КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

                          Р І Ш Е Н Н Я

                       26.11.2004  N 12/1-4


           Про хід виконання завдань, визначених Указом
         Президента України від 17 лютого 2004 року N 199
           "Про заходи щодо вдосконалення системи вищої
                         освіти України"


     Заслухавши та  обговоривши  інформацію директора департаменту
вищої освіти Болюбаша Я.Я.  про хід виконання завдань,  визначених
Указом Президента   України   від   17  лютого  2004  року  N  199
( 199/2004 ) Президент  України  "Про  заходи  щодо  вдосконалення
системи вищої освіти України" (додається),  колегія відзначає,  що
їх  реалізація  сприяє  подальшому  розвитку  національної   вищої
освіти, адаптації її до ринкових умов та інтеграції в європейський
освітній простір.

     Міністерство освіти  і  науки як центральний орган виконавчої
влади у галузі освіти і науки,  інші центральні та місцеві  органи
виконавчої   влади,   вищі   навчальні   заклади  спрямували  свою
діяльність на  безумовне  виконання   Указу   Президента   України
( 199/2004  ).  Завдання,  визначені  зазначеним Указом Президента
України,  обговорені на засіданні підсумкової колегії Міністерства
освіти  і  науки  "Підвищення ефективності вищої освіти і науки як
дієвого чинника суспільного розвитку та інтеграції  в  європейське
співтовариство",  яка  відбулася  27  лютого 2004 року,  за участю
представників центральних та місцевих  органів  виконавчої  влади,
керівників  вищих  навчальних  закладів  з прийняттям відповідного
рішення колегії.

     З метою виконання Указу Президента України,  спрямованого  на
подальший  розвиток  національної  вищої  освіти,  адаптації її до
ринкових умов  та  інтеграції  в  європейський  освітній  простір,
колегія У Х В А Л Ю Є:

     1. Інформацію  про  хід виконання завдань,  визначених Указом
Президента України від 17 лютого 2004 року N 199 ( 199/2004 ) "Про
заходи щодо вдосконалення системи вищої освіти України",  взяти до
відома та подальшого виконання.

     2. Керівникам структурних підрозділів Міністерства  освіти  і
науки;  центральним і місцевим органам виконавчої влади,  до сфери
управління  яких  належать  вищі  навчальні  заклади;  ректорам  і
директорам  вищих  навчальних  закладів та закладів післядипломної
освіти з метою виконання Указу Президента  України  (  199/2004  )
спрямувати свою діяльність на розв'язання таких проблем:
     - гармонізації нормативно-правової бази вищої освіти;
     - удосконалення мережі вищих навчальних закладів,  особливо в
частині передачі до сфери управління Міністерства освіти  і  науки
вищих  навчальних  закладів,  які  перебувають  в управлінні інших
центральних органів  виконавчої  влади,  з  урахуванням  специфіки
підготовки фахівців;
     - діагностики мережі вищих навчальних закладів за територіями
в частині, що стосується створення та функціонування відокремлених
структурних  підрозділів  відповідно  до вимог Закону України "Про
вищу освіту" ( 2984-14 );
     - підвищення якості освітніх послуг та якості вищої освіти  з
орієнтацією навчального процесу на знання,  уміння та навички,  що
отримують  випускники   вищих   навчальних   закладів,   посилення
інтеграційних  процесів  вищої  школи  з  іншими  ланками  освіти,
наукою, виробництвом;
     - посилення  професійно-практичної  підготовки  фахівців   як
важливої  складової  системи  підготовки кадрів з вищою освітою за
умов її орієнтації на інноваційний розвиток економіки;
     - формування самодостатньої особистості  через  удосконалення
навчально-виховного  процесу,  залучення  студентів  до  активного
громадського життя та управління процесом навчання,  підвищення їх
особистої відповідальності за якість здобутої освіти;
     - спрямування   політики  кадрового  забезпечення  галузі  на
збереження  та  розвиток  наукових  і  педагогічних   шкіл   через
посилення    мотивації    до    науково-педагогічної   діяльності,
забезпечення відповідного соціального статусу викладачів  за  умов
процесу омолодження керівних та науково-педагогічних кадрів.

     3. Ректорам (директорам) вищих навчальних закладів:

     3.1. Проаналізувати  виконання  рішення  підсумкової  колегії
Міністерства освіти і науки  від  27  лютого  2004  року  N  3/1-4
( v01-4290-04  )  "Підвищення ефективності вищої освіти і науки як
дієвого чинника суспільного розвитку та інтеграції  в  європейське
співтовариство".  Результати  обговорити  на розширених засіданнях
Вчених (педагогічних) рад вищих навчальних закладів із  залученням
представників   студентства,   викладачів,   громадськості.  Вжити
заходів щодо термінового їх виконання.

