ДЕРЖАВНА КОМІСІЯ З ЦІННИХ ПАПЕРІВ ТА ФОНДОВОГО РИНКУ

                          Р І Ш Е Н Н Я

                        18.04.2006  N 279


         Щодо звіту про роботу Консультаційно-експертної
             ради Державної комісії з цінних паперів
                  та фондового ринку в 2005 році


     Відповідно до плану роботи Комісії на 2006 рік, затвердженого
рішенням Комісії від 14.02.06 р.  N 83,  Державна комісія з цінних
паперів та фондового ринку В И Р І Ш И Л А:

     1. Звіт про роботу Консультаційно-експертної  ради  Державної
комісії  з  цінних паперів та фондового ринку в 2005 році взяти до
відома (додається).

     2. Керівнику  апарату  Комісії  М.Непрану  опублікувати  Звіт
Консультаційно-експертної   ради   відповідно   до   законодавства
України.

     3. Контроль за виконанням цього рішення залишаю за собою.

 Голова Комісії                                            А.Балюк

                                      Протокол засідання Комісії
                                      від 18 квітня 2006 р. N 12


                                      ЗАТВЕРДЖЕНО
                                      Рішення Державної комісії
                                      з цінних паперів
                                      та фондового ринку
                                      18.04.2006  N 279


                               ЗВІТ
               про роботу Консультаційно-експертної
             ради Державної комісії з цінних паперів
                  та фондового ринку в 2005 році


                 Розділ 1. Організація діяльності
              Консультаційно-експертної ради Комісії

     Консультаційно-експертна рада   Державної  комісії  з  цінних
паперів та фондового ринку (далі - КЕР)  здійснювала  свою  роботу
згідно з рішенням Комісії від 10.09.2002 р.  N 248 ( vr248312-02 )
та від 29.10.2002 р. N 340 ( vr340312-02 ), якими було затверджено
Положення про КЕР та склад КЕР.

     Головою КЕР  було  призначено Бурмаку М.О.  - члена Державної
комісії з цінних паперів та фондового ринку.

     Співголовою КЕР було призначено Отченаша  А.А.  -  президента
фінансової  групи  "Автоальянс",  члена ради Української асоціації
інвестиційного бізнесу.

     Секретарем КЕР було призначено  Харламова  П.П.  -  головного
спеціаліста  секретаріату  Координаційної  ради  при  Президентові
України з питань функціонування ринку цінних паперів в Україні

     Порядок роботи КЕР, її органів та посадових осіб визначається
Положенням  про  Консультаційно-експертну раду Державної комісії з
цінних паперів та фондового  ринку,  (зі  змінами),  затвердженого
рішенням Комісії  від  10.09.2002  р.,  N  248 ( vr248312-02 ).  У
2004 році були внесені зміни до  Положення,  затверджені  рішенням
Комісії від  01.12.2004  р.,  N  502.  Склад КЕР затверджено також
відповідним рішенням   Комісії   від   29.10.2002   р.,   N    340
( vr340312-02  ),  а  зміни у складі Ради затверджені відповідними
рішеннями Комісії від 29.09.2004 р.,  N 422,  від  13.10.2004  р.,
N 449,  від  01.12.2004  р.,  N  502,  від  15.12.2004  р.,  N 558
( v0558312-04 ),  від  23.02.2005 р.,  N 76,  від   02.03.2005 р.,
N 103, від 16.03.2005 р., N 120.

     Порядок скликання і проведення засідань КЕР, роботи її секцій
та іншу діяльність встановлює Регламент КЕР, затверджений рішенням
Ради від 18.12.2002 р.

     У складі  КЕР  працюють  такі секції:  правового забезпечення
розвитку  фондового  ринку  та  з  питань   інтеграції;   розвитку
інфраструктури    фондового    ринку;    розвитку   корпоративного
управління; інституціональних інвесторів (Додаток N 1).

          Розділ 2. Діяльність Консультаційно-експертної
                           ради Комісії

     У 2005 році було проведено дев'ять засідань КЕР.
     На засіданнях  КЕР  розглядалися  наступні  питання:   проект
Закону   України   "Про  внесення  змін  до  Закону  України  "Про
Національну депозитарну систему та особливості електронного  обігу
цінних паперів в Україні"; проект Положення про порядок реєстрації
випуску іпотечних сертифікатів та інформації  про  їх  випуск,  що
випускаються  в бездокументарній формі;  проект Концепції розвитку
фондового ринку України на 2005-20010 роки  у  контексті  Програми
діяльності  Уряду  "Назустріч людям" ( n0001120-05 );  заходи щодо
розвитку організованого фондового ринку в Україні;  участь  КЕР  у
реалізації  Закону  України  "Про  засади  державної  регуляторної
політики  у  сфері  господарської  діяльності"  (  1160-15  )   та
адаптації законодавства    України    до    директиви   2004/39/ЄС
( 994_586 ) від 21.04.2004 р."Про ринки фінансових  інструментів";
хід  реалізації  Державної  програми  розвитку НДС ( 1707-2004-п )
в  Україні; діяльність фондових бірж як саморегулівних організацій
на  фондовому  ринку;  рекомендації  УАІБ щодо розвитку інститутів
спільного   інвестування  та  пенсійних  фондів  (за  результатами
щорічної  конференції);  проекту  Закону  України  "Про акціонерні
товариства";  внесення  змін  та  доповнень  до  Правил здійснення
торговцями  цінними  паперами комерційної та комісійної діяльності
по  цінних  паперах  (  z0743-96  );  проект Положення про порядок
ведення   реєстрів   власників  іменних  цінних  паперів;  проекту
Положення  про  функціонування  фондових  бірж;  нових  механізмів
ліцензування учасників фондового ринку; основних напрямів розвитку
ринку   цінних   паперів;  внесення  змін  до  нормативно-правових
документів  Комісії, які регулюють діяльність інвестиційних фондів
та взаємних фондів інвестиційних компаній та інші питання.

