КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

                          Р І Ш Е Н Н Я

                       05.12.2006  N 15/3-6


              Про результати проведення експерименту
          щодо передачі повноважень обласним управлінням
                   освіти з питань ліцензування


     Заслухавши та  обговоривши  доповідь  начальника   управління
ліцензування,  акредитації  та  нострифікації Шинкарука В.Д.  "Про
результати  проведення  експерименту  щодо  передачі   повноважень
обласним  управлінням  освіти  з  питань  ліцензування" (доповідна
записка додається),  колегія відзначає,  що Міністерством освіти і
науки  Автономної  Республіки  Крим,  управліннями  освіти і науки
Одеської,  Дніпропетровської  та  Харківської  обласних  державних
адміністрацій    було    вжито   заходів   щодо   організаційного,
програмно-методичного та  інформаційного  забезпечення  проведення
експерименту.
     Вжиті заходи  дозволили  учасникам   експерименту   проводити
ліцензійну експертизу при ліцензуванні підготовки до вступу у вищі
навчальні заклади та  підготовки  молодших  спеціалістів  у  вищих
навчальних  закладах і відокремлених структурних підрозділах вищих
навчальних закладів, розміщених на відповідних територіях.
     Посилено роль  та  підвищено  рівень  участі місцевих органів
виконавчої   влади,    органів    студентського    самоврядування,
громадськості  регіонів  у  підготовці  і  прийнятті  рішень  щодо
надання ліцензій вищим навчальним закладам на  освітню  діяльність
та підвищено відповідальність керівників вищих навчальних закладів
і регіональних громадських експертних комісій ДАК.
     Проте, незважаючи   на  проведену  роботу,  позитивну  оцінку
учасників експерименту щодо  зміни  процедури  ліцензування  вищих
навчальних закладів,  чисельність учасників експерименту та термін
його проведення недостатні для прийняття остаточного рішення.
     З метою   аналізу  можливих  шляхів  удосконалення  процедури
ліцензування, більш широкого залучення місцевих органів виконавчої
влади  до  вирішення  питань підготовки кадрів для потреб регіону,
підвищення якості підготовки  та  прийняття  рішень  щодо  надання
ліцензій  навчальним  закладам  і підвищення відповідальності всіх
учасників ліцензування колегія У Х В А Л Ю Є:

     1. Доповідь начальника управління  ліцензування,  акредитації
та нострифікації   Шинкарука   В.Д.   "Про  результати  проведення
експерименту щодо передачі повноважень обласним управлінням освіти
з питань ліцензування" взяти до відома.

     2. Продовжити до 01.01.2008 р. термін проведення експерименту
з передачі повноважень  регіональним  органам  управління  освітою
щодо  проведення  ліцензійної експертизи вищих навчальних закладів
та розширити склад  учасників  експерименту,  включивши  до  нього
Донецьку, Луганську та Львівську області.

     3. Управлінню   ліцензування,  акредитації  та  нострифікації
(Шинкарук В.Д.):

     3.1 До 01.01.2007 р.  внести  зміни  та  доповнення  до  умов
проведення експерименту.

     3.2 Запровадити  механізм  науково-методичного  супроводу  та
постійного моніторингу проведення експерименту.

     3.3 До 01.09.2007 року поінформувати  Державну  акредитаційну
комісію про хід проведення експерименту.

     4. Міністерству  освіти  і  науки Автономної Республіки Крим,
управлінням  освіти  і  науки   Дніпропетровської,   Одеської   та
Харківської  обласних  державних  адміністрацій до 01.01.2007 року
розробити програму проведення  експерименту,  в  якій  передбачити
організаційні, науково-методичні, юридичні та матеріально-технічні
заходи його проведення.

     5. Результати експерименту заслухати на засіданні  колегії  у
березні 2008 року.

     6. Контроль   за   виконанням  рішення  колегії  покласти  на
заступника Міністра Степка М.Ф.

