МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ


                                      ЗАТВЕРДЖЕНО
                                      Лист Міністерства освіти
                                      і науки України
                                      18.07.2005  N 3.1/9-862

                                      Міністерству освіти і науки
                                      Автономної Республіки Крим,
                                      управлінням освіти і науки
                                      обласних, Київської
                                      та Севастопольської міських
                                      державних адміністрацій


                           РЕКОМЕНДАЦІЇ
          щодо проведення першого уроку в 1 - 11 класах
               загальноосвітніх навчальних закладів
                   у 2005/2006 навчальному році


                           РЕКОМЕНДАЦІЇ
                  щодо проведення першого уроку
               в початковій школі загальноосвітніх
                       навчальних закладів

                         МОЯ РІДНА ШКОЛА

     Побудова і  відродження  національної   системи   освіти   та
виховання   потребують   відійти   від   авторитарної  педагогіки,
відродити гуманістичну школу,  пройняту добротою, увагою і повагою
до  дитини,  вірою в її можливості,  а також перемогти девальвацію
загальнолюдських    гуманістичних    цінностей   і   національного
нігілізму.
     Освіта - основа   інтелектуального,  культурного,  духовного,
соціального,  економічного  розвитку  суспільства і держави (Закон
України "Про освіту" ( 1060-12 ).
     Загальноосвітній навчальний  заклад - навчальний  заклад,  що
забезпечує реалізацію права громадян на  загальну  середню  освіту
(Закон України "Про загальну середню освіту"  ( 651-14 ),  Ст. 8).
Діти,  які  вперше  потрапили  до  школи,  мають  ознайомитися   з
навчальним  закладом,  де  вони проводитимуть багато часу.  І тому
перший урок у  1  класі  загальноосвітніх  навчальних  закладів  у
2005 - 2006  навчальному  році  рекомендуємо провести на тему "Моя
рідна школа".
     На Першому    уроці    вчителю    варто   акцентувати   увагу
першокласників на тому, що школа - не просто будівля. Це  велика й
дружна родина, де є свої правила і закони (Статут).
     Кожен навчальний заклад має свою історію,  традиції,  учнів -
випускників,  які  є її гордістю і славою.  У школі діти не тільки
отримують знання,  а й навчаються дружити, спілкуватися між собою,
розв'язувати  проблеми,  допомагати  один  одному.  Адже  протягом
шкільного  навчання  відбувається  процес  перетворення  маленької
дитини  на дорослу людину із власною життєвою позицією,  поглядами
та переконаннями.
     Одними з   основних   завдань   загальної  середньої  освіти,
визначених Законом   України   "Про   загальну   середню   освіту"
( 651-14 )  (Ст. 5),  є  виховання громадянина України,  поважного
ставлення  до  Конституції   України   ( 254к/96-ВР ),   державних
символів,  почуття  власної  гідності,  шанобливого  ставлення  до
родини,  народних традицій і звичаїв,  державної та  рідної  мови,
національних  цінностей  українського  народу.  Відповідно  до цих
положень Перший урок у 2 - 4 класах рекомендуємо провести на  тему
"Україна - моя Батьківщина".
     Важливо, щоб  перший  урок  був  урочистим,  з  яскравими  та
цікавими моментами, запам'ятався учням надовго, сприяв згуртуванню
колективу.
     Завдання  вчителя - у  доступній  і  цікавій формі ознайомити
дітей зі   змістом    деяких    положень    Конституції    України
( 254к/96-ВР )  (Ст. 1,  2,  5,  10,  11, 12, 20, 24, 65, 66, 68).
Варто наголосити на уроці,  що  Україна  -  це  наша  Батьківщина,
рідний край, земля, де ми народилися й живемо. Це велика незалежна
держава славного,  працьовитого  народу зі своєю історією,  мовою,
самобутньою культурою, звичаями і традиціями. Крім того, Україна -
багатонаціональна  держава,  де  проживають  понад  сто  націй   і
народностей, які мають свою мову, культурні надбання.
     Форми й  методи  проведення   Першого   уроку   можуть   бути
різноманітними   (бесіда,   урок-гра,   урок-свято,  урок-зустріч,
урок-спілкування з природою,  урок-екскурсія до  шкільного  музею,
подорож з використанням народознавчих матеріалів, художніх творів,
віршів,  міні-вистава,  де  дійовими   особами   є   учні   класу,
інсценізація із залученням старшокласників,  батьків).  Елементами
уроку можуть бути вікторини,  конкурси віршів та дитячих  малюнків
за  тематикою   уроку,  ігри.  Учитель   обирає  форму  проведення
самостійно,   враховуючи   можливості   навчального   закладу   та
індивідуальні особливості учнів класу.
     Підвищити  ефективність  проведення  Першого   уроку    можна
відповідним  оформленням класної кімнати:  атрибутами національної
символіки,  тематичними  плакатами,   репродукціями    картин   із
зображенням різних куточків України, фотокартками з історії школи,
предметами  національного   побуту,   результатами   праці   наших
співвітчизників (література,  музичні інструменти,  одяг, продукти
харчування,  страви національної кухні тощо),  фотокартками  родин
учнів  тощо.  Для  створення урочистої атмосфери можна використати
музичний супровід уроку - пісні про школу,  вчителя (1 клас),  про
Україну, рідний край (2 - 4 класи).
     Рекомендуємо запросити на Перший  урок  гостей,   які   мають
цікавий життєвий досвід.
     Підбиваючи підсумок Першого  уроку  у  першому  класі,  варто
наголосити,  що  учні - справжні  господарі школи,  і тому важливо
виконувати внутрішній розпорядок,  зберігати традиції, бути гідним
звання  учня  свого  навчального закладу.  У  2 - 4 класах важливо
наголосити  на  важливості  становлення   громадянської   позиції,
усвідомлення   себе  громадянином  України,  важливим,  необхідним
учасником будівництва щасливого майбуття.

