ТЕНДЕРНА ПАЛАТА УКРАЇНИ
В И С Н О В О К
05.02.2007 N в-18/02

Стосовно проведення Управлінням комунального господарства Донецької обласної державної адміністрації процедури відкритих торгів з закупівлі у 2004 році 2-х автомобілів спеціальних та спеціалізованих

Підстава: звернення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування причин незадовільного стану системи державних закупівель та перевірки фактів можливого зловживання службовим становищем посадових осіб, інших пов'язаних з цим питань, утвореної на виконання Постанови Верховної Ради України від 24.12.2004 N 2298-IV (2298-15) .
Замовник торгів: Управління комунального господарства Донецької обласної державної адміністрації. 83000, м. Донецьк, вул. Університетська, 13. Телефон: (062) 304-42-75.
Предмет закупівлі: автомобілі спеціальні та спеціалізовані (2 одиниці).
Процедура закупівлі: відкриті торги.
Джерело фінансування: кошти обласного бюджету.
Період здійснення процедури закупівлі: початок 22.11.2004, закінчення 14.12.2004.
Для розгляду та дослідження надано копії наступних матеріалів:
наказ про створення тендерного комітету від 22.10.2001 N 102 - 2 арк.;
наказ про створення тендерного комітету від 12.05.2005 339а - 1 арк.
Свідоцтва про підвищення кваліфікації: Абакумової Н.В. від 10.04.2003 СПК N 274 та від 02.07.2005 СПК N 809; Безбородової В.П. від 02.07.2005 N СПК N 810; Єрмакова В.Л. від 02.07.2005 N СПК N 848; Рассаднікова В.Я. від 02.07.2005 N СПК N 862 - 5 арк.
Довідка від 05.08.2004 N 303 про зміни річного розпису асигнувань бюджету (кошторису) на 2004 рік за КПКВ 100302 "Комбінати комунальних підприємств та інші підприємства житлово-комунального господарства" - 1 арк.
Звіт про виконання загального фонду кошторису установи (форма N 2д) за 2004 рік за КПКВ 100302 "Комбінати комунальних підприємств та інші підприємства житлово-комунального господарства" - 3 арк.
Довідка від 05.08.2004 N 304 про зміни річного розпису асигнувань бюджету (кошторису) на 2004 рік за КПКВ 100202 "Водопровідно-каналізаційне господарство" - 1 арк.
Звіт про виконання загального фонду кошторису установи (форма N 2д) за 2004 рік за КПКВ 100202 "Водопровідно-каналізаційне господарство" - 3 арк.
Довідка від 02.08.2004 N 284 про зміни річного розпису асигнувань бюджету (кошторису) на 2004 рік за КПКВ 100105 "Видатки на утримання об'єктів соціальної сфери підприємств, що передаються до комунальної власності" - 1 арк.
Довідка від 29.09.2004 N 401 про зміни річного розпису асигнувань бюджету (кошторису) на 2004 рік за КПКВ 100105 "Видатки на утримання об'єктів соціальної сфери підприємств, що передаються до комунальної власності" - 1 арк.
Звіт про виконання загального фонду кошторису установи (форма N 2д) за 2004 рік за КПКВ 100105 "Видатки на утримання об'єктів соціальної сфери підприємств, що передаються до комунальної власності" - 3 арк.
Протокол засідання тендерного комітету від 22.07.2004, без номеру, щодо організації та проведення торгів на закупівлю обладнання - 1 арк.
Протокол від 29.07.2004, без номеру, засідання тендерного комітету щодо розгляду та затвердження тендерної документації - 1 арк.
Оголошення про проведення відкритих торгів від 02.11.2004 N 07/667 - 1 арк.
Протокол розкриття тендерних пропозицій від 14.12.2004, без номеру - 1 арк.
Протокол розгляду, порівняння та вибору переможця від 15.12.2004, без номеру - 2 арк.
Перелік відхилених тендерних пропозицій - 1 арк.
Оголошення про результати відкритих торгів від 25.12.2004 N 07/876 - 1 арк.
