УВАГА! ДОКУМЕНТ ВТРАЧАЄ ЧИННІСТЬ.
             ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ

                            Н А К А З

 N 550 від 17.11.98
     м.Київ

 vd981117 vn550

         ( Наказ скасовано  на підставі Наказу Державної 
                                податкової адміністрації
           N 427 ( v0427225-00 ) від 07.08.2000 )

          Про затвердження Методичних рекомендацій щодо
       структури ознаки неприбуткових установ (організацій)


                             (Витяг)

     На виконання пункту 1.4 Положення  про  Реєстр  неприбуткових
установ (організацій),  затвердженого наказом Державної податкової
адміністрації України від 11.07.97  р.  N  232  (  z0291-97  )  та
зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від 06.08.97 р.  за
N 291/2095, Н А К А З У Ю:

     1. Установити,  що  структура  ознаки  неприбуткових  установ
(організацій) визначається згідно з Методичними рекомендаціями, що
додаються.

 Голова                                                 М.Я.Азаров

         Методичні рекомендації щодо визначення структури
            ознаки неприбуткових установ (організацій)

     Структуру ознаки неприбуткової установи (організації) (далі -
Ознаки) розроблено на виконання пункту 1.4  Положення  про  Реєстр
неприбуткових   організацій   (установ),   затвердженого   наказом
Державної податкової адміністрації України від 11.07.97 р.  N  232
( z0291-97 ) та зареєстрованого в Міністерстві юстиції України від
06.08.97 р. за N 291/2095.
     Впровадження Ознаки  забезпечує реєстрацію та облік установ і
організацій та має на меті  використання  єдиної  методики  обліку
платників  податків  і  зборів неприбуткових організацій в органах
державної податкової служби.
     Присвоєння організаціям  та  установам  ознаки  неприбуткової
здійснюють місцеві органи державної податкової служби.
     Враховуючи, що  Законом  України  "Про оподаткування прибутку
підприємств"  (  334/94-ВР  )  визначено  перелік  організацій  та
установ,  які  з  метою оподаткування відносяться до неприбуткових
(підпункт 7.11.1 пункту 7.11 статті 7), структуру Ознаки необхідно
визначати з урахуванням норм цього Закону.

