ЦЕНТРАЛЬНА ВИБОРЧА КОМІСІЯ

                        П О С Т А Н О В А

                        17.01.2006  N 215

           Про відмову в реєстрації ініціативної групи
       всеукраїнського референдуму за народною ініціативою,
        утвореної на зборах громадян України, що відбулися
                4 грудня 2005 року в місті Харкові


     До Центральної виборчої комісії 2 січня  2006  року  надійшло
подання Харківського міського голови Шумілкіна В.А.  від 29 грудня
2005 року N Н-205/3043.08-39 щодо  реєстрації  ініціативної  групи
всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.

     Розглянувши зазначене  подання  та додані до нього документи,
Центральна виборча комісія встановила.

     У місті Харкові 4 грудня 2005 року відбулися  збори  громадян
України   для   утворення   ініціативної   групи   всеукраїнського
референдуму за народною ініціативою,  в яких згідно  з  протоколом
цих  зборів взяли участь 254 особи.  Учасниками зборів одноголосно
схвалено пропозицію про проведення всеукраїнського референдуму  за
народною  ініціативою  та  затверджено  формулювання  питань,  які
пропонується винести на всеукраїнський референдум:

     "Чи підтримуєте  (схвалюєте)   Ви   проект   Закону   України
Гошовського   Володимира   Сергійовича   "Про   внесення  змін  до
Конституції  України"  (щодо  посилення  захисту  прав  та  свобод
громадян)?";

     "Чи підтримуєте   (схвалюєте)   Ви   проект   Закону  України
Гошовського  Володимира  Сергійовича   "Про   внесення   змін   до
Конституції   України"   (щодо  вдосконалення  діяльності  органів
державної влади)?";

     "Чи підтримуєте  (схвалюєте)   Ви   проект   Закону   України
Гошовського   Володимира   Сергійовича   "Про   внесення  змін  до
Конституції  України"  (щодо  скасування  недоторканості   окремих
категорій громадян)?".

     Учасниками зборів  обрано ініціативну групу в складі 27 осіб,
якій  доручено  збирання  підписів  громадян   під   вимогою   про
проведення всеукраїнського референдуму за народною ініціативою.

     Перевіркою відповідності   поданих  до  Центральної  виборчої
комісії документів вимогам Закону України "Про  всеукраїнський  та
місцеві  референдуми"  ( 1286-12 ) (далі - Закон) встановлено,  що
документи зборів не відповідають вимогам Закону з таких підстав.

     Згідно зі статтею 5 Конституції України ( 254к/96-ВР ) носієм
суверенітету  і  єдиним  джерелом  влади  в Україні є народ,  який
здійснює владу безпосередньо і через  органи  державної  влади  та
органи  місцевого  самоврядування,  а узурпувати державну владу не
може ніхто.

     Відповідно до статті 38 Конституції України  (  254к/96-ВР  )
громадяни   мають   право,  зокрема,  брати  участь  в  управлінні
державними справами, у всеукраїнському та місцевих референдумах.

     Статтею 69  Конституції  України  (  254к/96-ВР  )  визначено
також, що народне волевиявлення здійснюється через референдум.

     У пункті  20  частини  першої  статті  92 Конституції України
( 254к/96-ВР ) зазначено,  що  організація  і  порядок  проведення
виборів і референдумів визначаються виключно законами України.

     Відповідно до  частини  першої  статті  1  Закону ( 1286-12 )
референдум - це спосіб прийняття  громадянами  України  рішення  з
важливих питань загальнодержавного та місцевого значення.

     Статтею 3   Закону   (  1286-12  )  визначено,  що  предметом
всеукраїнського референдуму  може  бути  затвердження  Конституції
України,  її  окремих  положень та внесення до Конституції України
змін і доповнень;  прийняття, зміна або скасування законів України
або їх окремих положень; прийняття рішень, які визначають основний
зміст Конституції  України,  законів  України  та  інших  правових
актів.

     Відповідно до  частини третьої статті 5 Закону ( 1286-12 ) на
всеукраїнський  референдум  не   виносяться   питання,   віднесені
законодавством  України  до  відання  органів  суду і прокуратури;
питання амністії та помилування;  питання  про  вжиття  державними
органами  України надзвичайних і невідкладних заходів щодо охорони
громадського  порядку,  захисту  здоров'я  та  безпеки   громадян;
питання,   пов'язані   з   обранням,  призначенням  і  звільненням
посадових осіб, що належать до компетенції Верховної Ради України,
Президента України та Кабінету Міністрів України.

     Статтею 74 Конституції України ( 254к/96-ВР ) передбачено, що
референдум не допускається щодо законопроектів з питань  податків,
бюджету та амністії.

     Відповідно до  статті  154 Конституції України ( 254к/96-ВР )
законопроект про внесення змін до Конституції  України  може  бути
поданий  до Верховної Ради України Президентом України або не менш
як третиною народних депутатів України від конституційного  складу
Верховної Ради України.

