МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Л И С Т
30.06.2005  N 1/9-352
Міністерство освіти і науки
Автономної Республіки Крим,
управління освіти і науки
обласних, Київської
та Севастопольської міських
державних адміністрацій
Про проведення у 2005 р. серпневих конференцій
педагогічних працівників

З метою якісної підготовки до 2005-2006 навчального року Міністерство освіти і науки України рекомендує провести педагогічні конференції у період з 19 по 26 серпня ц.р. Порядок організації, терміни і форми роботи конференцій визначаються відповідними органами управління освітою за погодженням з місцевими органами виконавчої влади та самоврядування з урахуванням місцевих умов і можливостей. Вважаємо за доцільне передбачити проведення як пленарних, так і секційних засідань. До участі у конференціях доцільно запросити депутатів різних рівнів, представників органів виконавчої влади та самоврядування, піклувальних рад, громадськості, засобів масової інформації.

На серпневих педагогічних конференціях необхідно проаналізувати результати діяльності дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних, позашкільних та вищих навчальних закладів за 2004-2005 навчальний рік з питань практичної реалізації основних положень Національної доктрини розвитку освіти, виконання постанови Кабінету Міністрів України від 16.11.2000 року N 1717 ( 1717-2000-п ) "Про перехід загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і 12-річний термін навчання", Програми діяльності Кабінету Міністрів України "Назустріч людям" ( n0001120-05 ), регіональних програм, спрямованих на розвиток освітньої галузі. При цьому необхідно визначити основні завдання і напрями роботи педагогічних колективів у новому навчальному році в контексті забезпечення кожній дитині рівного доступу до якісної освіти; підвищення престижу професії вчителя, підвищення їх соціального статусу, створення системи матеріального та морального заохочення педагогічних працівників для стимулювання їхнього професійного росту, передбачивши для них належні умови праці, поліпшення житлових умов тощо.

У розвитку дошкільної освіти пріоритетними є питання модернізації її змісту, орієнтації на системний розвиток особистості, формування готовності дитини до навчання в школі у зв'язку із переходом загальноосвітніх навчальних закладів на новий зміст, структуру і термін навчання.

Особлива увага при цьому має приділятися охопленню дошкільним навчанням дітей 5-річного віку, оскільки одним із важливих напрямків модернізації освіти є забезпечення наступності між дошкільною та початковою ланками. На сьогодні у країні понад 45 відсотків п'ятирічних дітей з різних причин не відвідують дошкільних навчальних закладів і не отримують належної дошкільної підготовки. Це породжує труднощі у подальшому їх навчанні в школі, збільшує період шкільної адаптації, суттєво впливає на стан здоров'я, успішність, створює нерівні стартові умови.

Серед можливих шляхів розв'язання зазначеної проблеми є створення, переважно у сільській місцевості, навчально-виховних комплексів "дошкільний навчальний заклад-загальноосвітній навчальний заклад" (нині їх функціонує понад 1,6 тис., де успішно вирішуються питання наступності та безперервності освіти); організація на базі дошкільного навчального закладу підготовки дітей старшого дошкільного віку до шкільного навчання; функціонування у дошкільних навчальних закладах груп короткотривалого перебування дітей; в окремих районах сільської місцевості, де відсутні дошкільні навчальні заклади і мала кількість дітей дошкільного віку, силами працівників системи дошкільної освіти доцільно здійснювати соціально-педагогічний патронат сім'ї тощо.

У сучасних умовах дошкільна освіта повинна забезпечити дитині належний мінімальний рівень життєвих компетенцій, що зробить її особистість адаптованою і адекватно зорієнтованою в навколишньому середовищі, підготовленою до систематичного навчання у школі. Мотиваційна, емоційно-вольова, комунікативна, фізична підготовка майбутніх першокласників, розвиток пізнавальних психічних процесів і мовлення, прищеплення елементарних навчальних умінь пріоритетні напрямки роботи з дітьми старшого дошкільного віку.

У зв'язку із підвищенням показників дитячої інвалідності та захворюваності актуальними залишаються заходи щодо формування сучасної моделі комплексної підтримки дитини з вадами розвитку, що передбачає активну участь всіх членів сім'ї у реабілітаційному процесі. Для цього слід розширювати функції діючих спеціальних дошкільних закладів за рахунок соціально-педагогічного патронату сім'ї, що виховує дитину з вадами розвитку. Діти, які знаходяться під таким патронатом, зараховуються до дошкільного закладу.