     3.2. До 15 січня  2005  року  надіслати  свої  пропозиції  до
проекту рішення підсумкової колегії Міністерства освіти і науки за
результатами діяльності системи вищої освіти у 2003/04 навчальному
році.

     3.3. Забезпечити   участь   вищого   навчального   закладу  в
реалізації Державної   програми   розвитку   вищої    освіти    на
2005-2007 роки, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України
N 1183 ( 1183-2004-п ) від 8 вересня 2004 року.

     4. Департаменту вищої освіти (Болюбаш Я.Я.):

     4.1. Забезпечити   організаційне    супроводження    розробки
нормативно-правової  бази  вищої  освіти,  реалізації державних та
галузевих програм,  систему контролю за кінцевими результатами  їх
впровадження.

     4.2. До  10  лютого  2005 року здійснити організаційні заходи
щодо  забезпечення  проведення  підсумкової  колегії  Міністерства
освіти  і  науки за результатами діяльності системи вищої освіти у
2003/04 навчальному році.

     4.3. До 1 січня 2005 року розробити план роботи на  2005  рік
по виконанню   Державної   програми   розвитку   вищої  освіти  на
2005-2007 роки  (  1183-2004-п  ).   Забезпечити   висвітлення   в
галузевих  засобах  інформації  та  на сайті Міністерства освіти і
науки хід виконання Державної програми розвитку  вищої  освіти  на
2005-2007 роки.

     4.4. До 25 грудня 2004 року затвердити  наказом  Міністерства
освіти   і   науки  склад  міжвідомчої  робочої  групи.  Тимчасове
положення про міжвідомчу робочу  групу,  склад  координаторів  від
співвиконавців   Державної   програми  розвитку  вищої  освіти  на
2005-2007 роки ( 1183-2004-п ).

     4.5. До  1  квітня  2005  року  розробити  проект   Концепції
розвитку вищих навчальних закладів I-II рівнів акредитації.

     5. Контроль   за   виконанням  рішення  колегії  покласти  на
заступника Міністра освіти і науки М.Ф. Степка

 Голова колегії,
 Міністр                                               В.Г.Кремень


                                      До рішення колегії
                                      Міністерства освіти і науки
                                      від 26 листопада 2004 р.


                        ДОПОВІДНА ЗАПИСКА
              про хід виконання завдань, визначених
          Указом Президента України від 17.02.2004 N 199
           ( 199/2004 ) "Про заходи щодо вдосконалення
                  системи вищої освіти України"


     Глобалізація суспільного розвитку, а саме, зближення націй та
держав,  створення  спільного   економічного   та   інформаційного
простору,  перехід від постіндустріальних до науково-інформаційних
технологій,  у значній мірі базується на інтелектуальній власності
та  знаннях і визначила основні стратегічні напрями розвитку вищої
освіти  України.  Система  вищої  освіти  стала  на  шлях   пошуку
механізмів  і технологій узгодження крупномасштабного потоку знань
та  людської  здатності  їх  творчо  засвоювати.  Ці  тенденції  в
сукупності  призвели до того,  що в Україні освіта і наука визнані
пріоритетними,  мають державну підтримку,  сприяють  інноваційному
розвитку    економіки    і    конкурентоспроможності   країни   на
європейському та світовому ринках.

     З метою стимулювання розвитку вищої освіти,  адаптації її  до
умов  ринкової  економіки  та  інтеграції  в європейський освітній
простір 17 лютого  2004  року  прийнято  Указ  Президента  України
N 199/2004  (  199/2004  )  "Про заходи щодо вдосконалення системи
вищої освіти України".  Заходами визначено низку цілей, досягнення
яких позитивно впливає на стан та подальший розвиток вищої освіти.

     Міністерство освіти  і  науки як центральний орган виконавчої
влади  у  галузі  освіти,  інші  центральні  та   місцеві   органи
виконавчої   влади,   вищі   навчальні   заклади  спрямували  свою
діяльність на  безумовне  виконання   Указу   Президента   України
( 199/2004  ).  Завдання,  визначені  зазначеним Указом Президента
України,  обговорено на засіданні підсумкової колегії Міністерства
освіти  і  науки  "Підвищення ефективності вищої освіти і науки як
дієвого чинника суспільного розвитку та інтеграції  в  європейське
співтовариство"  27  лютого  2004  року  за  участю  представників
центральних та місцевих органів виконавчої влади, керівників вищих
навчальних закладів з прийняттям відповідного рішення колегії.

