ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З РЕГУЛЮВАННЯ РИНКІВ
                    ФІНАНСОВИХ ПОСЛУГ УКРАЇНИ

                    Р О З П О Р Я Д Ж Е Н Н Я

                        02.02.2006  N 5317


                Про підсумки роботи Держфінпослуг
            та стан справ у небанківському фінансовому
                   секторі України у 2005 році


     Розглянувши інформаційно-аналітичні  матеріали  про  підсумки
роботи Держфінпослуг та стан справ  у  небанківському  фінансовому
секторі  України у 2005 році на виконання п.  1 окремого доручення
Прем'єр-міністра України від 18 січня 2006 року N  1820/0/1-06  та
заслухавши  і  обговоривши  інформацію  члена  Комісії - директора
департаменту державного регулювання та розвитку ринків  фінансових
послуг Русинського  М.П.,  Державна  комісія  з регулювання ринків
фінансових послуг України П О С Т А Н О В И Л А:

     1. Інформаційно-аналітичні  матеріали  про  підсумки   роботи
Держфінпослуг  та  стан справ у небанківському фінансовому секторі
України у 2005 році та  головні  завдання  на  2006  рік  разом  з
пропозиціями до проекту рішення Уряду взяти до відома (додається).

     2. Управлінню    розвитку   ринків   фінансових   послуг   та
європейської і  євроатлантичної  інтеграції  (Коротка   Т.А.)   до
4 лютого  2006  року  подати  Міністерству  економіки України та в
копії      Кабінетові      Міністрів       України       зазначені
інформаційно-аналітичні матеріали.

 Голова Комісії                                           В.Суслов

                                      Протокол засідання Комісії
                                      від 2 лютого 2006 р. N 198


                                      Додаток


                ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНІ МАТЕРІАЛИ
         про підсумки роботи Держфінпослуг та стан справ
               у небанківському фінансовому секторі
                       України у 2005 році


          I. Заходи, здійснені Держфінпослуг відповідно
         до визначених пріоритетів діяльності у 2005 році

     1. Підвищення рівня доступу громадян до фінансових послуг, що
надаються недержавними пенсійними  фондами,  кредитними  спілками,
лізинговими,   факторинговими  компаніями  та  іншими  фінансовими
інституціями.
     Забезпечити можливість    надання   кредитів   небанківськими
фінансовими установами з метою створення альтернативи банківському
кредитуванню  та  зниженню ставок за кредитами (створення належних
законодавчих умов для розвитку кредитних  спілок  та  інших  видів
кредитних    кооперативів,   забезпечення   діяльності   ломбардів
заплановано прийняттям у 2005  році  4  нормативно-правових  актів
Держфінпослуг)
     Прийняті нормативно-правові акти Держфінпослуг:
     Розпорядження від   16.05.2005  N  4039  (  z0606-05  )  "Про
затвердження  змін  до  Ліцензійних  умов  провадження  діяльності
кредитних  спілок  по залученню внесків (вкладів) членів кредитної
спілки   на   депозитні   рахунки,   затверджених   розпорядженням
Держфінпослуг від 02.12.2003 N 146".  Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України 2 червня 2005 р. за N 606/10886.
     Розпорядження від   03.06.2005  N  4122  (  z0707-05  )  "Про
затвердження Вимог до  програмного  забезпечення  та  спеціального
технічного  обладнання  кредитних  спілок,  пов'язаного з наданням
фінансових послуг".  Зареєстровано в Міністерстві юстиції  України
5 липня 2005 р. за N 707/10987.
     Розпорядження від  18.10.2005  N  4802  (  z1459-05  )   "Про
затвердження  Ліцензійних  умов  провадження  діяльності з надання
фінансових  кредитів  за  рахунок  залучених   коштів   кредитними
установами". Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 6 грудня
2005 року за N 1459/11739.
     Розпорядження "Про  внесення  змін  до  Положення про порядок
надання фінансових послуг ломбардами".  Схвалено для  оприлюднення
20 грудня 2005 року.
     Розпорядження від  17.06.2005  N  4185  (  z0690-05  )   "Про
затвердження змін до Положення про порядок внесення інформації про
ломбарди до Державного реєстру фінансових установ".  Зареєстровано
в Міністерстві юстиції України 26 червня 2005 року за N 690/10970.
     Створити законодавчі  умови   більш   широкого   використання
можливостей   фінансового   лізингу  для  фінансування  малого  та
середнього бізнесу (внесення  змін  до  нормативно-правових  актів
Держфінпослуг відповідно до плану роботи на 2005 рік)
     Прийняті нормативно-правові акти Держфінпослуг:
     Розпорядження від   24.06.2005  N  4241  (  z0761-05  )  "Про
внесення змін  та  доповнень  до  Положення  про  надання  окремих
фінансових  послуг юридичними особами - суб'єктами господарювання,
які за  своїм  правовим  статусом  не  є  фінансовими  установами,
затвердженого  розпорядженням  Держфінпослуг від 22.01.2004 N 21".
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 15 липня 2005 року за
N 761/11041.
     Розпорядження від  12.08.2005  N  4451  (  z0972-05  )   "Про
внесення   змін   та   доповнень   до  Порядку  надання  звітності
фінансовими  компаніями  і   юридичними   особами   -   суб'єктами
господарювання,  які  за  своїм правовим статусом не є фінансовими
установами,  але мають визначену законами та  нормативно-правовими
актами  Держфінпослуг  можливість  надавати окремі види фінансових
послуг".  Зареєстровано в Міністерстві юстиції України  1  вересня
2005 р. за N 972/11252.
     Удосконалити законодавство    щодо    розвитку     іпотечного
кредитування   та   надання  факторингових  послуг  небанківськими
фінансовими установами (прийняття розпоряджень Держфінпослуг  щодо
затвердження  положення  про  діяльність  фінансових установ,  які
здійснюють емісію іпотечних цінних паперів та положення про видачу
небанківській  фінансовій  установі  дозволу  на здійснення емісії
іпотечних цінних паперів,  підготовка проекту Закону України  "Про
приєднання   України   до   Конвенції   УНІДРУА   про  міжнародний
факторинг")
     Прийняті нормативно-правові акти Держфінпослуг:
     Розпорядження від  27.05.2005  N  4084  (  z0691-05  )   "Про
затвердження   Положення   про   видачу  небанківській  фінансовій
установі дозволу на  здійснення  емісії  іпотечних  сертифікатів".
Зареєстровано в  Міністерстві  юстиції  України  25 червня 2005 за
N 691/10971.
     Розпорядження від   09.06.2005  N  4132  (  z0788-05  )  "Про
затвердження  Положення  про  провадження  діяльності   фінансових
установ,    які   здійснюють   емісію   іпотечних   сертифікатів".
Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 21 липня 2005  р.  за
N 788/11068.
     Розроблено проект Закону України "Про приєднання  України  до
Конвенції  УНІДРУА  про  міжнародний факторинг (Оттава,  28 травня
1988 року)"  та  погоджено  його  розпорядженням  від   15.02.2005
N   3571.  На   пленарному   засіданні   Верховної   Ради  України
11.01.2006   року  законопроект  прийнято в цілому та копію Закону
направлено  на підпис Президенту України.
     Підготовлено проект  розпорядження  про  внесення   змін   до
Ліцензійних   умов  провадження  діяльності  із  залучення  коштів
фізичних осіб - установників управління  майном  для  фінансування
об'єктів будівництва  та/або  здійснення  операцій  з  нерухомістю
( z0927-04  ),  який  на  засіданні  Комісії  27.12.2005  вирішено
включити до Плану роботи на 2006 р. (I квартал), оскільки прийняті
зміни  до  Закону  України  "Про  фінансово-кредитні  механізми  і
управління   майном   при   будівництві   житла   та  операціях  з
нерухомістю" ( 978-15 ) дозволяють  суттєво  змінити  принципи  та
підходи до ліцензування цієї діяльності.