     1. Органи   державної   влади   України,   органи   місцевого
самоврядування та  створені  ними  установи  або  організації,  що
утримуються  за  рахунок  коштів  відповідних  бюджетів (абзац "а"
підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7 зазначеного Закону).
     1.1. (0001) - органи державної влади України.
     Відповідно до статті 6 Конституції  України  (  254к/96-ВР  )
державна  влада  в  Україні  здійснюється  на засадах її поділу на
законодавчу,  виконавчу та судову. Органи законодавчої, виконавчої
та  судової  влади  здійснюють  свої  повноваження  у встановлених
Конституцією межах і відповідно до законів України. Єдиним органом
законодавчої  влади в Україні є парламент - Верховна Рада України.
Кабінет Міністрів  України  є  вищим  органом  у  системі  органів
виконавчої  влади.  Указом   Президента   України  від 12.03.96 р.
N 179/96  "Про   загальне   положення   про  міністерство,   інший
центральний  орган  державної  виконавчої  влади"  та   постановою
Кабінету Міністрів України від 08.04.92 р. N 182 ( 182-92-п ) "Про
державні комітети та інші  підвідомчі  Кабінету  Міністрів України
органи державної виконавчої  влади"  визначено,  що  міністерство,
інший  центральний орган  виконавчої  влади  України є центральним
органом  виконавчої   влади,  підпорядкованим  Кабінету  Міністрів
України.  Міністерство  реалізує  державну  політику у відповідній
галузі.
     Примітка: положення органу виконавчої влади  України  повинно
містити   позицію  про  те,  що  відповідна  установа  "є  органом
виконавчої влади".
     Абзацом "а" підпункту 7.11.1  пункту  7.11  статті  7  Закону
України  "Про  оподаткування  прибутку підприємств" визначено,  що
неприбутковими установами і організаціями є органи державної влади
України,  що  утримуються  за рахунок коштів відповідних бюджетів.
Від   оподаткування   звільняються   такі   доходи   неприбуткових
організацій,   які  отримані  у  вигляді  коштів  або  майна,  які
надходять  безоплатно  або  у  вигляді  безповоротної   фінансової
допомоги  чи добровільних пожертвувань,  пасивних доходів,  коштів
або майна,  які надходять до таких  неприбуткових  організацій  як
компенсація вартості отриманих державних послуг.
     Приклад. Печерська  державна  районна адміністрація м.Києва є
органом виконавчої влади у Печерському районі м.Києва. Утримується
вона  за рахунок коштів Державного бюджету України і зареєстрована
як неприбуткова організація згідно з абзацом "а" підпункту  7.11.1
пункту 7.11 статті 7 зазначеного Закону.
     Печерська державна  районна  адміністрація за I півріччя 1998
року отримувала доходи у вигляді:
     фінансування з бюджету (не підлягають оподаткуванню);
     адміністративні штрафи  та  штрафи   за   невиконання   вимог
санепідемстанції (не підлягають оподаткуванню).
     Відповідно до   пункту   1.22  статті  1  зазначеного  Закону
безповоротна  фінансова  допомога  -  це  сума  коштів,   передана
платникові податку згідно з договорами дарування, іншими подібними
договорами,  які  не  передбачають  відповідної   компенсації   чи
повернення   таких   коштів   (за  винятком  бюджетних  дотацій  і
субсидій), або без укладання таких угод.
     Відповідно до  абзацу  першого  підпункту 7.11.13 пункту 7.11
статті 7 зазначеного Закону під терміном "державні  послуги"  слід
розуміти  будь-які  платні послуги,  обов'язковість отримання яких
установлюється  законодавством  та  які  надаються   фізичним   чи
юридичним  особам  органами  виконавчої влади,  органами місцевого
самоврядування та створеними ними установами й  організаціями,  що
утримуються за рахунок коштів відповідних бюджетів.
     Відповідно до  підпункту  7.11.8   пункту   7.11   статті   7
зазначеного  Закону перелік платних послуг,  які можуть надаватися
неприбутковими організаціями, визначеними в абзаці "а" пункту 7.11
статті 7 цього Закону, у тому числі закладами і установами освіти,
науки, культури, охорони здоров'я, а також архівними установами, і
доходи   від   яких   не  оподатковуються  податком  на  прибуток,
затверджуються постановами Кабінету Міністрів України:
     постанова від  17.09.96  р.  N  1138  (  1138-96-п   )   "Про
затвердження  переліку  платних послуг,  які надаються в державних
закладах охорони здоров'я та вищих медичних закладах освіти" - для
установ і закладів охорони здоров'я;
     постанова від  05.06.97  р.  N  534   (   534-97-п   )   "Про
затвердження   переліку  платних  послуг,  які  можуть  надаватися
закладами  культури  і  мистецтв,  заснованими  на  державній   та
комунальній формі власності" - для закладів культури і мистецтв;
     постанова від 20.01.97 р.  N 38 ( 38-97-п ) "Про затвердження
переліку   платних   послуг,   які  можуть  надаватися  державними
навчальними закладами" - для установ і закладів освіти та інші.
     При цьому,  якщо перелік платних послуг  не  перезатверджений
Кабінетом Міністрів України у зв'язку з прийняттям Закону, то слід
керуватися старими переліками,  якщо вони  не  суперечать  діючому
законодавству.
     1.2. (0002)  -  установи,  організації,   створені   органами
державної   влади   України,  що  утримуються  за  рахунок  коштів
відповідних бюджетів.
     Законом  України  "Про  оподаткування  прибутку  підприємств"
( 334/94-ВР   )   визначено,   що   неприбутковими   установами  і
організаціями є установи, організації, створені органами державної
влади  України,  що  утримуються  за  рахунок  коштів  відповідних
бюджетів.
     Від оподаткування  звільняються  такі  доходи   неприбуткових
організацій,  отримані  у вигляді коштів або майна,  які надходять
безоплатно або у  вигляді  безповоротної  фінансової  допомоги  чи
добровільних пожертвувань, пасивних доходів, коштів або майна, які
надходять  до  таких  неприбуткових  організацій  як   компенсація
вартості отриманих державних послуг.
     Приклад. Український  транспортний  університет  є  державним
вищим закладом освіти і створений органом державної влади  України
- Міністерством освіти України,  та зареєстрований як неприбуткова
організація відповідно до абзацу "а" підпункту 7.11.1 пункту  7.11
статті 7 зазначеного Закону.
     Університет за  I  півріччя  1998  року  отримував  доходи  у
вигляді:
     фінансування з бюджету (не підлягають оподаткуванню);
     спонсорська допомога    за    навчання     (не     підлягають
оподаткуванню);
     орендна плата та банківські проценти  -  пасивні  доходи  (не
підлягають оподаткуванню).
     Абзацом другим   підпункту   7.11.13  пункту  7.11  статті  7
зазначеного Закону визначено термін "пасивні доходи",  а саме: під
терміном  "пасивні доходи" розуміються доходи,  отримані у вигляді
процентів,  дивідендів,  страхових виплат і відшкодувань,  а також
роялті.
     Відповідно до пункту 1.10 статті 1 цього Закону до  процентів
включається   платіж   за   використання   майна,   отриманого   в
користування  (орендні,  у  тому  числі   лізингові,   та   рентні
операції).
     Враховуючи викладене,  згідно з чинним  законодавством  дохід