     Члени КЕР вважали за доцільне  підпорядкувати  роботу  КЕР  у
2005 році головній меті: створенню законодавчих умов для залучення
інвестицій  в  економіку  України  через   фондовий   ринок.   Для
забезпечення   системної  роботи  в  цьому  напрямі  пропонувалось
розробити комплексну програму "Захист  прав  інвесторів  на  ринку
цінних паперів" та провести конференцію з її обговорення за участю
представників  учасників  ринку,  комітетів  Верховної   Ради   та
міжнародних інвесторів.

     На засіданні КЕР розглядався проект Закону "Про внесення змін
до  Закону  України  "Про  Національну  депозитарну   систему   та
особливості  електронного  обігу  цінних паперів в Україні".  Було
зазначено,  що  законопроект  потрібно  узгодити  з   принциповими
положеннями  Державної програми розвитку Національної депозитарної
системи ( 1707-2004-п ).  До  таких  положень,  які  повністю  або
частково   не  враховані  в  цьому  проекті  Закону,  відносяться:
створення в  небанківському  фінансовому  секторі  спеціалізованих
депозитарних  установ  (СДУ)  -  юридичних осіб,  які б поєднували
функції реєстратора та зберігача цінних паперів,  обслуговували як
емітентів,   так  і  власників  цінних  паперів,  мали  нормативно
забезпечені  інформаційні,  технологічні  та  юридичні  зв'язки  з
центральним  депозитарієм  та  працювали  в  єдиній системі обліку
цінних паперів,  у тому числі як прав власності на  цінні  папери,
так  і  прав  за цінними паперами;  передача функцій депозитарного
обліку державних цінних паперів від  Національного  банку  України
центральному  депозитарію;  формування  в  структурі  центрального
депозитарію  центрального  реєстру   власників   цінних   паперів,
центрального  сховища  документарних цінних паперів та центральної
розрахунково-клірингової палати.

     Є декілька шляхів удосконалення законодавства про Національну
депозитарну  систему.  Перший  - внести принципові зміни до закону
України,  зберігаючи його структуру і контекст. У цьому разі зміни
не  потрібно  узгоджувати  з  редакцією  нового  закону "Про цінні
папери та фондовий ринок" чи "Про ринки фінансових  інструментів".
Це буде наступним кроком розвитку законодавства,  який триватиме у
подальшому.  Другий - доопрацювати  редакцію  нового  закону  "Про
цінні  папери  та  фондовий  ринок"  таким  чином,  щоб закон "Про
Національну депозитарну систему та особливості електронного  обігу
цінних  паперів  в  Україні"  ( 710/97-ВР ) перетворився на розділ
закону "Про цінні папери та фондовий ринок". Це дозволить уникнути
технологічних  проблем узгодження двох законів.  За умов розуміння
необхідності швидкого адаптування  законодавства  до  директив  ЄС
такий  закон  доцільно  розробляти  як закон "Про ринки фінансових
інструментів",  додавши розділ відносно державного регулювання,  а
також   відобразивши   всі   законодавчі   новели  щодо  строкових
фінансових інструментів.  Однак,  це буде вимагати більшого часу і
ухвалення  закону  можливе у 2006 р.  Третій шлях - розробити нову
редакцію  закону   "Про   Національну   депозитарну   систему   та
особливості  електронного обігу цінних паперів в Україні" в новому
форматі,  узгодивши її з новою редакцією закону "Про цінні  папери
та  фондовий ринок".  Потрібно зробити остаточний вибір між трьома
варіантами підготовки законопроектів, щоб запобігти втрати часу на
їх розгляд та прийняття.

     На засіданні  Ради  також  був схвалений проект Положення про
порядок реєстрації випуску іпотечних  сертифікатів  та  інформації
про їх випуск,  що випускаються в бездокументарній формі,  який не
отримав зауважень від членів КЕР.

     Виконуючи Закон України "Про  засади  державної  регуляторної
політики  у  сфері господарської діяльності" ( 1160-15 ),  Комісія
розміщує проекти регуляторних актів на своєму сайті.  У 2004  році
Комісія  входила  до числа державних органів,  що найбільш активно
оприлюднювала  проекти  регуляторних  актів,  поступаючись  тільки
Державній   податковій   адміністрації.  Зараз  на  сайті  Комісії
оприлюднені 53  проекти  регуляторних  актів,  багато  з  них  вже
прийняті. Разом із цим, в процесі підготовки регуляторних актів не
всі  вони  були  оприлюднені.  Так,  наприклад,  одне  з  найбільш
резонансних   рішень   "Про  запровадження  системи  обов'язкового
рейтингування суб'єктів та  інструментів  фондового  ринку"  перед
затвердженням не оприлюднювалось та не обговорювалось на засіданні
КЕР, що викликало негативну оцінку учасників фондового ринку. Роль
КЕР  в  аналізі  регуляторного  впливу  кожного  нормативного акта
Комісії має значно зрости.  Враховуючи  це,  доцільно  вносити  до
порядку   денного   чергового   засідання  КЕР  всі  нові  проекти
регуляторних актів Комісії,  які з'явились на її офіційному  сайті
за період, починаючи з дати попереднього засідання Ради.

