Відповідно до положення про оплату праці апарату управління і робітників ЖЕК, де працюю, середню заробітну плату у зв'язку з підвищенням тарифних ставок і посадових окладів не коригують через відсутність фінансових можливостей.

На мої неодноразові звернення до бухгалтерії з цього питання мені відмовляли, посилаючись на положення про оплату праці, яке затверджено в організації. Чи правомірні дії адміністрації?

Г.Сітарук, м.Славута Хмельницької обл.

Відповідь.

За ст.27 Закону України "Про оплату праці" порядок обчислення середньої заробітної плати працівника у випадках, передбачених законодавством, установлює Кабінет Міністрів України.

Отже, під час розрахунку середньої заробітної плати в усіх випадках її збереження слід керуватися Порядком обчислення середньої заробітної плати, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 08.02.95 р. №100, за яким у разі підвищення тарифних ставок і окладів на підприємстві, в установі, організації відповідно до актів законодавства, а також за рішеннями, передбаченими в колективних договорах (угодах), у розрахунковому періоді і періоді, протягом якого за працівником зберігається середній заробіток, заробітна плата, включаючи премії та інші виплати, що враховуються під час обчислення середньої заробітної плати, за проміжок часу до підвищення коригуються на коефіцієнт їхнього підвищення (п.10 Порядку).

Відповідно до п.З Порядку під час обчислення середньої заробітної плати у всіх випадках її збереження враховують основну заробітну плату, доплати і надбавки, премії, що не мають одноразового характеру, винагороду за підсумками річної роботи та вислугу років.

У разі обчислення середньої заробітної плати для оплати за час щорічної відпустки, додаткових відпустоку зв'язку з навчанням, творчої відпустки, додаткової відпустки працівникам, які мають дітей, або компенсації за невикористані відпустки, крім названих вище виплат, до фактичного заробгтку включаються виплати за час, протягом якого за працівником зберігається середній заробіток (за час попередньої щорічної відпустки, виконання державних і громадських обов'язків, службового відрядження тощо), та допомога у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю. Тому в разі підвищення тарифних ставок і окладів заробітна плата, включаючи доплати (крім доплат до розміру мінімальної заробітної плати), надбавки, премії та інші виплати (в тому числі середня заробітна плата за час попередньої щорічної відпустки та допомога у зв'язку з тимчасовою непрацездатністю), під час обчислення середньої заробітної плати за проміжок часу до підвищення коригується на коефіцієнт їхнього підвищення.

На госпрозрахункових підприємствах і організаціях заробітну плату та інші виплати коригують з урахуванням їхніх фінансових можливостей. Тобто відсутність фінансових можливостей не звільняє підприємства від коригування заробітної плати.

Якщо фінансовий стан підприємства не дає змогу відкоригу-вати заробітну плату на коефіцієнт підвищення тарифних ставок і посадових окладів, її коригують на зменшений коефіцієнт.

У разі зменшення коефіцієнта коригування має бути видано наказ (розпорядження) по підприємству щодо застосування однакового коефіцієнта для всіх категорій працівників.

Наказ має бути погоджено з профспілковим комітетом або іншим уповноваженим на представництво органом.

Відповідно до ст.5 Закону України "Про колективні договори і угоди" умови колективних договорів або угод, що погіршують порівняно з чинним законодавством становище працівників, є недійсними, їх заборонено включати до договорів і угод.

Тобто Положення про оплату праці апарату управління і робітників ЖЕК погіршує становище працівників порівняно з чинним законодавством і є недійсним.

Невиконання норм чинного законодавства (в тому числі норм постанови Кабінету Міністрів України №100) є порушенням законодавства про оплату праці.

Відповідно до ст.36 Закону "Про оплату праці" за порушення законодавства про оплату праці винних осіб притягають до дисциплінарної, матеріальної, адміністративної відповідальності.

На листи наших дописувачів відповідають фахівці управління організації заробітної плати Мінпраці України

Т.ФЕДОРОВА, головний спеціаліст

"ПРАЦЯ І ЗАРПЛАТА" № 41 листопад 2004 р.