ДЕРЖАВНИЙ КОМІТЕТ УКРАЇНИ З ПИТАНЬ
ТЕХНІЧНОГО РЕГУЛЮВАННЯ ТА СПОЖИВЧОЇ ПОЛІТИКИ
Н А К А З
09.10.2003 N 169
Зареєстровано в Міністерстві 
юстиції України 
24 жовтня 2003 р. 
за N 972/8293 
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики N 332 (z0069-07) від 28.11.2006 )

Про затвердження Положення про Головне управління у справах захисту прав споживачів в Автономній Республіці Крим, головні обласні, обласні, Севастопольське міське управління у справах захисту прав споживачів та Департамент у справах захисту прав споживачів у місті Києві

( Із змінами, внесеними згідно з Наказами Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики N 53 (z0520-04) від 23.03.2004 N 111 (z0805-04) від 11.06.2004 N 248 (z1413-05) від 07.09.2005 ) ( За всім текстом наказу та Положення слова "начальник Управління" та "начальники територіальних управлінь" замінено словами "керівник Управління" у відповідному відмінку та формі числа згідно з Наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики N 248 (z1413-05) від 07.09.2005 )
Відповідно до Указу Президента України від 18 березня 2003 року N 225 (225/2003) "Про питання Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики" НАКАЗУЮ:
1. Затвердити Положення про Головне управління у справах захисту прав споживачів в Автономній Республіці Крим, головні обласні, обласні, Севастопольське міське управління у справах захисту прав споживачів та Департамент у справах захисту прав споживачів у місті Києві, що додається.
( Пункт 1 із змінами, внесеними згідно з Наказами Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики N 53 (z0520-04) від 23.03.2004, N 111 (z0805-04) від 11.06.2004, в редакції Наказу Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики N 248 (z1413-05) від 07.09.2005 )
2. Управлінню правового забезпечення, звернень громадян та апеляцій (Куделя Н.В.) забезпечити подання на державну реєстрацію до Міністерства юстиції України цього наказу.
3. Адміністративно-господарському департаменту (Маліч С.В.) у 5-денний термін після державної реєстрації цього наказу забезпечити його тиражування та надсилання до територіальних управлінь у справах захисту прав споживачів.
4. Керівникам Управлінь у справах захисту прав споживачів:
4.1. Прийняти зазначене Положення до неухильного виконання та керівництва в роботі.
4.2. Привести у відповідність до цього Положення положення про структурні підрозділи управління та посадові інструкції працівників.
5. Визнати такими, що втратили чинність:
наказ Держстандарту України від 14 вересня 2000 року N 559 (z0663-00) "Про затвердження Положення про обласні, Головне Київське та Севастопольське міські управління у справах захисту прав споживачів", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 28 вересня 2000 року за N 663/4884;
наказ Держстандарту України від 5 червня 2001 року N 257 (z0535-01) "Про внесення змін до наказу Держстандарту України "Про затвердження Положення про обласне, Головне Київське та Севастопольське міські управління у справах захисту прав споживачів", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 22 червня 2001 року за N 535/5726;
наказ Держстандарту України від 20 березня 2002 року N 170 (z0305-02) "Про внесення змін до Положення про обласне, Головне Київське та Севастопольське міські управління у справах захисту прав споживачів", зареєстрований в Міністерстві юстиції України 27 березня 2002 року за N 305/6593.
6. Визначити відповідальним за виконання цього наказу заступника Голови Воронкова А.М.
7. Контроль за виконанням цього наказу покласти на управління організаційно-аналітичного забезпечення діяльності Голови.
Голова
Л.ШКОЛЬНИК

ЗАТВЕРДЖЕНО
Наказ Державного комітету
України з питань технічного
регулювання та споживчої
політики
09.10.2003  N 169
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
24 жовтня 2003 р.
