ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
           ТЕХНІЧНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ТА СПОЖИВЧОЇ ПОЛІТИКИ

                            Н А К А З

                        08.06.2004  N 109


               Про забезпечення виконання доручення
             Прем'єр-міністра України Януковича В.Ф.
            щодо наведення порядку в туристичній сфері


     З метою  реалізації  Програми  діяльності  Кабінету Міністрів
України ( n0002120-04 ) 17 травня 2004 року у місті Севастополі за
участю Прем'єр-міністра  України  Януковича  В.Ф.  була  проведена
Всеукраїнська   нарада    з    питань    розвитку    туризму    та
санаторно-курортної галузі.

     Було відмічено,  що  в  регіонах  почався  активний  розвиток
туристичної діяльності.  Кількість підприємств,  які обслуговували
туристів, збільшилась за 2003 рік на 5,6%.  Сукупний обсяг послуг,
наданих підприємствами туристичної та курортної галузей,  становив
близько 4,0 млрд. грн., що на 31,1% більше, ніж у 2002 році.

     Однак ситуація,   що   склалася   в   туристичній  сфері,  не
задовольняє ні державу,  ні суспільство,  тому що держава витрачає
кошти, а суспільство не отримує якісних послуг.

     У свою  чергу,  Держспоживстандарт України здійснює постійний
контроль за станом надання населенню туристичних  послуг.  Основна
увага   приділяється  якості  та  безпеці  туристичних,  готельних
санаторно-курортних  послуг,  послуг  харчування  та  культури   і
організації обслуговування туристів.

     Аналіз матеріалів  проведених  перевірок свідчить,  що питома
вага підприємств,  в яких допускаються порушення прав  споживачів,
постійно   збільшується.   Так,  якщо  у  1998  році  питома  вага
підприємств, в яких були виявлені  порушення  становила  74,7%,  у
2000 р. - 80,8%, то у 2003 р. - 87,8%.

     Зокрема, результати  тематичної  перевірки  стану  дотримання
прав споживачів щодо якості та безпеки  харчування  у  таборах  та
дитячих  оздоровчих закладах за 2003 рік свідчать,  що у 609 з них
(або 88,5%  від перевірених) виявлено майже 4  тис.  порушень.  Із
встановлених  порушень  обман  маленьких  споживачів  склав  майже
третину,  кожне п'яте порушення  -  це  виготовлення  продукції  з
сировини, на яку не було супровідних документів, що засвідчують її
якість  та   безпеку;   відсутність   необхідної,   доступної   та
достовірної інформації  -  16,4%;  виробництво  продукції,  яка не
відповідала вимогам  нормативних  документів  -  12,3%,  порушення
санітарних норм і правил - 9,4%.

     З метою  виконання вищезазначеного доручення Прем'єр-міністра
України Януковича В.Ф. щодо наведення порядку в туристичній сфері,
забезпечення  організованими  формами  оздоровлення і відпочинку у
2004 році не менше 2,5 млн.  дітей шкільного  віку  та  здійснення
контролю  за  дотриманням  вимог  законодавства  щодо захисту прав
споживачів та у сфері туризму Н А К А З У Ю:

     1. Департаменту споживчої політики та захисту прав споживачів
(Іванов О.В.)   сприяти,   в   межах   компетенції,   забезпеченню
реалізації Державної  програми  розвитку  туризму  в  Україні   до
2010 року ( 583-2002-п ) щодо:
     пріоритетності прав  споживачів  на  задоволення   потреб   в
отриманні  за  економічно  обґрунтовану  ціну  якісних туристичних
послуг;
     державної підтримки сталого функціонування туристичної сфери;
     пріоритетності інноваційного розвитку туристичної сфери;
     гласності та прозорості прийняття рішень;
     здійснення контролю  за  діяльністю   суб'єктів   туристичної
діяльності;
     реалізації державної політики  у  сфері  соціального  захисту
населення та захисту прав споживачів.

     2. Департаменту  технічного  регулювання (Онопрієнко В.В.) та
ДП "УкрНДНЦ"  (Жарков  Ю.В.)  при   формуванні   щорічних   планів
державної  стандартизації  враховувати пропозиції щодо розроблення
нормативних документів у  сфері  туризму  за  умови  їх  цільового
фінансування в межах Державної програми розвитку туризму в Україні
до 2010 року ( 583-2002-п ).

     3. Управлінню взаємодії з Верховною Радою України і Кабінетом
Міністрів України  та  з  питань  реклами  (Соколова  О.П.)  вжити
заходів щодо посилення контролю за рекламою туристичних  послуг  з
метою захисту споживачів від недобросовісної реклами.

     4. Начальникам   Головних   обласних,   обласних,   Головного
Київського  та  Севастопольського  міських  управлінь  у   справах
захисту  прав  споживачів,  Голові  республіканського  комітету  з
захисту  прав   споживачів   АР   Крим   та   керівникам   центрів
стандартизації,  метрології  та  сертифікації  Держспоживстандарту
України:

     4.1. Провести  протягом  III  кварталу  2004   року   спільні
перевірки  суб'єктів господарювання в сфері туристичної діяльності
стосовно дотримання ними вимог  законодавства  щодо  захисту  прав
споживачів та про туризм, особливу увагу звернути на:
     отримання споживачами якісних,  безпечних та в повному обсязі
туристичних послуг;
     наявність необхідної,  доступної,  достовірної та  своєчасної
для споживачів інформації про туристичні послуги;
     наявність договорів між суб'єктами туристичної  діяльності  і
споживачами про надання послуг, туристичних ваучерів;
     сертифікацію товарів,  робіт,  послуг  у  сфері   туристичної
діяльності;
     присвоєння категорій якості та рівня обслуговування суб'єктам
туристичної діяльності;
     дотримання вимог нормативних документів, вимогам яких повинні
відповідати готельні послуги та послуги харчування.

     4.2. Узгоджені    плани    спільних   перевірок   представити
Держспоживстандарту до 25 червня 2004 року.

     4.3. Про результати перевірок та вжиті заходи  проінформувати
Держспоживстандарт України до 5 жовтня 2004 року.

     5. Керівникам    центрів    стандартизації,   метрології   та
сертифікації Держспоживстандарту України провести:
     аналіз виконання      суб'єктами     господарювання     вимог
законодавства щодо здійснення обов'язкової  сертифікації  товарів,
робіт, послуг у сфері туристичної діяльності;
     із залученням представників обласних державних  адміністрацій
семінари  та  наради  з суб'єктами господарювання щодо роз'яснення
положень   законодавства   в   частині   проведення   обов'язкової
сертифікації   товарів,   робіт,   послуг   у   сфері  туристичної
діяльності.

     6. Начальникам   Головних   обласних,   обласних,   Головного
Київського   та  Севастопольського  міських  управлінь  у  справах
захисту  прав  споживачів,  Голові  республіканського  комітету  з
захисту  прав  споживачів  АР  Крим  вжити  заходів щодо виконання
наказу Держспоживстандарту від 31.03.2004 р.  N 62 про  проведення
протягом червня   -   серпня   п.р.  комплексної  перевірки  стану
дотримання законодавства про захист прав споживачів у  таборах  та
дитячих оздоровчих закладах.

     7. Визначити   відповідальним   за   виконання  цього  наказу
заступника Голови Боденчука О.С.

     8. Контроль за виконанням цього наказу покласти на управління
організаційно-аналітичного забезпечення діяльності Голови.

 Голова                                                 Л.Школьник