КОМІСІЯ ПО РОЗГЛЯДУ СКАРГ
                   ПРИ ТЕНДЕРНІЙ ПАЛАТІ УКРАЇНИ

                                      ЗАТВЕРДЖЕНО
                                      Протокол засідання Комісії
                                      по розгляду скарг
                                      при Тендерній палаті України
                                      29.09.2005  N 4


                             ВИСНОВОК
                       щодо розгляду скарги


     До Комісії  по  розгляду  скарг  при Тендерній палаті України
надійшла скарга товариства з обмеженою відповідальністю "Автогума"
від  12.09.2005  р.  N  04ТД  (вх.  Тендерної  палати  України від
12.09.2005 р.  N с-18/09) щодо порушень чинного законодавства  при
здійсненні   Автотранспортним   митним   господарством   процедури
закупівлі за державні кошти автошин  для  легкових  автомобілів  -
116 од.

     Скарга товариства  з  обмеженою  відповідальністю  "Автогума"
(далі - Скаржник) містить наступні вимоги:
     розглянути та    оскаржити    рішення   Тендерного   комітету
Автотранспортного митного господарства.
     Для розгляду   скарги   від   Скаржника   надійшли   наступні
матеріали:

     1. Копія Скарги від 12.09.2005 р. N 041ТД - 3 арк.

     2. Копія  Протоколу  розкриття   тендерних   пропозицій   від
23.08.2005 р. - 2 арк.

     3. Копія  Повідомлення  про  результати  проведення торгів на
закупівлю автошин від 08.09.2005 р. N 28/1-421 - 1 арк.
     Згідно частини першої статті 37 Закону України "Про закупівлю
товарів, робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ) Комісією по
розгляду скарг при Тендерній палаті України було направлено  запит
від 13.09.2005 р. N с-17/09 Автотранспортному митному господарству
(далі - Замовник) щодо надання необхідних документів для  розгляду
скарги.
     Для розгляду   скарги   від   Замовника   надійшли   наступні
матеріали:

     1. Пояснювальна     записка     Автотранспортного     митного
господарства від 14.09.2005 р. N 28/1-426 - 1 арк.;

     2. Копія тендерної документації на закупівлю автошин - 9 арк.

     3. Копія "Тендерної пропозиції" ТОВ "Автогума", що включає:
     - копію Тендерної пропозиції ТОВ "Автогума" - 5 арк.
     - інформацію  щодо  того,  що  шини іноземного виробництва не
підлягають сертифікації на території України, - 1 арк.;
     - перелік  осіб,  уповноважених  діяти  від  імені  фірми,  -
1 арк.;
     - інформацію щодо підприємства - 1 арк.;
     - копію Свідоцтва про державну реєстрацію - 1 арк.;
     - копію довідки АБ "Кредит-Дніпро" від 19.08.2005 р. N 35 про
відсутності заборгованості по кредитах - 1 арк.;
     - копію   фінансового   звіту  СМП  та  звіту  про  фінансові
результати за 2004 рік - 2 арк.;
     - копію Статуту ТОВ "Автогума" - 2 арк.;
     - копію нотаріального засвідчення підпису - 1 арк.;

     4. Копія  "Тендерної  пропозиції"  ДК  "Укрспецекспорт",   що
включає:
     - копію Тендерної пропозиції ДК "Укрспецекспорт" - 1 арк.;
     - відомості про Учасника - 1 арк.;
     - копію Свідоцтва про державну реєстрацію - 1 арк.;
     - копію  довідки  Всеукраїнського Акціонерного Банку "ВАБанк"
від 19.08.2005 р.  N 1-КФ/622 про  відсутність  заборгованості  по
кредитах - 1 арк.;
     - копію Балансу та звіту про фінансові результати за 2004 рік
- 2 арк.;
     - копію постанови Кабінету Міністрів України від  25  вересня
1999  р.  N  1782  ( 1782-99-п ) "Про внесення змін і доповнень до
деяких постанов Кабінету Міністрів України", яким було затверджено
Статут Державної компанії з експорту та імпорту продукції і послуг
військового та спеціального призначення, - 8 арк..
     - лист  ДП  "Український науково-дослідний і навчальний центр
проблем стандартизації,  сертифікації та  якості"  щодо  того,  що
пневматичні   автошини   в   комплекті  з  камерою  не  підлягають
сертифікації на території України, - 1 арк.

