КОМІСІЯ ПО РОЗГЛЯДУ СКАРГ
                   ПРИ ТЕНДЕРНІЙ ПАЛАТІ УКРАЇНИ

                                      ЗАТВЕРДЖЕНО
                                      Протокол засідання Комісії
                                      по розгляду скарг
                                      при Тендерній палаті
                                      України
                                      13.10.2005  N 8


                             ВИСНОВОК
                       щодо розгляду скарги


     До Комісії  по  розгляду  скарг  при Тендерній палаті України
надійшла скарга Товариства з обмеженою відповідальністю  "Торговий
дім  "Дукат"  від  23.09.2005  р.  N  41/05 (вх.  Тендерної палати
України  від  23.09.2005  р.  N  с-83/10)  щодо  порушень  чинного
законодавства при організації та здійсненні Управлінням державного
казначейства у Одеській області процедури  закупівлі  за  державні
кошти паперу.

     Скарга Товариства  з обмеженою відповідальністю "Торговий дім
"Дукат" (далі - Скаржник) містить наступні вимоги:
     1) "...відміни   рішення   про   відхилення  нашої  тендерної
пропозиції або визнання торгів такими,  що  не  відбулись,  згідно
ст. 28,  п. 2, третій абзац Закону України "Про закупівлю товарів,
робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 );
     2) "...перевірити   відповідність  класу  та  якості  паперу,
поданого учасниками на відкриті торги".

     Для розгляду   скарги   від   Скаржника   надійшли   наступні
матеріали:

     1. Скарга   на   результати  відкритих  торгів  (тендера)  на
закупівлю паперу від 23.09.2005 р. N 41/5 (2 арк.);

     2. Копія оголошення про проведення торгів,  опублікованого  в
ІАБ "Вісник державних закупівель" N 32(201)/08.2005 р. (1 арк.);

     3. Лист від Представництва "Стора Єнсо Оюй" від 12.10.2005 р.
(1 арк.);

     4. Копія  повідомлення  ТОВ   "Торговий   дім   "Дукат"   від
28.09.2005 р. N 15-04/5675 (1 арк.);

     5. Сертифікати якості паперу (4 арк.).

     Згідно ч.  1 ст.  37 Закону України "Про  закупівлю  товарів,
робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ) Комісією по розгляду
скарг при Тендерній  палаті  України  було  направлено  запит  від
26.09.2005  р.  N  с-62/09 до Управління державного казначейства у
Одеській  області  (далі  -  Замовник)  щодо  надання   необхідних
документів для розгляду скарги.

     Для розгляду   скарги   від   Замовника   надійшли   наступні
матеріали:

     1. Копія  пояснення  до  змісту  скарги  ТОВ  "Торговий   дім
"Дукат",  наданої  листами  від  22.09.2005  р.  за  N 40/05,  від
23.09.2005 р. за N 43/05, від 26.09.2005 р. за N 44/05 (2 арк.);

     2. Копія протоколу засідання тендерного  комітету  Управління
державного   казначейства  у  Одеській  області  щодо  організації
проведення відкритих торгів по закупівлі паперу від 30.08.2005  р.
за N 3 (2 арк.);

     3. Копія Тендерної документації (18 арк.);

     4. Копія  листа ТОВ "Торговий дім "Дукат" щодо внесення зміни
до тендерної  документації  від  01.09.2005  р.  за  N  15-04/5054
(1 арк.);

     5. Копія  протоколу  розкриття  тендерних  пропозицій N 4 від
22.09.2005 р. (4 арк.);

     6. Копія  тендерної  пропозиції  ТОВ  "Торговий  дім  "Дукат"
(2 арк.);

     7. Копія   повідомлення   ТОВ   "Торговий   дім  "Дукат"  від
28.09.2005 р. N 15-04/5675 (1 арк.);

     8. Копія протоколу засідання тендерного  комітету  Управління
державного казначейства у Одеській області щодо наслідків розгляду
розкриття тендерних   пропозицій   по   закупівлі    паперу    від
23.09.2005 р. N 5 (2 арк.);

     9. Копія  оголошення  про  результати  проведення  торгів  на
закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти (1 арк.).

     За результатом розгляду скарги на підставі наданих Скаржником
та  Замовником матеріалів Комісією по розгляду скарг при Тендерній
палаті України було встановлено наступне.

     1. Відповідно до вимог п.  п. 1.3, 1.4 тендерної документації
опис   продукції,   що   пропонується   Учасником,  повинен  чітко
формулюватися  з  урахуванням  вимог  замовника.  Учасник  повинен
подати пропозицію за формою тендерної пропозиції,  яка приведена у
Додатку N 2.
     Тендерна пропозиція Скаржника  містить  розбіжності  відносно
вимог,   встановлених   Замовником   в   Додатку  2  до  тендерної
документації,  про що зазначено в  протоколі  розкриття  тендерних
пропозицій від 22.09.2005 р. N 4. Таким чином, тендерна пропозиція
ТОВ "Торговий дім "Дукат" відповідно до ч. 1 ст. 27 була відхилена
як така, що не відповідає вимогам тендерної документації.

