ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З РЕГУЛЮВАННЯ РИНКІВ
                    ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ

                    Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я

                        20.07.2005  N 4362


                 Про взяття до відома інформації
                   за результатами моніторингу
               функціонування системи недержавного
                пенсійного забезпечення в Україні
                      у I півріччі 2005 року


     На виконання  Плану  заходів  щодо  створення накопичувальної
системи загальнообов'язкового державного пенсійного страхування на
2004 - 2007 роки,  затвердженого розпорядженням Кабінету Міністрів
України від 13.07.2004 N 479-р ( 479-2004-р ),  та  відповідно  до
п. 68   Плану   роботи  Державної  комісії  з  регулювання  ринків
фінансових  послуг  України на 2005 рік, заслухавши та обговоривши
інформацію про стан функціонування системи недержавного пенсійного
забезпечення  в Україні у I півріччі 2005 року, Державна комісія з
регулювання       ринків    фінансових        послуг       України
П О С Т А Н О В И Л А:

     1. Інформацію про стан  функціонування  системи  недержавного
пенсійного  забезпечення  в  Україні  у  I  півріччі  2005 року за
результатами  моніторингу  функціонування   системи   недержавного
пенсійного   забезпечення  в  Україні,  проведеного  Департаментом
нагляду за недержавними пенсійними фондами, взяти до відома.

     2. Департаменту нагляду за  недержавними  пенсійними  фондами
(Рибальченко  А.А.),  в    межах  наданих повноважень,  продовжити
роботу   щодо   підвищення   розвитку   недержавного    пенсійного
забезпечення України,  нагляду за діяльністю недержавних пенсійних
фондів,  а також інших  суб'єктів,  що  надають  послуги  у  сфері
недержавного пенсійного забезпечення.

     3. Контроль   за   виконанням   розпорядження   покласти   на
заступника Голови Комісії Левченко В.П.

 Голова Комісії                                           В.Суслов

                                      Протокол засідання Комісії
                                      від 20 липня 2005 N 151


                                      Додаток


                        АНАЛІТИЧНА ДОВІДКА
            за результатами моніторингу функціонування
           системи недержавного пенсійного забезпечення
                 в Україні у I півріччі 2005 року


     Недержавне пенсійне   забезпечення   як   складова    частина
накопичувальної  пенсійної  системи України базується на принципах
добровільної участі  громадян,  роботодавців  та  їх  об'єднань  у
формуванні  пенсійних  накопичень.  Мета  цієї системи - отримання
громадянами додаткових пенсійних виплат до пенсій,  що отримуються
відповідно до загальнообов'язкового пенсійного страхування. Однією
з умов впровадження загальнообов'язкової накопичувальної системи є
позитивний досвід функціонування недержавних пенсійних фондів.

     Законом України    "Про   фінансові   послуги   та   державне
регулювання ринків фінансових послуг"  (  2664-14  )  на  Державну
комісію з      регулювання      ринків      фінансових      послуг
(далі - Держфінпослуг)  покладено  завдання  здійснювати  державне
регулювання  сфери  недержавного пенсійного забезпечення та нагляд
за суб'єктами цієї сфери.

     Основними напрямами  регулювання  є  реєстрація   недержавних
пенсійних фондів із видачею їм відповідних свідоцтв,  ліцензування
юридичних осіб,  які будуть  надавати  послуги  з  адміністрування
недержавних  пенсійних  фондів,  здійснення  аналізу  ефективності
діяльності  всіх   суб'єктів   системи   недержавного   пенсійного
забезпечення,  а  також  здійснення  контролю за дотриманням вимог
законодавства пенсійними фондами й іншими суб'єктами цієї сфери.

