НАЦІОНАЛЬНА СЛУЖБА ПОСЕРЕДНИЦТВА І ПРИМИРЕННЯ

                            31.01.2002

                             З В І Т


            Про результати роботи Національної служби
              посередництва і примирення за 2001 рік


     У звітному році Національна служба посередництва і примирення
(далі - НСПП) продовжувала реалізацію завдань,  визначених Законом
України   "Про   порядок  вирішення  колективних  трудових  спорів
(конфліктів)" ( 137/98-ВР ),  Положенням  про  Національну  службу
посередництва і примирення, затвердженим Указом Президента України
від 17.11.98 р.  N 1258/98 ( 1258/98 ), із змінами і доповненнями,
внесеними Указом Президента України від 30.12.2000 р.  N 1393/2000
( 1393/2000 ).
     В умовах  помітного  поліпшення  загальноекономічної ситуації
(стабільно  високих  темпів  економічного  зростання,  росту  ВВП,
збільшення обсягів              продукції             промислового
та сільськогосподарського   виробництва,    реальних    позитивних
наслідків реформування  економіки,  насамперед,  аграрного сектору
та ін.) НСПП,  її структурні підрозділи  в  регіонах  у  взаємодії
з центральними  і  місцевими  органами виконавчої влади,  органами
місцевого самоврядування,  об'єднаннями роботодавців, професійними
спілками,  їх  об'єднаннями  пріоритетну  увагу  надавали заходам,
спрямованим на поліпшення соціально-трудових відносин, запобігання
виникненню  колективних  трудових  спорів (конфліктів) та сприяння
своєчасному їх вирішенню,  здійснювали посередництво при вирішенні
таких  спорів  (конфліктів),  утверджуючи  у  цій  непростій сфері
відносин правові,   цивілізовані   методи   розв'язання    спірних
чи конфліктних ситуацій.
     Помітний вплив  на   нормалізацію   і   поліпшення   відносин
між власником  і  найманими  працівниками  в  трудових  колективах
різних  галузей  економіки,  регіонів,  на  покращення  загального
соціально-економічного клімату  в  колективах  справили результати
взаємодії НСПП з органами, установами та організаціями всіх рівнів
у  справі  виконання  Указу  Президента  України  "Про невідкладні
заходи щодо прискорення  погашення  заборгованості  із  заробітної
плати" ( 292/2001 ), реалізація НСПП, її структурними підрозділами
відповідних заходів    та    конкретних    програм    на    місцях
щодо ліквідації заборгованості із заробітної плати.

          1. Аналіз стану і динаміки соціально-трудових
                             відносин