за N 972/8293

ПОЛОЖЕННЯ

про Головне управління у справах захисту прав споживачів в Автономній Республіці Крим, головні обласні, обласні, Севастопольське міське управління у справах захисту прав споживачів та Департамент у справах захисту прав споживачів у місті Києві

( Назва Положення із змінами, внесеними згідно з Наказами Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики N 53 (z0520-04) від 23.03.2004, N 111 (z0805-04) від 11.06.2004, в редакції Наказу Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики N 248 (z1413-05) від 07.09.2005 )
1. Головне управління у справах захисту прав споживачів в Автономній Республіці Крим, головні обласні, обласні, Севастопольське міське управління у справах захисту прав споживачів та Департамент у справах захисту прав споживачів у місті Києві (далі - Управління) підпорядковуються Державному комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики (далі - Держспоживстандарт України) та є його територіальними органами.
( Абзац перший пункту 1 в редакції Наказів Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики N 53 (z0520-04) від 23.03.2004, N 111 (z0805-04) від 11.06.2004, N 248 (z1413-05) від 07.09.2005 )
Головні обласні управління у справах захисту прав споживачів утворюються на території областей, населення яких становить 2 млн. і більше чоловік.
( Пункт 1 доповнено абзацом другим згідно з Наказом Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики N 53 (z0520-04) від 23.03.2004 )
Управління забезпечують реалізацію державної політики у сфері захисту прав споживачів на території відповідного регіону.
Управління входять до системи органів Держспоживстандарту України і в межах своїх повноважень здійснюють державний захист прав споживачів.
Управління утворюються Держспоживстандартом України.
З питань, що віднесені законодавством до компетенції місцевих державних адміністрацій, керівники Управлінь підзвітні та підконтрольні головам обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
2. Управління у своїй діяльності керуються Конституцією (254к/96-ВР) України, законами України, постановами Верховної Ради України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, нормативно-правовими актами Держспоживстандарту України та цим Положенням.
3. На працівників Управлінь поширюється дія Закону України "Про державну службу" (3723-12) .
4. Основними завданнями Управлінь є:
здійснення державного контролю за дотриманням законодавства про захист прав споживачів місцевими органами виконавчої влади та суб'єктами господарської діяльності - підприємствами (об'єднаннями), установами, організаціями незалежно від форм власності, фізичними особами - суб'єктами підприємницької діяльності та іноземними юридичними особами, що здійснюють підприємницьку діяльність на території області (міста);
здійснення у межах своєї компетенції контролю за дотриманням рекламодавцями, виробниками та розповсюджувачами реклами вимог законодавства про рекламу у сфері захисту прав споживачів;
здійснення в межах своєї компетенції контролю за дотриманням законодавства у сфері регулювання виробництва і торгівлі спиртом етиловим, коньячним і плодовим, алкогольними напоями та тютюновими виробами;
вивчення споживчого ринку на території відповідного регіону;
захист прав громадян як споживачів у разі придбання, замовлення або використання ними товарів (робіт, послуг) для власних побутових потреб;
захист споживачів від порушень рекламодавцями, виробниками та розповсюджувачами реклами законодавства про рекламу;
ужиття до суб'єктів господарської діяльності, які порушують права споживачів, а також до рекламодавців, виробників та розповсюджувачів реклами, які порушують законодавство про рекламу, передбачених законодавством заходів впливу;
сприяння органам місцевого самоврядування у здійсненні ними повноважень щодо захисту прав споживачів;
сприяння створенню необхідних умов для навчання та набуття правових знань населенням у сфері захисту прав споживачів;
організація надання споживачам консультацій з питань захисту прав споживачів та реклами у цій сфері;
висвітлення у засобах масової інформації результатів роботи з контролю за дотриманням законодавства про захист прав споживачів та законодавства про рекламу.