     1. Нормативно-правове забезпечення діяльності суб'єктів
               недержавного пенсійного забезпечення

     Станом на   кінець   I   півріччя   2005  року  Держфінпослуг
відповідно до своєї  компетенції  розробила  та  зареєструвала  26
нормативно-правових   актів,   які   безпосередньо  необхідні  для
створення   і   діяльності   суб'єктів   недержавного   пенсійного
забезпечення.  Зазначені  нормативно-правові  акти на сьогоднішній
час повністю забезпечують умови  для  функціонування  та  розвитку
недержавних   пенсійних   фондів  та  адміністраторів  недержавних
пенсійних фондів.

     З метою  поліпшення  захисту   прав   споживачів   послуг   з
недержавного  пенсійного забезпечення на даний час триває розробка
змін до Закону  України  "Про  недержавне  пенсійне  забезпечення"
( 1057-15   ),  нормативно-правових  актів  у  сфері  недержавного
пенсійного  забезпечення,  які  стосуватимуться  реорганізації   і
ліквідації недержавних пенсійних фондів,  а також розробка змін до
Ліцензійних  умов   провадження   діяльності   з   адміністрування
недержавних пенсійних фондів ( z0025-04 ),  звітності недержавного
пенсійного  забезпечення  та  порядку  ведення   персоніфікованого
обліку учасників недержавних пенсійних фондів.

     Згідно з  інформацією,  наданою  Державною  комісією з цінних
паперів та фондового ринку (далі - ДКЦПФР),  видано 59 ліцензій на
здійснення  професійної  діяльності  на  ринку  цінних  паперів  -
діяльності з управління активами недержавних пенсійних фондів.

     ДКЦПФР внесено зміни до Положення  про  вимоги  до  осіб,  що
здійснюють професійну діяльність з управління активами недержавних
пенсійних фондів щодо  складу  та  структури  зазначених  активів,
затвердженого рішенням  ДКЦПФР  від  10  грудня  2003  року  N 560
( z1210-03  ),  зареєстрованого  в  Міністерстві  юстиції  України
24 грудня  2003  р.  за  N 1210/8531 із змінами і доповненнями,  в
частині конкретизації  дати,  з  якої  до  компанії  з  управління
активами  застосовуються  вимоги  щодо складу та структури активів
недержавних пенсійних фондів.

     Таким чином,  розроблена ДКЦПФР  нормативно-правова  база  на
сьогодні  дозволяє функціонувати особам,  що здійснюють управління
активами недержавних пенсійних фондів.

     Стосовно нормативно-правової  бази,  віднесеної  Законом   до
компетенції Національного банку України,  слід зазначити,  що крім
нормативно-правових  актів,  визначених  пунктом   6   Прикінцевих
положень Закону  України  "Про  недержавне  пенсійне забезпечення"
( 1057-15 ),  НБУ опрацьовує нормативні документи,  які  регулюють
діяльність банківських установ щодо відкриття пенсійних депозитних
рахунків.

     На виконання  Прикінцевих  положень   Закону   України   "Про
недержавне   пенсійне  забезпечення"  (  1057-15  )  та  доручення
Кабінету Міністрів України  від  09.12.2004  N  26979/11/1-04  був
розроблений  проект  Закону  України  "Про внесення змін до Закону
України  "Про страхування", в якому врегульовуються питання участі
страховиків у недержавному пенсійному забезпечені.

     Враховуючи наведене     вище,    розроблена    на    сьогодні
нормативно-правова  база  дозволяє  створюватися  та   здійснювати
діяльність недержавним пенсійним фондам,  а також іншим суб'єктам,
що  надають  послуги  пенсійним  фондам  відповідно   до   чинного
законодавства.

    2. Стан захищеності прав споживачів послуг з недержавного
                     пенсійного забезпечення

     Одним із  головних  питань  діяльності  системи  недержавного
пенсійного  забезпечення є гарантування безпеки пенсійної системи,
запровадження методів запобігання розтратам та крадіжкам пенсійних
коштів, а також вирішення питання захищеності пенсійних коштів від
інфляції,  враховуючи значний термін  циклу  накопичення.  З  цією
метою в Україні була законодавчо побудована така пенсійна система,
у якій права на пенсійні кошти, внесені вкладниками, не переходять
ні  до  засновників,  ні  до  членів ради фонду,  ні до осіб,  які
надають послуги фонду, а залишаються за учасниками.