                           РЕКОМЕНДАЦІЇ
                  щодо проведення першого уроку
                 в 5 - 11 класах загальноосвітніх
                       навчальних закладів

                  УКРАЇНА - ДЕРЖАВА ЄВРОПЕЙСЬКА

     Світ на порозі XXI століття  переживає  інтенсивний  розвиток
інтеграційних   процесів   постіндустріального   суспільства,  яке
потребує відповідної форми регіональної політичної та  економічної
організації.   Сучасні   демократичні   тенденції  потребують  від
громадянина  не  лише  політичної  активності,  а  й  усвідомлення
власної  ролі  та значення в житті суспільства.  Важливими умовами
демократичного суспільства     є     громадянська     освіченість,
компетентність, вміння   знаходити   компроміси.   Сучасна  людина
повинна толерантно сприймати інші культури,  усвідомлювати цілісну
картину   світу,   закономірності   й  взаємозалежність  сучасного
економічного та соціального розвитку.
     Одним із  пріоритетів  стратегічного розвитку України визнано
інтеграцію нашої держави до Європейського співтовариства.  Сучасна
школа  має  сприяти розвиткові демократичної культури,  формуванню
політико-правових і соціально-економічних знань. Тому епіграфом до
Першого  уроку можуть бути слова Президента України Віктора Ющенка
"Ми не є сусідами Європи,  ми є центром Європи. Але правда полягає
в  іншому - ми  сусіди Європейського Союзу,  а хочемо бути членами
Європейського  Союзу".  Україна,  обравши  за  стратегічний   курс
інтеграцію до ЄС,  поступово нарощує темпи економічного зростання,
крок  за  кроком   прагне   влитись   у   конкурентне   середовище
Європейського співтовариства.
     Головною метою  уроку  є:  надання  знань   про   європейські
демократичні  здобутки  та  особливості становлення демократичного
суспільства  в  Україні;  сприяння  становленню  активної  позиції
молоді   щодо    реалізації    ідеалів    і   цінностей   розвитку
демократичного суспільства в  світі,  Європі,  Україні;  виховання
поваги до національних,  духовних, культурних надбань європейських
народів,  свідомого громадянина України і Європи; розвиток почуття
відповідальності   за  спільне  майбутнє;  відчуття  європейського
громадянства.
     Україна розміщена  в  центрі європейського континенту,  тобто
географічно - європейська держава,  Хоча  вона  відрізняється  від
більшості  розвинутих  держав  Європи  за  соціально-економічним і
політичним рівнем розвитку,  але прагне  до  об'єднання  з  іншими
європейськими    державами    в   рамках   програм   Європейського
співтовариства.  Україна має спільні кордони з країнами,  які  вже
входять  або  найближчим   часом  ввійдуть до його складу (Польща,
Словаччина,  Угорщина,  Румунія). Вона визначила свій внутрішній і
зовнішньополітичний курс щодо європейської інтеграції,  і це дасть
їй можливість вибудувати стабільну демократичну політичну систему,
зміцнити   національну  безпеку   й   добросусідські  відносини  з
країнами,  які входять до складу Євросоюзу,  особливо з  тими,  що
межують з Україною.
     Нині наша держава бере  курс  на  вдосконалення  економічної,
політико-правової системи, що сприятиме підвищенню життєвого рівня
і добробуту людей, наближенню України до європейських стандартів у
соціальній   сфері,   поверненню   до  європейських  політичних  і
культурних традицій.
     В Україні  затверджено  Програму  інтеграції до Європейського
Союзу ( n0001100-00 ), яка є підтвердженням  визнання відносин між
Україною  та  ЄС.  Україна першою серед країн СНД уклала Угоду про
партнерство і співробітництво з Європейським Союзом ( 998_012 ). У
2005  році  затверджено  План  дій  "Україна  - Європейський Союз"
(   994_693  ),  який  передбачає  розвиток  тісних  відносин,  що
виходитимуть  за  рамки  співробітництва до поступової економічної
інтеграції та поглиблення політичного співробітництва між Україною
та  ЄС.  Європейський  Союз  і Україна сповнені рішучості посилити
свої  відносини  та  сприяти  утвердженню  стабільності, безпеки й
добробуту. Такий підхід заснований на спільних цінностях, спільній
власності  та  диференціації.  Це  сприятиме  подальшому зміцненню
нашого стратегічного партнерства.
     Процес європейської інтеграції дедалі  помітніше  впливає  на
всі  сфери  життя держави,  не оминув він і вищої освіти.  Україна
чітко визначила орієнтири на  входження  в  освітній  та  науковий
простір  Європи,  здійснює  модернізацію  освітньої  діяльності  в
контексті  європейських вимог,  щораз  наполегливіше   працює  над
практичним  приєднанням  до  Болонського процесу.  Під егідою Ради
Європи та ЮНЕСКО було розроблено й ухвалено Лісабонську  конвенцію
про визнання кваліфікацій, які є в системі вищої освіти Європи. Цю
конвенцію підписали 43 країни, зокрема й Україна.
     Треба ознайомити   учнів  з  основними  етапами  двосторонніх
відносин Україна - Євросоюз,  що  сприятиме  становленню  активної
позиції  молоді  щодо  реалізації  ідеалів  і цінностей,  розвитку
демократичного суспільства  у  світі,  Європі,  Україні.  Потрібно