     На виконання доручення Прем'єр-міністра України від 3 березня
2004 року N 7699/1 до  Указу  Президента  України  від  17  лютого
2004 року  N  199/2004  (  199/2004  )  розроблено  та затверджено
Заходи,   спрямовані   на   забезпечення   результативності   його
реалізації.

     Міністерством освіти  і  науки  спільно  з  іншими   органами
центральної  виконавчої  влади  розроблено  і  постановою Кабінету
Міністрів України від 8 вересня 2004 року N 1183 (  1183-2004-п  )
затверджено Державну    програму    розвитку   вищої   освіти   на
2005-2007 роки   (далі   -    Програма).    Програмою    визначено
короткотермінові  та  середньотермінові  цілі  трансформації вищої
освіти на новий рівень,  адекватний  сучасним  вимогам  до  якості
освітніх послуг та якості вищої освіти.

     Створено організаційні  ресурси,  які  забезпечать  ефективне
управління  Программою  (  1183-2004-п  ),  а  саме:   планування,
організацію,  мотивацію  та контроль за результативністю виконання
Програми,  корегування  цілей   та   стратегій   за   результатами
постійного моніторингу. Розроблено структуру управління Програмою.
Сформовано  міжвідомчу  робочу  групу   у   складі   представників
центральних  та  місцевих  органів  виконавчої влади та розроблено
відповідне    Тимчасове    положення.    Започатковано    інститут
координаторів  Програми  на  рівні центральних та місцевих органів
виконавчої влади, на яких покладаються функції координації робіт й
організації  виконання  Комплексного  плану  в  межах  компетенції
центрального та місцевого органу  виконавчої  влади,  контролю  за
виконанням   Програми   і  звітності  про  результати.  Формується
Комплексний план робіт на виконання Заходів  щодо  розвитку  вищої
освіти, передбачених Програмою.

     Зроблено кроки  щодо  підвищення  інноваційних ресурсів вищих
навчальних закладів I-II рівнів акредитації.  Постановою  Кабінету
Міністрів  України  від 8 вересня 2004 року N 1182 ( 1182-2004-п )
затверджено Державну програму  інформатизації  та  комп'ютеризації
вищих навчальних закладів I-II рівнів акредитації.

     Приділено увагу освіті впродовж життя. Розроблено і подано на
розгляд Кабінету Міністрів  України  проект  Закону  України  "Про
освіту   дорослих".  Забезпечується  виконання  Програми  розвитку
системи дистанційного навчання на 2004-2006 роки.

     Реалізуються сучасні підходи щодо вдосконалення змісту  вищої
освіти  відповідно  цілям  та  потребам суспільства.  Формується в
процесі навчання з урахуванням  перспектив  розвитку  суспільства,
науки,   техніки,  технологій  система  знань,  умінь  і  навичок,
професійних,  світоглядних  і  громадянських  якостей.  Розроблено
концепції економічної, педагогічної та технічної освіти.

     Здійснено заходи    щодо    формування   громадської   думки,
спрямованої на необхідність  впровадження  радикальних  інновацій,
які виходять   із   практичної   спрямованості   Указу  Президента
( 199/2004 )  й  акценту  на  безумовне  їх  виконання.  Поліпшено
співпрацю  Міністерства освіти і науки,  інших центральних органів
виконавчої влади з Комітетом з питань  науки  і  освіти  Верховної
Ради  України  щодо  гармонізації  законодавчої бази вищої освіти.
Розроблено,  подано на розгляд та прийнято  24  червня  2004  року
Верховною  Радою  України за N 1873-IV Закон України "Про внесення
змін до деяких законодавчих актів України (у сфері вищої освіти)".
Розглянуто  в  першому читанні на засіданні Верховної Ради України
проект Закону України "Про внесення змін до  Закону  України  "Про
вищу освіту".

     З широким  залученням  громадськості  проведено парламентські
слухання з питання "Про стан і перспективи розвитку вищої освіти в
Україні".  Прийнято  Постанову Верховної Ради України від 4 червня
2004 року N 1755-IV ( 1755-15 ) "Про  Рекомендації  парламентських
слухань  "Про стан і перспективи розвитку вищої освіти в Україні".
На її реалізацію розпорядженням Міністерства освіти  і  науки  від
10 серпня   2004  року  N  109-р  затверджено  відповідні  Заходи,
виконання яких перебуває під постійним контролем керівництва.