     2. Сприяння    розвитку    надійного   та   прозорого   ринку
небанківських фінансових послуг та  підвищення  довіри  споживачів
фінансових послуг як головних інвесторів небанківської системи.
     Законодавчо врегулювати питання залучення  різними  способами
фінансових  активів фізичних осіб (внесення змін до Закону України
"Про фінансові послуги та державне  регулювання  ринку  фінансових
послуг"  (  2664-14  ),  сприяння  прийняттю  Закону  України "Про
довірче управління окремими видами майна").
     Держфінпослуг докладала  всі  зусилля  для сприяння прийняттю
Закону України "Про довірче  управління  окремими  видами  майна".
Законопроект  було  погоджено  без  зауважень Державною комісією з
цінних паперів та фондового  ринку,  Фондом  державного  майна  та
Держпідприємництвом.   Мінекономіки   та   Мінфіном   були  надані
зауваження,  і  протягом  року  велась  активна  робота  щодо   їх
узгодження.  На  даний  час законопроект направлений на проведення
правового висновку до Мін'юсту.
     Також проводилась  робота  щодо  сприяння  прийняттю  проекту
Закону України "Про внесення змін до Закону України "Про фінансові
послуги  та  державне  регулювання ринків фінансових послуг" (щодо
страхових  компаній),   спрямованого   на   забезпечення   дієвого
державного  регулювання  та  нагляду  за  діяльністю небанківських
фінансових установ,  в тому числі і страхових  компаній.  Згаданий
законопроект  20  січня  2006  року було зареєстровано у Верховній
Раді України за реєстраційним номером 8754.
     Сприяти поширенню  об'єктивної  інформації  серед  споживачів
фінансових    послуг    (прийняття    нормативно-правових    актів
Держфінпослуг   щодо   внесення   інформації  про  страховиків  та
фінансових установ - юридичних осіб публічного права до Державного
реєстру фінансових установ,  внесення змін та доповнень до порядку
надання звітності фінансовими установами).
     Держфінпослуг було прийнято такі нормативно-правові акти:
     Розпорядження від  15.09.2005  N  4619  (  z1153-05  )   "Про
внесення  змін  та  доповнень  до  Порядку складання звітних даних
страховиків". Зареєстровано   в   Міністерстві   юстиції   України
5 жовтня 2005 р. за N 1153/11443.
     Розпорядження від  04.08.2005  N  4421  (  z0955-05  )   "Про
затвердження  Порядку  складання  та  подання  звітності страхових
та/або  перестрахових  брокерів".  Зареєстровано  в   Міністерстві
юстиції України 30 серпня 2005 р. за N 955/11235.
     Розпорядження від  22.11.2005  N  4934  (  z1506-05  )   "Про
затвердження Положення про внесення інформації про юридичних осіб,
які мають намір набути статусу страховиків  (перестраховиків),  до
Державного    реєстру   фінансових   установ".   Зареєстровано   в
Міністерстві юстиції України 15 грудня 2005 р. за N 1506/11786.
     Розпорядження від   07.07.2005  N  4300  (  z0796-05  )  "Про
затвердження  Положення  про  порядок  унесення   інформації   про
фінансові установи - юридичні особи публічного права до Державного
реєстру фінансових установ та внесення змін до  розпорядження  від
05.12.2003 N  152".  Зареєстровано  в Міністерстві юстиції України
26 липня 2005 р. за N 796/11076.
     Зміцнення інституційної     та     фінансової    незалежності
Держфінпослуг (підготовка проекту Закону України щодо впровадження
платежів нагляду).
     Розпорядження про  погодження  проекту  Закону  України  "Про
внесення  змін  та  доповнень  до  деяких  законів  України" (щодо
визначення додаткових джерел фінансування органів,  що  здійснюють
державне   регулювання  ринків  фінансових  послуг).  Законопроект
схвалено  для  оприлюднення  на  засіданні   Комісії   22.12.2005.
Зазначений законопроект направлено до Держпідприємництва, Мінфіну,
Національного банку України,  Мінекономіки,  Державної  комісії  з
цінних паперів та фондового ринку, Міністерства юстиції України та
Головдержслужби для погодження.

     3. Підвищення фінансової стійкості ринків  фінансових  послуг
за  рахунок  ефективного  державного  регулювання  та  нагляду  за
діяльністю небанківських фінансових установ.
     Створити законодавчі   умови   для  запобігання  використанню
страхування як інструменту оптимізації оподаткування та  виведення
коштів   за   кордон  (підготовка  змін  до  Закону  України  "Про
оподаткування  прибутку  підприємств"  (  334/94-ВР  ),   сприяння
прийняттю  проекту Закону України "Про страхування" (реєстраційний
номер 5296-2).
     Держфінпослуг брала   участь  у  підготовці  змін  до  Закону
України "Про оподаткування прибутку підприємств"  (  334/94-ВР  ).
Позиція   Держфінпослуг   полягає  в  тому,  що  лише  перехід  на
оподаткування  страховиків  податком  на  прибуток  на   загальних
засадах   дозволить   вирішити  проблему  використання  страхового
сектору  у  схемах  ухилення  від   оподаткування   підприємствами
реального сектору.
     Листом Держфінпослуг від 6 червня 2005  року  N  609/15-2  до
Кабінету  Міністрів  України  направлені  пропозиції щодо розробки
проекту Закону України "Про внесення змін до Закону  України  "Про
оподаткування    прибутку   підприємств"   разом   з   економічним
обґрунтуванням,  в  якому  виписана  позиція  Держфінпослуг   щодо
оподаткування  страхової  діяльності,  згідно  з якою пропонується
запровадити  систему  оподаткування  страховиків,  за  якою  сумою
податку  від страхової діяльності визнається найбільша з двох сум,
яка розрахована за існуючою системою (3% від чистих премій) або як
25% прибутку від страхової діяльності.
     Розпорядженням Держфінпослуг від 14 грудня 2005 N  5118  було
погоджено  проект  Закону  України  "Про  внесення  змін до Закону
України   "Про   оподаткування   прибутку    підприємств"    (щодо
оподаткування страховиків)  та  листом  від  14  грудня  2005 року
N 10651/07-5 зазначений проект  було  направлено  до  Міністерства
юстиції України.
     Протягом 2005 року представники Держфінпослуг брали участь  у
обговоренні  зазначеного  питання  на  нарадах з Мінфіном,  ДПА та
представниками страхового ринку.
     Держфінпослуг сприяла  прийняттю  проекту Закону України "Про
внесення  змін  до  Закону   України   "Про   страхування"   (щодо
повноважень у сфері регулювання ринків фінансових послуг) (реєстр.
N 5296-2 від  12.08.2004  року,  21.12.2004  прийнято  за  основу)
шляхом  співпраці  з  профільним комітетом Верховної Ради України.
Також   питання   щодо    необхідності    прийняття    зазначеного
законопроекту було озвучене Головою Держфінпослуг В.І.Сусловим під
час виступу у Верховній Раді України 8 листопада 2005 року на "Дні
Уряду  України",  присвяченому  сучасному  стану  та  перспективам
розвитку  ринку  страхових  послуг  в  Україні.  Але  на  сьогодні
зазначений законопроект ще не прийнято.
     Держфінпослуг також надавала  пропозиції  щодо  включення  до
проекту  порядку  денного  дев'ятої  сесії  Верховної Ради України
четвертого скликання даного законопроекту та пропонувала  включити
його   до   переліку   законопроектів,  які  будуть  запропоновані
Президентові  України   для   визначення   їх   невідкладних   для
позачергового  розгляду  (лист  до  Кабінету Міністрів України від
26.12.2005 N 1494/15-2).
     Сприяти створенню  електронної  системи збору і обробки даних
фінансової та спеціальної звітності фінансових установ
     Важливим етапом   у   реалізації  в  Держфінпослуг  Державної
програми     інформатизації      є      поетапне      впровадження
інформаційно-аналітичних  комплексів  "Державний реєстр фінансових
установ" та  "Звітність  фінансових  установ".  Державна  програма
інформатизації  створюється  з  метою захисту інтересів споживачів
фінансових послуг  та  державного  регулювання  ринків  фінансових
послуг,   а   також  для  оприлюднення  інформації  про  фінансові
установи, включені до Державного реєстру фінансових установ.
     У подальшому    Держфінпослуг    планує    створити   потужну
корпоративну  інформаційно-аналітичну  систему,  яка  б  дозволяла
автоматизувати процес здійснення детального моніторингу фінансових
операцій учасників ринків фінансових послуг  з  метою  запобігання
легалізації доходів, отриманих злочинним шляхом.
     Держфінпослуг проводяться роботи щодо  розбудови  функцій  та
опцій  відомчого  веб-сайта  з  метою  більш прозорого висвітлення
діяльності Держфінпослуг.
     Розроблено інформаційне  забезпечення  для прийому та обробки
звітності страхових компаній.
     У рамках  проекту  Світового  банку  "Розширення  доступу  до
ринків фінансових  послуг"  розроблено  проекти  специфікацій  для
придбання   комп'ютерного   та  телекомунікаційного  обладнання  і
програмного  забезпечення,  необхідного  для  створення   потужної
корпоративної інформаційно-аналітичної системи Держфінпослуг.
     Створити умови для  запровадження  пруденційного  нагляду  за
діяльністю  небанківських  фінансових установ відповідно до кращих
світових стандартів   (заплановано   прийняття   у    2005    році
8 нормативно-правових  актів  Держфінпослуг з питань пруденційного
нагляду за страховиками та іншими фінансовими установами).
     Держфінпослуг було прийнято такі нормативно-правові акти,  що
створюють  умови  для  запровадження  пруденційного   нагляду   за
діяльністю небанківських фінансових установ:
     Розпорядження від  15.09.2005  N  4619  (  z1153-05  )   "Про
внесення  змін  та  доповнень  до  Порядку складання звітних даних
страховиків". Зареєстровано   в   Міністерстві   юстиції   України
5 жовтня 2005 р. за N 1153/11443.
     Розпорядження від  04.08.2005  N  4421  (  z0955-05  )   "Про
затвердження  Порядку  складання  та  подання  звітності страхових
та/або  перестрахових  брокерів".  Зареєстровано  в   Міністерстві
юстиції України 30 серпня 2005 р. за N 955/11235.
     Розпорядження від  03.06.2005  N  4123  (  z0694-05  )   "Про
затвердження  Порядку погодження в Державній комісії з регулювання
ринків  фінансових  послуг  України  договорів  перестрахування  з
перестраховиками-нерезидентами    для    перерахування   (купівлі)
іноземної   валюти    страховиками-резидентами    та    страховими
(перестраховими)     брокерами-резидентами".    Зареєстровано    в
Міністерстві юстиції України 29 червня 2005 р. за N 694/10974.
     Розпорядження від   03.06.2005  N  4122  (  z0707-05  )  "Про
затвердження Вимог до  програмного  забезпечення  та  спеціального
технічного  обладнання  кредитних  спілок,  пов'язаного з наданням
фінансових послуг".  Зареєстровано в Міністерстві юстиції  України
4 липня 2005 р. за N 707/10987.
     Розпорядження від  08.02.2005  N  3519  (  z0265-05  )   "Про
затвердження  Кваліфікаційних вимог до осіб,  які можуть займатися
актуарними розрахунками".  Зареєстровано  в  Міністерстві  юстиції
України 24 лютого 2005 р. за N 265/10545.
     Розпорядження від 17.03.2005 N  3755  (  v3755486-05  )  "Про
затвердження Рекомендацій щодо аналізу діяльності страховиків".
     Розпорядження від 29.12.2005 N 5223 "Про затвердження Змін до
Правил   розміщення  страхових  резервів  із  страхування  життя".
Направлено  до  Міністерства   юстиції   України   для   державної
реєстрації.
     Розпорядження від  14.12.2005  N  5117  (  z1541-05  )   "Про
затвердження  Змін  до  Правил  формування,  обліку  та розміщення
страхових резервів за видами страхування,  іншими, ніж страхування
життя".  Зареєстровано  в  Міністерстві  юстиції України 21 грудня
2005 р. за N 1541/11821.
     На виконання пункту 4 статті 28 Закону України "Про фінансові
послуги та  державне   регулювання   ринків   фінансових   послуг"
( 2664-14  )  Держфінпослуг  було  розроблено проект Положення про
нормативи достатності капіталу та ліквідності активів страховиків,
в якому враховано вимоги Директив Європейського Союзу та принципів
достатності капіталу  і  платоспроможності  Міжнародної  асоціації
органів  нагляду  у  сфері страхування.  У 2005 році проект даного
положення було схвалено на  засіданні  Комісії  для  оприлюднення,
проект  пройшов  погодження у Державному комітеті України з питань
регуляторної політики та підприємництва.