наголосити на тому,  що освіта - основний шлях реалізації життєвих
прагнень  для  формування   соціально-політичних,   міжкультурних,
інформаційних,   комунікативних   та  інших  компетенцій.
     Учителю (відповідно  до  вікових  особливостей  учнів)  треба
спиратися  на  знання  учнів,  пов'язані з європейським контекстом
(історія,  географія, українська та зарубіжна літератури, іноземні
мови, історія світової культури тощо), а саме:
     - знання про загальнолюдські,  національні цінності,  поняття
про  права  людини  як  найвищу  цінність;  знання про європейські
ідеали,  про  свободу,  право  -  тобто   філософські  знання,  що
допоможуть  сформувати вміння для визначення ціннісних орієнтацій,
громадянської позиції;
     - знання   про   сучасну   Європу,  її  історію,  географічні
особливості європейського  регіону,  про  національні  та  світову
культури,   релігійні   та   мовні   особливості,   освіту,  науку
європейських країн допоможуть усвідомити полікультурність  Європи,
взаємозалежність    розвитку    європейських    культур,   спільну
європейську належність,  місце української  культури  в  контексті
європейської;
     - політико-правові  знання,  усвідомлення  таких  понять,  як
демократія,   тоталітаризм,  знання  про  різні  політичні  устрої
європейських країн,  європейське суспільство,  його  інститути  та
роль  права  в  ньому,  міжнародних  законів  та європейський суд,
поняття про міжнародні європейські  організації,  знання,  що  дає
можливість сформувати вміння діяти в певному соціумі, брати участь
у Діяльності міжнародних організацій та асоціацій, орієнтуватися в
ідеологічних  та  політичних  течіях   європейських   організацій,
спілкуватися з правовими органами,  вирішувати конфлікти згідно  з
правилами  демократичної  процедури,  вміти  поводитися  в  різних
ситуаціях згідно із законом;
     - соціально-економічні  знання  про організацію  економічного
життя  в  європейському  суспільстві,  ринкові   відносини,   їхні
особливості  в Європі та відповідність ринкових відносин в Україні
європейським,  знання про фінансові системи європейських країн  та
інтеграційні  процеси  європейського  ринку,  що  допоможе діяти в
умовах  вільного  ринку,   зрозуміти   особливості   співпраці   в
міжнародних організаціях і колективах.
     Підвищити  ефективність  проведення   Першого   уроку   можна
оформленням  класної  кімнати:  атрибутами національної символіки;
символікою Євросоюзу;  картою із зображенням  Європи;  стендами  з
короткою       характеристикою       географічного      положення,
природно-ресурсного     потенціалу,      специфіки      населення,
найхарактернішими   рисами  економічного  розвитку  і  політичного
становища  країн  Європи;   плакатами,   які   розкривають   зміст
громадянської    освіти;   повітряними   кульками   з   прапорцями
країн-членів    ЄС;     квітами;      використанням     аудіо-  та
відеоматеріалів.
     Форми проведення  уроку  в   основній   школі   можуть   бути
різноманітними  (географічна  гра  "Подорож Європою",  літературна
вікторина  "Європа  моїми  очима",  подорож   за   народними   або
літературними казками).
     У старшій школі перший урок  рекомендуємо  провести  у  формі
дискусії,   прес-конференції,  круглого  столу  за  темами:  "Чому
Україна зробила європейський вибір?",  "З  європейськими  народами
до миру і порозуміння", "Ми - громадяни Європи" тощо.
     На уроці можна започаткувати  проведення  творчих  конкурсів,
написання  рефератів  відповідної  тематики,  збір  інформації про
діяльність  Ради  Європи,   європейську   спільноту,   європейські
інституції   та   розробку   учнівських   проектів  і  програм  із
забезпечення інтеграції України в  Європу,  а  підбиття  підсумків
приурочити до Дня Європи.
     Проблема європейського вибору України не може бути  вичерпана
одним  днем.  Продовженням  розпочатої  роботи,  ефективною формою
залучення учнів  до  активної  участі  в  політичному,  правовому,
економічному  й  культурному  житті  сучасного  суспільства можуть
стати  європейські  клуби,  які  охоплюють  різноманітні  сфери  і
спрямовують  роботу  на  формування  почуття  європейської єдності
через поширення знань про Європу, про історію Європейського Союзу,
його  структуру,  сучасний  стан  розвитку,  мету  та  досягнення;
ознайомлення з життям людей в  інших  країнах,  їхніми  культурою,
мовою;   на   знайомство  з  новими  людьми,  обмін  досвідом;  на
підвищення  інтелектуального   рівня   учнів,   відкриття   нового
європейського бачення світу; на заохочення вивчення іноземних мов;
формування  нового  покоління  європейців,   виховання   майбутніх
лідерів.
     Підбиваючи підсумок  Першого  уроку,  варто  наголосити,   що
Українська   держава,   маючи   великий   природний,  економічний,
культурний,  інтелектуальний потенціал,  спроможна посісти належне
місце  серед  народів  Європи  і світу.  Ми - європейці настільки,
наскільки ми - українці; і лише відчувши себе справжнім українцем,
можна збудувати свій український дім за європейськими стандартами.