     Зважаючи на  те,  що  своєчасне  реагування  НСПП,  відділень
в Автономній  Республіці  Крим  та  областях  на  негативні  факти
і тенденції у відносинах між власником,  уповноваженим ним органом
(представником) та найманими працівниками у трудових колективах є,
як правило, запорукою унормування та поліпшення соціально-трудових
відносин,  своєчасного усунення об'єктивних та суб'єктивних причин
виникнення  колективних  трудових  спорів  чи   конфліктів,   НСПП
здійснювала  у  звітний  період  плановий  аналіз стану і динаміки
соціально-трудових   відносин   на    національному,    галузевих,
територіальних  та  виробничих рівнях,  організовувала оперативне,
продуктивне і предметне реагування  відповідних  органів,  установ
та організацій    на    випадки    ускладнень    таких    відносин
при встановленні нових або  зміні  існуючих  соціально-економічних
умов праці та виробничого побуту,  укладенні або зміні колективних
договорів,  угод  та  при  їх  виконанні;  при  дотриманні   вимог
законодавства про працю, сприяючи тим самим, у кінцевому підсумку,
вирішенню  колективних      трудових      спорів      (конфліктів)
або не  допускаючи  виникнення  таких спорів (конфліктів).
     З цією метою в структурі НСПП створена і впродовж трьох років
результативно працює система оперативного, термінового і планового
інформування  та  аналізу  стану  і   динаміки  соціально-трудових
відносин на   місцях,  моніторинг  найбільш  значимих  показників,
що відображають зміни цих відносин у  розрізі  галузей  економіки,
регіонів та   в   часі;   планового   вивчення  соціально-трудових
відносин, виникнення  колективних  трудових  спорів   (конфліктів)
у конкретних  галузях,  де  ситуація  наближається  до  критичної;
короткострокового прогнозування змін  соціально-трудових відносин,
можливого виникнення   колективних  трудових  спорів  (конфліктів)
і, з  урахуванням  результатів   прогнозу,   -   система   заходів
із запобігання     виникненню    колективних    трудових    спорів
(конфліктів). Вона передбачає скоординоване  і  активне  включення
в упереджувальні  заходи всіх заінтересованих відомств,  регулярне
відслідковування конкретних  показників,  які  фіксують  щомісячні
результати  роботи  НСПП  та  її  структурних підрозділів у справі
вирішення чи попередження колективних трудових спорів (конфліктів)
та крайнього засобу їх вирішення - страйків.
     Результати такого  вивчення   і   аналізу   НСПП   показують,
що при   всій   значимості  позитивних  тенденцій,  що  намітилися
у вітчизняній  економіці   в   цілому,   їх   соціальні   наслідки
безпосередньо в трудових колективах, як про це свідчить інформація
відділень НСПП з регіонів,  проявляються все ще  слабо.  Це  видно
з цілого        ряду       соціально-економічних       показників,
що відслідковувалися НСПП впродовж звітного періоду,  але особливо
наочно   -  на  прикладі  заборгованості  із  заробітної  плати  -
показнику, що на сьогодні найбільш негативно позначається на стані
соціально-трудових   відносин,   спричиняючи   у  70-90%  випадків
виникнення колективних  трудових  спорів  (конфліктів),  страйків,
спонтанних припинень роботи та ін.
     У ході реалізації Указу Президента України  від 07.05.2001 р.
N 292/2001  (  292/2001 ) "Про невідкладні заходи щодо прискорення
погашення заборгованості із заробітної  плати"  борг  із  зарплати
перед  працюючими  з  травня  2001  року станом на 10.12.2001 року
вдалося погасити на 39,2 %,  а,  наприклад,  в освіті та  науці  -
галузях, що    традиційно    давали   значну   кількість   спірних
чи конфліктних ситуацій - відповідно на 74,4 та  на  83,7%.  Однак
загальна  сума заборгованості на зазначену дату залишається досить
значною - 2996687 тис.грн.,  тим самим і  надалі  створюючи  грунт
для потенційної напруги в соціально-трудових відносинах.
     Одну з   головних   причин   хронічно    складних    відносин
між роботодавцями  та  найманими  працівниками  впродовж 2001 року
відображають на   10.12.2001   року    незначні    у    порівнянні
з необхідними  обсяги  скорочення  боргу перед працівниками цілого
ряду галузей    та    підгалузей    економіки:    у    тракторному
і сільськогосподарському машинобудуванні - лише на 5,9%, житловому
господарстві - на 9,4%,  у  вугільній  промисловості  -  на  9,9%,
у текстильній - на 13,6%, хімічній і нафтохімічній промисловості -
на  15,1%,  у  будівництві   шахт   -   на   15,3%,   у   міському
електротранспорті - на 16,7% від допущеної суми боргу.
     В ряді галузей  на  рівні  областей  заборгованість  не  лише
не зменшилася, а навпаки - зросла, особливо в останні місяці року,
в черговий раз  підтверджуючи  нестабільність  процесів  погашення
заборгованості. Так,  за інформацією  відділень  НСПП  в регіонах,
в листопаді у порівнянні з жовтнем місяцем  зросла  заборгованість
із  заробітної плати у Донецькій області - на підприємствах чорної
металургії (на 6%),  в  охороні  здоров'я  (на  13,9%),  в  освіті
(на 2,2%);    у   Запорізькій   області   за   період   з   10.10.
по 10.11.2001 року заборгованість зросла  в  освіті  -  на  98,6%,
в машинобудуванні  і металообробці - на 1,4%;  у Київській області
станом на 10.12.2001 року у порівнянні з початком  року  зростання
заборгованості відбулося у чотирьох галузях економіки;  в Одеській
області заборгованість працівникам соціальної сфери  у  порівнянні
з початком  року  збільшилася  на  35,6%;  у  Полтавській  області
заборгованість у листопаді у порівнянні з жовтнем зросла в  освіті
в 9,4  раза,  в  охороні  здоров'я  -  в  2,4  раза,  в культурі -
на 98,1%,   у    комунальному    господарстві    -    на    18,0%;
у Черкаській  області  станом  на  10.12.2001  року заборгованість
в охороні здоров'я збільшилася в 1,6 раза і т.д.
     Значною, не  дивлячись  на  суттєве зменшення за результатами
сільськогосподарського    року,    залишається    загальна    сума
заборгованості перед     працівниками    аграрного    сектору    -
555570 тис.грн. станом на 10.12.2001 року.
     З метою    поглибленого    вивчення    стану    та   динаміки
соціально-трудових відносин   у   розрізі   галузей   і   регіонів
та організації ефективного сприяння вирішенню колективних трудових
спорів  (конфліктів)  чи  запобігання  їх  виникненню   НСПП,   її
відділення в  Автономній  Республіці  Крим  та областях відповідно
до плану у звітному періоді проаналізували ці питання у колективах
галузей машинобудування і металообробки, будівництва, в сільському
господарстві, у трудових колективах вугледобувних та шахтобудівних
підприємств, у закладах освіти та охорони здоров'я.
     Окрім заборгованості із заробітної плати і  повільних  темпів
її   зменшення,  як  показує  аналіз  НСПП,  роль  конфліктогенних
факторів,  що ускладнювали  чи  й  загострювали  соціально-трудові
відносини,   вели   до   виникнення  колективних  трудових  спорів
(конфліктів),  у  2001  році  виконували:  несвоєчасність  виплати
поточної заробітної плати, її низький рівень у цілому ряді галузей
економіки,  незабезпечення  прав  і  пільг,  передбачених   чинним
законодавством,   невиплата  компенсації  за  несвоєчасну  виплату
зарплати,  непроведення її індексації,  недофінансування  галузей,
невиконання   власниками  колективних  договорів.  угод,  графіків
погашення заборгованості, невиконання ними законодавства про працю
та ін.
     З метою   поглибленого    вивчення    стану    та    динаміки
соціально-трудових відносин   у   розрізі   галузей   і   регіонів
та організації ефективного сприяння вирішенню колективних трудових
спорів   (конфліктів)   чи  запобігання  їх  виникненню  НСПП,  її
відділення в Автономній Республіці Крим та областях  у  2001  році
проаналізували ці  питання  у  колективах  галузей машинобудування
і металообробки, будівництва, в сільському господарстві.
     Періодично зростаюча        впродовж       року       напруга
в соціально-трудових відносинах в колективах шахтарських  регіонів
зумовлювала  НСПП постійно відслідковувати і,  в межах компетенції
Служби,  реагувати на динамічну і  непросту  ситуацію  у  трудових
колективах вугледобувних та шахтобудівних підприємств.
     З врахуванням ситуації,  що реально складалася у  2001  році,
регулярно   аналізувалася  динаміка  соціально-трудових  відносин,
практика вирішення колективних трудових спорів (конфліктів)  також
на  підприємствах  житлово-комунального  господарства,  у закладах
освіти, охорони здоров'я.
     Узагальнені результати  планового  вивчення  НСПП  зазначених
питань у звітному періоді дають підстави стверджувати,  що  одними
з найбільш   складних   і  гострих  залишаються  соціально-трудові
відносини   у   трудових    колективах    підприємств    вугільної
промисловості,  що  знаходить  свій  вияв  у численних колективних
трудових спорах (конфліктах),  непоодиноких спонтанних припиненнях
роботи,  страйках,  інших  акціях  соціального  протесту.  Основні
причини  по  суті  постійної  соціальної  напруги  в   шахтарських
колективах Донецької,  Луганської,  Дніпропетровської, Волинської,
Львівської,   Кіровоградської   областей   -   істотне    бюджетне
недофінансування    галузі,    недостатньо   ефективний   механізм
розрахунків споживачів    за    відвантажене     вугілля,     який
би забезпечував повноту і своєчасність таких розрахунків,  слабкий
соціальний захист  прав  шахтарів  підприємств  вугільної  галузі,
де здійснена  чи  здійснюється  реструктуризація;  найбільша серед
галузей економіки заборгованість із заробітної  плати  (за  даними
Держкомстату України   на   10.12.2001   року  -  589,5  млн.грн.)
та з регресних позовів;  відносно  низький  рівень  оплати  важкої
і небезпечної праці шахтаря; хронічно несвоєчасна виплата поточної
заробітної плати на шахтах; невиконання чи лише часткове виконання
графіків погашення заборгованості із зарплати, домовленостей, угод
між сторонами соціально-трудових відносин у шахтарських колективах
та ін.
     Відображенням соціальної      нестабільності      шахтарських
колективів у 2001 році,  невдоволення на рівні трудових колективів
забезпеченням соціальних прав шахтарів,  їх готовності  колективно
вступати  у  спори  (конфлікти),  застосовувати інші форми захисту
своїх інтересів стала постанова президії ЦК профспілки працівників
вугільної промисловості  України  від 28.09.2001 року "Про порядок
і строки  проведення  Всеукраїнської  акції  протесту  у   зв'язку
із зривом  строків  виплати  поточної  зарплати  та  з недостатнім
фінансуванням  вугільної  промисловості,   передбаченим   проектом
Державного бюджету України на 2002 рік", яка була підтримана майже
всіма шахтарськими колективами.
     Разом з   тим,   не   можна   не   констатувати,  що  активне
запровадження  НСПП,  її   відділеннями   у   вугільних   регіонах
примирно-переговорних  процедур при вирішенні колективних трудових
спорів (конфліктів),  скоординована з сторонами соціально-трудових
відносин взаємодія,    спрямована    на    своєчасне    реагування
на ускладнення ситуації істотно звузили масштаби неправових шляхів
вирішення  спірних  чи конфліктних ситуацій,  звернень шахтарських
колективів до страйків.
     В полі   посиленої   уваги  НСПП  в  2001  році  продовжували
знаходитися  соціально-трудові  відносини  в  колективах  закладів
освіти.  При  цьому НСПП виходила не лише з свого завдання сприяти
вирішенню колективного   трудового    спору    галузевого    рівня
між Центральним  комітетом  профспілки  працівників освіти і науки
України та Міністерством освіти і науки  України,  зареєстрованого
НСПП 16    березня    2000    року   (реєстраційний   N   4/00-Г),
але і   з   необхідності   систематично    аналізувати    динаміку
соціально-трудових відносин   у   галузі,   де  вони  визначаються