     4. Запровадження        страхування         цивільно-правової
відповідальності власників наземних транспортних засобів.
     Ліцензування та  нагляд  за   діяльністю   страховиків,   які
здійснюють    страхування    цивільно-правової    відповідальності
власників наземних  транспортних  засобів.  Продовження  створення
нормативної   бази   та  удосконалення  нормативно-правових  актів
Держфінпослуг,  передбачених законом відповідно до плану роботи на
2005  рік  (Положення  про  єдину  централізовану  базу даних щодо
укладених  та  достроково   припинених   договорів   обов'язкового
страхування цивільно-правової відповідальності)
     Держфінпослуг прийняті такі нормативно-правові акти:
     Розпорядження від  22.03.2005  N  3790  (  v3790486-05 ) "Про
затвердження Положення про єдину централізовану  базу  даних  щодо
обов'язкового   страхування   цивільно-правової   відповідальності
власників наземних транспортних засобів".
     Розпорядження від  17.03.2005  N  3752  (  v3752486-05 ) "Про
погодження проекту Закону  України  "Про  обов'язкове  страхування
цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних
засобів" (щодо порядку реалізації і контролю наявності полісів  та
розрахунку  зносу транспортних засобів,  пов'язаних з пошкодженням
транспортного засобу).
     Розпорядження "Про   погодження  проекту  постанови  Кабінету
Міністрів  України  "Про  внесення  змін  до  постанови   Кабінету
Міністрів  України від 31.12.2004 N 1776 "Про затвердження Порядку
проведення розрахунку розміру страхового відшкодування  утриманцям
у  зв'язку  із смертю годувальника внаслідок дорожньо-транспортної
пригоди". Схвалено для оприлюднення 27.12.2005.

     5. Сприяння   розвитку   системи   недержавного    пенсійного
забезпечення
     Удосконалення нормативно-правових  актів  щодо   розвитку   в
Україні системи недержавного пенсійного забезпечення відповідно до
плану  роботи  Держфінпослуг  на  2005  рік  (підготовка  проектів
законів   України  "Про  внесення  змін  до  Закону  України  "Про
страхування",  "Про податок  на  додану  вартість").  Впровадження
соціальної реклами в системі недержавного пенсійного забезпечення
     Розпорядження від  29.12.2005  N  5226  (  z0143-06  )   "Про
внесення   змін  до  Ліцензійних  умов  провадження  діяльності  з
адміністрування недержавних пенсійних фондів".
     Розпорядження від  30.09.2005  N  4700  (  v4700486-05 ) "Про
затвердження    Інструкції    щодо    складання    адміністратором
недержавного пенсійного фонду спеціальної звітності з недержавного
пенсійного забезпечення".
     Розроблено наступні   нормативно-правові  акти  на  виконання
Прикінцевих  положень  Закону  України  "Про  недержавне  пенсійне
забезпечення" ( 1057-15 ):
     Розпорядження від 03.02.2005 N  3499  (  v3499486-05  )  "Про
затвердження  Форми подання інформації щодо методології розрахунку
пенсійних виплат для  учасників  установ  недержавного  пенсійного
забезпечення,  які  були  створені  до  набрання  чинності Законом
України "Про недержавне пенсійне забезпечення" та прийняли рішення
про  реорганізацію в пенсійні фонди,  створені відповідно до вимог
цього Закону";
     Розпорядження від   22.02.2005  N  3617  (  z0336-05  )  "Про
затвердження  Положення  про  внесення   до   Державного   реєстру
фінансових   установ   інформації  про  адміністраторів  пенсійних
фондів".  Зареєстровано в Міністерстві юстиції України 28  березня
2005 р. за N 336/10616;
     Розпорядження від  12.05.2005  N   4010   "Про   затвердження
Програми  перевірок  адміністраторів  недержавних пенсійних фондів
щодо  діяльності  з  адміністрування  та  діяльності   недержавних
пенсійних фондів";
     Розпорядження від 30.09.2005 N  4700  (  v4700486-05  )  "Про
затвердження    Інструкції    щодо    складання    адміністратором
недержавного пенсійного фонду спеціальної звітності з недержавного
пенсійного забезпечення";
     Розробка змін  до  Кваліфікаційних  вимог   до   членів   рад
недержавних  пенсійних фондів та фахівців з питань адміністрування
недержавних   пенсійних   фондів,   затверджених    розпорядженням
Держфінпослуг від 27.11.2003 р.  N 137 ( z1164-03 ).  Схвалено для
оприлюднення 29.12.2005;
     Розробка змін   до   Положення   про   порядок   оприлюднення
інформації   про   діяльність   недержавного   пенсійного   фонду,
затвердженого розпорядженням  Держфінпослуг  від 16.12.2004 N 3100
( z1672-04 ).  Затверджено розпорядженням N 5228 (  v5228486-05  )
від 29.12.2005.
     Законом України "Про внесення змін  до  Закону  України  "Про
Державний бюджет України на 2005 рік" та деяких інших законодавчих
актів України" (N 2505-IV ( 2505-15 ) звільнено від  оподаткування
податком     на     додану     вартість    надання    послуг    із
загальнообов'язкового  соціального  та   пенсійного   страхування,
недержавного пенсійного забезпечення,  залучення та обслуговування
пенсійних вкладів.
     Держфінпослуг було  розроблено  проект  Закону  України  "Про
внесення змін до Закону України "Про страхування" (щодо приведення
його  у  відповідність  до Закону України "Про недержавне пенсійне
забезпечення" ( 1057-15 ) та листом від 12.08.2005 N 902/07-2 його
було направлено до Кабінету Міністрів України.