неприбуткової  організації  від  здачі  в оренду власних приміщень
вважається "пасивним доходом".
     Крім цього, університетом отримано доходи від надання платних
послуг, згідно з переліком платних послуг, затвердженим постановою
Кабінету  Міністрів  України від 20.01.97 р. N 38 ( 38-97-п ) "Про
затвердження   переліку  платних  послуг,  які  можуть  надаватися
державними  навчальними  закладами",  які зараховувались до складу
кошторисів  (на  спеціальний  рахунок) на утримання університету і
тому згідно з абзацом другим підпункту 7.11.8 пункту 7.11 статті 7
зазначеного Закону, не підлягають оподаткуванню.
     Довідка: якщо   установа  чи  організація  (створена  органом
державної влади) створює  відокремлене  підприємство  зі  статусом
юридичної  особи,  то  зазначене  підприємство згідно з Законом не
підлягає реєстрації, як неприбуткова організація.
     Приклад. П'ятихатське   районне   підприємство   ветеринарної
медицини (Дніпропетровська область)  (згідно  з  КВЕД  ветеринарна
діяльність відноситься до Розділу 85 - Охорона здоров'я), створене
відповідно  до  Закону  України  "Про  підприємства   в   Україні"
( 887-12 ),  є  структурним  підрозділом   державної  ветеринарної
служби на госпрозрахунку. Підприємство - самостійний господарюючий
суб'єкт   має   статус   юридичної  особи  та  здійснює  виробничу
діяльність.  Створені  підприємством  госпрозрахунковий  дохід  та
прибуток після сплати  податків  та  інших  обов'язкових  платежів
залишаються   у   розпорядженні  колективу  і  використовуються  у
відповідності   до   рішення   трудового    колективу.    Бюджетне
фінансування відсутнє. Таким чином, зазначене підприємство не може
бути зареєстроване як неприбуткова установа або організація.
     1.3. (0003) - органи місцевого самоврядування.
     Статтею 140 Конституції України ( 254к/96-ВР ) визначено,  що
місцеве самоврядування є правом територіальної громади  -  жителів
села  чи  добровільного  об'єднання  у  сільську  громаду  жителів
кількох сіл,  селищ  та  міста  -  самостійно  вирішувати  питання
місцевого значення в межах Конституції і законів України.
     Законом  України  "Про   місцеве  самоврядування  в  Україні"
(   280/97-ВР   )   (стаття 2)   також   визначено,   що   місцеве
самоврядування  в  Україні  -  це  гарантоване державою  право  та
реальна   здатність   територіальної   громади   жителів  села  чи
добровільного об'єднання у  сільську  громаду жителів кількох сіл,
селища, міста самостійно або під   відповідальність   органів   та
посадових  осіб   місцевого   самоврядування   вирішувати  питання
місцевого значення в межах Конституції і законів України.
     Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами
сіл, селищ як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські
ради та їх виконавчі органи,  а також  через  районні  та  обласні
ради,  які  представляють  спільні  інтереси територіальних громад
сіл, селищ та міст.
     Питання організації  управління районами в містах належать до
компетенції міських рад.
     Законом  України  "Про  оподаткування  прибутку  підприємств"
( 334/94-ВР   )   визначено,   що   неприбутковими  установами   і
організаціями  є  органи  місцевого  самоврядування.  Абзацом  "а"
підпункту  7.11.1  пункту  7.11  статті   7   зазначеного   Закону
визначено,   що   від   оподаткування   звільняються  такі  доходи
неприбуткових організацій,  які  отримані  у  вигляді  коштів  або
майна, які надходять безоплатно або у вигляді коштів безповоротної
фінансової  допомоги  чи   добровільних   пожертвувань,   пасивних
доходів,  коштів  або майна,  які надходять до таких неприбуткових
організацій як компенсація вартості отриманих державних послуг.
     Приклад. Печерська    районна    рада    народних   депутатів
(секретаріат)   створена   розпорядженням   Печерської    районної
державної  адміністрації  відповідно  до  статті 53 Закону України
"Про місцеві Ради народних  депутатів  та  місцеве  і  регіональне
самоврядування" ( 533-12 ). Утримується  вона  за  рахунок  коштів
місцевого  бюджету  та визнана неприбутковою організацією згідно з
абзацом "а" підпункту 7.11.1 Закону.
     Печерська районна рада (секретаріат) за I півріччя 1998  року
отримувала доходи:
     кошти місцевого бюджету (не підлягають оподаткуванню);
     доходи від приватизації житла (не підлягають оподаткуванню).
     1.4. (0004)  -  установи,  організації,   створені   органами
місцевого   самоврядування,   що  утримуються  за  рахунок  коштів
відповідних бюджетів.
     Законом України   "Про   місцеве  самоврядування  в  Україні"
( 280/97-ВР )  (стаття 2)  визначено,  що місцеве самоврядування в
Україні  -  це гарантоване  державою  право  та  реальна здатність
територіальної громади жителів села чи добровільного об'єднання  у
сільську громаду жителів кількох сіл, селища, міста самостійно або
під відповідальність  органів   та   посадових   осіб    місцевого
самоврядування  вирішувати  питання  місцевого  значення  в  межах
Конституції і законів України.
     Місцеве самоврядування здійснюється територіальними громадами
сіл, селищ як безпосередньо, так і через сільські, селищні, міські
ради та їх виконавчі органи,  а також районні та обласні ради, які
представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ та
міст.
     Законом  України  "Про  оподаткування  прибутку  підприємств"
( 334/94-ВР  )   визначено,   що   неприбутковими   установами   і
організаціями  є  установи  або  організації,  створені   органами
місцевого   самоврядування,   що  утримуються  за  рахунок  коштів
відповідних бюджетів.
     Підпунктом 7.11.2   пункту   7.11   статті   7  цього  Закону
визначено,  що  від   оподаткування   звільняються   такі   доходи
неприбуткових  організацій,  які  отримані  у  вигляді  коштів або
майна,  які  надходять  безоплатно  або  у  вигляді  безповоротної
фінансової   допомоги   чи   добровільних  пожертвувань,  пасивних
доходів,  коштів або майна,  які надходять до таких  неприбуткових
організацій як компенсація вартості отриманих державних послуг.
     Приклад. Територіальний центр по  обслуговуванню  пенсіонерів
та інвалідів, створений рішенням Ізюмської ради народних депутатів
(Харківська область).
     Функції територіального   центру   -  виявлення  одиноких  та
непрацездатних    громадян    та    проведення    обстежень     їх
матеріально-побутових  умов,  визначення  потреби  у матеріальній,
соціально-побутовій і медичній допомозі.
     Територіальний центр   по   обслуговуванню   пенсіонерів   та
інвалідів за I півріччя 1998 року отримав доходи:
     бюджетне фінансування    8,6    тис.грн.    (не    підлягають
оподаткуванню).
     Кошти, які   будуть   надходити   у   вигляді   безповоротної
фінансової допомоги чи добровільних пожертвувань, пасивних доходів
(не підлягають оподаткуванню).
     Інші доходи   Територіального   центру   по    обслуговуванню
пенсіонерів та інвалідів,  ніж ті, що визначені підпунктом 7.11.2,
будуть оподатковуватись на загальних підставах.

