КАБІНЕТ МІНІСТРІВ УКРАЇНИ

                        П О С Т А Н О В А
                    від 13 липня 2004 р. N 905
                               Київ

              Про затвердження Комплексної програми
       забезпечення загальноосвітніх, професійно-технічних
         і вищих навчальних закладів сучасними технічними
           засобами навчання з природничо-математичних
                    і технологічних дисциплін

          ( Із змінами, внесеними згідно з Постановою КМ
            N 1639 ( 1639-2004-п ) від 13.12.2004 )



     Кабінет Міністрів України  п о с т а н о в л я є:

     1. Затвердити      Комплексну      програму      забезпечення
загальноосвітніх, професійно-технічних і вищих навчальних закладів
сучасними технічними засобами навчання з природничо-математичних і
технологічних  дисциплін  (далі   -   Комплексна   програма),   що
додається.

     Визначити Міністерство освіти і науки замовником  Комплексної
програми.

     2. Міністерствам, іншим центральним органам виконавчої влади,
Раді міністрів Автономної Республіки Крим,  обласним, Київській та
Севастопольській  міським  державним  адміністраціям   передбачати
починаючи  з  2005  року в проектах державного і місцевих бюджетів
видатки на виконання Комплексної програми.

     3. Рекомендувати  Раді  міністрів Автономної Республіки Крим,
обласним,  Київській   та   Севастопольській   міським   державним
адміністраціям   підготувати   у   тримісячний  строк  регіональні
програми  забезпечення  загальноосвітніх,  професійно-технічних  і
вищих навчальних закладів сучасними технічними засобами навчання з
природничо-математичних і технологічних дисциплін.


     Прем'єр-міністр України                            В.ЯНУКОВИЧ

     Інд. 28


                                          ЗАТВЕРДЖЕНО
                             постановою Кабінету Міністрів України
                                   від 13 липня 2004 р. N 905

                       КОМПЛЕКСНА ПРОГРАМА
       забезпечення загальноосвітніх, професійно-технічних
              і вищих навчальних закладів сучасними
      технічними засобами навчання з природничо-математичних
                    і технологічних дисциплін


                         Загальна частина

     За результатами обстеження,  стан  навчального  обладнання  в
закладах  освіти  в  останні  роки значно погіршився.  Зокрема,  в
загальноосвітніх  школах   рівень   оснащеності   лабораторним   і
демонстраційним  обладнанням  не  перевищує  20 відсотків потреби.
Протягом останніх 15 років навчальні заклади не мали коштів навіть
на підтримку наявного в них обладнання в належному стані.

     У вищих   навчальних   закладах   65   відсотків   обладнання
експлуатується  понад  12  років  і  через  свою   зношеність   не
відповідає вимогам державних стандартів.

     Програмою передбачається   оснащення   навчальних    закладів
сучасними навчальними приладами.  З цією метою необхідно розробити
відповідні стандарти і нормативну базу,  що сприятиме забезпеченню
рівного  доступу  громадян до якісної освіти,  реалізації пілотних
проектів випробування комплектів обладнання в навчальних  закладах
різного рівня акредитації у різних регіонах України.

     Заходами щодо виконання  Програми  передбачається  проведення
наукових   досліджень,   проектно-конструкторських  та  методичних
розробок, налагодження виробництва та проведення експериментальної
апробації нових і модернізованих навчальних засобів,  їх поставки,
технічного обслуговування  та  надання  методичної  допомоги  щодо
застосування в навчальному процесі.

     На сьогодні кількість промислових підприємств, які виробляють
технічні засоби навчання з природничо-математичних і технологічних
дисциплін,   постійно   зменшується,   скорочуються   обсяги    їх
виробництва.   Продовжують   випускати   зазначені   засоби   такі
підприємства,  як СКП "Учприлад" (м. Дніпропетровськ), ТОВ "Учбова
техніка" (м.  Рівне),  НВП "Промінь" (м.  Київ), експериментальний
завод "Прут" (м.  Коломия),  лабораторії скануючих  пристроїв  (м.
Ніжин),   ВАТ   "Електровимірювач"   (м.  Житомир),  Феодосійський
казенний оптичний завод, ВАТ "Селмі" (м. Суми).

     Залучення названих підприємств до  виконання  Програми  дасть
змогу,  з одного боку,  ефективно використати сучасні технологічні
розробки,     а     з     іншого,     -      зберегти      існуючу
експериментально-виробничу  базу.  Важливу  роль  у налагодженні в
загальноосвітніх закладах  обслуговування  і  ремонту  навчального
обладнання,     обчислювальної     техніки     можуть    відіграти
професійно-технічні  навчальні  заклади,  на  базі  яких  доцільно
створити відповідні центри обслуговування.

