ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ ФІНАНСОВОГО МОНІТОРИНГУ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

                   25.04.2005  N 2181/0312-6-3

                                      Суб'єктам недержавного
                                      пенсійного забезпечення


          Щодо особливостей виконання норм законодавства
           у сфері запобігання та протидії легалізації
            (відмиванню) доходів, одержаних злочинним
             шляхом, недержавними пенсійними фондами


     З метою забезпечення  виконання  вимог  Закону  України  "Про
запобігання   та   протидію   легалізації   (відмиванню)  доходів,
одержаних злочинним шляхом" ( 249-15 ),  відповідно до  статті  10
зазначеного  Закону  та  враховуючи  численні  звернення суб'єктів
недержавного   пенсійного   забезпечення,   Державна   комісія   з
регулювання   ринків   фінансових  послуг  України  відповідно  до
отриманого від Державного комітету фінансового моніторингу України
роз'яснення повідомляє наступне.
     Згідно з   статтею  4  Закону  України  "Про  запобігання  та
протидію легалізації  (відмиванню)  доходів,  одержаних  злочинним
шляхом" ( 249-15 ) суб'єктами первинного  фінансового  моніторингу
є,  зокрема,  фінансові установи, а також інші юридичні особи, які
відповідно до законодавства здійснюють фінансові операції.
     Згідно з статтею 1 Закону України "Про фінансові  послуги  та
державне  регулювання  ринків  фінансових  послуг"  ( 2664-14 ) до
фінансових установ належать установи  накопичувального  пенсійного
забезпечення.
     Статтею 2    Закону    України   "Про   недержавне   пенсійне
забезпечення" ( 1057-15 ) (далі -  Закон)  визначено,  що  система
недержавного пенсійного забезпечення - це складова частина системи
недержавного пенсійного  забезпечення.   Суб'єктами   недержавного
пенсійного забезпечення є,  зокрема,  недержавні пенсійні фонди та
адміністратори пенсійних фондів.
     Відповідно до статей 6,  13,  14 Закону (  1057-15  )  єдиним
органом  управління пенсійного фонду є рада пенсійного фонду (рада
фонду).  Рада фонду укладає від імені пенсійного фонду  договір  з
адміністратором;  заслуховує  звіти про діяльність адміністратора,
осіб,  які  здійснюють  управління  активами   пенсійного   фонду,
зберігача   та   приймає   рішення  щодо  цих  звітів;  затверджує
інформацію про фінансовий  стан  пенсійного  фонду,  яка  підлягає
оприлюдненню  в порядку,  встановленому цим Законом,  та розглядає
аудиторський висновок; здійснює контроль за цільовим використанням
активів  пенсійного  фонду.  Організаційно-технічне та матеріальне
забезпечення  діяльності   ради   фонду   та   проведення   зборів
засновників  здійснюється адміністратором фонду за рахунок коштів,
сплачених йому відповідно до  умов  договору  про  адміністрування
пенсійного фонду.
     Згідно з  статтею 6 Закону ( 1057-15 ) для забезпечення своєї
діяльності пенсійний фонд користується послугами осіб,  визначених
цим Законом,  на підставі відповідних договорів, які укладаються з
цими особами радою фонду.
     Згідно з  статтею  12  Закону  ( 1057-15 ) рада фонду повинна
укласти договір,  зокрема, з адміністратором, який має ліцензію на
провадження діяльності з адміністрування пенсійних фондів.
     Тобто, пенсійні фонди безпосередньо не здійснюють  фінансових
операцій та не надають фінансових послуг.
     В той же час відповідно до  статті  21  Закону  (  1057-15  )
адміністратор  діє  від  імені пенсійного фонду і в інтересах його
учасників. Адміністратор зобов'язаний: укладати пенсійні контракти
від  імені  пенсійного  фонду;  забезпечувати здійснення пенсійних
виплат учасникам  фонду  у  випадках,  передбачених  цим  Законом;
надавати   зберігачу  розпорядження  щодо  перерахування  грошових
коштів для оплати витрат,  що здійснюються  за  рахунок  пенсійних
активів відповідно до статті 48 цього Закону;  складати відповідно
до вимог цього Закону та інших нормативно-правових актів звітність
у сфері недержавного пенсійного забезпечення, вести бухгалтерський
облік та подавати фінансову звітність пенсійного фонду відповідним
органам виконавчої влади та раді пенсійного фонду.
     Адміністратори недержавних  пенсійних  фондів  відповідно  до
статті  4  Закону України "Про запобігання та протидію легалізації
(відмиванню) доходів,  одержаних злочинним шляхом" (  249-15  )  є
суб'єктами   первинного  фінансового  моніторингу  та  зобов'язані
дотримуватись вимог законодавства у сфері запобігання та  протидії
легалізації  (відмиванню)  доходів,  одержаних  злочинним  шляхом,
зокрема,  призначити  працівника,  відповідального  за  проведення
фінансового  моніторингу,  забезпечувати виявлення,  реєстрацію та
надання Уповноваженому органу інформації про  фінансові  операції,
що підлягають фінансовому моніторингу.
     Таким чином,   адміністратор  недержавного  пенсійного  фонду
повинен  проводити  фінансовий  моніторинг   фінансових   операцій
недержавного  пенсійного  фонду,  з  яким  він  уклав  договір про
надання послуг з адміністрування.

 Голова Комісії                                           В.Суслов