Звіт про результати здійснення процедури відкритих торгів від 25.12.2004, без номеру - 1 арк.
Завдання сформульоване у запиті (зверненні) таким чином:
"надати висновок про законність та обґрунтованість проведення у 2004 році Управлінням комунального господарства Донецької обласної державної адміністрації процедури закупівлі 2-х одиниць автомобілів спеціальних та спеціалізованих".
ДОСЛІДЖЕННЯ:
Об'єкти, що досліджуються: матеріали, перелічені у вступній частині висновку.
При дослідженні наданих матеріалів встановлено:
1. Щодо створення та функціонування тендерного комітету, кваліфікації членів тендерного комітету.
Згідно з наказом від 22.10.2001 року N 102, при Управлінні створено та затверджено склад постійно діючої тендерної комісії з 9 осіб. Головою комісії обрано першого заступника начальника Управління - Аліпова О.М., заступником голови - Васильківського В.В., секретарем - Абакумову Н.В.
Слід зазначити, що на дату проведення відкритих торгів (22.11.2004) свідоцтво про підвищення кваліфікації спеціаліста з питань здійснення процедури закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти пред'явлено лише однією особою - Абакумовою Н.В. (свідоцтво від 10.04.2003 СПК N 274). Вказаний факт свідчить про недотримання Замовником вимог ч. 7 ст. 12 Закону (1490-14) та постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2002 N 734 (734-2002-п) "Про організацію навчання та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань здійснення процедури закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти".
Положення про порядок створення та головні функції тендерних комітетів щодо організації та проведення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти (z0020-01) , яке визначає порядок створення, загальні організаційні та процедурні засади діяльності тендерних комітетів, а також права і обов'язки та відповідальність їх членів, передбачені вимогами наказу Міністерства економіки України від 26.12.2000 N 280, для дослідження не надано.
Таким чином, можна вважати, що тендерний комітет Замовника на дату проведення торгів функціонував в порушення чинного законодавства.
2. Фінансування закупівлі.
Кошторис для дослідження не надано.
Річний план закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, складання якого передбачено вимогами Методичних рекомендацій, затверджених наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 02.02.2004 N 37 (v0037569-04) , Замовником для дослідження не надано.
3. Вибір процедури закупівлі.
Тендерним комітетом Замовника здійснено вибір процедури відкритих торгів (протокол засідання тендерного комітету від 22.07.2004, без номеру) відповідно до вимог ст. 2 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14) .
4. Визначення предмету закупівлі.
Предмет закупівлі 2-х автомобілів спеціальних та спеціалізованих визначено тендерним комітетом Замовника відповідно до вимог ст. 1 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14) .
5. Публікація оголошення та оприлюднення інформації щодо закупівлі.
Відповідно до інформації, викладеної в звіті про результати здійснення процедури відкритих торгів від 25.12.2004, без номеру, оголошення про заплановані відкриті торги з закупівлі 2-х автомобілів спеціальних та спеціалізованих очікуваною вартістю (розміром бюджетного призначення) 550,0 тис. грн. розміщено в інформаційно-аналітичному бюлетені "Вісник державних закупівель" від 22.11.2004 N 32 (165).
6. Тендерна документація.
Замовником тендерну документацію не надано.
Відповідно до інформації, викладеної в протоколі засідання тендерного комітету від 29.07.2004 року, без номеру, на засіданні було розглянуто та затверджено тендерну документацію та доручено секретарю тендерного комітету надіслати оголошення про відкриті торги до інформаційно-аналітичного бюлетеня "Вісник державних закупівель".
7. Подання та розкриття тендерних пропозицій.
Тендерні пропозиції учасників відкритих торгів з закупівлі 2-х автомобілів спеціальних та спеціалізованих Замовником для дослідження не надано.
Відповідно до інформації, викладеної в протоколі розкриття тендерних пропозицій від 01.11.2005, без номеру, тендерні пропозиції подано двома учасниками:
Товариством з обмеженою відповідальністю "Зовнішньо-торгівельне підприємство "Вектор", цінова пропозиція якого становила 360,0 тис.гривень.