 Голова колегії,
 Міністр                                            С.М.Ніколаєнко


                                      Додаток
                                      Колегії МОН України


                        ДОПОВІДНА ЗАПИСКА
              про результати проведення експерименту
          щодо передачі повноважень обласним управлінням
                   освіти з питань ліцензування


     Відповідно до наказу Міністерства освіти і науки України  від
3  листопада  2005  року "Про передачу повноважень щодо проведення
ліцензійної експертизи" (  v0637290-05  )  Міністерству  освіти  і
науки  Автономної  Республіки  Крим,  управлінням  освіти  і науки
Дніпропетровської,  Одеської  та  Харківської  обласних  державних
адміністрацій  делеговані  повноваження  з  формування  експертних
комісій для проведення  ліцензійної  експертизи  при  ліцензуванні
підготовки  до  вступу  у  вищі  навчальні  заклади  та підготовки
молодших спеціалістів у вищих навчальних закладах і  відокремлених
структурних  підрозділах вищих навчальних закладів,  розміщених на
відповідних територіях.
     На виконання    даного    наказу   управління   ліцензування,
акредитації та нострифікації спільно з управліннями освіти і науки
вище    названих    регіонів    здійснили    ряд    заходів   щодо
організаційно-методичного    та    інформаційного     забезпечення
експерименту.  Передано  органам  управління  освітою  - учасникам
експерименту нормативно-правову базу із організації та  проведення
ліцензування,  базу експертів з ліцензування,  надано консультації
та  методичну  допомогу  щодо  використання  всіх   матеріалів   у
практичній діяльності.
     У період  проведення  експерименту  Державною  акредитаційною
комісією   було   прийнято  рішення  про  створення  в  Автономній
Республіці Крим,  усіх  областях  України  та  в  містах  Києві  і
Севастополі   представництв   ДАК   -   регіональних   громадських
експертних комісій ДАК.  Одним із головних завдань цих  комісій  є
розгляд   та   погодження   концепцій   освітньої  діяльності  при
започаткуванні  (ліцензуванні)  нових  спеціальностей.   Концепція
базується  на  результатах  моніторингу  регіональних ринків праці
(потребах  підприємств  та  всіх  галузей  економіки   регіону   у
відповідних  фахівцях) та існуючому ринку освітніх послуг,  що вже
надаються у даному регіоні навчальними закладами.
     Проаналізувавши інформації, які надійшли від управлінь освіти
і науки облдержадміністрацій про роботу  регіональних  громадських
експертних  комісій  ДАК  з'ясовано,  що в більшості областей вони
виконують покладені на них завдання,  а саме: забезпечують розгляд
концепцій  діяльності  навчальних  закладів за заявленим напрямом;
надають  пропозиції  органам   виконавчої   влади   та   місцевого
самоврядування   щодо   доцільності  погодження  в  розміщенні  на
відповідній території відокремлених структурних підрозділів  вищих
навчальних закладів.
     Регіональні громадські   експертні   комісії   стали   дієвим
органом,  який  об'єктивно  розглядає питання і надає обґрунтовані
пропозиції  для  прийняття  компетентними   органами   відповідних
рішень.
     Так, регіональними   громадськими    експертними    комісіями
Автономної   Республіки   Крим,   Дніпропетровської,  Одеської  та
Харківської областей відмовлено у  ліцензуванні  та  у  погодженні
концепцій  двадцяти  трьом  вищим  навчальним закладам за десятьма
спеціальностями.  Зокрема,  відмовлено  у  ліцензуванні  на  право
здійснювати      підготовку      фахівців      у      Керченському
навчально-консультаційному  пункті  Державної  академії   керівних
кадрів   культури   та  мистецтв,  філії  Відкритого  міжнародного
університету розвитку людини "Україна" зі спеціальностей  6.050100