     Збільшено відповідно  до  вимог  Закону  України  "Про   вищу
освіту"(  2984-14  )  обсяги  державного  замовлення на підготовку
фахівців у вищих навчальних закладах.  У порівнянні з  2003  роком
обсяг    державного   замовлення   на   підготовку   фахівців   за
освітньо-кваліфікаційним рівнем молодшого спеціаліста зріс на 1200
осіб  і  у  2004  році  становив  86,2  тисяч осіб.  Відповідно за
освітньо-кваліфікаційним  рівнем  бакалавра  -  на  4700  осіб   і
становить 131,7 тисяч осіб.

     Поліпшується ситуація   на  ринку  праці,  що  є  стимулюючим
фактором.  Зменшується попит  та  зростають  пропозиції  на  ринку
праці.   У  силу  динамічного  зростання  економіки,  впровадження
інноваційних технологій збільшується  потреба  в  якісній  робочій
силі.  У  цілому  по  Україні  навантаження  на одне вільне робоче
місце, вакансію  знизилося  з  17  осіб  (2001  рік)  до  9   осіб
(2003 рік).

     Аналіз попиту  та  пропозицій  робочої сили на ринку праці за
професійними  групами   свідчить   про   наявність   диференціації
безробітних  за  рівнем  освіти  та  кваліфікації.  Особи  з вищою
освітою  є  більш  конкурентоспроможні  на   ринку   праці.   Так,
навантаження   на   одне   вільне  робоче  місце,  вакансію  серед
професіоналів (спеціалісти,  магістри)  становило  у   2001   році
15 осіб  і  знизилося  до  5 осіб у 2003 році.  Відповідно фахівці
(молодші спеціалісти, бакалаври) - 24 особи у 2001 році та 10 осіб
у  2003  році.  Для  порівняння:  у 2003 році навантаження на одне
робоче  місце  серед  кваліфікованих  робітників   сільського   та
лісового господарства,   риборозведення  та  рибальства  становило
26 осіб.  Серед осіб з найпростішими  професіями  на  одне  робоче
місце   претендує   25  осіб,  технічних  службовців  -  25  осіб,
робітників сфери обслуговування та торгівлі - 20 осіб.

     Міністерством освіти і науки,  іншими  центральними  органами
виконавчої влади забезпечено реалізацію стратегії Уряду України на
підвищення  соціального  захисту  студентської  молоді.  Кабінетом
Міністрів України  12  липня  2004  року  прийнято постанову N 882
( 882-2004-п  )  "Питання  стипендіального   забезпечення",   якою
визначено  розміри  стипендій та затверджено Порядок призначення і
виплати академічних стипендій залежно від успіхів  у  навчанні  та
соціальних стипендій особам, які потребують соціального захисту.

     Започатковано ще   один   важливий  аспект,  що  характеризує
позитивну роль держави в реалізації стратегії соціального  захисту
студентської  молоді.  Зазначеною  постановою  Кабінету  Міністрів
України  (  882-2004-п  )   передбачено   можливість   одночасного
призначення  академічної і соціальної стипендії окремим категоріям
студентів, які потребують особливої уваги і соціального захисту із
числа найбільш незахищених осіб.  Рекомендовано створювати у вищих
навчальних   закладах   стипендіальні   комісії   із    залученням
представників   студентського   самоврядування   для  забезпечення
відкритості та прозорості процесу призначення і виплати стипендій,
здійснення   адресної   допомоги   студентам   із  числа  найбільш
незахищених осіб.

     Приділено значну увагу розв'язанню  проблем  реабілітації  та
навчання  осіб з фізичними вадами у вищих навчальних закладах.  На
виконання розпорядження Кабінету Міністрів України від  15  травня
2003  р.  N  279-р  (  279-2003-р  )  "Про  додаткові  заходи щодо
розв'язання проблем реабілітації інвалідів  по  слуху  і  зору  та
забезпечення  їх соціального захисту" Міністерством освіти і науки
спільно  з  Академією  педагогічних   наук   України   затверджено
Программу професійної підготовки інвалідів по слуху і зору у вищих
навчальних  закладах  I-IV  рівнів  акредитації ( v0764290-03 ) на
період  до  2010  року,  якою визначено невідкладні і перспективні
заходи   щодо  реалізації  конституційних  прав  молодих  людей  з
інвалідністю  на здобуття неповної, базової та повної вищої освіти
відповідно  до  Закону  України  "Про  вищу  освіту"  ( 2984-14 ).
Поліпшено  координацію  діяльності  центральних органів виконавчої
влади, громадських організацій інвалідів у вирішенні питань освіти
громадян  з  фізичними  вадами,  яку здійснює Рада з питань освіти
інвалідів, створена спільним наказом Міністерства освіти і науки й
Міністерства праці та соціальної політики.

