ТЕНДЕРНА ПАЛАТА УКРАЇНИ
В И С Н О В О К
31.01.2007 N в-71/01

Стосовно проведення відділом освіти Роменської районної державної адміністрації, процедури відкритих торгів на закупівлю кам'яного вугілля

Підстава: Звернення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування причин незадовільного стану системи державних закупівель та перевірки фактів можливого зловживання службовим становищем посадових осіб, інших пов'язаних з цим питань, утвореної на виконання Постанови Верховної Ради України від 24.12.2004 р. N 2298-IV (2298-15) .
Загальна інформація:
Інформація про Замовника:
Назва: Відділ освіти Роменської РДА.
Адреса: 42000, м. Ромни, вул. Жовтневої революції, 1, каб. 1.
Предмет закупівлі: вугілля кам'яне.
Джерело фінансування закупівель: кошти місцевого бюджету.
Процедура закупівлі: відкриті торги.
Період здійснення процедури закупівлі: початок - 10.11.2004 р., закінчення - 02.02.2005 р.
Для розгляду та дослідження надано копії наступних матеріалів:
Кошторис на 2005 рік, затверджений секретарем тендерного комітету відділу освіти Роменської районної державної адміністрації б/н, б/д, на 1 арк.
Наказ по відділу освіти Роменської держадміністрації від 05.10.2002 р. N 118 "Про створення тендерного комітету по закупівлі товарів, робіт і послуг за рахунок коштів державного бюджету" на 1 арк.
Наказ по відділу освіти Роменської держадміністрації від 12.05.2004 р. N 116 "Про зміни в складі тендерного комітету по закупівлі товарів, робіт і послуг за рахунок коштів державного бюджету" на 1 арк.
Свідоцтво про підвищення кваліфікації СПК N 297208, видано Шкурат Л.П. 22 грудня 2005 року, на 1 арк.
Свідоцтво про підвищення кваліфікації СПК N 300744, видано Алєстратенко О.С. 22 грудня 2005 року, на 1 арк.
Свідоцтво про підвищення кваліфікації СПК N 300719, видано Демченко Т.В. 22 грудня 2005 року, на 1 арк.
Свідоцтво про підвищення кваліфікації СПК N 297207, видано Силці Г.Д. 22 грудня 2005 року, на 1 арк.
Свідоцтво про підвищення кваліфікації СПК N 297205, видано Шаповаловій О.П. 22 грудня 2005 року, на 1 арк.
Протокол засідання тендерного комітету щодо проведення торгів (тендера) на закупівлю кам'яного вугілля N 1 від 05.10.2004 р. на 1 арк.
Протокол засідання тендерного комітету щодо затвердження тендерної документації та розміщення оголошення про проведення закупівлі від 07.10.2004 р. на 1 арк.
Тендерна документація на закупівлю кам'яного вугілля, затверджена головою тендерного комітету Шкурат Л.П. 26.10.2004 р., на 2 арк.
Лист, направлений до Вісника державних закупівель від 10.11.2004 р. N 31 (164) 0494 43/10, на 1 арк.
Тендерна пропозиція ТОВ "Торгівельний дім "Азов" на 6 арк.
Тендерна пропозиція ОКП "Облпаливо" на 10 арк.
Протокол засідання тендерного комітету щодо розкриття тендерної документації на закупівлю твердого палива N 3 від 24.12.2004 р. на 1 арк.
Протокол розкриття тендерних пропозицій N 4 від 24.12.2004 р. на 1 арк.
Протокол акцепту тендерних пропозицій щодо проведення закупівлі твердого палива, затверджений головою тендерного комітету N 5 від 28.12.2004 р., на 1 арк.
Повідомлення про результати проведення торгів (тендерів) б/н, б/п на 1 арк.
Протокол засідання тендерного комітету щодо непідписання договору з ТОВ "Торгівельний дім "Азов", так як не з'явився представник вищезгаданого підприємства, та щодо акцепту тендерної пропозиції ОКП "Облпаливо" N 8 від 17.01.2005 р., на 1 арк.
Звіт про результати здійснення процедури відкритих торгів щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти N 1 від 02.02.2005 р. на 1 арк.
Лист від директора ОКП "Облпаливо" про внесення змін до договору від 2 лютого 2005 року б/н, б/д на 1 арк.
Лист директору ОКП "Облпаливо", в якому визначено строки та обсяги поставок кам'яного вугілля з помісячною розбивкою N 64 від 03.02.2005 р.
Протокол засідання тендерного комітету щодо змін на залізничні тарифи по перевезенню вугілля N 9 від 26.04.2005 р. на 1 арк.
