КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

                          Р І Ш Е Н Н Я

                            07.06.2006
                        Протокол N 7/3-18


          Про результати перевірки Київського технікуму
            готельного господарства щодо відповідності
              його діяльності чинному законодавству


     Заслухавши і  обговоривши доповідь голови Державної інспекції
навчальних закладів про результати перевірки Київського  технікуму
готельного господарства колегія відзначає, що в роботі навчального
закладу мають місце суттєві недоліки та порушення,  в першу чергу,
пов'язані   з   невиконанням   умов   контракту  його  директором:
недотримання   інтересів   навчального   закладу   (зокрема   щодо
збереження  та  розвитку  матеріальної  бази),  перевищення  своїх
повноважень,   порушення   державних   вимог   щодо   роботи    за
сумісництвом.
     Одночасне обіймання   Федорченком   В.К.   посад    директора
технікуму та ректора Київського університету туризму,  економіки і
права  (на  громадських  засадах)  суперечить  вимогам   постанови
Кабінету Міністрів  України  від  03.04.93 N 245 ( 245-93-п ) "Про
роботу за сумісництвом працівників державних підприємств,  установ
та  організацій"  та  наказу  Мінфіну,  Мін'юсту  та  Мінпраці від
28.06.93 N 43 ( z0076-93 ) "Про затвердження Положення  про  умови
роботи за сумісництвом працівників державних підприємств,  установ
і організацій",  згідно з якими  виконання  керівником  державного
навчального   закладу   будь-яких   посадових  обов'язків,  які  є
повноваженнями іншої адміністративної посади, не дозволяється.
     При забезпеченості  навчального процесу технікуму навчальними
площами майже вдвічі  менше  нормативу,  визначеного  ліцензійними
умовами надання освітніх послуг у сфері вищої освіти ( z0075-04 ),
затверджених  наказом  Міністерства  освіти  і  науки  України від
24.12.03 N 847 ( z0071-04 ), зареєстрованого Міністерством юстиції
України  19.01.04  за  N  75/8674,  у  вересні  2003 року укладено
договір  оренди  з  Київським  університетом  туризму, економіки і
права  (КУТЕП)  на 62 (74%) із 84 навчальних аудиторій, спортивний
зал та інші приміщення. Внаслідок чого більше Частина аудиторій та
майна   технікуму,   не   зазначених   у   договорі   про  оренду,
використовується  спільно  з  університетом,  тому  оплата  за  їх
використання технікуму не надходить.
     Кошти, отримані технікумом від оренди (біля 140 тис.  грн. за
три роки),  використані для проведення поточного ремонту. Придбані
університетом  матеріальні  цінності,  які пішли на дооснащення та
ремонт приміщень,  за оцінками  керівництва  університету  близько
13 млн.  грн.,  на  баланс технікуму не передавались і залишаються
власністю КУТЕП.
     Зазначений договір   передбачає   відшкодування  університету
вартості здійснених ним витрат на поліпшення  орендованого  майна,
якщо  договір  оренди  буде  розірвано  або припинено.  Такі умови
технікум виконати не спроможний.
     Договір про   оренду   від  01.09.03  укладено  з  порушенням
Цивільного кодексу України від 16.01.03 N 435-IV (  435-15  )  (зі
змінами), Господарського  кодексу  України  від  16.01.03 N 436-IV
( 436-15 ) (зі змінами),  Закону України "Про оренду державного та
комунального майна"  від 10.04.92 N 2269-XII ( 2269-12 );  Порядку
МОН України  щодо  здачі  в  оренду  нерухомого  майна  та  іншого
окремого,  індивідуально визначеного майна навчальними закладами і
