ПРЕЗИДІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ УКРАЇНИ
         КОЛЕГІЯ ДЕРЖАВНОЇ СУДОВОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ УКРАЇНИ

                        П О С Т А Н О В А

                         20.02.2004  N 1


              Про підсумки роботи Державної судової
          адміністрації України в 2003 р. та пріоритетні
         напрями організаційного забезпечення діяльності
                      судів у поточному році


     Заслухавши доповіді учасників спільного розширеного засідання
Президії  Верховного Суду України,  Ради суддів України та колегії
Державної судової адміністрації України, відзначаємо таке.
     Видатки, заплановані  Державним бюджетом на 2003 р.,  не лише
профінансовані на 100%,  а й збільшені додатково протягом року  на
61  млн.  грн.  Як  наслідок,  обсяг  фінансування судів загальної
юрисдикції та установ судової системи склав 405 млн. грн.
     Для задоволення   потреб  судів  передано  частину  приміщень
Акціонерного комерційного агропромислового банку "Україна" (далі -
АК  АПБ  "Україна") загальною вартістю 90 млн.  706 тис.  грн.  Це
дозволило  поліпшити  умови  роботи  більш  ніж  60  місцевих   та
апеляційних судів, а також розмістити в нових приміщеннях 7 судів,
які розташовувалися в  аварійних  будівлях.  Крім  зазначеного  за
рахунок  бюджетних  асигнувань  Державною  судовою  адміністрацією
України придбано  12   нових   приміщень   для   апеляційного   та
11 місцевих судів. Ще 23 приміщення судів відремонтовано.
     Для забезпечення  санаторно-курортного  лікування  суддів   і
працівників  апаратів  судів до сфери управління Державної судової
адміністрації України передано два санаторії - у м.  Євпаторії  та
смт Шкло   Львівської   області,   загальною   вартістю   68  млн.
643 тис. грн.
     Загалом видатки Державного бюджету на потреби судів загальної
юрисдикції та  установ  судової   системи   в   2003   р.   склали
564 млн. грн., що на 49% більше, ніж у 2002 р.
     Важливим кроком  у створенні Єдиної комп'ютерної мережі судів
України  стали  поставка  в  кожен   суд   двох   комп'ютерів   із
встановленою інформаційно-правовою   системою    "ЛІГА-Закон"    і
підключення   всіх  судів  до  електронної  пошти.  Профінансовано
індивідуальне пошиття  мантій  для  всіх  суддів,  яке  планується
завершити до  кінця  і кварталу 2004 р.  Здійснено закупівлю понад
50 томів правової  літератури  для  кожного  судді,  що  дозволить
сформувати  бібліотеки  в  кожному суді відповідно до вимог Закону
України "Про судоустрій України" ( 3018-14 ).
     Значну роботу проведено і в  напрямі  кадрового  забезпечення
судів.  У 2003 р.,  незважаючи на відсутність власних приміщень та
мізерне фінансування, розпочала роботу Академія суддів України.
     Переломним рік  став  і у ставленні до формування видатків на
утримання судів у Державному бюджеті України на 2004 р. Розроблено
та  за  погодженням  з  Радою  суддів  України  затверджено  Єдині
нормативи фінансового забезпечення судів загальної юрисдикції.  На
їх  основі  розраховано  бюджетні запити судів.  Унаслідок цього в
2004 р.  фінансування  судів  збільшилося  порівняно з 2003 р.  на
144 млн.  грн. (+36%). Робота з підготовки та супроводу бюджетного
запиту  на  фінансування  судів  загальної  юрисдикції  в  2004 р.
заслуговує  на  схвалення.  Весь  комплекс  робіт,  пов'язаний   з
прогнозуванням    розвитку    судової   системи   та   аналітичним
забезпеченням статей фінансування,  виконано в строк і забезпечено
кваліфікованим супроводом на всіх етапах бюджетного проектування.
     Досягнуто значних    зрушень   у   розумінні   потреб   судів
Міністерством фінансів України та народними депутатами України.
     Водночас залишається  невирішеним  ряд  важливих  питань,  що
перешкоджають нормальному функціонуванню судової системи.
     Під час   виконання   Державного  бюджету  2003  р.  істотною
проблемою було використання в повному обсязі спрямованих на  місця
бюджетних  асигнувань.  Основними причинами неповного використання
коштів бюджету стали негнучкий порядок перерозподілу  фінансування
в  межах  бюджетної  класифікації,  несвоєчасне проведення аналізу
виконання кошторисів головними бухгалтерами, відсутність належного
контролю  за  використанням бюджетних коштів з боку голів судів та
начальників    територіальних    управлінь    державної    судової
адміністрації.
     Під час  підготовки  бюджетних  запитів  на  2004  р.  значна
кількість  розпорядників  бюджетних  коштів  підійшла до виконання
