ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

                  14.10.2005  N 20512/7/16-1417

                                      Державні податкові
                                      адміністрації в Автономній
                                      Республіці Крим, областях,
                                      мм. Києві та Севастополі


                   Про інвентаризацію платників
                    податку на додану вартість


     З метою забезпечення своєчасного та якісного виконання наказу
ДПА  України  від  30.08.05  N  372 ( z1039-05 ) "Про затвердження
Порядку проведення  інвентаризації  платників  податку  на  додану
вартість", зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 13.09.05
за N 1039/11319 (далі - наказ 372), ДПА України направляє вказівки
по організації його виконання.
     Наказ підготовлено на виконання пункту 13 Перехідних положень
Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про Державний
бюджет України на 2005 рік" та  деяких  інших  законодавчих  актів
України" ( 2505-15 ) та вимог постанови Кабінету Міністрів України
від 30 червня 2005 року N 534  (  534-2005-п  )  "Про  делегування
Державній  податковій  адміністрації  повноваження на затвердження
Порядку проведення  інвентаризації  платників  податку  на  додану
вартість".

     1. Для  проведення  разової  інвентаризації  в кожному органі
державної  податкової  служби  з  представників  від   структурних
підрозділів  податку  на  додану вартість,  оподаткування фізичних
осіб, реєстрації та обліку платників податку, підрозділу погашення
прострочених   податкових   зобов'язань,  інформатизації  процесів
оподаткування,  контрольно-перевірочної   роботи   та   податкової
міліції  створюється  комісія  з  проведення  інвентаризації,  яку
очолює заступник начальника  інспекції,  та  яка  за  результатами
інвентаризації   приймає   рішення   щодо   анулювання  реєстрації
платників  податку  на  додану  вартість,  чи  недоцільність   або
неможливість такого анулювання. Така ж комісія створюється також і
на регіональному рівні облДПА, в АРК, мм. Києві та Севастополі.
     Разова інвентаризація  платників податку проводиться протягом
двомісячного терміну  після   набрання   чинності   цим   Порядком
(наказ 372  (  z1039-05  ) набув чинності з 24 вересня 2005 року у
відповідності до положень Указу Президента від 03.10.92  N  493/92
( 493/92 ), зокрема в період з 24.09.05 по 24.11.05.
     8 грудня  поточного  року  Комісія   з   проведення   разової
інвентаризації  (ДПІ)  направляє зведену інформацію (за змістом та
формою,  встановленими додатком до цього листа (не наводиться)  та
акт  анулювання  реєстрації  платників до регіональної Комісії (до
облДПА),  яка після опрацювання  та  узагальнення  такої  зведеної
інформації та   зведеного  акта  в  5-денний  термін  (не  пізніше
13 грудня) направляє її до ДПА України.
     Зведена інформація в частині платників-юридичних осіб (згідно
з додатком  1.1  (не  наводиться)  направляється  до  Департаменту
податку  на  додану вартість,  в частині платників - фізичних осіб
(згідно  з  додатком  1.2  (не  наводиться)  -   до   Департаменту
оподаткування фізичних осіб для проведення аналітичної роботи.  До
Управління реєстрації та обліку платників податку  для  проведення
звірки  результатів інвентаризації надсилається зведена інформація
(додатки 1.1  та  1.2)  та  інформацію  про  анульовані  свідоцтва
платників податку на додану вартість (у вигляді dbf-файлу згідно з
додатками 2.1 та 2.2 (не наводяться).
     Взаємодія структурних підрозділів.
     Структурні підрозділи інформатизації  процесів  оподаткування
станом на 1 жовтня 2005 року формують окремі для юридичних осіб та
фізичних осіб - підприємців підреєстри платників податку на додану
вартість за    критеріями,   встановленими   пунктом   2   Порядку
( z1039-05 ).
     Структурні підрозділи  інформатизації  процесів оподаткування