     Згідно зі   статтею  157  Основного  Закону  (  254к/96-ВР  )
Конституція України не може бути змінена,  якщо зміни передбачають
скасування  чи  обмеження  прав  і свобод людини і громадянина або
якщо вони спрямовані на ліквідацію незалежності  чи  на  порушення
територіальної цілісності України.

     В абзаці    п'ятому    підпункту   4.2   пункту   4   Рішення
Конституційного Суду України від 27 березня 2000 року N  3-рп/2000
( v003p710-00 ) (справа про всеукраїнський референдум  за народною
ініціативою) сформульовано правову  позицію  Конституційного  Суду
України,  згідно  з  якою  Президент  України,  Центральна виборча
комісія,  інші державні органи мають  здійснювати  перевірку  щодо
відповідності  Конституції  України  (  254к/96-ВР  ) питань,  які
пропонується винести  на  всеукраїнський  референдум,  зокрема  за
народною ініціативою.

     Вказана правова    позиція   Конституційного   Суду   України
закріплена також в Ухвалі від  6  червня  2002  року  N  35-у/2002
( v035u710-02 )   про   відмову   у   відкритті    конституційного
провадження  у  справі  за  конституційним  поданням   Центральної
виборчої   комісії  щодо  офіційного  тлумачення  положень  частин
четвертої, шостої статті 17 Закону ( 1286-12 ).

     З огляду на викладене  при  перевірці  відповідності  поданих
документів  щодо  реєстрації  ініціативної  групи  всеукраїнського
референдуму  Центральна  виборча   комісія   повинна   здійснювати
перевірку  щодо  відповідності  Конституції України ( 254к/96-ВР )
питань, які пропонується винести на всеукраїнський референдум.

     Згідно із статтею 12 Закону  України  "Про  статус  народного
депутата   України"   (  2790-12  )  народний  депутат  має  право
законодавчої ініціативи,  яка реалізується  у  формі  внесення  до
Верховної  Ради України,  зокрема законопроекту.  Порядок внесення
законопроекту,  проекту постанови чи іншої законодавчої пропозиції
на   розгляд   Верховної  Ради  України  та  порядок  їх  розгляду
визначаються Регламентом Верховної Ради України  (  129б/94-ВР  ).
Конституцією  України ( 254к/96-ВР ) та Регламентом Верховної Ради
України ( 129а/94-ВР,  129б/94-ВР ) відповідно до  частини  п'ятої
статті 83   Конституції  України  (  254к/96-ВР  )  встановлюється
порядок роботи Верховної Ради України.

     Відповідно до  статті 6.2.3 Регламенту Верховної Ради України
( 129б/94-ВР ) народний депутат України вносить до Верховної  Ради
України законодавчі пропозиції, законопроекти, поправки (документи
законодавчої ініціативи) у  письмовій  формі  за  своїм  підписом.
Згідно  зі  статтею  6.2.9  Регламенту  ( 129б/94-ВР ) законодавчі
пропозиції,  проекти  законів,  що  вносяться  до  Верховної  Ради
України,   реєструються   в   порядку,  встановленому  Регламентом
Верховної Ради   України  (  129а/94-ВР,  129б/94-ВР  ),  яким  не
передбачено іменних законопроектів тощо.

     Разом з   тим,   правовий   аналіз  формулювання  питань,  що
пропонується  винести  на  всеукраїнський   референдум,   не   дає
можливості  Центральній виборчій комісії встановити,  до яких саме
положень Конституції України ( 254к/96-ВР  )  пропонується  внести
зміни, та  визначити,  які  саме  зміни  до  Конституції   України
( 254к/96-ВР  ) пропонуються винести на всеукраїнський референдум,
а також встановити, чи не підпадають ці питання під обмеження щодо
проведення всеукраїнського  референдуму,  передбачені Конституцією
( 254к/96-ВР ) і законами України,  та порядку  внесення  змін  до
Конституції України ( 254к/96-ВР ).

     Враховуючи викладене,  відповідно до статей 5,  19,  38,  69,
пункту 20 частини першої статті 92, статті 154 Конституції України
( 254к/96-ВР ),  статей 2,  3,  16, частин першої, третьої, шостої
статті  17  Закону  України   "Про   всеукраїнський   та   місцеві
референдуми"  (  1286-12 ),  керуючись статтею 2,  частиною другою
статті 3,  частиною першою статті 11,  частиною першою статті  12,
пунктом  3  статті  17,  статтею 20 Закону України "Про Центральну
виборчу комісію"  (  1932-15   ),   Центральна   виборча   комісія
п о с т а н о в л я є:

     1. Відмовити  в реєстрації ініціативної групи всеукраїнського
референдуму за народною ініціативою,  утвореної на зборах громадян
України, що відбулися 4 грудня 2006 року в місті Харкові.

     2. Копію   цієї  постанови  надіслати  Харківському  міському
голові.

 Голова Центральної виборчої комісії                   Я.ДАВИДОВИЧ