     2. Благодійні фонди  і  благодійні  організації,  створені  у
порядку,    визначеному   Законом   для   проведення   благодійної
діяльності,  в тому числі громадські організації, створені з метою
провадження   екологічної,   оздоровчої,  аматорської  спортивної,
культурної,  освітньої та наукової діяльності,  а  також  творчими
спілками  та  політичними  партіями  (абзац  "б"  підпункту 7.11.1
пункту 7.11 статті 7).
     2.1. (0005)  -  благодійні  фонди  (організації),  створені у
порядку,   визначеному   Законом   для   проведення    благодійної
діяльності.
     Статтею 1 Закону України "Про  благодійництво  та  благодійні
організації"   (   531/97-ВР  )  визначено,  що  благодійні  фонди
(організації)  -  це  недержавна   організація,   головною   метою
діяльності  якої  є  здійснення благодійної діяльності в інтересах
суспільства або окремих категорій фізичних осіб.  Благодійництво -
добровільна  безкорисна  пожертва  фізичних  та  юридичних  осіб у
поданні  набувачам  матеріальної,  фінансової,  організаційної  та
іншої благодійної допомоги.  Специфічними формами благодійництва є
меценатство  і  спонсорство.  Однією  із  форм  благодійництва   є
гуманітарна  й  інша  матеріальна допомога,  порядок та здійснення
якої на території України визначається Кабінетом Міністрів України
відповідно  до  Конституції та законів України.  4 липня 1998 року
Президентом України підписаний Указ за N 738/98  "Про  гуманітарну
допомогу,  що  надходить  в  Україну",  який  набуває  чинності  в
порядку,  передбаченому пунктом 4 розділу XV "Перехідні положення"
Конституції України ( 254к/96-ВР ).
     Що стосується надання благодійної допомоги в  межах  України,
то  при  цьому слід керуватися Законами України "Про оподаткування
прибутку  підприємств"  та  "Про  благодійництво   та   благодійні
організації".
     Абзацом "б" підпункту 7.11.1  пункту  7.11  статті  7  Закону
України  "Про  оподаткування  прибутку  підприємств" ( 334/94-ВР )
визначено,  що  неприбутковими  установами   і   організаціями   є
благодійні  фонди  і  благодійні організації,  створені у порядку,
визначеному  законом  для   проведення   благодійної   діяльності.
Підпунктом  7.11.3  цього  Закону визначено,  що від оподаткування
звільняються такі доходи  неприбуткових  організацій,  отримані  у
вигляді  коштів або майна,  які надходять безоплатно або у вигляді
безповоротної фінансової допомоги  чи  добровільних  пожертвувань,
пасивних   доходів,   коштів   або   майна,  які  надходять  таким
неприбутковим  організаціям,  від   проведення   їхньої   основної
діяльності  з  урахуванням положень підпункту 7.11.11 цієї статті,
тобто  у  разі  ліквідації  неприбуткової  організації  її  активи
повинні бути передані іншій неприбутковій організації відповідного
виду або зараховані до доходу бюджету.
     Відповідно до  абзацу  третього підпункту 7.11.13 пункту 7.11
статті 7 зазначеного Закону України  "Про  оподаткування  прибутку
підприємств"  під  терміном  "основна  діяльність"  слід  розуміти
діяльність  неприбуткових  організацій   з   надання   благодійної
допомоги,  просвітніх,  культурних,  наукових,  освітніх  та інших
послуг  для   суспільного   споживання,   зі   створення   системи
соціального   самозабезпечення   громадян   та  для  інших  цілей,
передбачених статутними документами,  укладеними на підставі  норм
відповідних   законів   про   неприбуткові  організації.  Статутні
документи  неприбуткових  організацій  повинні  містити  вичерпний
перелік видів їх діяльності. До основної діяльності не включаються
будь-які операції з продажу товарів (робіт, послуг) неприбутковими
організаціями,  визначеними  абзацами  "в"  і "г" підпункту 7.11.1
особам, іншим, ніж засновники, учасники або члени (їх уповноважені
особи) таких неприбуткових організацій.
     Порядок використання  благодійної   допомоги   повинен   бути
підтверджений   первинними   документами  в  порядку,  визначеному
підпунктом  5.4.8  Закону  України  "Про  оподаткування   прибутку
підприємств" ( 334/94-ВР ).
     У разі  якщо  статутні   документи   зазначених   організацій
передбачають  інші види діяльності,  які можуть у відповідності до
діючого законодавства передбачати одержання прибутку,  то вони  не
підлягають включенню до реєстру неприбуткових організацій.
     Приклад 1.  "Український гуманітарний фонд" утворений з метою
сприяння  та  підтримки  розвитку  культури,  освіти та інших сфер
гуманітарної   діяльності,    зареєстрований    як    неприбуткова
організація  згідно  з  абзацом  "б"  підпункту 7.11.1 пункту 7.11
статті 7 Закону.
     "Український гуманітарний  фонд"  за  I  півріччя  1998  року
отримував доходи:
     добровільні пожертвування  від  юридичних  та  фізичних  осіб
нашої  країни  та  інших  країн  світу  -  безповоротна  фінансова
допомога (не підлягають оподаткуванню);
     оренда приміщень та банківські проценти - пасивні доходи  (не
підлягають оподаткуванню).
     Приклад 2.   Міжнародний   благодійний    фонд    "Саркофаг",
статутними  документами  якого  передбачено одержання прибутку,  а
саме:
     організація ремонту, прокату та продажу автомобілів;
     торговельні, торговельно-посередницькі, комісійні послуги;
     рекламні послуги та інші.
     Таким чином, фонд не може бути зареєстрований як неприбуткова
організація.
     Одночасно повідомляємо,  що органи виконавчої влади і  органи
місцевого   самоврядування,   а   також   державні   і  комунальні
підприємства,  установи,  організації України,  що фінансуються  з
бюджету,  не  можуть  бути  засновниками (засновником) благодійної
організації.
     Місцеві органи  державної  податкової  служби  мають право не
реєструвати окремі благодійні фонди як неприбуткові організації  у
випадках,  коли  їхні  статути  не  відповідають  вимогам статті 1
Закону України "Про об'єднання громадян" ( 2460-12 )  і  мають  на
меті одержання прибутку.
     2.2. (0006)  -  громадські  організації,  створені  з   метою
провадження   екологічної,   оздоровчої,  аматорської  спортивної,
культурної, освітньої та наукової діяльності.
     Статтею 3 Закону України "Про об'єднання громадян" визначено,
що громадські організації - це об'єднання громадян для задоволення
та   захисту  своїх  законних  соціальних,  економічних,  творчих,
вікових,  національно-культурних,  спортивних  та  інших  спільних
інтересів.
     Законом України  "Про  оподаткування  прибутку   підприємств"
(абзац  "б"  підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7) визначено,  що
неприбутковими   установами   і   організаціями    є    громадські
організації, створені з метою провадження екологічної, оздоровчої,
аматорської  спортивної,   культурної,   освітньої   та   наукової
діяльності.  Підпунктом 7.11.3 цього Закону України визначено,  що
від   оподаткування   звільняються   такі   доходи   неприбуткових
організацій,  отримані  у вигляді коштів або майна,  які надходять
безоплатно або у  вигляді  безповоротної  фінансової  допомоги  чи
добровільних пожертвувань, пасивних доходів, коштів або майна, які
надходять таким неприбутковим організаціям від  проведення  їхньої
основної діяльності, з урахуванням положень підпункту 7.11.11 цієї
статті.
     Приклад 1.   Федерація  гімнастики  України  -  всеукраїнська
громадська організація,  яка  займається  розвитком  художньої  та
іншими   видами   гімнастики   в  Україні,  визнана  неприбутковою
організацією згідно з абзацом "б"  підпункту  7.11.1  пункту  7.11
статті 7 зазначеного Закону.
     Федерація гімнастики України за I півріччя 1998 року отримала
доходи:
     добровільні внески   (пожертвування)    -    не    підлягають
оподаткуванню.
     Приклад 2.  Інститут  демократії  імені   Пилипа   Орлика   -
незалежна   громадська   науково-дослідна   організація.  Статутом
інституту передбачено отримання доходів від видавничої, рекламної,
перекладацької, наукової, консультативної та іншої діяльності.
     Таким чином,  інститут  не  може   бути   зареєстрований   як
неприбуткова організація.
     У разі  якщо  статутні   документи   зазначених   організацій
передбачають  інші види діяльності,  які можуть у відповідності до
діючого законодавства передбачати одержання прибутку,  то вони  не
підлягають включенню до реєстру неприбуткових організацій.
     2.3. (0007) - творчі спілки.
     Статтею 1    Закону   України   "Про   об'єднання   громадян"
( 2460-12 )  визначено,  що   об'єднання  громадян  є  добровільне
громадське   формування,  створене  на  основі  єдності  інтересів
для  спільної   реалізації  громадянами   своїх   прав  і  свобод.
Громадською  організацією  є об'єднання громадян  для  задоволення
та  захисту  своїх   законних  соціальних,  економічних,  творчих,
вікових, національно-культурних,  спортивних  та  інших   спільних
інтересів.
     Статтею 1 Закону України "Про професійних творчих працівників
та творчі спілки" ( 554/97-ВР ) визначено,  що  творча  спілка  це
добровільне    об'єднання    професійних    творчих    працівників
відповідного фахового напряму в галузі культури та мистецтва,  яке
має фіксоване членство і діє на підставі статуту.
     Законом України   "Про  оподаткування  прибутку  підприємств"
( 334/94-ВР )  (абзац "б"  підпункту 7.11.1  пункту 7.11 статті 7)
визначено, що до  неприбуткових  установ і організацій відносяться
творчі  спілки.   Від   оподаткування   звільняються  такі  доходи
неприбуткових  організацій,  отримані  у вигляді коштів або майна,
які надходять безоплатно або у  вигляді  безповоротної  фінансової
допомоги  чи добровільних пожертвувань,  пасивних доходів,  коштів
або майна,  які надходять  таким  неприбутковим  організаціям  від
проведення  їхньої  основної  діяльності,  з  урахуванням положень
підпункту 7.11.11 цієї статті.
     Приклад. Спілка  майстрів  народного  мистецтва   України   -
добровільна   громадська  самоврядована  творча  організація,  яка
об'єднала    майстрів    традиційного     народного     мистецтва,
мистецтвознавців,   дослідників   в   цій  галузі  та  професійних
художників,  які у своїй творчій діяльності сприяють відродженню і
розвитку  художніх  традицій  народу.  Спілка має статус юридичної
особи і зареєстрована,  як неприбуткова організація відповідно  до
абзацу  "б"  підпункту  7.11.1  пункту  7.11  статті 7 зазначеного
Закону.
     Спілка майстрів  народного  мистецтва  України  за I півріччя
1998 року отримувала доходи:
     членські внески (не підлягають оподаткуванню);
     банківські проценти   -   пасивні   доходи   (не   підлягають
оподаткуванню);
     бюджетне фінансування (не підлягають оподаткуванню);
     організація виставок (надання в оренду, зокрема, павільйонів,
площ - не підлягають оподаткуванню);
     доходи від  видавничої  та  лекційної  діяльності (підлягають
оподаткуванню на загальних підставах);
     виробництво та  продаж  народних виробів мистецтв (підлягають
оподаткуванню на загальних підставах відповідно до абзацу  другого
підпункту 7.11.9 пункту 7.11 статті 7 зазначеного Закону).
     2.4. (0008) - політичні партії.
     Статтею 2    Закону   України   "Про   об'єднання   громадян"
( 2460-12 ) визначено, що політичною партією є об'єднання громадян
- прихильників  певної загальнонаціональної  програми  суспільного
розвитку,  які  мають головною метою участь у виробленні державної
політики,  формуванні органів  влади,  місцевого та  регіонального
самоврядування  і  представництво  в  їх  складі.   Ця  діяльність
спрямована,  головним  чином,   для   займання  політичних  постів
членами деякої  партії  чи  співчуваючих  їй  з  метою  впливу  на
прийняття  рішень  органами державної  влади.  Політичні  партії в
Україні утворюються і діють тільки з всеукраїнським статутом.
     Законом  України  "Про  оподаткування  прибутку  підприємств"
( 334/94-ВР ) (абзац "б" підпункту  7.11.1  пункту 7.11  статті 7)
визначено,   що   неприбутковими   установами  і  організаціями  є
політичні  партії.  Від  оподаткування  звільняються  такі  доходи
неприбуткових організацій (політичних партій),  отримані у вигляді
коштів  або  майна,  які  надходять  безоплатно  або   у   вигляді
безповоротної  фінансової  допомоги  чи добровільних пожертвувань,
пасивних  доходів,  коштів  або   майна,   які   надходять   таким
неприбутковим   організаціям   від   проведення   їхньої  основної
діяльності з урахуванням положень підпункту  7.11.11  пункту  7.11
цієї статті.
     Приклад. Всеукраїнське  об'єднання   громадян   "Громада"   є
політичною   партією   громадян   України   та   зареєстроване  як
неприбуткова організація відповідно до абзацу "б" підпункту 7.11.1
пункту 7.11 статті 7 зазначеного Закону.
     Всеукраїнське об'єднання громадян  "Громада"  за  I  півріччя
1998 року отримувало доходи:
     благодійні внески (не підлягають оподаткуванню);
     членські внески  від  районних  партійних  організацій  -  не
підлягають оподаткуванню;
     видавництво пов'язаної   з   діяльністю   літератури   -   не
підлягають оподаткуванню.

