ПРАВОВІ ЗАСАДИ ОСКАРЖЕННЯ РІШЕНЬ ОРГАНІВ ДЕРЖАВНОЇ ПОДАТКОВОЇ СЛУЖБИ

  1. Чи має право платник податків на оскарження рішень органу державної податкової служби? Які податкові зобов'язання можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку?
  2. Якими є строки подання скарги на рішення органу державної податкової служби?
  3. Як має бути оформлена скарга та які документи до неї додаються?
  4. Як здійснюється розгляд скарги, що надійшла до органу податкової служби?
  5. Який порядок прийняття рішення за розглядом скарги щодо податкових зобов'язань?

 

Від редакції
На численні прохання читачів, які з 2004 р. розпочали передплачувати газету «ЮК», публікуємо матеріали щодо порядку оскарження рішень органів державної податкової служби. Окремі питання цієї теми розглядалися в № 5 «КЖ» за 2003 р.

Чи має право платник податків на оскарження рішень органу державної податкової служби? Які податкові зобов'язання можуть бути оскаржені в адміністративному або судовому порядку?

Згідно з Законами України «Про державну податкову службу в Україні» від 4 грудня 1990 р. № 509, «Про звернення громадян» від 2 жовтня 1996 р. № 393, «Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами» від 21 грудня 2000 р. № 2181, а також Кодексом України про адміністративні правопорушення будь-яка особа має право на оскарження рішень органу державної податкової служби, якщо вони обмежують її права, встановлені Конституцією України та іншими законами, в адміністративному або судовому порядку.

Органи державної податкової служби розглядають скарги платників податків стосовно податкових повідомлень про суми податкових зобов'язань з податків і зборів (обов'язкових платежів), які справляються до бюджетів та державних цільових фондів, крім акцизного збору та податку на додану вартість (з урахуванням випадків, коли законом обов'язок їх стягнення або контролю покладається на податкові органи), ввізного та вивізного мита та інших податків, зборів (обов'язкових платежів), які відповідно до законів справляються при ввезенні (пересиланні) товарів і предметів на митну територію України або вивезенні (пересиланні) товарів і предметів з митної території України, збору на обов'язкове державне пенсійне страхування, внесків на загальнообов'язкове державне соціальне страхування.

Не може бути оскаржене платником податків в адміністративному або судовому порядку податкове зобов'язання, самостійно визначене платником податків у податковій декларації (розрахунку), яке вважається узгодженим із дня подання такої податкової декларації. Якщо у майбутніх податкових періодах (з урахуванням строків давності) платник податків самостійно виявляє помилки у показниках раніше поданої податкової декларації, він має право подати уточнюючий розрахунок. Платник податків не подає такий розрахунок, якщо уточнені показники зазначаються ним у складі податкової декларації за будь-який наступний податковий період, протягом якого такі помилки були самостійно виявлені. Форма уточнюючих розрахунків визначається у порядку, встановленому для податкових декларацій.

Якщо орган державної податкової служби нараховує фізичній особі — платнику податку податкове зобов'язання, не пов'язане із здійсненням цією фізичною особою — платником податку підприємницької діяльності та з використанням непрямих методів, і фізична особа — платник податку не погоджується з таким нарахуванням, спір вирішується виключно судом за поданням органу державної податкової служби.

З урахуванням строків давності платник податків має право оскаржити в суді рішення органу державної податкової служби про нарахування податкового зобов'язання у будь-який момент після отримання відповідного податкового повідомлення. У цьому випадку зазначене рішення контролюючого органу не підлягає адміністративному оскарженню. Платник податків зобов'язаний письмово повідомляти орган державної податкової служби про кожний випадок судового оскарження його рішень.

У разі коли платник податків вважає, що орган державної податкової служби невірно визначив суму податкового зобов'язання або прийняв будь-яке інше рішення, що суперечить законодавству з питань оподаткування або виходить за межі його компетенції, встановленої законом, такий платник податків має право звернутися до органу державної податкової служби, податкове повідомлення або рішення якого оскаржується, зі скаргою про перегляд цього рішення, яка подається у письмовій формі та може супроводжуватися документами, розрахунками та доказами, які платник податків вважає за потрібне надати.