     Функції залучення  коштів  та   адміністрування,   здійснення
управління  активами  та  укладання  угод  щодо  їх  інвестування,
зберігання активів  фонду  та  фактичне  здійснення  перерахування
коштів  у  відповідності  до  укладених  договорів розмежовані між
окремими юридичними особами, що надають відповідні послуги фонду.

     Особи, що  надають  послуги  фонду  на   підставі   укладених
договорів,  можуть  діяти  тільки  після отримання в установленому
порядку ліцензій визначених державних органів на право  здійснення
відповідних  видів  діяльності.  Крім  того,  до  зазначених  осіб
встановлені  вимоги  до  розміру  статутного   фонду   (капіталу),
кваліфікації      спеціалістів,      програмного     забезпечення.
Законодавством визначена відповідальність таких осіб за  виконання
своїх зобов'язань та збитки, завдані пенсійному фонду.

     Особи, що   надають   послуги  фонду,  в  процесі  діяльності
зобов'язані здійснювати взаємний  контроль  за  дотриманням  вимог
законодавства  і  у  разі  виявлення  порушень зупиняти проведення
певної операції,  повідомляти  Держфінпослуг  про  виявлений  факт
порушення та здійснювати дії по усуненню цих порушень.

     Законодавство чітко  визначає  види  витрат,  на  які  можуть
використовуватися пенсійні кошти,  зокрема: інвестування пенсійних
активів,  виконання  зобов'язань  перед учасниками,  оплату послуг
особам, які обслуговують НПФ тощо.

     Для забезпечення   надійності   діяльності   адміністраторів,
збереженості  пенсійних  активів  та  захисту  прав  та  інтересів
учасників  пенсійних  фондів  до  юридичних  осіб,  які   планують
надавати  послуги  з  адміністрування,  висунуті  особливі вимоги.
Насамперед,  це стосується допуску  таких  осіб  до  надання  ними
послуг адміністратора недержавних пенсійних фондів, що складається
з  процедури  отримання  ними  статусу  фінансової   установи   та
процедури ліцензування діяльності адміністратора.

     Втім, така  процедура  дозволить  завчасно  виявити проблемні
компанії,  більш ретельно проаналізувати  адміністратора  НПФ,  не
допустити  "ризикові" та фінансово нестійкі компанії до діяльності
у сфері недержавного пенсійного забезпечення.

     Так, серед переліку документів,  які  подають  адміністратори
для  внесення  до  Реєстру,  є відомості про засновників заявника,
керівництва  заявника  та  їх  пов'язаних   осіб,   що   дозволить
Держфінпослуг здійснювати контроль за дотриманням адміністраторами
вимог Закону  України  "Про  недержавне   пенсійне   забезпечення"
( 1057-15   )   щодо   таких  осіб.  Відповідно  до  законодавства
Держфінпослуг протягом 30 робочих днів  має  на  підставі  наданих
заявником документів проаналізувати відповідність заявника вимогам
законодавства, а також здійснити виїзну перевірку заявника з метою
встановлення   відповідності   його  програмного  забезпечення  та
інформаційних систем встановленим законодавством вимогам.

     Це сприятиме з  урахуванням  всієї  наявної  в  Держфінпослуг
інформації недопущенню помилок при видачі ліцензії.

     Також заслуговує   на   увагу   той  факт,  що  Держфінпослуг
розроблені та прийняті  відповідні  нормативно-правові  акти  щодо
подання  звітності  та  розрахунків основних фінансових показників
діяльності суб'єктів  недержавного  пенсійного  забезпечення.  Для
покращення   якості   та  темпів  роботи  щодо  аналізу  звітності
суб'єктів  недержавного  пенсійного   забезпечення   розробляється
автоматизована  інформаційна  система прийому,  обробки та аналізу
звітності   таких   суб'єктів,   але,   на    жаль,    відсутність
еквівалентного  фінансування  таких  робіт  в значній мірі гальмує
створення  зазначеної  системи.  Ця  система  дозволить  своєчасно
виявляти   проблемні   підприємства   та  вживати  заходи  впливу,
направлені на захист  інтересів  учасників  недержавних  пенсійних
фондів.