Товариством з обмеженою відповідальністю "Донпромресурси", цінова пропозиція - 365,0 тис.гривень.
8. Оцінка тендерних пропозицій та визначення переможця.
Відповідно до інформації, викладеної в протоколі від 15.12.2004, без номеру, тендерним комітетом Замовника здійснено розгляд та порівняння тендерних пропозицій учасників торгів, за результатами якого переможцем торгів обрано ТОВ "Зовнішньо-торгівельне підприємство "Вектор".
Вимогами ч. 7 ст. 26 Закону (1490-14) передбачено визначення переможця торгів із числа учасників, на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених в тендерній документації. Однак Замовником для дослідження не надано тендерну документацію та тендерні пропозиції учасників відкритих торгів, а тому визначити, чи відповідають кваліфікаційним вимогам тендерні пропозиції учасників та за якими критеріями обрано переможця торгів, неможливо.
9. Інформування про акцепт тендерної пропозиції та про результати торгів.
Письмові повідомлення про акцепт та результати відкритих торгів, передбачені вимогами ч. 2 ст. 29 Закону (1490-14) , для дослідження не надано. Однак відповідно до інформації, викладеної в звіті про результати здійснення процедури відкритих торгів від 25.12.2004, без номеру, зазначено дату акцепту та дату відправлення повідомлення учасникам про результати проведеної процедури - 15.12.2004.
Оголошення про результати відкритих торгів тендерним комітетом Замовника оприлюднено в інформаційно-аналітичному бюлетені "Вісник державних закупівель" від 17.01.2005 N 3 (172) за N 00248.
В порушення вимог ч. 3 ст. 29 Закону (1490-14) тендерним комітетом Замовника надіслано оголошення про результати торгів не протягом семи календарних днів після укладання договору, а протягом 9 календарних днів.
10. Укладання договору.
Договір, укладений між Замовником і переможцем відкритих торгів - Товариством з обмеженою відповідальністю "Зовнішньо-торгівельне підприємство "Вектор", Замовником для дослідження не надано.
Однак відповідно до інформації, викладеної в звіті про результати здійснення процедури відкритих торгів від 25.12.2004, без номеру, зазначено, що договір з Товариством з обмеженою відповідальністю "Зовнішньо-торгівельне підприємство "Вектор" було укладено 22.12.2004. Вартість договору - 525,0 тис.гривень.
При цьому звертаємо Вашу увагу на те, що цінова пропозиція вказаного Товариства - переможця торгів у наданій ним тендерній пропозиції була меншою і складала 360,0 тис.грн., а договір укладено на придбання обладнання за вищою ціною - 525,0 тис.грн., що на 165 тис.грн. більше запропонованої та акцептованої тендерної пропозиції.
В порушення вимог ч. 2 ст. 29 Закону (1490-14) договір Замовником укладено з переможцем відкритих торгів раніше, ніж передбачено вимогами вказаної статті, а саме: на п'ятий робочий день з дня відправлення письмового повідомлення учасникам (15.12.2004).
Документальне підтвердження щодо отримання 2-х автомобілів спеціальних та спеціалізованих, їх оплати Замовником для дослідження не надано, в результаті чого зробити висновок щодо правильності використання державних коштів, їх обсягу неможливо.
11. Складання звітності.
Тендерним комітетом Замовника оформлено звіт про результати здійснення процедури відкритих торгів від 25.12.2004, без номеру. Як зазначено вище в тексті висновку, за інформацією, викладеною в пункті 8 звіту, зазначено дату укладання договору - 22.12.2004 року та суму договору - 525,0 тис.гривень.
ВИСНОВОК:
В результаті проведеного дослідження наданих матеріалів стосовно проведення Управлінням комунального господарства Донецької обласної державної адміністрації процедури відкритих торгів з закупівлі у 2004 році 2-х автомобілів спеціальних та спеціалізованих за розміром бюджетного призначення 550,0 тис.грн. встановлено, що закупівлю було здійснено з грубим порушенням вимог чинного законодавства у сфері державних закупівель, а саме:
Річний план закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, складання якого передбачено вимогами Методичних рекомендацій, затверджених наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 02.02.2004 N 37 (v0037569-04) , Замовником для дослідження не надано.
