ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

                  09.06.2006  N 11041/7/17-0117


            Щодо оподаткування сум знецінених грошових
             заощаджень та податкового кредиту з ПДФО


     Державна податкова адміністрація України розглянула лист  ДПА
у Запорізькій області <...> стосовно застосування норм податкового
законодавства і повідомляє.

     1. Щодо   оподаткування   сум   за   знеціненими    грошовими
заощадженнями   громадян   шляхом   погашення   заборгованості  за
житлово-комунальні  послуги  іншого  громадянина   відповідно   до
постанови  КМУ  від  29.07.05 р.  N 664 ( 664-2005-п ) "Про заходи
щодо проведення у 2005 році розрахунків  з  погашення  зобов'язань
держави   за   знеціненими   грошовими  заощадженнями  громадян  в
установах  Ощадного  банку  колишнього   СРСР   шляхом   погашення
заборгованості за  житлово-комунальні  послуги"  (далі - Постанова
N 664).
     У 2005   році  порядок  проведення  розрахунків  з  погашення
зобов'язань  держави  за   знеціненими   грошовими   заощадженнями
громадян  шляхом погашення їх заборгованості за житлово-комунальні
послуги регулювався зазначеною Постановою N 664 ( 664-2005-п ).
     Частиною 2  Постанови N 664 ( 664-2005-п ) передбачено,  що у
разі  коли  у  громадянина,  який  має  заборгованість,   відсутні
проіндексовані  заощадження  або  їх  залишку  на  компенсаційному
рахунку  не  вистачає  для  повного  погашення  заборгованості  за
житлово-комунальні   послуги,   сума   заборгованості   може  бути
переведена  в  установленому  законодавством  порядку  на   іншого
громадянина,  який  має  проіндексовані  знецінені  заощадження на
компенсаційному рахунку,  на підставі  його  письмової  заяви,  що
подається до  підприємства  - надавача житлово-комунальних послуг,
яке видає довідку про заборгованість.
     При цьому   слід  зауважити,  що  будь-яка  особа,  визначена
зазначеною постановою  (  664-2005-п  ),  погашає  свої  борги  за
рахунок   одного   джерела  -  знецінених  грошових  заощаджень  в
установах Ощадного  банку  колишнього  СРСР  (своїх,  родичів  або
знайомих).
     Відповідно до  підпункту  4.3.23  пункту  4.3  ст.  4  Закону
України від 22.05.03 р. N 889-IV ( 889-15 ) "Про податок з доходів
фізичних осіб" суми виплат  громадянам  України  (їх  спадкоємцям)
грошових заощаджень і грошових внесків, вкладених до 02.01.92 р. в
установи  Ощадбанку  СРСР,  погашення  яких   не   відбулося,   не
включаються   до   складу   загального   місячного   або   річного
оподатковуваного доходу платника податку.
     Виплачені (видані),  в  т.ч.  на  підставі  Постанови  N  664
( 664-2005-п ) знецінені грошові заощадження громадян, куди б вони
в  подальшому  не  спрямовувалися,  не  є об'єктом оподаткування і
відповідно не підлягають оподаткуванню.
     Таким чином, при погашенні зобов'язань держави за знеціненими
грошовими  заощадженнями  громадян  в  установах  Ощадного   банку
колишнього   СРСР  шляхом  погашення  заборгованості  громадян  за
житлово-комунальні послуги,  в тому числі шляхом переведення боргу
на  іншого  громадянина,  оподаткування таких сум здійснюватися не
повинно.
     Додатково зазначаємо,  що  наведена  вище позиція викладена у
листі Міністерства    фінансів    України    від    18.11.05    р.
N 31-20030-3-8/8225 ( v8225201-05 ).
     В зв'язку  з  чим  лист   ДПА   України   від   17.10.05   р.
N 12223/5/17-2116   (  v1222225-05  )  та  інші  листи  (податкові
роз'яснення) з даного  питання,  які  не  відповідають  положенням
цього   листа,   вважаються   відкликаними   Державною  податковою
адміністрацією України.

     2. Щодо права включення до складу податкового кредиту  витрат
на навчання,  понесених батьками за дітей-студентів,  які протягом
звітного року одержували заробітну плату.
     Згідно з  п.  1.16  Закону  України  від  22.05.03  р.  N 889
( 889-15 ) "Про податок з доходів фізичних осіб"  (далі  -  Закон)
податковий кредит - це сума (вартість) витрат, понесених платником
податку -  резидентом  у  зв'язку  з  придбанням  товарів  (робіт,
послуг) у  резидентів  -  фізичних  або  юридичних  осіб  протягом
звітного року,  на суму  яких  дозволяється  зменшення  суми  його
загального   річного   оподатковуваного  доходу,   одержаного   за
наслідками  такого  звітного  року,  в  тому  числі  у  зв'язку  з
компенсацією   вартості  середньої  професійної  або  вищої  форми
навчання такого платника податку,  іншого члена його сім'ї першого
ступеня споріднення (чоловік, дружина, діти).
     При цьому Законом  (  889-15  )  встановлено  обмеження  щодо
неперевищення   сум  нарахованого  платником  податку  податкового
кредиту понад суму  загального  оподатковуваного  доходу  платника
податку,  одержаного  протягом року як заробітна плата.  Згідно із
визначенням поняття "заробітна плата", даним у п. 1.1 та 1.3 ст. 1
Закону, заробітна плата - це доходи, а також інші заохочувальні та
компенсаційні виплати та винагороди,  які виплачуються (надаються)
платнику податку у зв'язку з відносинами трудового найму згідно із
законом.   Відносини   трудового   найму   регулюються    трудовим
законодавством, зокрема   Кодексом   законів   про  працю  України
( 322-08  ).  При  укладанні  трудового  договору  з   працівником
працедавець  видає  наказ  про  зарахування його на роботу (у штат
підприємства),  на підставі якого  робиться  відмітка  у  трудовій
книжці   такого   працівника  про  прийняття  його  на  роботу  на
відповідну посаду.
     Таким чином,   якщо  студент  у  звітному  році  навчався  та
працював і отримував заробітну плату  (у  розумінні  цього  Закону
( 889-15 ), а також до податкового органу у звітному році на нього
надходила інформація за ф.  N 1ДФ ( z0960-03 ) (ознака доходу  1),
то  він  за  наслідками  такого року є платником податку з доходів
фізичних осіб і право на  звернення  за  податковим  кредитом,  за
умови додержання ним всіх вимог п. 5.3 ст. 5 Закону, має він, а не
члени його сім'ї першого ступеня споріднення.
     Якщо ж  студент  протягом  звітного року одержував доходи від
виконання   договорів   цивільно-правового   характеру   (разового
договору,  договору-підряду тощо),  які не є трудовими договорами,
то  члени  його  сім'ї  першого  ступеня  споріднення  також   при
додержанні всіх норм п.  5.3 ст.  5 Закону ( 889-15 ), мають право
на податковий  кредит  щодо  сум,  сплачених  за  навчання  такого
студента.

 Заступник Голови                                         С.Лекарь