     3. Пенсійні  фонди,  кредитні  спілки,  утворені  у  порядку,
визначеному Законом (абзац "в" підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті
7).
     3.1. (0009) - пенсійні фонди.
     Статтею  8   Закону   України   "Про  пенсійне  забезпечення"
( 1788-12   )   визначено,   що   пенсійні   фонди  є  самостійною
фінансово-банківською системою, що здійснюють управління фінансами
пенсійного  забезпечення і створені з метою акумулювання коштів на
сплату пенсій після завершення трудової діяльності.
     Законом  України  "Про  оподаткування  прибутку  підприємств"
( 334/94-ВР ) (абзац "в" підпункту  7.11.1  пункту 7.11  статті 7)
визначено,  що  до неприбуткових установ і організацій відносяться
пенсійні фонди,  утворені у порядку, визначеному законом. Згідно з
підпунктом   7.11.4   пункту   7.11  статті  7  цього  Закону  від
оподаткування звільняються такі доходи неприбуткових  організацій,
отримані  у  вигляді  коштів,  які надходять до кредитних спілок у
вигляді внесків на додаткове пенсійне забезпечення або внесків  на
інші   потреби,   передбачені  законодавством,  пасивних  доходів,
отриманих із джерел, визначених законодавством про пенсійні фонди.
     Приклад. Пенсійний   фонд   України,   створений   постановою
Кабінету Міністрів України від 01.06.94 р.  N  345  (  345-94-п  )
"Питання   Пенсійного   фонду   України",  є  центральним  органом
виконавчої  влади,  зареєстрований  як  неприбуткова   організація
відповідно  до  абзаців  "а"  та  "в" підпункту 7.11.1 пункту 7.11
статті 7 зазначеного Закону.  Фонд здійснює  управління  фінансами
пенсійного   забезпечення  та  утримується  за  рахунок  страхових
внесків,  які звільняються від оподаткування згідно  з  підпунктом
7.11.4 пункту 7.11 статті 7 зазначеного Закону.
     Страхові внески (страховий платіж) -  плата  за  страхування,
яку   страхувальник   зобов'язаний   внести  страховику  згідно  з
договором  страхування  (стаття 9 Закону України "Про страхування"
( 85/96-ВР ).
     3.2. (0010) - кредитні спілки.
     Пунктом 2 Указу Президента України від 20.09.93 р.  N  377/93
"Про Тимчасове положення про кредитні спілки в Україні" визначено,
що кредитна спілка - це  громадська  організація,  головною  метою
якої  є фінансовий та соціальний захист її членів шляхом залучення
їх особистих заощаджень для взаємного кредитування.
     Абзацом дев'ятим  пункту 11 зазначеного Тимчасового положення
визначено,  що кредитна спілка не може займатися іншою діяльністю,
крім передбаченої цим Положенням.
     Законом України  "Про  оподаткування  прибутку   підприємств"
( 334/94-ВР )  (абзац "в"  підпункту 7.11.1  пункту 7.11 статті 7)
визначено, що до  неприбуткових  установ і організацій відносяться
кредитні  спілки, утворені  у  порядку, визначеному  законом.  Від
оподаткування звільняються такі доходи, які надходять до кредитних
спілок  або внесків на інші потреби,  передбачені  законодавством,
пасивні  доходи, отримані із джерел, визначених законодавством про
кредитні спілки.
     Приклад. Кредитна спілка "Рост", створена з метою соціального
і  фінансового  захисту  її  членів  шляхом залучення їх особистих
заощаджень для взаємного кредитування. Спілка має статус юридичної
особи  і  зареєстрована  як неприбуткова організація відповідно до
абзацу "в" підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7 Закону.
     Кредитна спілка  "Рост"  за  I  півріччя 1998 року отримувала
доходи:
     членські внески (не підлягають оподаткуванню);
     банківські проценти   -   пасивні   доходи   (не   підлягають
оподаткуванню);
     проведення навчальних    платних    семінарів     (підлягають
оподаткуванню  на загальних підставах відповідно до абзацу другого
підпункту 7.11.9 пункту 7.11 статті 7 Закону);
     організація виставок (надання в оренду, зокрема, павільйонів,
площ - підлягають оподаткуванню на загальних підставах).