                 Основні завдання і мета Програми

     Основними завданнями     Програми    є    підвищення    рівня
забезпеченості  загальноосвітніх,  професійно-технічних  та  вищих
навчальних  закладів  сучасними  технічними  засобами  навчання  з
природничо-математичних  і  технологічних   дисциплін,   а   також
розроблення   комплексів  програмно-методичного  забезпечення  для
використання сучасних технічних засобів навчання.

     Метою Програми  є  здійснення  циклу  розробок  і виробництва
технічних  засобів  навчання  для  забезпечення  рівного   доступу
громадян до    якісної    освіти   з   природничо-математичних   і
технологічних  дисциплін  як  одного  з   напрямів   інноваційного
розвитку.

     Програмою передбачається    забезпечити   навчальні   заклади
навчально-лабораторним обладнанням   для   реалізації    державних
стандартів  освіти  і  провадження  наукової  діяльності  у  вищих
навчальних  закладах.  Залучення  вищих  навчальних   закладів   і
наукових  установ  до  розроблення  нових  приладів та обладнання,
використання  їх  дослідно-виробничої  бази   сприятиме   розвитку
матеріально-технічної інфраструктури науки. Створення в навчальних
закладах  професійно-технічної  освіти сервісних центрів з ремонту
та   обслуговування  навчального  обладнання  сприятиме  залученню
молоді до виробничої діяльності.

                     Етапи виконання Програми

     Передбачається поетапне виконання Програми.

     На першому етапі (2005-2006 роки) забезпечується:

     упровадження державних стандартів на засоби навчання;

     розроблення класифікатора засобів навчання;

     розроблення комплектів обладнання  для  оснащення  кабінетів,
класів і лабораторій;

     розроблення методичних   рекомендацій    щодо    застосування
технічних засобів навчання;

     проведення експериментальної      перевірки      ефективності
використання комплектів обладнання і  методичного  забезпечення  в
пілотних    навчальних   закладах,   перепідготовка   педагогічних
працівників;

     оснащення технічними     засобами     навчання     інститутів
післядипломної педагогічної освіти;

     створення в    структурі    Інституту    прикладної    фізики
Національної   академії  наук  науково-дослідного  центру  засобів
навчання;

     реалізація пілотного проекту з випробування зразків технічних
засобів навчання.

     На другому етапі (2007-2011 роки) забезпечується:

     здійснення підготовки  і підвищення кваліфікації педагогічних
працівників,  у  тому  числі  лаборантів,  щодо   використання   в
навчально-виховному процесі технічних засобів навчання;

     серійне виробництво технічних засобів навчання;

     оснащення навчальних закладів технічними засобами навчання;

     здійснення сервісного    обслуговування   технічних   засобів
навчання;

     забезпечення підготовки  і  випуску  комп'ютерних  навчальних
програм;

     створення інтернет-порталів навчального призначення.

                      Фінансове забезпечення

     Для фінансового  забезпечення  виконання Програми залучаються
кошти  державного  і  місцевих  бюджетів,  а  також  власні  кошти
наукових установ.

     Загальний  обсяг  коштів  становить  1,3 млрд гривень, у тому
числі 926 млн - з державного бюджету.

                 Контроль за виконанням Програми

     Контроль за  виконанням  Програми здійснює МОН разом з іншими
центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної
Республіки Крим, обласними, Київською та Севастопольською міськими
держадміністраціями.

     МОН подає   щороку   до   28  лютого  наступного  за  звітним
Кабінетові Міністрів України інформацію про хід виконання заходів,
передбачених Програмою.

     Контроль за використанням  бюджетних  коштів  здійснюється  в
порядку, встановленому законодавством.

                       Очікувані результати

     У результаті виконання Програми очікується:

     оснащення загальноосвітніх,   професійно-технічних  та  вищих
навчальних  закладів  сучасними  технічними  засобами  навчання  з
природничо-математичних і технологічних дисциплін;

     розроблення і   впровадження  у  навчальний  процес  сучасних
технічних засобів та технологій навчання;

     розроблення та  випробування  сучасних  методик  застосування
технічних засобів навчання;

     створення мережі  навчальних закладів для здійснення пілотних
експериментів з відпрацювання інноваційних технологій навчання;

     створення національної індустрії виробництва сучасних засобів
навчання;

     створення передумов  для  проведення  досліджень   у   галузі
природничо-математичних та  технологічних  наук з метою підготовки
висококваліфікованих кадрів та розроблення ефективних технологій.


