МІНІСТЕРСТВО ПРАЦІ ТА СОЦІАЛЬНОЇ ПОЛІТИКИ УКРАЇНИ

                      Р О З ' Я С Н Е Н Н Я

                    02.07.2004  N 06ю-261/1095


         Щодо сплати штрафних санкцій підприємствами, що
           застосовують спрощену систему оподаткування


     З метою правильного і  однакового застосування Порядку сплати
підприємствами (об'єднаннями), установами і організаціями штрафних
санкцій   до   відділень   Фонду  соціального  захисту  інвалідів,
акумуляції,  обліку  та  використання  цих  коштів,  затвердженого
постановою   Кабінету  Міністрів України від 28.12.2001 р.  N 1767
( 1767-2001-п ),  Фонд соціального  захисту  інвалідів  вважає  за
необхідне дати такі роз'яснення.

     Указом Президента    України    "Про     спрощену     систему
оподаткування, обліку і звітності суб'єктів малого підприємництва"
від 03.07.98  р.  N  727  ( 727/98 ) (далі - Указ N 727) суб'єктам
малого    підприємництва,  що відповідають вимогам пункту 1  Указу
N 727  (у  даному випадку йдеться про підприємства,  у яких за рік
середньооблікова чисельність працюючих  не  перевищує  50  осіб  і
обсяг  виручки  яких  від  реалізації  продукції (товарів,  робіт,
послуг) за рік не перевищує 1 млн.  гривень), надано право обирати
спрощену   систему  оподаткування.  Перехід  на  спрощену  систему
оподаткування дає можливість таким підприємствам перейти на сплату
єдиного  податку  взамін  сплати  податків  і зборів (обов'язкових
платежів), перерахованих в пункті 6 Указу N 727. Зокрема, до таких
податків і зборів (обов'язкових платежів) включено внески до Фонду
України соціального захисту інвалідів.

     При     вирішенні  питання,  чи поширює свою дію Указ  N  727
( 727/98  ) на відносини,  що регулюються статтями 19 та 20 Закону
України "Про основи соціальної захищеності  інвалідів  в  Україні"
від  21.03.91  р.  N  875-XII  (  875-12  )  (далі - Закон N 875),
необхідно звернути увагу на таке:

     1. Статтею  19  Закону  N  875   (   875-12   )   встановлено
обов'язковий  для  виконання  всіма підприємствами (об'єднаннями),
установами та організаціями норматив робочих місць для  інвалідів,
що  необхідно  створити  (при  кількості  працюючих  від  15 до 25
чоловік - 1 робоче місце для інвалідів,  при  кількості  працюючих
від  25  чоловік  - 4 %  робочих місць для інвалідів від загальної
кількості працюючих).
     У разі невиконання цього нормативу підприємства (об'єднання),
установи та організації згідно з частиною 1 статті 20 цього Закону
( 875-12   )  зобов'язані  сплачувати  відповідним  територіальним
відділенням Фонду соціального захисту інвалідів штрафні санкції  в
розмірі    середньорічної   заробітної   плати   на   відповідному
підприємстві (об'єднанні), установі та організації за кожне робоче
місце, не зайняте інвалідом.
     Отже, наведені вище норми Закону  N  875  (  875-12  )  дають
підстави говорити про такі обов'язки підприємств:
     обов'язок дотримання   ними   нормативів    щодо    створення
визначеної цим законом кількості робочих місць для інвалідів;
     обов'язок сплати ними штрафних санкцій  у  разі  недотримання
зазначених нормативів.
     Своєю чергою, Указ N 727 ( 727/98 ) надає право підприємствам
обирати спрощену систему оподаткування,  що полягає  в  можливості
заміни  сплати низки податків і зборів (обов'язкових платежів),  у
тому числі внесків до Фонду України соціального захисту інвалідів,
сплатою єдиного податку.
     Проте Указ N 727 ( 727/98 ) не містить норм  щодо  звільнення
підприємств  від  обов'язку  виконання нормативу створення робочих
місць для  інвалідів,  установленого  Законом N 875 ( 875-12 ),  а
внески до Фонду України соціального  захисту  інвалідів  (про  які
йдеться  у пункті 6 Указу N 727) не є штрафними санкціями (про які
йдеться у частині 1 статті 20 Закону N 875).