завдання не сумлінно,  вказавши недостовірні  дані,  що  викликало
значні  труднощі  в розписі видатків Державного бюджету на 2004 р.
Такий  підхід   може   призвести   до   повторного   неефективного
використання коштів.
     Незважаючи на   низку   безумовно   позитивних   зрушень    у
фінансуванні  потреб  судової  влади,  залишається невирішеним ряд
проблем.  Так,  зокрема,  розміри видатків на утримання органів та
установ  судової  системи  в 2004 р.,  попри їх істотне збільшення
порівняно з  2003 р.,  задовольняють потреби судів лише на 50%.  У
багатьох  судах  відсутня  необхідна  кількість   оргтехніки,   не
вистачає  коштів  на  відрядження,  папір,  канцелярське приладдя,
оплату участі в розгляді справ свідків і потерпілих.
     Без фінансування залишена Академія суддів України.
     Не враховані  в  Державному  бюджеті  на  2004  р.  і потреби
органів суддівського самоврядування  та  кваліфікаційних  комісій.
Вони  фактично  продовжують здійснювати свою роботу на громадських
засадах.  Не утворені секретаріати цих органів.  У зв'язку  з  цим
робота  з  розгляду  скарг  та  звернень  громадян  провадиться на
низькому рівні.
     Ще досить   значна  частина  приміщень  судів  не  відповідає
вимогам  здійснення  судочинства.  В  багатьох  регіонах  під  час
передачі  судам приміщень АК АПБ "Україна" органи (установи),  які
отримали їх в оперативне управління, виявили формалізм і небажання
розуміти  специфіку  роботи  судів.  Унаслідок  цього  судам  були
передані коридори,  підвали,  операційні зали та інші не  придатні
для здійснення правосуддя приміщення.
     Невирішеним залишилося питання щодо належного  рівня  безпеки
суддів та охорони приміщень  судів.  Вибух,  що  стався  9  лютого
2004 р.  в  Дарницькому районному суді м.  Києва,  продемонстрував
повну незахищеність суддів  і  незадовільне  забезпечення  судовою
міліцією   охорони  приміщень  судів.  З  огляду  на  це  виключну
важливість має термінове вжиття Державною  судовою  адміністрацією
України заходів до забезпечення охорони приміщень судів та безпеки
суддів.  У  цьому  контексті  неефективною  виявилася  й   система
страхування суддів, яка вочевидь потребує реформування.
     Недонарахування заробітної  плати  і компенсаційних виплат за
нереалізовані соціальні гарантії стало причиною звернення суддів з
позовами  до суду.  Невиконання ухвалених судових рішень у справах
цієї категорії  змусило  суддів  апеляційних  судів  Донецької  та
Полтавської  областей  звернутися за захистом своїх порушених прав
до Європейського суду з прав людини,  що,  безумовно,  компрометує
Україну   як   державу.   Основною   причиною   таких   позовів  є
неоднозначність  тлумачення  нормативних  актів,   що   визначають
порядок та розміри заробітної плати суддів.
     Актуальною залишається     проблема     повної     фінансової
незабезпеченості  указів  Президента України N 584/1995 ( 584/95 )
та N 220/2002  щодо  встановлення  надбавок  суддям  за  виконання
особливо важливої роботи, її інтенсивність і складність. Необхідно
констатувати, що ці укази не виконуються.
     Неповне врахування  Міністерством  фінансів України бюджетних
потреб судів призвело до того,  що в  2004  р.  розмір  заробітної
плати  суддів  зменшився  порівняно  з IV кварталом 2003 р.  Через
відсутність  коштів  стало  неможливим   виконання   розпорядження
Кабінету Міністрів України від 20 січня 2004 р. N 22 ( 22-2004-р )
щодо  компенсаційних  виплат  суддям  у   зв'язку   із   втратами,
пов'язаними зі сплатою податку на доходи фізичних осіб.
     Низький рівень видатків Державного бюджету  на  оплату  праці
негативно  позначається  на якості формування суддівського корпусу
та заповненні вакантних посад працівників апаратів судів.
     Враховуючи результати   аналізу   роботи   з  організаційного
забезпечення діяльності судів загальної юрисдикції в  2003  р.  та
зважаючи  на  гостроту проблем,  що не лише негативно впливають на
стан здійснення судочинства,  а й гальмують  перебіг  реформування
судової системи в Україні,  Президія Верховного Суду України, Рада
суддів України та колегія Державної судової адміністрації  України
П О С Т А Н О В Л Я Ю Т Ь:

     1. Визнати  роботу  Державної судової адміністрації України в
2003 р.  такою,  що відповідає інтересам судової  гілки  державної
влади  і  спрямовується на поліпшення організаційного забезпечення
діяльності судів  загальної  юрисдикції  та  органів  суддівського
самоврядування.