протягом   останніх   трьох   років   постійною    нестабільністю,
збільшенням  кількості колективних трудових спорів (конфліктів) як
виробничого, так і територіального рівнів.
     Результатами сприяння   НСПП,   її   структурних  підрозділів
в областях  вирішенню  колективних  трудових  спорів  (конфліктів)
в освіті   на   різних   рівнях   стало   розв'язання   45  спорів
(конфліктів),  запобігання  виникненню   їх   значної   кількості,
недопущення багатьох страйків, стихійних припинень роботи.
     Розпорядженням НСПП від 2 січня 2002 року ( v001p299-02 ) був
знятий з  реєстрації  колективний  трудовий  спір галузевого рівня
між Центральним комітетом профспілки працівників  освіти  і  науки
України  та  Міністерством освіти і науки України у зв'язку з тим,
що рішення  трудового  арбітражу  по  даному  спору   за   змістом
і за термінами виконані.
     Разом з  тим,  інформація,  що  поступала  в  останні  місяці
2001 року  і  поступає  в  січні  місяці  поточного року з окремих
регіонів, засвідчує, що нестабільність соціально-трудових відносин
у  вчительських  колективах  у  зв'язку  із  несвоєчасністю виплат
поточної зарплати,  низьким  її   рівнем   та   іншими   причинами
в конкретних колективах продовжує мати місце.
     Аналіз НСПП соціально-трудових відносин у трудових колективах
охорони здоров'я  у  2001  році виявив не лише свою нестабільність
на рівні окремих  трудових  колективів,  але  і  конфліктогенність
на галузевому   рівні:   29.12.2001  (  v250p299-01  )  року  НСПП
зареєструвала колективний трудовий спір між найманими працівниками
охорони   здоров'я   України  та  Міністерством  охорони  здоров'я
України.  Органом,  уповноваженим представляти  інтереси  найманих
працівників  охорони  здоров'я  у  колективному  трудовому  спорі,
визначений ЦК галузевої профспілки.
     Таким чином,  тільки  часткове  задоволення вимог працівників
охорони здоров'я,  як і прогнозувала НСПП,  нормалізувати ситуацію
в галузі  не  змогло  і  з  неминучістю  привело  до  переростання
багатьох спорів виробничого,  територіального рівня  у  масштабний
галузевий спір.   Вимоги,   висунуті   у  даному  спорі,  вказують
на основні проблеми і причини,  що на сьогодні привели до  напруги
в соціально-трудових  відносинах у навіть такій відносно спокійній
галузі,  як охорона здоров'я: змінити існуючі соціально-економічні
умови  праці  у  галузі  відповідно  до пункту "ж" статті 77 Основ
законодавства про охорону здоров'я ( 2801-12 ) та Указу Президента
України від   8   серпня   2000  року  N  963/2000  (  963/2000  )
"Про додаткові заходи щодо поліпшення медичної допомоги  населенню
України"    і    врегулювати    міжкваліфікаційні    (міжпосадові)
співвідношення в оплаті  праці;  забезпечити  неухильне  виконання
вимог   законодавства  про  працю  в  частині  своєчасної  виплати
заробітної плати;  забезпечити безумовне виконання норм  Галузевої
угоди  між Міністерством охорони здоров'я України та ЦК профспілки
працівників охорони здоров'я України щодо забезпечення  правового,
соціального і  професійного  захисту  працівників охорони здоров'я
та ін.  -  всього  дев'ять  вимог.  Вимоги  підтримані   підписами
665,6 тис. працівників або 53,5% працюючих у галузі.
     Стабільно конфліктними   протягом   2001   року    залишалися
соціально-трудові     відносини     в    колективах    підприємств
житлово-комунального господарства.  За результатами  аналізу  НСПП
динаміки  колективних  трудових  спорів  та  конфліктних  ситуацій
колективи галузі разом з паливною промисловістю,  машинобудуванням
і металообробкою  та  освітою  продовжують входити в число галузей
з найбільшою    кількістю    спорів    та    конфліктів.    Станом
на 01.01.2002  року  на  розгляді  та  сприянні  НСПП  у вирішенні
знаходиться  43  колективних  трудових  спори,  у  тому  числі   -
територіально-галузевого рівня.   За   два   останні   роки  спори
у виробничих колективах  галузі  виникли  у  переважній  більшості
областей;   найбільше   їх   приходиться   на   Закарпатську  (8),
Кіровоградську (4),    Луганську    (3),     Тернопільську     (3)
та Черкаську  (4) області.  За період з вересня до кінця 2001 року
майже кожен другий колективний трудовий спір, зареєстрований НСПП,
припадав  на  галузь  житлово-комунального  господарства.  Виявами
соціальної напруги в колективах галузі  є  також  акції  протесту,
а в окремих випадках - і страйки.
     Гострота соціально-трудових    відносин     між     власником
або уповноваженим   ним   органом  (представником)   та  найманими
працівниками, яка притаманна на сьогодні практично всім колективам
житлово-комунального    господарства,   спричиняється   застарілою
системою   організаційного   управління   галуззю,   незадовільним
фінансово-економічним станом підприємств галузі,  що склався через
тривалу і зростаючу  заборгованість  за  спожиті  послуги  з  боку
населення, підприємств, установ та організацій, зокрема бюджетних.
Існуючі тарифи   на   комунальні   послуги    у    цій    важливій
для життєзабезпечення країни галузі в багатьох випадках економічно
не обгрунтовані, не відповідають реальній вартості послуг. Високим
залишається відсоток збитково працюючих підприємств галузі. Тільки
в Запорізькій області за одинадцять місяців 2001 року підприємства
та  організації житлово-комунального господарства одержали збитків
на суму 18 млн.  957 тис.грн.;  в  Одеській  області  зі  збитками
працювало 66,7%   підприємств  галузі,  в  Херсонській  області  -
65% підприємств.
     Заборгованість із      заробітної      плати     в     галузі
житлово-комунального господарства  станом   на   10.12.2001   року
в розрахунку  на  одного  працівника  складала  691,5 грн.  Вчасно
не отримували заробітну плату 98,8%  працюючих галузі,  серед  них
заборгованість  терміном  від  трьох  до шести місяців мають 37,8%
працівників,  терміном від шести місяців і більше -16,9%. Звідси -
напруга соціально-трудових відносин в колективах.
     У цілому ж,  як показує практика НСПП  у  сприянні  вирішенню
колективних  трудових  спорів  у галузі,  зусилля місцевих органів
влади, органів  місцевого  самоврядування  мають  бути  спрямовані
на вироблення   механізму,   який   дозволить   підвищити   рівень
розрахунків із  підприємствами  житлово-комунального  господарства
за надані  ними  послуги підприємствам,  установам,  організаціям,
населенню,  а  також  пільги  та  субсидії  населенню  на   оплату
житлово-комунальних послуг.  Невирішення на місцях цих питань може
призвести до подальшого  загострення  соціально-трудових  відносин
у колективах житлово-комунального господарства.
     У звітному році НСПП проаналізовано  стан  соціально-трудових
відносин,   колективні   трудові   спори   (конфлікти)   у  галузі
машинобудування і    металообробки.     На     основі     зібраних
та опрацьованих   відділеннями   НСПП   в   регіонах   матеріалів,
статистичних  даних  Служба  дійшла  до  висновку,  що  в   цілому
соціально-трудові   відносини   у  колективах  підприємств  галузі
відображають  нестабільність  процесу  становлення  і  закріплення
ринкових  відносин,  складність  фінансово-економічного  становища
більшості підприємств,    невирішеність    багатьох     застарілих
і серйозних    проблем   підгалузей,   готовність   лише   частини
підприємств машинобудування і металообробки  працювати  за  новими
виробничо-господарськими  та  фінансовими  схемами,  забезпечувати
визначені  чинним  законодавством  соціальні  права  та   інтереси
працюючих.
     Виявами такої  нестабільності  є  численні  факти  ускладнень
відносин між     найманими     працівниками     та      власниками
або уповноваженими   ними  органами  (представниками)  на  місцях,
виникнення колективних  трудових  спорів  (конфліктів),  стихійних
припинень роботи,  проведення інших акцій соціального захисту прав
та інтересів працюючих.
     Стабільно найвищою  тут залишається кількість трудових спорів
та конфліктних ситуацій -  більшою,  ніж  у  колективах  паливної,
хімічної і нафтохімічної,  легкої,  харчової промисловості, чорної
металургії.  Станом на 01.01.2001 року на розгляді і сприянні НСПП
у  вирішенні  із  337  колективних трудових спорів (конфліктів) 57
(16,9%) виникло  у  колективах  машинобудування  і  металообробки;
станом  на  01.01.2002  року  -  46  (15,9%) - найбільша кількість
спорів серед галузей економіки.  Учасниками  колективних  трудових
спорів (конфліктів),    що    знаходилися    на   розгляді   НСПП,
на підприємствах галузі стали понад 55 тис. найманих працівників.
     Як і   в   інших   галузях   економіки,  основними  причинами
ускладнень   соціально-трудових   відносин,   виникнення   спорів,
конфліктних    ситуацій    в   колективах   галузі   була  істотна
заборгованість із заробітної плати   (станом  на  10.12.2001  року
вона  складала  470 млн. 276 тис.грн.),яка за 11 місяців 2001 року
зменшилася  лише  на  26,3  %,  зберігаючи  тим  самим  потенційну
конфліктність і на 2002 рік.  Іншими,  досить поширеними причинами
спірних чи конфліктних ситуацій,  як  показав  аналіз  НСПП,  були
невиконання    власником   законодавства   про   працю,   положень
колективних договорів,  угод в  частині  оплати  праці,  погашення
заборгованості   із   заробітної  плати,  забезпечення  соціальних
гарантій,  компенсацій, пільг, виконання вимог щодо охорони праці;
нереагування чи несвоєчасне реагування власника на вимоги найманих
працівників  та  ін.  Найбільша  кількість   спорів   (конфліктів)
виникала в  таких  підгалузях,  як  електротехнічна  промисловість
та приладобудування,     сільськогосподарське     і      тракторне
машинобудування, ремонт машин і обладнання.
     За результатами вивчення  НСПП  соціально-трудових  відносин,
колективних трудових  спорів  (конфліктів)  ряду  інших  галузей -
в освіті,  машинобудуванні   і   металообробці,   у   будівництві,
в аграрному секторі  економіки  в  2001  році  Кабінетом Міністрів
України були дані відповідні  доручення  центральним  та  місцевим
органам виконавчої влади.
     Істотні позитивні здвиги відбулися  за  сприяння  НСПП  також
у ряді  колективних  трудових спорів галузевого рівня - в трудових
колективах НАЕК "Енергоатом",  НАК "Нафтогаз України", підприємств
енергетики і електротехнічної промисловості.
     У цілому,    як    показує    аналіз    НСПП,     ускладнення
соціально-трудових    відносин    між   власником   та   найманими
працівниками,  колективні трудові спори (конфлікти)  у  2001  році
були    спричинені:    заборгованістю    із    заробітної   плати,
несвоєчасністю   її   виплати,   нестабільністю    у    ліквідації
заборгованості  із  заробітної  плати  в ряді галузей та регіонів;
низьким рівнем заробітної плати у ряді галузей економіки  на  фоні
зростання   цін   на   товари   та  послуги;  грубими  порушеннями
роботодавцями законодавства про працю,  прав найманих працівників,
невиконанням ними  положень галузевих угод,  колективних договорів
у частині   дотримання   термінів   виплати   заробітної    плати,
фінансування   заходів  із  соціального  та  економічного  захисту
працівників,  охорони праці;  небажанням чи ухилянням роботодавців
під  різними приводами від укладання колективних договорів,  угод;
нереагуванням або малоефективним реагуванням частини  роботодавців
на ускладнення    соціально-трудових    відносин;   невизначеністю
у реформованих чи  приватизованих  підприємствах  правонаступників
щодо боргів  із заробітної плати;  незабезпеченням реалізації прав
і пільг,   передбачених   законодавством,    слабкою    соціальною
та правовою    захищеністю    найманих   працівників   у   випадку
неплатоспроможності  власника  або   уповноваженого   ним   органу
(представника) та ін.