     4. (0011) - інші, ніж визначені в абзаці "б", юридичні особи,
діяльність  яких не передбачає одержання прибутку згідно з нормами
відповідних законів (абзац "г" підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті
7).
     Абзацом "г" підпункту 7.11.1  пункту  7.11  статті  7  Закону
України  "Про  оподаткування  прибутку  підприємств" ( 334/94-ВР )
визначено,  що неприбутковими установами і  організаціями  є  інші
юридичні  особи,  ніж  визначені  у  абзаці  "б"  цього підпункту,
діяльність яких не передбачає одержання прибутку згідно з  нормами
відповідних законів.
     Пунктом 7.11.5 пункту 7.11 статті 7 цього  Закону  визначено,
що   від  оподаткування  звільняються  такі  доходи  неприбуткових
організацій,  отримані у вигляді коштів або майна,  які  надходять
таким  неприбутковим  організаціям  від проведення їхньої основної
діяльності та у вигляді пасивних доходів.
     Приклад 1.  Гаражний  кооператив  "Південний",  створений  на
підставі  Закону України "Про об'єднання громадян" ( 2460-12 ),  є
добровільним громадським об'єднанням, організується для зберігання
транспортних   засобів,   що  знаходяться  у  приватній  власності
громадян,  зареєстрований  в  органах  державної  влади.  Гаражний
кооператив   має  статус  юридичної  особи  та  зареєстрований  як
неприбуткова організація відповідно до абзацу "г" підпункту 7.11.1
пункту 7.11 статті 7 зазначеного Закону.
     Статут приймається  загальними  зборами  громадян,  які мають
транспортні засоби і бажають своїми коштами здійснити  будівництво
стоянки  (гаражу).  Члени  кооперативу мають право вибирати і бути
обраними в керівні органи кооперативу (правління).
     Гаражний кооператив  "Південний"  за  I  півріччя  1998  року
отримував доходи:
     членські внески   -   основна   діяльність   (не   підлягають
оподаткуванню);
     банківські проценти   -   пасивні   доходи   (не   підлягають
оподаткуванню);
     надання послуг   (ремонт   машин  не  членів  кооперативу)  -
підлягають оподаткуванню на загальних підставах.
     Приклад 2.    Садівничо-городний    кооператив   "Черкаський"
м.Черкаси,  створений відповідно до Закону України "Про об'єднання
громадян",  є добровільним громадським об'єднанням для організації
колективного садівництва  та  городництва  і  створення  умов  для
культурного   проведення  вільного  часу  на  земельних  ділянках.
Садівничо-городний  кооператив  має  статус  юридичної  особи   та
зареєстрований  як  неприбуткова  організація відповідно до абзацу
"г" підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7 Закону.
     Товариством створено   свій   виборчо-представницький   орган
самоуправління (правління). Усі члени товариства мають рівні права
на участь в управлінні справами товариства.
     Садівничо-городний кооператив "Черкаський" за I півріччя 1998
року отримував доходи:
     членські внески   -   основна   діяльність   (не   підлягають
оподаткуванню);
     банківські проценти   -   пасивні   доходи   (не   підлягають
оподаткуванню).
     Таким чином, якщо гаражні кооперативи та садівничі товариства
провадять відповідно до статуту тільки основну діяльність згідно з
підпунктом 7.11.13 пункту 7.11  статті  7,  то  вони  можуть  бути
зареєстровані  як  неприбуткові  організації і згідно з підпунктом
7.11.6  від  оподаткування  звільняються  такі   доходи   гаражних
кооперативів  та  садівничих товариств,  отримані у вигляді коштів
або  майна,  які  надходять   від   проведення   їхньої   основної
діяльності,  та  у  вигляді  пасивних доходів.  При цьому загальне
положення статутних документів таких організацій  повинно  містити
позицію  про  те,  що  гаражний  кооператив,  садівниче товариство
створено  на  підставі  Закону  України  "Про об'єднання громадян"
( 2460-12 ).
     У разі   якщо   статутні   документи  зазначених  організацій
передбачають інші види діяльності,  які можуть у відповідності  до
діючого  законодавства передбачати одержання прибутку,  то вони не
підлягають включенню до реєстру неприбуткових організацій.