5. Управління відповідно до покладених на них завдань:
1) перевіряють у суб'єктів господарської діяльності сфери торгівлі, громадського харчування і послуг:
якість товарів (робіт, послуг), додержання вимог щодо їх безпеки згідно з технічними регламентами з підтвердження відповідності, технічними регламентами та іншими нормативними документами, а в разі потреби - якість сировини, матеріалів, напівфабрикатів і комплектуючих виробів, що використовуються для виробництва продукції (товарів), виконання робіт і надання послуг, додержання вимог щодо їх безпеки, а також правил торгівлі, виконання робіт і надання послуг;
дотримання рекламодавцями, виробниками і розповсюджувачами реклами норм законодавства про рекламу;
2) здійснюють контроль за відповідністю вимогам нормативно-правових актів та нормативних документів продуктів харчування, що виробляються та реалізуються підприємствами торгівлі і громадського харчування незалежно від форми власності та фізичними особами - суб'єктами підприємницької діяльності;
3) уживають заходів щодо:
припинення відвантаження і реалізації товарів, що не відповідають вимогам нормативних документів, додержання яких відповідно до законодавства є обов'язковим, технічних регламентів з підтвердження відповідності, технічних регламентів, - до усунення суб'єктами господарської діяльності виявлених недоліків;
заборони реклами, яка порушує вимоги законодавства про рекламу;
публічного спростування реклами та публікації відомостей, що коригують (уточнюють, доповнюють) її;
4) беруть у встановленому порядку участь у роботі технічних комітетів, художньо-технічних координаційних рад, атестаційних, дегустаційних комісій та в інших заходах, пов'язаних з визначенням якості товарів народного споживання, послуг та діяльністю у галузі реклами;
5) ведуть облік виявлених випадків виробництва, поставки і продажу товарів неналежної якості; порушень правил торгівлі, виконання робіт, надання послуг, законодавства про рекламу; проведених заходів державного контролю за дотриманням законодавства про захист прав споживачів, про рекламу та облік одержаних результатів;
6) аналізують причини порушень прав споживачів, узагальнюють результати перевірок і доповідають про них Держспоживстандарту України, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям, повідомляють зацікавленим установам та організаціям про стан дотримання суб'єктами господарської діяльності законодавства про захист прав споживачів, дотримання рекламодавцями, виробниками і розповсюджувачами реклами норм законодавства про рекламу, уносять їм пропозиції щодо усунення виявлених недоліків;
7) передають відповідним органам матеріали перевірок за фактами виявлених порушень та зловживань;
8) вивчають практику застосування законодавства про захист прав споживачів та про рекламу, уносять до Держспоживстандарту України пропозиції про його вдосконалення;
9) розробляють і здійснюють разом із зацікавленими місцевими органами виконавчої влади заходи, спрямовані на захист прав споживачів;
10) розглядають скарги, заяви і пропозиції громадян з питань, що належать до компетенції Управлінь, консультують споживачів з питань законодавства про захист прав споживачів та про рекламу;
11) ведуть через засоби масової інформації роз'яснювальну роботу, спрямовану на поглиблення правових знань споживачів, інформують населення про результати здійснюваного контролю за дотриманням законодавства про захист прав споживачів, про рекламу та про роботу Управлінь;
12) забезпечують у межах своєї компетенції реалізацію державної політики стосовно державної таємниці, контроль за її збереженням в Управліннях;
13) беруть участь у реалізації державної політики зайнятості, визначають потребу у фахівцях відповідної кваліфікації, уносять пропозиції до Держспоживстандарту України та здійснюють заходи щодо їхньої підготовки та підвищення кваліфікаційного рівня;
14) здійснюють інші функції, що випливають з покладених на них законодавством України та нормативними документами завдань.