     Міністерство всіляко  сприяє  вступу  на  навчання  до  вищих
навчальних закладів осіб  з  вадами  слуху  і  зору.  У  поточному
навчальному  році  згідно  з  планом  прийому  до вищих навчальних
закладів виділено 61 місце державного  замовлення  для  зазначеної
категорії  інвалідів  п'яти  вищим  навчальним закладам.  Зокрема,
Національному   технічному   університету   "КПІ",   Національному
педагогічному  університету  імені  М.П.  Драгоманова,  Київському
національному університету  технологій  та  дизайну,  Національній
металургійній  академії,  Київському  державному  технікуму легкої
промисловості.  Особливої  уваги  заслуговує  досвід  Національної
металургійної  академії,  на  базі  якої створено перший в Україні
Регіональний центр освіти інвалідів, яка успішно залучає до роботи
в ньому іноземних фахівців, зокрема, із США, що мають багаторічний
досвід та новітні технології роботи з  людьми  з  вадами  слуху  і
зору.

     Створено механізм    підготовки    кадрів    для   соціальної
реабілітації інвалідів, що забезпечує конституційні права громадян
окремих  категорій,  які  потребують соціального захисту.  Введено
напрям   підготовки   "Реабілітаційна  освіта".  Збільшено  обсяги
державного замовлення на підготовку фахівців для системи освіти та
професійної  реабілітації  інвалідів, відкрито нові спеціальності,
що  відповідають  потребі  у  підготовці  відповідних  кадрів  для
фізичної  реабілітації  та  соціальної  роботи з дітьми, які мають
вади у фізичному та психічному розвитку.

     Розв'язано проблему  нерівних  прав у використанні пільгового
проїзду студентами вищих  навчальних  закладів.  Так,  з  1  січня
2005 року  набирає  чинності  постанова Кабінету Міністрів України
від  8  вересня  2004  року  N  1192   (   1192-2004-п   ),   якою
передбачається   пільговий   проїзд   студентам  вищих  навчальних
закладів усіх рівнів  акредитації  та  учням  професійно-технічних
училищ незалежно від форм власності.

     Удосконалюється механізм   добору  та  залучення  обдарованих
дітей до  навчання  у  вищих  навчальних  закладах.  У  2004  році
продовжено  експеримент  щодо  незалежного  зовнішнього тестування
навчальних досягнень учнів та їх  прийому  на  навчання  до  вищих
навчальних закладів. У цілому в п'яти регіональних центрах з трьох
предметів (математика,  історія,  українська  мова)  на  базах  31
вищого  навчального  закладу  пройшло  тестування 4480 випускників
шкіл України,  серед яких 180 стали  студентами  вищих  навчальних
закладів  на  підставі сертифікатів.  Для порівняння:  у 2003 році
пройшло тестування 3121 учасник  експерименту.  Отже,  процес  має
позитивну   динаміку   і   потребує   уваги   з  боку  держави  та
удосконалення   механізму   переходу   до   вступу   на   підставі
сертифікатів до вищих навчальних закладів. Ця радикальна інновація
знайшла підтримку на державному рівні. Коло завдань та перспективи
впровадження  зовнішнього тестування визначено постановою Кабінету
Міністрів України від 25 серпня 2004 року N 1095 (  1095-2004-п  )
"Деякі питання запровадження зовнішнього оцінювання та моніторингу
якості освіти".  Постановою  передбачено  створення  у  2005  році
Українського центру оцінювання якості освіти як бюджетної установи
з підрозділами - регіональними центрами.

     Продовжено роботу  з  виконання  Указу   Президента   України
( 199/2004  )  щодо  передачі  до управління Міністерства освіти і
науки вищих навчальних  закладів,  які  перебувають  в  управлінні
інших   центральних   органів   виконавчої  влади,  з  урахуванням
специфіки підготовки фахівців.  Розпорядженням Кабінету  Міністрів
України  від  22  вересня  2004  року  N 681-р ( 681-2004-р ) "Про
передачу  до  сфери  управління  Міністерства   освіти   і   науки
Кам'янець-Подільського коледжу харчової промисловості, Львівського
державного  коледжу  харчової  і   переробної   промисловості   та
Полтавського технікуму харчових технологій" вищі навчальні заклади
передано до сфери управління Міністерства освіти і науки.