                        Список літератури

     1. Акімов І. Україна на шляху до Європи // К.: Фенікс, 2001.
     2. Відбулося    засідання    Україна-Трійка     Європейського
Союзу // Урядовий кур'єр, 2005.-N 58-59.
     3. Євроінтеграція.  Промова  Президента // Урядовий   кур'єр,
2ОО5.-N 18.
     4. Козлов Г.,  Середа  С.  У  лабіринті  Європейського  Союзу
// К.: Основи, 1995.
     5. Андрійко В.  Досвід країн Вишеградської четвірки на  шляху
до Європейського Союзу // Ужгород: Подяк, 2003.
     6. Виступ В.Ющенка у  Європейському  парламенті  //  Урядовий
кур'єр, 2005.-N 36.
     7. Виступ Президента України на об'єднаному  засіданні  палат
Конгресу США // Урядовий кур'єр, 2005.-N 65.
     8. Інтеграція  і  рівновага  векторів  //  Урядовий   кур'єр,
2004.-N 20.
     9. Італія підтримує наш курс на Європейський Союз // Урядовий
кур'єр, 2005.-N 29.
     10. Конкретні проекти для євроінтеграції // Урядовий  кур'єр,
2005.-N 52.
     11. Копійка В.  Розширення   Європейського  Союзу  //   Київ.
Видав.-поліграф. центр, 2002.
     12. Країна готова до серйозних змін  у  концепції  зовнішньої
політики // Урядовий кур'єр, 2005.-N 48.
     13. Марченко  Ю.   Словник-довідник    Європейського    Союзу
// видав. К.І.С.-Київ. Інформація. Сервіс.-2001
     14. Назаревич  А.  Національні  меншини  країн  Європейського
Союзу // Львів, 2002.
     15. Окуньков Л. Конституції держав Європейського Союзу // М.:
ІНФРА-М-НОРМА, 1997.
     16. Петрусь  Ю.  Європейський  Союз  консолідовані   договори
// К.: Port-Royal, 1999.
     17. Розвиток двосторонніх відносин між Францією  та  Україною
// Урядовий кур'єр, 2005.-N 23.
     18. Розширення Європейського Союзу: момент істини для України
// Політика і час, 2004.-N 7-8.
     19. Україна-Німеччина:  нова динаміка  відносин  //  Урядовий
кур'єр, 2005.-N 44.
     20. Шлях до Європейського Союзу  починається  з  економічного
співробітництва // Урядовий кур'єр, 2005.-N 85.
     21. E-mail: ministry@mon.gov.ua Урядовий портал

                           РЕКОМЕНДАЦІЇ
                     щодо проведення першого
                   уроку у професійно-технічних
                       навчальних закладах