     2. Відповідно  до  ч.  3 ст.  26 Закону ( 1490-14 ),  під час
розкриття тендерних  пропозицій  складається  протокол,  згідно  з
установленою  уповноваженим органом формою,  копія якого надається
всім учасникам на їх запит.
     Відповідно до   пояснення   щодо   змісту   скарги,   наданої
Замовником,  копія протоколу розкриття тендерних  пропозицій  була
надіслана Скаржнику листом від 23.09.2005 р. N 15-04/5551 на запит
ТОВ "Торговий дім "Дукат" від 23.09.2005 р.  N 42/05. Таким чином,
претензія   Скаржника   щодо  відмови  йому  в  наданні  протоколу
розкриття є безпідставною.

     3. Відповідно до ч.  3 ст.  26 Закону ( 1490-14  ),  під  час
розкриття   тендерних   пропозицій  перевіряється  наявність  всіх
необхідних   документів,   передбачених   інструкцією   щодо    їх
підготовки,   правильність  їх  оформлення,  а  також  мають  бути
оголошені замовником присутнім представникам учасника найменування
та адреса кожного учасника, ціна кожної тендерної пропозиції.
     Замовником, під  час  розкриття  тендерних  пропозицій,   яке
відбулось 22.09.2005 р., було оголошено лише цінову пропозицію ТОВ
"Техно-Юг" по кожній частині  закупівлі,  що  є  порушенням  ч.  3
ст. 26   Закону   (  1490-14  ),  оскільки  замовник  зобов'язаний
оголошувати ціну кожної тендерної пропозиції,  незалежно від того,
відповідає  чи  не  відповідає  така  тендерна  пропозиція вимогам
тендерної документації.

     4. Враховуючи  те,  що  вивчення   питання   щодо   перевірки
відповідності  класу  та  якості  паперу,  поданого  учасниками на
відкриті торги на закупівлю паперу,  потребує  спеціальних  знань,
вважаємо  за  необхідне  залучити  незалежних експертів (експертні
організації) у відповідній галузі.

     5. Відповідно до протоколу розкриття тендерних пропозицій від
22.09.2005 р.  N 4,  наданого замовником для розгляду скарги,  всі
тендерні пропозиції учасників процедури закупівлі, крім пропозиції
ТОВ  "Техно-Юг",  були визнані такими,  що не відповідають вимогам
тендерної документації.
     Згідно протоколу засідання тендерного комітету щодо наслідків
розгляду розкриття тендерних пропозицій по  закупівлі  паперу  від
23.09.2005 р за N 5, тендерні пропозиції, надані ТОВ "Вілайн", ТОВ
Торговий Дім "Дукат",  ТОВ "Корал",  ТВК  "Етап",  були  відхилені
відповідно до вимог ч.  1 ст. 27 Закону ( 1490-14 ) як такі, що не
відповідають вимогам тендерної документації.  При цьому Замовником
було прийнято рішення про відміну торгів відповідно до ч. 2 ст. 28
Закону  у  зв'язку  із  неможливістю  порівняння  пропозиції   ТОВ
"Техно-Юг" з іншими тендерними пропозиціями.
     Це рішення Замовника суперечить нормам Закону ( 1490-14 )  (в
чинній  на  момент  проведення тендера редакції),  оскільки згідно
роз'яснення Міністерства  економіки  України  від  05.09.2005   р.
N 55-36/2000 ( v55-3665-05 ) процедура закупівлі, яка розпочата до
вступу  в  дію  Закону  України  "Про  внесення  змін  до   деяких
законодавчих   актів  України  щодо  додаткових  гарантій  захисту
фінансових інтересів    держави"    від    16.06.2005    N    2664
( 2664-15 ) (набрав  чинності  23.08.2005  р.),  яким було внесено
зміни до Закону України "Про закупівлю товарів, робіт та послуг за
державні   кошти",   здійснюється   відповідно  до  законодавства,
встановленого на день початку процедури  закупівлі.  Днем  початку
процедури  закупівлі  вважається  день відправлення для публікації
оголошення про проведення торгів. Закупівля паперу, оголошення про
яку  було  розміщено  в ІАБ "Вісник державних закупівель" N 32 від
08.08.2005 р. за N 11979(КУЛ), була розпочата до набрання чинності
Закону  України  "Про  внесення  змін до деяких законодавчих актів
України щодо  додаткових  гарантій  захисту  фінансових  інтересів
держави".
     Відповідно до ч.  2 ст.  27 Закону ( 1490-14 ) Замовник  може
відхилити всі тендерні пропозиції до акцепту тендерної пропозиції,
якщо це передбачено у тендерній документації.
     Можливість відхилення    всіх   тендерних   пропозицій   була
передбачена Замовником в пункті 23 тендерної документації.
     Відповідно до   ч.   1  ст.  28  Закону  (  1490-14  )  торги
відміняються у разі,  якщо,  зокрема,  було відхилено всі тендерні
пропозиції відповідно до вимог ст. 27 цього Закону.
     При цьому  слід   зазначити,   що   неможливість   порівняння
тендерних  пропозицій,  у  зв'язку з тим,  що до розгляду прийнята
тільки  одна  пропозиція,  не  відноситься  до  переліку   підстав
відхилення тендерних  пропозицій,  визначених ч.  1 ст.  27 Закону
( 1490-14 ).
     Згідно ч.  7  ст.  26  Закону  (  1490-14 ) замовник визначає
переможця торгів із числа учасників,  тендерні пропозиції яких  не
були  відхилені,  на  основі критеріїв і методики оцінки тендерних
пропозицій, зазначених у тендерній документації.