Додатковий договір до договору, укладеного 02.02.2005 р., від 26.04.2005 р. на 1 арк.
Платіжні доручення N 22 від лютого 2005 року на 1 арк.
Платіжні доручення N 504 від лютого 2005 року на 1 арк.
Платіжні доручення N 647 від березня 2005 року на 1 арк.
Платіжні доручення N 700 від березня 2005 року на 1 арк.
Платіжні доручення N 809 від березня 2005 року на 1 арк.
Платіжні доручення N 933 від березня 2005 року на 1 арк.
Платіжні доручення N 947 від березня 2005 року на 1 арк.
Платіжні доручення N 1068 від квітня 2005 року на 1 арк.
Платіжні доручення N 1416 від травня 2005 року на 1 арк.
Платіжні доручення N 1694 від червня 2005 року на 1 арк.
Платіжні доручення N 1694 від липня 2005 року на 1 арк.
Платіжні доручення N 1949 від липня 2005 року на 1 арк.
Платіжні доручення N 2177 від серпня 2005 року на 1 арк.
Платіжні доручення N 1191 від серпня 2005 року на 1 арк.
Платіжні доручення N 2255 від серпня 2005 року на 1 арк.
Платіжні доручення N 2304 від серпня 2005 року на 1 арк.
Платіжні доручення N 2558 від вересня 2005 року на 1 арк.
Платіжні доручення N 2768 від жовтня 2005 року на 1 арк.
Платіжні доручення N 3040 від листопада 2005 року на 1 арк.
Завдання сформульоване у запиті (зверненні) таким чином:
"надати висновок про законність та обґрунтованість проведення процедури щодо закупівлі твердого палива відділом освіти Роменської державної адміністрації".
ДОСЛІДЖЕННЯ
Об'єкти, що досліджуються:
Матеріали, перелічені у вступній частині висновку.
При дослідженні наданих матеріалів встановлено.
Щодо створення та функціонування тендерного комітету, кваліфікації членів тендерного комітету.
Тендерний комітет відділу освіти Роменської райдержадміністрації (надалі - Замовник) створено наказом N 118по від 05.10.2002 року.
Наказом N 116 від 12.05.2004 року проведені зміни у складі тендерного комітету.
Положення про тендерний комітет на дослідження надане не було.
Відповідно до вимог ч. 3 постанови КМУ від 01.06.2002 N 734 (734-2002-п) "Про організацію навчання та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань здійснення державних закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти" встановлено, що починаючи з другого півріччя 2004 року заступниками голів та секретарями тендерних комітетів організацій-замовників мають право працювати спеціалісти, які пройшли навчання або підвищили кваліфікацію на курсах і отримали сертифікат чи свідоцтво встановленого зразка.
На момент проведення процедури закупівлі відповідні сертифікати чи посвідчення відсутні.
В порушення п. 2.8 Положення про порядок створення та головні функції тендерних комітетів щодо організації проведення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженого наказом Міністерства економіки України від 26.12.2000 року N 280 (z0020-01) , головою тендерного комітету у наказі N 118 від 05.10.2002 року не визначено заступника голови та функції кожного члена тендерного комітету.
Всі члени тендерного комітету у грудні 2005 року підвищували кваліфікацію на курсах "Правові та практичні аспекти державних закупівель в Україні", про що були видані свідоцтва про підвищення кваліфікації встановленого зразка.
Проте на момент проведення закупівлі жоден з членів тендерного комітету Замовника не мав сертифіката чи дійсного свідоцтва про підвищення кваліфікації, що є порушенням вимог ч. 3 постанови КМУ N 734 (734-2002-п) від 01.06.2002 р. в частині проходження навчання або підвищення кваліфікації голови та секретаря тендерного комітету.
2. Фінансування закупівель.
Кошторисом на 2005 р. Замовником затверджено видатки за рахунок місцевого бюджету за КЕКВ 1166 "Придбання інших енергоносіїв" в загальній сумі 755 161 гривень.
3. Вибір процедури закупівлі.
Протоколом засідання тендерного комітету від 05.10.2004 р. N 1 прийнято рішення провести закупівлю вугілля кам'яного шляхом застосування процедури відкритих торгів відповідно до вимог ст. ст. 2, 14, 18 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14) (надалі - Закон).
4. Визначення предмета закупівлі.
Предмет закупівлі визначено Замовником відповідно до вимог ст. 1 Закону (1490-14) як товар, а саме "вугілля кам'яне".