Потребою сьогодення є й необхідність тісніше інтегрувати родинне і суспільне дошкільне виховання, зберегти пріоритет родинного виховання, активніше залучати членів сім'ї до участі у навчально-виховному процесі дошкільного закладу.

У 2004-2005 навчальному році завершився перехід загальноосвітніх навчальних закладів І ступеня на новий зміст і структуру навчання.

З метою визначення якості початкової освіти у травні 2005 року відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України N 105 ( v0105290-05 ) від 18.02.2005 р. та листа N 1/9 - 155 від 30.03.05 міністерством спільно з Академією педагогічних наук України та Центром тестових технологій проведено в Автономній Республіці Крим, Донецькій, Київській, Львівській, Одеській, Харківській областях та місті Києві моніторингові дослідження якості початкової освіти учнів 4-х класів.

Метою моніторингового дослідження стало виявлення сформованості уміння читати й розуміти текст, застосовувати одержані у початковій школі знання і вміння в ситуаціях, наближених до життєвого досвіду дитини. Ці знання й уміння є базовими для початкової освіти й можуть презентувати відповідні досягнення учнів 4 класів у завершальний рік переходу початкової школи на новий зміст та структуру навчання.

Використовуючи результати моніторингу, керівникам навчальних закладів, педагогічним працівникам, методичним службам необхідно активно долучитися до аналізу навчальних програм, підручників, навчально-методичного забезпечення початкової школи, обговорити та узагальнити пропозиції щодо подальшої роботи з удосконалення змісту початкової освіти.

Державним стандартом базової та повної загальної середньої освіти передбачено забезпечення принципів наступності між початковою та основною, основною та старшою школами. Забезпечення такої наступності та здійснення заходів, спрямованих на адаптацію дітей до основної школи, є важливою передумовою успішного навчання школярів у 5 класі. Для розв'язання цих завдань необхідно враховувати психологічні особливості 10-11-річних школярів, рівень пізнавальної діяльності, з якими вони прийшли до 5 класу; проаналізувати проблеми, з якими учні стикаються в адаптаційний період, та виробити шляхи їх подолання.

З огляду на це пріоритетним напрямом роботи у 2005-2006 навчальному році повинна стати організація навчально-виховного процесу у 5-х класах. Керівникам навчальних закладів, педагогічним працівникам слід забезпечити належні умови для поступової адаптації учнів 5-х класів до навчання у школі II ступеня.

На даний час розроблені і вже друкуються підручники з усіх предметів, що вивчатимуться у 5 класі. Це питання знаходиться на особливому контролі міністерства.

Подоланню труднощів періоду адаптації учнів 5 класів до навчання в основній школі сприятиме цілеспрямована координація дій вчителів, їхній професіоналізм, досвідченість.

Зміни у змісті та в структурі загальної середньої освіти мають глибинний характер і потребують, перш за все, упровадження нових підходів до підготовки вчителя. У цьому навчальному році інститути післядипломної педагогічної освіти повинні максимально використати свої потенційні можливості й оперативно запровадити різні форми підвищення кваліфікації вчителів та підготувати їх до роботи за новими навчальними планами, програмами. Особливої уваги потребують педагогічні працівники, які будуть викладати нові навчальні предмети у 5-му класі.

Зазначена робота має бути проведена і на всіх випускних курсах вищих навчальних закладів, що здійснюють підготовку вчителів.

Організаційними формами такої роботи можуть бути: спеціальні курси та семінари підвищення кваліфікації для зазначеної категорії педагогів, спеціальні тренінги з проблем наступності навчання, організація різнорівневого співробітництва дітей 1-5 класів за активної участі вчителів початкової та основної школи, використання інформаційних ресурсів і технологій для організації різноманітних форм взаємодії дорослих і дітей з метою розв'язання особистісно значущих проблем молодших підлітків тощо.

Звертаємо увагу, що робочі навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів на 2005-2006 навчальний рік розробляються відповідно до інструктивно-методичного листа Міністерства освіти і науки України від 17.03.05 р. за N 1/9-129 ( v-129290-05 ) "Про навчальні плани загальноосвітніх навчальних закладів на 2005-2006 навчальний рік".

