ДЕРЖАВНЕ КАЗНАЧЕЙСТВО УКРАЇНИ

                             Л И С Т

                   11.08.2004  N 26-06/138-6929

                                      Управлінням Державного
                                      казначейства України в
                                      Автономній Республіці Крим,
                                      областях, містах Києві та
                                      Севастополі


       Щодо надання роз'яснень з деяких питань застосування
            законодавства у сфері державних закупівель


     На чисельні    запити   територіальних   органів   Державного
казначейства  України  щодо  законодавства   у   сфері   державних
закупівель  Відділ  державних  закупівель  Державного казначейства
України узагальнив офіційні роз'яснення Міністерства економіки  та
з  питань  європейської  інтеграції  України  та  надсилає  їх для
використання в роботі.

     1. Щодо  застосування  Закону  України  при  закупівлі  житла
окремим   категоріям   громадян   на   умовах  дольової  участі  у
будівництві та придбанні житла.
     Згідно з законодавством договір на виконання робіт передбачає
обов'язок замовника робіт щодо  затвердження  проектно-кошторисної
документації,  фінансування  виконаних  обсягів  робіт на підставі
підтверджуючих документів,  надання матеріалів для виконання робіт
(якщо  іншого  не  передбачено  договором) тощо.  Оскільки дольова
участь  як  спосіб  фінансування  будівництва  житла  за   рахунок
бюджетних   коштів  передбачає  укладення  відповідного  договору,
згідно з яким співінвестор (дольовий  учасник)  перераховує  кошти
для  отримання  у  власність  житла з визначенням його вартості та
технічних параметрів після  закінчення  робіт,  дана  операція  не
містить  ознак закупівлі робіт та не передбачає укладення договору
саме на виконання робіт (здійснення будівництва на замовлення).
     Таким чином, інвестування бюджетних коштів на умовах дольової
(пайової) участі у будівництві житла є закупівлею товару.
     Водночас, постановою    Кабінету    Міністрів   України   від
02.10.2003 N 1550 ( 1550-2003-п )  ніяких  особливостей  придбання
житла  для  певних  категорій  громадян  у  контексті застосування
законодавства щодо державних закупівель не встановлено.  Натомість
п.  10 Порядку, затвердженого вказаною постановою, встановлено, що
будівництво (придбання)  житла  за  рахунок  коштів  зазначеної  у
пункті  1  цього  Порядку субвенції здійснюється згідно із Законом
України "Про закупівлю товарів,  робіт і послуг за державні кошти"
( 1490-14 ).
     Виходячи з викладеного,  придбання житла для певних категорій
громадян  за  рахунок коштів і у порядку,  встановлених постановою
Кабінету Міністрів України від 02.10.2003 N 1550 ( 1550-2003-п  ),
здійснюється  відповідно до Закону України "Про закупівлю товарів,
робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 ),  при цьому  у  разі
застосування   механізму   інвестиційного   фінансування  (пайової
участі) предметом закупівлі є житло як товар.

     2. Щодо   необхідності   проведення    процедур    закупівель
суб'єктами малого підприємництва - переможцями конкурсів.
     Закон України "Про  закупівлю  товарів,  робіт  і  послуг  за
державні  кошти"  (  1490-14  )  регламентує  здійснення придбання
товарів,  робіт  і  послуг   за   рахунок   державних   коштів   у
встановленому  цим  Законом  порядку.  Виходячи  з  цього,  відбір
соціально    спрямованих    бізнес-проектів    суб'єктів    малого
підприємництва не є державною закупівлею у контексті цього Закону.
     Водночас статтею 8 Закону  України  "Про  державну  підтримку
малого   підприємництва"  (  2063-14  )  передбачено  затвердження
Кабінетом Міністрів України  положення  про  проведення  конкурсів
проектів  по  реалізації  Національної  програми сприяння розвитку
малого підприємництва в Україні.  Однак  на  даний  момент  такого
положення немає. У зв'язку з цим, умови проведення конкурсу можуть
бути визначені у  даному  випадку  місцевими  органами  виконавчої
влади  та  органами  місцевого  самоврядування  в  частині  коштів
місцевих бюджетів.
     З метою  ефективного використання бюджетних коштів відповідно
до  законодавства  доцільно  передбачити  на  етапі   фінансування
вказаних  бізнес-проектів  здійснення  закупівлі  товарів  (робіт,
послуг),  необхідних для реалізації проектів,  тендерним комітетом
місцевого    органу   виконавчої   влади   чи   органу   місцевого
самоврядування  в  інтересах  суб'єктів  малого  підприємництва  -
переможців  конкурсів.  Така закупівля здійснюється за процедурами
та  у  порядку,  встановленому  Законом  України  "Про   закупівлю
товарів,  робіт  і  послуг  за  державні  кошти"  ( 1490-14 ).  За
результатами  таких  закупівель   може   укладатися   тристоронній
договір,  де  замовник  (місцевий  орган виконавчої влади чи орган
місцевого  самоврядування),  що  діє   в   інтересах   платника/ів
(суб'єкти   малого   підприємництва   -  переможці  конкурсів)  та
постачальник/ки (переможці процедур закупівель).
     Вказаний механізм  слід зазначати у конкурсних умовах відбору
бізнес-проектів суб'єктів малого підприємництва.
     Враховуючи вищезазначене,  при  здійсненні  видатків органами
місцевого   самоврядування   в    інтересах    суб'єктів    малого
підприємництва  територіальними  органами  Державного казначейства
подаються документи відповідно  до  пункту  2  постанови  Кабінету
Міністрів  України  від  27.09.2000  N  1469  ( 1469-2000-п ) "Про
організаційні  заходи  щодо   функціонування   системи   державних
закупівель".

 В. о. Голови                                           Н.П.Пашина