Зміни щодо справляння державного мита за посвідчення договорів відчуження земельних ділянок

Закон № 1378-ІV який набрав чинності з дня його опублікування («Урядовий кур'єр» від 13.01.2004 р. № 5,), визначає правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов'язаних з процесом оцінки, забезпечення проведення оцінки з метою захисту законних інтересів держави та інших суб'єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель.

Відповідно до цього Закону можуть бути такі види оцінки земель, які залежать від мети та методів її проведення, а саме:

Дані бонітування грунтів є складовою частиною державного земельного кадастру та основою проведення економічної оцінки сільськогосподарських угідь і враховуються при визначенні екологічної придатності грунтів для вирощування сільськогосподарських культур, а також втрат сільськогосподарського та лісогосподарського виробництва.

Економічна оцінка земель використовується під час проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок, аналізу ефективності використання земель порівняно з іншими природними ресурсами та визначення економічної придатності земель сільськогосподарського призначення для вирощування сільськогосподарських культур.

Грошова оцінка земельних ділянок залежно від призначення та порядку проведення може бути нормативною й експертною.

Враховуючи положення ст. 13 Закону № 1378-ІV, нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться та використовується для визначення розміру земельного податку, державного мита у разі міни, спадкування та дарування земельних ділянок, орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також під час розроблення показників та механізмів економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель. Нормативну грошову оцінку земельних ділянок сільськогосподарського призначення проводять не рідше ніж один раз у п'ять — сім років, несільськогосподарського призначення — не рідше ніж один раз у сім — десять років. Вищезазначену оцінку земельних ділянок проводять юридичні особи, які отримали ліцензії на проведення робіт із землеустрою.

Експертна грошова оцінка земельних ділянок використовується при здійсненні інших цивільно-правових угод щодо земельних ділянок та прав на них.

Оцінювачами з експертної грошової оцінки земельних ділянок відповідно до чинного законодавства можуть бути громадяни України, іноземні особи та особи без громадянства, які склали кваліфікаційний іспит та отримали кваліфікаційне свідоцтво оцінювача з експертної грошової оцінки земельних ділянок. Зазначимо, що оцінювачем з експертної грошової оцінки земельних ділянок не може бути особа, яка має судимість за корисливі злочини, якщо цю судимість не погашено і не знято в установленому законом порядку. Крім того, суб'єкти оціночної діяльності не можуть проводити експертну грошову оцінку земельних ділянок, якщо:

При проведенні експертної грошової оцінки земельних ділянок повинні враховуватися такі методичні підходи: капіталізація чистого операційного або рентного доходу від використання земельних ділянок, зіставлення цін продажу подібних земельних ділянок та врахування витрат на земельні поліпшення. У разі проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок з порушенням вищезазначених вимог вона вважається недійсною.

Враховуючи наведене, а також те, що справляння державного мита в Україні регулюється Декретом № 7-93, а порядок його обчислення та сплати — Інструкцією № 1 5, п. 49 розділу п'ятого Інструкції встановлено, що за посвідчення договорів міни та дарування земельних ділянок, переданих громадянам безоплатно відповідно до ст. 121 Земельного кодексу для ведення особистого селянського господарства, будівництва і обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка), садівництва, дачного й гаражного будівництва і власниками яких є громадяни, які здійснюють таке відчуження, державне мито справляється відповідно до пп. «б» п. 3 ст. 3 Декрету № 7-93, тобто 1 % від суми договору.

Примітка. Уразі якщо сума договору, визначена за згодою сторін, менша ніж грошова (нормативна) оцінка земельної ділянки, то державне мито справляється в розмірі 1% від грошової (нормативної) оцінки земельної ділянки. При цьому сума державного мита не повинна бути менше ніж один неоподатковуваний мінімум доходів громадян (неоподатковуваний мінімум доходів громадян на сьогодні становить 7 7 грн., тобто державне мито вираховується виходячи з розміру зазначеного неоподатковуваного мінімуму, що діє на день сплати державного мита).

За нотаріальне посвідчення договорів міни та дарування земельних ділянок, що належать юридичним особам на праві власності, відповідно до ст. 82 Земельного кодексу державне мито обчислюється із суми договору, яка для обчислення державного мита повинна бути не нижче нормативної грошової оцінки земельної ділянки, встановленої Законом № 2535-ХІІ, а сума справленого державного мита не повинна бути менше ніж один неоподатковуваний мінімум доходів громадян (пп. «д» п. 3 ст. 3 Декрету № 7-93).

При нотаріальному посвідченні інших цивільно-правових угод із вищезазначеними земельними ділянками державне мито справляється із суми договору, яка для обчислення державного мита повинна бути не нижче експертної грошової оцінки земельної ділянки, проведеної відповідно до Закону № 1378-ІV а сума справленого державного мита не повинна бути менша ніж один неоподатковуваний мінімум доходів громадян (підпункти «б» і «д» п. 3 ст. 3 Декрету № 7-93).

За посвідчення договорів оренди (суборенди) земельних ділянок державне мито справляється в розмірі 0,01% від експертної грошової оцінки земельної ділянки, проведеної відповідно до Закону № 1378-ІV У разі відсутності грошової (експертної) оцінки земель державне мито справляється в розмірі 1% від суми договору, але не менше ніж один неоподатковуваний мінімум доходів громадян (пп. «у» п. З ст. З Декрету № 7-93). За видачу свідоцтва про право на спадщину на земельну ділянку державне мито справляється з вартості земельної ділянки з урахуванням нормативної грошової оцінки земельної ділянки, встановленої Законом № 2535-ХІІ (пп. «ж» п. З ст. З Декрету № 7-93). До внесення відповідних змін державне мито за видачу свідоцтва про право на спадщину на земельні ділянки справлялося з вартості земельної ділянки, визначеної відповідно до Порядку № 2, у якому зазначено, що експертна грошова оцінка проводиться при укладанні правових угод щодо земельних ділянок, у тому числі для цілей справляння державного мита, крім угод оренди, дарування та довічного утримання.

Звертаємо увагу на те, що Законом № 2181-III внесено зміни до Декрету № 7-93, згідно з якими платники державного мита несуть відповідальність за правильність його стягнення, а також за своєчасність і повноту зарахування до бюджету, передбачену законодавством. За несвоєчасне або неповне зарахування державного мита до бюджету справляється пеня.

Володимир ГУЦУЛЯК, старший державний податковий інспектор відділу справляння майнових податків управління справляння податків з фізичних осіб Департаменту оподаткування фізичних осіб ДПА України

ВІСНИК ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ УКРАЇНИ № 30/ 2004