     На засіданні  КЕР  повторно розглянула питання щодо адаптації
законодавства  України  до  директиви  ЄС  "Про  ринки  фінансових
послуг"  (  994_586  ).  Відповідно до рішення Ради,  фахівці ПФТС
підготували  перелік  законодавчих  та   нормативних   актів,   що
потребують  адаптації до цієї директиви.  До переліку було внесено
законопроект "Про цінні папери та фондовий ринок" (в частині видів
цінних  паперів та правових засад діяльності професійних учасників
ринку);  законопроект "Про  строкові  фінансові  інструменти"("Про
похідні цінні папери") (в частині переліку та правових засад обігу
строкових фінансових інструментів);  проект нової редакції  Закону
"Про  Національну  депозитарну систему та особливості електронного
обігу цінних паперів в Україні"  (в  частині  регулювання  питання
здійснення  розрахунків  за  угодами,  що  укладаються  з  цінними
паперами); Ліцензійні умови впровадження професійної діяльності на
ринку цінних   паперів   (   za318-01,   z0318-01   )  (в  частині
встановлення  для  професійних  учасників  ринку   умов   допуску,
проведення  та  припинення  діяльності  на  ринку);  Положення про
регулювання діяльності фондових бірж та  торговельно-інформаційних
систем  ( z0020-97 ) (в частині встановлення вимог щодо діяльності
організаторів торгівлі);  Правила  здійснення  торговцями  цінними
паперами комерційної  та  комісійної  діяльності по цінних паперах
( z0743-96 ) (в частині встановлення вимог до діяльності торговців
цінними     паперами);    Положення    про    порядок    складання
адміністративних даних щодо діяльності торговців цінними  паперами
та  подання  відповідних  документів  до  Комісії  ( z1122-04 ) (в
частині  встановлення  вимог  щодо  звітування  торговцями  цінних
паперів);  Положення  про подання адміністративних даних фондовими
біржами та торговельно-інформаційними системами (  z0696-02  )  (в
частині   встановлення   вимог   щодо   звітування  організаторами
торгівлі);  Положення  про   надання   регулярної   та   особливої
інформації     відкритими     акціонерними     товариствами     та
підприємствами-емітентами  облігацій  (  z0431-98  )  (в   частині
встановлення   умов  оприлюднення  емітентами  інформації).  Даний
перелік є відкритим і може бути розширений.

     Члени КЕР зауважили,  що крім  вказаної  директиви,  доцільно
розглянути  ще  кілька  документів  ЄС,  які стосуються фінансових
ринків,  а  також  врахувати   позитивний   досвід   законодавчого
регулювання  інших  країн світу.  За результатами обговорення було
прийнято рішення запропонувати  Комісії  розробити  та  затвердити
план   заходів   щодо   адаптації  вітчизняного  законодавства  до
законодавства Європейського Союзу.

     У Комісії створено робочу групу з розробки концепції розвитку
фондового  ринку  на найближчі роки.  Зважуючи на те,  що програма
Уряду включає ряд концептуальних позицій щодо  розвитку  фондового
ринку,  які  вимагають  деталізації  і які можуть бути покладені в
основу концепції розвитку фондового  ринку  України  на  2005-2010
роки. Насамперед, це захист прав інвесторів.

     У правовій  площині  ця  проблема  може бути розв'язана двома
шляхами.

     Перший шлях  -  прийняття  Закону  України  "Про   акціонерні
товариства",  з  тексту  якого доцільно вилучити поняття щодо ЗАТ,
акції яких за своєю суттю  не  є  ринковим  інструментом  і  не  є
об'єктом  регулювання  Комісії.  Другий шлях - внесення термінових
змін до Закону України "Про господарські товариства" ( 1576-12 ) з
метою запобігання корпоративних конфліктів. Поряд із цим, доцільно
розпочати розробку закону "Про публічні акціонерні компанії".

     Наступним напрямом є удосконалення правових засад випуску  та
обігу цінних паперів і деривативів.  Правові засади функціонування
фондового ринку застаріли і не відповідають його  сучасному  стану
та  вимогам  розвитку фондового ринку.  Сьогодні є унікальний шанс
прийняти новий закон "Про  ринки  фінансових  інструментів",  який
скасував  би дію чинних законів та встановив би чіткі та зрозумілі
правові засади функціонування фондового ринку  на  основі  досвіду
інших країн, в першу чергу, країн ЄС.

     Необхідно сприяти   запровадженню   нових   інструментів   та
поліпшенню  їх  інвестиційних  характеристик.  На  ринку   повинні
з'явитись  акції  ВАТ  та публічних компаній,  державні облігації,
муніципальні  облігації,  іпотечні   сертифікати   та   облігації,
опціони, ф'ючерси, свопи, форвардні угоди тощо.

     Особливої уваги  потребує питання інституціалізації фондового
ринку.  Однією  з  пріоритетних  задач  є  перетворення  торговців
цінними  паперами  небанківського  сектора  в  повнофункціональні,
фінансово  стійкі  інститути,  що  надаватимуть  широкий   перелік
фінансових послуг.