установами Міністерства  освіти  України  та  використання  коштів
одержаних  за  оренду:  відсутність  дозволу Міністерства освіти і
науки  України  щодо  передачі  державного  майна  з   обов'язково
визначеними    площами,   невідповідність   страхового   свідоцтва
договору,  відсутність акта приймання та передачі майна  тощо.  До
того  ж  наданий  звіт  оцінки  орендованого  майна  базується  на
занижених показниках оцінки вартості об'єкта.
     За ініціативою  директора  технікуму  відповідно  до  рішення
Київської міськради  здійснене  вилучення  з  території  технікуму
земельної  ділянки  площею  1,0  га,  що  негативно позначилось на
можливості перспективного розвитку навчального закладу. Відповідно
до  затвердженого  МОН  Перспективного плану розвитку технікуму на
цьому місці планувалось зведення навчально-лабораторного  корпусу.
Технікум    не    отримав    гарантій    (у    т.ч.    у    рамках
навчально-науково-виробничого комплексу) щодо можливості спільного
використання  будівлі,  яка  буде  власністю  університету.  Також
технікум не  має  важелів  впливу  в  разі  продажу  університетом
зазначеної  земельної ділянки,  банкрутства приватного навчального
закладу   тощо.   Керівництвом   технікуму   недотримані    вимоги
Конституції України ( 254к/96-ВР ), Земельного Кодексу України від
25.10.01 N 2768-III ( 2768-14  )  (із  змінами  та  доповненнями),
Закону  України "Про приватизацію майна державних підприємств" від
19.02.97   N   89/97-ВР   (   89/97-ВР,   2163-12   ),  Державного
класифікатора  України,  затвердженого наказом Державного комітету
України  з питань технічного регулювання та споживчої політики від
28.05.04 N 97 ( v0097609-04 ).
     Рішенням Київської  міської  ради  від  16.03.06  N  321/3412
( ra0321023-06   )  зазначена  ділянка  продана  КУТЕП.
     Під час  перевірки  встановлено,  що  на  земельній   ділянці
технікуму   розташовано   дві   споруди   фізкультурно-оздоровчого
кооперативу "ТОНУС",  які на балансі  технікуму  не  значаться.  В
порушення  статті 5 Закону України "Про оренду землі" від 06.10.98
N 161-XIV  (  161-14  )   та   пункту   З   рішення   VIII   сесії
XXIII скликання  Київської  міської Ради від 21.12.2000 N 118/1095
( ra_118023-00  )  технікумом  було  надано  у  безоплатну  оренду
земельну  ділянку  площею  0,9  га,  при  відсутності відповідного
дозволу органів місцевого самоврядування.
     Серйозні недоліки  виявлені  в  організації  та  забезпеченні
навчального  процесу,  що  підтверджено  результатами   анонімного
опитування   студентів.   Серед   негативних   чинників  зазначені
недостатня кількість підручників і посібників (64%  респондентів),
слабке  впровадження інформаційних технологій та технічних засобів
навчання (19%),  недостатня практична  підготовка  (19%)  та  тиск
викладачів  (18%).  Зазначено  також  про  неефективну  діяльність
органів   студентського   самоврядування   (37%),   про    випадки
хабарництва    (11%):    під    час    вступних   іспитів   (16%),
заліково-екзаменаційних сесій (24%), поселення в гуртожиток (12%).
     Результати проведених  контрольних  робіт з шести нормативних
дисциплін засвідчили рівень абсолютної успішності лише  38,5%  при
якості   знань  10%.  Розбіжність  між  результатами  підсумкового
контролю  технікуму  та  міністерськими  контрольними  роботами  в
абсолютній   успішності   склала   61,5%,   в  якісному  показнику
успішності - 58,4%.
     З огляду на викладене, колегія У Х В А Л Ю Є:

     1. За  невиконання  умов  контракту (пункти 3.5,  3.11,  3.12
тощо),   допущені   порушення   у   діяльності   щодо   збереження
матеріально-технічної   бази,  незабезпечення  умов  її  розвитку,
належної якості підготовки студентів рекомендувати Міністру освіти
і   науки  України  розірвати  контракт  з  директором  Київського
технікуму готельного господарства Федорченком В.К.

     2. Департаменту  економіки  і  фінансування  (Куліков   П.М.)
спільно   з   юридичним   відділом   (Васечко  Т.К.),  управлінням
бухгалтерського обліку і звітності (Бабуріна В.І.):

     2.1. Здійснити необхідні процедурні дії  щодо  оприбуткування
матеріальних  цінностей,  збудованих на території технікуму споруд
фізкультурно-оздоровчого комплексу,  а  також  оскарження  рішення
Київської міської ради щодо відчуження земельної ділянки (1 га).

     2.2. Протягом тижня звернутися до:
     - Фонду державного майна України про розрив  договору  оренди
між  Київським  технікумом  готельного  господарства  та Київським
університетом туризму, економіки та права;
     - Київської  міської  державної адміністрації щодо повернення
ділянки в 1 га,  яку продано вищому навчальному закладу  приватної
форми  власності  - Київському університету туризму,  економіки та
права;
     - Генеральної  прокуратури України та Міністерства внутрішніх
справ України щодо перевірки  правової  оцінки  порушень  у  сфері
фінансово-господарської   діяльності  з  боку  ректора  Київського
університету туризму,  економіки і права та  директора  Київського
технікуму готельного господарства Федорченка В.К.

     2.3. Урегулювати  орендні  відносини між Київським технікумом
готельного  господарства  та  Київським   університетом   туризму,
економіки і права з метою забезпечення навчання студентів.

     3. Управлінню   ліцензування,  акредитації  та  нострифікації
(Шинкарук В.Д.), департаменту вищої освіти (Болюбаш Я.Я.):

     3.1. Вивчити  дотримання  Київським   технікумом   готельного
господарства  умов ліцензування та вжити заходів щодо забезпечення
навчального процесу  відповідно  до  нормативно-правових  актів  у
галузі вищої освіти.

     3.2. Розглянути  питання  щодо  діяльності науково-методичної
комісії з напряму 0504 "Туризм".

 Голова колегії, Міністр                            С.М.Ніколаєнко


                                      Колегії Міністерства освіти
                                      і науки України


                        ДОПОВІДНА ЗАПИСКА
               про результати перевірки Київського
                технікуму готельного господарства


     У період з 18 по 24 травня 2006  року  комісією  Міністерства
освіти  і науки України,  до складу якої входили фахівці Державної
інспекції  навчальних  закладів   та   підрозділів   міністерства,
перевірено  Київський  технікум готельного господарства на предмет
відповідності його діяльності чинному законодавству.

     Технікум здійснює    підготовку    фахівців    за     п'ятьма
спеціальностями    освітньо-кваліфікаційного    рівня    "молодший
спеціаліст", контингент студентів  налічує  1464  -  денної  форми
навчання  та  786  -  заочної.  Значна  частина  випускників (89%)
продовжує навчання у ВНЗ III-IV рівнів  акредитації,  переважно  в
Київському університеті туризму, економіки і права (КУТЕП).

     Комісія дослідила     законність     одночасного    обіймання
Федорченком В.К.  посад директора технікуму та ректора  КУТЕП  (на
громадських   засадах).   Встановлено,   що   керівник  державного
навчального закладу має право на виконання  поза  межами  робочого
часу (тобто за сумісництвом) тільки наукової, медичної, творчої та
викладацької роботи:  наказ  Мінфіну,  Мін'юсту  та  Мінпраці  від
28 червня  1993 року N 43 ( z0076-93 ) "Про затвердження Положення
про   умови   роботи   за   сумісництвом   працівників   державних
підприємств,   установ   і  організацій",  затверджений  згідно  з
постановою Кабінету Міністрів України від 3 квітня 1993 року N 245
(  245-93-п  )  "Про  роботу за сумісництвом працівників державних
підприємств, установ та організацій".

     Виконання керівником державного навчального закладу будь-яких
посадових обов'язків,  які є повноваженнями іншої адміністративної
посади (незалежно від того, здійснюється оплата за їх виконання чи
ні,  у цьому ж навчальному закладі чи ні) не дозволено ні у межах,
ні поза межами його робочого часу.

     Функціонування КУТЕП  на  площах  технікуму  здійснюється  на
правах оренди та утвореного навчально-виробничого комплексу.

     Відповідно до  договору від 01.09.03 N 2 технікум надає КУТЕП
в оренду 5092 кв. м нежитлових приміщень: 4865 кв. м в навчальному
корпусі та 227 кв.  м - у гуртожитку.  Міністерство освіти і науки
України листом від 18.02.2000 N 1/11-82 погодило передачу  вільних
навчальних та допоміжних приміщень.