Розвиток країни, її місце у світовій спільноті визначальною мірою залежить від рівня інформаційної грамотності суспільства. Підвищення рівня інформаційної грамотності всіх членів суспільства буде формувати підвищений попит на інформаційні послуги, що, в свою чергу, стимулюватиме розвиток інформаційно-комунікаційних технологій у державі.

Важлива роль у впровадженні інформаційних технологій належить школі.

На даний час відсоток оснащення загальноосвітніх навчальних закладів сучасними навчальними комп'ютерними комплексами становив по країні 43 відсотки (63 відс. - для загальноосвітніх навчальних закладів I-III ступенів, у т.ч. - 54 відсотків шкіл, що знаходяться у сільській місцевості, і лише 2 відс. - для загальноосвітніх навчальних закладів I-II ступенів). До мережі Інтернет підключено лише близько 15 відсотків загальноосвітніх навчальних закладів I-III ступенів. Понад 1 млн. учнів (близько 20 відс.) навчаються у школах, де немає жодного сучасного комп'ютера.

Міністерство вкрай стурбоване й тим, що у більшості шкіл комп'ютери використовуються лише на уроках інформатики; вони не стали доступним для кожного вчителя засобом навчання. Інститути післядипломної педагогічної освіти, методичні кабінети районних (міських) відділів освіти, керівники навчальних закладів мають спрямувати свої зусилля на створення умов для набуття кожним учителем вмінь та навичок використання сучасних НКК у навчальному процесі.

Вирішенню зазначених питань сприятиме подальша реалізація державної програми "Інформаційні і комунікаційні технології в освіті і науці" на 2006-2008 роки.

Державним бюджетом на 2005 рік передбачено фінансування в обсязі 50,5 млн. грн. на поставку навчальних комп'ютерних комплексів та 5,84 млн. грн. на розробку навчальних програм.

Протягом 2001-2005 рр. на замовлення Міністерства освіти і науки України було розроблено 34 педагогічні програмні засоби для загальноосвітніх навчальних закладів з інформатики, біології, математики, зарубіжної літератури, географії, хімії, англійської мови, економіки та фізики. Завершується робота над ще 8 програмними засобами навчального призначення.

Одним із завдань програми діяльності Кабінету Міністрів України "Назустріч людям" ( n0001120-05 ) є розроблення і впровадження вітчизняних, у тому числі електронних, підручників, навчальних посібників та засобів навчання нового покоління. У 2005 році за різними державними програмами планується виготовити за кошти Державного бюджету ще 38 програмних засобів навчального призначення для загальноосвітніх навчальних закладів та закладів професійно-технічної освіти.

Інформатизація також передбачає підключення навчальних закладів до мережі Інтернет і активне використання його можливостей. На базі загальноосвітніх навчальних закладів практикується створення шкільних Інтернет-центрів, які, окрім забезпечення умов для поглибленого вивчення і оволодіння учнями і вчителями сучасних інформаційними і комунікаційними технологіями, створюють передумови для підвищення якості навчання.

Під патронатом Міністерства освіти і науки України створюється Шкільний інтернет-портал "Острів знань" (http://ostriv.in.ua), призначений для користувачів шкільного віку, вчителів-предметників, вихователів, керівників навчальних закладів, батьків, всіх зацікавлених.

З метою удосконалення системи управління освітою у регіонах необхідно активізувати роботу щодо створення регіональних телекомунікаційних мереж, підключення відділів (управлінь) освіти місцевих органів виконавчої влади та самоврядування до мережі Інтернет.

Невід'ємною складовою підвищення якості освітнього процесу є практична спрямованість навчання. Тому пріоритетним залишається завдання оснащення необхідним сучасним обладнанням кабінетів фізики, хімії, біології, географії, інформатики та шкільних майстерень.

З цією метою розроблено Цільову комплексну програму забезпечення загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладів сучасними технічними засобами навчання та наочним приладдям. У 2005 році планується поставити 210 кабінетів фізики, хімії, математики, інформатики, біології, географії та трудового навчання (по 7 у кожен регіон). На реалізацію зазначеної програми у Сумській області здійснюється пілотний проект щодо апробації засобів навчання провідних вітчизняних та зарубіжних виробників.

