НАЙМАНІ ПРАЦІВНИКИ


Яким чином фізична особа-підприємець має оформити трудові відносини з найманими працівниками?


Відколи фізичні Особи-підприємці отримали право використовувати при здійсненні ними господарської діяльності найману працю, законодавство поклало на них обов'язок належним чином оформляти трудові відносини з найманими працівниками, включаючи членів їх сімей, нараховувати (утримувати, перераховувати) податок з доходів, що виплачуються ними найманим працівникам, а також своєчасно повідомляти податковим органам про нараховані та виплачені суми доходів і суми утриманих з них податків у встановленому Законом "Про податок з доходів фізичних осіб" порядку. Трудові відносини громадян регулюються Кодексом законів про працю (далі — КЗпП), Законом "Про оплату праці" та іншими нормативними актами з цього питання. Трудовий договір — це угода між працівником і власником підприємства, установи, організації або уповноваженим ним органом чи фізичною особою, за якою працівник зобов'язується виконувати роботу, визначену цією угодою, з підляганням внутрішньому трудовому розпорядку, а власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган чи фізична особа зобов'язуються виплачувати працівникові заробітну плату й забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін (ст. 21 КЗпП). Стаття 24 КЗпП визначає письмову форму договору обов'язковою умовою оформлення трудових відносин між працівником та фізичною особою — суб'єктом підприємницької діяльності. Згідно зі ст. 48 КЗпП на всіх працівників, що працюють понад п'ять днів, фізичні особи-підприємці мають право вести трудові книжки. Підставою ведення трудової книжки (у випадку, якщо працівник не перебуває у трудових відносинах з іншим власником, який вже веде його трудову книжку) є трудовий договір, укладений у тижневий строк з моменту фактичного допущення працівника до роботи в письмовій формі, зареєстрований у державній службі зайнятості за місцем проживання підприємця у порядку, визначеному Мінпраці та соціальної політики України (Інструкції про порядок ведення трудових книжок працівників, затвердженої наказом від 29.07.1993 р. № 58).

Сторінку підготувала Наталія МЕЩЕРЯКОВА

Юридичний вісник України № 50 (11 грудня- 17грудня 2004 року)