МІНІСТЕРСТВО УКРАЇНИ З ПИТАНЬ НАДЗВИЧАЙНИХ СИТУАЦІЙ
          ТА У СПРАВАХ ЗАХИСТУ НАСЕЛЕННЯ ВІД НАСЛІДКІВ
                    ЧОРНОБИЛЬСЬКОЇ КАТАСТРОФИ

                             Л И С Т

                    10.11.2006  N 05-13048/321


                       Щодо порядку видачі
              органами державного пожежного нагляду
          дозволів на початок роботи і оренду приміщень


     По пункту 1. Нормативно-правовими актами не визначено поняття
"спірних питань".  Разом з тим,  відповідно до вимог Інструкції  з
організації  роботи  органів державного пожежного нагляду з питань
видачі дозволу на початок роботи підприємств та оренду  приміщень,
затвердженої наказом МНС від 11.05.2006 р. N 278 ( z0608-06 ) та у
встановленому порядку  зареєстрованої в Мін'юсті 26.05.2006 р.  за
N 608/12482 (далі - Інструкція),  суб'єкт господарювання має право
звертатися до центрального органу в разі виникнення спірних питань
з трактування протипожежних вимог норм та правил пожежної  безпеки
територіальним  або місцевим органом державного пожежного нагляду,
необґрунтованої відмови у видачі дозволу, безпідставному вимаганню
додаткових матеріалів для його одержання тощо.

     Суб'єкту господарювання   не   заборонено    звертатися    до
центрального  органу  державного  пожежного  нагляду для отримання
дозволу на об'єкт (приміщення),  які не  входять  до  відповідного
Переліку  Інструкції  ( z0608-06 ).  Як правило,  в таких випадках
центральний орган державного пожежного  нагляду  направляє  подані
матеріали  за  належністю у відповідний орган державного пожежного
нагляду, до компетенції якого відноситься їх розгляд.

     По пункту  2.  Питання  щодо  наявності  адміністраторів,  що
організовують    видачу    суб'єкту    господарювання   документів
дозвільного   характеру   та   забезпечують   взаємодію   місцевих
дозвільних  органів щодо видачі документів дозвільного характеру у
міських радах,  районних та районних у містах Києві і  Севастополі
державних   адміністраціях,   входить  до  компетенції  Державного
комітету з питань  регуляторної  політики  та  підприємництва.  На
сьогодні  представники органів державного пожежного нагляду беруть
участь у роботі всіх створених дозвільних центрів на місцях.

     По пункту 3.  Згідно з пунктом 3.2.  Інструкції ( z0608-06  )
тимчасові  дозволи видаються за наявності окремих фактів порушення
правил  пожежної  безпеки  (крім  тих,  що  можуть  призвести   до
виникнення  пожежі  або  створювати  перешкоди  при  її гасінні та
евакуації людей) із зазначенням терміну дії та  умов  забезпечення
пожежної безпеки.  Після своєчасного виконання цих умов термін дії
дозволу продовжується на підставі  заяви  власника  (орендаря).  У
разі  невиконання  зазначених умов орган,  який видав дозвіл,  або
вищий орган державного пожежного нагляду має право його скасувати.

     Одночасно повідомляємо,  що  зазначені  вимоги  викладені   в
нормативно-правовому    акті,    що   за   статусом   вищий,   ніж
лист-роз'яснення Держпідприємництва   та  МНС  від  21.02.2006  р.
N 1343/01-2183/211 ( v1343563-06 ), дія якого була тимчасовою.

     Відповідно до Інструкції ( z0608-06 ) у разі,  якщо об'єкт не
відноситься  до  потенційно   небезпечних,   у   тому   числі   до
вибухопожежонебезпечних або об'єктів з масовим перебуванням людей,
після закінчення дії тимчасового дозволу  на  нього  в  подальшому
суб'єкт  господарювання  має  право здійснювати свою діяльність за
декларативним принципом.

     По пункту 4. Відповідно до вимог статті 5 Закону України "Про
дозвільну систему у сфері господарської діяльності" ( 2806-15 ) та
пункту 111 Порядку видачі органами  державного  пожежного  нагляду
дозволу   на  початок  роботи  підприємств  та  оренду  приміщень,
затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14  лютого
2001  р.  N  150  (  150-2001-п  ),  у  разі  надання  у тимчасове
користування приміщень та  обладнання  за  умови  збереження  виду
діяльності  і  стану  цих приміщень та обладнання від орендаря або
іншого користувача не вимагається одержання документа  дозвільного
характеру,  крім  потенційно  небезпечних  об'єктів,  у тому числі
вибухопожежонебезпечних та об'єктів з масовим перебуванням  людей.
У   таких   випадках   вони   розпочинають   свою   діяльність  за
декларативним принципом.