     5. (0012) - спілки,  асоціації та інші  об'єднання  юридичних
осіб,  житлово-будівельні кооперативи,  створені для представлення
інтересів засновників,  що утримуються  лише  за  рахунок  внесків
таких  засновників  та  не проводять господарської діяльності,  за
винятком отримання пасивних доходів  (абзац "д"  підпункту  7.11.1
пункту 7.11 статті 7).
     Статтею 3  Закону   України   "Про  підприємства  в  Україні"
( 887-12   )  визначено,  що  підприємства  можуть об'єднуватися в
асоціації, корпорації, консорціуми, концерни та інші об'єднання за
галузевим, територіальним та іншими принципами.
     Об'єднання діють  на  основі  договору  або   статуту,   який
затверджується їх засновниками або власниками.  Підприємства,  які
входять до складу зазначених організаційних  структур,  зберігають
права юридичної особи, і на них поширюється дія цього Закону.
     Об'єднання є  юридичною  особою,  може  мати  самостійний   і
зведений  баланси,  розрахунковий  та  інші  рахунки  в  установах
банків,  печатку із  своїм  найменуванням.  Реєстрація  об'єднання
провадиться в порядку, встановленому цим Законом.
     Законом України  "Про  оподаткування  прибутку   підприємств"
( 334/94-ВР )  (абзац "д"  підпункт 7.11.1  пункту 7.11  статті 7)
визначено,  що до  неприбуткових установ і організацій відносяться
спілки,    асоціації,    інші    об'єднання     юридичних    осіб,
житлово-будівельні  кооперативи,   створені   для    представлення
інтересів засновників,  що  утримуються лише  за  рахунок  внесків
таких  засновників  та  не  проводять господарської діяльності, за
винятком отримання пасивних доходів.
     Пунктом 1.32   статті   1  зазначеного  Закону  під  терміном
"господарська діяльність" слід розуміти будь-яку діяльність особи,
направлену  на  отримання  доходу  в  грошовій,  матеріальній  або
нематеріальній формах, у разі коли безпосередня участь такої особи
в   організації   такої  діяльності  є  регулярною,  постійною  та
суттєвою.
     Пунктом 7.11.6  пункту  7.11 статті 7 цього Закону визначено,
що  від  оподаткування  звільняються  такі  доходи   неприбуткових
організацій, що отримані у вигляді разових або періодичних внесків
засновників та членів, пасивних доходів.
     Приклад 1. Всеукраїнська асоціація працівників підприємств по
виготовленню та  реалізації  окулярної  оптики  "Укроптика"  являє
собою асоціацію,  створену для представлення інтересів засновників
згідно зі статтею 3 Закону України "Про підприємства  в  Україні".
Асоціація  має  статус  юридичної  особи і зареєстрована в органах
державної податкової служби як неприбуткова організація відповідно
до абзацу "д" підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7 Закону.
     "Укроптика" в I півріччі 1998 року отримувала доходи:
     добровільні внески (не підлягають оподаткуванню).
     Приклад 2.  Асоціація "Укрхолод" створена рішенням  загальних
зборів  уповноважених  представників  підприємств,  які займаються
виробництвом, впровадженням, сервісним обслуговуванням та ремонтом
холодильної  техніки  та  устаткування.  Згідно  зі своїм статутом
асоціація  має  право  отримувати  та   розпоряджатися   одержаним
прибутком, який може розподілятися між засновниками, що суперечить
вимогам абзацу "д" підпункту 7.11.1  та  підпункту  7.11.8  пункту
7.11  статті  7 Закону.  Таким чином,  зазначена асоціація не може
бути зареєстрована як неприбуткова.
     Приклад 3.   Житлово-будівельний   кооператив  N  29  м.Києва
здійснює експлуатацію житлового  будинку  на  праві  кооперативної
власності і на основі самооплатності створення спеціальних фондів,
які витрачаються на цілі у відповідності з передбаченими у статуті
завданнями   кооперативу.   ЖБК   зареєстрований  як  неприбуткова
організація відповідно до абзацу "д" підпункту 7.11.1 пункту  7.11
статті 7 Закону.
     ЖБК N 29 за I півріччя 1998 року отримував доходи:
     внески членів кооперативу за квартплату та комунальні послуги
(не підлягають оподаткуванню);
     субсидії (не   підлягають   оподаткуванню),   включаються  до
валових доходів, з урахуванням їх формується фінансовий результат;
     банківські проценти (не підлягають оподаткуванню).
     Згідно з  постановою  Кабінету Міністрів України від 31.07.95
р.  N 588 ( 588-95-п ) "Про  затвердження  Положення  про  порядок
організації та діяльності об'єднань, що створюються власниками для
управління,  утримання і використання майна житлових будинків, яке
перебуває    у    загальному    користування"   житлово-будівельні
кооперативи повинні перереєструватися у "Об'єднання  співвласників
багатоквартирного будинку".  Враховуючи викладене,  реорганізовані
ЖБК за умови  дотримання  положень  абзацу  "д"  підпункту  7.11.1
пункту 7.11 статті 7 Закону можуть бути визнані як неприбуткові.