передають  в  електронному  вигляді  підреєстри   до   структурних
підрозділів:
     до підрозділу податку  на  додану  вартість  по  платниках  -
юридичних  особах  та  окремо до підрозділу оподаткування фізичних
осіб по платниках - фізичних  особах  -  підприємцях,  передаються
наступні підреєстри:
     - платник податку,  який до місяця,  в якому подає заяву  про
анулювання  реєстрації,  є  зареєстрованим  згідно  з  положеннями
підпункту 2.3.1 пункту 2.3 статті 2 цього  Закону  (  168/97-ВР  )
більше  двадцяти  чотирьох  календарних місяців,  включаючи місяць
реєстрації,  та має за  останні  дванадцять  поточних  календарних
місяців обсяги оподатковуваних операцій, менші за 61,2 тис. грн;
     - платники  податку,  що  реєструються  (подана   заява   для
реєстрації)  чи  зареєстровані  як  платники  єдиного  податку  за
ставкою 10%;
     - платники податку не надають податковому органу декларацію з
ПДВ протягом дванадцяти послідовних податкових місяців;
     - платники    податку    подають    декларацію    (податковий
розрахунок),  яка (який) свідчить про відсутність  оподатковуваних
поставок   протягом   дванадцяти  послідовних  податкових  місяців
(відсутнє заповнення     р.     5.1     декларації      з      ПДВ
( za702-05, zb702-05 ), а також тих платників, які декларують лише
податковий кредит протягом вказаного періоду);
     - платники  податку  звільнені  від  сплати  цього податку за
рішенням суду або з будь-яких інших причин;
     - платники  податку  обирають спеціальний режим оподаткування
за іншими ставками, ніж 20% чи нульова ставка;
     - платники  податку,  зареєстровані за договорами про спільну
діяльність, по якій термін дії договору закінчився;
     - платники податку,  що підлягають виключенню з Реєстру і які
не увійшли до жодного з перелічених підреєстрів (інші).
     До підрозділу погашення прострочених податкових зобов'язань
     - платники податку оголошені банкрутами та по  яких  закінчує
роботу ліквідаційна комісія;
     - платники податку,  що підлягають виключенню з Реєстру і які
не увійшли до жодного з перелічених підреєстрів (інші).
     До підрозділу реєстрації та обліку платників:
     - платники податку ліквідуються за власним бажанням;
     - платники податку ліквідуються  за  рішенням  суду  (фізична
особа позбувається статусу суб'єкта господарювання);
     - термін дії Свідоцтва про  його  реєстрацію,  в  тому  числі
зареєстрованого  за договорами про спільну діяльність,  закінчився
(дія яких припинена);
     - платники податку,  що підлягають виключенню з Реєстру і які
не увійшли до жодного з перелічених підреєстрів (інші).
     До комісії   з   проведення   інвентаризації   та  анулювання
реєстрації платників податку  на  додану  вартість  подаються  всі
вищезазначені підреєстри платників податку.
     Комісія з проведення інвентаризації та анулювання  реєстрації
платників  податку  передає  підреєстри до структурного підрозділу
обліку  та   звітності,   працівники   якого   проставляють   стан
розрахунків з бюджетом такого платника.
     Анулювання реєстрації може здійснюватися  як  за  ініціативою
платника,   так  в  інших  випадках  за  ініціативою  відповідного
податкового органу.
     У тих   випадках,   коли   анулювання   реєстрації   платника
здійснюється за самостійним рішенням платника, який подав заяву на
анулювання   реєстрації   його   як   платника   ПДВ,  відповідний
структурний підрозділ,  до якого надійшла  заява,  передає  її  до
Комісії   з  проведення інвентаризації  та  анулювання  реєстрації
платників ПДВ.  В свою чергу члени Комісії опрацьовують  заяву  та
здійснюють процедуру анулювання реєстрації у порядку,  визначеному
пунктом 1.4 Порядку взаємодії між підрозділами  органів  державної
податкової   служби   України  при  організації  обліку  платників
податків, ствердженого наказом ДПА України від  09.06.2003  N  280
( v0280225-03 ).  Процедури, визначені нормами Порядку, здійснюють
члени комісії - працівники відповідних підрозділів.
