МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

                      30.08.2004  N 1/9-442

                                      Міністерству освіти і науки
                                      Автономної Республіки Крим,
                                      управлінням освіти і науки
                                      обласних, Київської
                                      та Севастопольської міських
                                      державних адміністрацій,
                                      інститутам післядипломної
                                      педагогічної освіти


     На виконання   Указу  Президента  "Про  відзначення  60-річчя
Перемоги та   пам'ятних   подій   Великої    Вітчизняної    війни"
( 276/2003  )  і  Закону України "Про увічнення Перемоги у Великій
Вітчизняній війні" ( 1684-14 ) Міністерство освіти і науки України
надсилає   методичні  рекомендації  щодо  організації  відзначення
пам'ятної історичної дати та методичні рекомендації щодо  вивчення
теми  "Велика  Вітчизняна  війна"  в  навчальних  закладах системи
загальної середньої освіти.

 Заступник Міністра                                   В.О.Огнев'юк


                                      Додаток


                     МЕТОДИЧНІ РЕКОМЕНДАЦІЇ
       щодо відзначення 60-річчя Великої Вітчизняної війни
            та вивчення теми "Велика Вітчизняна війна"
              в загальноосвітніх навчальних закладах


     Чим далі віддаляє нас  невблаганний  час  від  подій  Великої
Вітчизняної   війни,   тим   вагомішим  постає  перед  сучасниками
безсмертний подвиг покоління,  яке розгромило фашизм  і  врятувало
людство від рабства.
     До осмислення  уроків  цієї  війни  слід  підходити  особливо
серйозно   сьогодні   -   в  умовах  розбудови  в  Україні  нового
демократичного суспільства.  Без історичного минулого  не  було  б
сьогодення.
     Жертви, якими оплачена  перемога  над  нацизмом  і  фашизмом,
навіть   сьогодні  не  підлягають  точному  підрахункові.  Збитки,
заподіяні окупантами та бойовими діями, на десятиліття позначилися
на економічному розвитку держави.  Демографічні, соціальні втрати,
морально-психологічні наслідки відчуваються і донині.
     Шістдесятиріччя перемоги у Великій Вітчизняній війні спонукає
до осмислення  чи  не  найтрагічнішої  сторінки  нашої  історії  з
погляду  загальнолюдських  гуманістичних цінностей.  Адже є події,
над якими не має влади час. Тож скільки б не минуло десятиліть від
останнього  пострілу,  для  сотень  тисяч  учасників бойових дій в
українському суспільстві, їх дітей та онуків історія цієї війни не
може бути абстрактною темою.
     У своїх рекомендаціях щодо вивчення  цих  подій  Міністерство
освіти  і науки України наголошує,  що історія Великої Вітчизняної
війни  -  це  невичерпне  джерело  патріотичного   та   морального
виховання молоді.  У процесі вивчення теми вчителі мають яскраво і
переконливо показати учням масовий героїзм людей на  фронті  та  в
тилу,   розкрити   історичне  значення  перемоги  над  нацистською
Німеччиною.
     З метою  морального  виховання  учнів  дуже важливо на уроках
показати  живі  образи  героїв   Великої   Вітчизняної   війни   -
полководців,   офіцерів,  солдат,  партизанів,  працівників  тилу,
розкрити моральні мотиви їхнього героїзму.
     Важливо, щоб   учні   знали  правду  про  ту  війну,  про  ті
випробування, які випали на долю України і українців.
     Відповідно до  програми  з  історії України Велика Вітчизняна
війна вивчається у 5 та 11 класах.  Викладання в  цих  класах  має
свої особливості.
     Так, п'ятикласників  варто  знайомити  з   історією   Великої
Вітчизняної  війни  через  історію  їхніх родин та історію рідного
краю.
     З цією  метою  вчителю  необхідно запланувати додатковий урок
для вивчення матеріалу.  Ці уроки можна  присвятити  таким  темам:
"Нагороди  членів  моєї  родини";  "Велика Вітчизняна війна в долі
моєї родини";  "Пам'ять про події (про героїв) Великої Вітчизняної
війни в назвах вулиць мого міста або села" тощо.
     Враховуючи вікові особливості учнів,  бажано,  щоб  матеріали
підручників,   розповіді   вчителя   були   доповнені  свідченнями
очевидців тих подій чи родинними спогадами.
     До проведення уроків,  присвячених Великій Вітчизняній війні,
