На підставі яких документів власники викуплених за власні кошти квартир оплачують житлово-комунальні послуги? Хто встановлює норму споживання води?

Т. Позняк, м. Чернігів

Відповідь.

Законом України "Про приватизацію житлового фонду" визначено правові засади приватизації житла, що перебуває в державній власності, його подальше використання і утримання, метою якого є створення умов для права громадян на вільний вибір способу задоволення потреб у житлі, залучення громадян до участі в утриманні і збереженні існуючого житла, формування ринкових відносин.

На першому етапі житловий фонд приватизувався за власні кошти громадян, на другому—застосовувалися житлові чеки — приватизаційні папери, котрі одержували громадяни України. Нині термін чинності житлових чеків продовжено.

Відповідно до ст.4 цього Закону громадяни, які мають житло на праві власності, можуть використовувати одержані житлові чеки для придбання частки майна державних підприємств, земельного фонду.

Так само можуть використовувати житлові чеки громадяни, які одержали їх як компенсацію за приватизовану квартиру (будинок).

Згідно зі ст.13 Закону "Про приватизацію державного житлового фонду" власники квартир, які набули це право за умови приватизації за власні кошти і за житловими чеками, зобов'язані оплачувати експлуатаційні витрати з утримання приватизованих квартир на рівні квартирної плати, встановленої для державного житла, а порядок оплати комунальних послуг в Україні єдиний, незалежно від форм власності житла.

Відповідно до ст.28 Закону "Про місцеве самоврядування в Україні" встановлення тарифів щодо оплати комунальних послуг належить до повноважень органів місцевого самоврядування, встанов-

лення норм споживання житлово-комунальних послуг і контроль за їхнім додержанням здійснюють місцеві державні адміністрації за ст.18 Закону "Про місцеві адміністрації".

Постановою Кабінету Міністрів України від 22.06.98 р. №939 "Про вдосконалення системи державного регулювання розміру квартирної плати за утримання будинків і прибудинкових територій" затверджено склад витрат підприємств житлового господарства, пов'язаний з утриманням будинків і прибудинкових територій, що входять до квартирної плати (плати за утримання житла).

На виконання цієї постанови наказом Держбуду України від 03.09.99 р. №214 затверджено Порядок визначення нормативних витрат житлово-експлуатаційних організацій, пов'язаних з утриманням будинків і прибудинкових територій (зареєстровано в Міністерстві юстиції 28.12.99 р. за №917/4210), яким визначено розрахунок витрат на утримання будинків окремо за кожним видом робіт (у тому числі з вивезення сміття), що виконуються житлово-експлуатаційною організацією і оплачуються в складі квартирної плати.

За ст.66 Житлового кодексу УРСР (із змінами і доповненнями) плата за користування житлом обчислюється із' загальної площі квартири.

Відповідно до Правил надання населенню послуг з водо-, теплопостачання та водовідведення, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.97 р. №1497, розрахункову витрату холодної (гарячої) води в точці розбору — витрату води, встановлено Державними будівельними нормами з проектування внутрішніх систем холодного (гарячого) водопостачання. Якісні показники послуг водо-, теплопостачання та водовідведення — це відповідність якості холодної та гарячої води вимогам Державного стандарту "Вода питна" (за хімічним і санітарно-бактеріологічним складом), а також відповідність температури гарячої води та температури повітря в приміщеннях установленим нормативам.

За п.5 цих Правил місцеві державні адміністрації або органи місцевого самоврядування за погодженням з МОЗ, Мінпраці, Держкомстандартом, Держбудом та їхніми органами на місцях мають право уточнювати параметри і нормативи споживчих властивостей, режим надання послуг і встановлювати гарантований рівень якості з урахуванням потужності, складу і рівня зносу основних фондів підприємств водо-, теплопостачання, водовідведення, кліматичних та інших місцевих умов.

Л.МАКСИМОВА, консультант

"ПРАЦЯ І ЗАРПЛАТА" № 43 листопад