КОЛЕГІЯ ДЕРЖАВНОГО КОМІТЕТУ УКРАЇНИ ПО ЗЕМЕЛЬНИХ РЕСУРСАХ

                          Р І Ш Е Н Н Я

                        26.05.2006  N 7/1


               Про організацію роботи по формуванню
             та розвитку ринку земель, стан оціночної
          діяльності у Полтавському обласному головному
         управлінні земельних ресурсів та територіальних
                органах земельних ресурсів області


     Заслухавши і обговоривши інформацію  начальника  Полтавського
обласного  головного управління земельних ресурсів Шарого Г.І.  та
начальника  Управління  ринку   та   оцінки   земель   Держкомзему
Горбатовича  С.М.  про  результати  перевірки організації робіт по
формуванню та розвитку ринку земель,  стан оціночної діяльності за
2004  -  2005 роки та I квартал 2006 року у Полтавському обласному
головному управлінні  земельних  ресурсів  та  районних  (міських)
відділах (управліннях)   земельних   ресурсів   області,   колегія
В И Р І Ш И Л А:

     1. Інформацію взяти до відома (довідка додається).

     2. Відзначити,  що Полтавським обласним головним  управлінням
земельних ресурсів проведено організаційну роботу по формуванню та
розвитку  ринку  земель  і  оціночної  діяльності  у   Полтавській
області.  Водночас  слід  звернути увагу на недоліки в організації
роботи з інвентаризації земель,  проведенні  нормативної  грошової
оцінки земель,  організації земельних торгів,  експертної грошової
оцінки земельних ділянок та державної експертизи землевпорядної  і
землеоціночної документації.

     3. Начальнику  Полтавського  обласного  головного  управління
земельних ресурсів Шарому Г.І.:

     3.1. До 9  червня  2006  року  розробити  план  заходів  щодо
усунення виявлених порушень.

     3.2. У  місячний  термін  з  дати  затвердження зазначеного у
пункті 3.1  плану  усунути  порушення,  викладені  у  довідці  про
організацію  робіт  по  формуванню та розвитку ринку земель,  стан
оціночної діяльності у Полтавському обласному головному управлінні
земельних  ресурсів  та  територіальних органах земельних ресурсів
області. Першочергово:
     прискорити роботи  з інвентаризації та грошової оцінки земель
населених пунктів і земель несільськогосподарського призначення за
межами  населених  пунктів  шляхом  залучення  коштів із місцевого
бюджету та інших джерел;
     спільно з     Контрольно-ревізійним     відділом     Комітету
(Кириленко А.М.)  вивчити   питання   надання   послуг   районними
(міськими) відділами (управліннями) земельних ресурсів області,  у
тому числі Кременчуцьким міським управлінням  земельних  ресурсів,
та    вжити    заходів    щодо    недопущення    порушень    вимог
нормативно-правових         актів          при          здійсненні
організаційно-господарської,  фінансової діяльності,  у тому числі
при видачі витягів з технічної документації про нормативну грошову
оцінку окремої земельної ділянки;
     з метою   підвищення   кваліфікації   начальників    районних
(міських)  відділів  (управлінь)  земельних  ресурсів організувати
навчання  з  методики  проведення   експертної   грошової   оцінки
земельних ділянок та перевірки якості землевпорядної документації;
     спільно із саморегулівними організаціями  оцінювачів  вивчити
практику    роботи    з    оцінки    земель    ПП    "Ексон",   ПП
"УкрБізнесКонсалтинг" та ПП  Крупко  Т.О.  та,  у  разі  виявлення
порушень,   надіслати   матеріали   до  Екзаменаційної  комісії  з
експертної  грошової  оцінки  земельних  ділянок   для   прийняття
відповідного рішення;
     вжити заходів  щодо   підвищення   кваліфікації   працівників
відділу    державної    землевпорядної    експертизи    Управління
землеустрою,   охорони   земель   та   державної    землевпорядної
експертизи;
     надати у Відділ кадрів  Комітету  (Хаменко  І.Т.)  пропозиції
стосовно проходження стажування працівників обласного головного та
районних  (міських)  відділів   (управлінь)   земельних   ресурсів
області.

     4. Голові   Рескомзему   АР   Крим,   начальникам   обласних,
Київського  та  Севастопольського   міських   головних   управлінь
земельних ресурсів у місячний термін:

     4.1. Вжити   заходів   по   підготовці   пропозицій  планових
показників щодо надходження коштів від продажу земельних ділянок у
2007  році  з  метою  надання пропозицій до проекту Закону України
"Про Державний бюджет України на 2007 рік".

     4.2. Привести положення про  територіальні  органи  земельних
ресурсів у відповідність до постанови Кабміну від 24.02.2003 N 200
( 200-2003-п ) (із змінами від 16.06.2003 N 910  (  910-2003-п  ),
від 26.11.2003  N  1829  (  1829-2003-п  ) та від 12.04.2006 N 494
( 494-2006-п ).

     4.3. Спільно   з   Управлінням    державної    землевпорядної
експертизи, нормування     і     ліцензування    робіт    Комітету
(Ношкалюк В.Л.)  здійснити  аналіз оціночної діяльності суб'єктами
господарювання та,  у разі виявлення порушень,  вжити заходів щодо
проведення позапланових перевірок, за результатами яких розглянути
питання позбавлення ліцензій та кваліфікаційних свідоцтв оцінювача
з експертної грошової оцінки земельних ділянок.

     4.4. Спільно з Управлінням ринку та  оцінки  земель  Комітету
(Горбатович С.М.) провести:
     моніторинг результатів  нормативної  грошової  оцінки  земель
населених  пунктів  та земель несільськогосподарського призначення
за межами населених пунктів,  встановлення розміру орендної  плати
земельних ділянок та,  у разі виявлення порушень, вжити заходів по
їх усуненню;
     аналіз фактів проведення експертної грошової оцінки земельних
ділянок державної власності за кошти покупця та надати  пропозиції
по недопущенню таких фактів.

     4.5. Запровадити   конкурсний   відбір   суб'єктів  оціночної
діяльності для проведення  експертної  грошової  оцінки  земельних
ділянок державної та комунальної власності.

     4.6. Вжити заходів щодо проведення моніторингу цін на продані
земельні ділянки в регіоні  та  забезпечити  його  оприлюднення  у
регіональних ЗМІ не рідше двох разів на рік.

     5. Управлінням,  самостійним  відділам  центрального  апарату
Комітету:

     5.1. Управлінню ринку та оцінки земель  (Горбатович С.М.)   у
трьохмісячний термін:
     спільно з  Всеукраїнською  громадською   організацією   "Ліга
оцінювачів  земель"  та  Всеукраїнською  громадською  організацією
"Спілка    оцінювачів    землі"    організувати    та     провести
семінар-навчання  з  оцінювачами  щодо ефективної роботи по оцінці
земель;
     опрацювати питання     внесення     змін    до    відповідних
нормативно-правових актів щодо удосконалення проведення експертної
грошової оцінки земельних ділянок;
     вжити заходів  щодо  створення   інформаційної   бази   даних
моніторингу   трансакцій   земельних   ділянок  з  показниками  її
експертної та  нормативної  грошової  оцінки  і  запровадження  її
ведення у територіальних органах земельних ресурсів;
     підготувати пропозиції щодо здійснення начальниками  районних
(міських)  відділів  (управлінь)  земельних  ресурсів  контролю за
якістю проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок,  у
тому числі на вторинному ринку;
     вжити заходів з удосконалення нормативно-правової  бази  щодо
запровадження    відповідальності    оцінювачів,    експертів   та
рецензентів  за  якість  проведення  грошової   оцінки   земельних
ділянок;
     вжити заходів по удосконаленню програм базової підготовки  та
перепідготовки  оцінювачів  з експертної грошової оцінки земельних
ділянок;
     підготувати проект  наказу про встановлення кінцевого терміну
отримання  кваліфікаційних  свідоцтв   оцінювачів   з   експертної
грошової   оцінки   земельних   ділянок   оцінювачами,  які  мають
кваліфікаційні  документи,  видані  до  набрання  чинності  Закону
України "Про оцінку земель" ( 1378-15 ).

     5.2. Управлінню    державної    землевпорядної    експертизи,
нормування і ліцензування робіт (Ношкалюк В.Л.) у місячний термін:
     спільно із   Всеукраїнською  громадською  організацією  "Ліга
оцінювачів земель" провести  рецензування  та  додаткову  державну
експертизу  Звіту  з  експертної грошової оцінки земельної ділянки
ВАТ "Полтавський      гірничо-збагачувальний      комбінат"      у
м. Комсомольську  та,  у  разі  його  невідповідності методикам та
стандартам,  надіслати матеріали в прокуратуру для вжиття  заходів
по визнанню продажу незаконним;
     підготувати зміни  до   спільного   наказу   Держкомзему   та
Держпідприємництва  від  13.02.2001  N  28/18  (  z0174-01  ) "Про
затвердження Ліцензійних умов провадження господарської діяльності
щодо  проведення землевпорядних та землеоціночних робіт" щодо умов
отримання  ліцензії  на  проведення  нормативної  грошової  оцінки
земельних ділянок;
     надати пропозиції  по  створенню  та  порядку  функціонування
експертної   ради   при   Держкомземі  для  проведення  експертизи
землевпорядної та землеоціночної документації особливого значення.