Обов'язок доведення того, що нарахування суми податкового зобов'язання, здійснене органом державної податкової служби відповідно до законодавства, є помилковим, покладається на платника податків, за винятком випадків нарахування податкового зобов'язання за непрямими методами.

Якими є строки подання скарги на рішення органу державної податкової служби?

Скарга про перегляд рішення повинна бути подана до органу державної податкової служби протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання платником податків податкового повідомлення або іншого рішення органу державної податкової служби.

Якщо відповідно до закону орган державної податкової служби самостійно визначає податкове зобов'язання платника податків за причинами, не пов'язаними із порушенням податкового законодавства, такий платник податків має право на адміністративне оскарження рішень органу державної податкової служби протягом тридцяти календарних днів від дня отримання податкового повідомлення або відповіді органу державної податкової служби на скаргу, замість десятиденного строку.

Зазначений тридцятиденний строк на оскарження поширюється:

Оскарження сум податкових зобов'язань з прибуткового податку, визначених органом державної податкової служби за результатами виявлених перевірками недостовірних даних, заявлених суб'єктом підприємницької діяльності у деклараціях про одержані доходи та проведені витрати (перевіркою виявлено порушення податкового законодавства), здійснюється протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання податкового повідомлення або відповіді (рішення) органу державної податкової служби на скаргу.

Рішення про: узгодження операцій із заставленими активами платника податків; погашення податкових зобов'язань, забезпечених податковою заставою, до проведення реорганізації; продаж активів, що перебувають у податковій заставі; арешт активів; дострокове розірвання договорів про розстрочення, відстрочення податкових зобов'язань з ініціативи органу державної податкової служби — можуть бути оскаржені протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання такого рішення або відповіді (рішення) органу державної податкової служби на скаргу.

Суми штрафних (фінансових) санкцій, застосування яких законодавством віднесено до компетенції органів державної податкової служби, можуть бути оскаржені протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання податкового повідомлення або відповіді (рішення) органу державної податкової служби на скаргу.

У разі коли орган державної податкової служби надсилає платнику податків рішення про повне або часткове незадоволення його скарги, такий платник податків має право звернутися протягом десяти календарних днів, наступних за днем отримання відповіді, з повторною скаргою до органу державної податкової служби вищого рівня, а при повторному повному або частковому незадоволенні скарги — до органу державної податкової служби вищого рівня із дотриманням зазначеного десятиденного строку для кожного випадку оскарження та зазначеного двадцяти ден ного строку для відповіді на нього.

Скарга, подана із дотриманням порядку і строків, визначених законодавством, зупиняє виконання платником податків податкових зобов'язань, визначених у податковому повідомленні, на строк від дня подання такої скарги до органу державної податкової служби до дня закінчення процедури адміністративного оскарження. Протягом зазначеного строку податкові вимоги з податку, що оскаржуються, не надсилаються, а сума податкового зобов'язання, що оскаржується, вважається неузгодженою.

У разі коли останній день граничних строків подання чи розгляду скарги (заяви), включаючи встановлені за рішенням керівника органу державної податкової служби (або його заступника), припадає на вихідний або святковий день, останнім днем таких строків вважається перший наступний робочий день. Скарга, подана з порушенням зазначених порядку і строків, не підлягає розгляду органами державної податкової служби.

Граничні строки для подання заяв про перегляд рішень органів державної податкової служби підлягають продовженню керівником органу державної податкової служби (його заступником) за письмовим запитом платника податків, якщо такий платник податків протягом зазначених строків:

Продовження граничних строків для подання заяв про перегляд рішень органів державної податкової служби із зазначених підстав здійснюється для платників податків — фізичних осіб, а також для посадових осіб юридичної особи — платника податку, якщо протягом граничних строків така юридична особа — платник податку не мала інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори (обов'язкові платежі), а також вести податковий облік та звітність.

Як має бути оформлена скарга та які документи до неї додаються?