     2. У статті 92  Конституції  (  254к/96-ВР  )  зазначено,  що
система  оподаткування,  податки  і  збори встановлюються виключно
законами України.  Частиною 6 статті 1 Закону України "Про систему
оподаткування"  від  25.06.91  р.  N  1251-XII ( 1251-12 ) (далі -
Закон N  1251)  встановлено,  що  "податки  і  збори  (обов'язкові
платежі),   справляння  яких  не  передбачено  цим  Законом,  крім
визначених Законом України "Про  джерела  фінансування  дорожнього
господарства України",  сплаті  не  підлягають"  (  1562-12  ).  У
частині 1 статті 2 Закону N 1251 зазначено,  що  "під  податком  і
збором   (обов'язковим  платежем)  до  бюджетів  та  до  державних
цільових фондів  слід  розуміти  обов'язковий  внесок  до  бюджету
відповідного  рівня  або державного цільового фонду,  здійснюваний
платниками у порядку і на умовах, що визначаються законами України
про оподаткування".
     Однак статті 14 та 15 Закону N 1251 ( 1251-12  )  не  містять
такого  податку  чи  збору  (обов'язкового платежу),  як внесок до
Фонду    України соціального захисту  інвалідів,  а  Закон  N  875
( 875-12 ) не є законом України про оподаткування.

     3. Верховний    Суд  України,  досліджуючи  матеріали  справи
N 2-6/3401-2001 ( v3401700-03 )  (постанова  від  15.01.2003  р.),
дійшов таких висновків:
     "В Україні   окремими   законодавчими   актами   врегульовано
відносини,  що  складаються  щодо  сплати  податків,  передбачених
Законом України "Про систему оподаткування" ( 1251-12  ),  і  щодо
сплати  єдиного  податку,  передбаченого  Указом і Законом України
"Про підтримку малого підприємництва" ( 2063-14 ). Це дає підстави
вважати,   що   в  Україні  запроваджено  дві  самостійні  системи
оподаткування:  звичайну і спрощену. Звичайна система запроваджена
Законом   України   "Про  систему  оподаткування"  та  конкретними
законами  про  податки,  збори  (обов'язкові  платежі)   (далі   -
податки),    які   зобов'язують   платників   податків   справляти
загальнодержавні й місцеві податки, що передбачені статтями 13, 14
зазначеного   Закону.   Спрощена  система  запроваджена  Указом  і
закріплена в Законі "Про підтримку  малого  підприємництва",  суть
якої  відповідно до статті 11 цього Закону полягає в заміні сплати
передбачених звичайною  системою  оподаткування  податків  сплатою
єдиного  податку.  Запровадження спрощеної системи оподаткування є
економічним питанням,  яке до цього не було врегульоване  законами
України.  Заміна сплати звичайних податків сплатою єдиного податку
відповідно до  статті  5  Закону  України  "Про  підтримку  малого
підприємництва"  є  одним  з  напрямів  державної підтримки малого
підприємництва поряд,  зокрема,  з встановленням системи пільг для
зазначених платників податків".

     А у  справі  N  2-6/9337-2001  ( v9337700-02 ) (постанова від
03.09.2002 р.) Верховний Суд України звернув  увагу  на  обмеження
застосування   пункту   6   Указу   N   727   (  727/98  )  сферою
підприємницької діяльності суб'єкта малого підприємництва. "Тобто,
як   зазначено  у  статті  1  Закону  України "Про підприємництво"
( 698-12 ), - у сфері безпосередньої самостійної систематичної, на
власний ризик діяльності з виробництва продукції, виконання робіт,
надання послуг з метою отримання прибутку".

     Зазначені вище   висновки   Верховного   Суду  України  дають
підстави говорити про те,  що Указ N 727 ( 727/98 ) та Закон N 875
( 875-12 ) мають різні сфери застосування,  а відповідно до  цього
зазначені   акти   законодавства   регулюють  властиві  тільки  їм
правовідносини і застосування  норм  одного  акта  не  впливає  на
застосування норм іншого.

     З урахуванням   викладеного   вище  підприємства,  що  обрали
спрощену  систему  оподаткування   (платники   єдиного   податку),
зобов'язані  виконувати  норматив  робочих місць,  призначених для
працевлаштування інвалідів, установлений Законом N 875 ( 875-12 ),
а в разі його невиконання - сплачувати штрафні санкції до обласних
відділень  Фонду  соціального   захисту   інвалідів   у   порядку,
передбаченому       постановою      Кабінету Міністрів України від
28.12.2001 р.  N 1767 ( 1767-2001-п )  "Про  затвердження  Порядку
сплати  підприємствами (об'єднаннями),  установами і організаціями
штрафних санкцій до відділень Фонду соціального захисту інвалідів,
акумуляції, обліку та використання цих коштів".

 Директор                                                 М.Хобзей