     Підтримано процеси  вдосконалення  мережі  вищих   навчальних
закладів    через   механізми   горизонтальної   та   вертикальної
інтеграції.  Особливо динамічний процес  вертикальної  інтеграції,
який  характеризується  реорганізацією  вищих  навчальних закладів
I-II рівнів акредитації зі статусом юридичної особи  в  структурні
підрозділи  з  окремими  правами  юридичної особи вищих навчальних
закладів  III-IV  рівнів  акредитації.  Реалізовано   відповідними
наказами  Міністерства освіти і науки 14 звернень керівників вищих
навчальних закладів I-II рівнів акредитації про реорганізацію їх у
структурні  підрозділи  з  окремими  правами юридичної особи вищих
навчальних закладів III-IV рівнів акредитації.

     Продовжено формування мережі  вищих  навчальних  закладів  за
якісними   характеристиками.   Змінено   розпорядженнями  Кабінету
Міністрів України через  механізм  акредитації  статуси  галузевих
університетів  на  статуси класичних університетів в Хмельницькій,
Чернігівській,  Житомирській областях.  Створено  для  задоволення
потреб   регіонів  та  галузей  Львівський  інститут  економіки  і
туризму.  Західноукраїнський інститут інформаційних технологій  та
управління  при  Донецькому  державному  університеті  управління,
Маріупольський державний гуманітарний університет.

     Приділено увагу  поліпшенню  регіональної  структури   мережі
вищих  навчальних  закладів,  які  мають  статус  національних  та
ідентифікуються як осередки інтеграції національної вищої освіти в
європейський та світовий освітній простір.  Структура мережі,  яка
налічує 81 національний вищий навчальний заклад,  за  регіональним
розподілом стала менш строкатою.  У складі мережі вищих навчальних
закладів   Північного   регіону   функціонує   25   зі    статусом
національного.  Східного - 19,  Західного - 14,  Південного - 14 й
Центрального - 9 національних вищих навчальних закладів.

     Вжито заходів  щодо  підвищення  мотивації  педагогічних   та
науково-педагогічних  працівників.  На  виконання Указу Президента
України ( 199/2004 ) щодо встановлення Державної премії України  в
галузі  освіти подано на розгляд Кабінету Міністрів України проект
Закону України "Про внесення змін до статті 11 Закону України "Про
державні   нагороди   України".   Змінами  передбачено  встановити
Державну премію в галузі науки,  освіти і техніки  за  номінаціями
загальна   середня   освіта,   дошкільна   і  позашкільна  освіта,
професійно-технічна освіта,  вища  освіта,  наукові  досягнення  в
галузі освіти.

     Здійснено певні заходи щодо поліпшення ситуації з підготовкою
і  забезпеченням  педагогічними   працівниками   загальноосвітніх,
дошкільних  та  позашкільних навчальних закладів,  насамперед тих,
які  розташовані  в  сільській  місцевості.  Сформовано   механізм
адресної  допомоги.  На  виконання  доручення  Президента  України
підготовлено та надіслано на розгляд  Кабінету  Міністрів  України
проект  постанови  Уряду  "Про  надання адресної грошової допомоги
педагогічним  працівникам   із   числа   молодих   фахівців,   які
направляються для роботи у навчальні заклади". Прийняття постанови
зумовить  підвищення   престижу   професії   вчителя,   поліпшення
соціально-економічного     становища    вчителів,    стимулюватиме
забезпечення навчальних закладів педагогічними працівниками.

     Спрямовано увагу     на     реалізацію      заходів      щодо
соціально-економічного  розвитку  Автономної  Республіки  Крим  та
міста Севастополя з урахуванням  вимог  Указу  Президента  України
( 199/2004  ).  Продовжено  роботу  з  виконання Програми цільової
підготовки  національних  кадрів  для  соціально-культурної  сфери
Автономної  Республіки  Крим,  задоволення освітніх потреб жителів
Криму,  зміцнення  матеріально-технічної  бази  вищих   навчальних
закладів.   Виділено  квоти  цільового  прийому  молоді  до  вищих
навчальних закладів за направленням Міністерства  освіти  і  науки
Автономної  Республіки  Крим  до  15 вищих навчальних закладів для
підготовки  фахівців   за   53   напрямами   та   спеціальностями.
Забезпечено  фінансовими  ресурсами розвиток матеріально-технічної
бази Таврійського      національного      університету       імені
В.І. Вернадського.