У скарзі має бути зазначено:

Скарга повинна бути викладена в письмовій формі та надіслана до органу державної податкової служби поштою з повідомленням про вручення або передана фізичною чи юридичною особою — платником податку через представника.

Якщо скарга в інтересах фізичної чи юридичної особи — платника податку подається її представником, то до скарги додається копія довіреності (доручення), оформленої відповідно до вимог законодавства.

Скарга, оформлена без дотримання цих вимог, що не дає можливості розглянути скаргу по суті, повертається особі, яка її подала, з відповідними роз'ясненнями не пізніше п'яти днів від дня отримання такої скарги.

Якщо питання, порушені у скарзі, одержаній органом державної податкової служби, не входять до його повноважень, то така скарга в термін не більше п'яти днів пересилається за належністю відповідному органу чи посадовій особі, про що повідомляється особі, яка подала скаргу.

Не розглядаються повторні звернення одним і тим самим органом державної податкової служби від однієї і тієї самої особи з одного і того самого питання, якщо перше вирішено по суті.

Дата подання скарги — день фактичного подання скарги до відповідного органу державної податкової служби, а в разі надсилання скарги поштою — дата відправлення скарги, зазначена відділенням поштового зв'язку в повідомленні про вручення поштового відправлення на конверті.

У разі відсутності повідомлення про вручення і опису вкладення поштового відправлення та відбитка календарного штемпеля відділення поштового зв'язку на поштовому відправленні (конверті, бандеролі), що унеможливлює з'ясування фактичної дати отримання відділенням поштового зв'язку скарги,— датою подання скарги вважається дата фактичного надходження скарги до органу державної податкової служби.

До документів, які додаються до скарги (заяви), належать: податкове повідомлення про визначення суми податкового зобов'язання; акт перевірки та інші документи (розрахунки), на підставі яких визначено податкове зобов'язання; первинна скарга платника податків та документи, що підтверджують докази незгоди платника податків із визначеною сумою податкового зобов'язання та штрафних (фінансових) санкцій або неправомірність прийнятого органом державної податкової служби рішення.

У разі оскарження постанови по справі про адміністративне правопорушення необхідно подати ксерокопії акта перевірки, протоколу про адміністративне правопорушення та постанови по справі про адміністративне правопорушення, рішення, прийнятого за розглядом скарги на таку постанову.

До скарги також необхідно додати належної якості ксерокопії рішення, прийнятого за розглядом первинної скарги, а у відповідних випадках — повторної скарги платника податків, та інші наявні у платника податків документи, що засвідчують обставини справи.

Платник податку також повинен повідомити про подання чи неподання до суду позовної заяви про визнання недійсним податкового повідомлення або іншого рішення органу державної податкової служби, оскарження до суду постанови по справі про адміністративне правопорушення, наявність постанови про порушення кримінальної справи.

Якщо платник податків не додав до скарги ксерокопій зазначених документів, орган державної податкової служби вищого рівня, що уповноважений розглядати скаргу, витребує ксерокопії зазначених документів від органу державної податкової служби, рішення якого оскаржується, у тому числі документи, що були надані платником податків з первинною скаргою, про підтвердження доказів незгоди з визначеною сумою податкового зобов'язання та штрафних (фінансових) санкцій або неправомірності іншого рішення, прийнятого органом державної податкової служби.

Якщо в повторній скарзі порушуються питання або до неї додаються документи, що не були предметом оскарження та розгляду за первинною скаргою, то такі питання і документи не підлягають розгляду по суті, а заявник інформується про необхідність розгляду цих питань органом державної податкової служби, рішення якого оскаржується.

Відмова у прийнятті скарги платника податків забороняється. Реєстрація скарги повинна здійснюватися в день її подання або надходження до органу державної податкової служби.

Реєстрація скарги платника податків здійснюється працівником діловодної служби органу державної податкової служби в день подання (надходження) скарги до органу державної податкової служби.

Працівникам структурних підрозділів органу державної податкової служби забороняється приймати скарги від посадових осіб платників податків або їх представників, громадян.