Створенню належних умов для забезпечення якісних освітніх послуг у загальноосвітніх навчальних закладах сільської місцевості сприятиме виконання програми "Шкільний автобус" ( 31-2003-п ). У минулому році зазначена програма була профінансована на 43 відсотки, що дало змогу придбати лише 294 автобуси зі 500 запланованих. Це забезпечило організоване підвезення до місць навчання і додому 15,77 тис. учнів. Всього в країні на 2005 рік потребують підвезення 264,605 тис. учнів, що становить 13,1 відсотків учнів, які проживають у сільській місцевості.

У Законі України "Про державний бюджет України на 2005 рік" ( 2285-15 ) на реалізацію програми "Шкільний автобус" ( 31-2003-п ) передбачено 68 млн. грн., що дасть можливість придбати ще 401 автобус. Прогноз на 2006 рік передбачає придбання 450 автобусів на суму 5,5 млн. грн.

Створення парку шкільних автобусів - одна з необхідних умов для організації роботи освітніх округів, метою яких є забезпечення рівного доступу до якісної дошкільної, загальної середньої освіти, допрофесійної підготовки, неперервної освіти на територіях обслуговування. Освітні округи забезпечать координацію діяльності навчальних закладів, установ культури, фізичної культури та спорту, охорони здоров'я та інших, що входять до округу, з питань реалізації законодавства в галузі освіти, ефективного використання кадрового потенціалу, навчально-методичної, матеріально-технічної бази тощо.

Для забезпечення функціонування освітніх округів міністерством розроблено Примірне тимчасове положення про освітній округ, затверджене наказом Міністерства освіти і науки України від 11.08.04 N 653, апробація якого здійснюється протягом 2004-2005 рр. у 8 областях (Вінницькій, Волинській, Дніпропетровській, Запорізькій, Київській, Львівській, Миколаївській та Рівненській).

Посиленої уваги вимагає робота щодо розширення функціонування української мови у сфері освіти. Реалізація мовної політики в Україні забезпечується законодавчими, просвітницькими, економічними засобами, практичною діяльністю органів виконавчої влади.

З метою зміцнення статусу української мови як державної Урядом розроблено Державну програму розвитку і функціонування української мови на 2004-2010 роки ( 1546-2003-п ) та проект Закону України "Про розвиток і застосування мов в Україні".

Проте, незважаючи на вживані заходи, все ще повільно відбувається процес застосування державної мови у навчальних закладах східних і південних регіонах країни, що негативно впливає на реалізацію мовної політики держави. Керівникам місцевих органів управління освітою слід вжити дієвих заходів щодо розширення функціонування української мови у сфері освіти.

В Україні забезпечується право національних меншин на задоволення освітніх потреб рідною мовою, збереження та розвиток етнокультури. Разом з тим у загальноосвітніх навчальних закладах, з навчанням мовами національних меншин, створюються умови для належного опанування державної мови.

Право вибору мови навчання мають батьки та їх діти. Конституція України ( 254к/96-ВР ) (стаття 10) гарантує вільний розвиток мов національних меншин в Україні. Тому мережа навчальних закладів в Україні формується відповідно до освітніх запитів та національного складу населення.

На виконання доручення Президента України В.А.Ющенка у країні здійснюється підготовка до переходу з 2006 року на незалежне зовнішнє оцінювання навчальних досягнень школярів.

Минулого навчального року для проходження зовнішнього тестування у Донецьку, Києві, Львові, Одесі, Сімферополі та Харкові зареєструвалося 10000 абітурієнтів, з них пройшли майже 8700 тестування з української мови, математики, історії або економіки на вибір. Результат зовнішнього тестування за бажанням його учасників зарахувався як державна підсумкова атестація з відповідного навчального предмета та як результат непрофільного вступного випробування до вищого навчального закладу.

Організаційна модель національної системи тестування, яка буде впроваджена, передбачає створення Українського центру якості освіти; дев'яти його регіональних підрозділів та опорних центрів тестування. Під час проведення тестування регіональні центри організовуватимуть пункти тестування, які будуть розташовані близько до місця проживання випускників у приміщеннях шкіл чи вищих навчальних закладів.

Створення національної моніторингової системи у формі зовнішнього стандартизованого тестування є реальним кроком до прозорості проведення випускних та вступних випробувань, сприятиме утвердженню наступності між середньою та вищою школами.

Керівникам навчальних закладів, педагогічним колективам необхідно проводити з учнями та їх батьками відповідну роз'яснювальну роботу щодо подальшого впровадження моделі незалежного зовнішнього тестування та умов його проведення.