           II. Стан справ у небанківському фінансовому
                  секторі України у 2005 році(1)

---------------
     (1) Узагальнені  звітні дані небанківських фінансових установ
наводяться на останню звітну дату (за 9 місяців 2005 року).

     Станом на 01.01.2006 до Державного реєстру фінансових установ
внесено інформацію про 1605 установ.

            Фінансові установи, внесені до Державного
         реєстру фінансових установ станом на 01.01.2006
                         ( va317486-06 )

                          I. Страхування

     Страховий ринок  на сьогодні є найрозвиненішим сектором ринку
небанківських фінансових послуг України,  який  забезпечує  більше
80% загального обсягу цих послуг (рис.  1.  ( va317486-06 ).  Крім
того,  ринок страхування є одним з найдинамічніших ринків сучасної
України.

             Рис. 1. Активи небанківських фінансових
                   установ станом на 01.10.2005
                         ( va317486-06 )

     Станом на  1  жовтня  2005  року  на страховому ринку України
працювало 399 страхових  компаній.  З  них  51  страхова  компанія
здійснювала  страхування  життя,  348 страхових компаній займались
видами страхування  іншими,  ніж  страхування  життя.  На   кінець
2005 року   у  Державному  реєстрі  фінансових  установ  містилась
інформація про 398 страховиків,  з них 50 компаній,  що здійснюють
страхування життя.
     Динаміка показників  діяльності  страховиків   свідчить   про
стрімкий розвиток  ринку  страхових  послуг  в  Україні.  Протягом
2003-2004 років  обсяги   валових   страхових   платежів   щорічно
збільшувались удвічі.
     На ринку страхування у  2005  році  яскраво  проявились  такі
тенденції:
     - розвиток "класичного" майнового страхування,  що  зумовлено
реальними  потребами  підприємств та фізичних осіб у захисті своїх
майнових інтересів від наслідків непередбачуваних обставин;
     - розвиток  особистих  видів  страхування внаслідок зростання
платоспроможності  населення,  відновлення  довіри  до  фінансових
інституцій та усвідомлення більшою частиною населення необхідності
захисту свого життя та  здоров'я  від  наслідків  непередбачуваних
обставин,  а також забезпечення додаткового доходу після виходу на
пенсію;
     - зменшення  обсягів  "схемних"  операцій на страховому ринку
України внаслідок продовження роботи щодо унеможливлення  ухилення
від  оподаткування  та  виведення  коштів за кордон підприємствами
реального сектору економіки з  використанням  фіктивних  страхових
операцій;
     - подальший      розвиток      обов'язкового      страхування
цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних
засобів.
     У 2005  році на страховому ринку спостерігалися значні якісні
зміни,  що свідчать про  поступове  його  очищення  від  "схемних"
операцій.  Так,  за  9  міс.  2005  року  обсяги валових страхових
платежів,  зібраних страховиками України,  скоротились порівняно з
відповідним періодом  2004  року на 4132,1 млн.грн.  (на 29,4%) та
становлять 9909,1 млн.грн.  Таке скорочення відбулося  за  рахунок
зменшення обсягів валових премій зі страхування фінансових ризиків
(-3489,7 млн.грн.) та добровільного  страхування  відповідальності
(-800,2 млн.грн.).
     Позитивні зміни  на  ринку  страхування  відображає  динаміка
структури  зібраних  страховиками  платежів за видами страхування.
Динаміка та зрушення у структурі отриманих страхових  платежів  за
видами  страхування за 9 місяців 2005 року порівняно з аналогічним
періодом 2004 року наведено у табл. 1.
     За результатами  діяльності  страхового  ринку  за  9 місяців
2005 року зросла питома вага соціально значущих видів страхування,
таких як  добровільне  особисте  страхування  (на  1,94  в.п.)  та
страхування життя  (1,41  в.п.),   що   свідчить   про   поступове
відновлення довіри до страхових організацій.

                                                        Таблиця 1

                  Структурні зрушення у динаміці
                     валових страхових премій

------------------------------------------------------------------
|         Вид страхування        |      Структура     |Структурні|
|                                |     валових (2)    | зрушення,|
|                                |      страхових     |    в.п.  |
|                                |      премій, %     |          |
|                                |--------------------|          |
|                                | 9 міс.  | 9 міс.   |          |
|                                |  2004   |  2005    |          |
|--------------------------------+---------+----------+----------|
|Добровільне майнове страхування,|  36,16  |  47,93   |   +11,77 |
|крім фін. ризиків               |         |          |          |
|--------------------------------+---------+----------+----------|
|Добровільне особисте страхування|  2,11   |  4,05    |   +1,94  |
|--------------------------------+---------+----------+----------|
|Страхування життя               |  0,87   |  2,28    |   +1,41  |
|--------------------------------+---------+----------+----------|
|Державне обов'язкове страхування|  0,48   |  0,46    |   -0,02  |
|--------------------------------+---------+----------+----------|
|Недержавне обов'язкове          |  3,07   |  7,38    |   +4,31  |
|страхування                     |         |          |          |
|--------------------------------+---------+----------+----------|
|Добровільне страхування         |  8,25   |  3,61    |   -4,64  |
|відповідальності                |         |          |          |
|--------------------------------+---------+----------+----------|
|Страхування фінансових ризиків  |  50,0   |  34,29   |   -15,71 |
------------------------------------------------------------------

--------------
     (2) Валові страхові премії включають премії  від  страхування
та перестрахування ризиків.

     В той   же  час  значно  знизилась  (на  15,71  в.п.)  частка
страхування фінансових ризиків,  що в 2004 році  становили  основу
схем  ухилення  від  оподаткування  та  виведення коштів за кордон
підприємствами  реального  сектора   економіки   з   використанням
фіктивних  страхових  операцій.  Таким  чином,  зменшення  обсягів
фіктивного  страхування  фінансових  ризиків   збільшить   доходну
частину    державного    бюджету    шляхом   збільшення   величини
оподатковуваного прибутку підприємств.
     Разом з тим, зростає частка страхових платежів, отриманих від
страхувальників-громадян.  Сума страхових  премій,  отриманих  від
страхувальників  -  фізичних осіб за 9 міс.  2005 року,  становить
1226,7 млн.грн.,  що більше відповідного періоду минулого року  на
474,1 млн.грн.  (на  63%)  та  свідчить  про  зростання класичного
страхового ринку.
     Динаміка страхових платежів,  отриманих від страхувальників -
громадян,  та їх частка в обсязі чистих страхових  премій  (валові
премії  за  вирахуванням внутрішнього перестрахування) наведена на
рис. 2 ( va317486-06 ).

         Рис. 2. Динаміка страхових платежів від фізичних
           осіб та їх частка у чистих страхових преміях
                         ( va317486-06 )

     Загальна (валова)   сума   страхових    виплат,    здійснених
страховиками  за  9 місяців 2005 року за договорами страхування та
перестрахування,  становила  1252,6   млн.грн.,   у   тому   числі
страхувальникам  -  фізичним  особам було виплачено 382,5 млн.грн.
(30,5%) та перестрахувальникам-резидентам 131,1 млн.грн.  (10,5%).
У  порівнянні  з  аналогічним  періодом  2004  року  сума  валових
страхових виплат зросла на 319,1 млн.грн.  (у 1,3 рази),  а виплат
страхувальникам - фізичним особам на 38,5 млн.грн. (у 1,1 рази).
     Позитивні зрушення  на  ринку  відображає  і  рівень  валових
виплат.  Відбулись зміни у тенденції цього показника - у 2005 році
рівень виплат  почав  зростати  та  досяг  12,6%  за  результатами
9 місяців 2005 року,  тоді як за 6 попередніх років валові виплати
по ринку  скорочувались  з  31,01%  у  1999  році   до   7,9%   за
результатами 2004 року (рис. 3 ( va317486-06 ).

                Рис. 3. Динаміка обсягів та рівня
                     валових страхових виплат
                         ( va317486-06 )

     В результаті  послідовних дій як у сфері нормативно-правового
регулювання,  так і у сфері нагляду припинено відтік  капіталу  за
кордон за    схемними    операціями    перестрахування   (рис.   4
( va317486-06 ). Вирішена проблема виводу капіталу за межі України
з  використанням  схемних  операцій перестрахування через компанії
Балтії,  які відповідно до законодавства в цих країнах  підлягають
обмеженому державному нагляду.
     Так, обсяги  платежів  із   перестрахування   за   кордон   у
III кварталі   2005   року  суттєво  зменшились  як  в  абсолютних
(305,8 млн.грн.  у порівнянні із 1804,5  млн.грн.  за  аналогічний
період 2004  р.,  майже  у  6 разів),  так і у відносних величинах
(3,1% від валових премій на кінець III кварталу 2005 р.  та  12,9%
за   результатами   9   місяців   2004   р.).   Аналіз   структури
перестрахування за кордон свідчить про  те,  що  в  2005  році  за
кордон передавались переважно реальні великі ризики, які не можуть
утримуватись українськими страховиками самостійно.

