ТЕНДЕРНА ПАЛАТА УКРАЇНИ

                         В И С Н О В О К
                  з питань державних закупівель

                      27.09.2006  N в-43/09


               Щодо надання преференційної поправки
         підприємствам громадських організацій інвалідів
            та підприємствам, де кількість інвалідів,
               які мають там основне місце роботи,
                 становить не менше 50 відсотків
            від середньооблікової чисельності штатних
               працівників облікового складу за рік


     Згідно статті  17-3  Закону  України  "Про закупівлю товарів,
робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14 )  (далі  -  Закон)  у
зв'язку   з   надходженням   численних  запитів  та  звернень  від
замовників  та  учасників  торгів  щодо   надання   преференційної
поправки   підприємствам   громадських  організацій  інвалідів  та
підприємствам, де кількість інвалідів, які мають там основне місце
роботи,  становить  не  менше  50  відсотків від середньооблікової
чисельності штатних працівників облікового складу за рік,  з метою
підтримки  вітчизняного  ринку,  сприяння  забезпеченню  виконання
вимог  Закону  щодо  захисту  інтересів  підприємств   громадських
організацій інвалідів,  підприємств,  де кількість інвалідів,  які
мають там основне місце роботи,  становить не менше  50  відсотків
від  середньооблікової  чисельності штатних працівників облікового
складу  за  рік,  при  здійсненні  процедур  державних  закупівель
Тендерною  палатою  України  надається висновок з питань державних
закупівель.

     ДОСЛІДЖЕННЯ

     Об'єкти дослідження:

     1. Конституція України ( 254к/96-ВР ).

     2. Цивільний кодекс України ( 435-15 ).

     3. Господарський кодекс України ( 436-15 ).

     4. Закон України "Про закупівлю товарів,  робіт і  послуг  за
державні кошти" від 22.02.2000 р. N 1490-III ( 1490-14 ).

     5. Закон України "Про основи соціальної захищеності інвалідів
в Україні" від 21 березня 1991 року N 875-XII ( 875-12 ).

     6. Закон України "Про державну реєстрацію юридичних  осіб  та
фізичних осіб  -  підприємців"  від  15  травня 2003 року N 755-IV
( 755-15 ).

     7. Закон України "Про  об'єднання  громадян"  від  16  червня
1992 року N 2460-XII ( 2460-12 ).

     8. Закон  України  "Про реабілітацію інвалідів в Україні" від
6 жовтня 2005 року N 2961-IV ( 2961-15 ).

     9. Постанова Кабінету  Міністрів  України  "Про  затвердження
Положення про   порядок   легалізації   об'єднань   громадян"  від
26 лютого 1993 р. N 140 ( 140-93-п ).

     10. Указ  Президента  України  "Про  заходи  щодо   створення
сприятливих умов для забезпечення соціальної, медичної та трудової
реабілітації інвалідів"  від  27  грудня  2005  року  N  1845/2005
( 1845/2005 ).

     При дослідженні встановлено наступне:

     У статті 3 Конституції України ( 254к/96-ВР ) закріплено,  що
людина,  її життя і здоров'я,  честь і гідність, недоторканність і
безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

     Громадяни мають право на соціальний захист,  що включає право
на забезпечення їх у разі повної,  часткової або тимчасової втрати
працездатності,  втрати годувальника,  безробіття з незалежних від
них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених
законом.

     З метою  реалізації  державної програми підтримки підприємств
громадських    організацій    інвалідів,     усунення     обмежень
життєдіяльності  інвалідів,  посилення  соціального  та  правового
захисту інвалідів,  зміцнення їх матеріально-технічної бази згідно
частини 2 статті 6 Закону України "Про закупівлю товарів,  робіт і
послуг за державні  кошти"  (  1490-14  )  замовник  торгів  надає
перевагу тендерній пропозиції,  поданій підприємствами громадських
організацій інвалідів, підприємствами, де кількість інвалідів, які
мають  там  основне місце роботи,  становить не менше 50 відсотків
від середньооблікової чисельності штатних  працівників  облікового
складу за рік незалежно від суми очікуваної вартості закупівлі.