                   РОБІТНИЧА ПРОФЕСІЯ - ДОРОГА
                        В САМОСТІЙНЕ ЖИТТЯ

     Відповідно до  наказу Міністерства освіти і науки України від
27.05.2005 р.   N  323   ( v0323290-05 )   "Про   підготовку    та
організований  початок 2005 - 2006 навчального року"  рекомендуємо
провести у професійно-технічних навчальних закладах Перший урок на
тему "Робітнича професія - дорога в самостійне життя".
     Вибір запропонованої теми Першого уроку зумовлений посиленням
уваги Президента України,  уряду України,  депутатського  корпусу,
роботодавців та  громадськості  до  створення  належних  умов  для
підготовки  висококваліфікованих робітників,  конкурентоспроможних
на ринку праці, підняття престижу робітничих професій.
     Уряд України   в   програмі   діяльності   "Назустріч  людям"
( n0001120-05 ) визначив основні  соціально-економічні  орієнтири,
серед  яких необхідною передумовою та складовою розбудови ринкової
економіки є створення нових робочих  місць  і  належних  умов  для
забезпечення    країни   якісним   трудовим   потенціалом   шляхом
задоволення потреб особистості,  суспільства й держави в  освітніх
послугах  з підготовки,  перепідготовки та підвищення кваліфікації
різних категорій населення з урахуванням вимог ринку праці.
     Форма проведення  уроку  може  бути  довільною:  конференція,
круглий стіл,  диспут,  бесіда,  ділова гра,  екскурсія  до  музею
трудової   слави,   на  підприємство  та  проведення  зустрічей  з
ветеранами  праці,  передовиками  виробництва,  які  своєю  працею
примножують добробут України тощо.
     Основою для розкриття змісту теми Першого уроку  можуть стати
слова  з  вітання  Президента  України Віктора  Ющенка випускникам
вищих і   професійно-технічних   навчальних    закладів    України
2005 року: "...Я хочу, щоб кожен з Вас відчував свою потрібність і
значущість, міг гідно реалізувати власні здібності й таланти. Нова
влада  зробить  усе,  щоб справдились ваші надії на цікаву роботу,
заможне й благополучне життя..."
     Для розкриття   змісту   теми  Першого  уроку  викладач  може
використати такі    першоджерела,    як    Конституція     України
( 254к/96-ВР )  (Ст.43),  Міжнародна  конвенція   "Про  скасування
примусової праці" ( 993_013 ) (Ст.1),  Програма  діяльності  уряду
"Назустріч  людям"  ( n0001120-05 ),  Закон  України "Про сприяння
соціальному становленню та розвитку молоді в Україні"  ( 2998-12 )
(Ст.7) тощо.
     У вступному слові  викладача  пропонуємо  звернути  увагу  на
формування  в  учнів  свідомої  позиції  як громадянина незалежної
держави, яка має свою територію, символіку, прекрасний працьовитий
народ,  що  є  носієм  високих  моральних,  духовних та культурних
цінностей.  Водночас викладач має розкрити основні питання прав та
обов'язків  громадянина  України,  які  закріплені  в  Конституції
України ( 254к/96-ВР ) ,  а  саме:  право  на  працю,  відпочинок,