     2. Головам   апеляційних   та   місцевих  судів,  начальникам
територіальних управлінь  державної  судової  адміністрації  вжити
заходів  до  своєчасного  розроблення  погодження  і  затвердження
проектів кошторисів судів загальної юрисдикції та  направлення  їх
Державній судовій адміністрації України до 1 квітня 2004 р.

     3. Визнати обсяги фінансування фонду оплати праці суддів,  що
передбачені Законом  України  "Про  Державний  бюджет  України  на
2004 рік" ( 1344-15 ),  недостатніми і такими,  що  призводять  до
зменшення розміру заробітної плати суддів порівняно з IV кварталом
2003 р.
     Схвалити звернення Ради суддів України до Президента  України
та  Кабінету  Міністрів  України  з приводу недостатності видатків
Державного бюджету України на виплату заробітної плати  суддям  та
працівникам апарату судів.

     4. Підтримати   пропозиції  Державної  судової  адміністрації
України щодо спрямування коштів, запланованих у Державному бюджеті
України на 2004 р.  для фінансування Касаційного суду України,  на
збільшення  фонду  оплати  праці  суддів  апеляційних  судів  у  і
півріччі 2004 р., а також щодо ініціювання внесення змін до Закону
України "Про Державний бюджет України на 2004 рік" ( 1344-15  )  у
частині збільшення обсягів видатків на фонд оплати праці суддів.

     5. Схвалити   звернення   Ради  суддів  України  до  Кабінету
Міністрів України про  необхідність  погашення  заборгованості  із
заробітної  плати  та  інших соціальних виплат у порядку виконання
судових рішень.

     6. Звернути  увагу   голів   апеляційних   судів   Автономної
Республіки  Крим  та Донецької області,  апеляційних господарських
судів Львівської області та  м.  Києва,  Військового  апеляційного
суду   Південного   регіону   і   місцевих   господарських   судів
Дніпропетровської та Львівської областей  на  неналежне  виконання
ними службових обов'язків, що полягає в неефективному використанні
бюджетних коштів у 2003 р.,  внаслідок чого мало місце  повернення
значних сум видатків до бюджету.

     7. Рекомендувати   Голові   Державної  судової  адміністрації
України  здійснити  перевірку  на  відповідність  займаній  посаді
начальників    територіальних    управлінь    державної    судової
адміністрації    у    Волинській,    Київській,     Миколаївській,
Тернопільській  та  Черкаській  областях  у  зв'язку  з неналежним
виконанням  ними  своїх  посадових  обов'язків,   що   полягає   у
відсутності контролю за ефективним використанням бюджетних коштів.

     8. Визнати  розподіл  викуплених  приміщень АК АПБ "Україна",
здійснений відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів  України
від  13  жовтня  2003 р.  N 599-р ( 599-2003-р ) "Про використання
викупленого майна Акціонерного комерційного агропромислового банку
"Україна",   як  такий,  що  здійснений  без  урахування  принципу
пріоритетності  в  забезпеченні  належними  приміщеннями  судів  і
дотримання  вимог  Постанови  Верховної Ради України від 24 лютого
1994 р. N 4019-XII ( 4019-12 ) "Про забезпечення діяльності судів"
та Розпорядження  Президента  України  від  27   липня   1996   р.
N 208/96-рп ( 208/96-рп ) "Про забезпечення судів приміщеннями".

     9. Схвалити  звернення  Ради  суддів  України  до  Президента
України  про  необхідність  надати  доручення  Кабінету  Міністрів
України переглянути  розпорядження  від 13 жовтня 2003 р.  N 599-р
( 599-2003-р ) "Про використання  викупленого  майна  Акціонерного
комерційного  агропромислового банку "Україна" з метою максимально
можливого   задоволення   потреб   судів,   що    перебувають    у
непристосованих для здійснення судочинства приміщеннях.

     10. Державній судовій адміністрації України та територіальним
управлінням  державної  судової адміністрації забезпечити подальше
виконання  регіональних   програм   організаційного   забезпечення
діяльності судів,  прийнятих на виконання Указу Президента України
від 18 лютого 2002 р.  N 143/2002 ( 143/2002 )  "Про  заходи  щодо
дальшого зміцнення правопорядку,  охорони прав і свобод громадян",
вжити  вичерпних  заходів,  спрямованих  на   забезпечення   судів
належними  приміщеннями,  шляхом максимального використання з цією
метою наявних приміщень державної або комунальної форм власності.