     5.3. Управлінню   моніторингу    діяльності    територіальних
органів,  зв'язків  із  ЗМІ  та  громадськістю  (Зінковська  Л.М.)
спільно  із  Управлінням  фінансів,  бухгалтерського   обліку   та
звітності  (Челомбітько  Л.А.) та Відділом кадрів (Хаменко І.Т.) у
місячний  термін  розробити  та  подати  на  затвердження   Типову
структуру територіального органу земельних ресурсів (Рескомзему АР
Крим,  обласних,  Київського та Севастопольського міських головних
управлінь земельних ресурсів).

     5.4. Відділу  кадрів  (Хаменко  І.Т.),  Управлінню  державної
землевпорядної  експертизи,  нормування   і   ліцензування   робіт
(Ношкалюк В.Л.),     Управлінню    ринку    та    оцінки    земель
(Горбатович С.М.)  організувати  у  другому  півріччі  цього  року
проведення  семінарів-навчання  по  порядку  проведення експертної
грошової оцінки земельних ділянок та здійсненню експертизи  звітів
з   експертної   грошової  оцінки  земельних  ділянок  працівників
територіальних органів земельних ресурсів.

     5.5. Юридичному управлінню (Скороход О.В.)  у місячний термін
підготувати  лист  до  Полтавської  міської  ради про розмежування
повноважень між міським управлінням земельних ресурсів Держкомзему
України   та   управлінням   земельних   ресурсів   міськвиконкому
Полтавської міської ради.

     5.6. Управлінню державного земельного кадастру та  державного
реєстру  прав  на  землю  та  нерухоме  майно  (Лихогруд  М.Г.)  у
трьохмісячний термін  вжити  заходів  по  формуванню  кадастрового
забезпечення земельно-оціночної діяльності.

     6. Директору   ДП   "Інститут  землеустрою"  Добряку  Д.С.  у
місячний термін:
     вжити заходів   щодо  приведення  у  відповідність  до  вимог
нормативно-правових актів      технічно-виробничу       діяльність
ДП "Полтавський інститут землеустрою";
     розробити Еталон   проекту   землеустрою   щодо    відведення
земельної ділянки та подати його на розгляд науково-технічної ради
Комітету.

     7. Виконуючому обов'язки  генерального  директора  ДП  "Центр
ДЗК"   Момотенку   С.М.   у   трьохмісячний   термін   привести  у
відповідність до вимог законодавства документацію  із  землеустрою
та оцінки  земель,  виготовлену  Полтавською  регіональною  філією
ДП "Центр ДЗК" та її відділеннями.

     8. Начальнику  Держземінспекції  Нечипоренку   О.М.,   голові
Рескомзему   АР   Крим,   начальникам   обласних,   Київського  та
Севастопольського міських головних  управлінь  земельних  ресурсів
забезпечити  взаємодію  Держземінспекції та територіальних органів
Комітету по регулярному контролю за  підготовкою  документації  із
землеустрою  та  оціночними  роботами,  недопущенню  монополізації
робіт з експертної грошової оцінки земельних ділянок.

     9. Начальнику Управління  ринку  та  оцінки  земель  Комітету
Горбатовичу  С.М.  та  начальнику Полтавського обласного головного
управління земельних ресурсів Шарому  Г.І.  поінформувати  колегію
про стан виконання цього рішення у вересні цього року.

     10. Контроль   за   виконанням   цього  рішення  покласти  на
заступників Голови Комітету відповідно до розподілу обов'язків.

 Голова                                              М.Я.Сидоренко


                                      Додаток


                             ДОВІДКА
         про результати перевірки діяльності Полтавського
        обласного головного управління земельних ресурсів
           та територіальних органів земельних ресурсів
           області щодо організації робіт по формуванню
            та розвитку ринку земель, стану оціночної
                  діяльності за 2004 - 2005 роки
                       та початок 2006 року


     Перевірку діяльності   Полтавського    обласного    головного
управління  земельних ресурсів та територіальних органів земельних
ресурсів області щодо організації робіт по формуванню та  розвитку
ринку  земель,  стан оціночної діяльності за період з 2004 року по
2005 роки та початок  2006  року  проведено  з  15  по  20  травня
2006 року  на виконання пункту 1 орієнтовного плану роботи колегії
Держкомзему на  II  квартал  2006  року  та  наказу  Комітету  від
11.05.2006 N 163 "Про перевірку організації робіт по формуванню та
розвитку ринку земель,  стан оціночної діяльності  у  Полтавському
обласному    головному    управлінні    земельних    ресурсів   та
територіальних органах земельних ресурсів області".

     Членами робочої   групи  здійснено  перевірку  з  дотриманням
основних вимог наказу Комітету від 08.06.2004 N  165  "Про  заходи
щодо зміцнення виконавської дисципліни в Держкомземі".  Керівником
робочої групи Жмуцьким В.В. 12.05.2006 затверджено переліки питань
для вивчення під час проведення перевірки та особисті робочі плани
членів робочої групи.

     Під час   перевірки   вивчено   роботу   окремих  структурних
підрозділів апарату Полтавського  обласного  головного  управління
земельних  ресурсів  та 8 територіальних підрозділів:  Гадяцького,
Глобинського,    Зіньківського,    Кременчуцького,    Полтавського
районних,  Комсомольського  міського  відділів та Кременчуцького і
Полтавського міських управлінь земельних ресурсів,  що складає 26%
від загальної їх кількості (всього 30 підрозділів).

     Членами робочої групи надано практичну  допомогу  працівникам
органів  земельних  ресурсів,  проведено  консультації  та внесено
пропозиції  щодо  удосконалення  роботи,  дотримання  виконавської
дисципліни тощо.

     Перевірку проведено   з   відома   начальника    Полтавського
обласного  головного  управління земельних ресурсів Шарого Г.І.  в
присутності керівників відповідних підрозділів  апарату  обласного
головного  управління земельних ресурсів та територіальних органів
земельних ресурсів області, які підлягали перевірці.

     Питання, які вивчались у ході перевірки:

     - наявність  затверджених  положень  структурних  підрозділів
апарату  обласного  головного управління та територіальних органів
земельних ресурсів області і їх відповідність Типовим  положенням,
які   затверджені   постановою   Кабінету  Міністрів  України  від
24.02.2003 N 200 ( 200-2003-п ) (із змінами);
     - оцінка  стану  виконання наказів Держкомзему від 22.03.2004
N 81,  від 09.02.2005 N 30,  від 01.08.2005 N 216;  від 10.03.2006
N 77   по  організації  формування  та  розвитку  ринку  земель  і
забезпеченню надходження коштів  до  загального  фонду  Державного
бюджету на відповідний рік;
     - стан ведення оперативної інформації про  продаж  із  земель
державної  та  комунальної  власності  земельних  ділянок  та прав
оренди на них згідно із наказом Комітету від 22.03.2004 N 82  "Про
проведення  моніторингу вартості земельних ділянок та речових прав
на них на ринку земель України", із змінами, внесеними наказом від
29.04.2004 N    137,    та   листами   Комітету   від   18.05.2001
N 14-21-7/2513,  від  09.02.2005  N  14-22-7/819,  від  03.02.2006
N 14-22-7/829;
     - організація  роботи:  планування  та  проведення   засідань
колегії,  нарад, семінарів, робота з документами та контроль за їх
виконанням,  проведення експертизи звітів  з  експертної  грошової
оцінки  земельних  ділянок,  здійснення  контролю за правомірністю
продажу земельних ділянок державної власності.

     Стосовно відповідності    Положень   територіальних   органів
земельних ресурсів області Типовому положенню  про  територіальний
орган  земельних  ресурсів,  який  затверджено постановою Кабінету
Міністрів України від 24.02.2003 N 200 ( 200-2003-п ), із змінами

     Полтавське обласне  головне  управління земельних ресурсів та
районні (міські) відділи (управління) земельних  ресурсів  області
діють  на  підставі Положень,  затверджених Головою Держкомзему та
начальником Полтавського обласного головного управління  земельних
ресурсів відповідно.