6. Управління мають право:
1) давати суб'єктам господарської діяльності обов'язкові для виконання приписи про припинення порушень прав споживачів; у разі потреби повідомляти відповідні державні центри стандартизації, метрології та сертифікації Держспоживстандарту України про порушення вимог нормативних документів при виробництві товарів народного споживання для перевірки і вжиття заходів;
2) безперешкодно входити до будь-яких виробничих, складських, торговельних та інших приміщень суб'єктів господарської діяльності сфери торгівлі, громадського харчування і послуг для перевірки якості товарів (робіт, послуг), дотримання обов'язкових вимог щодо їх безпеки, а також дотримання правил торгівлі та надання послуг;
3) вимагати та одержувати від суб'єктів господарської діяльності, що перевіряються, безплатно копії необхідних нормативних документів, які характеризують якість товарів (робіт, послуг), сировини, матеріалів, напівфабрикатів, комплектуючих виробів, що використовуються для виробництва, виконання робіт, надання послуг, інші документи та відомості, а також пояснення щодо виявлених порушень;
4) відбирати в установленому порядку в суб'єктів господарської діяльності сфери торгівлі, громадського харчування і послуг зразки товарів, сировини, матеріалів, напівфабрикатів, комплектуючих виробів для перевірки їх якості на місці виробництва, відвантаження тощо або проведення незалежної експертизи у відповідних лабораторіях та інших установах з оплатою вартості зразків і проведених досліджень (експертиз) за рахунок суб'єктів господарської діяльності, що перевіряються; проводити в установленому порядку контрольні перевірки правильності розрахунків із споживачами за реалізовані товари та надані послуги;
5) перевіряти дотримання рекламодавцями, виробниками та розповсюджувачами реклами вимог законодавства про рекламу у сфері захисту прав споживачів; безперешкодно ознайомлюватися з усіма необхідними документами, матеріалами, відео- та звукозаписами, вимагати усні чи письмові пояснення, а також будь-яку іншу інформацію, потрібну для здійснення повноважень, передбачених законодавством про рекламу;
6) одержувати від центральних і місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування нормативні документи та інші відомості, необхідні для виконання своїх повноважень;
7) забороняти суб'єктам господарської діяльності реалізовувати споживачам товари (виконувати роботи, надавати послуги), які підлягають підтвердженню відповідності в законодавчо регульованій сфері, у разі:
відсутності сертифіката відповідності та/або декларації про відповідність чи свідоцтва про визнання відповідності (або копії цих документів);
невідповідності товарів (робіт, послуг) вимогам нормативних документів, зазначених у декларації про відповідність або в сертифікаті відповідності чи свідоцтві про визнання відповідності;
8) забороняти рекламу, яка порушує вимоги законодавства про рекламу, та вимагати її публічного спростування;
9) вимагати від рекламодавців публікації відомостей, що коригують (уточнюють, доповнюють) рекламу;
10) приймати рішення щодо:
припинення у сфері торгівлі, громадського харчування і послуг продажу та виробництва товарів, виконання робіт і надання послуг, продажу товарів, що не відповідають вимогам нормативних документів, додержання яких відповідно до законодавства є обов'язковим, технічних регламентів з підтвердження відповідності, технічних регламентів, - до усунення виявлених недоліків;
тимчасового припинення діяльності підприємств торгівлі (секцій, відділів), громадського харчування, сфери послуг, складів підприємств оптової і роздрібної торгівлі та організацій незалежно від форм власності, які систематично реалізують недоброякісні товари, порушують правила торгівлі та надання послуг, умови зберігання та транспортування товарів, - до усунення виявлених недоліків;
заборони реклами, яка порушує вимоги законодавства про рекламу;
публічного спростування реклами та публікації відомостей, що коригують (уточнюють, доповнюють) її;
11) опломбовувати в порядку, передбаченому законодавством у сфері торгівлі, громадського харчування і послуг, виробничі, складські, торговельні та інші приміщення, а також неправильні, несправні та такі, що не мають відповідного тавра чи з порушеними строками повірки засоби вимірювальної техніки, за допомогою яких здійснюється обслуговування споживачів, з подальшим повідомленням територіальних органів державної метрологічної служби для проведення робіт з повірки і розпломбування;
12) вилучати в установленому порядку неякісні товари, документи, інші предмети, що свідчать про порушення прав споживачів;
13) залучати за домовленістю спеціалістів інших місцевих органів виконавчої влади, наукових, проектних установ і організацій до перевірок дотримання законодавства про захист прав споживачів та про рекламу;