     Іншими кроками  мають  бути розробка та прийняття закону "Про
інвестиційні компанії та інвестиційні банки",  підвищення вимог до
організаторів  торгівлі  стосовно  щорічного  мінімального  обсягу
торгів тощо.  Беззаперечними складовими нового напряму в  розвитку
ринку  цінних  паперів  -  це  можливість функціонування в Україні
тільки  одного  Центрального   депозитарію   цінних   паперів   та
ліквідація  поділу  випусків  цінних  паперів  на  документарні та
бездокументарні.  Доцільно передбачити існування в  небанківському
фінансовому   секторі   спеціалізованих   депозитарних  установ  -
юридичних осіб,  які б поєднували функції існуючих реєстраторів та
зберігачів  цінних  паперів,  обслуговували  як  емітентів,  так і
власників цінних паперів, мали нормативно забезпечені інформаційні
технологічні  та  юридичні  зв'язки  з центральним депозитарієм та
працювали в єдиній системі обліку цінних паперів,  в тому числі як
прав власності на цінні папери, так і прав за цінними паперами.

     На засіданні КЕР були розглянуті шляхи розвитку законодавства
про фінансові інструменти.  У березні 2005 року Комітет  з  питань
фінансів  і  банківської діяльності Верховної Ради України схвалив
законопроект "Про  внесення  змін  до  деяких  законодавчих  актів
України".   Ним  передбачалось  внесення  змін  до  Господарського
кодексу України ( 436-15 ),  Законів "Про цінні папери  і  фондову
біржу" ( 1201-12 ), "Про державне регулювання ринку цінних паперів
в Україні" ( 448/96-ВР ).  В цьому документі вперше у  вітчизняній
практиці з'явився термін "фінансові інструменти",  що є позитивним
напрямом.  Прийняття нових Цивільного ( 435-15 ) та Господарського
(  436-15  )  кодексів  України  не  покращили  ситуацію  в  сфері
регулювання  фондового  ринку.  При цьому з'явилися нові різновиди
фінансових   інструментів   -   заставні,   іпотечні  сертифікати,
сертифікати  участі  у  фондах  операцій  з  нерухомістю та фондах
фінансування  будівництва які названі цінними паперами. Найближчим
часом  можуть  бути  запроваджені  складські свідоцтва та іпотечні
облігації.  Однак,  до  цього  часу не вирішено основне завдання -
впорядкування  цінних паперів, їх поділ на емісійні та неемісійні.
Крім  того,  необхідно  починати  роботу  щодо  розвитку строкових
фінансових   інструментів   і  Комісія  має  стимулювати  розробку
відповідного  законопроекту.  В  Росії  запроваджується  новий вид
фінансових  інструментів,  так  звані  "структурні  продукти", які
можуть   бути  цікавими  й  для  ринку  України.  Все  це  вимагає
запровадження нових правил, які існують у світовій практиці.

     Проаналізувавши проблемні питання реєстраторської діяльності,
члени   Ради   рекомендували   Комісії  наступне:  утриматись  від
затвердження Порядку та умов ведення  реєстрів  власників  іменних
цінних  паперів,  яким  вносяться  зміни  до Положення про порядок
ведення реєстрів власників іменних  цінних  паперів,  затверджених
рішенням ДКЦПФР віл 26.05.98 р.  N 60 ( vr060312-98 ),  й прийняти
зміни та доповнення до цього Положення на  основі  нової  редакції
документа,  яка підготовлена ПАРД;  застосувати аналогічний підхід
щодо  внесення  змін  до  Положення  про  депозитарну  діяльність,
затвердженого рішенням   Комісії   від   26.05.1998   р.,   N   61
( vr061312-98 );  вирішити проблеми,  пов'язані з  обліком  цінних
паперів,  якими  володіють  нерезиденти;  створити  робочу групи з
питання ціноутворення на послуги реєстраторів.

     2005 рік  був  першим  роком  реалізації  Державної  програми
розвитку Національної депозитарної системи України ( 1707-2004-п )
на 2005-2010 роки.  Радою Національного депозитарію  України  було
прийнято план заходів на 2005 рік щодо виконання Програми.

     Серед них:
     внесення змін    до    законодавства    України;     розвиток
Національного  депозитарію,  як  повнофункціонального центрального
депозитарію цінних паперів;
     створення центрального   реєстру   власників  іменних  цінних
паперів,  центрального  сховища  знерухомлених  та   документарних
цінних  паперів,  національної  інформаційної  мережі  та  системи
передачі даних;  розвиток операційної діяльності та її  приведення
до європейських стандартів.

     Реалізація Програми ( 1707-2004-п ) можлива лише за наявності
її фінансування. При цьому документ може змінюватись відповідно до
розвитку  ситуації  на  ринку  та  відповідно  до  пропозицій його
учасників.  Програму розвитку  Національної  депозитарної  системи
доцільно пов'язувати з програмою розвитку фондового ринку та ринку
фінансових  послуг   з   метою   підвищення   конкурентноздатності
фінансового ринку в цілому.