     Ці Положення  розроблені відповідно до Типового положення про
територіальний орган земельних ресурсів,  затвердженого постановою
Кабінету  Міністрів України від 24.02.2003 N 200 ( 200-2003-п ) із
змінами (постанови Кабміну від 16.06.2003 N 910  (  910-2003-п  ),
від 26.11.2003 N 1829 ( 1829-2003-п ).  Необхідно зазначити, що до
Положень  про  Полтавське  обласне  головне  управління  земельних
ресурсів   та  районні  (міські)  відділи  (управління)  земельних
ресурсів області  необхідно  внести  зміни  згідно  із  постановою
Кабміну  від  12.04.2006 N 494 ( 494-2006-п ),  а у Кременчуцькому
районному відділі земельних ресурсів - зміни згідно із  постановою
Кабміну від 16.06.2003 N 910.

     Стосовно оцінки   стану  виконання  наказів  Держкомзему  від
22.03.2004 N 81,  від 09.02.2005 N 30,  від 01.08.2005 N 216;  від
10.03.2006 N 77 по організації формування та розвитку ринку земель
і забезпеченню надходження коштів до загального  фонду  Державного
бюджету на відповідний рік

     Наказами Держкомзему від 22.03.2004 N 81, від 09.02.2005 N 30
(із змінами від 01.09.2005 N 216) та від 10.03.2006 N 77  доведено
план-завдання  з  надходження коштів від продажу земельних ділянок
на:

     2004 рік - 543,7 тис.  грн., тобто 1,9%  від плану надходжень
коштів до Держбюджету на 2004 рік;
     2005 рік - 653,87 тис. грн., тобто 1,4%  від плану надходжень
коштів до Держбюджету на 2005 рік;
     2006 рік - 3376,9 тис. грн. (тобто 7,6%  від плану надходжень
коштів  до Держбюджету на 2006 рік),  у тому числі на 01.05.2006 -
709 тис. гривень.

     Відповідно наказами    Полтавського    обласного    головного
управління земельних ресурсів від 05.04.2004 N 62, 05.03.2005 N 35
(із змінами від 12.08.2005 N 111, від 23.03.2006 N 33) затверджено
помісячні  показники  по  надходженню коштів до Державного бюджету
від продажу земельних ділянок в розрізі  адміністративних  одиниць
області на доведені Комітетом суми.

     Надходження коштів   плануються   у  кожній  адміністративній
одиниці області.

     Від продажу  земельних  ділянок  до  Державного  та  місцевих
бюджетів надійшло:

     у 2004 році - 12698,36 тис.  грн., у тому числі до державного
бюджету 1548,05 тис.  грн., що складає 284,7% до плану-завдання по
області на цей період;
     у 2005 році - 24971,89 тис.  грн., у тому числі до державного
бюджету 2496,89 тис.  грн., що складає 381,9% до плану-завдання по
області на цей період;
     у 2006 році (перші чотири місяці) - 4645,42 тис. грн., у тому
числі до державного бюджету 460,58 тис.  грн.,  що складає 65%  до
плану-завдання по області на цей період.

     Доведені Полтавським  обласним головним управлінням земельних
ресурсів плани-завдання по надходженню коштів на  відповідний  рік
виконано на 0% у:

     2004 році - у Чорнухинському та Лубенському районах;
     2005 році - у Чорнухинському та Миргородському районах.

     Протягом чотирьох   місяців   2006   року   у   Глобинському,
Гребінківському,   Зіньківському,   Кременчуцькому,   Лохвицькому,
Лубенському,  Миргородському,   Новосанжарському,   Пирятинському,
Чорнухинському,   Чутівському,   Великобагачанському   районах  не
продано жодної земельної ділянки.

     Стосовно стану ведення оперативної інформації про  продаж  із
земель державної і комунальної власності земельних ділянок та прав
оренди на них

     Інформація про продані земельні ділянки (щоквартальна) (наказ
Держкомзему  від  22.03.2004 N 82 із змінами від 29.04.2004 N 137)
ведеться  згідно  із  наказом  Полтавського  обласного   головного
управління  земельних  ресурсів  від  25.05.2004  N 90 в головному
управлінні та районних (міських) відділах (управліннях)  земельних
ресурсів   і   зберігається   належним   чином.   За  результатами
проведеного аналізу цієї  інформації  проводиться  аналіз  цін  на
земельні   ділянки  відповідно  до  функціонального  використання.
Інформація про продані земельні ділянки ведеться в електронному та
паперовому  вигляді,  містить  кількісні  та якісні характеристики
проданих 174 земельних ділянок в області.

     Оперативна інформація  про  продаж  із  земель  державної   і
комунальної  власності  земельних  ділянок  та  прав оренди на них
(щомісячна) (лист Держкомзему від  09.02.2005  N  14-22-7/819,  із
змінами   від  03.02.2006  N  14-22-7/829)  ведеться  у  головному
управлінні та районних (міських) відділах (управліннях)  земельних
ресурсів та зберігається належним чином.

     За час  проведення  земельної реформи по області продано 1429
земельних ділянок  та  прав  оренди  на   них   загальною   площею
1166,83 га на загальну вартість 70474,66 тис.  грн.,  у тому числі
на аукціонах:

     23 земельні  ділянки   несільськогосподарського   призначення
загальною  площею  5,64 га на загальну вартість 2696,81 тис.  грн.
(середня вартість 1 кв.м. 47,81 грн./кв.м);
     1 земельна    ділянка    сільськогосподарського   призначення
загальною площею 1,58 га вартістю 164,00 тис. гривень.

     З початку  продажу  надійшло  коштів  від  продажу  земельних
ділянок та прав оренди на них на суму 64278,43 тис. грн.

     Слід відмітити,   що   протягом  2005  року  для  продажу  на
земельних торгах органами виконавчої влади затверджено  перелік  3
земельних  ділянок загальною площею 0,16 га,  а органами місцевого
самоврядування 19 ділянок загальною площею 22,58 га.  У 2006  році
затверджено переліки 52 земельних ділянок несільськогосподарського
призначення,  що підлягають продажу на земельних торгах, загальною
площею 27,34 гектара.

     Протягом 2004   року   підготовлено   матеріали  для  продажу
332 земельних ділянок та прав  оренди  на  них,  загальною  площею
508,62 га,   на  загальну  вартість  28474,77  тис.  грн.  Продано
302 земельних ділянок  загальною  площею  484,14  га  на  загальну
вартість  25399,37  тис.  грн.,  з  них  на  аукціонах 6 земельних
ділянок (5 у м.  Кременчуці та 1 у м.  Кобеляки) загальною  площею
0,55  га  на  загальну  вартість 1923,00 тис.  грн.  Ціни проданих
земельних ділянок на земельних торгах збільшились у порівнянні  із
стартовою ціною у 5 - 7 разів, а в одному випадку майже в 40 разів
(м.  Кременчук).  Протягом  2004  року  продажі  відбулися  у   28
адміністративно-територіальних одиницях області,  що становить 93%
від їх загальної кількості.  Середня вартість  проданих  земельних
ділянок становить   22,33  грн./кв.м  (найменша  середня  вартість
1 кв.  м у Карлівському районі (2,67 грн./кв.м),  (найбільша  -  у
м. Миргороді 37,45 грн./кв.м).

     Протягом 2005   року   підготовлено   матеріали  для  продажу
210 земельних ділянок та  прав  оренди  на  них  загальною  площею
152,12  га,  вартість  яких  згідно із експертною грошовою оцінкою
становить  12295,38  тис.  грн.  Продано  214   земельні   ділянки
загальною площею 168,0 га на загальну вартість 13415,83 тис. грн.,
у  тому  числі  213  земельних  ділянок   несільськогосподарського
призначення  загальною площею 163,3 га на суму 13184,83 тис.  грн.
та 1 земельна ділянка  сільськогосподарського  призначення  площею
4,7   га   вартістю   231,0   тис.   грн.  (Шишацький  район  (під
господарськими будівлями)). Продаж земельних ділянок відбувся у 28
адміністративно-територіальних одиницях області.  Середня вартість
1 кв.м  проданих  земельних  ділянок   у   2005   році   становить
7,99 грн/кв.м  (найменша  у  Диканському  районі  4,10  грн./кв.м,
найбільша у м. Миргороді 70,00 грн./кв.м).

     Станом на 01.05.2006 у Полтавській області протягом 4 місяців
2006  року підготовлено матеріали для продажу 63 земельних ділянок
та прав оренди на них загальною площею  20,75  га,  вартість  яких
згідно  з експертною грошовою оцінкою становить 4460,48 тис.  грн.
Продано 61 земельна ділянка площею  26,97  га  загальною  вартістю
4995,73   тис.   грн.,   у   тому   числі   60  земельних  ділянок
несільськогосподарського призначення загальною площею 26,94 га  на
суму 4985,83  тис.  грн.,  з  них  на аукціонах 1 земельна ділянка
(смт Диканька площею 0,03 га вартістю 9,9 тис.  грн. при стартовій
ціні земельної ділянки 9 тис. грн.).