     У цих   випадках   розмір   преференційної  поправки  повинен
становити 15 відсотків ціни тендерної пропозиції,  навіть за умови
участі у процедурі закупівлі лише вітчизняних виробників.

     У разі,  коли  процедури  державних закупівель проводяться по
лотам,  відповідно до норм статей 1,  6,  26 Закону  (  1490-14  )
преференційна поправка застосовується до ціни тендерної пропозиції
учасників торгів по кожному лоту окремо.

     Посилення соціального   та   правового   захисту   інвалідів,
зміцнення  їх  матеріально-технічної  бази  є одним з пріоритетних
напрямків реалізації державної політики України.

     Так, згідно  статті  3  Закону  України   "Про   реабілітацію
інвалідів   в   Україні"   (   2961-15   )   основними  завданнями
законодавства України з питань реабілітації інвалідів,  зокрема, є
створення  умов  для  усунення обмежень життєдіяльності інвалідів,
відновлення і компенсації їх порушених або втрачених здатностей до
побутової,  професійної,  суспільної діяльності,  а також сприяння
залученню  громадських   організацій   інвалідів   до   реалізації
державної політики у цій сфері.

     Відповідно до  норм Указу Президента України "Про заходи щодо
створення сприятливих умов для забезпечення  соціальної,  медичної
та трудової  реабілітації  інвалідів"  від  27  грудня  2005  року
N 1845/2005 ( 1845/2005 ), з метою реалізації державної політики у
сфері  реабілітації  інвалідів Кабінету Міністрів України доручено
забезпечити впровадження прозорих та ефективних механізмів надання
державної   підтримки   підприємствам,   організаціям  громадських
організацій інвалідів.

     Статтею 12 Закону України "Про основи соціальної  захищеності
інвалідів   в  Україні"  (  875-12  )  закріплено,  що  громадські
організації інвалідів та спілки громадських організацій  інвалідів
створюються  з  метою здійснення заходів щодо соціального захисту,
реабілітації  інвалідів,  залучення  їх  до   суспільно   корисної
діяльності,  занять  фізичною  культурою  і спортом та мають право
користуватися    пільгами    і    преференціями,     передбаченими
законодавством.

     Громадські організації  інвалідів  надають соціальні послуги,
здійснюють громадський контроль  за  дотриманням  прав  інвалідів,
представництво  інтересів  та  захист  прав  інвалідів,  створюють
підприємства,   які   здійснюють   комерційну    і    некомерційну
господарську та іншу діяльність,  не заборонену законодавством,  -
стаття  14  Закону  України  "Про  основи  соціальної  захищеності
інвалідів в Україні" ( 875-12 ).

     Порядок створення,   діяльності   і   ліквідації  громадських
організацій інвалідів, згідно статті 16 Закону України "Про основи
соціальної   захищеності   інвалідів   в   Україні"  (  875-12  ),
регулюється законодавством  України  про  громадські  організації,
статутами   цих   організацій,   зареєстрованими  у  встановленому
порядку.

     Слід зазначити,   що   норми   Цивільного   кодексу   України
( 435-15  ),  Господарського  кодексу  України ( 436-15 ),  Закону
України "Про основи соціальної захищеності  інвалідів  в  Україні"
( 875-12 ), Закону України "Про державну реєстрацію юридичних осіб
та фізичних осіб - підприємців" ( 755-15  ),  Закон  України  "Про
об'єднання   громадян"  (  2460-12  )  не  передбачають  будь-яких
особливостей  під  час  створення,  реорганізації  та   ліквідації
громадськими   організаціями   інвалідів  підприємств  громадських
організацій  інвалідів,  а  також   не   встановлюють   мінімальну
кількість  інвалідів,  необхідну  для  створення та початку роботи
підприємств громадських організацій інвалідів.

     Виходячи з норм статей 6,  15 Закону ( 1490-14 ),  статті  87
Цивільного   кодексу   України  (  435-15  ),  статей  57  та  112
Господарського  кодексу  України  (  436-15   ),   для   отримання
преференційної   поправки   підприємства  громадських  організацій
інвалідів подають замовнику торгів у складі  тендерної  пропозиції
свій  статут,  в  якому  повинно  бути зазначено,  що підприємство
засновано  громадською(ми)  організацією(ями)   інвалідів.   Тобто
преференційна   поправка   надається   підприємствам   громадських
організацій інвалідів у разі підтвердження  останніми  відповідної
організаційно-правової форми.