     На травневому  засіданні  Ради  було  розглянуто питання щодо
діяльності  фондових  бірж  як  СРО.  Пункт  1.1   Положення   про
діяльність  саморегулівної організації професійних учасників ринку
цінних паперів  (  z0787-02  ),  визначаючи  СРО  як  неприбуткове
об'єднання  професійних учасників ринку,  базується на трактуванні
СРО відповідно до підпункту 9 п.  1  ст.  1  Закону  України  "Про
фінансові   послуги  та  державне  регулювання  ринків  фінансових
послуг" ( 2664-14 ),  що покладений в основу розробки Положення  в
цілому.  Визначаючи  СРО  профучасників ринку цінних паперів як їх
неприбуткове  об'єднання,  Положення  не  враховує   особливостей,
властивих   тим   СРО,   якими   можуть  бути  фондові  біржі,  що
функціонують    у    якості    СРО    й    одержали    відповідний
організаційно-правовий   статус.  Фондова  біржа,  як  організатор
торгівлі,  відрізняється  від  усіх  інших  категорій  професійних
учасників  ринку  наявністю власної інфраструктури,  яку утворюють
акредитовані на  біржі  брокерські  контори  та  торговці  цінними
паперами,  що не є членами біржі,  але є її акціонерами.  Без цієї
інфраструктури фондова біржа не може  функціонувати.  Більш  того,
наявність такої інфраструктури у відповідності до ст. 32-34 Закону
"Про цінні папери та фондову біржу" (  1201-12  )  є  обов'язковою
умовою  одержання  фондовою  біржею  статусу організатора торгівлі
цінними  паперами.  Ст.  36  цього  Закону  встановлює  мінімально
необхідну кількість членів біржі,  тому фондова біржа,  на відміну
від всіх інших категорій професійних учасників,  виступає в якості
специфічної  СРО,  що  цілком  відповідає  вимогам  Положення  про
діяльність саморегулівної організації професійних учасників  ринку
цінних паперів ( z0787-02 ), зокрема, у тій частині, що стосується
її задач і членства в ній.

     Слід зазначити,  що обговорення даного питання на КЕР  вийшло
за  рамки розгляду фондових бірж як СРО та охопило діяльність усіх
саморегулівних організацій ринку  цінних  паперів.  В  результаті,
було   вирішено  рекомендувати  Комісії  розглянути  питання  щодо
нормативно-правового регулювання діяльності фондових бірж як  СРО,
а  також  організувати  круглий  стіл з проблем саморегулювання на
фондовому ринку.

     Одним з  пріоритетів  державної   економічної   політики   на
поточному  етапі  має  бути  розвиток  організованого ринку цінних
паперів.  У всьому світі організований ринок є ефективним  засобом
залучення   інвестиційних   ресурсів.   В   Україні  у  цій  сфері
спостерігаються значні проблеми.  ПФТС розробила конкретні  заходи
щодо  вирішення  цих  проблем  і запропонувала їх на розгляд Ради.
Серед них:  збільшення частки цінних  паперів  у  вільному  обігу;
запровадження    нових    фінансових    інструментів;   збільшення
ліквідності організованого ринку; спрощення регуляторних вимог для
операцій   на   організованому   фондовому   ринку;   гармонізація
українського законодавства із законодавством ЄС  щодо  регулювання
організованого  фондового  ринку;  припинення  практики  порушення
державними органами загальних норм законодавства  щодо  здійснення
організованої торгівлі цінними паперами.

     Члени КЕР вирішили направити зазначені документи до Комісії і
рекомендувати  їй   використовувати   пропозиції   щодо   розвитку
організованого     фондового     ринку     під     час    розробки
нормативно-правових актів,  а також  Програми  розвитку  фондового
ринку України на 2006-2010 роки.

     Учасники річної   конференції  УАІБ  2005  року  за  темою  -
"Управління  активами:  нові   можливості   розвитку"   затвердили
рекомендації  для органів державної влади та професійних учасників
ринку цінних  паперів  щодо  розвитку  інвестиційного  бізнесу.  В
законодавчій  сфері  рекомендувалось прийняти зміни до Закону "Про
інститути   спільного   інвестування   (пайові   та   корпоративні
інвестиційні  фонди)"  (  2299-14  ) та до Закону "Про Національну
депозитарну  систему  та  особливості  електронного  обігу  цінних
паперів  в Україні" ( 710/97-ВР ),  а також нові закони "Про цінні
папери та фондовий  ринок",  "Про  іпотечні  цінні  папери",  "Про
систему   валютного   регулювання  та  валютного  контролю",  "Про
акціонерні товариства",  "Про Державну програму  приватизації".  З
метою   забезпечення   розвитку   інфраструктури  фондового  ринку
пропонувалось:  запровадити випуски  середньо-  та  довгострокових
державних та муніципальних боргових цінних паперів; сприяти виходу
на ринок фінансових інструментів,  забезпечених реальним ліквідним
майном,  в  першу  чергу  іпотечних  цінних  паперів;  запровадити
інститут кастодіальної діяльності,  який надаватиме повний  спектр
послуг  для  НПФ  та  ІСІ;  спростити  процедуру руху міжнародного
капіталу  на  фондовому  ринку  України;  встановити  рівні  умови
оподаткування   доходів   фізичних   осіб   та   нерезидентів  від
інвестування у  різні  фінансові  інструменти;  сприяти  створенню
рейтингового  агентства,  встановленню рейтингових оцінок акцій та
облігацій вітчизняних емітентів,  а також  КУА;  розвивати  засади
саморегулювання на фондовому ринку.

     Для розвитку  діяльності  з  управління  активами  НПФ та ІСІ
рекомендується:  продовжити спільну діяльність УАІБ з Комісією  та
Держфінпослуг   щодо   розробки  нормативної  бази  в  цій  сфері;
налагодити співпрацю Асоціації з НБУ та АУБ щодо взаємодії КУА  та
банківських установ; впроваджувати міжнародні стандарти діяльності
з управління активами тощо.  Згідно з  інформацією,  наведеною  на
засіданні  фахівцями Донецької фондової біржі,  зарубіжна практика
діяльності організаторів торгівлі цінними  паперами  свідчить  про
їхню   вагому  роль  в  організації  первинного  розміщення  акцій
відкритих акціонерних товариств (IPO).  В Україні ця практика поки
що  не  одержала широкого поширення,  головним чином через те,  що
нормативні  акти  Комісії   роблять   її   практично   неможливою.
Враховуючи   це,   була  пропозиція  внести  відповідні  зміни  до
нормативної бази Комісії,  зокрема,  до Положення  про  реєстрацію
фондових бірж та торговельно-інформаційних систем і регулювання їх
діяльності (  z0020-97  ),  які  дозволять  емітентам  здійснювати
розміщення  нових  емісій  акцій на фондових біржах,  але на думку
членів КЕР,  такий шлях вирішення даної проблеми не був доцільним,
оскільки зміни необхідно вносити не в нормативні акти Комісії, а в
законодавчі акти,  які передбачають механізми підписки  на  акції.
При  цьому  найбільш  ефективним  шляхом є прийняття нового закону
"Про цінні папери та фондовий  ринок",  який  містить  норми  щодо
врегулювання зазначеного питання.

