МІНІСТЕРСТВО ЮСТИЦІЇ УКРАЇНИ Л И С Т 05.04.2006 N 20-5-196/1 (Витяг) <...> Вид господарської діяльності відповідно до статті 259 Господарського кодексу України ( 436-15 ) має місце у разі об'єднання ресурсів (устаткування, технологічних засобів, сировини та матеріалів, робочої сили) для створення виробництва певної продукції або надання послуг. Окремий вид діяльності може складатися з єдиного простого процесу або охоплювати низку процесів, кожний з яких входить до відповідної категорії класифікації. Складовою частиною державної системи класифікації і кодування техніко-економічної та соціальної інформації є класифікація видів економічної діяльності (КВЕД ( va375202-05 ), яка затверджується центральним органом виконавчої влади з питань стандартизації та має статус державного стандарту. Об'єктами класифікації в КВЕД ( va375202-05 )є усі види господарської (економічної) діяльності суб'єктів. Згідно зі статтею 42 цього Кодексу ( 436-15 ) підприємництво - це самостійна, ініціативна, систематична, на власний ризик господарська діяльність, що здійснюється суб'єктами господарювання (підприємцями) з метою досягнення економічних і соціальних результатів та одержання прибутку. Тобто вид господарської діяльності передбачає систематичний, а не одноразовий характер вчинення певних дій. Статтею 1 Закону України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" ( 2664-14 ) встановлено, що виключним видом діяльності фінансової установи є надання фінансових послуг. <...> Відповідно до частини другої статті 8 вказаного Закону ( 2664-14 ) закони України з питань регулювання діяльності господарських товариств та юридичних осіб інших організаційно-правових форм застосовуються до фінансових установ з урахуванням особливостей, визначених цим Законом та законами з питань регулювання окремих ринків фінансових послуг. Таким чином, вказаний Закон ( 2664-14 ) передбачає спеціальну правоздатність фінансових установ, враховуючи, що виключним видом діяльності фінансових установ є надання фінансових послуг. У зв'язку з цим, слід зазначити, що відповідно до частини четвертої статті 57 Господарського кодексу України ( 436-15 ) статут суб'єкта господарювання повинен містити відомості про його найменування, мету і предмет діяльності, розмір і порядок утворення статутного та інших фондів, порядок розподілу прибутків і збитків, про органи управління і контролю, їх компетенцію, про умови реорганізації та ліквідації суб'єкта господарювання, а також інші відомості, пов'язані з особливостями організаційної форми суб'єкта господарювання, передбачені законодавством. Тобто спеціальна правоздатність передбачає наявність у юридичної особи таких прав та обов'язків, які відповідають меті і предмету її діяльності. Частиною першою статті 207 вказаного Кодексу ( 436-15 ) встановлено, що господарське зобов'язання, що не відповідає вимогам закону, або вчинено з метою, яка завідомо суперечить інтересам держави і суспільства, або укладено учасниками господарських відносин з порушенням хоча б одним з них господарської компетенції (спеціальної правосуб'єктності), може бути на вимогу однієї із сторін, або відповідного органу державної влади визнано судом недійсним повністю або в частині. У роз'ясненні Вищого арбітражного суду України від 12 березня 1999 року N 02-5/111 ( v_111800-99 ) "Про деякі питання практики вирішення спорів, пов'язаних з визнанням угод недійсними" (станом на 1999 рік був чинним Цивільний кодекс Української РСР від 18 липня 1963 року ( 1540-06 ) зазначено, що правоздатність будь-якої юридичної особи є спеціальною, оскільки визначається встановленими цілями її діяльності (частина перша статті 26 Цивільного кодексу ( 435-15 ) відповідно до закону та/або установчих документів даної юридичної особи. Угода, укладена юридичною особою всупереч цілям її діяльності, є позастатутною і має визнаватися недійсною на підставі статті 50 Цивільного кодексу. Позастатутною є угода, укладена у суперечності з цілями, зазначеними в установчих документах юридичної особи. При цьому слід враховувати, що під цілями юридичною особи треба розуміти не лише її основні виробничо-господарські, соціальні та інші завдання, але також і не заборонені законом допоміжні операції, необхідні для досягнення основних цілей, що стоять перед юридичною особою. Коло угод, які вправі укладати господарюючі суб'єкти, не визначається якимось вичерпним переліком і не обмежується лише тими угодами, що випливають з основного змісту їх діяльності. Отже, підприємства та організації можуть укладати й різноманітні угоди, які є похідними, супутніми їх основній діяльності і випливають з цієї останньої. Заступник Міністра Л.Єфіменко