     Відповідно до  договору  технікум  здав  в  оренду  62  (74%)
навчальні аудиторії з 84-х,  спортивний зал та інші приміщення;  в
цілому на орендовані площі приходиться 54% його навчальних площ.

     На підставі    порівняльного    аналізу    розкладів   занять
встановлено,  що  обома  навчальними   закладами   значна   частка
аудиторій використовується спільно, в тому числі ті, що не вказані
в  договорі.  Зокрема,  18.05.06  виявлено  17  таких   аудиторій.
Відповідно  оплата  їх  використання  до  технікуму  не надходить.
Технікум  також  надає  університету  в  безкоштовне  користування
державне майно, яким обладнані аудиторії, лабораторії, комп'ютерні
класи, бібліотечний фонд тощо.

     Комісією встановлено,  що  кошти,  отримані  технікумом   від
оренди (біля   140   тис.  грн.  за  три  роки),  використані  для
проведення поточного ремонту.  Придбані університетом  матеріальні
цінності,  які  пішли  на  дооснащення  та  ремонт  приміщень,  за
оцінками керівництва університету близько 13 млн.  грн., на баланс
технікуму не передавались і залишаються власністю КУТЕП.

     Зазначений договір     передбачає     також     відшкодування
університету вартість здійснених ним поліпшень орендованого майна,
якщо  договір  оренди  буде  розірвано  або  припинено.  На  думку
комісії, такі умови технікум виконати не спроможний.

     За висновками представників контрольно-ревізійного сектору  -
членів  комісії - зазначений договір не відповідає вимогам чинного
законодавства:  Цивільного кодексу ( 435-15 ), Закону України "Про
оренду   державного   та   комунального   майна"   (   2269-12  ),
Господарського кодексу ( 436-15 ),  Порядку Міністерства освіти  і
науки  України  щодо  здачі в оренду нерухомого майна.  Крім того,
договір оренди  був  укладений  через  три  роки  після  отримання
погодження МОН на оренду.

     На думку комісії,  директор технікуму Федорченко В.К. під час
укладення договору про  оренду,  залучення  додаткових  фінансових
коштів  на  поліпшення  майна технікуму за рахунок КУТЕП перевищив
свої повноваження.

     На момент  перевірки   забезпеченість   навчального   процесу
технікуму  площами у розрахунку на приведений контингент студентів
складає 7,6  кв.  м/особу,  що  майже   вдвічі   менше   нормативу
(14 кв.  м);  відносна  площа  спортивного  залу (використовується
спільно з КУТЕП) на одного студента складає лише 0,41 кв.  м проти
1,1 кв.   м   згідно  з  нормативом.  Кількість  комп'ютерів,  які
використовуються в навчальному процесі,  також майже вдвічі  менше
нормативу: 3,4 од./100 студ. замість 6 од./100 студ.

     Відокремлений бібліотечний    фонд    навчальної   літератури
технікуму  налічує  близько  51  тис.  примірників  і   в   цілому
забезпечує   мінімальні   умови   надання  освітніх  послуг.  Фонд
читального  залу  (по  5  примірників   кожного   підручника)   не
забезпечує потреби студентів,  про що засвідчили 67%  респондентів
під час проведеного анонімного анкетування.

     Серед 113  штатних  викладачів  47   осіб   (42%)   з   вищою
категорією, що в цілому відповідає вимогам. Однак на спеціальності
"Правознавство" викладачів вищої категорії лише 17%.

     Кваліфікація деяких   викладачів   не   відповідає    профілю
дисциплін, які вони викладають: історик за фахом (Ковальська Е.М.)
викладає  мікро-    та  макроекономіку,  фахівець  з   менеджменту
(Давиденко Т.П.) - екологію тощо.

     Переважна більшість  викладачів,  які  працюють  більше п'яти
років,  своєчасно не  підвищують  свою  кваліфікацію,  зокрема  на
спеціальності  "Бухгалтерський облік" з 16 таких викладачів тільки
три (19%) мають відповідні свідоцтва.  Стажування  пройшли  тільки
56%  викладачів.  Викладене  суперечить  вимогам  статті 52 Закону
України "Про вищу освіту" ( 2984-14 ) та умовам  щодо  акредитації
ВНЗ.