     Комісія з  проведення інвентаризації та анулювання реєстрації
платників ПДВ за заявою платника приймає  рішення  про  анулювання
реєстрації  платника  протягом десяти днів від дня отримання заяви
від платника ПДВ на таке анулювання.
     У тих випадках, коли процедура анулювання реєстрації платника
відбувається  за  ініціативою   податкового   органу,   відповідні
структурні  підрозділи  аналізують  наявну інформацію щодо кожного
платника податків,  а у  разі  її  недостатності  у  встановленому
порядку  отримують  додаткову інформацію від підрозділу податкової
міліції,  та за результатами аналізу,  у довільній формі,  готують
висновок  по  кожному  платнику,  який  передається  до  Комісії з
проведення інвентаризації та анулювання реєстрації платників  ПДВ,
яка приймає рішення про анулювання та засвідчує таке рішення актом
про анулювання реєстрації  платника  податку  на  додану  вартість
(форма N 6-р Акта про анулювання Свідоцтва про реєстрацію платника
податку на додану вартість затверджена додатком N 5  до  Положення
про  Реєстр  платників  податку на додану вартість,  затвердженого
наказом ДПА України від 01.03.00 N 79 ( z0208-00 ).
     Акт про  анулювання  реєстрації  платника  податку  на додану
вартість  (  z0208-00   )   оформляється   у   двох   екземплярах,
підписується  головою  та членами комісії,  затверджується головою
(начальником)   податкового   органу,   один    екземпляр    якого
направляється  платнику  податку,  вилученого  з Реєстру платників
ПДВ.
     Комісією з  інвентаризації та анулювання реєстрації платників
на  підставі  заяв  платників  податку  та  актів  про  анулювання
реєстрації  платників  податку складається Звіт про інвентаризацію
та анулювання реєстрації платників  податку  на  додану  вартість,
який  підписується  Головою  та  членами Комісії та затверджується
головою (начальником) податкового органу.
     До такого   звіту  комісії  з  інвентаризації  та  анулювання
реєстрації  платників  мають  бути  подані   списки   (підреєстри)
платників податку, сформовані на початок інвентаризації, в яких:
     - для  платників,  реєстрація  яких  анульована   в   процесі
інвентаризації,  мають бути вказані причини (з посиланням на норми
Закону ( 168/97-ВР ) та підстави (за заявою платника чи актом ДПІ)
для анулювання;
     - для платників,  реєстрація яких не  підлягає  анулюванню  -
критерії за  якими  вони  відповідають  вимогами  статті  2 Закону
( 168/97-ВР ) та/або мають право на  збереження  статусу  платника
податків і перебування в Реєстрі.
     Звіт про інвентаризацію та  анулювання  реєстрації  платників
податку   на  додану  вартість  з  списком  платників  та  зведена
інформація,  за формою встановленою додатками до цього  листа  (не
наводяться),  направляється  до  регіонального податкового органу,
які в свою чергу, в терміни, зазначені в Порядку ( z1039-05 ) та в
цьому   рекомендаційному   листі,   зведений  Звіт  та  інформацію
направляють до ДПА України.
     Одночасно з   цим   слід   зазначити,   що  органи  державної
податкової  служби  здійснюють  постійний   моніторинг   платників
податку  на  додану  вартість,  які  включені до Реєстру платників
податку  на  додану  вартість,  та  у  разі   існування   підстав,
визначених у підпунктах "а"-"г" пункту 9.8 статті 9 Закону України
"Про податок на додану вартість" ( 168/97-ВР ),  приймають рішення
про  анулювання реєстрації відповідних платників податку на додану
вартість.
     При цьому слід нагадати,  що згідно з Перехідними положеннями
Закону України від 25.03.05 N 2505 ( 2505-15  ),  сума  у  розмірі
300 тис. грн застосовується з метою зняття осіб з їх реєстрації як
платників податку   на   додану   вартість   лише,   починаючи   з
1 січня 2006 року.
     З метою інформування платників податку центральний податковий
орган  оприлюднює  реєстр  платників податку на додану вартість на
офіційній сторінці (сайті) ДПА України.