Працівник діловодної служби органу державної податкової служби при надходженні скарги поштою з повідомленням про вручення або під час подання скарги безпосередньо до діловодної служби посадовою особою платника податків чи представником платника податків, громадянином зобов'язаний:

Якщо під час виконання зазначених дій виявлено відсутність документа чи додатків до нього або їх пошкодження, невідповідність номера на конверті номеру документа, складається акт у двох примірниках, один з яких надсилається відправнику, а другий залишається у діловодній службі. На оригіналі документа робляться відповідні записи. Про пошкодження конверта (пакета) робиться відмітка у поштовому реєстрі та на конверті (пакеті). Такі самі дії здійснює працівник діловодної служби також за таких самих обставин при безпосередньому прийнятті скарги від посадової особи або представника платника податків, громадянина. Конверти зберігаються і додаються до документів.

Неправильно оформлена (непідписана) або надіслана не за адресою скарга повертається відправнику або пересилається за належністю, про що повідомляється автору звер-. нення.

Як здійснюється розгляд скарги, що надійшла до органу податкової служби?

Розгляд скарг платників податків здійснюється у порядку та строки, визначені Законом № 2181 та Положенням про порядок подання та розгляду скарг платників податків державними податковими адміністраціями, затвердженим наказом ДПА України від 3 березня 2001 р. № 82 зі змінами та доповненнями (далі — Положення).

Скарга, що надійшла до органу державної податкової служби, підлягає обов'язковому попередньому розгляду. Попередній розгляд скарги здійснюється у день її одержання керівником діловодної служби або іншою уповноваженою на це особою відповідно до розподілу обов'язків між працівниками.

Скарга після її реєстрації передається на розгляд керівництву органу державної податкової служби.

Розгляд скарг здійснюється керівництвом органу державної податкової служби невідкладно, і наслідки розгляду фіксуються в резолюціях. Після розгляду керівництвом органу державної податкової служби скарга повертається до діловодної служби.

Діловодна служба заносить до відповідних граф журналу реєстрації вхідної кореспонденції зміст доручень з розгляду скарги. За необхідності працівник діловодної служби робить ксерокопії скарги і оформляє два примірники контрольних карток.

Скарга з одним примірником контрольної картки передається до структурних підрозділів органу державної податкової служби для виконання, а другий примірник контрольної картки направляється до контрольної служби.

Якщо у резолюції керівника органу державної податкової служби визначено виконавцями з розгляду скарги два або більше структурних підрозділи, то оригінал скарги разом з додатками до неї і контрольною карткою направляється до структурного підрозділу, який значиться у резолюції першим. Решті структурних підрозділів направляється копія скарги та доданих до неї додатків і на копії скарги вчиняється контрольний строк виконання.

Скарга, направлена за резолюцією керівника органу державної податкової служби на розгляд структурним підрозділам, передається працівником діловодної служби безпосередньо керівнику або діловоду структурного підрозділу під розпис у журналі реєстрації вхідної кореспонденції. Одержана структурним підрозділом для розгляду скарга в обов'язковому порядку обліковується в журналі обліку вхідної кореспонденції.

Керівник структурного підрозділу при розгляді скарги визначає безпосереднього виконавця документа та в необхідних випадках деталізує порядок його виконання.

Скарга повинна бути розглянута керівником структурного підрозділу і доведена до безпосередніх виконавців під розпис у журналі обліку вхідної кореспонденції у день її надходження. Скарга, що надійшла після 17 години, може бути розглянута наступного робочого дня.

Після прийняття рішення за розглядом скарги виконавець зобов'язаний зробити на нижньому полі першого аркуша скарги запис про наслідки розгляду, зазначити номер і дату рішення, вказати номер справи за номенклатурою, де будуть зберігатись матеріали з розгляду скарги, та поставити свій підпис і дату.

Наслідки розгляду скарги переносяться до журналу обліку вхідної кореспонденції і контрольної картки, яка після підписання керівником структурного підрозділу передається Ідо контрольної служби у день виконання документа. §. Виконавець здійснює оформлення рішення за розглядом іскарги: проставляє індекс справи за номенклатурою і зазначає на конверті повну назву платника податків, прізвище та ініціали громадянина, поштову адресу (поштовий індекс, назву населеного пункту, області та вулиці, номер будинку і квартири). Оформлене таким чином рішення за розглядом скарги виконавець передає у незаконвертованому вигляді до діловодної служби на реєстрацію, обробку і відправлення.