                          ОСНОВНІ ЗАХОДИ
    щодо забезпечення навчальних закладів сучасними технічними
     засобами та наочним приладдям з природничо-математичних
                    і технологічних дисциплін


                                                    (тис. гривень)
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Найменування заходу|Відповідальні за| Строк |  Орієн- |                    у тому числі за роками
                   |    виконання   |викона-|  товний |--------------------------------------------------------------
                   |                |  ння, |  обсяг  |  2005  |  2006  |  2007  |  2008  |  2009  |  2010  |  2011
                   |                |  роки | фінансу-|        |        |        |        |        |        |
                   |                |       |  вання, |        |        |        |        |        |        |
                   |                |       |  усього |        |        |        |        |        |        |
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
1. Упровадження     МОН, Академія    2005        130      130
   державних        педагогічних
   стандартів на    наук,
   засоби навчання  Держспожив-
                    стандарт

2. Розроблення      Держспожив-      -"-          70       70
   класифікатора    стандарт, МОН
   засобів
   навчання

3. Підготовка і     МОН, Академія    2005-       230       90       50       30       30       30
   затвердження     педагогічних     2009
   методичних       наук
   рекомендацій
   щодо
   застосування
   засобів навчання

4. Проведення       МОН, Академія    -"-
   випробувань      педагогічних
   засобів навчання наук,
                    Рада міністрів
                    Автономної
                    Республіки
                    Крим, обласні,
                    Київська та
                    Севастопольська
                    міські держадмі-
                    ністрації

5. Проведення       МОН, Академія    2005-       700      100      100      100      100      100      100      100
   підготовки і     педагогічних     2011
   підвищення       наук
   кваліфікації
   педагогічних
   працівників,
   у тому числі
   лаборантів, із
   застосування
   засобів
   навчання

6. Створення        -"-              2005-       650      250      100      100      100      100
   інтернет-                         2009
   порталів
   навчального
   призначення і
   забезпечення їх
   функціонування

7. Оснащення        МОН, Мінфін,     2005-    804065    64637,5  99645   114737,5 127170   132860   137241   127774
   загальноосвітніх Мінпромполітики, 2011
   навчальних       Рада міністрів
   закладів         Автономної
   засобами         Республіки
   навчання з:      Крим, обласні,
                    Київська та
                    Севастопольська
                    міські держ-
                    адміністрації

   фізики                            -"-      217809,2  17601,5  26964    31083,5  34454    35952    37300,2  34454

   хімії                             -"-      160812,4  12995,5  19908    22949,5  25438    26544    27539,4  25438

   біології                          -"-       99744,4   8060,5  12348    14234,5  15778    16464    17081,4  15778

   географії                         -"-       59032,4   4770,5   7308     8424,5   9338     9744    10109,4   9338

   математики                        -"-       52925,6   4277     6552     7553     8372     8736     9063,6   8372

   інформатики (з                    -"-      130973    10352,5  16485    18872,5  20910    21980    22203    20170
   мультимедійними                   
   засобами)

   трудового                         -"-       82768     6580    10080    11620    12880    13440    13944    14224
   навчання

8. Оснащення        -"-              -"-      231872,4  46296,4  33874,6  37187    23660    28392    33124    29338,4
   професійно-
   технічних
   навчальних
   закладів, що
   надають загальну
   середню освіту,
   засобами 
   навчання з:

   фізики                            -"-       40745,6   1048,6   1198,4   2247     7490     8988    10486     9287,6

   хімії                             -"-       30083,2    774,2    884,8   1659     5530     6636     7742     6857,2

   біології                          -"-       18659,2    480,2    548,8   1029     3430     4116     4802     4253,2

   географії                         -"-       11043,2    284,2    324,8    609     2030     2436     2842     2517,2

   математики                        -"-        9900,8    254,8    291,2    546     1820     2184     2548     2256,8

   інформатики (з                    2005-    103162    42984    30089    30089
   мультимедійними                   2007
   засобами)

   трудового                         2005-     18278,4    470,4    537,6   1008     3360     4032     4704     4166,4
   навчання                          2011

9. Оснащення        -"-              2005       8122,8   8122,8
   інститутів
   післядипломної
   педагогічної
   освіти засобами
   навчання з:

   фізики                            2005       2097,2   2097,2

   хімії                             -"-        1548,4   1548,4

   біології                          -"-         960,4    960,4

   географії                         -"-         568,4    568,4

   математики                        -"-         509,6    509,6

   інформатики (з                    -"-        1498     1498
   мультимедійними
   засобами)

   трудового                         -"-         940,8    940,8
   навчання

10. Оснащення вищих МОН, Мінфін,     2005-     35962     3596,2   4675,1   5034,7   5394,3   6473,2   5753,9   5034,7
   навчальних       Мінпромполітики  2011
   закладів,
   насамперед
   педагогічних,
   засобами
   навчання з:

   фізики                            -"-       10785,6   1078,6   1402,1   1510     1617,8   1941,4   1725,7   1510