варто залучати  родинні  фотографії,  листи  з  фронту,  нагороди.
Невичерпний  потенціал  патріотичного  виховання  мають зустрічі з
ветеранами,  маршрути пам'яті на місця  бойової  слави,  екскурсії
відповідними залами краєзнавчих музеїв.
     В одинадцятих класах з метою  підсилення  морального  аспекту
під час вивчення розділу Велика Вітчизняна війна рекомендуємо:
     на уроці  "Початок  Великої  Вітчизняної  війни"  підкреслити
підступність нападу нацистської Німеччини,  розкрити її плани щодо
України,  змалювати запеклі бої перших днів війни.  Необхідно, щоб
учні відчули трагізм перших днів війни. Особливу увагу звернути на
перебудову народного  господарства  на  воєнний  лад  та  героїчні
подвиги захисників;
     відтворюючи події  часів  окупації  України  в  роки   Другої
світової   війни,   важливо  наголосити  на  тому,  що  нацистські
верховоди не визнавали за Україною права  на  державне  існування,
встановили  нелюдський  окупаційний  режим.  Підкріпити  розповідь
місцевим матеріалом.
     Особливу увагу  звернути  на  організацію  і  діяльність руху
Опору на окупованих українських землях,  який відіграв велику роль
у розгромі ворога;
     розкриваючи внесок українців у перемогу над ворогом в тилових
регіонах  СРСР,  акцентувати  увагу  на  звитяжній  праці  жінок і
підлітків,  які замінили батьків та чоловіків,  що пішли на фронт.
Праця  тилу  за  межами  людських  можливостей  -  гідний внесок у
перемогу над ворогом;
     при вивченні  теми  "Україна  на  завершальному етапі Великої
Вітчизняної війни" необхідно  розкрити  героїзм  і  самовідданість
визволителів України,  показати причини цього героїзму.  Зазначити
історичне значення перемоги над загарбниками, яке полягало в тому,
що  справедлива  Вітчизняна  війна  нашого народу врятувала народи
Європи від коричневої чуми.
     28 жовтня  2004  року виповнюється 60 років з часу визволення
України від нацистських окупантів та їхніх сателітів.
     Відзначаючи цю   дату,   багато   населених  пунктів  України
готуються  до  вшанування  пам'яті  всіх,  хто  загинув  на  етапі
завершення  визволення України (літо - осінь 1944 р.),  звільнивши
країну від "нового порядку" гітлерівців та їхніх  союзників  ціною
великих жертв.
     Міністерство освіти і науки України рекомендує провести  один
додатковий  урок,  присвячений  60-й річниці визволення країни,  а
другий - оборонцям та визволителям  міст-героїв  -  Києва,  Одеси,
Севастополя,   Керчі.   Легендарні   лицарі-воїни,  які  загинули,
обороняючи,  визволяючи ці історичні міста  і  ті,  що  залишилися
живими, заслужили глибокої народної шани, безмежної любові.
     Бажано проводити окремі уроки на базі музеїв, залів, кімнат і
куточків  бойової  слави,  які  є  практично  в кожному населеному
пункті України.
     Під час  вивчення  теми рекомендується широко використовувати
документи,  спогади,  фронтові  листи,  кіно-   і   фотоматеріали,
звукозаписи,  художні твори,  які допоможуть вчителеві створити на
уроці  емоційно-піднесену  атмосферу,  підсилять  виховний   вплив
навчального матеріалу.
     Під час розгляду  подій  Великої  Вітчизняної  війни  вчителі
мають      грунтовно      опрацювати     терміни     "патріотизм",
"інтернаціоналізм",  їхнє розуміння учнями.  Необхідно акцентувати
увагу на тому,  що патріотизм - звичайний стан повсякденного життя
людини, який виявляється не тільки в надзвичайних ситуаціях.
     При цьому важливо,  щоб кожний урок, кожен позакласний захід,
який  присвячено  подіям  Великої  Вітчизняної   війни,   хвилював
школярів, залишав глибокий слід у їхніх серцях і свідомості.
     Під час проведення уроків з теми  "Велика  Вітчизняна  війна"
Міністерство  освіти і науки України рекомендує використовувати як
традиційні,  так   і   інноваційні   технології   навчання.   Їхнє
застосування   дозволить  учням  формувати  і  відстоювати  власну
позицію,  володіти конкретним матеріалом,  не залишатися байдужими
до його змісту.
     Бажано застосувати  метод  проектних  технологій,  проведення
семінарів, конференцій, "круглих столів" тощо.
     З метою  відзначення  пам'ятної  події  60-річчя   завершення
визволення   України  від  німецько-нацистських  окупантів  та  їх
союзників  у  загальноосвітніх  навчальних  закладах  пропонується
провести наступні заходи.