На примірнику рішення, що надсилається платнику податків за розглядом скарги, прізвище і номер службового телефону працівника органу державної податкової служби, яким розглядалася скарга, не зазначаються. Вказані реквізити зазначаються на ксерокопіях рішення, які надсилаються органам державної податкової служби, та примірнику і ксерокопії рішення, які залишаються у справі з розгляду скарги.

Виконавець зобов'язаний після реєстрації рішення за розглядом скарги на примірнику та ксерокопії рішення, що направляється на зберігання до справи за номенклатурою, зазначити індекс та дату його реєстрації.

Рішення за розглядом скарги надсилається платнику податків поштою з повідомленням про вручення або безпосередньо вручається посадовій особі (керівнику чи головному бухгалтеру) платника податків, а у відповідних випадках — громадянину.

Органи державної податкової служби при розгляді скарги фізичної особи — платника податків або юридичної особи — платника податків зобов'язані:

Безпосередній виконавець — посадова особа підрозділу апеляцій або іншого структурного підрозділу, уповноважена керівником органу державної податкової служби (або його заступником) розглядати скаргу після її отримання, зобов'язаний:

Начальник відділу (управління) або уповноважений розглядати скаргу працівник після розгляду і візування проекту рішення передає його керівнику органу державної податкової служби (або його заступнику) і після підписання рішення працівник, який розглядав скаргу, тиражує необхідну кількість примірників рішення та передає їх діловодній службі для вручення або надсилання рішення особі, яка подала скаргу, і ксерокопії рішення для надсилання органу (органам) державної податкової служби, рішення якого було оскаржено.

Керівник органу державної податкової служби (або його заступник) зобов'язаний прийняти вмотивоване рішення та надіслати його протягом двадцяти календарних днів від дня отримання скарги платника податків або протягом строку, продовженого за рішенням керівника органу державної податкової служби (або його заступника), на його адресу поштою з повідомленням про вручення або надати йому під розписку. Рішення про продовження строків розгляду скарги платника податків понад зазначені строки, але не більше шістдесяти календарних днів, необхідно надіслати платнику податків до закінчення двадцятиденного строку. Підставою для прийняття такого рішення може бути: відсутність доданих до скарги документів (акта перевірки, розрахунків до акта перевірки, рішення, прийнятого за розглядом акта перевірки, рішення, прийнятого за розглядом скарги); необхідність додаткової перевірки наданих бухгалтерських документів або документів податкового обліку; необхідність документів інших організацій, що входять до їх компетенції, для з'ясування обставин справи тощо.

У разі коли керівник органу державної податкової служби (або його заступник) відповідно до процедури адміністративного оскарження приймає рішення про продовження строків розгляду скарги платника податків, пеня не нараховується протягом таких додаткових строків незалежно від результатів адміністративного оскарження.

Який порядок прийняття рішення за розглядом скарги щодо податкових зобов'язань?

Державна податкова адміністрація (інспекція) при розгляді скарги платника податків перевіряє законність і обґрунтованість рішення (податкового повідомлення), що оскаржується, і приймає одне з таких рішень:

У разі коли норма закону чи іншого нормативно-правового акта, виданого на підставі закону, або коли норми законів чи інших нормативно-правових актів припускають неоднозначне (множинне) трактування прав та обов'язків платників податків або органів державної податкової служби, внаслідок чого є можливість прийняти рішення на користь як платника податків, так і органу державної податкової служби, рішення приймається на користь платника податків.

У разі скасування раніше прийнятого рішення органу державної податкової служби про нарахування суми податкового зобов'язання (пені і штрафних санкцій) або податкового боргу податкові повідомлення або податкові вимоги вважаються відкликаними з дня прийняття рішення про скасування суми податкового зобов'язання або податкового боргу.