     В листопаді  2005  року  на засіданні Комітету Верховної Ради
України  з  питань  економічної  політики,   управління   народним
господарством,    власності    та   інвестицій   був   розглянутий
законопроект "Про акціонерні товариства",  за  результатами  якого
було  рекомендовано  парламенту  відхилити  цей документ.  Основні
зауваження  членів  Комітету   стосувалися   норм   законопроекту:
перетворення   ЗАТ   у   ВАТ;   виплати   дивідендів;   формування
спостережної ради акціонерного товариства;  розкриття  інформації;
викупу   акцій  тощо.  Сьогодні  керівникам  успішних  акціонерних
товариств  досить  важко   сприймають   законодавчі   зміни,   які
стосуються діяльності їхніх підприємств.  При цьому члени Комітету
зазначали,  що  попередній  варіант  законопроекту  був  кращим  і
доцільно   ще  раз  його  розглянути.  Пізніше  законопроект  було
заслухано у першому читанні на засіданні Верховної  Ради  та  було
відхилено, як такий, що не набрав необхідної кількості голосів.

     У Комісії   розроблено  ряд  нормативно-правових  актів  щодо
розвитку  організаторів  торгівлі  цінними  паперами.  Зокрема,  у
першому  читанні  Комісія  прийняла  Положення  про функціонування
фондових бірж,  яке  спрямоване  на  розвиток  біржової  торгівлі,
підвищення  ролі  та  статусу  бірж.  Найближчим  часом планується
розробити Положення про  функціонування  торговельно-інформаційних
систем,   яке   кореспондується   з   основними  нормами  директив
Європейського Союзу.  Крім того,  готується  ряд  документів  щодо
вдосконалення   системи  ліцензування  професійної  діяльності  на
фондовому ринку відповідно до нових законів,  які  нещодавно  були
підписані Президентом України.

     У листопаді  2005  року  на  засіданні КЕР було розглянуто та
схвалено  проект  нових  Правил  здійснення   торговцями   цінними
паперами  діяльності  з випуску та обігу цінних паперів.  Поряд із
цим,  члени Ради схвалили проекти трьох документів щодо діяльності
інвестиційних фондів та взаємних фондів інвестиційних компаній,  а
саме:  Зміни та доповнення до  Положення  про  порядок  реєстрації
випуску   інвестиційних   сертифікатів   інвестиційного  фонду  та
інформації про їх випуск;  Зміни та доповнення  до  Положення  про
порядок     реєстрації    випуску    інвестиційних    сертифікатів
інвестиційної компанії та  інформації  про  їх  випуск;  Зміни  до
Положення  про  порядок  розрахунків  з  учасниками при ліквідації
інвестиційних фондів або взаємних фондів інвестиційних компаній.

     На грудневому засіданні члени КЕР  повторно  розглянули  нову
редакцію Правил здійснення торговцями цінними паперами комерційної
та комісійної діяльності з  цінними  паперами.  Документ  визначає
основні   вимоги:  щодо  діяльності  торговців  цінними  паперами;
правочинів  та  інших  операцій  з   цінними   паперами;   ведення
торговцями  внутрішнього  обліку;  основних  обов'язків  торговців
цінними паперами.  Нові Правила було вирішено взяти  за  основу  і
запропоновано  членам  Ради надати до Комісії свої пропозиції щодо
цього проекту.  Проект Положення про функціонування фондових  бірж
був прийнятий у першому читанні на засіданні Комісії.

     З метою комплексного розгляду питання розвитку організованого
ринку цінних паперів члени КЕР вирішили  розглянути  цей  документ
разом      з     проектом     Положення     про     функціонування
торговельно-інформаційних систем,  а  також  проектом  Ліцензійних
умов  провадження професійної діяльності на ринку цінних паперів -
діяльності з організації торгівлі на ринку цінних паперів.

     Поряд із цим,  Рада ухвалила ряд документів щодо ліцензування
учасників   фондового   ринку.  Насамперед,  це  Ліцензійні  умови
провадження професійної  діяльності  на  ринку  цінних  паперів  -
діяльності  з  управління  активами.  Цей  документ розроблявся за
активної участі УАІБ і  був  підтриманий  Асоціацією.  Також  були
ухвалені  Ліцензійні  умови  провадження професійної діяльності на
ринку цінних паперів -  депозитарної  та  розрахунково-клірингової
діяльності  та Ліцензійні умови провадження професійної діяльності
на  ринку  цінних  паперів  -  діяльності  щодо  ведення   реєстру
власників  іменних  цінних паперів.  Два проекти (Порядок та умови
видачі ліцензії на певні  види  професійної  діяльності  на  ринку
цінних паперів, переоформлення ліцензії, видачі дубліката та копії
ліцензії;  Ліцензійні умови провадження професійної діяльності  на
ринку  цінних  паперів  -  діяльності  по  випуску та обігу цінних
паперів та управління цінними паперами) Рада прийняла за основу  й
членам  КЕР  було  запропоновано надати до Комісії пропозиції щодо
цих  документів.  На  виконання  Указу  Президента  України,  яким
затверджено  Основні  напрями  розвитку фондового ринку України на
2005-2010  роки,  Комісія,  на  основі  пропозицій   членів   КЕР,
розробила відповідні заходи щодо їх реалізації.