     Забезпечено збереження   за   вищими   навчальними  закладами
державної форми власності статусу бюджетних установ, що сприяло їх
стабільному   фінансуванню,  врегулюванню  майнових  та  земельних
відносин.  Проблема вирішується на законодавчому рівні. Відповідні
пропозиції внесено до проекту Закону України "Про внесення змін до
Закону України "Про вищу освіту".

     Вжито заходів щодо інтегрування національної  вищої  школи  в
європейський   освітній   простір.   Прийнято  постанову  Кабінету
Міністрів України від 25 серпня 2004 року N 1131 (  1131-2004-п  )
"Про  утворення  Міжвідомчої  комісії  з  питань  участі України в
Болонському  процесі".  З  метою  реалізації  положень  Болонської
декларації   в   системі   вищої   освіти  України  видано  накази
Міністерства освіти   і   науки   від   23.01.2004   року   N   48
( v0048290-04  )  "Про  проведення  педагогічного  експерименту  з
впровадження кредитно-модульної  системи  організації  навчального
процесу"  та  N  49 ( v0049290-04 ) "Про затвердження Програми дій
щодо реалізації положень Болонської  декларації  в  системі  вищої
освіти в України на 2004-2005 роки". Створено умови для проведення
педагогічного   експерименту    з    кредитно-модульної    системи
організації  навчального процесу,  затверджено Програму проведення
педагогічного експерименту,  Тимчасове положення  про  організацію
навчального   процесу   в  кредитно-модульній  системі  підготовки
фахівців,  Перелік  вищих  навчальних   закладів   III-IV   рівнів
акредитації   -   учасників  педагогічного  експерименту,  Перелік
регіональних   базових   вищих    навчальних    закладів,    склад
координаційної  ради МОН для супроводу та узагальнення результатів
педагогічного експерименту.  До  участі  в  експерименті  залучено
понад  100  вищих навчальних закладів.  Надано практичну методичну
допомогу щодо  проведення  експерименту.  Проведено  низку  нарад,
семінарів, конференцій, опубліковано методичні посібники для вищих
навчальних закладів з роз'ясненням документів,  принципів і  вимог
Болонського  процесу  та  кредитно-модульної  системи  організації
навчального процесу.

     Поліпшено кадрову ситуацію в системі вищої освіти.  Проведено
роботу з подальшого омолодження керівних кадрів  вищих  навчальних
закладів I-IV рівнів акредитації, вдосконалення системи підготовки
науково-педагогічних та  наукових  працівників.  Розширено  мережу
аспірантури, ад'юнктури і докторантури у вищих навчальних закладах
III-IV рівнів акредитації і наукових установах  за  рахунок  нових
наукових   спеціальностей,   які  визначають  інноваційні  процеси
розвитку суспільства,  економіки, науки. Значна увага приділяється
атестації  науково-педагогічних кадрів.  За період з 1 лютого по 1
листопада 2004 року Атестаційною колегією  Міністерства  освіти  і
науки  присвоєно науково-педагогічним працівникам вищих навчальних
закладів та наукових установ вчені  звання  професора  601  особі,
доцента  -  2413  особам.  Для  подальшого  вдосконалення  системи
атестації  науково-педагогічних  працівників   розроблено   проект
постанови  Кабінету  Міністрів  України  "Про затвердження Порядку
присвоєння вчених звань  професора  і  доцента",  який  подано  на
розгляд Кабінету Міністрів України.

     Інтенсифіковано формування   і  розвиток  творчої  активності
майбутніх фахівців як пріоритетного напряму діяльності вищої школи
України.  Це  виражається  в значній активізації проведення вищими
навчальними   закладами   різноманітних   заходів,   що   сприяють
виявленню,  розвитку  та  реалізації творчих здібностей студентів,
посиленню їх  зацікавленості  до  наукового  пошуку.  Здійснюється
стимулювання  науково-педагогічних  працівників  за  вдосконалення
навчального процесу шляхом  зміщення  акценту  роботи  на  користь
наукових  пошуків,  досліджень,  інновацій.  Студентські олімпіади
стали найбільш  масовою  формою  пошуку  і  підтримки  обдарованої
студентської молоді. Активізовано проведення змагань на олімпіадах
за  новими  організаційними  формами.  Зростає  імідж  України  на
міжнародних  студентських  змаганнях.  Стали  престижними змагання
Всеукраїнської студентської олімпіади.  В олімпіадах  все  частіше
беруть участь студенти з інших держав.

     Зроблено кроки   на   виконання   Указу   Президента  України
( 199/2004 ) щодо підтримки  навчання  та  стажування  талановитих
студентів і молодих учених у провідних зарубіжних університетах та
дослідницьких     центрах     за      пріоритетними      напрямами
соціально-економічного розвитку України.

