ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

                   14.02.2005  N 1266/6/15-3216


                      Про надання відповіді


     Державна податкова  адміністрація  України  розглянула   лист
Зеленодольської  територіальної громади...  щодо вирішення питання
сплати ВАТ <...> збору  за  забруднення  навколишнього  природного
середовища  за  викиди <...> ТЕС за місцем її розташування в місті
Зеленодольськ і повідомляє наступне.

     У зазначеному листі  Зеленодольської  територіальної  громади
пропонується  врегулювати питання зарахування збору за забруднення
навколишнього природного середовища  до  місцевих  фондів  охорони
навколишнього   природного   середовища   філіями,  які  не  мають
банківських рахунків,  не ведуть окремого  бухгалтерського  обліку
своєї діяльності,  не складають окремого балансу,  шляхом внесення
змін до Інструкції про  порядок  обчислення  та  сплати  збору  за
забруднення   навколишнього  природного  середовища,  затвердженої
наказом Міністерства охорони навколишнього  природного  середовища
та  ядерної  безпеки  України,  Державної податкової адміністрації
України від 19.07.99 р.  N 162/379 ( z0544-99 ),  зареєстрованим в
Міністерстві юстиції України 09.08.99 р. за N 544/3837, із змінами
та доповненнями (далі - Інструкція N 162),  виклавши пункт  7.4  в
такій редакції:  "Підприємства (установи,  організації), до складу
яких входять філії,  визначені пунктом 2.2  Інструкції,  сплачують
збір  за  здійснені  такими  філіями  викиди,  скиди  та розміщені
відходи за місцем знаходження філії".

     Цивільним кодексом  України  від  16.01.2003  р.   N   435-IV
( 435-15  )  (п.  1  ст.  80)  визначено,  що  юридичною  особою є
організація,   створена   і    зареєстрована    у    встановленому
законодавством порядку.

     З 1  липня  2004  року  набрав  чинності  Закон  України  від
15.05.2003 р.  N  755-IV  (  755-15  )  "Про  державну  реєстрацію
юридичних осіб  та  фізичних  осіб  -  підприємців"  (далі - Закон
N 755), яким регулюються відносини, що виникають у сфері державної
реєстрації  юридичних  осіб,  а також фізичних осіб - підприємців.
Пунктом 1 статті 3 цього Закону визначено, що його дія поширюється
на   державну   реєстрацію   всіх  юридичних  осіб  незалежно  від
організаційно-правової форми,  форми власності та підпорядкування,
а також фізичних осіб - підприємців.

     При цьому згідно з пунктом 4 статті 4 Закону N 755 ( 755-15 )
відокремлені підрозділи юридичної особи  не  підлягають  державній
реєстрації.

     Відповідно до  пункту  1  статті  1  Закону  N 755 ( 755-15 )
відокремлений  підрозділ  юридичної  особи  -  це   філія,   інший
підрозділ    юридичної    особи,    що    знаходиться    поза   її
місцезнаходженням  та  виробляє  продукцію,  виконує  роботи   або
операції,   надає  послуги  в  єдиному  замкнутому  технологічному
процесі  з  юридичною  особою,  або  представництво,  що  здійснює
представництво і захист інтересів юридичної особи.

     Частиною четвертою  пункту 1 статті 6 Закону N 755 ( 755-15 )
визначено,  що  державний  реєстратор  на  території   відповідної
адміністративно-територіальної одиниці передає,  зокрема,  органам
державної  податкової   служби   повідомлення   та   відомості   з
реєстраційних   карток   про   вчинення   реєстраційних  дій,  які
передбачені  цим  Законом,  у  тому  числі  щодо   створення   або
ліквідації  відокремлених  підрозділів  юридичних осіб.  Зазначені
повідомлення і відомості є підставою для взяття юридичної особи на
податковий облік.

     Згідно зі   статтею   44   Закону  України  від  25.06.91  р.
N 1264-XII ( 1264-12 ) "Про охорону навколишнього середовища",  із
змінами та доповненнями (далі - Закон N 1264), збір за забруднення
навколишнього  природного  середовища  встановлюється  на   основі
фактичних  обсягів викидів,  лімітів скидів забруднюючих речовин у
навколишнє  природне  середовище  і  розміщення  відходів.   Збори
підприємств,  установ,  організацій,  а також громадян за викиди і
скиди  забруднюючих  речовин  у  навколишнє  природне  середовище,
розміщення відходів та інші види шкідливого впливу в межах лімітів
відносяться на  витрати  виробництва,  а  за  перевищення  лімітів
стягуються з прибутку, що залишається в розпорядженні підприємств,
установ,  організацій чи громадян.  Тобто  згідно  Закону  N  1264
платниками   збору   за   забруднення   навколишнього   природного
середовища є юридичні і фізичні особи.

     Для вирішення питання щодо сплати збору філіями, які не мають
банківських  рахунків,  не  ведуть окремого бухгалтерського обліку
своєї діяльності,  не складають окремого балансу, необхідно внести
зміни  до  статті  44  Закону  N  1264  (  1264-12 ) та до Порядку
встановлення  нормативів  збору   за   забруднення   навколишнього
природного  середовища  і  стягнення  цього  збору,  затвердженого
постановою Кабінету  Міністрів  України  від  01.03.99  р.  N  303
( 303-99-п  )  (далі  -  Порядок N 303),  якими передбачити сплату
збору  підприємствами  (установами,  організаціями)  -  юридичними
особами, до складу якого входять такі філії, за місцем знаходження
філій,  а також  встановити  відповідальність  юридичних  осіб  за
своєчасність    подання    податкового   розрахунку,   повноту   і
своєчасність сплати до бюджету збору за такі філії.

     Тому тільки після внесення змін до Закону N 1264 ( 1264-12  )
та  Порядку  N  303 ( 303-99-п ) можна буде внести зміни до пункту
7.4 Інструкції N 162 ( z0544-99 ).

     Разом з тим,  звертаємо увагу,  що відповідно  до  статті  60
Закону  України  від  23.12.2004  р.  N  2285-IV  ( 2285-15 ) "Про
Державний бюджет України  на  2005  рік"  70  відсотків  збору  за
забруднення   навколишнього   природного   середовища   і  грошові
стягнення за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону
навколишнього   природного   середовища,   є  джерелом  формування
спеціального фонду місцевих бюджетів. Згідно з пунктом 7 статті 13
Бюджетного   кодексу  України  (  2542-14  )  платежі  за  рахунок
спеціального фонду здійснюються в межах  коштів,  що  надійшли  до
цього  фонду  на  відповідну  мету.  Тобто використання цих коштів
носить цільовий характер -  виключно  на  природоохоронні  заходи.
Фінансування   екологічних   програм   здійснюється   у   порядку,
встановленому Законом N 1264 ( 1264-12 ).

 Заступник Голови                                       С.І.Лекарь