"Комерційна діяльність", 7.050206 "Менеджмент організацій" та ін.
     У зв'язку  з  відсутністю  відповідних  умов  для  здійснення
освітньої    діяльності   відмовлено   у   погодженні   концепцій:
Євпаторійському  коледжу   Міжрегіональної   академії   управління
персоналом  зі спеціальностей 6.050200 "Менеджмент організацій" та
6.060100  "Правознавство";  Кримському  інституту  Міжрегіональної
академії   управління   персоналом   зі  спеціальностей:  6.010200
"Фізичне   виховання",    6.060100    "Правознавство",    6.050200
"Менеджмент  організацій"  та 6.050100 "Управління виробництвом та
економіка праці"; Керченській філії Університету економіки і права
"Крок"  з  підготовки  громадян України до вступу у вищі навчальні
заклади.
     Регіональні громадські   експертні   комісії  ДАК  відіграють
позитивну роль у питаннях ліцензування  освітніх  послуг  у  сфері
вищої  освіти  за  рахунок  залучення громадськості та відповідних
державних органів  до  питання  формування  державної  політики  у
галузі вищої освіти з урахуванням особливостей регіональних ринків
праці та освітніх послуг.
     Для реалізації завдань, покладених на учасників експерименту,
у  Міністерстві  освіти  і  науки  Автономної   Республіки   Крим,
управліннях   освіти   і   науки  Дніпропетровської,  Одеської  та
Харківської  обласних  державних  адміністрацій  були   сформовані
робочі   групи   для  супроводу  експерименту,  розроблені  заходи
організаційного,  матеріально-технічного та кадрового забезпечення
його  проведення.  Створено  у  повному обсязі програмно-методичне
забезпечення, що дозволило у період з листопада 2005 р. по жовтень
місяць   2006  р.  провести  ліцензійні  експертизи  з  підготовки
фахівців з 29 спеціальностей та видів освітньої  діяльності  у  17
вищих   навчальних  закладах,  підготувати  понад  20  відповідних
висновків і направити їх на розгляд експертних рад ДАК.
     Аналіз ліцензійних  матеріалів вищих навчальних закладів,  що
проходили ліцензування в умовах  експерименту,  дає  всі  підстави
управлінню     ліцензування,    акредитації    та    нострифікації
стверджувати,  що ліцензійна експертиза  проведена,  в  основному,
відповідно   до   вимог   Порядку  ліцензування  освітніх  послуг,
затверджених постановою Кабінету Міністрів України від  29  серпня
2003  року  N  1380  (  1380-2003-п  ),  і підтверджено прийняттям
позитивних рішень ДАК з усіх ліцензійних справ,  які  було  подано
суб'єктами експерименту на її розгляд.
     Однак у проведенні експерименту щодо передачі  повноважень  з
формування   експертних   комісій   для   проведення   ліцензійної
експертизи при ліцензуванні підготовки до вступу у вищі  навчальні
заклади  та  підготовки  молодших  спеціалістів у вищих навчальних
закладах і відокремлених структурних підрозділах вищих  навчальних
закладів, розміщених на відповідних територіях, мають місце окремі
недоліки та невирішені питання.
     Проведено ліцензійну   експертизу   з   порушенням  термінів,
визначених  пунктом  19  Порядку  ліцензування  освітніх   послуг,
затвердженого  постановою Кабінету Міністрів України від 29 серпня
2003 року N  1380  (  1380-2003-п  )  "Про  ліцензування  освітніх
послуг",   у   Прибрежненському   державному   аграрному   коледжі
Національного аграрного  університету  зі  спеціальності  5.091903
"Електрифікація   і   автоматизація  сільського  господарства";  у
Котовському   медичному   училищі   зі   спеціальності    5.110107
"Акушерська   справа";   у   Сімферопольському   автотранспортному
технікумі зі спеціальності 5.091504 "Обслуговування комп'ютерних і
інтелектуальних систем та мереж".
     В окремих  ліцензійних  справах,  які  подавались  суб'єктами
експерименту на розгляд ДАК,  мали місце посилання на нормативи та