          2. Запобігання виникненню колективних трудових
                       спорів (конфліктів)

     Відповідно до   Закону   України   "Про   порядок   вирішення
колективних трудових    спорів   (конфліктів)"   (   137/98-ВР   )
та Положення   про   порядок   здійснення   Національною   службою
посередництва  і  примирення  запобігання  виникненню  колективних
трудових спорів  (конфліктів),   затвердженого   наказом   N   115
( v0115299-01 ) від 12.06.2001 року НСПП, її структурні підрозділи
в Автономній Республіці Крим та областях у 2001  році  здійснювали
заходи,  спрямовані на запобігання виникненню колективних трудових
спорів (конфліктів), сприяння вирішенню розбіжностей між сторонами
соціально-трудових відносин на стадії до виникнення конфлікту.
     Заходи, зокрема,  включали  виявлення  підприємств,  установ,
організацій,     територій     та    галузей,    де    ускладнення
соціально-трудових відносин   могло   призвести   до    виникнення
колективних трудових  спорів (конфліктів);  прогнозування ситуації
і розробку на основі прогнозу пропозицій НСПП щодо її нормалізації
та  поліпшення;  проведення  упереджувальних примирно-переговорних
процедур,  спрямованих  на  своєчасне  усунення  причин  можливого
виникнення колективних трудових спорів (конфліктів) та ін.
     Практика НСПП,  її відділень  в  регіонах  щодо  застосування
таких підходів у 2001 році дозволила у багатьох випадках своєчасно
унормувати соціально-трудові  відносини,  мінімізувати  економічні
та матеріальні втрати у виробничих колективах, попередити страйки,
протизаконні припинення роботи,  що пов'язані з втратами  робочого
часу, невипуском продукції тощо.
     Кількість підприємств,   установ,   організацій,   територій,
розбіжності  між  сторонами соціально-трудових відносин яких взято
на  облік  і  контроль  НСПП  з   метою   запобігання   виникненню
колективних трудових   спорів  у  трудових  колективах,  становила
у 2001 році - 742, у т.ч.:
     - на виробничому рівні - 693:
     - на рівні підприємств, установ, організацій - 674;
     - на рівні структурних підрозділів - 14;
     - на рівні окремих категорій найманих працівників - 5.
     - на територіальному рівні - 40;
     - на територіально-галузевому рівні - 8.
     - на галузевому рівні - 1.

     Кількість підприємств,  установ, організацій, на яких виникли
розбіжності між  сторонами  соціально-трудових відносин,  - 2 622,
у т.ч.:
     - на виробничому рівні -670;
     - на територіальному рівні - 1 785;
     - на територіально-галузевому рівні - 167.

     Середньооблікова чисельність штатних  працівників  облікового
складу   підприємств,   установ,   організацій,  на  яких  виникли
розбіжності між   сторонами   соціально-трудових    відносин,    -
1 735 369 чол., у т.ч.:
     - на виробничому рівні - 332 185 чол.;
     - на територіальному рівні - 91 490 чол.;
     - на територіально-галузевому рівні - 67 705 чол.
     - на галузевому рівні - 1 243 989 чол.

     Кількісні параметри      розбіжностей      між      сторонами
соціально-трудових відносин - всього 964 розбіжності, з них:
     - вирішено - 349 розбіжностей (36,2%);
     - в стадії вирішення - 359 розбіжностей (37,2%);
     - в стадії розгляду - 256 розбіжностей (26,6%).

     Із зазначеної кількості розбіжностей:
     - щодо    встановлення    нових    або     зміни     існуючих
соціально-економічних умов   праці   та   виробничого   побуту   -
136 розбіжностей (14,1%), з них:
     - вирішено - 47;
     - в стадії вирішення - 74;
     - в стадії розгляду - 15 розбіжностей;
     - щодо укладення чи  зміни  колективного  договору,  угоди  -
50 розбіжностей (5,2%), з них:
     - вирішено - 19 ;
     - в стадії вирішення - 26;
     - в стадії розгляду - 5 розбіжностей;
     - щодо  виконання  колективного  договору  або  окремих  його
положень - 193 розбіжності (20,0%) , з них:
     - вирішено - 70 розбіжностей;
     - в стадії вирішення - 78 розбіжностей;
     - в стадії розгляду - 45 розбіжностей;
     - щодо  невиконання   вимог   законодавства   про   працю   -
585 (60,7%) розбіжностей, з них:
     - вирішено - 213 розбіжностей;
     - в стадії вирішення - 181 розбіжність;
     - в стадії розгляду - 191 розбіжність.

     Обсяг заборгованості   із   заробітної   плати    працівникам
підприємств,  установ,  організацій,  який  став головною причиною
виникнення розбіжностей між сторонами соціально-трудових відносин,
становив 421 023,28 тис. грн. в т.ч.:
     на виробничому рівні - 329 821,98 тис. грн.
     на територіальному рівні - 15 117,50 тис.грн.
     на територіально-галузевому рівні - 16 636,80 тис. грн.
     на галузевому рівні - 59 447,00 тис.грн.

     Середня заборгованість   із  заробітної  плати  в  розрахунку
на одного штатного працівника підприємства, установи, організації,
яка  стала основною причиною виникнення розбіжностей між сторонами
соціально-трудових відносин, становила 242,61 грн. в т.ч.:
     на виробничому рівні - 992,88 грн.
     на територіальному рівні - 165,23 грн.
     на територіально-галузевому рівні - 245,72 грн.
     на галузевому рівні - 47,78 грн.