     Крім того,  під  час  розгляду  скарги були виявлені наступні
порушення законодавства про закупівлю, а саме:

     1. Відповідно до ст. 1 Закону України "Про закупівлю товарів,
робіт і послуг за державні кошти"  N  1490-III  (  1490-14  )  від
22.02.2000  р.  (далі  -  Закон)  Учасником  процедури закупівлі є
фізична особа, що проживає на території України, чи юридична особа
(резидент  або  нерезидент),  що  підтвердила намір взяти участь у
процедурі закупівлі та подає чи подала тендерну пропозицію.  В той
же  час  розділом  1 "Загальна інформація про закупівлю" тендерної
документації  Замовника  встановлено,  що  до  участі   в   торгах
запрошуються суб'єкти господарювання,  - юридичні особи /резиденти
чи нерезиденти/ (далі - учасники),  які  підтвердять  намір  взяти
участь  у  процедурі  закупівлі  та  подадуть  тендерну пропозицію
відповідно до вимог тендерної документації.
     Ці вимоги   є   дискримінаційними  та  такими,  що  обмежують
конкуренцію,  оскільки звужують коло  потенційних  учасників,  які
визначені  ст.  1  Закону  ( 1490-14 ),  та перешкоджають участі у
процедурі даної закупівлі фізичним особам.  Також Замовник порушує
норми ч.  3 ст. 15 Закону, які передбачають що останній не повинен
встановлювати дискримінаційних вимог до учасників.

     2. Пунктом  7.2  тендерної   документації   встановлено,   що
неспроможність   учасника   підготувати  належним  чином  тендерну
пропозицію  відповідно  до  вимог  тендерної   документації   буде
віднесена на ризик учасника та може спричинити за собою відхилення
пропозиції.  Ця вимога суперечить ч.  1 ст. 27 Закону ( 1490-14 ),
відповідно   до  якої  замовник  зобов'язаний  відхилити  тендерну
пропозицію  учасника,  тендерна  пропозиція  якого  не  відповідає
умовам тендерної документації.

     3. Пункт 10.1 тендерної документації встановлює,  що тендерні
пропозиції залишаються чинними впродовж 60 робочих днів з  дня  їх
розкриття.  В  той  же  час  цей  пункт не узгоджується з вимогами
Додатка 2 тендерної документації,  відповідно  до  якого  учасники
згодні  дотримуватись  умов  тендерної  документації  протягом  60
календарних днів з дня розкриття тендерних пропозицій.

     4. Пункт 16.4 тендерної документації встановлює,  що присутні
представники   учасників   мають  відзначити  свою  присутність  у
протоколі,  що  ведеться  представниками   замовниками   під   час
розкриття  тендерних  пропозицій.  Ця  умова не відповідає нормами
Закону ( 1490-14 ),  якими не передбачена обов'язкова вимога  щодо
розпису учасників або їх уповноважених представників.

     5. Пункт   21.1   тендерної   документації   встановлює,   що
результатом  проведення  торгів  є  акцепт  тендерної   пропозиції
переможця торгів.  Вищенаведене суперечить нормам ст.  ст.  1,  29
Закону ( 1490-14 ),  оскільки акцепт  тендерної  пропозиції  не  є
кінцевим результатом проведення торгів,  а є прийняттям Замовником
тендерної пропозиції та надання згоди на її оплату.

     6. Пункт   25.5   тендерної   документації   встановлює,   що
максимальний  термін  призупинення торгів становить 15 календарних
днів.  Ця  норма  суперечить  ч.  3  с.  37,  відповідно  до  якої
надходження  скарги  замовнику відповідно до ч.  1 ст.  37 зупиняє
процедуру закупівлі на строк,  що не може перевищувати 15  робочих
днів.

     РЕКОМЕНДАЦІЇ:

     Міністерству економіки  України  -  зобов'язати  Замовника  з
метою  запобігання  порушенням  законодавства  у  сфері  державних
закупівель врахувати вищенаведені зауваження при проведенні  нових
процедур закупівель.

     Комісія по розгляду скарг при  Тендерній  палаті  України  не
несе  відповідальності  за  достовірність  наданих  на дослідження
матеріалів.

 Секретар Комісії по розгляду
 скарг при Тендерній палаті України                      Н.О.Баран