   хімії                             -"-        4645,2    464,5    603,9    650,3    696,8    836,1    743,2    650,3

   біології                          -"-        6585,6    658,6    856,1    922      987,8   1185,4   1053,7    922

   географії                         -"-         203       20,3     26,4     28,4     30,5     36,5     32,5     28,4

   математики                        -"-        2966,6    296,7    385,7    415,3    445      534      474,7    415,3

   інформатики (з                    -"-       10272     1027,2   1335,4   1438,1   1540,8   1849     1643,5   1438,1
   мультимедійними
   засобами)

   трудового                         -"-         504       50,4     65,5     70,6     75,6     90,7     80,6     70,6
   навчання                          

11. Забезпечення    МОН, Мінфін,     2008-    120000                               30000    30000    30000    30000
   обслуговування   Мінпромполітики, 2011
   засобів          Рада міністрів
   навчання для     Автономної
   загально-        Республіки Крим,
   освітніх,        обласні,
   професійно-      Київська та
   технічних і      Севастопольська
   вищих            міські держ-
   навчальних       адміністрації
   закладів

12. Забезпечення    МОН, Мінфін      2005-
   розроблення і                     2011
   випуску
   комп'ютерних
   навчальних
   програм для:

   загально-                         -"-       55000    11000    12000     9000     7000     6000     5000     5000
   освітніх  
   навчальних
   закладів

   професійно-                       -"-       27678     5250     3214     3214     4000     4000     4000     4000
   технічних
   навчальних
   закладів

   інститутів                        -"-         900      200      150      150      100      100      100      100
   післядипломної
   педагогічної
   освіти

   вищих                             -"-        2400      500      400      400      400      300      200      200
   навчальних
   закладів,
   насамперед
   педагогічних

13. Складення       МОН, Національна 2005        550      550
   переліків        академія наук,
   засобів навчання Академія
   з природничо-    педагогічних
   математичних і   наук
   технологічних
   дисциплін для
   загально-
   освітніх,
   професійно-
   технічних та
   вищих навчальних
   закладів

14. Розроблення     -"-              2005-       770      110      110      110      110      110      110      110
   нових і                           2011
   вдосконалення
   існуючих 
   технологій
   навчання

15. Створення      Національна      2005
   Науково-         академія наук,
   дослідного       МОН
   центру
   навчально-
   наукових
   приладів
   Інституту
   прикладної
   фізики
   Національної
   академії наук

16. Передбачення    Національна      2005-2011  5250      750        750    750      750      750      750      750
   в бюджеті        академія наук,
   Національної     Мінфін
   академії наук
   базового
   фінансування
   Науково-
   дослідного
   центру
   навчально-
   наукових
   приладів
   Інституту
   прикладної
   фізики
   Національної
   академії наук

17. Розроблення     МОН, Академія    2005         95       95
   державних        педагогічних
   стандартів на    наук,
   засоби навчання  Держспожив-
                    стандарт

18. Складення       МОН, Академія    -"-         420      420
   переліків        педагогічних
   засобів          наук
   навчання та
   обладнання
   кабінетів з
   природничо-
   математичних і
   технологічних
   дисциплін для
   загально-
   освітніх,
   професійно-
   технічних і
   вищих навчальних
   закладів

19. Реалізація      -"-              -"-         2550     2550
   пілотного 
   проекту з
   апробації
   зразків
   технічних
   засобів
   навчання та
   здійснення його
   науково-
   методичного
   супроводження

20. Оснащення вищих МОН, Мінфін      -"-        5600     5600
   навчальних
   закладів і
   наукових установ
   МОН та Академії
   педагогічних
   наук:

   Національного
   педагогічного
   університету
   імені
   М. Драгоманова

   Київського
   національного
   університету
   імені Тараса
   Шевченка

   Національного
   авіаційного
   університету

   Сумського
   національного
   університету

   Національного
   університету
   технологій
   та дизайну

   Інституту
   засобів
   навчання
   Академії
   педагогічних
   наук

   Науково-
   методичного
   центру засобів
   навчання МОН
______________________
   Усього                                    1303015,2 150317,9 155068,7 170813,2 198814,3 209215,2 216378,9 202407,1

   У тому числі за
   рахунок:

   державного                                 933998,2 116558,6 113427,6 121058,2 143605,4 153604,4 150396   135348,1
   бюджету

   місцевих                                   355624    32420    39900    47880    53200    53200    63840    65184
   бюджетів

   інших джерел                                13393     1339,3   1741,1   1875     2009     2410,7   2142,9   1875

(  Основні  заходи  із  змінами,  внесеними згідно з Постановою КМ
N 1639 ( 1639-2004-п ) від 13.12.2004 )