На виконання вимог Порядку визначення предмета закупівлі за державні кошти, затвердженого наказом Міністерства економіки України від 27.06.2003 N 165 (z0566-03) , тендерним комітетом сформований предмет закупівлі за показником п'ятого знака (класифікаційне угруповання "категорія") Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016-97 (v1822217-97, v2822217-97, v3822217-97, v5822217-97) , затвердженого наказом Державного комітету України по стандартизації, метрології та сертифікації від 30.12.97 N 822 (v0822217-97) , а саме 10.10.1 "вугілля кам'яне марок Гк (0-100) та Дк (0-100).
5. Публікація оголошення та оприлюднення інформації щодо закупівлі.
Оголошення про відкриті торги щодо здійснення закупівлі "Кам'яного вугілля" було опубліковане Замовником у Інформаційно-аналітичному бюлетені "Вісник державних закупівель" від 10.11.2004 року N 31 (164) за N 04994.
Кінцевий строк подання тендерних пропозицій 24.12.2004 року, тобто 45 календарних днів з дня опублікування оголошення, що відповідає вимогам ч. 3 ст. 19 Закону (1490-14) .
6. Тендерна документація.
Тендерна документація на закупівлю "кам'яного вугілля" затверджена головою тендерного комітету відділу освіти Роменської райдержадміністрації 26 жовтня 2004 року.
Відповідно п. 12.2 тендерної документації основними критеріями оцінки пропозицій є: а) ціна тендерної пропозиції; б) якісні показники товару. Замовником, в порушення ч. 8 ст. 26 Закону (1490-14) не визначено найбільшої кількості балів, яку можна набрати за кожним із критеріїв оцінки.
В порушення вимог ст. 21 Закону (1490-14) в тендерній документації не вказано методику оцінки критеріїв для визначення найкращої пропозиції.
7. Подання та розкриття тендерних пропозицій.
Згідно з протоколом розкриття тендерних пропозицій від 24.12.2004 року N 3 тендерні пропозиції по відкритим торгам на закупівлю "кам'яного вугілля" подано 2 (Двома) учасниками, а саме: ВАТ "Облпаливо", м. Суми, ТОВ "Торговий дім "Азов", м. Донецьк.
Згідно з затвердженими в тендерній документації кваліфікаційними вимогами до учасників було зобов'язано надати зокрема довідку про включення до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України.
ТОВ "Торговий дім "Азов" подало тендерну пропозицію, в якій було представлено довідку про включення до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України N 30645235 від 13.12.99 року, в якій у розділі "Перелік видів діяльності" відсутній вид діяльності "Оптова торгівля паливом".
Відповідно до вимог Закону (1490-14) Замовник відхиляє тендерну пропозицію у разі, якщо: учасник не відповідає кваліфікаційним вимогам ст. 15 цього Закону. Так, ТОВ "Торговий дім "Азов" згідно з установчими документами, наданими разом з тендерною пропозицією, не має права здійснювати оптовий продаж палива, і, стосовно вищевикладеного, його пропозицію необхідно було відхилити.
Замовник в порушення вимог ст. ст. 15, 27 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14) акцептував пропозицію ТОВ "Торговий дім "Азов".
В пп. 11.3 та 11.4 тендерної документації вказано, що поставка повинна здійснюватись до шкіл району та тендерні пропозиції повинні містити кінцеву ціну, запропоновану для закупівлі (з урахуванням залізничного тарифу, відгрузки) та окремо розшифровку доставки кам'яного вугілля до шкіл району, відповідно.
Тендерна пропозиція ВАТ "Облпаливо" не містить окремої розшифровки доставки кам'яного вугілля до шкіл району і з урахуванням цього повинна бути відхилена як така, що не відповідає умовам тендерної документації.
Також, згідно затвердженої тендерної документації Замовник мав проводити закупівлю кам'яного вугілля марок Гк (0-100) та Дк (0-100), проте тендерна пропозиція ВАТ "Облпаливо" містить пропозицію кам'яного вугілля марок А (0-100), Дгк (0-200) та буровугільний брикет, що не відповідає умовам, затвердженим тендерною документацією Замовника. Проте тендерна пропозиція ВАТ "Облпаливо" тендерним комітетом відхилена не була.
Таким чином в порушення вимог ч. 1 ст. 27 Закону (1490-14) тендерним комітетом відділу освіти Роменської райдержадміністрації не відхилено тендерну пропозицію ВАТ "Облпаливо" як таку, що не відповідає умовам тендерної документації.
Відповідно до вимог ч. 1 ст. 28 Закону (1490-14) торги відміняються, зокрема, у разі якщо було відхилено всі тендерні пропозиції відповідно до вимог ст. 27 Закону.
