсоток спирту в 1 л (в середньому в перерахунку ставка збільшується у 7 — 8 разів). Відповідно це призведе до значного підвищення розміру податкового зобов'язання платників акцизного збору з кріплених вин та відпускної ціни на ці вина, яка формується з урахуванням акцизного збору. На марочні кріплені виноградні вина залишається стара ставка акцизного збору - 0,25 грн. за 1 л, що створює умови для збільшення споживчого попиту на них за рахунок цінової привабливості порівняно з іншими кріпленими виноградними винами.

Відповідно до ДСТУ 2164-93 «Вина виноградні» марочними винами є вина постійного складу і якості, які характеризуються особливою тонкістю букета і смаку, зроблені за оригінальною технологією. Згідно з ГСТУ 45.002-96 «Вина тихі» марочними винами є вина, які виробляють за індивідуальними для кожної марки технологіями з певних сортів винограду, вирощених у суворо регламентованих районах, чи спеціально підібраної суміші з обов'язковою витримкою у дубовій тарі не менше ніж 1,5 року з моменту закладки на витримку. Тихі вина поділяються на столові та кріплені. Кріплені тихі вина (міцні та десертні) за своїми кондиціями містять спирту етилового 14 — 20% (об'ємна частка етилового спирту).

Марочним винам може бути присвоєно ранг вин контрольованих за походженням назв, якщо вони за стабільністю якості та обсягом виробництва відповідають установленим вимогам. Колекційні — це марочні вина, які після закінчення витримки у дубовій тарі додатково витримуються у пляшках не менше ніж три роки і реалізуються у тій самі тарі.

Згідно зі ст. 11 Закону України від 19.12.95 р. № 481/95-ВР «Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів» (далі - Закон № 481/95-ВР) термін витримки для марочних вин та позначення «Марочне» повинні наводитися на кольєретці. На пляшки з колекційними винами наклеюються додаткові ярлики із зазначенням «Колекційне, додатково витримане в колекції_____років». На шийку пляшки з

колекційним вином наклеюється кольєретка із зазначенням року врожаю винограду, з якого вироблено вино. На етикетках пляшок з вином контрольованих за походженням назв обов'язковий напис «Вино контрольованих за походженням назв», а на контретикетках - схематичне зображення території району, де вироблено вино, з позначенням виноградних ділянок.

По-третє, на вина плодово-ягідні та інші зброд-жені плодові та ягідні напої запроваджено ставку акцизного збору в розмірі 0,10 грн. за 1 об'ємний відсоток спирту в 1 л. При цьому тимчасово до 01.01.2006 р. ставка встановлюється в розмірі 0,07 грн. за об'ємний відсоток спирту в 1 л, яка практично вдвічі менша від попередньої ставки акцизного збору — 2,6 грн. за 1 л. Водночас для зброджених плодових та ягідних напоїв (сидр, перрі та інші), що виробляються без додання спирту, запроваджується ставка акцизного збору в розмірі 1,2 грн. за 1 л.

По-четверте, на спирт коньячний запроваджено ставку акцизного збору - 16 грн. за 1 л 100-процентного спирту. Якщо спирт коньячний реалізується (передається) для виробництва підакцизних алкогольних напоїв, то відповідно до пп. «б» ст. З Декрету Кабінету Міністрів України від 26.12.92 р. № 18-92 «Про акцизний збір» (далі — Декрет № 18-92) обороти з реалізації (передачі) цього спирту не є об'єктом оподаткування акцизним збором.

Відповідно до ст. 2 Закону № 481/95-ВР виробництво спирту коньячного здійснюється на державних підприємствах, а також на підприємствах інезалежно від форми власності, які станом на О1.01.2001 р. мали відповідну ліцензію, повний технологічний цикл виробництва коньяку та алкогольних напоїв за коньячною технологією, забезпечені спеціальною тарою для витримки спиртів, кваліфікованими фахівцями і виробляють зазначені спирти лише для потреб власного виробництва без права реалізації іншим суб'єктам підприємницької діяльності. Статтею 14 цього Закону передбачено, що імпорт, експорт або оптова торгівля спиртом коньячним здійснюються за наявності ліцензій спеціалізованими коньячними підприємствами, які забезпечені дубовою тарою для витримки коньячного спирту, кваліфіковани-, ми фахівцями та власними виробничими потужностями з виробництва коньячного спирту і коньяку. Перелік зазначених підприємств затверджується Урядом.

Відповідно до ст. 4 Декрету № 18-92 та ст. 2 Указу Президента України від 11.05.98 р. № 453/98 «Про платників та порядок сплати акцизного збору» датою виникнення податкового зобов'язання зі сплати акцизного збору є подія, що настала раніше: або дата зарахування коштів від покупця (замовника) на банківський рахунок платника акцизного збору, або дата відвантаження (передачі) товарів. Таким чином, якщо відповідно до зазначених вимог відбулася дата виникнення податкового зобов'язання за першою з подій ще до зміни акцизної ставки на певний товар, то в подальших операціях із цим товаром в частині нарахування податкових зобов'язань з акцизного збору.засто-совуються правила, що діяли до набрання чинності Законом, яким змінено ставку на такий товар. Розмір ставок акцизного збору, встановлених ст. 7 Закону № 178/96-ВР на алкогольні напої, що імпортуються в Україну, залишається суттєво більшим порівняно з розміром ставок акцизного збору, встановлених ст. 1 Закону № 178/96-ВР на відповідні алкогольні напої вітчизняного виробництва. Інструментом протекціонізму, тобто захисту вітчизняних виробників алкогольних напоїв, крім митного тарифу поки що також є й ставки акцизного збору. Підвищені ставки акцизного збору діятимуть тимчасово до вступу України до СОТ, оскільки однією з вимог для вступу до СОТ є гармонізація вітчизняного законодавства з вимогами положень угод системи ГАТТ-СОТ. А це передбачає усунення дискримінаційних умов оподаткування для імпортованих підакцизних товарів за допомогою акцизних зборів, оскільки це суперечить вимогам положень угод системи ГАТТ-СОТ.

Юрій ВІЛЬХОВИЙ начальник управління організації перевірок та контрольно-аналітичної роботи ДААК ДПА України

ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 25/ 2004 (ЛИПЕНЬ)