     При цьому,   надання  преференційної  поправки  підприємствам
громадських  організацій  інвалідів  не  залежить  від   кількості
працюючих в них інвалідів.

     Крім того,   надання  преференційної  поправки  підприємствам
громадських  організацій  інвалідів  не   залежить   від   статусу
громадських  організацій  інвалідів,  які  їх заснували.  Право на
преференційну   поправку   мають   як   підприємства   громадських
організацій,  які засновані громадськими організаціями інвалідів з
місцевим статусом, так й підприємства громадських організацій, які
засновані  громадськими  організаціями інвалідів зі всеукраїнським
статусом.

     Разом з тим,  згідно норм чинного законодавства України,  для
підтвердження  права  на  преференційну поправку підприємства,  де
кількість інвалідів, які мають там основне місце роботи, становить
не  менше  50  відсотків від середньооблікової чисельності штатних
працівників облікового складу за рік,  подають замовнику торгів  у
складі  тендерної  пропозиції  належним  чином  завірені  наступні
документи, зокрема:
     - наказ  про  прийняття  на  роботу  осіб,  що  мають довідку
відповідної Медико-соціальної експертної комісії "Про встановлення
інвалідності"  (яких  було прийнято на роботу не раніше ніж рік до
подачі тендерної пропозиції) та відповідні записи  в  їх  трудових
книжках;
     - належним   чином   завірені   копії   довідок   відповідних
Медико-соціальних    експертних    комісій    "Про    встановлення
інвалідності";
     - статистичну   звітність   за   формою  N  10-ПІ  "Звіт  про
зайнятість та працюючих інвалідів" ( z1671-04 ), як документ, який
підтверджує  встановлення  середньооблікової  чисельності  штатних
працівників облікового складу за попередній рік;
     - відповідну   довідку  Пенсійного  фонду  України  або  його
територіальних відділень щодо кількості працюючих на  підприємстві
інвалідів з зазначенням їх прізвища,  імені та по батькові та часу
прийняття на роботу;
     - Довідку  органу соціального захисту інвалідів про кількість
працюючих   інвалідів   та   загальну   кількість   працюючих   на
підприємстві  (філії)  та  в  організації  громадської організації
інвалідів,  виданої Фондом соціального захисту  інвалідів,  згідно
Порядку  видачі  довідок  про  кількість  працюючих  інвалідів  та
загальну  кількість  працюючих  на  підприємстві  та   організації
громадської    організації    інвалідів,   затвердженого   наказом
Міністерства праці та соціальної політики України від  25  березня
2002 р.  N 169 ( z0378-02 ), зареєстрованим в Міністерстві юстиції
України від 19 квітня 2002 р. за N 378/6666.

     Виходячи з  того,  що  згідно  норм  статей  1  та  6  Закону
( 1490-14   ),  основною  метою  надання  преференційної  поправки
підприємствам  громадських  організацій  інвалідів   є   посилення
соціального   та   правового   захисту   інвалідів,  зміцнення  їх
матеріально-технічної  бази,  усунення  обмежень   життєдіяльності
інвалідів,  відновлення  і  компенсації їх порушених або втрачених
здатностей  до  побутової,  професійної,  суспільної   діяльності,
замовники   торгів   повинні   надавати   преференційну   поправку
підприємствам громадських організацій інвалідів також у  випадках,
коли   підприємства   громадських   організацій   інвалідів  не  є
виробниками продукції.

     Згідно статті 17 Закону (  1490-14  ),  у  разі  застосування
замовником торгів умов, передбачених статтею 6 Закону, у звіті про
результати  здійснення  процедур  закупівлі  необхідно  зазначити,
зокрема,   підстави   застосування   преференційної   поправки  та
відомості про її розмір,  відомості про  підприємства  громадських
організацій інвалідів,  або підприємства,  де кількість інвалідів,
які мають  там  основне   місце   роботи,   становить   не   менше
50 відсотків від середньооблікової чисельності штатних працівників
облікового складу за рік, які брали участь у торгах.