Замовник не відхилив тендерні пропозиції учасників як такі, що не відповідають умовам тендерної документації на підставі ст. 27 Закону (1490-14) , та в порушення вимог ч. 1 ст. 28 не відмінив торги.
8. Оцінка тендерних пропозицій та визначення переможця.
Відповідно до ч. 7 ст. 26 Закону (1490-14) до оцінки Замовник допускає тендерні пропозиції, які не були відхилені згідно з Законом. Замовник визначає переможця торгів із числа учасників, тендерні пропозиції яких не було відхилено, на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених у тендерній документації.
Замовником допущені до оцінки тендерні пропозиції обох учасників: ТОВ "Торговий дім "Азов" та ВАТ "Облпаливо".
Отже в порушення вимог ч. 7 ст. 26 Закону (1490-14) до оцінки допущено пропозиції ТОВ "Торговий дім "Азов" та ВАТ "Облпаливо", які не відповідали умовам тендерної документації.
Відповідно до протоколу засідання тендерного комітету N 3 від 24.12.2004 р. члени тендерного комітету проаналізували тендерні пропозиції, найкращою тендерною пропозицією було визнано пропозицію ТОВ "Торговий дім "Азов". Відповідно до п. 12 тендерної документації були визначені критерії оцінки тендерних пропозицій, які не були враховані при визначенні переможця.
Отже в порушення вимог абз. 2 ч. 7 ст. 26 Закону (1490-14) оцінка тендерних пропозицій та визначення переможця здійснювались на власний розсуд, а не за методикою оцінки, як того вимагає Закон.
Переможцем відкритих торгів по закупівлі "кам'яного вугілля" було визнано ТОВ "Торговий дім "Азов" з пропозицією по маркам вугілля Гк (0-100) - 276 грн. з урахуванням залізничного тарифу за 1 тонну та Дгк (0-100) - 276 грн. з урахуванням залізничного тарифу за 1 тонну.
Відповідно до протоколу засідання тендерного комітету N 8 від 17.01.2005 року акцептовано тендерну пропозицію ВАТ "Облпаливо" у зв'язку з відмовою від здійснення поставок кам'яного вугілля від переможця (ТОВ "Торговий дім "Азов"), що надійшла факсом лише 08.02.2005 року.
Згідно з тендерною документацією процедура закупівлі здійснювалась для придбання вугілля марок Гк та Дк, але тендерним комітетом Замовника було акцептовано пропозицію ВАТ "Облпаливо" за ціною: кам'яне вугілля марки А (0-100) - 344,08 грн. за 1 тонну та кам'яне вугілля марки Дгк (0-100) 228,08 грн. за 1 тонну, буровугільний брикет - 265,08 грн. за 1 тонну.
Як зазначено вище, акцептована пропозиція ВАТ "Облпаливо" не відповідає умовам тендерної документації та повинна була бути відхилена на підставі ч. 1 ст. 27 Закону (1490-14) .
Крім того, тендерною документацією Замовника не було передбачено закупівлю буровугільного брикету, тому буровугільний брикет можна визначити як самостійний предмет закупівлі.
9. Інформування про акцепт тендерної пропозиції та про результати торгів.
Протоколом акцепту тендерних пропозицій щодо проведення закупівлі твердого палива N 5 від 28 грудня 2004 року переможцем відкритих торгів визнано ТОВ "Торговий дім "Азов".
Замовником не надано для дослідження документи щодо відправлення акцепту. Також Замовником надано повідомлення про результати проведення торгів без зазначення номера, дати та назви друкованого видання, в якому його було надруковано.
10. Укладення договору.
Протоколом засідання тендерного комітету відділу освіти Роменської районної державної адміністрації N 8 від 17.01.2005 року затверджено, що протягом встановленого Законом (1490-14) строку, представник переможця торгів (ТОВ "Торговий дім "Азов") для підписання договору не з'явився та була одержана його відмова від постачання кам'яного вугілля.
Цим же протоколом було закріплено, що буде акцептовано тендерну пропозицію ВАТ "Облпаливо", м. Суми.
Згідно з тендерною документацією, затвердженою головою тендерного комітету Л.П.Шкурат 26.10.2004 року, п. 11.1 визначені вимоги до предмета закупівлі - марка вугілля - Гк (0-100) та Дк (0-100), проте тендерним комітетом Замовника 02.02.2005 року підписаний договір N 3 з ВАТ "Облпаливо" на поставку твердого палива марок ДГр (0-200), А (0-100) та буровугільного брикету. В вищезазначеному договорі та специфікації до нього не вказано загальну кількість вугілля кожної марки, яке закуповувалося, в чому вбачається порушення ст. 180 ГК України (436-15) .