З метою задоволення освітніх потреб дітей з особливими потребами ухвалено постановою Кабінету Міністрів України від 05.07.04 N 848 ( 848-2004-п ) Державний стандарт початкової загальної освіти для дітей, які потребують корекції фізичного та (або) розумового розвитку, здійснюється підготовка проекту Державної цільової програми "Освіта інвалідів".

Враховуючи світові тенденції у розвитку спеціальної освіти, все більш важливу роль на сучасному етапі відіграє спільне навчання та виховання дітей з особливостями розвитку та їх здорових однолітків. Однією з форм інтегрованого навчання дітей є створення спеціальних класів при загальноосвітніх навчальних закладах, мережа яких продовжує розгортатись.

Міністерство звертає увагу на Указ Президента України В.Ющенка від 1 червня 2005 року "Про першочергові заходи щодо створення сприятливих умов життєдіяльності осіб з обмеженими фізичними можливостями" ( 900/2005 ). Місцевим органам виконавчої влади та самоврядування спільно з керівниками навчальних закладів необхідно вжити додаткових заходів щодо забезпечення безперешкодного доступу дітей з обмеженими можливостями до навчання, подолання проблеми бар'єрності середовища, що створить додаткові умови для здобуття дітьми-інвалідами якісної освіти, сприятиме їх соціалізації та адаптації до суспільного життя.

Роботу секції керівників навчальних закладів системи освіти доцільно спрямувати на подальший розвиток моделі державно-громадського управління, передбаченої Національною доктриною розвитку освіти та якісної перебудови управлінської діяльності.

Для реалізації конституційного права громадян на участь в управлінні державними справами, зокрема, удосконалення системи державного управління освітою створено громадську колегію та громадську раду при Міністерстві освіти і науки України, функціонує також Громадська рада освітян та науковців України, головними завданнями яких є участь у формуванні пріоритетних напрямів освітньої політики, наукової, науково-технічної, інноваційної діяльності; здійснення громадського контролю за роботою органів управління освітою тощо. Такі громадські ради мають бути створені і при Міністерстві освіти і науки Автономної Республіки Крим, управліннях освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.

З метою активного залучення громадськості до управління навчальними закладами, реалізації принципів демократизму та прозорості у їх роботі міністерством видано наказ від 23.03.05 N 178 ( v0178290-05 ) "Про затвердження Примірного положення про порядок звітування керівників дошкільних, загальноосвітніх та професійно-технічних навчальних закладів перед педагогічними колективами та громадськістю", згідно з яким керівники звітуються про свою роботу перед педагогічним колективом, радою навчального закладу, піклувальною радою, органами батьківського самоврядування тощо.

Органам управління освітою необхідно вжити всіх можливих заходів щодо подолання проявів бюрократизму в освіті: безпідставного збільшення кількості перевірок навчальних закладів, інформаційних та звітних матеріалів, що подаються до органів управління освітою різних рівнів, відволікання керівників та педагогічних працівників навчальних закладів від виконання професійних обов'язків, вимагання від педагогічних працівників узагальнених матеріалів їх педагогічного досвіду та інших документів, що не передбачені Типовим положенням про атестацію педагогічних працівників та інших (наказ Міністерства освіти і науки України від 17.05.05 N 297 ( v0297290-05 ) "Про подолання проявів бюрократизму в освіті").

Украй важливим залишається питання дотримання чинного законодавства у виконанні конституційних вимог щодо обов'язковості повної загальної середньої освіти і положень Інструкції з обліку дітей і підлітків шкільного віку в Україні, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 12.04.2000 р. N 646 ( 646-2000-п ). Керівникам місцевих органів управління освітою слід посилити контроль за організацією обліку дітей та підвищити відповідальність посадових осіб за здобуття кожною дитиною загальної середньої освіти.

На особливому контролі повинні перебувати питання підготовки навчальних закладів до 2005-2006 навчального року, проведення необхідних ремонтних робіт, забезпечення надійного функціонування котелень, тепломереж, водогонів, забезпечення навчальних закладів паливом тощо. Досвід минулого року свідчить, що у ряді регіонів зазначені питання вирішувались неналежним чином: лише протягом зими 2005 року у зв'язку із порушенням температурного режиму призупиняли свою роботу понад 1,2 тис. загальноосвітніх шкіл. Така ситуація є неприпустимою.