     Продаж земельних  ділянок  або права оренди на них відбувся у
17  адміністративно-територіальних   одиницях   області.   Середня
вартість    1 кв.м   проданих    земельних    ділянок    становила
18,52 грн./кв.м   (найменша вартість 4,21 грн./кв.  м у Гадяцькому
районі, найбільша - 220,01 грн./кв.м у м. Полтаві).

     Повільними темпами  відбувається  формування первинного ринку
земель.  Зокрема станом  на  20.03.2006  за  інформацією  про  хід
приватизації  земельних  ділянок  громадянами  загальна  кількість
приватизованих  земельних  ділянок  згідно  з  рішеннями   органів
місцевого самоврядування становить 801,7 тис. га на загальну площу
1949,97 тис.,  а  видано  202,6  тис.  державних  актів  на  право
власності  на земельні ділянки,  що складає близько 25%.  Протягом
2005 року видано 21,4 тис.  державних актів на право власності  на
земельні   ділянки   для  будівництва  і  обслуговування  житлових
будинків,  господарських будівель  і  споруд,  ведення  особистого
селянського  господарства,  садівництва,  індивідуального  дачного
будівництва та будівництва індивідуальних гаражів),  а за 3 місяці
2006 року - 5,11 тисячі.

     Стосовно організації роботи

     Відповідно до  наказів  головного  управління  від 17.09.2004
N 156   "Про   призначення    експертів    державної    експертизи
землевпорядної  документації"  та  від  22.07.2005  N  99 державну
експертизу проводять:

     Шило О.Г.  - начальник управління землеустрою, охорони земель
та державної землевпорядної експертизи;
     Міщенко Т.В.  - заступник начальника управління  землеустрою,
охорони  земель та державної землевпорядної експертизи,  начальник
відділу державної землевпорядної експертизи;
     Бідюк Ю.В.,   Сулейманова  Н.О.  та  Тригуб  Л.А.  -  головні
спеціалісти цього відділу;
     Завалій О.В. - провідний спеціаліст цього відділу;
     Яковенко К.Й.  -  головний  спеціаліст   відділу   державного
земельного кадастру;
     Лабутіна О.В. - головний спеціаліст сектору організації ринку
земель та розмежування земель державної і комунальної власності;
     Доценко Т.В.  - головний спеціаліст  відділу  землеустрою  та
охорони земель.

     Спеціалісти Шило    О.Г.,    Міщенко    Т.В.,   Бідюк   Ю.В.,
Сулейманова Н.О., Тригуб Л.А., Завалій О.В, Яковенко К.Й. за фахом
інженери-землевпорядники  зі  стажем  роботи  від  7  до 30 років,
закінчили Харківський    національний     аграрний     університет
ім. В.В.  Докучаєва. Лабутіна О.В. має базову вищу освіту за фахом
бакалавр геодезії,  картографії  та  землевпорядкування,  здобуває
кваліфікацію     інженера-землевпорядника     в     Кременчуцькому
політехнічному університеті (6 курс),  стаж  роботи  -  10  років.
Доценко Т.В.  має вищу освіту,  за фахом вчений агроном, закінчила
Полтавський сільськогосподарський інститут, стаж роботи 32 роки.

     Мають сертифікати:

     Шило О.Г.  (реєстр.  N  21   від   15.03.2001   р.,   виданий
Держкомземом    України    та    Донецьким   державним   технічним
університетом);
     Міщенко Т.В. (реєстр. N 19-012 від 13 лютого 1999 р., виданий
Держкомземом  України   та   Міжнародним   центром   приватизації,
інвестицій і менеджменту);
     Сулейманова Н.О.  (реєстр. N 14/14 від 13.12.2003 р., виданий
Держкомземом  України  та  Київським  університетом  будівництва і
архітектури).

     Лабутіна О.В. має кваліфікаційне свідоцтво реєстр. N 2452 від
16.10.2004, видане Міжнародним інститутом бізнесу.

     Підвищення кваліфікації пройшли:

     Шило О.Г.  в Центрі підвищення кваліфікації і  перепідготовки
кадрів  Донецького  технічного  університету (свідоцтво СПК N 0197
від 27.02.2001),  та в Інституті підвищення кваліфікації  керівних
кадрів    Національної    академії   державного   управління   при
Президентові  України  (свідоцтво  АБ  N  006321  від  17.12.2004.
реєстр. N 9692);
     Міщенко Т.В та Бідюк Ю.В. в Міжнародному інституті бізнесу за
професійною програмою підвищення кваліфікації державних службовців
(свідоцтва  відповідно  А  N  040020919,  реєстраційний  N 919 від
29.09.2005. та А N 040020913, реєстраційний N 913 від 29.09.2005).

     Тобто працівники,   які   проводять   експертизу   звітів   з
експертної   грошової   оцінки  земельних  ділянок,  не  підвищили
кваліфікацію оцінювача відповідно до Закону  України  "Про  оцінку
земель" ( 1378-15 ).

     Протягом 2004  року  обласним  головним  управління проведено
державну експертизу 181  документації  з  грошової  оцінки  земель
(звітів  з  експертної грошової оцінки земельних ділянок),  з яких
126 оцінено позитивно,  55 повернуто  на  доопрацювання.  Протягом
2005  року  проведено  державну експертизу 214 звітів з експертної
грошової оцінки,  з яких 115 оцінено позитивно,  89 - повернуто на
доопрацювання,  а  10  -  негативно.  Протягом 2006 року проведено
державну експертизу 69 звітів з експертної грошової оцінки, з яких
32  оцінено  позитивно,  26  - повернуто на доопрацювання,  а 11 -
негативно.

     Полтавським обласним головним управлінням земельних  ресурсів
станом  на  01.04.2006  проведено  інвентаризацію земель населених
пунктів на площі 157,07 тис.  га, що становить 37,4% від загальної
площі   населених   пунктів,  та  земель  несільськогосподарського
призначення за межами населених пунктів на площі 88,02 тис. га, що
становить - 21,6%.

     Грошову оцінку  земель  проведено  у  1469  із 1862 населених
пунктів на площі 349,7 тис.  га,  що становить 83,3% від загальної
площі     населених     пунктів.     Грошову     оцінку     земель
несільськогосподарського призначення за межами  населених  пунктів
проведено на площі 11,95 тис. га, що становить 2,9%.

     Згідно з    планом   заходів,   спрямованих   на   завершення
інвентаризації і  грошової  оцінки  земель  населених  пунктів  та
земель  несільськогосподарського  призначення  за межами населених
пунктів,  затверджених   Головою   Держкомзему   від   20.02.2006,
нормативну   грошову   оцінку  земель  населених  пунктів  області
планується завершити в 2007 році.

     Щоквартальна інформація  про  хід  проведення  інвентаризації
земель   населених   пунктів  та  земель  несільськогосподарського
призначення за  межами  населених  пунктів,  а  також  нормативної
грошової оцінки земель населених пунктів та грошової оцінки земель
несільськогосподарського призначення за межами  населених  пунктів
районними  (міськими)  відділами (управліннями) земельних ресурсів
подається  обласним   управлінням   в   установлені   терміни   за
відповідною формою (вказівка Держкомзему від 10.09.99 N 15).

     Головне управління   періодично   інформує  районні  (міські)
відділи (управління) земельних ресурсів про недопущення порушень в
частині дотримання вимог законодавчих та нормативно-правових актів
по видачі витягів з технічної документації про нормативну  грошову
оцінку окремої земельної ділянки.

     Проте перевіркою    встановлено,    що    у    Зіньківському,
Кременчуцькому,  Полтавському районних відділах земельних ресурсів
та  Кременчуцькому міському управлінні земельних ресурсів витяги з
технічної документації про  нормативну  грошову  оцінку  земельних
ділянок за травень 2006 року не відповідають формам,  встановленим
додатком   2   Порядку   нормативної   грошової   оцінки    земель
сільськогосподарського    призначення    та   населених   пунктів,
затвердженого  спільним  наказом   Держкомзему,   Мінагрополітики,
Мінбудархітектури,   Української   академії   аграрних   наук  від
27.01.2006 N  18/15/21/11  (  z0388-06  ),  який  зареєстровано  в
Мін'юсті України 05.04.2006 за N 388/12262,  та додатком 6 Порядку
нормативної  грошової   оцінки   земель   несільськогосподарського
призначення (крім земель у межах населених пунктів), затвердженого
спільним наказом Держкомзему,  Мінагрополітики, Мінбудархітектури,
Держкомлісгоспу   України,   Держводгоспу,   Української  академії
аграрних наук від 27.01.2006 N  19/16/22/11/17/12  (  z0389-06  ),
який зареєстровано в Мін'юсті України 05.04.2006 за N 389/12263.