     11. Визнати  події,  пов'язані   з   вибухом   у   приміщенні
Дарницького  районного суду м.  Києва 9 лютого 2004 р.,  наслідком
незадовільного забезпечення  судовою  міліцією  охорони  приміщень
судів,  а також життя та здоров'я суддів. У зв'язку з цим схвалити
звернення  до  Президента  України  про  ухилення   правоохоронних
органів  від  виконання  його  доручень  щодо забезпечення безпеки
суддів навіть після надзвичайних подій, мотивуючи це недостатністю
коштів, передбачених Державним бюджетом України на 2004 р.

     12. Державній   судовій   адміністрації   України  спільно  з
Верховним Судом  України  та  за  участю  Генеральної  прокуратури
України,  Міністерства  внутрішніх  справ України,  Служби безпеки
України:
     а) проаналізувати  починаючи  з  2000 р.  всі факти злочинних
посягань на життя і здоров'я суддів,  членів їхніх сімей та майно,
зокрема:
     - кількість та види зазначених протиправних посягань, що мали
місце;
     - кількість порушених у зв'язку з цим кримінальних справ;
     - кількість  таких справ,  переданих до суду після закінчення
досудового слідства;
     -підстави закриття  та  зупинення  провадження  у  зазначених
кримінальних справах;
     б) внести на розгляд Ради суддів України:
     - конкретні пропозиції щодо підвищення рівня безпеки суддів;
     - пам'ятку   судді   щодо   його   дій   під  час  виникнення
надзвичайних ситуацій.

     13. Підтримати пропозицію Голови Верховного Суду  України  та
Голови    Державної    судової    адміністрації    України    щодо
підпорядкування спеціального підрозділу судової  міліції  "Грифон"
Державній   судовій   адміністрації   України   для   забезпечення
встановленого порядку діяльності судів.  Просити Кабінет Міністрів
України  вжити  виключних заходів до забезпечення належної безпеки
суддів і охорони судів та запровадити проведення міжвідомчих нарад
з питань безпеки функціонування судової системи України.

     14. Державній  судовій  адміністрації України спільно з Радою
військових судів України з огляду  на  реформування  Збройних  Сил
України, у зв'язку з чим передбачено їх значне скорочення, а також
із метою оптимізації роботи військових судів  проаналізувати  стан
організації  їхньої роботи і внести на розгляд Ради суддів України
пропозиції щодо доцільності  перегляду  мережі  цих  судів  та  їх
штатної чисельності.

     15. Визнати   пріоритетною  діяльність  органів  суддівського
самоврядування у сприянні  створенню  належних  організаційних  та
інших  умов для забезпечення функціонування судів і роботи суддів,
утвердженню незалежності суду,  забезпеченню  захисту  суддів  від
втручання  в  їх  професійну діяльність,  а також підвищенню рівня
роботи з кадрами в системі судів загальної юрисдикції.

     15.1. Підвищити вимогливість до голів судів за стан  справ  у
судах  з  метою забезпечення організаційної єдності функціонування
органів судової влади,  посилення контролю за організацією  роботи
місцевих судів.

     15.2. Здійснювати перевірки організації роботи судів.

     15.3. Систематично   заслуховувати   звіти  голів  судів  про
організацію  роботи  суду,  додержання  строків  розгляду   справ,
підвищення  рівня  кваліфікації  суддів  та  працівників  апаратів
судів,  а  також  вживати  заходів   до   посилення   персональної
відповідальності  голів  судів за неналежне здійснення керівництва
організацією роботи суду.

     16. Вищій    кваліфікаційній    комісії    суддів    України,
кваліфікаційним комісіям суддів апеляційних округів:

     16.1. Підвищити  вимоги  до  рівня  підготовки  кандидатів  у
професійні судді, їхніх ділових та особистих якостей;

     16.2. Виключити факти надання  рекомендацій  особам,  які  не
мають   достатніх   професійних   знань,  стажу  правової  роботи,
відповідних моральних якостей для роботи на посаді судді;

     16.3. Під час проведення кваліфікаційного атестування  суддів
звертати   увагу  на  якість  і  оперативність  здійснення  суддею
правосуддя,  наявність недоліків у його роботі та здатність  судді
до їх усунення;

     16.4. Зазначати  про  наявність  недоліків  у  роботі судді у
відповідних рішеннях та висновках і  здійснювати  контроль  за  їх
фактичним усуненням;