Посиленої уваги потребує організація харчування дітей шкільного віку, особливо учнів 1-4 класів, оскільки станом на квітень 2005 року лише близько 60 відст. дітей зазначеної категорії охоплено безкоштовним гарячим харчуванням. Керівникам навчальних закладів спільної з місцевими органами виконавчої влади та самоврядування необхідно забезпечити у наступному навчальному році виконання у повному обсязі ст. 5 Закону України "Про охорону дитинства" ( 2402-14 ) в частині організації безоплатного харчування учнів 1-4 класів. Доводимо також до відома, що на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 22.11.04 N 1591 ( 1591-2004-п ) "Про затвердження норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах" спільним наказом Міністерства охорони здоров'я України та Міністерства освіти і науки України від 01.06.05 N 242/329 ( z0661-05 ), зареєстрованим у Міністерстві юстиції України 15 червня 2005 року за N 661/10941, затверджено Порядок організації харчування дітей у навчальних та оздоровчих закладах.

Докорінні зміни, що відбуваються в економіці країни, суттєво впливають на стан професійно-технічної освіти, головним завданням якої є забезпечення економіки держави кваліфікованими робітничими кадрами, які б дали змогу Україні долучитися до сучасних інтегроваційних процесів, характерних для глобалізації світового суспільства.

Існуюча сьогодні система підготовки робітничих кадрів має бути приведена у більш сучасну та ефективну відповідність до потреб економіки країни у всіх її сферах. Для цього необхідно створити передумови для істотного підвищення мобільності робочої сили (професійної, соціальної, територіальної) шляхом їх належної професійно-освітньої підготовки, трансформування мережі навчальних закладів відповідно до поточних та перспективних вимог економіки як на державному, так і на регіональному ринку праці.

Саме професійно-технічна освіта виступає чинником, здатним створити стабільний запас кваліфікації фахівця, що дасть змогу оперативно реагувати на швидкі зміни технології виробництва.

З цією метою спільно з іншими центральними органами виконавчої влади та роботодавцями розроблено проект програми розвитку професійно-технічної освіти на 2005-2010 роки, в якому передбачається:

  • осучаснення матеріально-технічної бази шляхом створення навчально-виробничих практичних центрів за галузевим принципом; забезпечення участі підприємств, установ та організацій замовників кадрів, державної служби зайнятості у створенні навчально-виробничих комплексів з впровадження нових технологій виробництва, розвитку професійного навчання на виробництві;

  • модернізація змісту професійно-технічної освіти шляхом розроблення і впровадження державних стандартів нового покоління, випуску сучасних підручників, посібників, науково-навчально-методичної та іншої літератури для цільового забезпечення системи професійно-технічної освіти;

  • кадрове забезпечення системи професійно-технічної освіти шляхом розроблення та впровадження науково-обгрунтованого штатного розпису, створення дієвої системи підготовки, перепідготовки та підвищення кваліфікації педагогічних працівників, впровадження обов'язкового стажування педагогічних працівників в умовах сучасного виробництва, розроблення механізму підбору та призначення керівних кадрів професійно-технічних навчальних закладів;

  • удосконалення системи управління професійно-технічною освітою на державному та регіональному рівнях, передача деяких повноважень державного органу управління профтехосвітою до відповідних регіональних органів.

    Підготовлено проект Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України", яким передбачено: розширення кола можливості фінансування професійно-технічної освіти; стовідсоткове використання коштів за оренду майна на реалізацію статутних завдань, пільгове оподаткування професійно-технічних навчальних закладів. Крім того, буде визначено законодавчо педагогічне навантаження викладачам професійно-технічних навчальних закладів, тарифну ставку, а також інші види педагогічної діяльності.

    Подальший розвиток професійно-технічної освіти передбачає:
    

  • оновлення складу та забезпечення роботи Міжгалузевої ради з питань професійно-технічної освіти;

  • збалансування попиту і пропозиції робочої сили на ринку праці, розроблення довгострокової програми підготовки кваліфікованих робітників, забезпечення виконання державного замовлення на підготовку робітничих кадрів у 2005-2006 навчальному році, здійснення прийому до професійно-технічних навчальних закладів за договорами підприємств, організацій, установ;

  • забезпечення професійно-технічних навчальних закладів сучасними засобами навчання, їх інформатизація та комп'ютеризація;