     Крім того, виготовлення витягів з нормативної грошової оцінки
земельних ділянок на території Кременчуцької міської ради згідно з
наказом  Кременчуцького міського управління земельних ресурсів від
19.01.2005 N 4 покладено на ТОВ "Кремінь плюс",  що  є  порушенням
статті  23  Закону  України  "Про  оцінку  земель"  ( 1378-15 ) та
постанови Кабінету  Міністрів  України  від   24.02.2003   N   200
( 200-2003-п  ),  якими  покладено  видачу  юридичним  та фізичним
особам довідок (витягів з технічної документації)  про  нормативну
грошову  оцінку  земельних  ділянок  на  міське (міст обласного та
районного значення) управління (відділ) земельних ресурсів.

     З метою  виконання  ст.   15   Земельного   кодексу   України
( 2768-14  )  щодо  внесення  пропозицій  про формування державної
політики у сфері земельних відносин і забезпечення  її  реалізації
головним    управлінням    особливу    увагу   сконцентровано   на
функціонуванні     орендних     відносин     як     на      землях
несільськогосподарського,     так     і     сільськогосподарського
призначення.

     Ці питання розглядалися на колегії головного управління. Так,
на виконання  рішення  колегії  Полтавського  ОГУЗР від 27.05.2005
N 6/2,  наказу від 30.05.2005  N  78  сектором  організації  ринку
земель  проводиться  робота  по  збору  та  аналізу  інформації що
орендні відносини на землях несільськогосподарського  призначення.
Аналіз орендних відносин показав, що є зв'язок між рівнем орендної
плати та ціною продажу земельних ділянок  несільськогосподарського
призначення.  Так, у м. Гадячі Полтавської області середній рівень
орендної плати земель для комерційного використання становить 6  -
7%. Тому  ціна  продажу  земельних  ділянок  у 2005 році зросла до
42 грн./кв.м.  У м.  Кременчуці орендна плата за земельні  ділянки
ринкової   інфраструктури  (продовольчі  та  непродовольчі  ринки)
коливається у межах 1,0 - 8,0% від нормативної грошової оцінки. Це
вплинуло  на те,  що трапляються випадки продажу земельних ділянок
несільськогосподарського призначення у  м.  Кременчуці  за  цінами
нижчими, ніж в м. Гадячі.

     Головним управлінням цьому питанню приділяється значна увага.
З цією  метою  неодноразово  надсилалися  листи  головам  міських,
селищних  (сільських) рад про врахування ролі рівня орендної плати
в процесі функціонування  земельних  відносин,  особливо  стосовно
формування   ринку   земельних   ділянок  несільськогосподарського
призначення.  На жаль,  не всі голови  міських  рад  з  розумінням
ставляться   до   пропозиції   Полтавського   обласного  головного
управління земельних ресурсів,  що впливає на рівень надходжень  в
місцеві бюджети.

     Вирішення цих   питань   є   одним  з  пріоритетних  напрямів
діяльності Полтавського обласного головного  управління  земельних
ресурсів.

     Разом з тим,  перевіркою встановлено,  що у Кременчуцькому та
Полтавському районних відділах земельних ресурсів розмір  орендної
плати  за  землі  несільськогосподарського  призначення  за межами
населених  пунктів  встановлюється  без   проведення   нормативної
грошової оцінки земельних ділянок, що є порушенням Законів України
"Про оцінку земель" ( 1378-15 ) та "Про оренду землі" ( 161-14 ).

     За період з 2004 року по 2005 роки та  початок  2006  року  з
метою   організації  та  вдосконалення  розвитку  ринку  земельних
ділянок несільськогосподарського призначення Полтавським  головним
обласним  управлінням  земельних ресурсів підготовлено 16 наказів,
11 вказівок.

     Питання про  розвиток  ринку   земель   та   стан   оціночної
діяльності  8  разів  розглядались  на колегії обласного головного
управління.

     Обласним головним  управлінням  проведено  5  нарад-семінарів
(21.05.2004;  19.07.2005;  30.03.2006;  10.04.2006; 06.05.2006) із
спеціалістами  територіальних  структурних  підрозділів,  головами
(селищних)   сільських   рад   та   представниками  землеоціночних
організацій.   Також   взято   активну   участь    в    проведенні
семінару-навчання  на тему:  "Економіко-правові аспекти реалізації
вимог земельного законодавства у практичній роботі місцевої  ради"
(за участю начальника обласного головного управління Шарого Г.І.):

     На засіданні  науково-технічної  ради  Полтавського обласного
головного  управління  земельних  ресурсів  від  18.10.2005  N   5
схвалені  Рекомендації  по  проведенню  земельних  торгів  у формі
земельного конкурсу.

     Проведено 5 комплексних перевірок районних відділів земельних
ресурсів,  а  саме:  Козельщинського  (акт N 12/2 від 29.12.2004);
Лохвицького (акт N 1/1 від 25.01.2005); Лубенського (акт N 2/1 від
28.02.2005);   Карлівського   (акт   N   10/4   від   27.10.2005);
Кобеляцького (акт N 2/3 від 01.03.2005).

     Працівники Полтавського   обласного   головного    управління
земельних  ресурсів  взяли  активну участь у перевірках дотримання
вимог земельного законодавства Полтавською міською радою в процесі
регулювання  земельних  відносин  (наказ  від  02.03.2005  N  27),
діяльності начальника Кременчуцького міського управління земельних
ресурсів Шльопіна В.І. (наказ від 17.01.2006 N 7).

     Неодноразово надсилались  листи головам райдержадміністрацій,
міських (селищних) рад про формування та розвиток ринку  земельних
ділянок несільськогосподарського призначення.

     Проводилось вивчення  стану  використання  земельних  ділянок
несільськогосподарського призначення певних  категорій  земель,  а
саме:

     - стану  використання  земель  для  розвитку  городництва  та
садівництва;
     - земельних   ділянок   несільськогосподарського  призначення
вздовж траси Київ - Харків;
     - земельних    ділянок,   відведених   під   продовольчі   та
непродовольчі ринки;
     - про ринок земель та стан землеоціночної діяльності;
     - про  ринок  земель  та  стан  землеоціночної  діяльності  у
Полтавській області.

     Взято активну  участь  в  організації  та проведенні виїзного
розширеного засідання громадської колегії  Полтавського  обласного
головного  управління  земельних  ресурсів  на тему:  "Перспективи
розвитку ринку землі та практика організації проведення  земельних
торгів   (аукціонів)"  та  підготовлено  брошуру  "Розвиток  ринку
земель. Полтавщина".

     Організовано висвітлення у ЗМІ  розвитку  земельних  відносин
районними відділами земельних ресурсів Полтавської області:

     - накази    Полтавського   обласного   головного   управління
земельних ресурсів від 13.08.2004 N 137, від 09.02.2006 N 16;
     - вказівка   Полтавського   обласного   головного  управління
земельних ресурсів від 24.06.2004 N 26;
     - рішення колегії Полтавського головного обласного управління
земельних ресурсів від 28.02.2005 N 2/2, від 29.04.2005 N 4/2.

     Постійно ведеться   листування   та    надається    необхідна
інформація   Держкомзему,   Полтавській   облдержадміністрації  та
органам місцевого самоврядування з питань організації ринку земель
та   розмежування   земель   державної  і  комунальної  власності.
Розглядаються звернення громадян, органів місцевого самоврядування
та  суб'єктів  господарської  діяльності з питань,  що належать до
повноважень головного управління.

     Стосовно організації роботи з документами та контролю  за  їх
виконанням,   то   ведення   загального  діловодства  у  головному
управлінні здійснюється відповідно до  Інструкції  з  діловодства,
затвердженої  наказом  Комітету  від 30.12.98 N 147,  із змінами і
доповненнями. У   наявності   зведена   номенклатура   справ    на
2004 - 2006 роки, яка погоджена в установленому порядку з обласним
архівом,  але  потребує  доопрацювання   і   уточнення,   зокрема,
приведення  у  відповідність до функціональних напрямів діяльності
структурних підрозділів головного управління.

     Реєстрація вхідних документів проводиться  централізовано  із
застосуванням   журнальної   форми  (відповідно  до  пункту  3.3.8
Інструкції з діловодства  журнальна  форма  реєстрації  документів
допускається,  якщо  обсяг  документообігу  становить до 500 - 600
документів на рік),  за  виключенням  листів  про  видачу  бланків
державних  актів  на  право  власності  на  земельну ділянку,  які
обліковуються   згідно   з   посадовою    інструкцією    провідним
спеціалістом  відділу  державного земельного кадастру у технічному
архіві головного управління.