     Внаслідок заходів,    здійснених     за     сприяння     НСПП
щодо запобігання виникненню колективних трудових спорів:
     - погашено  заборгованості  із  заробітної   плати   в   сумі
182 913,89 тис.грн. (43,4%)
     - вирішується   питання   щодо    погашення    заборгованості
із заробітної плати в сумі 91 266,80 тис.грн. (21,7%)
     - знаходиться   в   стадії   розгляду    вирішення    питання
щодо погашення   заборгованості   із   заробітної   плати  в  сумі
146 842,59 тис.грн. (34,9%)

     Вирішення за  сприяння  НСПП   розбіжностей   між   сторонами
соціально-трудових  відносин  ще на доконфліктній стадії дозволило
не  допустити  виникнення  нових   колективних   трудових   спорів
(конфліктів), забезпечити     нормальний     виробничий     режим,
не допустити матеріальних та моральних збитків  як  для  власника,
так і для найманих працівників.

             3. Стан і результати вирішення висунутих
           найманими працівниками вимог та колективних
                   трудових спорів (конфліктів)

     Діяльність НСПП, спрямована на сприяння вирішенню колективних
трудових спорів (конфліктів)  засобами  і  шляхами,  передбаченими
Законом України "Про порядок вирішення колективних трудових спорів
(конфліктів)" ( 137/98-ВР ),  Положенням  про  Національну  службу
посередництва і примирення, затвердженим Указом Президента України
від 17 листопада 1998 року N 1258/98  (  1258/98  ),  із  змінами,
внесеними Указом  Президента  України  від  30  грудня  2000  року
N 1393/2000 ( 1393/2000 ),  нормативними актами  НСПП,  залишалася
у 2001 році пріоритетним напрямом діяльності Служби.
     З цією метою НСПП,  відділення в Автономній  Республіці  Крим
та областях  здійснювали  реєстрацію  висунутих працівниками вимог
та колективних  трудових  спорів   (конфліктів),   аналіз   вимог,
виявлення  та  узагальнення причин спорів (конфліктів),  перевірку
повноважень представників сторін спорів (конфліктів),  організацію
примирно-переговорних    процедур,    правовий   супровід   спорів
(конфліктів),  контроль за виконанням  рішень  примирних  комісій,
трудових   арбітражів,   підготовку   рекомендацій,  рішень  НСПП,
консультативно-роз'яснювальну  роботу  на  всіх  стадіях   спорів,
координацію  взаємодії  відповідних центральних і місцевих органів
виконавчої  влади,  органів  місцевого  самоврядування,  об'єднань
роботодавців,  профспілок;  направлення  для  участі  в проведенні
примирних процедур   підготовлених    НСПП    трудових    арбітрів
і незалежних   посередників,   застереження   сторін   колективних
трудових спорів (конфліктів) від  дій,  що  суперечили  б  чинному
законодавству, та ін.
     Кількісні характеристики   колективних    трудових    спорів,
вирішенню яких сприяла НСПП у 2001 році:
     всього спорів - 554, у т.ч.:
     - на виробничому рівні - 480;
     - на рівні підприємств, установ, організацій - 411;
     - на рівні структурних підрозділів - 64;
     - на рівні окремих категорій найманих працівників - 5;
     - на територіальному рівні - 60;
     - на територіально-галузевому рівні - 8;
     - на галузевому рівні - 6.

     Протягом 2001  року  за сприяння НСПП вирішено 263 колективні
трудові спори (47,5%).
     Кількість підприємств,  установ, організацій, працівники яких
були учасниками колективних трудових спорів (конфліктів),  одиниць
- 21 391 в т. ч.:
     - на виробничому рівні - 474;
     - на територіальному рівні - 2 347;
     - на територіально-галузевому рівні - 371;
     - на галузевому рівні - 18 170.

     Середньооблікова чисельність  штатних  працівників облікового
складу  підприємств,  установ,  організацій,   на   яких   виникли
колективні трудові спори (конфлікти), осіб - 3 520 946 в т.ч.:
     - на виробничому рівні - 351 361;
     - на територіальному рівні - 149 028;
     - на територіально-галузевому рівні - 38 142;
     - на галузевому рівні - 2 846 033.

     Чисельність працівників підприємств,  установ,  організацій -
учасників колективних  трудових  спорів   (конфліктів),   осіб   -
2 701 823 в т. ч.:
     - на виробничому рівні - 255 781;
     - на територіальному рівні - 110 148;
     - на територіально-галузевому рівні - 24 241;
     - на галузевому рівні - 2 196 741.

     Кількісні параметри висунутих найманими працівниками вимог:
     всього вимог - 1223, в т. ч.:
     з них:
     - вирішено вимог  - 571  (46,7%);
     - в стадії вирішення вимог - 397 (32,5%);
     - в стадії розгляду вимог - 255 (20,8%).

     Із зазначеної кількості вимог:
     - щодо     встановлення     нових    або    зміни    існуючих
соціально-економічних умов   праці   та   виробничого   побуту   -
184 вимоги (15,1%), з них:
     - вирішено вимог - 77;
     - в стадії вирішення вимог - 73;
     - в стадії розгляду  вимог - 34;
     - щодо  укладення  чи  зміни  колективного договору,  угоди -
21 вимога (1,7%), з них:
     - вирішено вимог - 11 ;
     - в стадії вирішення вимог - 5;
     - в стадії розгляду вимог - 5 ;
     - щодо  виконання  колективного  договору  або  окремих  його
положень - 382 (8,2%), з них:
     - вирішено вимог - 159;
     - в стадії вирішення вимог - 135;
     - в стадії розгляду вимог - 88;
     - щодо  невиконання вимог законодавства про працю - 636 вимог
(52,0%), з них:
     - вирішено вимог - 324;
     - в стадії вирішення вимог - 184;
     - в стадії розгляду вимог - 128.

     Працівниками були     висунуті    вимоги    щодо    погашення
заборгованості із заробітної плати в сумі 1  115  254,79  тис.грн.
в т.ч.:
     - на виробничому рівні - 415 235,52 тис.грн.;
     - на територіальному рівні - 171 491,37 тис.грн.;
     - на територіально-галузевому рівні - 6 909,90 тис.грн.;
     - на галузевому рівні - 521 618,00 тис.грн..

     Середня заборгованість   із  заробітної  плати  в  розрахунку
на одного штатного працівника підприємств,  установ,  організацій,
територій,  яка  стала  основною  причиною  виникнення колективних
трудових спорів (конфліктів) - 320 грн. при цьому:
     - на виробничому рівні - 1 181,79 грн.;
     - на територіальному рівні - 1 150,73 грн.;
     - на територіально-галузевому рівні - 181,16 грн.;
     - на галузевому рівні - 183,27 грн..

     В результаті сприяння  НСПП  вирішенню  колективних  трудових
спорів (конфліктів)  погашено  заборгованість  з  заробітної плати
в сумі 827 629,75 тис.грн.;  вирішується  питання  щодо  погашення
заборгованості  із  заробітної  плати  в  сумі 84 830,97 тис.грн.;
знаходиться в стадії розгляду  вирішення  питання  щодо  погашення
заборгованості із    заробітної    плати    по    решті   сумі   -
202 794,07 тис.грн..
     В розрізі  галузей економіки України колективні трудові спори
(конфлікти), вирішенню     яких      сприяла      НСПП      станом
на 01.01.2002 року, поділялися таким чином:
     - освіта - 46 спорів (15,9 % від загальної кількості спорів);
     - машинобудування і металообробка - 46 (15,9 %);
     - житлово-комунальне господарство - 43 (14,9 %);
     - паливна промисловість - 39 (13,5 %);
     - транспорт - 15  (5,2%);
     - будівництво - 15  (5,2%);
     - харчова промисловість - 13 (4,5 %);
     - хімічна і нафтохімічна промисловість - 12 (4,2%);
     - сільське господарство - 11 (3,8 %);
     - легка промисловість - 10 (3,5%);
     - охорона здоров'я - 8 (2,8 %).