     Підготовлено проект   Положення   про   стипендії  Президента
України талановитим студентам та молодим ученим  та  проект  Указу
Президента  України  "Про стипендії Президента України талановитим
студентам і ученим".  Доопрацьований пакет документів надіслано до
Кабінету Міністрів України.

     Приділено увагу  подальшому  розвитку  фізичного виховання та
спорту   у   вищих   навчальних   закладах.   Позитивну   динаміку
підтверджують   результати   участі   студентів   у  XXVII  літніх
Олімпійських  іграх  в  Афінах,  Всесвітній  шаховій  олімпіаді  в
Іспанії.  Проведено  Першу спартакіаду викладачів вищих навчальних
закладів з 5 видів спорту. Здійснено роботу щодо створення у вищих
навчальних  закладах  спортивних клубів та осередків,  відновлення
мережі міжвузівських центрів олімпійської підготовки, гармонізацію
нормативної бази.

     Проте на позитивному фоні є низка проблем,  які в певній мірі
стримують реалізацію Указу Президента України (  199/2004  )  щодо
вдосконалення вищої освіти України.

     Залишається складною  проблема якості вищої освіти в частині,
що стосується професійно-практичної  підготовки  студентів.  Чинне
законодавство  обмежує  можливості  вищих  навчальних  закладів  в
організації та проведенні виробничих практик студентів, стажуванні
та  підвищенні  кваліфікації викладачів.  Таким чином,  випускники
вищих  навчальних  закладів   не   мають   достатньої   практичної
підготовки  у  сфері  майбутньої професійної діяльності.  Проблема
стане  більш  гострою,  якщо  оцінювання   якості   вищої   освіти
відповідно   до  вимог  Болонського  процесу  буде  базуватися  на
знаннях,  уміннях  та  навичках,  що  отримали  випускники   після
навчання  за  певними  програмами.  Реалізація цієї вимоги суттєво
вплине на істотний розвиток мобільності  студентів,  викладацького
та іншого персоналу для взаємного збагачення досвідом впровадження
інноваційних технологій,  забезпечення принципу  випереджувального
розвитку вищої освіти.

     Поки що  не  вирішено  питання стосовно можливості розширення
переліку посад, що можуть займати особи з освітньо-кваліфікаційним
рівнем бакалавра, особливо, за умов переходу на дворівневу систему
вищої освіти у форматі "бакалавр - магістр".

     Потребує вдосконалення система  працевлаштування  випускників
вищих  навчальних  закладів,  надання їм першого робочого місця за
умов,  визначених Законом України "Про вищу освіту" (  2984-14  ).
Ряд    чинників    поки    що   суттєво   впливають   на   процеси
працевлаштування,  а саме:  регіональні аспекти,  формування ринку
праці,  незбалансованість  потреб  ринку  освітніх послуг та ринку
праці,   міграційні   потоки   молоді   за   освітнім    фактором,
реструктуризація сфери економічної діяльності за формами власності
тощо.

     Потребує подальшого  вдосконалення  мережа  вищих  навчальних
закладів.   Зростання   мережі   за  кількісними  характеристиками
призводить до втрати якісних характеристик.  Нерегульований процес
створення  відокремлених  структурних  підрозділів  без  глибокого
аналізу  ресурсного   забезпечення   навчального   процесу,   який
планується  здійснювати  в  цих  підрозділах,  є  причиною низької
якості освітніх послуг та якості вищої освіти. Необхідно розвивати
культуру автономії цих підрозділів,  яка передбачає делегування їм
окремих прав юридичної особи при забезпеченні жорсткого  контролю,
звітності  та  відповідальності  за  результати діяльності в межах
чинного законодавства з боку базового вищого навчального  закладу,
центральних   та   місцевих   органів   виконавчої   влади,   яким
підпорядковані вищі навчальні заклади.  Право на  існування  мають
тільки  ті відокремлені структурні підрозділи,  які належним чином
забезпечені    фінансовими,    матеріальними,     кадровими     та
організаційними ресурсами.

     Залишається невирішеною   проблема   впровадження   механізму
пільгового довгострокового кредитування вищих навчальних закладів.
Міністерство  освіти і науки спільно з Національним банком України
та Міністерством фінансів бере участь у  розробці  проекту  закону
України  про  впровадження  механізму  пільгового  довгострокового
кредитування вищих навчальних закладів,  що буде сприяти  розвитку
матеріально-технічної та наукової бази вищих навчальних закладів.

 Директор департаменту
 вищої освіти                                         Я.Я. Болюбаш