У Х В А Л А
                   КОНСТИТУЦІЙНОГО СУДУ УКРАЇНИ

             Про відмову у відкритті конституційного
        провадження у справі за конституційним зверненням
          акціонерного товариства зі спрощеною системою
         органів управління "FRANSOV S.A.S." про офіційне
          тлумачення положень частини другої статті 60,
             частини другої статті 124 Господарського
                  процесуального кодексу України


м. Київ                                         Справа N 2-33/2004
13 квітня 2004 року
N З6-у/2004


     Конституційний Суд  України  у  складі суддів Конституційного
Суду України:

     Селівона Миколи Федосовича - головуючий,
     Євграфова Павла Борисовича,
     Іващенка Володимира Івановича,
     Костицького Михайла Васильовича,
     Малинникової Людмили Федорівни - суддя-доповідач,
     Мироненка Олександра Миколайовича,
     Німченка Василя Івановича,
     Пшеничного Валерія Григоровича,
     Розенка Віталія Івановича,
     Савенка Миколи Дмитровича,
     Скоморохи Віктора Єгоровича,
     Тихого Володимира Павловича,
     Ткачука Павла Миколайовича,
     Чубар Людмили Пантеліївни,
     Шаповала Володимира Миколайовича,

     розглянув питання щодо відкриття конституційного  провадження
у  справі  за конституційним зверненням акціонерного товариства зі
спрощеною  системою  органів  управління  "FRANSOV   S.A.S."   про
офіційне  тлумачення  положень  частини другої статті 60,  частини
другої статті 124 Господарського  процесуального  кодексу  України
( 1798-12 ).

     Заслухавши суддю-доповідача  Малинникову  Л.Ф.  та дослідивши
матеріали справи, Конституційний Суд України

                        у с т а н о в и в:

     1. Суб'єкт права  на  конституційне  звернення  -  акціонерне
товариство зі     спрощеною     системою     органів    управління
"FRANSOV S.A.S."  -  звернувся   з   клопотанням   дати   офіційне
тлумачення  положень  частини  другої  статті  60,  частини другої
статті 124   Господарського   процесуального    кодексу    України
( 1798-12 ).

     В конституційному  зверненні  зазначається,  що відповідно до
статті 124   Господарського   процесуального    кодексу    України
( 1798-12  )  (далі  -  ГПК України) господарські суди розглядають
справи  за  участю  іноземних  підприємств  і  організацій,   якщо
місцезнаходженням відповідача є територія України. Підвідомчість і
підсудність справ за участю іноземних  підприємств  і  організацій
визначається  за  правилами,  встановленими  статтями  12-17 цього
Кодексу  (  1798-12  ).  Господарські  суди  мають   право   також
розглядати  справи  за участю іноземних підприємств і організацій,
якщо місцезнаходженням філії, представництва, іншого відособленого
підрозділу  іноземного  підприємства  чи  організації  є територія
України,  а також якщо іноземне підприємство чи організація має на
території України нерухоме майно,  щодо якого виник спір. А згідно
із частиною другою статті 60  ГПК  України  (  1798-12  )  подання
зустрічного  позову  провадиться  за  загальними правилами подання
позовів.

     Суб'єкт права на конституційне звернення порушує питання  про
тлумачення   наведених  положень,  оскільки  вважає  неоднозначною
практику їх застосування у випадках,  коли відповідач  -  іноземне
підприємство чи організація - не знаходиться на території України.

     2. Перша  колегія суддів Конституційного Суду України Ухвалою
від 7 квітня  2004  року  відмовила  у  відкритті  конституційного
провадження  у  справі  на підставі пунктів 2,  З статті 45 Закону
України "Про  Конституційний   Суд   України"   (422/96-ВР   )   -
невідповідність  конституційного  звернення вимогам,  передбаченим
Конституцією  України  (  254к/96-ВР  ),  Законом   України   "Про
Конституційний   Суд   України"  (  422/96-ВР  );  непідвідомчість
Конституційному Суду України питань,  порушених у  конституційному
зверненні.

     3. Відповідно до статті 94 Закону України "Про Конституційний
Суд України" ( 422/96-ВР ) підставою для конституційного звернення
щодо  офіційного  тлумачення Конституції України ( 254к/96-ВР ) та
законів України є наявність неоднозначного  застосування  положень
Конституції  України  (  254к/96-ВР  )  або законів України судами
України,  іншими органами державної влади,  якщо суб'єкт права  на
конституційне  з  звернення  вважає,  що  це  може  призвести  або
призвело до порушення його конституційних прав і свобод.