               Рис. 4. Динаміка страхових платежів,
            переданих на перестрахування нерезидентам,
             та їх частка у чистих страхових преміях
                         ( va317486-06 )

     У 2005  році  продовжується  тенденція  зростання  фінансової
стійкості страховиків.  Так,  загальний  обсяг  власного  капіталу
страховиків  України  станом  на  кінець  III  кварталу  2005 року
складав понад  14,2  млрд.грн.  (для  порівняння:  капітал  банків
станом на  01.07.2005  - 22,1 млрд.грн.),  перевищивши показник на
аналогічну дату 2004 року в 1,3 рази.  Загальний  обсяг  сплачених
статутних фондів  страховиків  становив  6,7 млрд.  грн.  (банки -
13,8 млрд.грн.) та порівняно з III  кварталом  2004  року  зріс  у
1,4 рази.
     Важливим фактором,  що  сприяв  розвитку   страхового   ринку
України  в  2005  році,  стало  введення обов'язкового страхування
цивільно-правової відповідальності власників наземних транспортних
засобів.  Незважаючи  на  відсутність  дійового механізму контролю
наявності  страхових  полісів,  даний  вид   страхування   стрімко
розвивається. Повними   членами   МТСБУ  станом  на  23.01.2006  є
14 страховиків, асоційованими членами 51 страховик.
     Вже за 9 міс.  2005 року обсяги премій, зібраних страховиками
з цього виду  страхування,  досягли  458,1  млн.грн.,  перевищивши
показник за весь 2004 рік на 90%. Введення в дію механізму захисту
майнових  прав  потерпілих  внаслідок   ДТП   коштом   страховиків
сприятиме  не  лише вирішенню вказаної соціальної проблеми,  але й
підвищенню  страхової  культури  населення  та   зростанню   ринку
класичного страхування  (додатково  біля  1,5  млрд.грн.  на рік).
Станом на кінець 2005 року Держфінпослуг було видано  84  ліцензії
на провадження даного виду страхування.

                         Кредитні спілки

     Станом на  1 жовтня 2005 року в Державному реєстрі фінансових
установ міститься інформація про 709 кредитних спілок (далі - КС).
Протягом  III  кварталу  Державна  комісія  з  регулювання  ринків
фінансових послуг видала 55 ліцензій на провадження діяльності  по
залученню  внесків  (вкладів) членів кредитної спілки на депозитні
рахунки, протягом 9 місяців 2005 року - 167 ліцензій.
     Кількість членів  кредитних спілок збільшилася протягом трьох
кварталів на 35,2% і на 1 жовтня 2005 р. становила 1065 тис. осіб,
з яких 412 тис.  осіб (38,7%) - члени КС, які мають чинні кредитні
договори, та 76 тис.  осіб (7,1%) - члени,  які  мають  внески  на
депозитних рахунках.
     Розподіл кредитних спілок  за  регіонами  України  має  такий
вигляд:  лідерами за кількістю кредитних спілок є м. Київ (88 КС),
Донецька (61 КС)  та  Луганська  (50  КС)  області,  за  розмірами
активів - м. Київ (366 млн.грн.), Одеська (276 млн.грн.), Донецька
(105 млн.грн.) та Харківська (104 млн.грн.) області України.
     Більшість кредитних  спілок  (60%)  мають  у своєму складі до
500 осіб,  у тому числі 33%  КС мають від 100 до 500 осіб  та  27%
КС -  до  100  осіб.  Частка  великих  КС,  що об'єднують від 5 до
10 тис.  осіб, становить 4%, а питома вага найбільших за кількістю
членів КС, що об'єднують понад 10 тис. осіб, становить 2%.
     Сума активів кредитних спілок у порівнянні  з  початком  року
зросла на   50,1%   та  становить  1599,3  млн.грн.,  з  яких  91%
(146,9 млн.грн.) - непродуктивні активи (4).

---------------
     (3) Активи,  використання  яких дає кредитній спілці вигоди у
вигляді доходу.
     (4) Активи, які забезпечують діяльність кредитної спілки, але
не дають доходу.

     Серед продуктивних  активів   переважну   більшість   (79,1%)
становлять  кредити,  надані  членам  кредитних  спілок  та  іншим
кредитним  спілкам;  серед  непродуктивних   активів   переважають
грошові кошти (43,0%), тобто кошти в касі та на поточних рахунках,
а також капітальні інвестиції (21,5%),  що  є  вартістю  придбаних
основних   засобів,  необоротних  матеріальних  та  нематеріальних
активів.
     Капітал кредитних  спілок  зріс  протягом звітного періоду на
86,1% і на 1 жовтня 2005 року становив  456,5  млн.грн.  Структура
капіталу КС  така:  77,1%  -  пайовий капітал;  13,8%  - резервний
капітал; 8,7% - додатковий капітал; 0,4% - нерозподілений доход.
     Сума кредитів,  наданих  членам  кредитних спілок,  станом на
кінець III кварталу 2005 р.  становила 1132,3  млн.грн.  і  зросла
протягом 9  місяців  (з  початку  2005  р.)  на  60,5%.  Структуру
кредитування за   видами   кредитів    наведено    на    рис.    5
( va317486-06 ).

                Рис 5. Структура виданих кредитів
          за їх видами на кінець III кварталу 2005 року
                         ( va317486-06 )

     Станом на  1  жовтня  2005  року  на  депозитні  рахунки було
залучено вкладів на загальну суму 1054,2  млн.грн.  (майже  вдвічі
більше відповідного показника на початок року),  з яких 19,4% було
залучено на період до 3 місяців;  17,8%  -  на  період  від  3  до
12 міс.;  51,1%  - на період,  що перевищує 12 міс.  Решта 11,7% -
депозити  до  запитання  та  довгострокові  депозити  зі   строком
погашення у поточному році (рис. 6 ( va317486-06 ).

          Рис. 6. Структура внесків на депозитні рахунки
                 КС станом на 1 жовтня 2005 року
                         ( va317486-06 )

     За результатами  аналізу  звітних даних про доходи та витрати
КС за 9  міс.  2005  року  загальна  сума  доходів,  отримана  КС,
становила 295,2  млн.грн.,  загальна  сума витрат - 237,1 млн.грн.
Таким чином,  фінансовий результат складає 58,1 млн.грн.,  з якого
19,5 млн.грн.  було  спрямовано на формування резервного капіталу,
18,5 млн.грн.  - на  нарахування  процентів  на  додаткові  пайові
внески та 20,1 млн.грн. залишилось нерозподіленого доходу.