     5. Перелік відхилених тендерних пропозицій - 1 арк.
     За результатом розгляду скарги на підставі наданих Скаржником
та Замовником матеріалів Комісією по розгляду скарг при  Тендерній
палаті України було встановлено наступне.
     Відповідно до Протоколу розкриття  тендерних  пропозицій  від
23.08.2005 р.  на торги (тендер) на закупівлю автошин для легкових
автомобілів - 116 од.  було подано 2 (дві) тендерні пропозиції від
ДК "Укрспецекспорт" та ТОВ "Автогума".
     Згідно зазначеного   протоколу   Тендерна    пропозиція    ДК
"Укрспецекспорт"  у  8  найменуваннях  шин  не відповідала вимогам
тендерної документації,  у зв'язку з чим була відхилена Замовником
на  підставі  частини  1  статті  27 Закону України "Про закупівлю
товарів, робіт і послуг  за  державні  кошти"  від  22.02.2000  р.
N 1490-III ( 1490-14 ) (далі - Закону).
     Відповідно до Протоколу  засідання  Тендерного  комітету  від
8 вересня  2005  р.  Замовником було прийнято рішення про визнання
торгів такими,  що не відбулись,  відповідно до абзацу 4 частини 2
статті  28  Закону ( 1490-14 ),  у зв'язку з відхиленням тендерної
пропозиції ДК "Укрспецекспорт" та допущенням до  оцінки  тендерної
пропозиції лише одного учасника, тобто ТОВ "Автогума".
     Слід наголосити,  що зазначену норму до Закону  було  внесено
Законом  України  "Про  внесення змін до деяких законодавчих актів
України щодо  додаткових  гарантій  захисту  фінансових  інтересів
держави" від 16 червня 2005 р.  N 2664-IV ( 2664-15 ),  який набув
чинності з 23  серпня  2005  р.  Відповідно  до  листа-роз'яснення
Міністерства економіки  України  від  05.09.2005  р.  N 55-36/2000
( v55-3665-05  ),  якщо  процедура  закупівлі  розпочата  до  дати
набрання чинності Закону, то вона здійснюється до свого завершення
відповідно до встановленого на день  початку  процедури  закупівлі
порядку.  Днем початку процедури закупівлі для процедури відкритих
торгів вважається день відправлення для публікації оголошення  про
проведення торгів.
     Таким чином рішення Замовника про визнання торгів такими,  що
не відбулись,  є неправомірним,  оскільки Замовник,  відповідно до
частини  7  статті  26  Закону  (  1490-14  ),  повинен  визначити
переможця  торгів із числа учасників,  тендерні пропозиції яких не
були відхилені.
     Крім того,  під  час  розгляду  скарги були виявлені наступні
порушення законодавства про закупівлю, а саме:
     Пунктом 1.2  Інструкції  учасникам  щодо підготовки тендерної
пропозиції (далі - Інструкції) визначено,  що до участі  в  торгах
(тендері) запрошуються суб'єкти господарювання, незалежно від форм
власності,  за винятком випадків,  регламентованих  законодавством
або умовами міжнародних договорів України,  що обмежують їх участь
в торгах.  Зазначена вимога є дискримінаційною та такою, що звужує
коло потенційних  учасників,  визначених абзацом 6 статті 1 Закону
( 1490-14 ).
     Пункти 6.2, 11.3, 18.3, 22.2 Інструкції містять вирази "може"
та "має право",  які носять дискримінаційний характер, оскільки не
встановлюють   чітких  умов  відхилення  тендерних  пропозицій  та
суперечать вимогам статті 27 Закону ( 1490-14 ).
     Відповідно до положень пункту 12.4 Інструкції учасники можуть
пропонувати  умови  (технічні,  організаційні   або   комерційні),
відмінні від умов тендерної документації,  у тому разі,  якщо вони
вважаються більш вигідними для Замовника.  При цьому  в  тендерній
документації  не  визначено,  яким  чином  і  за якими показниками
учасники процедури закупівлі мають визначати,  чи вважаються  вони
"більш вигідними для замовника".
     Пункт 17.1  Інструкції  містить  умову,  відповідно  до  якої
присутні  при  розкритті  конвертів  з  пропозиціями  представники
учасників  повинні   розписатися   у   протоколі   розкриття,   що
підтверджує їх присутність. Викладене суперечить вимогам статті 26
Закону ( 1490-14 ), якою такого обов'язку не встановлено.
     Положення пункту  18.3  Інструкції щодо можливості відхилення
тендерної пропозиції учасника  при  спробі  учасника  вплинути  на