     Указом Президента  "Про  додаткові  заходи щодо вдосконалення
роботи Державної комісії з  цінних  паперів  та  фондового  ринку"
( 861/2002   )   збільшується  кількість  функцій,  покладених  на
Комісію,  а також навантаження щодо  регламентації  діяльності  на
фондовому  ринку.  В  таких  умовах  робота КЕР виявляється досить
доречною.

     Основною метою діяльності Ради є розроблення пропозицій  щодо
політики  на  фондовому  ринку,  сприяння  формуванню  наукових та
методологічних  засад  функціонування  фондового  ринку   України,
проведення  аналізу  стану,  проблем  та тенденцій розвитку ринку,
прогнозування та планування  процесів  у  цій  сфері,  опрацювання
проектів  державних  програм,  заходів та актів законодавства щодо
функціонування та розвитку фондового ринку в  Україні,  проведення
експертиз проектів нормативних актів, які розробляються Комісією.

     Однією із  засад ефективної роботи КЕР має стати забезпечення
належного   інформаційного    простору.    По    цьому    напрямку
передбачається  існування  окремого  веб-сайту  Ради  в Інтернеті,
проведення Інтернет-конференцій тощо.

 Секретар Консультаційно-експертної
 ради Державної комісії з цінних
 паперів та фондового ринку                             П.Харламов


                                      Додаток N 1


                                      ЗАТВЕРДЖЕНО
                                      Рішення Державної комісії
                                      з цінних паперів
                                      та фондового ринку
                                      29.10.2002  N 340
                                      ( vr340312-02 )
                                      зі змінами відповідно рішень
                                      Комісії
                                      від 29.09.2004 р., N 422
                                      від 13.10.2004 р., N 449,
                                      від 01.12.2004 р., N 502,
                                      від 15.12.2004 р., N 558
                                      ( v0558312-04 ),
                                      від 23.02.2005 р., N 76,
                                      від 02.03.2005 р., N 103,
                                      від 16.03.2005 р., N 120


                              СКЛАД
         Консультаційно-експертної ради Державної комісії
               з цінних паперів та фондового ринку


     1. Бурмака  Микола Олексійович - голова Ради,  член Державної
комісії з цінних паперів та фондового ринку;

     2. Отченаш Анатолій Антонович -  співголова  Ради,  президент
фінансової групи "АВТОАЛЬЯНС";

     3. Андронов  Олег  Борисович  -  голова    Ради    директорів
ЗАТ "Українська міжбанківська валютна біржа";

     4. Головко Анатолій Терентійович - заступник голови Правління
Національного депозітарію України;

     5. Головко  Ярослав  Дмитрович  - ректор Київського інституту
інвестиційного менеджменту;

     6. Заболотний Володимир Миколайович -  президент  Української
фундації менеджменту;

     7. Заря  Ірина  Олександрівна  -  президент  Першої  фондової
торгівельної системи;

    8. Зуб  Ігор  Володимирович  -  завідувач  відділом  з  питань
цивільних і господарських  відносин  та  підприємництва  Головного
науково-експертного  управління  апарату  Верховної  Ради України,
кандидат юридичних наук;

     9. Зубанов  Володимир  Олександрович   -   народний   депутат
України,   член   Комітету   з   питань   промислової  політики  і
підприємництва Верховної Ради України;

     10. Казаков   Андрій   Анатолійович   -   голова    Правління
ВАТ "Київська міжнародна фондова біржа";

     11. Капустін Віктор Володимирович - народний депутат України,
перший  заступник  Голови  Комітету   з   питань   фінансової   та
банківської діяльності Верховної Ради України;

     12. Кий Олексій Миколайович - президент Професійної асоціації
реєстраторів та депозитаріїв;

     13. Ковальова  Наталія  Миколаївна  -  головний   консультант
секретаріату   Комітету   з   питань   фінансової  та  банківської
діяльності Верховної Ради України, кандидат економічних наук;

     14. Кузнєцова Наталія  Семенівна  -  віце-президент  компанії
"САЛКОМ", доктор економічних наук, професор;

     15. Леонов   Дмитро   Анатолійович   -   ректор  Українського
інституту  розвитку  фондового  ринку   Київського   національного
економічного університету, кандидат економічних наук;

     16. Лисенко  Сергій  Петрович  -  директор  ТОВ  "Компанія  з
управління активами Капітал-Груп";

     17. Лук'яненко   Дмитро   Григорович   -   декан   факультету
міжнародної    економіки   та   менеджменту,   завідувач   кафедри
міжнародного  менеджменту  Київського  національного  економічного
університету, доктор економічних наук, професор;

     18. Ляшенко Ігор Володимирович - головний редактор,  видавець
фінасово-економічного   щотижневика    "Українська    Інвестиційна
газета";

     19. Москвін  Сергій  Олександрович - голова Ради Українського
товариства  фінансових  аналітиків,  завідувач  кафедри   фінансів
Київського    інституту   інвестиційного   менеджменту,   кандидат
економічних наук;

     20. Панчук   Оксана   Анатоліївна   -   заступник   директора
Американської Торгівельної Палати в Україні із зв'язків з органами
державної влади;