     Результати проведених  контрольних  робіт з шести нормативних
дисциплін (вища математика,  інформатика  і  комп'ютерна  техніка,
теорія держави і права, історія держави і права України, економіка
підприємств, економіка торгівельних підприємств) засвідчили рівень
абсолютної успішності 38,5%  при якості знань 10%. Розбіжність між
результатами підсумкового  контролю  технікуму  та.  міністерських
контрольних робіт в абсолютній успішності склала 61,5%, в якісному
показнику успішності - 58,4%.  Тобто  більше  половини  студентів,
залучених   до   виконання   контрольних   робіт,  не  підтвердили
визначений  підсумковим  контролем  рівень  знань.   З   дисциплін
"Історія держави і права України",  "Економіка підприємств", "Вища
математика" лише кожних шостий студент справився із завданнями при
нульовій якості знань.

     З метою   виявлення  негативних  чинників  впливу  на  якість
підготовки студентів проведено анкетування 103 студентів  чотирьох
спеціальностей.  Результати  анонімного опитування засвідчили,  що
рівень викладання вони вважають достатнім.  Разом з тим, на якість
навчального   процесу  негативно  впливають  недостатня  кількість
підручників і посібників (64%  респондентів),  слабке впровадження
інформаційних  технологій  та  технічних  засобів  навчання (19%),
недостатня практична підготовка (19%) та  тиск  викладачів  (18%).
Зазначено  також  про неефективну діяльність органів студентського
самоврядування (37%),  про  випадки  хабарництва  (11%):  під  час
вступних   іспитів  (16%),  заліково-екзаменаційних  сесій  (24%),
поселення в гуртожиток (12%).

     Комісією вивчено питання щодо  законності  вилучення  ділянки
площею  1,0  га  з  території  технікуму  (7,5 га) і передачі її в
оренду КУТЕП.

     Встановлено, що ініціатором  вилучення  земельної  ділянки  є
керівництво  технікуму,  яке  звернулось  до Міністерства освіти і
науки України листом від 12.04.04 N 13-01-05/т  (лист  комісії  не
надано,  в  департаменті  економіки  та фінансування не зберігся).
Міністерство освіти і науки України не заперечило проти відведення
ділянки (лист    від    14.07.04    N    1/11-3545   за   підписом
Богомолова А.Г.).

     Київська міська рада своїм рішенням від 24.11.05  N  482/2943
( ra_482023-05   )   припинила  право  технікуму  на  користування
зазначеною ділянкою та надала її в оренду КУТЕП  строком  на  один
рік  для  будівництва  навчально-виробничого  корпусу.  Ініціатора
звернення до Київміськради у рішенні не зазначено. Листа-згоди від
12.08.05 N 217-вих-05 керівництво технікуму комісії не надало.

     У результаті  відокремлення територія технікуму зменшилась на
ділянку,  де,  відповідно до затвердженого МОН  (і  погодженого  з
Державною  туристичною  адміністрацією  та Дніпровською районною у
м. Києві державною адміністрацією) 19.01.05.  Перспективного плану
розвитку  технікуму,  планувалось зведення навчально-лабораторного
корпусу технікуму.

     Технікум не   отримав   гарантій    (у    т.ч.    у    рамках
навчально-науково-виробничого комплексу) щодо можливості спільного
використання  будівлі,  яка  буде  власністю  університету.  Також
технікум  не  має  важелів  впливу  в  разі  продажу університетом
зазначеної земельної ділянки,  банкрутства приватного  навчального
закладу тощо.

     Рішенням XII  сесії  IV  скликання Київської міської ради від
16.03.06 N  321/3412  (  ra0321023-06  )  Київському  університету
туризму,  економіки  і  права  було продано вищезазначену ділянку,
вартість якої складає 8998202 грн.

     Комісія вбачає  у  вищезазначених  діях  директора  технікуму
Федорченка  В.К.  недотримання  інтересів навчального закладу щодо
збереження та розвитку матеріальної бази.

     Просимо розглянути   і   прийняти   рішення,   проект   якого
додається.

 Голова Державної інспекції
 навчальних закладів                                  О.М.Бурлаков