               II. Недержавне пенсійне забезпечення

     Станом на   1   жовтня   2005  року  Держфінпослуг  погоджено
67 статутів недержавних пенсійних фондів,  до  Державного  реєстру
фінансових установ внесено інформацію про 48 недержавних пенсійних
фондів (з них 38 - відкритих,  7  корпоративних  та  3  професійні
недержавні  пенсійні фонди) та про 35 осіб,  які планують отримати
ліцензію на провадження  діяльності  з  адміністрування  пенсійних
фондів.
     На кінець III кварталу 2005 року шляхом  укладання  пенсійних
контрактів  із  НПФ  "статусу"  вкладника набули 5127 осіб.  Серед
вкладників - 362 юридичні особи (з них 318 вкладників "нових"  НПФ
та   44  юридичні  особи  здійснюють  переукладання  договорів  із
пенсійними фондами,  які перебувають у  стадії  реорганізації)  та
4765  фізичних  осіб,  з яких майже всі (4764 особи) є вкладниками
"нових" НПФ.
     Станом на   01.10.2005   загальна   кількість   учасників  за
укладеними контрактами,  в тому  числі  і  у  НПФ,  які  діяли  до
2005 року,  становила  68641  фізичних  осіб.  З  них  19270  осіб
(28,1%), які є безпосередніми вкладниками,  та 49371 осіб (71,9%),
які  є  учасниками  через  централізованих  вкладників - юридичних
осіб.  У НПФ, які почали діяти в 2005 році, кількість учасників за
укладеними контрактами   становила  39950  фізичних  осіб,  з  них
4978 осіб (12,5%) є безпосередніми вкладниками,  а 34972 (87,5%) -
є учасниками через централізованих вкладників - юридичних осіб.
     Кількість учасників НПФ у порівнянні з I півріччям 2005  року
збільшилася на 13,55%.  На кінець III кварталу кількість учасників
НПФ становить 68641 осіб,  з них 58,2%  (39950  осіб)  -  учасники
"нових"  НПФ.  У  середньому  на  індивідуальному рахунку учасника
пенсійного фонду обліковується 465,5 грн.
     Порівняно з  II  кварталом у III кварталі зростає питома вага
НПФ із кількістю учасників більше 3000 осіб (33,3%) та від 100  до
500 осіб (29,2%) від загальної кількості учасників НПФ.
     Загальна сума пенсійних активів НПФ (включаючи активи "нових"
НПФ  та  НПФ,  які  перебувають  у стадії реорганізації) становить
33805,2 тис.грн.  Найбільша  їх  частка   (62,4%)   розміщена   на
депозитних рахунках банків.
     На рис.  7 ( va317486-06 )  показано  структуру  інвестованих
пенсійних активів    на    суму   27376,2   тис.грн.   При   цьому
21090,0 тис.грн.  (77,04%) розміщені на банківських  депозитах  (в
одному чи декількох банках).
     Враховуючи загальну  тенденцію   до   поступового   зменшення
комерційними  банками  розміру  відсоткових  ставок  на  депозитні
вклади, пенсійні активи розміщені в середньому строком  від  3  до
12 міс.  за депозитними ставками,  розмір яких коливається від 11%
до 18%.  Слід зазначити,  що станом на 30.06.2005  на  банківських
депозитних рахунках   було  розміщено  92,6%  від  загальної  суми
інвестованих активів. Таким чином, частка активів, що розміщена на
банківських депозитних рахунках, поступово зменшується.

             Рис. 7. Структура інвестованих пенсійних
                   активів станом на 01.10.2005
                         ( va317486-06 )

     В облігації підприємств, емітентами яких є резиденти України,
розміщено 3147,3  тис.грн.,  в  акції  українських   емітентів   -
2337,2 тис.грн.  В цінні папери,  дохід за якими гарантовано Радою
міністрів АРК,  місцевими радами вкладено 287,4 тис.грн. В об'єкти
нерухомого майна інвестовано 14,1 тис.грн.,  в банківські метали -
500,2 тис.грн.
     Станом на   01.10.2005   пенсійними  фондами  було  здійснено
пенсійних виплат на суму 1485,2 тис.грн., у т.ч. "старими" фондами
було виплачено у вигляді пенсій 1360,7 тис.грн.  2796 учасникам. З
них:  1) пенсійні виплати, що здійснені на строк більше 20 років -
2303 особам на суму 461,1 тис.грн.;
     2) пенсійні виплати на певну дату (або одноразова пенсія, яка
виплачується,  зокрема  в разі,  якщо сума пенсійних накопичень не
перевищує суму коштів двох державних пенсій учасника,  а  також  у
разі  критичного стану здоров'я,  виїзду за кордон тощо) здійснені
493 особам на суму 899,6 тис.грн.

                     III. Фінансові компанії

     Станом на 1 жовтня 2005 року до Державного реєстру фінансових
установ  внесено  інформацію про 68 фінансових компаній.  Загальні
активи фінансових компаній зросли з  початку  року  на  88%  і  на
1 жовтня  2005 року становили 1610,96 млн.грн.  Протягом 9 місяців
фінансові компанії    надали    фінансових    послуг    на    суму
4819,2 млн.грн. (табл. 2).

                                                        Таблиця 2

              Обсяги наданих фінансовими компаніями
              фінансових послуг за 9 міс. 2005 року

------------------------------------------------------------------
|            Вид фінансової послуги            |    Вартість     |
|                                              |    укладених    |
|                                              |    договорів,   |
|                                              |    млн.грн.     |
|----------------------------------------------+-----------------|
|банківські операції з обміну валют            |     3035,5      |
|----------------------------------------------+-----------------|
|банківські операції з переказу коштів         |      859,6      |
|----------------------------------------------+-----------------|
|залучення фінансових активів фізичних осіб    |      677,2      |
|----------------------------------------------+-----------------|
|залучення фінансових активів юридичних осіб   |      63,8       |
|----------------------------------------------+-----------------|
|послуги факторингу                            |      38,5       |
|----------------------------------------------+-----------------|
|надання позик                                 |      104,3      |
|----------------------------------------------+-----------------|
|надання фінансових кредитів за рахунок власних|      19,3       |
|коштів                                        |                 |
|----------------------------------------------+-----------------|
|надання порук (поручительств)                 |       4,3       |
|----------------------------------------------+-----------------|
|фінансовий лізинг                             |      11,7       |
|----------------------------------------------+-----------------|
|надання гарантій                              |       5,0       |
|----------------------------------------------+-----------------|
|Всього                                        |     4819,2      |
------------------------------------------------------------------

     Крім фінансових компаній, фінансові послуги можуть надаватися
і  юридичними  особами  - суб'єктами господарювання,  які за своїм
правовим статусом не  є  фінансовими  установами.  Обсяги  наданих
фінансових послуг юридичними особами за 9 міс.  2005 року наведено
у табл. 3.

                                                        Таблиця 3

           Обсяги фінансових послуг, наданих юридичними
        особами - суб'єктами господарювання, які за своїм
          правовим статусом не є фінансовими установами,
                       за 9 міс. 2005 року

------------------------------------------------------------------
|            Вид фінансової послуги            |    Вартість     |
|                                              |    укладених    |
|                                              |    договорів,   |
|                                              |    млн.грн.     |
|----------------------------------------------+-----------------|
|фінансовий лізинг                             |      513,8      |
|----------------------------------------------+-----------------|
|поштовий переказ                              |     716,0*      |
|----------------------------------------------+-----------------|
|Всього                                        |     1 229,8     |
------------------------------------------------------------------

---------------
     * інформація тільки за III квартал.

     Близько 80%  послуг  фінансового лізингу надається юридичними
особами.  За 9  місяців  2005  року  було  укладено  983  договори
фінансового лізингу  на  суму  525,5  млн.грн.,  з них фінансовими
компаніями лише 35 договорів на суму 11,7 млн.грн.  Тобто  середня
вартість одного    договору    лізингу,    укладеного   фінансовою
компанією - 334  тис.грн.,  тоді  як  середня  вартість  договору,
укладеного юридичною особою - 542 тис.грн.
     На кінець III кварталу 2005 року обсяг невиконаних  договорів
фінансового лізингу   (портфель  угод  -  4402  договори)  складає
2,4 млрд.грн.   Для   порівняння   кредити,    надані    суб'єктам
господарської  діяльності  банками  України,  станом на 01.10.2005
становлять 98,8 млрд.грн.
     Динаміка вартості  укладених  договорів  протягом кварталу та
невиконаних договорів  на  кінець  кожного  кварталу  наведена  на
рис. 7 ( va317486-06 ).

                  Рис. 7. Розвиток ринку послуг
                  фінансового лізингу в Україні
                         ( va317486-06 )

     Структуру укладених договорів фінансового лізингу за галузями
народного господарства наведено на рис. 8 ( va317486-06 ).

        Рис. 8. Структура укладених договорів фінансового
            лізингу за галузями народного господарства
                         ( va317486-06 )

     Протягом 9 міс.  2005 року фінансові компанії  надали  послуг
факторингу на  суму  38,5 млн.грн.  Динаміка кількості та вартості
укладених договорів факторингу поквартально  наведена  на  рис.  9
( va317486-06 ).

              Рис. 9. Розвиток факторингу в Україні
            (за даними звітності фінансових компаній)
                         ( va317486-06 )

                             Ломбарди

     На 1  жовтня  2005  року  до  Державного  реєстру  фінансових
установ було внесено інформацію про 322 ломбарди.  Загальні активи
ломбардів зросли  з  початку  року на 15%  і на 1 жовтня 2005 року
становили 342,2 млн.грн.
     За 9  місяців  2005  року  ломбарди  під заставу майна видали
2296 тис.  фінансових кредитів на суму 1154,7  млн.грн.  Структура
виданих   ломбардами  протягом  9  місяців  2005  року  фінансових
кредитів за видами застави наведена на рис. 10 ( va317486-06 ).

          Рис. 10. Структура виданих за 9 міс. 2005 року
         ломбардами фінансових кредитів за видами застави
                         ( va317486-06 )

            III. Проблеми, які не вдалося ліквідувати,
              або ті, що виникли у звітному періоді

     1. Визначення   умов  участі  страхових  компаній  у  системі
недержавного пенсійного забезпечення.
     Дане питання  врегульовується  законопроектом  "Про  внесення
змін до Закону України "Про страхування",  що  був  погоджений  на
засіданні  Кабінету  Міністрів  України  від  01.02.2006,  тому  є
необхідним  супроводження   даного   законопроекту   в   Комітетах
Верховної Ради України.