     21. Оксанич  Сергій  Михайлович  -  голова  Ради  Української
асоціації інвестиційного бізнесу;

     22. Оскольский  Валентин Володимирович -   голова   Правління
ЗАТ "Українська фондова біржа", академік Академії економічних наук
України;

     23. Прилипко   Сергій   Іванович  -  голова  Ради  директорів
державного  підприємства  "Агентство  з  розвитку   інфраструктури
фондового ринку";

     24. Посполітак   Володимир  Володимирович  -  доцент  кафедри
бізнес-адміністрування   Міжнародного    інституту    менеджменту,
кандидат юридичних наук;

     25. Ройко   Михайло   Миколайович   -   заступник   директора
навчально-інформаційного центру асоціації ділового співробітництва
"Український  міжнародний культурний центр",  кандидат економічних
наук;

     26. Синельниченко Тетяна Миколаївна  -  головний  консультант
Головної   служби   соціально-економічної   політики  Секретаріату
Президента України;

     27. Смахтіна Діана  Порфирівна  -  директор  компанії  "Sigma
Bleyzer".

     28. Сторожук  Олександр  Володимирович  - заступник директору
об'єднання "НДІ УКРБУДМАТЕРІАЛИ" із зв'язків з органами  державної
влади;

     29. Сугоняко  Олександр  Анатолійович  -  президент Асоціації
українських банків;

     30. Тараторін  Юрій   Михайлович   -   Генеральний   директор
ВАТ "Національна мережа аукціонних центрів";

     31. Уткін    Євген    Володимирович    -   голова   Правління
АТЗТ "Квазар-Мікро IBM";

     32. Федоренко  Анатолій   Васильович   -   старший   науковий
співробітник  Інституту  економіки  та  прогнозування НАН України,
кандидат економічних наук;

     33. Швецов     Микола     Павлович   -    голова    Правління
ВАТ "Міжрегіональний фондовий союз";

     34. Ящук   Валентина   Віталіївна   -   заступник  начальника
Управління фінансової  політики  Секретаріату  Кабінету  Міністрів
України.


                                      Додаток N 2


                                      ЗАТВЕРДЖЕНО
                                      Рішення
                                      Консультаційно-експертної
                                      ради
                                      02.02.2005  N 1


                           СКЛАД СЕКЦІЙ
                  Консультаційно-експертної ради
                Державної комісії з цінних паперів
                        та фондового ринку


------------------------------------------------------------------
| N |Назва секцій      |Члени секцій                             |
|п/п|                  |                                         |
|---+------------------+-----------------------------------------|
|1  |Секція правового  |1. Член Ради - Ройко Михайло Миколайович |
|   |забезпечення      |2. Член Ради - Андронов Олег Борисович   |
|   |розвитку фондового|3. Член Ради - Зуб Ігор Володимирович    |
|   |ринку та з питань |4. Член Ради - Кузнєцова                 |
|   |інтеграції        |Наталія Семенівна                        |
|   |                  |5. Член Ради - Назарчук Михайло Ігоревич |
|   |                  |6. Член Ради - Оскольский                |
|   |                  |Валентин Володимирович                   |
|   |                  |7. Член Ради - Посполітак                |
|   |                  |Володимир Володимирович                  |
|   |                  |8. Член Ради - Сугоняко                  |
|   |                  |Олександр Анатолійович                   |
|---+------------------+-----------------------------------------|
|2  |Секція розвитку   |Член Ради - Кий Олексій Миколайович      |
|   |інфраструктури    |2. Член Ради - Головко                   |
|   |фондового         |Анатолій Терентійович                    |
|   |ринку             |3. Член Ради - Заря Ірина Олександрівна  |
|   |                  |4. Член Ради - Лисенко Сергій Петрович   |
|   |                  |5. Член Ради - Лук'яненко                |
|   |                  |Дмитро Григорович                        |
|   |                  |6. Член Ради - Прилипко Сергій Іванович  |
|   |                  |7. Член Ради - Синельниченко             |
|   |                  |Тетяна Миколаївна                        |
|   |                  |8. Член Ради - Швецов Микола Павлович    |
|---+------------------+-----------------------------------------|
|3  |Секція розвитку   |1. Член Ради - Леонов Дмитро Анатолійович|
|   |корпоративного    |2. Член Ради - Головко                   |
|   |управління        |Ярослав Дмитрович                        |
|   |                  |3. Член Ради - Заболотний                |
|   |                  |Володимир Миколайович                    |
|   |                  |4. Член Ради - Ляшенко Ігор Володимирович|
|   |                  |5. Член Ради - Смахтіна Діана Порфирівна |
|   |                  |6. Член Ради - Сторожук                  |
|   |                  |Олександр Володимирович                  |
|   |                  |7. Член Ради - Ящук Валентина Віталіївна |
|---+------------------+-----------------------------------------|
|4  |Секція            |1. Член Ради - Москвін Сергій            |
|   |інституціональних |Олександрович                            |
|   |інвесторів        |2. Член Ради - Зубанов                   |
|   |                  |Володимир Олександрович                  |
|   |                  |3. Член Ради - Ковальова                 |
|   |                  |Наталія Миколаївна                       |
|   |                  |4. Член Ради - Оксанич Сергій Михайлович |
|   |                  |5. Член Ради - Панчук Оксана Анатоліївна |
|   |                  |6. Член Ради - Федоренко                 |
|   |                  |Анатолій Васильвич                       |
|   |                  |7. Член Ради - Хоружий Сергій Гаврилович |
------------------------------------------------------------------