     При здійсненні  нагляду за суб'єктами недержавного пенсійного
забезпечення   Держфінпослуг   приділяє   особливу   увагу    саме
адміністраторам    пенсійних   фондів,   зокрема,   процедурі   їх
ліцензування.  Для  видачі  ліцензії   в   обов'язковому   порядку
проводяться  документарні  та  виїзні  перевірки осіб,  які подали
документи на її отримання,  в тому числі  перевірки  відповідності
інформаційного    та    технічного    забезпечення    встановленим
законодавством нормам.

     Чинним законодавством передбачено для осіб,  які  претендують
на  посаду  члена  ради недержавного пенсійного фонду або на право
здійснення  функцій  з  адміністрування  недержавного   пенсійного
фонду,  наявність  кваліфікаційного  свідоцтва  фахівця  з  питань
діяльності   недержавних   пенсійних   фондів   або   фахівця    з
адміністрування недержавних пенсійних фондів відповідно.  З червня
2004 року на базі Інституту розвитку фондового ринку  запроваджене
навчання  для  таких  осіб.  Навчання  проводиться  за  навчальною
програмою,  розробленою  Інститутом  розвитку   фондового   ринку,
погодженою  з  Держфінпослуг.  Також  на  базі  цього  навчального
закладу  проводяться  екзамени  для  цих  осіб.  Екзамени  приймає
екзаменаційна   комісія,   до  складу  якої  входять  представники
Держфінпослуг,  Кабінету  Міністрів  України,  ДКЦПФР,   Інституту
розвитку фондового ринку.

     Таким чином,    створюється    система,    яка   унеможливлює
зловживання з  пенсійними  коштами  та  запобігає  їх  нецільовому
використанню.

    3. Моніторинг діяльності суб'єктів недержавного пенсійного
                           забезпечення

     Станом на 01.07.2005 р., Держфінпослуг:
     - погоджено 63 статути недержавних пенсійних фондів;
     - до Державного реєстру фінансових установ внесено інформацію
про  38  недержавних  пенсійних  фонди  (з  них 31 - відкритих,  5
корпоративних та 2 професійних недержавних пенсійних фонди) та про
35 осіб,  які планують отримати ліцензію на провадження діяльності
з адміністрування пенсійних фондів;
     - видано    22   ліцензії   на   провадження   діяльності   з
адміністрування пенсійних фондів;
     - погоджено членів рад 52 недержавних пенсійних фондів;
     - зареєстровано  30  інвестиційних   декларацій   недержавних
пенсійних фондів;
     - погоджено   23   рекламних    матеріали,    які    планують
розповсюджувати суб'єкти недержавного пенсійного забезпечення;
     - отримано повідомлень  про  укладені  договори  про  надання
послуг   з  адміністрування,  управління  активами  та  зберігання
активів від 19 недержавних пенсійних фондів.

     Відповідно до Положення про подання адміністратором звітності
з     недержавного    пенсійного    забезпечення,    затвердженого
розпорядженням Держфінпослуг  від  22  червня  2004  року  N  1100
( z0898-04  ),  зареєстрованого  в  Міністерстві  юстиції  України
19 липня 2004 р.  за  N  898/9497,  звітність  за  перше  півріччя
подається до 25 липня,  тому загальні показники діяльності системи
недержавного   пенсійного   забезпечення   подаються   станом   на
01.04.2005.