     Порівняльний аналіз  динаміки  колективних  трудових   спорів
(конфліктів)  показує,  що  загальна  кількість спорів за 2001 рік
зменшилася порівняно з  попереднім  роком  на  34,  або  на  5,8%.
При зниженні  кількості  колективних трудових спорів (конфліктів),
що знаходилися  у  2001  році  на   контролі   і   сприянні   НСПП
у вирішенні,  у таких галузях, як машинобудування і металообробка,
паливна,  легка,  харчова  промисловість,  сільське  господарство,
транспорт та   ін.,   значно  зросла  кількість  спорів  в  освіті
(на 84,0%),  у  житлово-комунальному  господарстві   (на   26,5%),
будівництві  (на 15,4%).
     Географія регіонів  з  найбільшою   чисельністю   колективних
трудових спорів  (конфліктів),  що  склалася  у  першому  півріччі
2001 року,  на кінець року,  за незначним виключенням, збереглася:
відділення НСПП  сприяли  вирішенню 14 колективних трудових спорів
у Волинській області, 21 - у Донецькій, 18 - у Івано-Франківській,
14 - у Кіровоградській, 25 - у Луганській, 18 - у Львівській, 13 -
у Одеській,  16 - у  Харківській,  18  -  у  Черкаській  областях.
Найбільша кількість   спорів   територіального  рівня  приходилася
на Львівську та Івано-Франківську області.
     Співставлення даних   2000   та   2001   років  за  кількістю
колективних  трудових  спорів  (конфліктів)  у  розрізі   регіонів
виявляє,   що  за  два  роки  стабільно  високу  кількість  спорів
(конфліктів) давала відносно невелика  група  областей:  Донецька,
Івано-Франківська, Луганська, Львівська та деякі інші.
     Динаміка колективних трудових спорів (конфліктів),  які  були
офіційно зареєстровані НСПП,  свідчить про переорієнтування спорів
від  підприємств  загальнодержавної   власності   до   підприємств
комунальної власності та підприємств недержавної форми власності.
     Якщо в 1999-2000  роках  на  підприємствах  загальнодержавної
власності  відбувалося  43,7%  від загальної кількості колективних
трудових спорів (конфліктів),  то у 2001 році цей  показник  склав
28,1%  (зменшення на 15,7%).  В той же час питома вага колективних
трудових  спорів   (конфліктів)   на   підприємствах   комунальної
власності  зросла з 39,3%  в 1999-2000 роках до 51,6%  в 2001 році
(збільшення  на  12,3%),  а  на  підприємствах  недержавної  форми
власності   кількість  колективних  трудових  спорів  (конфліктів)
зросла з 16,9%  в 1999-2000 роках до 20,3% в 2001 році (збільшення
на 3,4%),  в тому числі на підприємствах приватної форми власності
кількість спорів зросла майже вдвічі.
     Разом з    тим,    динаміка   колективних   трудових   спорів
(конфліктів)   не   відображає   повною   мірою   дійсного   стану
соціально-трудових  відносин  у  виробничих колективах підприємств
різних форм власності.  Якщо взяти такий  основний  на  даний  час
конфліктогенний    чинник,    який   істотно   впливає   на   стан
соціально-трудових  відносин,  як  заборгованість  із   заробітної
плати,   то  статистичні  дані  станом  на  10  грудня  2001  року
засвідчують,  що 68,1% заборгованої заробітної плати припадає саме
на підприємства недержавної форми власності (в той час як показник
колективних трудових спорів тут становить 20,3%).

         4. Аналіз страйків як крайніх засобів вирішення
             колективних трудових спорів (конфліктів)

     Оскільки Законом  України  "Про порядок вирішення колективних
трудових спорів (конфліктів)" ( 137/98-ВР )  страйк  кваліфіковано
як  крайній  засіб  (коли всі інші можливості вичерпано) вирішення
колективного трудового спору (конфлікту),  НСПП  і  її  відділення
в Автономній  Республіці  Крим  та  областях  у  звітному  періоді
постійну    увагу    надавали    вивченню    і    аналізу    стану
соціально-трудових відносин      у      виробничих     колективах,
де фінансово-економічні  параметри   наблизилися   до   критичних,
а настрої в колективах характеризуються як передстрайкові.
     При цьому  НСПП   виходила   із   необхідності   застосування
у передстрайковий   період   всіх  можливих  передбачених  законом
заходів, які б дозволи попередити чи не допустити страйк як акцію,
наслідки  якої  однаково  збиткові  у  матеріальному  і моральному
відношенні  як  для  власника  (держави),  так  і   для   найманих
працівників.   У   випадках  таки  проведення  страйку  (більшість
страйків,  спонтанних припинень роботи у 2001 році були  проведені
стихійно,     всупереч     порядку,     регламентованому    чинним
законодавством) НСПП,  її  відділення  в  регіонах   у   взаємодії
з місцевими   органами   виконавчої   влади,   органами  місцевого
самоврядування,  роботодавцями,  профспілками   прагнули   якомога
швидше знайти   прийнятне   для   обох  сторін  конфлікту  рішення
і зупинити страйк.
     За попередніми  даними  в  2001  році  в  трудових колективах
підприємств       промисловості,       будівництва,        освіти,
житлово-комунального  господарства  відбулося  49 страйків.  Таким
чином,  в  умовах  триваючих  позитивних  процесів  в   економіці,
внаслідок  комплексної попереджувальної та роз'яснювальної роботи,
здійсненої,  зокрема,  структурними підрозділами НСПП, у 2001 році
була забезпечена позитивна тенденція зменшення загальної кількості
страйків у  порівнянні  з  1998-1999   роками.   Для   порівняння:
в 1999 році Держкомстатом України було зафіксовано 212 підприємств
та організацій,  працівники  яких   брали   участь   у   страйках;
у 2000 році - 76.
     Як і в попередні періоди,  до  страйків  як  крайніх  заходів
найчастіше     зверталися    колективи    підприємств    вугільної
промисловості та закладів освіти (за інформацією  відділень  НСПП,
відповідно 22   та   16   страйків).   По  три  страйки  відбулося
у колективах  житлово-комунального  господарства  та  у   харчовій
промисловості.
     У переважній  більшості  випадків   звернення   до   страйків
найманих працівників   було   спричинене   значною  заборгованістю
із заробітної плати,  систематичними порушеннями термінів  виплати
поточної заробітної плати.  В поєднанні з цими головними причинами
загострення соціально-трудових  відносин  діяли  й  інші  причини:
недодержання роботодавцями   законодавства   про  працю,  ухиляння
від укладення колективних договорів, угод, їх невиконання, низький
рівень заробітної  плати,  невжиття  роботодавцями  заходів навіть
по частковому подоланню  причин  конфлікту,  невиконання  стороною
власника  рішень  примирних органів (примирних комісій,  трудового
арбітражу),  власних обіцянок чи зобов'язань. Непоодинокі випадки,
коли  наймані  працівники  всупереч  закону  відразу застосовували
страйк,  не  роблячи  спроби  вирішити  проблемні  питання  шляхом
переговорів.