оцінювання  Замовником  пропозицій  або прийняття рішень про вибір
переможця, суперечить  вимогам   частини   1   статті   7   Закону
( 1490-14   ),  якою  встановлено  обов'язок  Замовника  відхилити
тендерну пропозицію у такому випадку.
     В пункті  20.4 Інструкції зазначено,  що можуть не прийматися
до уваги будь-які незначні відхилення пропозицій.  В той же час із
змісту  пункту  не  є  зрозумілим,  що таке "незначні відхилення".
Положення даного пункту є дискримінаційним та таким, що суперечить
вимогам   статті   27   Закону  (  1490-14  ),  оскільки  Замовник
зобов'язаний відхилити  тендерну  пропозицію,  яка  не  відповідає
вимогам тендерної документації.
     Вираз "може бути" в пункті 22.1 суперечить вимогам статті  11
Закону  (  1490-14  ),  якою  встановлено обов'язковість прийняття
рішення про відмову учаснику в участі у процедурі закупівлі.
     Пунктом 22.1 Інструкції встановлені вимоги, за якими участь в
торгах може бути припинена, якщо:
     а) Учасник  є  банкрутом  або  перебуває у стадії ліквідації;
його діяльність перебуває  під  наглядом  суду  або  він  узгоджує
відносини  з  кредиторами;  призупинив господарську діяльність або
перебуває у будь-якій подібній ситуації;
     б) Учасник  допустив  професійні порушення,  пов'язані з його
господарською діяльністю,  що доведено прийнятними  для  замовника
торгів засобами;
     в) Учасник   не   виконав    зобов'язання    відповідно    до
законодавства  своєї  країни  або  України  щодо  виплати внесків,
пов'язаних із соціальним страхуванням або сплатою податків;
     г) Учасник   допустив   у   пропозиції   спотворення  фактів,
зазначених  у  цьому  пункті,  а  також  надав  іншу  недостовірну
інформацію;
     д) з'ясування обставин, зазначених у статті 11 Закону України
"Про закупівлю" ( 1490-14 ).
     Викладене не  узгоджується  з  вимогами  статті   11   Закону
( 1490-14 ),  якою визначено вичерпний перелік підстав для відмови
в участі у процедурі закупівлі.
     Посилання в   пункті   22.2   Інструкції  на  положення  щодо
відхилення  Замовником  тендерної  пропозиції  у  разі  виникнення
обставин,  зазначених у пункті 10.1,  є некоректним,  оскільки цей
пункт містить вимогу  щодо  необхідності  надання  інформації,  як
частини   тендерної  пропозиції,  та  таким,  що  розширює  вимоги
переліку  підстав  відхилення  тендерних   пропозицій   учасників,
визначених частиною 1 статті 27 Закону ( 1490-14 ).
     Додаток 4 тендерної документації "Методика  оцінки  тендерних
пропозицій"  містить лише критерії оцінки для визначення найкращої
тендерної пропозиції, але всупереч статті 21 Закону ( 1490-14 ) не
містить  докладного механізму присвоєння балів,  тобто фактично не
має  методики  оцінки.  Відсутність  методики  оцінки   суперечить
частині  7  статті  26  Закону  та  може  зумовити суб'єктивний та
упереджений підхід при прийнятті Замовником рішення про визначення
переможця торгів (тендера).
     Відповідно до  ст.  15  Закону  (  1490-14  )  Замовник  може
вимагати  від учасників надання інформації щодо його відповідності
кваліфікаційним вимогам.
     В той  же час надання інформації та документів,  визначених у
пунктах 1.1 та 2.4 Додатка 1 тендерної документації  Замовника  не
підтверджують кваліфікаційні вимоги до учасників,  а тому вимога з
боку замовника  щодо  надання  вказаних  документів  є  такою,  що
суперечить вимогам законодавства у сфері державних закупівель.

     РЕКОМЕНДАЦІЇ:

     Міністерству економіки    України    -    вимоги    скаржника
задовольнити,  процедуру торгів відмінити та зобов'язати замовника
провести нову процедуру закупівлі.
     Замовнику -  з  метою  запобігання порушень законодавства при
підготовці тендерної документації врахувати зауваження,  викладені
у висновку.
     Комісія по розгляду скарг при  Тендерній  палаті  України  не
несе  відповідальності  за  достовірність  наданих  на дослідження
матеріалів.

 Секретар Комісії
 по розгляду скарг
 при Тендерній палаті України                            Н.А.Баран