     Уся пошта розглядається начальником головного  управління  (і
тільки  у  разі  його тривалої відсутності - заступником,  що його
заміщає)  у  день  її  надходження,  резолюції  проставляються  на
окремих  аркушах-фішках.  Як  правило,  документи  у  той  же день
надходять до виконавців,  про що вони самі підтверджують,  хоча  у
журналі   реєстрації  документів  не  завжди  проставляються  дати
проходження документів.

     Протягом 2005  року  порівняно  з  2004  роком  до  головного
управління надійшло на 2,1%  більше документів (3399 і 3231),  у I
кварталі 2006 року порівняно  з  аналогічним  періодом  2005  року
надійшло   на   4,6%   більше   документів   (630   і   602).  Від
облдержадміністрації у I кварталі ц.  р. надійшло на 69 документів
більше, ніж від Держкомзему (162 і 93).

     Контроль за  виконанням  документів  із зазначеними термінами
ведеться на належному  рівні,  однак  слід  відпрацювати  механізм
контролю   за   виконанням  завдань,  визначених  документами  без
зазначеного терміну виконання та власними рішеннями і дорученнями,
у тому числі і упереджувальний.

     У веденні діловодства виявлено і інші недоліки.

     Не відпрацьовано   зразки  бланків  наказів,  листів,  рішень
колегії згідно з вимогами пункту 4.1.2 Інструкції з діловодства та
Національного  стандарту  України ( v0055609-03 ).  Як результат -
матеріали друкуються на бланках довільної  форми,  відтворених  на
комп'ютері.

     Враховуючи, що  пунктом  6.3 вимог до оформлювання документів
Національного стандарту України (ДСТУ 4163-2003) ( v0055609-03  ),
чинного від 01.09.2003, дозволено виготовляти бланки документів за
допомогою  комп'ютерної  техніки,  слід  установити  єдину   форму
бланків   документів   і  довести  її  до  усіх  виконавців  як  в
управлінні,  так  і  територіальних  органах  земельних   ресурсів
області.

     Накази як  з основної діяльності,  так і кадрові не візуються
заступниками начальника головного управління.

     Допускаються порушення  вимог  Інструкції  з  діловодства  за
зверненнями   громадян   при   реєстрації   вихідних   листів   за
результатами розгляду, зокрема, індекс письмової відповіді повинен
включати реєстраційний індекс.

     Дозволи на   преміювання  керівників  територіальних  органів
земельних  ресурсів  області  надаються  не  листами,  а  наказами
головного управління без зазначення суми премії, що є порушенням.

     Планування роботи    головного   управління   у   2004   році
здійснювалось за річним  та  квартальними  планами.  З  2005  року
планування  роботи  головного  управління  ведеться  за річними та
тижневими планами.  Крім того,  слід зазначити,  що  в  управлінні
чітко   відпрацьовано   порядок  подання  керівниками  структурних
підрозділів як апарату головного управління,  так і територіальних
органів  земельних  ресурсів  області квартальних планів роботи та
звітів про їх виконання. Стан виконання річних планів, як правило,
розглядається   на  засіданнях  колегії  головного  управління,  а
тижневих - на апаратних нарадах.

     Згідно з Положенням про колегію та орієнтовним планом  роботи
засідання   колегії   проводяться  один  раз  на  місяць,  на  які
виносяться крім запланованих раніше додаткові питання.

     За період з 2004 року та I квартал  2006  року  проведено  27
засідань колегії (2004 - 12,  2005 - 12,  I квартал 2006 - 3),  на
яких розглянуто всього 100 питань.  Аналіз розглянутих на  колегії
питань  свідчить,  що  на засідання колегії виносяться питання про
підсумки роботи головного управління за певний період роботи, стан
виконання  завдань,  визначених  актами  і  дорученнями Президента
України,  наказами Держкомзему,  заслуховуються  звіти  керівників
територіальних   підрозділів,   стан  виконавської  дисципліни  та
виконання попередніх рішень колегії.

     Зокрема, у    2004    році    заслухано    звіт    начальника
Козельщинського райземвідділу   (рішення  колегії  від  29.12.2004
N 12/2),  у 2005 - Лохвицького  (рішення  колегії  від  25.01.2005
N 1/1),  Лубенського  (рішення  колегії  від  28.02.2005 N 2/1) та
Карлівського (рішення колегії від 27.10.2005 N  10/4),  у  2006  -
Кобеляцького (рішення колегії від 01.03.2006 N 2/3).

     Питання стану   виконавської   дисципліни   розглянуто  на  4
засіданнях колегії (рішення колегії  від  26.02.2004  N  2/6,  від
27.08.2004 N 8/2, від 29.11.2005 N 11/4, від 12.04.2006 N 4/3).

     Більшість рішень   колегії   впроваджено   в  життя  наказами
головного управління.

     За результатами  проведених  перевірок,  які,   як   правило,
проводяться  перед розглядом питань на колегії,  рішеннями колегії
та наказами головного управління  за  виявлені  недоліки  та  інші
порушення в роботі зменшено розмір премії від 10%  до 50%  окремим
керівникам  підрозділів  апарату  управління   та   територіальних
органів у 2004 році у 63 випадках (всього 11 наказів), у 2005 році
у 20 випадках (всього 7 наказів) та затримано присвоєння чергового
рангу  державного  службовця начальнику Хорольського райземвідділу
(наказ від 31.03.2005 N 53-к) і зменшено  надбавку  до  посадового
окладу   за   особливий   характер   роботи   до  10%   начальнику
Кобеляцького райземвідділу (наказ від 30.11.2005 N 180-к).

     Вибірково перевірено   наявні   у   територіальних    органах
земельних  ресурсів  області  звіти  з  експертної грошової оцінки
земельних ділянок.

     У результаті  аналізу  Звіту  про  експертну  грошову  оцінку
земельної   ділянки   по   вул.  Центральна,  5-а,  в  с.  Щербані
Полтавського району    для    продажу    приватному     підприємцю
Юркіній Т.С.,  який  виготовлено Приватним підприємством "Ексон" у
2005 році,  договору оренди земельної ділянки від 16.09.2004, який
зареєстрований   в   Полтавському  районному  відділі  Полтавської
регіональної філії "Центр ДЗК при Держкомземі  України",  договору
купівлі-продажу  земельної  ділянки  від  28.09.2005  та  висновку
державної експертизи від 13.06.2005 N 365,  проведеної Полтавським
обласним головним управлінням земельних ресурсів,  встановлено, що
продаж  земельної   ділянки   здійснено   із   земель   загального
користування (вулиці), на ділянці розміщено торговельний павільйон
(у звіті вказано  магазин).  Відсутні  документи,  що  посвідчують
право  власності  покупця  земельної  ділянки  на  нерухоме майно,
розташоване на ній.  Рішенням 20 сесії 24 скликання від 19.05.2005
Щербанівської   сільської  ради  затверджено  звіт  про  експертну
грошову оцінку земельної  ділянки  та  продано  дану  ділянку  без
проходження  в обласному головному управлінні державної експертизи
звіту про експертну грошову оцінку (висновок державної  експертизи
землевпорядної  документації  від 13.06.2005 N 365).  Таким чином,
встановлено порушення вимог пункту "а" частини третьої статті  83,
частини  другої  127 статті Земельного кодексу України ( 2768-14 )
та   статті   35   Закону   України   "Про   державну   експертизу
землевпорядної  документації"  (  1808-15  ).  В  оцінювачів,  які
проводили землеоціночні роботи на дату оцінки, відсутні відповідні
посвідчення,  як  це передбачено ст.  8 Закону України "Про оцінку
земель" ( 1378-15 ).

     Полтавським РВЗР   не   здійснено   заходів   реагування   по
дотриманню вимог законодавства України, правомірності продажу цієї
земельної ділянки.

     Калашніковська сільрада  уклала  договір   оренди   земельної
ділянки  від  27.01.2006  із  ЗАТ "Нафтогазвидобування" про оренду
земельної ділянки площею 1,1101 га, де орендну плату встановлено у
розмірі  0,50 грн.  за 1 кв.м  на  рік.  Нормативна грошова оцінка
цієї земельної ділянки не  проводилася,  що  є  порушенням  Закону
України  "Про  оцінку  земель"  (  1378-15 ),  Закону України "Про
оренду землі" ( 161-14 ).  Встановлено,  що  за  межами  населених
пунктів  нормативна  грошова  оцінка як правило не проводиться,  а
орендна плата встановлюється по аналогії  встановлення  земельного
податку відповідно до статті 8 Закону України "Про плату за землю"
( 2535-12 ),  що є порушенням Закону України "Про  оренду  землі".
Порушення  закладене і в розпорядженні Голови райдержадміністрації
від 07.02.2005 N 52 "Про розмір орендної плати на земельні ділянки
державної     власності,     що    надаються    в    оренду    для
несільськогосподарських потреб",  де в додатку встановлені розміри
орендної плати по аналогії із земельним податком, що призводить до
недоотримання коштів у  місцевий  бюджет.  Такий  стан  не  сприяє
створенню  умов  для викупу земельних ділянок та негативно впливає
на ціноутворення на ринку земель у Полтавській області.

