ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                             Л И С Т

                   08.06.2006  N 6347/6/17-0216


                Щодо визначення податкового агента
                платника податку - фізичної особи
                 стосовно оподаткування доходів,
                отриманих таким платником податку
               від продажу об'єктів рухомого майна
                        на товарній біржі


                             (Витяг)

     Державна податкова адміністрація України розглянула ...  лист
з питань   застосування  положень Закону України від 22.05.2003 р.
N 889-IV  ( 889-15 ) "Про податок з доходів фізичних осіб" (далі -
Закон) щодо  визначення  податкового  агента  платника  податку  -
фізичної особи  стосовно  оподаткування  доходів,  отриманих таким
платником податку від продажу об'єктів рухомого майна на  товарній
біржі, i

     П О В І Д О М Л Я Є:

     Цивільним кодексом України ( 435-15 ), який набрав чинності з
1 січня 2004 р.,  визначено,  що угодою визнаються дії громадян  i
організацій,  спрямовані  на  встановлення,  зміну  або припинення
цивільних прав i обов'язків.  Відповідно до ст.  15 Закону України
"Про  товарну  біржу" (  1956-12  ) угода  вважається  укладеною з
моменту  її  реєстрації  на  біржі.   Враховуючи   наведене,   при
проведенні біржової операції з купівлі-продажу рухомого майна одна
зі сторін угоди  (покупець)  набуває  права  власності  на  рухоме
майно,  яке  придбаває,  а друга сторона угоди (продавець) одержує
дохід від такого продажу тільки  з  моменту  реєстрації  угоди  на
біржі.

     У статті 1 Закону України "Про товарну  біржу"  (  1956-12  )
зазначено,  що  товарна  біржа  за  своїм  правовим становищем має
статус юридичної особи i має за мету,  зокрема,  надання послуг  в
укладенні біржових угод.

     Згідно з  п.  12.3  ст.  12  Закону  (  889-15  ) якщо об'єкт
рухомого майна продається за посередництвом  юридичної  особи  (її
філії,   відділення,   іншого   відокремленого   підрозділу)   або
представництва нерезидента,  то така особа  вважається  податковим
агентом платника податку стосовно оподаткування доходів, отриманих
таким платником податку від такого продажу.

     Пунктом 1.15 ст. 1 Закону ( 889-15 ) визначено, що податковий
агент - це юридична чи фізична особа (резидент чи нерезидент), які
незалежно  від  їх  організаційно-правового  статусу  та   способу
обкладання  іншими податками зобов'язані нараховувати,  утримувати
та сплачувати цей податок до  бюджету  від  імені  та  за  рахунок
платника  податку,  вести  податковий  облік та подавати податкову
звітність податковим органам,  а також нести  відповідальність  за
порушення норм цього Закону.

     Виходячи з  наведеного,  при укладенні на товарній біржі угод
купівлі-продажу рухомого майна,  яке належить продавцю -  фізичній
особі,   податковим  агентом  такого  платника  -  фізичної  особи
стосовно оподаткування доходів,  одержаних ним від такого продажу,
товарна   біржа.   Агентські   функції  біржі,  які  вона  повинна
виконувати відповідно до  п.  12.3  ст.  12  Закону  (  889-15  ),
полягають  у тому,  що податок з доходів фізичних осіб сплачується
продавцем самостійно до чи під час реєстрації  біржової  угоди,  а
біржі   під   час     реєстрації   угоди  повинні  проконтролювати
(перевірити)  правильність  сплати  (перерахування   до   бюджету)
належної  суми  податку,  здійснивши  розрахунки (нарахування) сум
оподатковуваного доходу та  належного  до  сплати  податку.  Копії
документів,  які підтверджують сплату податку (платіжні доручення,
квитанції),  залишаються у документах біржі щодо реєстрації угоди.
Тобто  нарахування  (обчислення)  доходу  та  податку  з  нього  є
невід'ємним обов'язком податкових агентів,  за посередництвом яких
фізичні особи здійснюють купівлю-продаж належного їм майна.

     Враховуючи  те,  що згідно з п. 12.3 ст. 12 Закону ( 889-15 )
біржі  визначено  податковими  агентами,  вони  повинні виконувати
вимоги,  покладені на податкових агентів, зокрема п. 1.15 ст. 1 та
п.  19.2 ст. 19 Закону, щодо подання у строки, встановлені законом
для  податкового  кварталу,  податкового  розрахунку  сум  доходу,
нарахованого  (сплаченого)  на  користь  платників податку, та сум
сплаченого  (перерахованого  до  бюджету) з них податку (ф. N 1ДФ)
( z0960-03 ).

     Таким чином,   особи,  які  згідно  із  Законом  (  889-15  )
визначено податковими агентами,  але безпосередньо  не  виплачують
доходи фізичним особам, у тому числі й біржі, з метою забезпечення
виконання вимог цього  Закону,  а  також  вчасного  формування  та
підтримки  в  належному   стані Державного реєстру фізичних осіб -
платників податків та  інших  обов'язкових  платежів,  зобов'язані
надавати  у  встановлені  строки податковий розрахунок сум доходу,
нарахованого  (обчисленого)  платникам  податку,   а   також   сум
сплаченого  ними  (перерахованого   до  бюджету)  податку з такого
одержаного доходу податковому органу за місцем свого  розташування
згідно  з  вимогами  наказу ДПА України   від 29.09.2003 р.  N 451
( z0960-03 ),  зареєстрованого в Мін'юсті України 22.10.2003 р. за
N 960/8281, за формою N 1 ДФ.

     Сума нарахованого  (обчисленого)  доходу  такими  податковими
агентами та сума виплаченого (одержаного фізичною  особою)  доходу
відображаються за звітний квартал відповідно у графі За та графі 3
податкового розрахунку за формою N 1 ДФ за ознакою доходу "1".

     Аналогічно суми нарахованого (обчисленого) та  перерахованого
(сплаченого до бюджету) податку відображаються у графі 4а та графі
4 податкового розрахунку за формою N 1 ДФ.

 Заступник Голови                                       С.I.Лекарь