волевиявлення,  освіту,  соціальний  захист,  свободу  та особисту
недоторканість,  захист особистої гідності; шановливе ставлення до
державних символів,  почуття власної гідності; шанобливе ставлення
до родини,  народних традицій і звичаїв,  державної і рідної мови,
національних цінностей українського народу.  При цьому акцентувати
увагу учнів,  що особисті права  кожного  передбачають  повагу  до
прав інших.
     Викладач повинен наголосити,  що:  істинний скарб для людей -
уміння працювати;  у праці людина здобуває знання,  навички діяти,
вміння  виробляти нові речі,  думати над створенням незвичайного й
доцільного для  подальшого  буття;  праця  людини  несе  історичну
правду,  глибину людського духу,  силу волі та мрійливість дум; до
праці дітей на українській землі привчали з дитинства;  праця  для
людини  -  це  саморозвиток,  творчий  промисел,  роздум,  уява та
фантазія;  праця є ліками від багатьох  недуг;  праця  є  джерелом
будь-якого багатства;  через працю пробуджується інтерес і виникає
насолода;  в праці людина стає мудрішою,  формує власні  цінності,
виявляє обдарованість.
     Під час проведення Першого уроку потрібно  пригадати  трудові
традиції,  звичаї,  обряди,  які  складалися віками в тій чи іншій
місцевості.  Необхідно наголосити, що немає професій непрестижних,
адже,  як  і  люди  всі  різні,  так і смаки в них різні.  Престиж
будь-якої професії залежить від людини. Праця приносить користь за
умови, коли вона спрямована на справедливу справу.
     Варто зазначити,  що виробничий  процес  тісно  пов'язаний  з
духовним  розвитком  людини.  Антон Макаренко розкривав таланти до
праці у виховній колонії,  а Василь Сухомлинський  для  вихованців
розкривав  душу  трудівників  полів  і  ферм,  робив  взірцем  для
наслідування трудовий подвиг простих людей.
     Під час  проведення  уроку  можливе  використання  уривків із
відомих творів класиків і сучасних майстрів слова,  зокрема Панаса
Мирного,  Івана  Франка,  Михайла  Коцюбинського,  Лесі  Українки,
Олександра Довженка,  Олеся Гончара та ін.,  фрагментів з художніх
та    документальних   фільмів,   а   також   творів   українських
композиторів,  наприклад,  кантати   Л.Дичко   "Слава   робітничим
професіям",  вокальні композиції Я.Степового, вокально-симфонічний
цикл "Людина" М.Скорика, пісні П.Майбороди тощо.
     Заключною частиною   уроку   має   бути   своєрідне  підбиття
підсумків.  Важливо,  щоб учні вступили в діалог з  викладачем  чи
тими, хто задіяний у проведенні уроку, адже самостійне життя - це,
насамперед,  відстоювання своєї власної  життєвої  позиції,  своєї
думки, свого бачення життя.
     Сподіваємося, що  Перший  урок  дасть  позитивний  імпульс  у
подальшій   долі  кожного учня  професійно-технічного  навчального
закладу й переконає його,  що обраний  ним  шлях  є  правильним  і
самостійне життя - це крок до особистого вдосконалення.

 Директор департаменту                             Тимофій Десятов