     2. Розрив   в  системі  нагляду  за  недержавними  пенсійними
фондами.
     Відповідно до статті 67 Закону ( 1057-15 ) нагляд та контроль
за діяльністю недержавних пенсійних фондів,  страхових організацій
та   банківських   установ   здійснюється   Державною  комісією  з
регулювання ринків фінансових послуг України, а нагляд та контроль
за  діяльністю  осіб,  що здійснюють управління активами пенсійних
фондів та зберігачів - Державною  комісією  з  цінних  паперів  та
фондового  ринку  в  межах повноважень та в порядку,  передбачених
законодавством.
     Зазначене ускладнює координацію діяльності регулюючих органів
та  створює  передумови  до  послаблення  державного   регулювання
системи  недержавного  пенсійного  забезпечення,  спрямованого  на
збереження пенсійних коштів.
     Можливе вирішення  проблеми - перехід до зосередження нагляду
щодо  діяльності  НПФ  в  одному  регуляторі,  який   буде   нести
відповідальність  за  функціонування  всієї  системи та підготовку
відповідних змін до законів України щодо регулювання інвестиційної
діяльності недержавних пенсійних фондів.

     3. Необхідність   скасування   деяких   видів   обов'язкового
страхування (законопроект N 5272).
     Законопроектом пропонується  внести  зміни  до Закону України
"Про страхування" ( 85/96-ВР ) та ще до 14 законів України з метою
істотного  скорочення  кількості  видів  обов'язкового страхування
внаслідок їх економічної недоцільності та невиправданості.
     В даний   час   проект   Закону   доопрацьовується  Комітетом
Верховної Ради України з питань фінансів і банківської  діяльності
для внесення на розгляд Верховної Ради України в другому читанні.

     4. Заміна    обов'язкового    державного    страхування    на
безпосереднє   здійснення   компенсаційної   виплати    потерпілим
(законопроект N 968).
     Здійснення обов'язкового   державного   страхування    певних
категорій   працівників   (міліції,   посадових  осіб  спеціальних
підрозділів   спеціально   уповноваженого   центрального    органу
виконавчої   влади   з  питань  екології  та  природних  ресурсів,
працівників       прокуратури,       військовослужбовців        та
військовозобов'язаних,   призваних   на  збори,  суддів,  народних
депутатів -  всього  13  видів)  передбачалось  статтею  6  Закону
України  "Про  страхування"  ( 85/96-ВР ) у редакції від 7 березня
1996 року.  Зазначені види були виключені з  Закону  України  "Про
страхування" у редакції від 4 жовтня 2001 року.
     На сьогоднішній   день   механізми    заміни    обов'язкового
державного  страхування  на  компенсаційні  виплати  з  державного
бюджету не запроваджено, а види державного страхування для окремих
категорій   працівників,   які   були  запроваджені  до  прийняття
останньої редакції Закону України "Про страхування" ( 85/96-ВР  ),
продовжують   здійснюватись  на  підставі  відповідних  актів,  що
регулюють питання державного захисту цих категорій працівників.
     Верховна Рада    Постановою   від   29.11.2001   N   2852-III
( 2852-14 ) "Про проект Закону України про внесення змін до деяких
законодавчих  актів  України  з  питань  страхування"  постановила
прийняти законопроект за основу та Комітету Верховної Ради України
з  питань  фінансів  і  банківської діяльності доопрацювати його з
урахуванням пропозицій суб'єктів права законодавчої ініціативи  та
внести на розгляд Верховної Ради України у другому читанні.

     5. Питання  щодо  здійснення  юридичними  особами,  які  не є
фінансовими установами,  діяльності з адміністрування придбання  в
групах,  що  передбачає  залучення  коштів  фізичних  осіб  та/або
юридичних осіб.
     Послуга з  адміністрування придбання в групах,  що передбачає
залучення грошових коштів від фізичних та/або юридичних  осіб,  їх
об'єднання  та  використання  для  придбання товарів цими особами,
відповідає  всім  ознакам  фінансових  послуг,  оскільки  при   її
проведенні    здійснюються   операції   з   фінансовими   активами
(адміністратор  отримує  від  учасників  групи  грошові  кошти  на
підставі  договору),  в  інтересах  третіх осіб (для придбання від
імені учасників групи товарів),  за рахунок цих  осіб  (послуги  з
адміністрування   придбання   в  групах  здійснюється  за  рахунок
учасників  групи),  з  метою  отримання  прибутку   (вказані   дії
передбачають    отримання   адміністратором   доходу   у   вигляді
обов'язкових адміністративних платежів).
     Водночас така  послуга  не  може  бути  віднесена до жодної з
фінансових послуг,  наведених  у  пунктах  1-11   частини   першої
статті 4   Закону  України  "Про  фінансові  послуги  та  державне
регулювання  ринків  фінансових  послуг"  (  2664-14  ),   та   не
регулюється   спеціальним  законодавством.  Отже,  адміністрування
придбання в групах може бути визнане окремою  фінансовою  послугою
відповідно  до  пункту  12 частини першої статті 4 цього Закону як
інші операції,  які відповідають критеріям,  визначеним у пункті 5
частини першої статті 1 згаданого Закону.
     У зв'язку з тим,  що послуга з  адміністрування  придбання  в
групах   за   своїми   ознаками  є  фінансовою  послугою,  але  не
регулюється  спеціальним  законодавством,  на  даний   час   існує
прогалина   в   законодавстві   стосовно   визнання  цієї  послуги
фінансовою,  її  відповідного  регулювання  та  ліцензування   для
створення  правових  основ  щодо захисту інтересів споживачів цієї
послуги. У 2005 році Держфінпослуг було прийнято розпорядження про
віднесення  операцій  з  адміністрування  придбання  в  групах  до
фінансових  послуг  та  затвердження  Положення   про   здійснення
діяльності з адміністрування придбання в групах. Проте в державній
реєстрації цього  Положення  Міністерством  юстиції  України  було
відмовлено.  Рішення  про  відмову  в  державній  реєстрації  було
оскаржено до Кабінету Міністрів України. На даний час відповіді не
отримано.
     До Держфінпослуг продовжують надходити  звернення  та  скарги
фізичних та юридичних осіб, запити органів влади щодо врегулювання
такої діяльності в Україні.

     6. Переведення оподаткування страхової діяльності податком на
прибуток на загальних засадах.
     Відсутність податку  на   прибуток   у   страховому   секторі
призводить  до  податкового  арбітражу  -  переведення  доходів із
секторів з вищим податковим тиском в сектор  страхування,  де  він
значно  нижчий.  Відповідно зменшується сума податкових надходжень
до бюджету з реального сектора економіки,  спотворюється структура
страхування в Україні,  значні обсяги коштів виводяться за її межі
за операціями схемного перестрахування. Держфінпослуг на виконання
підпункту  4 пункту 1 Плану заходів щодо поліпшення інвестиційного
клімату в Україні,  затвердженого Указом  Президента  України  від
24.11.2005  N  1648  (  1648/2005 ) "Про рішення Ради національної
безпеки і оборони України від 29 червня 2005 року "Про заходи щодо
поліпшення інвестиційного клімату в Україні" та від 28 жовтня 2005
року "Про заходи утвердження гарантій та  підвищення  ефективності
захисту   права  власності  в  Україні"  (далі  -  План  заходів),
підготувала та погодила своїм розпорядженням від 14.12.2005 N 5118
проект  Закону  України  "Про внесення змін до Закону України "Про
оподаткування прибутку підприємств" щодо  оподаткування  страхової
діяльності".     Законопроектом     передбачається     переведення
оподаткування  страхової  діяльності  податком  на   прибуток   на
загальних засадах.
     Зазначений законопроект  був  наданий  Міністерству   юстиції
України  як  головному  виконавцю  за  підпунктом 4 пункту 1 Плану
заходів (  1648/2005  ).  Законопроект  розглядався  на  засіданні
робочої  групи  20  грудня  2005  року,  до  складу  якої  входили
представники Міністерства юстиції України,  Міністерства  фінансів
України,    Державної    податкової   адміністрації   України   та
Держфінпослуг.