  Загальні показники діяльності системи недержавного пенсійного
                забезпечення станом на 01.04.2005

------------------------------------------------------------------
|N |       Показник        |   НПФ, які    |  НПФ, які  | Разом: |
|  |                       |  створені у   |реоргані-   |        |
|  |                       | відповідності |зуються *   |        |
|  |                       | до Закону та  |            |        |
|  |                       |  здійснюють   |            |        |
|  |                       | діяльність з  |            |        |
|  |                       | недержавного  |            |        |
|  |                       |  пенсійного   |            |        |
|  |                       | забезпечення  |            |        |
|--+-----------------------+---------------+------------+--------|
|1 |Загальна кількість     |       9       |     -      |   9    |
|  |поданих звітів про     |               |            |        |
|  |діяльність недержавних |               |            |        |
|  |пенсійних фондів, які  |               |            |        |
|  |здійснюють діяльність з|               |            |        |
|  |недержавного пенсійного|               |            |        |
|  |забезпечення           |               |            |        |
|--+-----------------------+---------------+------------+--------|
|2 |Загальна кількість     |      10       |     4      |   14   |
|  |недержавних пенсійних  |               |            |        |
|  |фондів                 |               |            |        |
|--+-----------------------+---------------+------------+--------|
|3 |Загальна сума активів  |    3159,37    |  10215,78  |13375,15|
|  |недержавних пенсійних  |               |            |        |
|  |фондів (тис. грн.), з  |               |            |        |
|  |них:                   |               |            |        |
|--+-----------------------+---------------+------------+--------|
|5 |пенсійних внесків      |    3140,63    |  1548,67   |4689,30 |
|  |(тис. грн.), з них     |               |            |        |
|--+-----------------------+---------------+------------+--------|
|6 |від юридичних осіб,    |    2664,81    |     -      |2664,81 |
|  |(тис. грн.)            |               |            |        |
|--+-----------------------+---------------+------------+--------|
|7 |від фізичних осіб,     |    475,82     |     -      | 475,82 |
|  |(тис. грн.)            |               |            |        |
|--+-----------------------+---------------+------------+--------|
|8 |інвестиційний дохід,   |     18,74     |  8667,11   |8685,85 |
|  |(тис. грн.)            |               |            |        |
|--+-----------------------+---------------+------------+--------|
|9 |Загальна кількість     |     6,39      |   14,26    | 20,65  |
|  |укладених пенсійних    |               |            |        |
|  |контрактів з           |               |            |        |
|  |недержавного пенсійного|               |            |        |
|  |забезпечення           |               |            |        |
|  |(тис. шт.), з них:     |               |            |        |
|--+-----------------------+---------------+------------+--------|
|10|з юридичними особами   |     3,29      |    0,02    |  3,31  |
|--+-----------------------+---------------+------------+--------|
|11|з фізичними особами    |     3,10      |   14,24    | 17,34  |
|--+-----------------------+---------------+------------+--------|
|12|Загальна кількість     |     10,51     |   24,48    | 34,99  |
|  |учасників за укладеними|               |            |        |
|  |пенсійними контрактами |               |            |        |
|  |з недержавного         |               |            |        |
|  |пенсійного             |               |            |        |
|  |забезпечення,          |               |            |        |
|  |(тис. осіб)            |               |            |        |
|--+-----------------------+---------------+------------+--------|
|13|Загальна сума виплат   |       -       |   867,13   | 867,13 |
|  |учасникам недержавних  |               |            |        |
|  |пенсійних фондів,      |               |            |        |
|  |(тис. грн.)            |               |            |        |
|--+-----------------------+---------------+------------+--------|
|14|Кількість учасників    |       -       |    2,53    |  2,53  |
|  |недержавних пенсійних  |               |            |        |
|  |фондів, які отримали   |               |            |        |
|  |виплати, (тис. осіб.)  |               |            |        |
------------------------------------------------------------------

---------------
     * Дані вказані станом на 01.01.2005 за результатами перевірок
недержавних пенсійних фондів,  які створені до  набрання  чинності
Законом та прийняли рішення про реорганізацію.

 Член Комісії - директор
 департаменту нагляду
 за недержавними
 пенсійними фондами                                  А.Рибальченко