  • упровадження інноваційних виробничих технологій. оновлення змісту професійно-технічної освіти, що реалізуються у різних типах навчальних закладів, у тому числі і у регіональних навчально-практичних центрах із впровадження інноваційних технологій не тільки у будівельній галузі, а й у агропромисловому комплексі, сфері побуту, зварювальному виробництві та у машинобудуванні;

  • розроблення системи заходів, спрямованих на поліпшення якості навчально-виховного процесу та впровадження високого рівня конкурентоспроможності випускників, забезпечення доступності професійно-технічної освіти, розробка та впровадження системи належного оцінювання рівня професійної підготовки кваліфікованого робітника;

  • створення потужного кадрового потенціалу та його соціальне забезпечення;

  • створення загальнодержавного нормативного, наукового та інструктивно-методичного супроводу професійно-технічної освіти;

  • створення навчально-практичних центрів із впровадження інноваційних технологій, забезпечення їх новими зразками техніки, обладнанням, інструментом; - проведення капітальних ремонтів будівель та споруд.

    На засіданнях секцій заступників директорів з виховної роботи, класних керівників, вихователів, майстрів виробничого навчання варто зосередити увагу на пріоритетних напрямах виховання у сучасній школі, важливим компонентом якого є громадянське виховання, що спрямоване на розвиток та підтримку внутрішньої свободи людини, формування активної життєвої позиції.

    Педагогічним колективам навчальних закладів необхідно співпрацювати із батьківською громадськістю, розширювати коло спілкування з батьками та іншими членами родини, поліпшувати організацію батьківської просвіти, одним із завдань якої має бути пропаганда позитивного родинного виховання, запобігання появи у дітей звички до наркоманії, алкоголізму, тютюнокуріння тощо.

    Потребує посиленої уваги статеве виховання учнів, підготовка підлітків і молоді до створення в майбутньому власної сім'ї, виховання власних дітей, відповідального батьківства і безпечного материнства.

    Виховна робота має бути спрямована на становлення демократично орієнтованої, відповідальної, національно свідомої, моральної і самодостатньої особистості. При цьому особливої уваги потребує патріотичне та громадянське виховання, спрямованість на формування почуття поваги до державних символів, духовних і громадянських цінностей.

    Пріоритетними напрямами виховної роботи залишаються створення безпечних умов для навчання, фізичного розвитку та належних умов для соціально-психологічної реабілітації дітей; формування здорового способу життя, відродження духовності, запобігання негативних проявів серед учнівської молоді, дитячої бездоглядності, безпритульності та підліткової злочинності.

    На сучасному етапі соціальних перетворень, в умовах комерціалізації засобів масової інформації, засилля значного потоку видовищної продукції, що має агресивну спрямованість і низький культурний рівень, важливого значення набуває організація роботи позашкільних навчальних закладів як координаційних центрів виховної та організаційно-масової роботи у мікрорайоні, районі, місті, області.

    Одним із пріоритетних напрямів цієї роботи залишається пошук, розвиток і підтримка обдарованої учнівської молоді. Потребують подальшої підтримки і розвитку наукові товариства учнів, територіальні відділення Малої академії наук України.

    З огляду на зазначене роботу секцій керівників позашкільних навчальних закладів доцільно спрямувати на обговорення питань подальшого розвитку позашкільної освіти, виконання положень Закону України "Про позашкільну освіту" ( 1841-14 ), Державної програми розвитку позашкільних навчальних закладів на 2002-2008 роки ( 378-2002-п ), відповідних регіональних програм.

    У наступному навчальному році відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України від 27.05.05 N 323 ( v0323290-05 ) "Про підготовку та організований початок 2005-2006 навчального року" навчальні заклади самостійно визначають тему першого уроку. Орієнтовна тематика може бути такою: 1 клас - "Моя рідна школа", 2-4 класи - "Моя Батьківщина - Україна", 5-11 класи - "Україна - держава європейська"; у професійно-технічних навчальних закладах - "Робітнича професія - дорога у самостійне життя", у вищих навчальних закладах - "Студентське самоврядування як невід'ємна складова демократизації вищої школи".

    Вважаємо за необхідне методичні рекомендації щодо проведення першого уроку видрукувати у регіональній педагогічній пресі.

    Узагальнені пропозиції учасників серпневих конференцій щодо подальшого вдосконалення освіти просимо надіслати до 15.09.2005 р. департаменту загальної середньої та дошкільної освіти Міністерства освіти і науки України.

    Заступник Міністра                                   В.О.Огнев'юк