ГОЛОВНЕ КОНТРОЛЬНО-РЕВІЗІЙНЕ УПРАВЛІННЯ УКРАЇНИ Л И С Т 02.10.2006 N 25-16/593 Щодо окремих питань проведення перевірок Головне контрольно-ревізійне управління України розглянуло <...> звернення <...> щодо застосування підзаконних нормативних актів та повідомляє. Головним завданням державної контрольно-ревізійної служби є здійснення державного фінансового контролю за використанням і збереженням державних фінансових ресурсів, необоротних та інших активів, правильністю визначення потреби в бюджетних коштах та взяття зобов'язань, ефективним використанням коштів і майна, станом і достовірністю бухгалтерського обліку і фінансової звітності в підконтрольних установах. Згідно зі ст. 147 та 150 Конституції України ( 254к/96-ВР ) тлумачення законів України належить до повноважень Конституційного Суду України. Відповідно до ст. 47 Закону України "Про судоустрій України" ( 3018-14 ) надання роз'яснень судам з питань застосування законодавства відноситься до компетенції Верховного Суду України. Роз'яснення чинного законодавства державним органам, підприємствам, установам і організаціям відповідно до підпункту 14 пункту 4 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого Указом Президента України від 30.12.97 N 1396/97 ( 1396/97 ) (у редакції Указу Президента України від 27.12.2002 N 1233/2002 ( 1233/2002 )), дає Міністерство юстиції України. ГоловКРУ не надано право тлумачення чинного законодавства та надання роз'яснень щодо його застосування, а тому в межах компетенції висловлюємо свою точку зору на поставлені <...> запитання. Щодо отримання кредиту бюджетною організацією, то відповідно до ст. 21 Бюджетного кодексу України ( 2542-14 ) бюджетна установа не має права здійснювати запозичення у будь-якій формі або надавати за рахунок бюджетних коштів позички юридичним та фізичним особам, крім випадків, передбачених Законом про Державний бюджет України ( 3235-15 ). Що стосується перевірки будівельної організації, яка виграла тендер, то відповідно до ст. 10 Закону України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" ( 2939-12 ) органам ДКРС на підконтрольних об'єктах надано право перевіряти грошові та бухгалтерські документи, звіти, кошториси й інші документи, що підтверджують надходження і витрачання коштів та матеріальних цінностей, проводити перевірки фактичної наявності цінностей. Для повноти виконання контрольного заходу п. 12 ст. 10 Закону ( 2939-12 ) передбачено право проведення у суб'єктів господарювання, які мали правові відносини з підконтрольною установою, зустрічних звірок з метою документального підтвердження виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювались між ними, для з'ясування їх реальності та повноти відображення в обліку підконтрольної установи. Виходячи з вищенаведеного, при використанні підконтрольним об'єктом державних фінансових ресурсів або матеріальних цінностей на проведення ремонтно-будівельних робіт органи ДКРС перевіряють усі документи, що підтверджують фактичні обсяги та вартість виконаних робіт, у тому числі проводять зустрічні звірки у підрядній організації. Відносно надання платних послуг, то п. 12 постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.96 N 1548 ( 1548-96-п ) "Про встановлення повноважень органів виконавчої влади та виконавчих органів міських рад щодо регулювання цін (тарифів)" тарифи на платні послуги, що надають лікувально-профілактичні державні і комунальні заклади охорони здоров'я, регулюють (встановлюють) Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації. Щодо питання ревізії використання державного та комунального майна, то відповідно до статті 2 Закону України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" ( 2939-12 ) (далі - Закон) підприємства і організації, які використовують (використовували в періоді, який ревізується) державне майно, вважаються підконтрольними установами, однак ревізії, на наш погляд, підлягає період, впродовж якого використовувалось державне майно і в частині його використання а не вся фінансово-господарська діяльність. Згідно зі ст. 759 Цивільного кодексу України (435-15) оренда передбачає строкове платне користування майном без переходу до користувача права власності на об'єкт оренди. Відповідно власник при укладанні договору оренди (у цьому випадку - держава) не змінюється, а тому відповідно до статті 2 Закону ( 2939-12 ) підлягає ревізії стан використання державного майна і майна, яке використовує підприємство і організація на правах оренди. Щодо підконтрольності суб'єкта господарювання у випадку отримання від бюджетної установи коштів як попередньої оплати за постачання товарів, робіт і послуг, то відповідно до статті 2 Закону ( 2939-12 ) вид розрахунків не є критерієм для визначення підконтрольності об'єкта. Проте згідно з пунктом 12 статті 10 у разі отримання коштів як оплати за постачання товарів, робіт і послуг на відповідному суб'єкті господарювання, який мав правові відносини з підконтрольною установою, можливе проведення зустрічних звірок з метою документального підтвердження виду, обсягу і якості операцій та розрахунків, що здійснювались між ними. При цьому основною метою проведення зустрічних звірок є з'ясування реальності та повноти відображення таких операцій та розрахунків в обліку підконтрольної установи. Відмова в проведенні планових контрольних заходів, про що йде мова у <...> зверненні, може бути винесена в разі недотримання вимог, установлених статтею 11 Закону ( 2939-12 ). Щодо "протиріччя" між Бюджетним кодексом України ( 2542-14 ) та Законом України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" ( 2939-12 ) стосовно надання ГоловКРУ чи органам ДКРС права на здійснення аудиту, то такого протиріччя не існує, оскільки Бюджетний кодекс і Закон є документами однакової юридичної сили. З приводу інформування правоохоронних органів у разі виявлення на об'єктах контролю зловживань вважаємо, що з метою запобігання злочинності та боротьби з нею воно є доцільним. Така точка зору підкріплюється і обов'язком щодо інформування про відомі скоєні порушення (злочини), або ті, що готуються, за що у противному разі передбачено кримінальну відповідальність. Зокрема, частина 2 статті 12 Закону ( 2939-12 ) встановлює обов'язок працівників органів ДКРС у випадках виявлення зловживань і порушень чинного законодавства передавати правоохоронним органам матеріали ревізії, а також повідомляти про виявлені зловживання і порушення державним органам і органам, уповноваженим управляти державним майном. Щодо підконтрольності суб'єктів господарювання органам ДКРС залежно від частки державних (комунальних) ресурсів у їх статутному фонді вважаємо, що оскільки у Законі України "Про державну контрольно-ревізійну службу в Україні" ( 2939-12 ) не означено у відсотках частку державних ресурсів у статутному фонді суб'єкта господарювання, підконтрольними будуть всі, у кого такі ресурси є. Щодо списання паливно-мастильних матеріалів, то для цього застосовуються Норми витрат палива і мастильних матеріалів на автомобільному транспорті, затверджені наказом Міністерства транспорту України від 10.02.98 N 43 ( v0043361-98 ), згідно з якими нормування витрат палива - це встановлення допустимої міри його споживання в певних умовах роботи автомобілів. На нашу думку, понаднормові витрати паливно-мастильних матеріалів у випадку встановлення відповідною комісією факту, що такі витрати є наслідком технічного стану автомобіля, недостачею не вважаються та не є підставою для стягнення з водія їх вартості. Заступник голови С.Бєльчик