     Проект землеустрою   щодо   відведення   земельної    ділянки
ПП Савелі   О.П.,   виготовлений   Полтавським   районним  центром
земельного кадастру,  не має  проектного  рішення,  що  передбачає
вилучення  земельних  ділянок  у  двох  землекористувачів і не має
погоджень з ними,  не містить матеріалів  попереднього  погодження
місця  розташування  об'єкта.  Разом з тим має позитивний висновок
землевпорядної   експертизи,   проведеної   Полтавським   обласним
головним управлінням земельних ресурсів.

     Проект землеустрою  щодо  відведення  земельної  ділянки  ТОВ
"Мисливець" для розміщення об'єкта комерційного призначення площею
2,78  га  -  будівництва  спортивного  оздоровчого комплексу в ур.
Триби -  виготовлений  ДП  "Полтавський  інститут  землеустрою"  -
проектного  рішення  не містить.  У проекті записано,  що це землі
рекреаційного призначення, ґрунти показані як піски без рослинного
покриву, на плановому матеріалі показані землі водного та лісового
фонду  і  луки.  У  висновку   землевпорядної   експертизи,   який
направлений  на  доопрацювання,  вказано,  що в проекті не вказано
землекористувача,  за рахунок якого вилучаються землі,  угіддя, за
рахунок яких вилучається земельна ділянка.  Проект не виправлено у
повному обсязі,  але визнано позитивним.  Виготовлений  18.01.2005
проект відведення виправлявся до 12.08.2005, виправлення зауважень
перевірено 03.11.2005.  Технічне завдання  на  розробку  технічної
документації   із   землеустрою   щодо  складання  документів,  що
посвідчують право  користування,  підписано  27.03.2006,  виконано
17.04.2006  р.  Договір оренди укладено 16.05.2006.  Як результат,
ТОВ "Мисливець" не  сплатив  у  бюджет  орендну  плату  щонайменше
12 тис. гривень.

     У результаті  аналізу  Звіту  про  експертну  грошову  оцінку
земельної ділянки по Рокитнянській сільській раді (база відпочинку
"Лісова галявина") для продажу ВАТ "Кременчуцький колісний завод",
виконаним  Командитним  товариством   "Експертиза.   Консультація.
Оцінка"  у  2005 році,  договору купівлі-продажу земельної ділянки
від 12.12.2005 та висновку  державної  експертизи  від  15.04.2005
N 233   встановлено,   що   розпорядження  Кременчуцької  районної
державної  адміністрації  від  14.10.2005  про  продаж   земельної
ділянки  прийняте  без  проведення  державної  експертизи  звіту з
експертної грошової оцінки земельної  ділянки  в  Держкомземі,  як
того  вимагає пункт 4.1.1 Методики проведення державної експертизи
землевпорядної документації,  яка затверджена наказом Комітету від
03.12.2004  N  391  (  z1618-04  ).  У звіті про експертну грошову
оцінку відсутні  документи  про  посвідчення  права  власності  на
об'єкти нерухомого майна.

     У результаті  аналізу  Звіту  про  експертну  грошову  оцінку
земельної ділянки по вул.  Погребняка,  2-а для продажу приватному
підприємцю  Черкезову  М.І.,  виконаним   Приватним  підприємством
"Ексон" у 2005 році,  договору купівлі-продажу  земельної  ділянки
від 07.11.2005  та  висновку  державної  експертизи від 01.03.2006
N 14 встановлено, що:

     1) рішення Зіньківської міської  ради  про  продаж  земельної
ділянки  від  26.10.2005 прийняте без державної експертизи звіту з
експертної грошової оцінки  земельної  ділянки,  що  є  порушенням
вимог   статті  9  та  статті  35  Закону  України  "Про  державну
експертизу землевпорядної документації" ( 1808-15 );

     2) земельна ділянка  згідно  із  договором  оренди  земельної
ділянки  від 25.01.2000 належить до земель загального користування
та вільна від забудови,  так як у пункті 2.4 цього Звіту  вказано:
"На  земельній  ділянці,  що  оцінюється,  виконані  такі  роботи:
побудовано  монолітний  залізобетонний  фундамент  під  кіоски   з
наступним  використанням  під  магазин;  підведена водопровідна та
каналізаційна  мережі;  отримано  дозвіл  на  проектні  роботи  по
будівництву  магазину від 19.05.2004;  проводяться проектні роботи
по  виготовленню  документації  на  будівництво  магазину",  що  є
порушенням  вимог  пункту "а" частини третьої статті 83 та частини
другої 127 статті Земельного кодексу України ( 2768-14 ).

     Необхідно зазначити,  що   Зіньківський   РВЗР   листом   від
23.11.2005  N 01-04-09/2806 надіслав вказівку N 14 міському голові
м.  Зінькова Шуми М.О.  про  необхідність  відміни  рішення  сесії
міської  ради  від  26.10.2005  "Про  продаж  земельних  ділянок",
ініціювання  розірвання   зазначеного   договору   купівлі-продажу
земельної   ділянки  в  судовому  порядку,  проходження  державної
експертизи звіту з експертної грошової оцінки  земельної  ділянки.
Однак  про  вжиті  заходи  Зіньківська  міська  рада не повідомила
Зінківський РВЗР.

     Перевіркою встановлено,  що  оцінювачами  експертна   грошова
оцінка   земельних   ділянок  у  окремих  випадках  проводиться  з
порушенням методик та стандартів.

     Так, оцінювачі ТОВ "Консультаційний центр" виконали експертну
грошову  оцінку  земельної  ділянки площею 324 га ВАТ "Полтавський
гірничо-збагачувальний комбінат" у м. Комсомольську за відсутності
достовірної   інформації   про   ціни   продажу  подібного  майна,
використали у порівняльному підході у якості аналогів не  подібне,
а  різноманітне  майно.  Результатом  цієї  роботи  стає  висновок
оцінювача про вартість  1  кв.  метра  цієї  земельної  ділянки  -
3,54 грн.  Звіт  з експертної грошової оцінки цієї ділянки отримав
позитивний висновок державної  землевпорядної  експертизи,  міська
рада прийняла рішення про продаж цього об'єкта.

     У результаті  аналізу  Звіту  про  експертну  грошову  оцінку
земельної ділянки по м.  Глобино  для  продажу  ЗАТ  ПБО  "Дніпро"
(землі  промисловості)  оцінювачем ПП Крупко Т.О.  прийнято оцінну
вартість 1  кв.м  земельної  ділянки  у  розмірі  4,09  грн./кв.м.
Використовуючи  метод  зіставлення цін подібних ділянок,  оцінювач
проводив розрахунки забудованої земельної ділянки як  вільної  від
забудови,  в  результаті чого вартість земельної ділянки занижена.
Обласним  управлінням  проведено  державну  експертизу   звіту   з
експертної грошової оцінки земельної ділянки позитивно.

     ПП "УкрБізнесКонсалтинг"  (експерт Крупко Т.О.) виконано Звіт
про експертну грошову оцінку земельної  ділянки  площею  120  кв.м
для продажу  шляхом  викупу  ПП  Пузаненком В.М.  у м.  Глобине по
вул. Гагаріна  (б/н)  для  комерційної  діяльності  (дата   оцінки
16.02.2006).   Документи,  що  підтверджують  право  власності  на
нерухоме майно, яке має бути розташоване на цій земельній ділянці,
що підлягає викупу,  - відсутні.  Тому можна зробити висновок,  що
вказана  земельна  ділянка  незабудована.  Крім   того,   земельну
ділянку,  про  яку  йдеться,  продано (рішення Глобинської міської
ради від 14  березня  2006  року  N  90,  договір  купівлі-продажу
земельної   ділянки)   без   проведення  державної  землевпорядної
експертизи звіту з експертної грошової оцінки  земельної  ділянки.
Таким чином є порушення вимог частини другої 127 статті Земельного
кодексу України ( 2768-14 ) та статей 9 та 35 Закону України  "Про
державну експертизу  землевпорядної  документації"  (  1808-15  ).
15 березня цього року Полтавським  обласним  головним  управлінням
земельних  ресурсів  проведено державну експертизу Звіту та надано
позитивний висновок на цю документацію.

     Необхідно зазначити,  що  на  території  м.   Полтави   також
функціонує  Полтавське  міське  управління  земельних  ресурсів та
земельного   кадастру,   що   належать   до    сфери    управління
міськвиконкому.