         5.  Стан додержання Закону України "Про порядок
              вирішення колективних трудових спорів
                   (конфліктів)" ( 137/98-ВР )

     У звітному   періоді   НСПП   здійснювала   плановий   аналіз
додержання  сторонами  соціально-трудових  відносин  вимог  Закону
України   "Про   порядок  вирішення  колективних  трудових  спорів
(конфліктів)" ( 137/98-ВР ), відповідних нормативно-правових актів
НСПП   з   метою   забезпечення  розв'язання  спорів  (конфліктів)
відповідно  до  чинного  законодавства  на  всіх   його   стадіях,
своєчасного  реагування на факти їх порушень,  попередження сторін
про порушення ними вимог чинного законодавства  під  час  розгляду
колективного трудового спору (конфлікту) та можливі наслідки таких
порушень.
     Результати аналізу  щодо дотримання положень названого Закону
(  137/98-ВР  )  свідчать  про  те,  що  незважаючи  на  зменшення
кількості   порушень  норм  чинного  законодавства  про  вирішення
колективних трудових  спорів  (конфліктів),  на  місцях  сторонами
соціально-трудових відносин порушувались норми:
     - статті  2  щодо  змісту  висунутих  найманими  працівниками
вимог;
     - статті 3  щодо  визначення  сторін  колективного  трудового
спору (конфлікту);
     - статті   4   щодо   порядку   формування   вимог   найманих
працівників;
     - статті 5,  якою встановлено порядок і строки розгляду вимог
найманих працівників;
     - статті 6 щодо порядку вступу в  колективний  трудовий  спір
(конфлікт)  та  повідомлення про виникнення колективного трудового
спору (конфлікту);
     - статей   8   і   9,   що   встановлюють  порядок  утворення
та функціонування примирної комісії;
     - статті  11,  що  встановлює  порядок  та  строки  утворення
трудового арбітражу;
     - статті  12,  що  встановлює  порядок вирішення колективного
трудового спору (конфлікту) трудовим арбітражем;
     - статті  13,  яка  регламентує  участь  сторін  у  примирних
процедурах, права та обов'язки сторін;
     - статті   16   (частина   четверта)  щодо  порядку  розгляду
рекомендацій НСПП;
     - статей 17,  18 щодо оголошення страйку у тому випадку, якщо
примирні процедури не привели до вирішення колективного  трудового
спору;
     - статті 19 щодо порядку  прийняття  рішення  про  оголошення
страйку;
     - статті  21  щодо  обов'язку  сторін  продовжувати  під  час
страйку пошук шляхів вирішення колективного трудового спору.

     Вивчення практичного  застосування  положень  Закону  України
"Про порядок вирішення колективних трудових  спорів  (конфліктів)"
( 137/98-ВР   )   при  врегулюванні  колективних  трудових  спорів
(конфліктів) на підприємствах, організаціях, установах і допущених
при  цьому порушень вимог Закону свідчить,  що основними причинами
порушень законодавства про вирішення колективних  трудових  спорів
залишаються:
     - недостатній рівень  правової  культури  сторін  колективних
трудових    спорів   (конфліктів),   слабка   обізнаність   сторін
колективного трудового  спору  (конфлікту)  з  положеннями  Закону
( 137/98-ВР   )   та   чинних   нормативно-правових   актів   НСПП
щодо порядку проведення примирних процедур;
     - нерозуміння   окремими   власниками,   уповноваженими  ними
органами  (представниками)   ефективності   проведення   примирних
процедур;
     - ігнорування   сторонами   колективного   трудового    спору
(конфлікту) вимог законодавства;
     - небажання окремих власників  та  органів  виконавчої  влади
оперативно реагувати на вимоги найманих працівників;
     - ухилення однієї чи обох сторін колективного трудового спору
(конфлікту) від проведення та участі у примирних процедурах;
     - відсутність    чітко     визначеної     у     законодавстві
відповідальності за порушення законодавства про колективні трудові
спори (конфлікти).

             6. Правове забезпечення діяльності НСПП
                 та здійснення примирних процедур

     Протягом 2001   року   НСПП   продовжувалася  розробка  нової
та вдосконалення  діючої   нормативно-правової   бази   (положень,
інструкцій,  інших нормативних актів), якою регулюється проведення
примирних  процедур  при  вирішенні  колективних  трудових  спорів
(конфліктів) та    діяльність    НСПП.   Розроблено,   затверджено
і включено    до    юридичної    інформаційно-пошукової    системи
"Законодавство" 318   нормативно-правових   актів   НСПП   (станом
на 01.01.2002 року).
     З метою    вдосконалення    нормативно-правового    механізму
розв'язання колективних трудових спорів  (конфліктів),  здійснення
примирних процедур розроблені і затверджені:
     - Положення  про  порядок   проведення   примирних   процедур
по вирішенню     колективних    трудових    спорів    (конфліктів)
( v0092299-01 );
     - Положення   про  порядок  здійснення  Національною  службою
посередництва  і  примирення  запобігання  виникненню  колективних
трудових спорів (конфліктів) ( v0115299-01 );
     - Положення  про  порядок   проведення   примирних   процедур
по вирішенню  колективних  трудових  спорів (конфліктів) у випадку
неплатоспроможності  власника  або   уповноваженого   ним   органу
(представника) ( v0230299-01 ) тощо.
     У зв'язку  із  завданнями,  визначеними  для  НСПП  частинами
третьою та   четвертою   статті   1   Указу   Президента   України
від 7 травня 2001 року N 292/2001 ( 292/2001  )  "Про  невідкладні
заходи  щодо  прискорення  погашення  заборгованості із заробітної
плати",  наказами НСПП внесені зміни та  доповнення  у  відповідні
нормативні акти НСПП.
     Відповідно до підпункту 17 пункту 4 Положення про Національну
службу посередництва і примирення, затвердженого Указом Президента
України від 17.11.98  р.  N  1258/98  (  1258/98  ),  із  змінами,
внесеними Указом Президента України від 30.12.2000 р.  N 1393/2000
( 1393/2000 ),  в НСПП були  розроблені  і  затверджені  методичні
рекомендації щодо   здійснення   взаємодії   НСПП  з  центральними
і місцевими  органами   виконавчої   влади,   органами   місцевого
самоврядування,    з   об'єднаннями   роботодавців,   професійними
спілками,  їх об'єднаннями у вирішенні колективних трудових спорів
(конфліктів),   Концепція   взаємодії   НСПП   з  Радою  міністрів
Автономної Республіки       Крим,       обласними,       Київською
і Севастопольською міськими,  районними державними адміністраціями
в  запобіганні  розбіжностей  між   сторонами   соціально-трудових
відносин в питаннях охорони праці та їх вирішенні ( v0142299-01 ).
     Як засвідчує інформація,  що надходить  в  НСПП  з  регіонів,
від об'єднань профспілок,  роботодавців,  безпосередньо з трудових
колективів,  разом з розширенням  можливостей  НСПП  оприлюднювати
свою  нормативно-правову базу через юридичну інформаційно-пошукову
систему "Законодавство",  щомісячний Бюлетень Національної  служби
посередництва   і   примирення   та  інші  канали  помітно  зросла
інформованість сторін  соціально-трудових  відносин  про  правові,
соціальні  аспекти  спорів  (конфліктів),  регламентований законом
порядок вирішення колективних трудових спорів (конфліктів).

         7.  Організаційна робота НСПП, робота з кадрами.
          Організація роботи з арбітрами, посередниками,
               позаштатними радниками. Інформування
           громадськості про діяльність відділення НСПП

     Відповідно до  Указу  Президента  України від 30.12.2000 року
N 1393/2000  (   1393/2000   )   та   Указу   Президента   України
від 07.05.2001  року  N  292/2001  (  292/2001  ) НСПП у 2001 році
проведено комплекс  заходів  щодо  вдосконалення  структури   НСПП
з метою більш ефективного забезпечення виконання основних завдань,
визначених Законом  України  "Про  порядок  вирішення  колективних
трудових спорів   (конфліктів)"   (   137/98-ВР  )  та  Положенням
про Національну службу посередництва  і  примирення,  затвердженим
Указом Президента   України   від   17.11.1998   року   N  1258/98
( 1258/98 ),  із  змінами,  внесеними  Указом  Президента  України
від 30.12.2000  року  N  1393/2000 ( 1393/2000 ),  організаційного
і кадрового  зміцнення  відділень  в  Автономній  Республіці  Крим
та областях,    які    безпосередньо    працюють    із   сторонами
соціально-трудових відносин,  здійснюють  взаємодію  з   місцевими
органами  виконавчої  влади,  органами  місцевого  самоврядування,
об'єднаннями роботодавців,  профспілками  у  питаннях  запобігання
виникненню  колективних  трудових  спорів (конфліктів) та сприяння
своєчасному їх вирішенню.
     Звітний рік став періодом подальшого зміцнення створених НСПП
інститутів незалежних   посередників    і    трудових    арбітрів,
без кваліфікованої  участі  яких  на  сьогодні практично неможливе
вирішення колективних   трудових   спорів   (конфліктів).   Станом
на 01.01.2002  року  в  Автономній Республіці Крим і всіх областях
Службою підготовлені і працюють 80 посередників та  345  арбітрів.
Ряд  функцій  у  сприянні  вирішенню  колективних  трудових спорів
(конфліктів), вивченні    стану    соціально-трудових     відносин
на добровільних  засадах  виконують  на  місцях позаштатні радники
НСПП.
     У звітному  році  НСПП  продовжувала здійснювати інформаційне
забезпечення своєї    діяльності,    інформувала     громадськість
про роботу НСПП через засоби масової інформації, як це передбачено
Положенням про  Національну  службу  посередництва  і   примирення
( 1258/98   ).  При  цьому  активно  використовувалися  можливості
Української  академії  державного  управління   при   Президентові
України, центрів   підвищення  кваліфікації  державних  службовців
в регіонах України,  засідань представницьких органів  профспілок,
об'єднань роботодавців,      різноманітних     форм     підготовки
та перепідготовки в системі  профспілок,  практичних  конференцій,
семінарів, "круглих столів" тощо.
     Ефективним каналом  інформування  громадськості  про   роботу
НСПП,   популяризації   правових  шляхів  розв'язання  колективних
трудових     спорів     (конфліктів),     практики      поліпшення
соціально-трудових  відносин  шляхом проведення примирних процедур
став з липня 2001 року Бюлетень Національної служби  посередництва
і     примирення     -     щомісячне     офіційне,     нормативне,
виробничо-практичне,   наукове,   інформаційне   видання   Служби.
Систематичними на загальнодержавному,  обласних, міських, районних
рівнях  стали  виступи  працівників   НСПП   у   засобах   масової
інформації.