     На запит Конституційного Суду України Верховний  Суд  України
(Судова палата    у    господарських    справах)   у   листі   від
11 березня  2004  року  зазначив,  що на цей час господарські суди
мають єдиний   підхід  до  застосування  статті  124  ГПК  України
( 1798-12 ),  в якій визначено компетенцію господарських  судів  у
справах за участю іноземних суб'єктів господарювання.

     Конституційний Суд   України   вважає,   що  у  викладених  у
конституційному  зверненні  обгрунтуваннях  не   наведено   фактів
неоднозначного  застосування  положень  частини  другої статті 60,
частини  другої  статті  124  ГПК  України  (  1798-12  ),  що  не
відповідає  вимогам  статті  94 Закону України "Про Конституційний
Суд України" ( 422/96-ВР ).

     4. Після надходження  у  вересні  2003  року  конституційного
звернення  було  прийнято  Закон  України  "Про забезпечення вимог
кредиторів та реєстрацію обтяжень"  від  18  листопада  2003  року
N 1255-IV ( 1255-15 ) (Відомості Верховної Ради України,  2004 р.,
N 11, ст. 140), який набрав чинності з 1 січня 2004 року.

     Відповідно до пункту 7  Прикінцевих  та  перехідних  положень
розділу IX  цього  Закону ( 1255-15 ) внесено зміни до ГПК України
( 1798-12 ).  Зокрема,  у статті 124 в  частині  першій  виключено
слова "якщо місцезнаходження відповідача на території України",  а
частину  другу  доповнено  словами  "а  якщо  відповідач  не   має
представництва  на  території  України,  територіальна підсудність
визначається за місцезнаходженням  позивача".  Тим  самим  істотно
змінено  компетенцію  господарських  судів  у  справах  за  участю
іноземних підприємств  і  організацій  щодо  умов,  за  яких  мала
визначатись підвідомчість і підсудність справ господарським судам,
у зв'язку з тим,  що положення "якщо місцезнаходження  відповідача
на  території  України"  втратило  чинність,  натомість  внесеними
змінами до частини  другої  цієї  статті  передбачена  нова  умова
визначення підсудності таких справ за місцем знаходження позивача.

     Що ж   до   тлумачення   положень   статті   60  ГПК  України
( 1798-12 ),  які передбачають умови прийняття зустрічної позовної
заяви, то, як вбачається із змісту конституційного звернення, вони
безпосередньо пов'язані із застосуванням положень статті  124  ГПК
України  (  1798-12  )  про  компетенцію  господарського суду щодо
розгляду справ за участю іноземних підприємств і організацій.

     Враховуючи наведене та  виходячи  з  положень  пунктів  2,  З
статті    45    Закону    України    "Про    Конституційний    Суд
України" (  422/96-ВР  ),  Конституційний   Суд   України   дійшов
висновку, що підстав для відкриття провадження у справі немає.

     Керуючись статтями     147,     150    Конституції    України
( 254к/96-ВР ),  статтями 13,  42,  45, 50, 94 Закону України "Про
Конституційний  Суд  України"  (  422/96-ВР ),  Конституційний Суд
України

                          у х в а л и в:

     1. Відмовити у відкритті конституційного провадження у справі
за  конституційним зверненням акціонерного товариства зі спрощеною
системою  органів  управління    "FRANSOV  S.A.S."  про   офіційне
тлумачення  положень  частини  другої  статті  60,  частини другої
статті 124   Господарського   процесуального    кодексу    України
( 1798-12 ) на підставі пунктів 2, 3 статті 45 Закону України "Про
Конституційний  Суд  України"  (  422/96-ВР  )  -  невідповідність
конституційного   звернення   вимогам,  передбаченим  Конституцією
України ( 254к/96-ВР ),  Законом України "Про  Конституційний  Суд
України"  (  422/96-ВР  );  непідвідомчість  Конституційному  Суду
України питань, порушених у конституційному зверненні.

     2. Ухвала Конституційного Суду України є остаточною і не може
бути оскаржена.


                                        КОНСТИТУЦІЙНИЙ СУД УКРАЇНИ