     Управління міськвиконкому  як структурний підрозділ головного
управління містобудування  та  архітектури  існувало  починаючи  з
1991 року.   Полтавське   обласне   головне  управління  земельних
ресурсів відповідно до Указу  Президента  України  "Про  створення
єдиної  системи  органів земельних ресурсів" ( 34/96 ) та Типового
положення про міське управління, затвердженого постановою Кабінету
Міністрів  України  від 7 серпня 1996 року N 930 ( 930-96-п ),  на
базі головного управління містобудування та  архітектури  створило
Полтавське   міське   управління  земельних  ресурсів  Держкомзему
України.

     Проте, Полтавська міська рада рішенням від 24.02.98 у  складі
виконавчого  комітету  Полтавської  міської  ради  створила міське
управління  земельних  ресурсів  Полтавського  міськвиконкому,  до
якого  у  повному складі перейшли працівники Полтавського міського
управління земельних ресурсів Держкомзему з  матеріально-технічною
та   інформаційною   базами.  Рішенням  Полтавської  міської  ради
21.11.2001 N 356 міське управління земельних ресурсів Полтавського
міськвиконкому   реорганізовано  в  Полтавське  міське  управління
земельних ресурсів та затверджено Положення про Полтавське  міське
управління  земельних ресурсів,  пунктом першим якого передбачено,
що Полтавське міське  управління  земельних  ресурсів  є  місцевим
органом,   підпорядкованим   Полтавському   обласному   управлінню
земельних  ресурсів,  міському  голові  та  виконавчому   комітету
Полтавської міської ради.

     Полтавським обласним     управлінням    земельних    ресурсів
направлено  клопотання  до  прокурора  Полтавської   області   про
невідповідність вказаного Положення чинному законодавству.  Однак,
прокуратурою  області  не   здійснено   відповідного   реагування.
Інформаційна база так і залишається в управлінні міськвиконкому.

     До вересня   2003   року   міським   головою  м.  Полтави  не
погоджувалася кандидатура начальника міського управління земельних
ресурсів   Держкомзему,   що  унеможливлювало  відновлення  роботи
територіального органу земельних ресурсів комітету.

     8 вересня   2003   року   наказом   Держкомзему   начальником
Полтавського МУЗР призначено Кравцова В.В.

     З цього  часу ведеться постійне листування з міською радою по
розподілу  повноважень  між  двома  управліннями   відповідно   до
законодавства та усунення їх дублювання і встановлення співпраці.

     Так, листом,  підготовленим  Полтавським  МУЗР,  за  підписом
начальника Полтавського обласного головного  управління  земельних
ресурсів    від   04.11.2003   N   01-01-21/2371,   міській   раді
запропоновано надати пропозиції по підготовці угоди про  співпрацю
між відповідними управліннями.  Однак,  пропозицій з цього питання
до управління не надійшло.

     Полтавським МУЗР  (лист  від   01.06.2004   N   01-01-26/166)
запропоновано   виконкому   міської   ради  процедуру  реєстрації,
проходження документації із землеустрою  між  двома  управліннями,
проте домовленості не досягнуто.

     Починаючи з  січня 2004 року,  неодноразово надсилалися листи
на адресу виконкому міської ради про надання рішень міськради, які
регулюють   земельні  відносини  у  м.  Полтаві,  на  що  отримано
відписки-відмови.  З  рішеннями  ради  для  виконання   покладених
функцій  доводиться  ознайомлюватись  безпосередньо  в  управлінні
міськвиконкому.

     Листом від  08.10.2004  N  01-01-26/367   до   міськвиконкому
направлено проект угоди про співпрацю між управліннями, яка б дала
можливість вирішення деяких компромісних питань,  але  позитивного
відгуку з даного приводу не отримано.

     На даний   час   співпраця   управлінь  та  обмін  необхідною
інформацією проводиться не в повному  обсязі  та  на  неофіційному
рівні,  що  унеможливлює повноцінну діяльність Полтавського МУЗР -
державного органу земельних ресурсів.

     Для врегулювання питань підпису державних актів та формування
державного   фонду   документації  із  землеустрою  31.01.2006  та
13.04.2006  надіслано  листи   до   організацій,   які   виконують
землевпорядні  роботи  на території міста,  та керівництва міської
ради, якими попереджено про можливість подання Держкомзему України
клопотань про припинення дії ліцензій у разі, коли землевпорядними
організаціями   будуть    продовжуватися    порушуватися    вимоги
законодавства.  Через порушення цих норм база даних в електронному
вигляді поновлюється не в повному обсязі.

     Висновки і пропозиції:

     Керівництвом Полтавського  обласного   головного   управління
вживаються організаційні та практичні заходи щодо підвищення рівня
виконавської дисципліни,  у першу чергу щодо виконання завдань, що
встановлені   законодавством   України,   актами   і   дорученнями
Президента України,  Кабінету Міністрів  України.  Слід  відмітити
оперативне  реагування головного управління на рішення і доручення
керівництва Держкомзему та системність роботи з кадрами.

     Разом з  тим,  пропонується  вжити  відповідних  заходів  для
усунення виявлених недоліків, а саме:

     1. Уточнити  розподіл  обов'язків  між керівництвом головного
управління, затверджений наказом від 03.11.2005 N 148.

     2. Доопрацювати  Положення  про  Відділ  документального   та
господарського забезпечення.

     3. Унести зміни до номенклатури справ щодо ведення документів
відповідно до функціональних напрямів діяльності підрозділів.

     4. Як перехідний варіант перед запровадженням автоматизованої
системи  ведення діловодства і контролю запровадити карткову форму
реєстрації документів.

     5. Врахувати зауваження щодо ведення  і  заповнення  журналів
реєстрації   вхідної   кореспонденції   та   наказів   з  основної
діяльності.

     6. Доцільно внести  зміни  до  умовного  позначення  вихідної
документації,    зазначивши   у   індексі   кореспондента,   якому
надсилається відповідь.

     7. Дотримуватись   вимог   Інструкції   з   діловодства    та
Національного  стандарту України ( v0055609-03 ) як при підготовці
того чи іншого документа,  так  і  при  погодженні  та  зберіганні
оригіналу чи копії вихідного документа (шрифт; розмір кегля; форма
бланків;  обов'язкове погодження як розпорядчих документів,  так і
листів-відповідей; на копіях вихідних документів, що залишаються в
головному управлінні,  текст бланків  не  відтворювати,  зазначати
лише  дату  підписання  документа та його реєстраційний індекс,  а
також візи  посадових  осіб,  з  якими  вони  погоджені,  та  візи
виконавців з розшифруванням прізвищ тощо).

     8. Запровадити облік розрахунку розсилки документів.

     9. Запровадити облік відправки кореспонденції.

     10. Відпрацювати  систему  контролю  за  виконанням  завдань,
визначених власними  рішеннями  (накази,  рішення  колегії,  плани
роботи тощо).

     11. Дотримуватись   вимог   Інструкції   з   діловодства   за
зверненнями  громадян,  зокрема,  при  реєстрації  відповідей   на
звернення.

     12. Дотримуватись  вимог Інструкції,  затвердженої постановою
Кабінету Міністрів України від 27.11.98 N 1893 ( 1893-98-п  ),  із
змінами, щодо обліку та зберігання документів з грифом "ДСК".

     13. Головному  управлінню забезпечити методичне керівництво і
контроль  за  веденням  загального  діловодства  у  територіальних
органах земельних ресурсів області.

     14. З  урахуванням того,  що документи згідно з номенклатурою
до формування їх в архів знаходяться  у  структурних  підрозділах,
зазначити,  хто несе відповідальність за їх схоронність (керівники
структурних  підрозділів  чи  посадові  особи,  відповідальні   за
діловодство).

     15. Усунути  недолік  щодо  надання  дозволів  на преміювання
керівників територіальних органів земельних ресурсів області.

     16. Працівникам управління  землеустрою,  охорони  земель  та
державної   землевпорядної   експертизи   Полтавського   обласного
головного управління земельних ресурсів,  які відповідно до наказу
начальника  Управління  від 17.09.2004 N 156 призначені експертами
державної  експертизи  землевпорядної  документації  і  здійснюють
експертизу  звітів з експертної грошової оцінки земельних ділянок,
необхідно пройти чергові курси підвищення кваліфікації  оцінювачів
та    скласти    кваліфікаційний    іспит    з   метою   отримання
кваліфікаційного свідоцтва оцінювача з експертної грошової  оцінки
земельних ділянок.

     17. Необхідно  вирішити  питання по налагодженню співпраці із
відділеннями  Державного  казначейства  області  щодо  своєчасного
інформування  про  надходження  коштів  до  Державного та місцевих
бюджетів від продажу земельних ділянок.

 Керівник робочої групи                               В.В.Жмуцький

 Члени робочої групи:                               С.М.Горбатович
                                                       А.М.Андріїв
                                                        В.М.Багрій
                                                     В.М.Коваленко
                                                      Т.В.Якубенко