        I. Науково-теоретичні конференції старшокласників

     1. Оборона,   визволення   міст-героїв  в  Україні:  стрижалі
пам'яті.

     2. Українські   діти-герої    Великої    Вітчизняної    війни
1941-1945 років.

     3. Українці в Європейському русі Опору в роки Другої світової
війни.

     4. Рух Опору в Україні в роки війни (1939-1945 рр.) у  працях
сучасних українських істориків.

     5. Фронтові   дороги   1-го,  2-го,  3-го,  4-го  Українських
фронтів.

     6. Немає Голокосту проти одного народу. Голокост завжди проти
всіх...

     7. Наш  населений  пункт  у  роки  Великої Вітчизняної війни:
сторінки історії.

     8. Україна на завершальному етапі Великої Вітчизняної  війни.
Відновлення економіки краю.

     9. ОУН-УПА       у       національно-визвольній      боротьбі
(1939-1945 рр.).

     10. Партизанський рух в Україні у спогадах  учасників,  мовою
документів, нових досліджень.

     11. І пам'ятає світ врятований...

     12. Утверджувати ідеали культури миру - служити миру.

                II. Лекції для учнів 9 - 11 класів

     1. Україна в геополітичних інтересах гітлерівської Німеччини.

     2. "Новий  порядок"  нацистів  та  їх союзників на окупованих
українських землях.

     3. Голокост як планетарна трагедія єврейського народу.

     4. Діячі руху Опору в  Україні  в  роки  Великої  Вітчизняної
війни.

     5. Військово-стратегічні   операції   на  теренах  України  в
1944 р. та їх історичне значення.

     6. Боротьба міст-героїв Києва, Одеси, Севастополя, Керчі.

     7. Тил кував перемогу...

     8. Українські культурні  діячі  в  роки  Великої  Вітчизняної
війни.

     9. УПА в роки війни (1942-1945 рр.).

     10. Воїни-герої  Радянського  Союзу,  повні  кавалери орденів
Слави.

     11. Героїка Великої Вітчизняної у літературних творах (різних
років).

     12. Пам'ять про війну священна...

     13. Нагороди періоду Великої Вітчизняної війни.

     14. У  нашому  будинку  живуть  ветерани  Великої Вітчизняної
війни.

     15. Їх імена на фронтовому обеліску  (на  обеліску  братської
могили).

          III. Уроки пам'яті, уроки мужності, присвячені
              60-річчю завершення визволення України
                    від нацистських окупантів
                        та їхніх союзників

     1. Зростаємо  громадянами-патріотами   землі,   що   Україною
зоветься.

     2. Їх славні імена в літописі Великої Вітчизняної.

     3. Діти на фронтах війни: пам'ятаймо!

     4. Мужні визволителі мого отчого краю.

     5. Цей подвиг звучить у піснях і легендах сьогодні...

     6. Сини багатьох народів - визволителі України.

     7. Наша вулиця носить ім'я героя війни.

     8. Героїчно працювали в тилу для Перемоги...

     9. Героїка війни - в поезії.

     10. Жертви Голокосту застерігають...

     11. Діти, молодь у підпіллі в роки минулої війни.

     12. Історичне  значення  визволення  українських  земель  від
нацистів та їхніх союзників у 1944 році.

     13. Фронтова пісня (лекція-концерт).

     14. Пам'ятники героям війни розповіли...

     15. Жінки на фронтах війни.

     16. Жінки - партизанки, підпільниці.

                IV. Бесіди для учнів 7 - 8 класів

     1. Бойові нагороди воїнів, полководців, які визволяли Україну
від нацистів.

     2. Українська    культура    в     роки     минулої     війни
(1941-1945 рр.).

     3. Мої ровесники - підпільники, партизани - герої війни.

     4. Військовий тягар ліг на плечі твої, не одні...

     5. Про  що  розповіла  оборона  мого  міста,  села,   селища.
Визволення мого населеного пункту.

     6. Про що розповів фронтовий трикутник (лист).

     7. Легендарні партизани.

     8. Роман Шухевич - командир УПА.

     9. Місця масових розстрілів, концтаборів розповіли...

     10. Гетто для євреїв.

     11. Жовтень 1944 року: Україна визволена!

     12. Полководці   -   командувачі   1-го,   2-го,  3-го,  4-го
Українських фронтів.

     13. Велика Вітчизняна війна у спогадах її учасників.