     7. Врегулювання питань, пов'язаних із введенням обов'язкового
рейтингування.
     З прийняттям Закону України  "Про  внесення  змін  до  деяких
законодавчих актів  України"  від  15  грудня  2005 року N 3201-IV
( 3201-15 ) вступили  в  силу  додаткові  обмеження  інвестиційної
діяльності з пенсійними активами НПФ, зокрема в об'єкти (фінансові
інструменти),  кредитний рейтинг  яких  не  визначено  Рейтинговим
агентством  або  кредитний  рейтинг яких відповідає спекулятивному
рівню за Національною шкалою,  визначеною законодавством  України.
Цим   Законом   також   внесено   зміни  до  Закону  України  "Про
страхування" ( 85/96-ВР ) стосовно вимог до  банківської  установи
та  цінних  паперів,  емітованих  в  Україні,  в  які  можуть бути
розміщені кошти страхових резервів.  Такий підхід  значно  обмежує
страховиків в частині розміщення коштів страхових резервів.
     Через обмежену  кількість  установ,  які  пройшли   процедуру
рейтингування  в  уповноваженому рейтинговому агентстві (одному на
Україні)  та  отримали  кредитний  рейтинг  інвестиційного  рівня,
утворюється монополізація ринку, що призводить до заниження ставок
по банківських депозитах.
     Таким чином, питання терміново потребує прийняття відповідних
рішень та внесення змін до законодавства.

     8. Розробка       та       впровадження       автоматизованої
інформаційно-аналітичної   системи  прийому,  обробки  та  аналізу
звітності суб'єктів недержавного пенсійного  забезпечення,  що  на
сьогодні гальмується через відсутність фінансування таких робіт.

                IV. Пропозиції до проекту рішення
             Кабінету Міністрів України з реалізації
            соціально-економічної політики у 2006 році

------------------------------------------------------------------
|N|    Завдання на   |Заходи, спрямовані|Відповідальний | Термін |
| |     2006 рік     |   на вирішення   |  виконавець   |(місяць |
| |                  |     завдання     |               |2006 р.)|
|-+------------------+------------------+---------------+--------|
|1|Сприяти участі    |Розробка проекту  |Держфінпослуг  |Листопад|
| |Держфінпослуг у   |постанови Кабінету|МЗС            |  2006  |
| |Міжнародній       |Міністрів України,|Мінфін         |  року  |
| |асоціації органів |що щодо участі    |Мінекономіки   |        |
| |страхового нагляду|Держфінпослуг у   |Мін'юст        |        |
| |(IAIS) та         |Міжнародній       |               |        |
| |Міжнародній       |асоціації органів |               |        |
| |асоціації органів |страхового нагляду|               |        |
| |нагляду за        |(IAIS) та         |               |        |
| |недержавними      |Міжнародній       |               |        |
| |пенсійними (IOPS) |асоціації органів |               |        |
| |та фінансування   |нагляду за        |               |        |
| |такої участі.     |недержавними      |               |        |
| |                  |пенсійними (IOPS) |               |        |
| |                  |та фінансування   |               |        |
| |                  |такої участі      |               |        |
|-+------------------+------------------+---------------+--------|
|2|Запровадити в     |Розробка проекту  |Держфінпослуг  |Березень|
| |Україні систему   |розпорядження     |Мінфін         |  2006  |
| |кредитної         |Кабінету Міністрів|Мінекономіки   |  року  |
| |кооперації        |України щодо      |Мін'юст        |        |
| |                  |затвердження      |               |        |
| |                  |концептуальної    |               |        |
| |                  |моделі розвитку   |               |        |
| |                  |системи кредитної |               |        |
| |                  |кооперації, в тому|               |        |
| |                  |числі у сільській |               |        |
| |                  |місцевості        |               |        |
|-+------------------+------------------+---------------+--------|
|3|Підготовка        |Розробка проекту  |Держфінпослуг  | Травень|
| |концептуальних    |розпорядження     |Мінекономіки   |  2006  |
| |підходів у        |Кабінету Міністрів|Мінфін         |  року  |
| |розвитку          |України щодо      |ДПА            |        |
| |фінансового       |концепції розвитку|Мінтрансзв'язку|        |
| |лізингу в Україні |ринку фінансового |Мін'юст        |        |
| |                  |лізингу в Україні |               |        |
|-+------------------+------------------+---------------+--------|
|4|Удосконалення     |Розробка проекту  |Держфінпослуг  | Грудень|
| |функціонування    |розпорядження     |НБУ            |  2006  |
| |ринку             |Кабінету Міністрів|ДКЦПФР         |  року  |
| |небанківських     |України щодо      |               |        |
| |фінансових послуг |стратегії розвитку|               |        |
| |                  |ринків фінансових |               |        |
| |                  |послуг на період  |               |        |
| |                  |до 2015 року      |               |        |
|-+------------------+------------------+---------------+--------|
|5|Імплементація     |Розробка проекту  |Держфінпослуг  |Листопад|
| |положень acquis   |Закону України    |Мінекономіки   |  2006  |
| |communautaire у   |"Про внесення змін|Мінфін         |  року  |
| |сфері фінансових  |до деяких         |Мін'юст        |        |
| |послуг.           |законодавчих актів|               |        |
| |Адаптація         |України" (щодо    |               |        |
| |законодавства у   |черговості        |               |        |
| |частині правового |задоволення вимог |               |        |
| |регулювання       |страхувальників в |               |        |
| |страхування       |разі ліквідації   |               |        |
| |                  |страховика)       |               |        |
|-+------------------+------------------+---------------+--------|
|6|Врегулювання      |Розробка проекту  |Держфінпослуг  | Грудень|
| |відносин у сфері  |Закону України    |Мінфін         |  2006  |
| |страхування, які  |"Про внесення змін|Мінекономіки   |  року  |
| |потребують        |до Закону України |Держпідприєм-  |        |
| |правового         |"Про страхування" |ництво         |        |
| |забезпечення, а   |(нова редакція)"  |Мін'юст        |        |
| |також наближення  |                  |               |        |
| |страхового        |                  |               |        |
| |законодавства до  |                  |               |        |
| |законодавства     |                  |               |        |
| |Європейського     |                  |               |        |
| |Союзу з           |                  |               |        |
| |урахуванням також |                  |               |        |
| |Принципів та      |                  |               |        |
| |стандартів        |                  |               |        |
| |Міжнародної       |                  |               |        |
| |асоціації органів |                  |               |        |
| |нагляду за        |                  |               |        |
| |страховою         |                  |               |        |
| |діяльністю        |                  |               |        |
|-+------------------+------------------+---------------+--------|
|7|Імплементація     |Розробка проекту  |Держфінпослуг  | Грудень|
| |положень acquis   |Закону України    |Мінекономіки   |  2006  |
| |communautaire у   |"Про внесення змін|Мінфін         |  року  |
| |сфері             |до деяких         |Мін'юст        |        |
| |законодавства про |законодавчих актів|Держпідприєм-  |        |
| |компанії.         |України" (щодо    |ництво         |        |
| |Адаптація         |корпоративного    |ДКЦПФР         |        |
| |законодавства у   |управління та     |НБУ (за згодою)|        |
| |частині правового |розкриття         |               |        |
| |регулювання       |інформації)       |               |        |
| |діяльності        |                  |               |        |
| |господарських     |                  |               |        |
| |товариств         |                  |               |        |
|-+------------------+------------------+---------------+--------|
|8|Врегулювання      |Розробка проекту  |Держфінпослуг  | Грудень|
| |питання щодо      |Закону України    |ДКЦПФР         |  2006  |
| |заборони залучення|"Про внесення змін|Мін'юст        |  року  |
| |коштів фізичних   |до деяких законів |               |        |
| |осіб установами,  |України" (щодо    |               |        |
| |які не мають права|заборони залучення|               |        |
| |провадити         |коштів фізичних   |               |        |
| |діяльність з      |осіб установами,  |               |        |
| |надання фінансових|які не мають права|               |        |
| |послуг на         |провадити         |               |        |
| |території України |діяльність з      |               |        |
| |                  |надання фінансових|               |        |
| |                  |послуг на         |               |        |
| |                  |території України)|               |        |
|-+------------------+------------------+---------------+--------|
|9|Врегулювання      |Розробка проекту  |Держфінпослуг  | Грудень|
| |координації       |Закону України    |ДКЦПФР         |  2006  |
| |діяльності        |"Про внесення змін|Мін'юст        |  року  |
| |регулюючих органів|до деяких законів |               |        |
| |з метою           |України" (щодо    |               |        |
| |запобігання       |регулювання       |               |        |
| |створенню         |інвестиційної     |               |        |
| |передумов         |діяльності        |               |        |
| |до послаблення    |недержавних       |               |        |
| |державного        |пенсійних фондів) |               |        |
| |регулювання       |                  |               |        |
| |системи           |                  |               |        |
| |недержавного      |                  |               |        |
| |пенсійного        |                  |               |        |
| |забезпечення      |                  |               |        |
------------------------------------------------------------------