     16.5. Зобов'язати   голів   кваліфікаційних   комісій  суддів
апеляційних округів ознайомитися з аналітичною довідкою  про  стан
їх  роботи  в  2003  р.  та  вжити  необхідних заходів до усунення
наявних  недоліків  і  підвищення  рівня  ефективності  діяльності
кваліфікаційних  комісій.  Про  вжиті  заходи  поінформувати  до 1
квітня 2004 р.  Вищу  кваліфікаційну  комісію  суддів  України  та
Державну судову адміністрацію України;

     16.6. Рекомендувати     кваліфікаційним    комісіям    суддів
апеляційних округів підвищити вимогливість до ділових і  моральних
якостей кандидатів на посади суддів. З метою підвищення авторитету
судової  влади  вживати  суворих  заходів  до  суддів,  які  грубо
порушують   закон,   допускають   тяганину  або  своєю  поведінкою
компрометують звання судді.

     17. Державній судовій адміністрації України:

     17.1. Розробити й за  погодженням  із  Радою  суддів  України
затвердити    систему   кваліфікаційних   тестів   для   перевірки
професійної підготовки кандидатів на посаду суддів та  порядок  їх
застосування;

     17.2. Розробити  та  за  погодженням  з Міністерством охорони
здоров'я України затвердити Порядок проведення психофізіологічного
тестування кандидатів на посаду судді;

     17.3. Розробити  спільно  з  Академією  правових наук України
програму безперервного  навчання  суддів,  вперше  призначених  на
посаду Президентом України,  після чого погодити її з Радою суддів
України;

     17.4. Невідкладно створити окремі  структурні  підрозділи  із
забезпечення  діяльності  органів  суддівського  самоврядування та
кваліфікаційних комісій суддів усіх  рівнів  відповідно  до  вимог
Закону   України  "Про  судоустрій  України"  (  3018-14  )  та  з
урахуванням звернень  Голови  Верховного  Суду  України (листи від
27 січня 2004 р.  N 4/160 та 4/161) для  належного  функціонування
Ради суддів України, Вищої кваліфікаційної комісії суддів України,
рад суддів та кваліфікаційних комісій регіонів;

     17.5. Запровадити  автоматизовану  систему  обліку матеріалів
адміністративних справ про  порушення  Правил  дорожнього  руху  з
метою підвищення ефективності розгляду справ цієї категорії;

     17.6. Проаналізувати   за   участю   НАСК  "Оранта"  практику
здійснення страхових виплат  відповідно  до  Закону  України  "Про
статус  суддів"  ( 2862-12 ) та розробити й подати на затвердження
Раді суддів України єдині критерії визначення страхового випадку;

     17.7. Розглянути   доцільність   існування    накопичувальної
системи   страхування   та  підготувати  пропозиції  щодо  порядку
страхування суддів на ризиковій основі;

     17.8. З метою забезпечення прозорості бюджетного  процесу  та
повноти відображення фінансових потреб судової системи здійснювати
формування  бюджету  на  2005  р.  та  наступні  роки  на   основі
структурованих   показників  видатків  судів,  що  відображатимуть
окремі статті витрат відповідно  до  вимог  законів  України  "Про
судоустрій України"  (  3018-14   )   та   "Про   статус   суддів"
( 2862-12 ).

     18. Раді суддів  України  та  радам  суддів  судів  загальної
юрисдикції:

     18.1. Постійно    створювати    найсприятливіші   умови   для
забезпечення діяльності судів.

     18.2. Вживати в  межах  наданих  їм  повноважень  заходів  до
вдосконалення  підготовки кадрів,  підвищення кваліфікації суддів,
надання їм методичної допомоги;

     18.3. Не   залишати   без   реагування    спроби    обмеження
незалежності судів.

     19. Головам   апеляційних   та  місцевих  судів,  начальникам
територіальних управлінь державної судової адміністрації  звернути
увагу  на  виключну  важливість завершення першого етапу створення
Єдиної комп'ютерної мережі  судів  України  з  метою  забезпечення
повного  обліку  проходження  судових справ,  спрощення формування
статистичних звітів та  налагодження  оперативного  інформаційного
обміну між судами й установами судової системи.

     20. Схвалити   діяльність   Державної  судової  адміністрації
України зі створення мережі модельних судів.

     21. Копії постанови направити для виконання:
     - Вищій    кваліфікаційній    комісії   суддів   України   та
кваліфікаційним комісіям суддів апеляційних округів;
     - радам суддів судів загальної юрисдикції;
     - головам апеляційних судів загальної юрисдикції;
     - начальникам   територіальних  управлінь  державної  судової
адміністрації.