У разі скасування в певній частині раніше прийнятого рішення органу державної податкової служби про нарахування суми податкового зобов'язання (пені та штрафних санкцій) або податкового боргу раніше надіслане податкове повідомлення або податкова вимога вважаються відкликаними від дня отримання платником податків нового податкового повідомлення або відповідної податкової вимоги, що містить нову суму податкового зобов'язання (податкового боргу).

Зменшена сума податкового зобов'язання (податкового боргу) повинна бути сплачена платником податків або може бути оскаржена у строки, визначені Положенням.

Рішення, прийняте за розглядом скарги, може бути менш сприятливе для платника податків, ніж рішення, яке оскаржувалося. У разі збільшення органом державної податкової служби суми податкового зобов'язання (пені та штрафних санкцій) або податкового боргу раніше надіслане податкове повідомлення або податкові вимоги не відкликаються, а на суму такого збільшення органом державної податкової служби надсилається окреме податкове повідомлення. Збільшена сума податкового зобов'язання повинна бути сплачена або може бути оскаржена платником податків за процедурою, визначеною Положенням, із застосуванням строків, установлених для сплати або оскарження нового податкового зобов'язання.

З дня отримання платником податків рішення про скасування раніше прийнятого рішення органу державної податкової .служби про нарахування суми податкового зобов'язання або його частини (пені та штрафних санкцій) звільняються активи такого платника податків із податкової застави.

Скасування рішення органу державної податкової служби про адміністративний арешт зупиняє такий арешт активів платника податків.

У разі скасування органом державної податкової служби рішення про адміністративний арешт активів орган державної податкової служби вищого рівня проводить службове розслідування щодо мотивів видання керівником органу державної податкової служби (його заступником) рішення про арешт активів та, за необхідності, приймає рішення про притягнення винних до дисциплінарної чи адміністративної відповідальності.

Рішення Державної податкової адміністрації України, прийняте за розглядом скарги платника податків, не підлягає подальшому адміністративному оскарженню, але може бути оскаржене у судовому порядку.

Працівник органу державної податкової служби, який уповноважений розглядати скаргу платника податків у межах адміністративної апеляційної процедури, має право в установленому Державною податковою адміністрацією України порядку пропонувати такому платнику податків компромісне рішення спору, яке полягає у задоволенні частини скарги платника податків під зобов'язання останнього погодитись з рештою податкових зобов'язань, нарахованих органом державної податкової служби.

Підставою для прийняття рішення щодо податкового компромісу є наявність в органі державної податкової служби таких фактів та доказів по суті скарги платника податків, які дають підстави вважати, що запропонований податковий компроміс приведе до більш швидкого та/або більш повного погашення податкового зобов'язання порівняно з результатами, які можуть бути отримані внаслідок передання такого спору на вирішення суду (господарського суду).

Податковий компроміс не може бути запропоновано платнику податків до того, як працівник органу державної податкової служби, уповноважений розглядати скаргу такого платника податків, не складе письмове обґрунтування доцільності податкового компромісу, що має бути розглянуте посадовою особою органу державної податкової служби, яка нарахувала оскаржуване податкове зобов'язання, а також посадовою особою, якій безпосередньо підпорядковується такий працівник. У разі коли платник податків погоджується на укладення податкового компромісу, зазначене рішення набирає чинності з моменту отримання письмової згоди керівника органу державної податкової служби вищого рівня, а сума податкового зобов'язання, яка визначена умовами податкового компромісу, вважається узгодженою, при цьому таке рішення не може бути оскаржене у майбутньому.

За розглядом скарги платника податків або посадової особи платника податків чи громадянина приймається рішення, яке оформляється відповідно до вимог законодавства про мови. Зміст рішення складається зі вступної, описової, мотивувальної та резолютивної частин.

Рішення оформляється на бланку органу державної податкової служби, який розглядав скаргу.

У вступній частині рішення зазначається повне найменування особи, яка подала скаргу: прізвище та ініціали громадянина або фізичної особи — платника податку — суб'єкта підприємницької діяльності, посадової особи платника податків — юридичної особи, відомості про інших осіб, які брали участь у розгляді скарги, відомості про предмет оскарження, якого

стосується скарга, дата прийняття скарги до розгляду (дата і номер зазначаються за даними журналу реєстрації вхідної кореспонденції).