     14. Наші земляки у важливих історичних битвах Другої світової
(Великої Вітчизняної) війни.

     15. Експонат   музею   історії  військової  частини,  історії
населеного пункту, музею історії війни розповів...

     16. Українські міста-герої Великої Вітчизняної війни.

     17. Сторінками журналу "Військо України".

     18. Україна в роки Великої Вітчизняної війни. Хроніка подій у
фактах.

     19. Імена  фронтовиків  на  обеліску братської могили у моєму
населеному пункті.

     20. Ніхто не забутий, ніщо не забуте.

     21. "Книга пам'яті України" розповідає...

     22. Артисти на фронтах війни.

     23. Велика ціна Великої Перемоги.

     24. Праведники народів світу. Праведники України.

     25. Збережемо мир на планеті!

                V. Краєзнавчі пошукові експедиції
                       для юних дослідників

     1. "Немає безіменних героїв..." (встановлення імен, прізвищ
воїнів, похованих у братських могилах).

     2. Фронтовими дорогами моїх рідних... (дідуся, бабуся...).

     3. Ця     військова     частина     визволяла     наш    край
(у 1943-1944 рр.).

     4. Учні нашої школи на фронтах Великої Вітчизняної війни.

     5. Вулиці   нашого  міста,  названі  іменами  героїв  Великої
Вітчизняної війни.

     6. Наші ровесники у партизанському русі в нашому краї.

     7. Діти-герої минулої війни.

     8. Вони врятували життя євреїв у роки нацистської окупації.

     9. Молодь    в    українському   національному   русі   Опору
(в ОУН-УПА).

     10. Історія армійських з'єднань, які визволяли Україну.

     11. Поети на фронтах війни.

     Вагомим внеском  у  справу  вивчення  пам'ятних  подій  стане
участь  школярів  у  Всеукраїнській   історико-краєзнавчій   акції
учнівської молоді "Збережемо пам'ять про подвиг", присвяченій 60-м
роковинам  визволення  України  від  фашистських  загарбників   та
перемоги у Великій Вітчизняній війні 1941-1945 років, у суспільній
акції  школярів  України  "Громадянин"  Всеукраїнської   асоціації
викладачів  історії  та суспільних дисциплін "Нова Доба" спільно з
Міністерством освіти  і  науки  України  (інформація  за  адресою:
79008,  м.  Львів-8, вул. Галицька, 1/5, Асоціація "Нова Доба"), у
Всеукраїнському  конкурсі  учнівських  та  студентських   проектів
"Служіння  заради миру" Української Ради миру,  Асоціації сприяння
ООН  в  Україні,   Українського   руху   "Педагоги   за   мир   та
взаєморозуміння" та інших неурядових організацій, що проводиться в
рамках Міжнародного десятиріччя культури миру  та  ненасильства  в
інтересах   дітей   планети  (2001  -  2010  роки),  проголошеного
Генеральною Асамблеєю ООН (інформація про конкурс: 04210, м. Київ,
а/с 200; м. Київ, вул. Констянтинівська, 57, кімн. 29).

                    VI. Усні журнали для учнів

     1. Наш край в роки Великої Вітчизняної війни.

     2. Історія "Молодої гвардії" в документах.

     3. Молодіжна   організація   "Партизанська  іскра":  день  за
днем...

     4. Герої підпілля у Києві (населених пунктах України).

     5. Трагедія Бабиного, Дробицького ярів розповіла...

     6. Мої однолітки в Голокості.

     7. Учні нашої школи, обпалені війною.

     8. Міста-герої в Україні. Від оборони до визволення.

     9. Батьки, діди заповідали мужність...

         VII. Організація тематичних, оглядових екскурсій
             у краєзнавчі музеї,музеї бойової слави,
         в Національний музей історії Великої Вітчизняної
       війни 1941 - 1945 років з метою вивчення матеріалів
               експозицій, фондів, їх використання
                  в навчально-виховному процесі.

         VIII. Тематичні виставки в шкільних бібліотеках.

           IX. Зустрічі з ветеранами війни, учасниками
           визволення України від нацистських окупантів
                         та їх союзників.

               X. Маніфестації Миру та інші заходи.

     Окрім того,  Міністерство  освіти  і  науки України спільно з
редакцією журналу "Історія в школах України" оголошують конкурс на
кращу   розробку   уроку  з  історії.  Переможці  конкурсу  будуть
відзначені Міністерством освіти і науки України, а розробки уроків
- надруковані на сторінках журналу.