     2. При  анулюванні  реєстрації  платників  податку  необхідно
враховувати такі обставини.
     Податковий орган  не  може  відмовити  в  анулюванні  у  разі
існування підстав, визначених у підпунктах "а"-"б" та зобов'язаний
прийняти  самостійне  рішення   про   анулювання   реєстрації   на
підставах,  визначених  у  підпунктах  "в"-"г" пункту 9.8 статті 9
Закону ( 168/97-ВР ).
     Платник податку, в обліку якого на день анулювання реєстрації
знаходяться товарні залишки або основні фонди,  стосовно яких  був
нарахований  податковий  кредит у минулих або поточному податкових
періодах зобов'язаний визнати  умовний  продаж  таких  товарів  за
звичайними  цінами  та  відповідно збільшити суму своїх податкових
зобов'язань за  наслідками  податкового  періоду,  протягом  якого
відбувається таке анулювання.
     Платник податку,  який   самостійно   прийняв   рішення   про
анулювання реєстрації на підставах,  дозволених законодавством, по
товарних залишках,  по яких був сформований податковий  кредит  та
які   не   будуть   використані   в   оподатковуваних   операціях,
зобов'язаний  нарахувати  податкові  зобов'язання  за   наслідками
податкового періоду, протягом якого відбувається таке анулювання.
     У випадку  коли  анулювання   реєстрації   платника   податку
здійснюється  із-за  переходу  платника  на  консолідовану  сплату
податку на додану вартість (у зв'язку  з  тим,  що  такий  платник
змінює  статус  юридичної  особи  на особу,  яка не має юридичного
статусу, наприклад, набуває статус філії), то по товарних залишках
або  основних  фондах,  по  яких  у  минулих або поточному звітних
періодах був нарахований податковий кредит, податкові зобов'язання
не  нараховуються,  при умові,  що такі матеріальні ресурси будуть
використовуватися  на  оподатковувані  операції  у   господарській
діяльності   юридичної   особи   (головної   організації),  яка  є
відповідальною за нарахування, утримання та сплату (перерахування)
податку до бюджету.
     Якщо у платника податку,  по якому проводиться процедура його
анулювання  як  платника  податку  на  додану вартість,  значиться
податковий  борг,  то  справа  такого  платника   передається   до
структурного    підрозділу   погашення   прострочених   податкових
зобов'язань для вжиття заходів по стягненню такого боргу.
     При цьому   слід  зазначити,  що  при  анулюванні  реєстрації
платника податку  відповідно   до   п.   9.8   статті   9   Закону
( 168/97-ВР  ) такий суб'єкт господарської діяльності зобов'язаний
погасити суму податкових зобов'язань або податкового боргу з цього
податку,  що виникли до такого анулювання,  незалежно від того, чи
буде така особа залишатися зареєстрованою як платник цього податку
на дату сплати такої суми податку, чи ні.
     У разі якщо  платник  податку  не  подає  податковому  органу
декларацію   з   цього  податку  протягом  дванадцяти  послідовних
податкових  періодів  або  декларує  відсутність   оподатковуваних
операцій,  при цьому в особовому рахунку значиться сума податку на
додану вартість,  задекларована до відшкодування, то справа такого
платника передається в обов'язковому порядку також до структурного
підрозділу   контрольно-перевірочної   роботи    для    проведення
позапланової  перевірки.  Висновок за результатами такої перевірки
передається до Комісії, яка приймає рішення щодо анулювання такого
платника.

 Заступник голови ДПА України                             С.Лекарь