                     8. Висновки і пропозиції

     1. Одним  з  найважливіших  наслідків роботи НСПП у взаємодії
із центральними і місцевими органами  виконавчої  влади,  органами
місцевого  самоврядування,  об'єднаннями роботодавців і профспілок
на виконання  положень  Указу  Президента  України  від  7  травня
2001 року   N  292/2001  (  292/2001  )  "Про  невідкладні  заходи
щодо погашення заборгованості із заробітної  плати"  у  2001  році
було те,      що      із     загальної     суми     заборгованості
1 536 278,07 тис.грн.,  яка  стала  головною  причиною  виникнення
розбіжностей між     сторонами     соціально-трудових    відносин,
в результаті  проведення   заходів   до   запобігання   виникненню
колективних трудових спорів та здійснення примирних процедур по їх
вирішенню вдалося  погасити  1  010  543,64  тис.грн.,  або  65,8%
від невиплаченої суми.

     2. Порівняльні  дані  за  три  останні  роки  щодо  кількості
колективних трудових спорів та конфліктних ситуацій,  що  виникали
у трудових  колективах  і  ставали  предметом  розгляду і сприяння
у вирішенні  НСПП,  показують,  що  цей  показник   стабілізувався
і коливається в межах 420-550.
     Відносно високим  з  тенденцією  до  зменшення  є  кількісний
рівень  спорів  (конфліктів)  у  машинобудуванні  і металообробці,
паливній промисловості,  на транспорті.  Тенденція  до  збільшення
колективних трудових  спорів  (конфліктів)  поки  що  зберігається
в освіті,    житлово-комунальному    господарстві,    будівництві.
Практично  у  всіх  зазначених  галузях  більшість спорів виникала
безпосередньо на виробничому рівні; спори територіально-галузевого
рівня,  за  участю значної кількості підприємств чи установ,  були
характерними   для   галузей   освіти    і    житлово-комунального
господарства.
     До страйків,    спонтанного    припинення    роботи,    інших
соціально-протестних акцій (при загальному зменшенні абсолютної їх
кількості) найбільше зверталися працівники вугільної промисловості
та освіти.

     3. Позитивні      результати      у     справі     поліпшення
соціально-трудових відносин, вирішенні колективних трудових спорів
(конфліктів)  чи запобігання їх виникненню є наслідком,  по-перше,
активного запровадження   НСПП   передбачених   Законом    України
"Про порядок  вирішення  колективних трудових спорів (конфліктів)"
( 137/98-ВР  )   примирно-переговорних   процедур   у   конкретних
колективних трудових     спорах,    по-друге,    взаємодії    НСПП
з центральними та місцевими органами  виконавчої  влади,  органами
місцевого самоврядування,        об'єднаннями        роботодавців,
з професійними спілками,  їх об'єднаннями з метою  створення  умов
для   своєчасного   цивілізованого   правового   вирішення  спорів
(конфліктів) або їх недопущення,  забезпечення конституційних прав
та   гарантій   працюючих;   по-третє,   створення   НСПП  широкої
нормативно-правової бази для вирішення колективних трудових спорів
(конфліктів) чи їх запобігання.

     4. Спираючись   на   результати   аналізу  стану  і  динаміки
соціально-трудових  відносин  у  2001  році,  прогнозні   висновки
відділень  НСПП  у  Автономній  Республіці Крим та областях,  НСПП
підготувала і направила заінтересованим органам свій прогноз стану
соціально-трудових   відносин,   виникнення  колективних  трудових
спорів (конфліктів) у першому півріччі 2002 року,  згідно  з  яким
прогнозується ймовірність виникнення спорів,  конфліктних ситуацій
у      трудових      колективах      вугільної      промисловості,
житлово-комунального господарства,     освіти,     машинобудування
і металообробки, охорони здоров'я, транспорту, будівництва.
     Регіонами можливого  ускладнення соціально-трудових відносин,
виникнення колективних  трудових  спорів  (конфліктів)  у  першому
півріччі  2002  року  можуть  стати,  зважаючи  на  комплексну дію
об'єктивних та   суб'єктивних   причин   конфліктності,   області,
де і  на  сьогодні  проявляється  стабільно негативна дія основних
конфліктогенних чинників - повільні темпи погашення заборгованості
із  заробітної  плати  і несвоєчасна виплата поточної зарплати,  -
Донецька,  Львівська,  Луганська, Київська, Вінницька, Житомирська
та деякі інші області.

     5. За  результатами прогнозу на перше півріччя 2002 року НСПП
рекомендує  зусилля  центральних  і  місцевих  органів  виконавчої
влади,  керівників  господарюючих  суб'єктів  зосередити,  у першу
чергу, на галузях,  регіонах,  об'єктах господарювання, які з року
в рік     характеризуються     напруженими     соціально-трудовими
відносинами,  підвищеною  конфліктогенністю  аж  до   застосування
стихійних  страйків,  де  кардинальне  вирішення  питання  по суті
підміняється  половинчатими  рішеннями,  ситуативним  реагуванням,
нейтралізацією  лише  окремих  негативних  проявів  чи  ускладнень
соціально-трудових  відносин,  а  не  усуненням  глибинних  причин
явища.

     6. Залишається  нагальною  потреба законодавчого врегулювання
питань колективного захисту соціальних і  трудових  прав  найманих
працівників  у  період відновлення платоспроможності підприємства.
Відсутність чітких законодавчих норм, які б регламентували порядок
врегулювання   розбіжностей   між   сторонами   соціально-трудових
відносин у період банкрутства підприємств,  проведення відповідних
примирних процедур     призводить,     як     показує    практика,
до систематичних порушень  соціальних  і  трудових  прав  найманих
працівників.
     Національна служба  посередництва  і   примирення   в   межах
повноважень, визначених            чинними           законодавчими
та нормативно-правовими   актами,    продовжуватиме    і    надалі
у взаємодії  із  центральними  та  місцевими  органами  виконавчої
влади,    органами    місцевого    самоврядування,    об'єднаннями
роботодавців і    профспілок    здійснювати    конкретні    заходи
щодо поліпшення   соціально-трудових   відносин   у    колективах,
запобігання виникненню  колективних  трудових  спорів (конфліктів)
та сприяння своєчасному  їх  вирішенню,  здійснення  посередництва
і примирення   під   час  вирішення  колективних  трудових  спорів
(конфліктів), утверджуючи  тим   самим   принципи   цивілізованого
і правового      вирішення      розбіжностей     між     сторонами
соціально-трудових відносин.

 Голова Національної служби
 посередництва і примирення                            В.М.Руденко