14) проводити в установленому порядку за участю зацікавлених місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, суб'єктів господарської діяльності, громадських організацій порівняльні огляди, виставки, дегустації якості товарів;
15) подавати до суду позови стосовно захисту прав споживачів, у тому числі від невизначеного кола споживачів;
16) передавати матеріали перевірок, що містять ознаки злочину, до відповідних правоохоронних органів;
17) накладати на винних осіб у випадках, передбачених законодавством, адміністративні стягнення;
18) накладати стягнення:
на суб'єктів господарської діяльності - за порушення законодавства про захист прав споживачів відповідно до статті 23 Закону України "Про захист прав споживачів" (1023-12) та статті 17 Закону України "Про державне регулювання виробництва і обігу спирту етилового, коньячного і плодового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів" (481/95-ВР) ;
на рекламодавців, виробників та розповсюджувачів реклами - за порушення законодавства про рекламу у сфері захисту прав споживачів відповідно до статті 27 Закону України "Про рекламу" (270/96-ВР) ;
19) скликати в установленому порядку наради з питань, що належать до їх компетенції;
20) одержувати безоплатно від місцевих органів державної статистики відповідні статистичні матеріали;
21) розглядати матеріали щодо порушень законодавства про захист прав споживачів, виявлених органами місцевого самоврядування при здійсненні ними повноважень відповідно до ст. 10-1 Закону України "Про захист прав споживачів" (1023-12) , та вживати відповідні заходи.
7. Управління очолює начальник/директор (далі - керівник Управління), який призначається на посаду й звільняється з посади Головою Держспоживстандарту України за погодженням з Головою Ради Міністрів Автономної Республіки Крим, головами обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій.
( Абзац перший пункту 7 в редакції Наказу Державного комітету України з питань технічного регулювання та споживчої політики N 248 (z1413-05) від 07.09.2005 )
Керівники Управлінь мають заступників, яких призначає і звільняє з посади Голова Держспоживстандарту України за поданням начальників відповідних Управлінь та за погодженням з місцевими державними адміністраціями.
8. Керівник Управління:
здійснює керівництво Управлінням, несе персональну відповідальність за виконання покладених на Управління завдань, розподіляє обов'язки між своїми заступниками, визначає ступінь їх відповідальності, а також ступінь відповідальності керівників підрозділів та працівників Управління;
видає в межах своєї компетенції нормативні акти, організовує і контролює їх виконання;
затверджує положення про структурні підрозділи, посадові інструкції працівників Управління;
розпоряджається коштами в межах затвердженого кошторису витрат на утримання Управління;
призначає на посаду і звільняє з посади працівників Управління;
у разі потреби видає разом з керівниками управлінь і відділів обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, районних державних адміністрацій, виконавчих органів місцевого самоврядування спільні акти.
9. Рішення Управлінь з питань державного захисту прав споживачів, видані у межах їх повноважень, є обов'язковими для виконання місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, а також суб'єктами господарської діяльності.
Рішення Управлінь у справах щодо порушення законодавства про рекламу є обов'язковими для виконання рекламодавцями, виробниками та розповсюджувачами реклами.
10. Для погодженого вирішення питань, що належать до компетенції Управлінь, в Управліннях може утворюватися колегія у складі керівника Управління (голова колегії) та керівних працівників Управління. До складу колегії можуть входити керівники управлінь та відділів, інших підрозділів обласної, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, представники відповідних громадських організацій.
Склад колегії затверджується Головою Держспоживстандарту України за поданням керівника Управління.
11. Управління утримуються за рахунок коштів державного бюджету.
Граничну чисельність, фонд оплати праці працівників, структуру та штатний розпис Управлінь затверджує Голова Держспоживстандарту України.
12. Управління під час виконання покладених на них завдань взаємодіють з державними центрами стандартизації, метрології та сертифікації Держспоживстандарту України, органами й установами державного санітарного нагляду області (міста), з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, правоохоронними органами та громадськими організаціями.
Управління є юридичними особами, мають самостійний баланс, рахунки в установах банку, печатку із зображенням Державного Герба України і своїм найменуванням.
В.о. начальника управління
правового забезпечення,
звернень громадян та апеляцій
Н.В.Куделя