Вимогами ч. 7 ст. 26 Закону (1490-14) передбачено визначення переможця торгів із числа учасників на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених в тендерній документації, складання якої передбачено вимогами ст. 21 Закону. Однак Замовником для дослідження не надано тендерну документацію та тендерні пропозиції учасників відкритих торгів, а тому визначити, чи відповідають кваліфікаційним вимогам тендерні пропозиції учасників та за якими критеріями обрано переможця торгів, неможливо.
Письмові повідомлення про акцепт та результати відкритих торгів, передбачені вимогами ч. 2 ст. 29 Закону, для дослідження не надано.
В порушення вимог ч. 3 ст. 29 Закону (1490-14) тендерним комітетом Замовника надіслано оголошення про результати торгів не протягом семи календарних днів після укладання договору, а протягом 9 календарних днів.
Договір на поставку 2-х автомобілів спеціальних та спеціалізованих вартістю 525,0 тис.грн., який, як зазначено в звіті про результати здійснення процедури відкритих торгів від 25.12.2004, без номеру, укладено між Замовником - Управлінням комунального господарства Донецької обласної державної адміністрації і переможцем відкритих торгів - Товариством з обмеженою відповідальністю "Зовнішньо-торгівельне підприємство "Вектор", Замовником для дослідження не надано. При цьому слід зазначити, що договірна вартість 2-х автомобілів не відповідає ціновій пропозиції - 360,0 тис.грн. вказаного Товариства - переможця торгів і є вищою від запропонованої та акцептованої тендерної пропозиції на 165,0 тис.гривень.
В порушення вимог ч. 2 ст. 29 Закону (1490-14) договір Замовником укладено з переможцем відкритих торгів раніше, ніж передбачено вимогами вказаної статті, а саме: на п'ятий робочий день з дня відправлення письмового повідомлення учасникам (15.12.2004).
В результаті того, що Замовником не надано для дослідження документальне підтвердження щодо отримання 2-х автомобілів спеціальних та спеціалізованих, їх оплати зробити висновок щодо правильності використання державних коштів, їх обсягу неможливо.
В порушення вимог ч. 7 ст. 12 Закону (1490-14) та ч. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2002 N 734 (734-2002-п) "Про організацію навчання та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань здійснення процедури закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти", вимогами якої встановлено, що починаючи з другого півріччя 2004 року заступниками голів та секретарями тендерних комітетів мають право працювати спеціалісти, які пройшли навчання або підвищили кваліфікації на курсах і отримали свідоцтво або сертифікат встановленого зразка, на дату проведення процедури відкритих торгів (22.11.2004) свідоцтво про підвищення кваліфікації спеціаліста з питань здійснення процедури закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти мала лише одна особа - секретар тендерного комітету.
Згідно з вимогами ч. 3 ст. 34 Закону (1490-14) у разі укладання договору з порушенням вимог ч. 2, 3 ст. 29 Закону договір від 22.12.2004 року, укладений між Замовником - Управлінням комунального господарства Донецької обласної державної адміністрації та Учасником - Товариством з обмеженою відповідальністю "Зовнішньо-торгівельне підприємство "Вектор", вважається недійсним. Відповідно до ч. 2 ст. 215 Цивільного кодексу України (435-15) у разі встановлення недійсності договору законом, такий договір є недійсним (нікчемним) і визнання такого договору недійсним судом не вимагається.
Таким чином, за договором від 22.12.2004 року Управлінням комунального господарства Донецької обласної державної адміністрації використано державні кошти в загальній сумі 525,0 тис.грн. з грубим порушенням чинного законодавства, в чому вбачається можливе нанесення державі збитків в сумі 165,0 тис.гривень.
Для визначення суми збитків доцільно провести ревізію фінансово-господарської діяльності Управління комунального господарства Донецької обласної державної адміністрації.