     Слід зазначити,  що  згідно  частини  7   статті   6   Закону
( 1490-14  )  замовники  торгів зобов'язані надавати підприємствам
громадських організацій  інвалідів,  підприємствам,  де  кількість
інвалідів,  які мають там основне місце роботи, становить не менше
50 відсотків від середньооблікової чисельності штатних працівників
облікового   складу   за   рік,   необхідну  доступну,  достовірну
інформацію щодо здійснення закупівель,  яка забезпечить можливість
їх компетентного вибору.

     Крім того,  звертаємо  увагу  на  те,  що  згідно  частини  2
статті 36 Закону ( 1490-14 ),  об'єктом оскарження не  може  бути,
зокрема, застосування замовником положень статті 6 Закону.

     ВИСНОВОК:

     1. Розмір преференційної поправки для підприємств громадських
організацій інвалідів та підприємств,  де кількість інвалідів, які
мають  там  основне місце роботи,  становить не менше 50 відсотків
від середньооблікової чисельності штатних  працівників  облікового
складу  за рік,  незалежно від суми очікуваної вартості закупівлі,
повинен становити 15 відсотків ціни тендерної  пропозиції,  навіть
за умови участі у процедурі закупівлі лише вітчизняних виробників.

     2. Преференційна  поправка  надається  замовниками  торгів  -
розпорядниками   державних   коштів   підприємствам    громадських
організацій інвалідів,  навіть якщо вони не є виробниками товарів,
робіт і послуг, що є предметом державної закупівлі.

     3. Для   отримання   преференційної   поправки   підприємства
громадських  організацій  інвалідів  подають  замовнику  торгів  у
складі тендерної пропозиції копію свого статуту.  При  цьому,  для
отримання преференційної поправки кількість працюючих інвалідів на
підприємстві   громадських   організацій   інвалідів   та   статус
громадських  організацій  інвалідів,  які  заснували  підприємства
громадських організацій інвалідів, значення не має.

     4. Для  підтвердження   права   на   преференційну   поправку
підприємства,  де кількість інвалідів, які мають там основне місце
роботи,  становить не менше  50  відсотків  від  середньооблікової
чисельності штатних працівників облікового складу за рік,  подають
замовнику торгів у  складі  тендерної  пропозиції  належним  чином
завірені наступні документи, зокрема:
     - наказ(и) про прийняття на роботу  осіб,  що  мають  довідку
відповідної Медико-соціальної експертної комісії "Про встановлення
інвалідності" (яких було прийнято на роботу не раніше ніж  рік  до
подачі  тендерної  пропозиції)  та відповідні записи в їх трудових
книжках;
     - належним   чином   завірені   копії   довідок   відповідних
Медико-соціальних    експертних    комісій    "Про    встановлення
інвалідності";
     - статистичну  звітність  за  формою  N   10-ПІ   "Звіт   про
зайнятість та працюючих інвалідів" ( z1671-04 ), як документ, який
підтверджує  встановлення  середньооблікової  чисельності  штатних
працівників облікового складу за попередній рік;
     - відповідну  довідку  Пенсійного  фонду  України  або   його
територіальних  відділень щодо кількості працюючих на підприємстві
інвалідів з зазначенням їх прізвища,  імені та по батькові та часу
прийняття на роботу;
     - Довідку органу соціального захисту інвалідів про  кількість
працюючих   інвалідів   та   загальну   кількість   працюючих   на
підприємстві (філії)  та  в  організації  громадської  організації
інвалідів,  виданої  Фондом соціального захисту інвалідів,  згідно
Порядку  видачі  довідок  про  кількість  працюючих  інвалідів  та
загальну   кількість  працюючих  на  підприємстві  та  організації
громадської   організації   інвалідів,    затвердженого    наказом
Міністерства  праці  та соціальної політики України від 25 березня
2002 р.  N 169 ( z0378-02 ), зареєстрованим в Міністерстві юстиції
України від 19 квітня 2002 р. за N 378/6666.