В додатку N 1 до договору від 02.02.2005 року не визначена загальна кількість кам'яного вугілля кожної марки, яке було закуплено згідно цього договору. Отже, в порушення вимог ч. 2 ст. 29 Закону (1490-14) договір було укладено всупереч вимогам тендерної документації та визначеним нею основним умовам, які повинні були бути обов'язково включені до договору про закупівлю, що відповідно до ст. 34 є підставою для визнання договору недійсним (нікчемним). Виходячи з вищевикладеного, договір N 3 від 02.02.2005 року, укладений між Замовником та ВАТ "Облпаливо", визначається як недійсний (нікчемний) відповідно до ст. 215 ЦК України (435-15) .
В тендерній документації Замовника не було передбачено закупівлю буровугільного брикету, натомість Замовник уклав з ВАТ "Облпаливо" договір N 3 від 02.02.2005 р., в якому передбачена закупівля, зокрема буровугільного брикету, який згідно ч. 2 ст. 29 та ст. 34 Закону (1490-14) можна визначити як недійсний (нікчемний).
11. Складання звітності.
Замовником за результатами проведення процедури відкритих торгів на закупівлю кам'яного вугілля складено звіт про результати здійснення процедури відкритих торгів щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти N 1 від 02.02.2005 року.
ВИСНОВОК:
В результаті проведеного дослідження наданих матеріалів стосовно проведення відділом освіти Роменської районної державної адміністрації процедури відкритих торгів на закупівлю кам'яного вугілля встановлено, що закупівля була здійснена з грубими порушеннями вимог чинного законодавства у сфері державних закупівель, а саме:
- На момент проведення закупівлі жоден з членів тендерного комітету Замовника не мав сертифіката чи дійсного свідоцтва про підвищення кваліфікації, що є порушенням вимог ч. 3 постанови КМУ N 734 (734-2002-п) від 01.06.2002 р.
- В порушення вимог п. 2.8 Положення про порядок створення та головні функції тендерних комітетів щодо організації проведення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженого наказом Міністерства економіки України від 26.12.2000 року N 280 (z0020-01) , головою тендерного комітету у наказі N 118 від 05.10.2002 року не визначено заступника голови та функції кожного члена тендерного комітету.
- В порушення вимог ст. 21 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14) в тендерній документації не вказано методику оцінки критеріїв.
- Замовник в порушення вимог ст. 27 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14) не відхилив пропозицію ТОВ "Торговий дім "Азов" як таку, що не відповідає вимогам тендерної документації.
- В порушення вимог ч. 1 ст. 27 Закону (1490-14) тендерним комітетом відділу освіти Роменської райдержадміністрації не відхилено тендерну пропозицію ВАТ "Облпаливо" як таку, що не відповідає умовам тендерної документації.
- Замовник не відхилив тендерні пропозиції учасників як такі, що не відповідають умовам тендерної документації, та в порушення вимог ч. 1 ст. 28 не відмінив торги.
- Договір N 3 від 02.02.2005 р., укладений з ВАТ "Облпаливо" в порушення вимог ч. 2 ст. 29 та ч. 3 ст. 34 Закону (1490-14) .
- В тендерній документації Замовника не було передбачено закупівлю буровугільного брикету. Замовник уклав з ВАТ "Облпаливо" договір N 3 від 02.02.2005 р., в якому передбачена закупівля, зокрема буровугільного брикету, який згідно ч. 2 ст. 29 та ст. 34 Закону (1490-14) можна визначити як недійсний (нікчемний).
- Укладений Замовником - відділом освіти Роменської РДА з Учасником - ВАТ "Облпаливо" договір від 02.02.2005 р. N 3 грубо порушує вимоги
- Ст. 180 Господарського кодексу України (436-15) стосовно визначення істотних умов, визнаних такими за законом та необхідних для договорів даного виду, а саме щодо:
предмета: в договорі N 3 від 02.02.2005 р. та в додатку до нього не вказано кількість вугілля кожної марки, яка закуповувалась;
ціни: в договорі N 3 від 02.02.2005 р. не вказана ціна договору, а лише ціна за тонну вугілля кожної марки.
Таким чином відділом освіти Роменської РДА за договором N 3 від 02.02.2005 року, укладеним з ВАТ "Облпаливо", використано кошти місцевого бюджету у сумі 584 180,43 грн. з грубим порушенням вимог чинного законодавства, в чому вбачається можливе нанесення державі збитків на суму закупівлі.
Дії тендерного комітету Замовника відділу освіти Роменської РДА можуть містити ознаки суспільно небезпечних діянь, визначених ст. 364 Кримінального кодексу України (2341-14) .