Описова частина рішення повинна містити перелік документів, які були взяті до уваги при розгляді скарги, дату і номер податкового повідомлення про суми податкових зобов'язань, рішення або постанови, а також назву органу державної податкової служби, який видав зазначені документи, та стисле викладення вимог і клопотання посадової особи (платника податків), яка подала скаргу.

В мотивувальній частині рішення мають бути наведені результати дослідження матеріалів скарги та докази, на яких грунтуються висновки органу державної податкової служби, який розглядав скаргу, а також посилання на конкретні статті та пункти законів України та інших нормативно-правових актів, якими обґрунтовано відповідь на скаргу.

Резолютивна частина рішення повинна містити висновок про задоволення чи часткове задоволення скарги або про відмову в задоволенні вимог чи клопотання особи, викладених у скарзі.

У рішенні також зазначається, що в разі незгоди особи, яка подала скаргу, з прийнятим рішенням, воно може бути оскаржене до органу державної податкової служби вищого рівня у строки, визначені в Положенні, або в судовому порядку.

У разі повного або часткового задоволення скарги в рішенні даються вказівки органу державної податкової служби, рішення якого скасовано повністю або в певній частині, про вчинення відповідних дій.

Рішення за розглядом скарги платника податків приймає керівник органу державної податкової служби (або його заступник). Оригінал рішення після зазначення реєстраційного номера вихідної кореспонденції надсилається (вручається) платнику податків.

Рішення вважається надісланим (врученим) юридичній особі

— платнику податків, якщо його вручено керівнику або уповноваженій особі такої юридичної особи — платника податків під розписку або надіслано поштою з повідомленням про вручення за адресою, зазначеною юридичною особою — платником податків безпосередньо у скарзі як адреса, на яку необхідно надіслати рішення (відповідь) на скаргу.

Рішення вважається надісланим (врученим) фізичній особі

—  платнику податків, якщо його вручено особисто такій фізичній особі або уповноваженій нею особі чи надіслано поштою з повідомленням про вручення за адресою, зазначеною фізичною особою — платником податків у скарзі як адреса, на яку необхідно надіслати рішення (відповідь) на скаргу.

Ксерокопія рішення, прийнятого за розглядом первинної скарги платника податків, за резолюцією керівника органу державної податкової служби (або його заступника) передається структурному підрозділу, до функцій якого входить підготовка податкових повідомлень, для вчинення встановлених законодавством дій і додається разом із матеріалами розгляду скарги до справи платника податків з оподаткування.

Ксерокопія рішення, прийнятого органом державної податкової служби вищого рівня за розглядом повторної скарги платника податків, надсилається до органу державної податкової служби (рішення якого було оскаржено) за місцем взяття на облік платника податків і зберігається у справі з матеріалами розгляду скарги, які додаються до справи платника податків з оподаткування.

Ксерокопія рішення, прийнятого органом державної податкової служби вищого рівня за розглядом повторної скарги платника податків, зберігається у справі з матеріалами розгляду скарги.

У разі якщо посадова особа юридичної особи — платника податку чи фізична особа — платник податку або уповноважена особа відмовляється від отримання рішення (відповіді), прийнятого за розглядом скарги, або в разі незнаходження особи за адресою, зазначеною у скарзі для надсилання рішення (відповіді), то датою вручення рішення

(відповіді) платнику податків вважається дата, зазначена працівником поштового зв'язку на повідомленні про вручення поштового відправлення про відмову платника податку від отримання рішення (відповіді), або дата вчиненого працівником поштового зв'язку запису на повідомленні про відсутність одержувача рішення (відповіді) за адресою, яка зазначена особою у скарзі як адреса, на яку необхідно надіслати рішення (відповідь) на скаргу.

Матеріал підготував ВАСИЛЬ МОРОЗ, юрист

Інформаційно-довідкова газета ЮРИСТ КОНСУЛЬТУЄ 4/2005