вимоги затверджені у 1999 році,  проте чинними є Ліцензійні  умови
надання  освітніх  послуг  у  сфері вищої освіти ( z0075-04 ),  що
затверджені  наказом  Міністерства  освіти  і  науки  України  від
24.12.2003 р. N 847 ( z0071-04 ).
     Встановлено випадки  прийняття  управлінням  освіти  і  науки
Одеської   облдержадміністрації   на   розгляд  ліцензійних  справ
спеціальностей   освітньо-кваліфікаційних   рівнів   бакалавр   та
спеціаліст, що є перевищенням делегованих повноважень.
     Більшість концепцій  вищих  навчальних  закладів  подано   на
розгляд  та  розглянуто  органами управління освітою без достатньо
обґрунтованого моніторингу  регіонального  ринку  праці  та  ринку
освітніх послуг.
     Відсутність постійного   моніторингу   з   боку    управління
ліцензування,  акредитації  та  нострифікації  за ходом проведення
експерименту стало однією з причин того,  що  у  Дніпропетровській
області  ліцензування  освітніх  послуг,  які  були  віднесені  до
експерименту, продовжувалось за стандартною процедурою.
     У ході  проведення  аналізу  ліцензійних  справ  виявлено ряд
недоречностей.  Мали місце  випадки,  коли  матеріали  ліцензійної
справи  з  однієї  спеціальності  містили  інформацію  про кадрове
забезпечення іншої (Прибрежненський  державний  аграрний  коледж).
Встановлено факти, коли при відкритті (ліцензуванні) спеціальності
було подано інформацію про 100 %  виконання навчального плану,  що
можливо  лише  в  період  акредитації,  тобто  у період завершення
навчання у вищому навчальному закладі (Котовське медичне  училище)
тощо.
     Проведення експерименту в один етап протягом  одного  року  з
малою  кількістю  учасників не дозволило відпрацювати всі елементи
процедури   проведення   ліцензійної   експертизи   і   підготовки
висновків.
     Мала кількість  ліцензійних  експертиз,   із   яких   близько
половини  складає  підготовка  до  вступу у вищі навчальні заклади
громадян України,  не дають підстав  для  прийняття  рішення  щодо
успішного завершення експерименту.
     Незважаючи на те,  що учасники  експерименту  дали  позитивну
оцінку   щодо   зміни   процедури  ліцензування  вищих  навчальних
закладів,  наявні  недоліки  не  дають   підстав   для   прийняття
позитивного  рішення  щодо  внесення  змін до Порядку ліцензування
освітніх  послуг  (  1380-2003-п  )  в   частині   віднесення   до
повноважень  регіональних  органів управління освітою ліцензування
підготовки молодших спеціалістів у вищих  навчальних  закладів  та
ліцензування   підготовки  до  вступу  у  вищі  навчальні  заклади
громадян України.
     Виходячи із вищевикладеного, вважаємо за доцільне:

     1. Продовжити  термін  проведення  експерименту щодо передачі
повноважень  з  формування  експертних  комісій   для   проведення
ліцензійної  експертизи  при  ліцензуванні  підготовки до вступу у
вищі навчальні заклади та підготовки молодших спеціалістів у вищих
навчальних  закладах і відокремлених структурних підрозділах вищих
навчальних закладів, розміщених на відповідних територіях.

     2. Розширити склад учасників експерименту.

     3. Запровадити постійний моніторинг експерименту.

     4. Активніше  залучати  до  роботи  регіональних  громадських
експертних комісій представників обласних державних адміністрацій,
обласних управлінь  юстиції,  рад  ректорів,  директорів,  центрів
зайнятості,   органів   студентського  самоврядування  та  засобів
масової інформації.

     5. Управлінням   освіти   і    науки    обласних    державних
адміністрацій  запровадити  механізм інформаційного супроводу ходу
проведення експерименту.
     Просимо розглянути  доповідну  записку  та  прийняти рішення,
проект якого додається.

 Начальник управління
 ліцензування, акредитації
 та нострифікації                                     В.Д.Шинкарук