     6. (0013) - релігійні організації,  зареєстровані у  порядку,
передбаченому  Законом  України (абзац "е" підпункту 7.11.1 пункту
7.11).
     Законом України   "Про   свободу   совісті    та    релігійні
організації"   (   987-12   )   визначено,  що  церква  (релігійні
організації) в Україні відокремлена від держави.
     Статтею 7   цього   Закону   передбачено,   що    релігійними
організаціями є релігійні громади, управління і центри, монастирі,
релігійні  братства,  місіонерські  товариства  (місії),   духовні
навчальні   заклади,   а   також   об'єднання,  що  складаються  з
вищезазначених  релігійних   організацій.   Релігійні   об'єднання
представляються    своїми   центрами   (управліннями).   На   інші
організації,  утворені за релігійною ознакою,  дія Закону  України
"Про  свободу  совісті  та  релігійні організації" не поширюється.
Релігійна  організація  визнається  юридичною  особою  з   моменту
реєстрації   її   статуту  (положення).  Релігійні  організації  у
порядку,  визначеному  чинним  законодавством,  мають  право   для
виконання   своїх   статутних   завдань   засновувати   видавничі,
поліграфічні,         виробничі,         реставраційно-будівельні,
сільськогосподарські  та  інші  підприємства,  а також добровільні
заклади (притулки,  інтернати,  лікарні тощо),  які  мають  статус
юридичної особи.
     Законом  України  "Про  оподаткування  прибутку  підприємств"
( 334/94-ВР  )  (абзац "е"  підпункту 7.11.1 пункту 7.11 статті 7)
визначено,  що  неприбутковими  установами   і   організаціями   є
релігійні  організації,  зареєстровані  у  порядку,  передбаченому
Законом України "Про свободу совісті та релігійні організації".
     Від оподаткування  звільняються  такі  доходи   неприбуткових
організацій,  отримані  у вигляді коштів або майна,  які надходять
безоплатно або у  вигляді  безповоротної  фінансової  допомоги  чи
добровільних  пожертвувань,  будь-яких  інших  доходів від надання
культових послуг,  а також  пасивних  доходів.  Перелік  культових
послуг  та  предметів  культового призначення визначено постановою
Кабінету Міністрів України від 12.09.97 р.  N 1010 (  1010-97-п  )
"Про   затвердження   переліку   культових   послуг  та  предметів
культового  призначення,  операції  з  надання  і   продажу   яких
звільняються від обкладання податком на додану вартість".
     У разі   надання   інших   послуг,  ніж  ті,  що  передбачені
зазначеною постановою, такі послуги будуть обкладатися податком на
прибуток в загальноустановленому порядку.
     Приклад 1.      Київський      Християнський      Університет
Всеукраїнського союзу об'єднань євангелістських християн-баптистів
являє собою релігійну організацію, створену у порядку, визначеному
Законом України "Про свободу совісті та релігійні організації",  є
духовно-освітнім центром та як релігійна  організація  має  статус
юридичної   особи  і  зареєстрована  як  неприбуткова  організація
відповідно до абзацу "е" підпункту 7.11.1  пункту  7.11  статті  7
Закону.  За  підсумками  I півріччя 1998 р.  релігійна організація
одержала   неоподатковуваний   дохід   у   вигляді    добровільних
пожертвувань, які не підлягають оподаткуванню.
     Підпунктом 7.11.9 пункту 7.11 статті 7  Закону  України  "Про
оподаткування  прибутку  підприємств"  визначено,  що  у разі коли
доходи  неприбуткових  організацій,  отримані  протягом   звітного
(податкового)  року з джерел,  визначених відповідними підпунктами
7.11.2  -  7.11.7  цієї  статті,  на  кінець   першого   кварталу,
наступного за звітним року, перевищують 25 відсотків від загальних
валових доходів,  отриманих протягом такого звітного (податкового)
року, така неприбуткова організація зобов'язана сплатити податок з
нерозподіленої суми прибутку  за  ставкою  30  відсотків  до  суми
такого   перевищення.  Внесення  до  бюджету  зазначеного  податку
здійснюється  за  результатами  першого  кварталу,  наступного  за
звітним року, у терміни, встановлені для інших платників податку.
     Приклад 2.  Університет - заклад освіти, створений у порядку,
визначеному  Законом  України  "Про  освіту"  (   1060-12   )   та
зареєстрований як неприбуткова організація відповідно до підпункту
7.11.10 пункту 7.11 статті  7  Закону,  за  підсумками  1998  року
одержав  загальні  валові  доходи  на суму 8000 гривень у вигляді:
коштів  або  майна,  які  надходять  безоплатно  або   у   вигляді
безповоротної  фінансової  допомоги  чи добровільних пожертвувань,
пасивних  доходів,  коштів  або  майна,  які  надходять  до  таких
неприбуткових   організацій   як  компенсація  вартості  отриманих
державних послуг.
     У 1998 році на цілі,  визначені статутом такого університету,
використано 3000 гривень.  Протягом першого кварталу 1999 року  із
одержаної  в  1998  році  суми  - 8000 гривень,  на ті ж цілі було
використано ще 2000 гривень.  Таким чином,  нерозподілена сума  на
кінець  першого  кварталу  1999  року складає 3000 гривень (8000 -
3000 - 2000), перевищує суму у розмірі 2000 гривень, що складає 25
відсотків від загальної суми валових доходів (8000 х 0,25).
     Сума такого перевищення буде складати 1000  гривень  (3000  -
2000),   підлягатиме   оподаткуванню   за   ставкою  30  відсотків
відповідно до норм підпункту 7.11.9 пункту 7.11 статті 7 Закону. У
прикладі  сума  податку  на прибуток,  яку необхідно не пізніше 20
квітня 1999 року сплатити до бюджету, буде дорівнювати 300 гривень
(1000 х 0,30).
     Але у разі коли такий університет отримує  доходи  з  джерел,
інших,  ніж  визначені відповідними підпунктами (у даному прикладі
7.11.2),  такий  університет  зобов'язаний  сплатити  податок   на
прибуток,  який  визначається  як сума доходів,  отриманих з таких
(інших) джерел,  зменшена на суму витрат, пов'язаних із отриманням
таких доходів, але не вище суми таких доходів.
     Зазначений порядок  застосовується  до   всіх   без   винятку
неприбуткових установ і організацій.
     Одночасно повідомляємо,   якщо   зареєстровані   неприбуткові
установи  та  організації  будуть вилучені з Реєстру неприбуткових
організацій,  то кошти, які залишилися на момент такого вилучення,
будуть   вважатися   доходом   та  оподатковуватися  на  загальних
підставах.  Оподаткування таких організацій буде  здійснюватися  з
моменту виникнення податкового зобов'язання.
     Неприбуткові організації,  визначені   пунктом   7.11   цього
Закону,  сплачують податок на прибуток від неосновної діяльності у
загальному порядку (пункт 16.10 статті 16).  Такі платники податку
самостійно визначають суми податку, що підлягають сплаті.
     Стосовно включення     профспілкових      організацій      до
неприбуткових.
     Професійні спілки (профспілки) створені відповідно до  Закону
СРСР "Про професійні спілки,  права та гарантії їхньої діяльності"
( v1818400-90 ).  Відповідно до Постанови Верховної  Ради  України
від  12 вересня 1991 року N 1545-12 "Про порядок тимчасової дії на
території  України  окремих   актів   законодавства   Союзу   РСР"
профспілкові  організації України до прийняття Закону України "Про
професійні спілки" керуються Законом СРСР.  Проект Закону  України
"Про професійні спілки" прийнято Верховною Радою України у першому
читанні  (Постанова  Верховної Ради України від 5 червня 1997 року
N 317/97-ВР "Про проект Закону України про професійні спілки").
     Відповідно до  статті  1  Закону  України   "Про   об'єднання
громадян"   (   2460-12  )  визначено,  що  особливості  правового
регулювання діяльності профспілок визначаються Законом України про
профспілки,  а  постановою про порядок введення в дію цього Закону
встановлено,  що  проведення  легалізації  об'єднань  громадян  не
поширюється  на профспілкові громадські організації.  Таким чином,
дія вказаного Закону не поширюється на діяльність профспілок.
     Враховуючи викладене, дія пункту 7.11 статті 7 Закону України
"Про  оподаткування  прибутку  підприємств"  (  334/94-ВР   )   не
розповсюджується на профспілкові організації,  тобто профспілки не
вважаються неприбутковими організаціями.
     Що стосується    особливостей   оподаткування   профспілкових
комітетів  первинних  організацій,   то   Законом   України   "Про
оподаткування   прибутку   підприємств"   (пункт   2.1  статті  2)
передбачено,  що з числа резидентів платниками податку є  суб'єкти
господарської    діяльності,    бюджетні    громадські   та   інші
підприємства,  установи та організації,  які провадять діяльність,
спрямовану на отримання прибутку,  як на території України,  так і
за її межами.
     Таким чином,  якщо  профспілкові організації отримують доходи
від здачі  в  оренду  приміщень,  розміщення  коштів  на  рахунках
банківських  установ,  від  продажу  путівок,  одержують кошти або
майно,  які  надходять  безоплатно  або  у  вигляді  безповоротної
фінансової допомоги, то вони є платниками податку на прибуток.
     Вказані профспілкові організації повинні  стати  на  облік  у
податкових  органах  за  місцем  їх  знаходження  та  подавати  їм
відповідну податкову звітність.
     При цьому,   якщо   профспілкові   організації  не  отримують
вищезазначених  видів   доходів   (крім   надходжень   у   вигляді
профспілкових внесків та цільових бюджетних коштів),  то вони не є
платниками податку на прибуток і не стають на облік  у  податкових
органах.
     При одержанні такими  профспілковими  організаціями  протягом
року доходів,  визначених статтею 4 названого вище Закону України,
вони зобов'язані повідомити про це податковому органу та  сплатити
податок  на  прибуток та інші податки і збори,  передбачені чинним
законодавством.
     Розподілені між  профспілковими організаціями членські внески
не підлягають оподаткуванню.
     Вказаний вище    порядок    сплати    податку   на   прибуток
профспілковими організаціями застосовується до  внесення  змін  до
пункту  7.11  статті  7 Закону України "Про оподаткування прибутку
підприємств"  (  334/94-ВР   )   щодо   віднесення   профспілкових
організацій до неприбуткових.
     Усі без винятку підприємства і організації можуть  до  складу
валових   витрат   включати   суми   коштів  або  вартість  майна,
добровільно  перерахованих  (переданих)  до   Державного   бюджету
України  або  бюджетів  територіальних  громад,  до  неприбуткових
організацій,  у випадках,  визначених у пункті 7.11 цього  Закону,
але   не   більше  ніж  чотири  відсотки  оподаткованого  прибутку
попереднього звітного  періоду  при  умові,  що  така  організація
зареєстрована  в державній податковій адміністрації (інспекції) як
неприбуткова.
     Відповідно до   підпункту   7.11.10   статті   7,   з   метою
оподаткування  центральний  податковий  орган  веде  реєстр   всіх
неприбуткових організацій,  які звільняються від сплати податку на
прибуток.
     Реєстр платників    податків    (неприбуткових   організацій)
здійснюється    автоматизовано    у    складі    загальнодержавної
Автоматизованої    інформаційно-аналітичної   системи   підсистеми
"Податки  юридичних  осіб"  Державної   податкової   адміністрації
України.
     При цьому у Довідці про  взяття  на  облік  платника  податку
(неприбуткової  організації) (Форма N 4 - ОПП) слід зазначити,  що
така організація є неприбутковою.
     Присвоєння Ознаки    неприбутковості    здійснює   управління
(відділ) прямих (непрямих) податків місцевого  податкового  органу
за участю працівників юридичної служби.
     У разі відмови  податкового  органу  щодо  присвоєння  Ознаки
неприбутковості надається письмово відповідь платнику податку,  де
чітко роз'яснюються причини невключення до реєстру.

 Заступник Голови                                        О.І.Шитря

 "Вісник податкової служби України", N 22/98