     По пункту 5. В окремих випадках суб'єкти господарювання мають
право  розпочати  свою діяльність за декларативним принципом,  без
оформлення   документів   дозвільного   характеру.    Застосування
зазначеного  принципу  передбачає,  що  суб'єкт  господарювання на
достатньому рівні знає протипожежні вимоги норм та правил пожежної
безпеки,  що  передбачено  статтями  2  та  5  Закону України "Про
пожежну безпеку" ( 3745-12  ).  При  зверненні  органи  державного
пожежного   нагляду   можуть  надавати  безоплатну  консультативну
допомогу в частині правильності заповнення декларації.

     Однак, якщо для заповнення  декларації  необхідно  встановити
відповідність  об'єкта  вимогам  пожежної  безпеки,  на договірних
засадах проводиться експертиза його протипожежного  стану.  Тарифи
на її проведення встановлені Постановою Кабінету Міністрів України
від 31 травня 2006 р.  N 774  (  774-2006-п  )  "Про  затвердження
тарифів  на проведення органом державного пожежного нагляду оцінки
(експертизи)   протипожежного   стану    підприємства,    об'єкта,
приміщення та проектно-кошторисної документації, затвердження якої
не потребує висновку комплексної державної експертизи" та  Наказом
МНС України від 13.07.2006 р. N 444 ( z0948-06 ) "Про затвердження
Методики розрахунку витрат часу  та  вартості  проведення  органом
державного  пожежного  нагляду  оцінки (експертизи) протипожежного
стану підприємства,  об'єкта,  приміщення та  проектно-кошторисної
документації,  затвердження  якої не потребує висновку комплексної
державної експертизи", який зареєстровано в Мін'юсті 07.08.2006 р.
за N 948/12822.

     По пункту 6.  Норми Указу Президента  України  від  23  липня
1998 р.  N  817  (  817/98  )  "Про  деякі  заходи з дерегулювання
підприємницької діяльності" не поширюються  на  органи  державного
пожежного   нагляду,   за  винятком  пункту  9  щодо  позапланових
перевірок органами державного пожежного нагляду,  оскільки вони не
здійснюють  перевірку фінансово-господарської діяльності суб'єктів
господарювання.

     Разом з тим,  відповідно до вимог пункту 3.3.10. Інструкції з
організації   роботи   органів   Державного   пожежного   нагляду,
затвердженої наказом  МНС  України  від   06.02.2006   р.   N   59
( z0480-06  ),  який  зареєстровано  в  Мін'юсті 26.04.2006 р.  за
N 480/12354,  перевірки об'єктів проводяться за участю  керівників
(власників)  підприємств,  установ,  організацій або уповноважених
осіб,  які  повинні  бути  завчасно  повідомлені   про   дату   її
проведення.   У  разі  ведення  суб'єктом  господарювання  журналу
реєстрації  перевірок  державні  інспектори  з  пожежного  нагляду
повинні проставляти в них відповідні відмітки.

     По пункту  7.  Якщо  суб'єкт  господарювання  уклав   договір
страхування   цивільної  відповідальності  перед  третіми  особами
стосовно відшкодування  наслідків  можливої  шкоди  відповідно  до
вимог пункту 9 Указу Президента України від 23 липня 1998 р. N 817
( 817/98 )  "Про  деякі  заходи  з  дерегулювання  підприємницької
діяльності",  позапланові  перевірки органами державного пожежного
нагляду  для  здійснення  контролю  за  виконанням   приписів   не
проводяться.

     Ця норма   не   застосовується  при  проведенні  позапланових
перевірок у разі:

     надходження доручень  Президента  України,   Верховної   Ради
України,  Кабінету Міністрів України щодо посилення протипожежного
захисту об'єктів та населених пунктів;

     отримання від  юридичних  та  фізичних  осіб,  центральних  і
місцевих   органів   виконавчої   влади   та   органів   місцевого
самоврядування інформації про виникнення аварійних ситуацій, зміни
або  порушення  технологічних  процесів,  а  також  виходу із ладу
обладнання,  які можуть спричинити безпосередню загрозу  життю  та
здоров'ю  людей,  шкоду  довкіллю  і  майну  громадян та власників
об'єктів;

     звернення фізичних та юридичних осіб зі скаргами на порушення
їх  прав і законних інтересів (бездіяльність) іншими юридичними чи
фізичними особами,  пов'язаними з невиконанням  ними  обов'язкових
вимог пожежної безпеки,  а також отриманням іншої інформації,  яка
підтверджується відповідними документами та доказами про наявність
таких порушень (звернення, які не дозволяють установити особу, яка
звернулася в орган Держпожнагляду,  не можуть бути  підставою  для
проведення позапланової перевірки).

 Заступник міністра                                   В.Романченко