ТЕНДЕРНА ПАЛАТА УКРАЇНИ
В И С Н О В О К
02.02.2007 N в-06/02

Стосовно проведення Відділом капітального будівництва Антрацитівської міської ради відкритих торгів із закупівлі робіт з будівництва підвідного газопроводу середнього тиску до селища Дубовське

Підстава: Звернення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування причин незадовільного стану системи державних закупівель та перевірки фактів можливого зловживання службовим становищем посадових осіб, інших пов'язаних з цим питань, утвореної на виконання Постанови Верховної Ради України від 24.12.2004 N 2298-IV (2298-15) , відповідно до ст. 173 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" від 22.02.2000 N 1490 (1490-14) .
Замовник торгів: Відділ капітального будівництва Антрацитівської міської ради.
Адреса: 94613, м. Антрацит Луганської області, вул. Артема, 33, відповідальний за проведення торгів Чибіс Лариса Леонідівна, телефон: (06431) 3-02-77.
Головний розпорядник коштів: Відділ капітального будівництва Антрацитівської міської ради, код за ЄДРПОУ 04011578.
Процедура закупівлі: відкриті торги.
Предмет закупівлі: будівництво підвідного газопроводу середнього тиску до селища Дубовське.
Джерело фінансування: кошти міського бюджету, субвенції з держбюджету.
Період здійснення процедури закупівлі: початок 06.06.2005, закінчення 12.08.2005.
Для розгляду та дослідження надано копії наступних матеріалів:
Наказ відділу капітального будівництва міської ради від 10.01.2001 N 4/1 на 1-му аркуші.
Свідоцтво про підвищення кваліфікації СПК N 135591, видане Бортнік Н.П. 29.10.2004, на 1-му аркуші.
Звіт про проведення торгів (тендерів) на закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти за 2005 рік на 1-му аркуші.
Кошторис на 2005 рік відділу капітального будівництва Антрацитівської міської ради на 1-му аркуші.
Програма фінансування капітального будівництва на 2005 рік на 1-му аркуші.
Аналіз виконання кошторису доходів та видатків по спеціальному фонду міського бюджету на 1-му аркуші.
Звіт про результати здійснення процедури відкритих торгів на закупівлю робіт "Будівництво підвідного газопроводу середнього тиску до селища Дубовське" на 2-х аркушах.
Реєстр про надання тендерної документації на 1-му аркуші.
Реєстр отриманих тендерних пропозицій на закупівлю робіт "Підвідний газопровід середнього тиску до селища Дубовське на 1-му аркуші.
Реєстр розсилки повідомлень про результати торгів на 1-му аркуші.
Листи-звернення щодо отримання тендерної документації на 6-ти аркушах.
Протокол засідання тендерного комітету від 19.05.2005 N 3 на 1-му аркуші.
Протокол засідання тендерного комітету відділу капітального будівництва міської ради від 04.07.2005 щодо розкриття тендерних пропозицій на будівництво підвідного газопроводу середнього тиску до селища Дубовське на 2-х аркушах.
Протокол розкриття тендерних пропозицій від 04.07.2005 N 1 на 2-х аркушах.
Договір на будівництво підвідного газопроводу середнього тиску до селища Дубовське від 12.08.2005 N 11/08-05 на 4-х аркушах.
Тендерна документація на 20-ти аркушах.
Тендерні пропозиції учасників на 3-х аркушах.
Оголошення про проведення відкритих торгів на 1-му аркуші.
Оголошення про результати відкритих торгів на 1-му аркуші.
Платіжні доручення від 07.10.2005 N 374, від 01.11.2005 N 15, від 30.11.2005 N 455 на загальну суму 176 273,20 гривень.
Завдання сформульоване у зверненні таким чином:
"надати висновок про законність та обґрунтованість проведення процедури щодо закупівлі Відділом капітального будівництва Антрацитівської міської ради робіт з будівництва підвідного газопроводу середнього тиску до селища Дубовське".
ДОСЛІДЖЕННЯ
Об'єкти, що досліджуються: матеріали, перелічені у вступній частині висновку.
При дослідженні наданих матеріалів встановлено:
1. Щодо створення та функціонування тендерного комітету, кваліфікації членів тендерного комітету
Наказом Відділу капітального будівництва Антрацитівської міської ради від 10.01.2001 N 4/1 затверджено склад тендерного комітету у кількості п'яти фахівців на чолі з головою тендерного комітету Шинкаренко Т.Н.
До перевірки не надано документів, які б свідчили про призначення головою тендерного комітету заступника та секретаря тендерного комітету. Отже, в недотримання вимог пункту 2.8 Положення про порядок створення та головні функції тендерних комітетів щодо організації та здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженого наказом Міністерства економіки України від 26.12.2000 N 280 (z0020-01) , головою тендерного комітету Замовника не призначено заступника (заступників) голови, відповідального секретаря тендерного комітету.
На дослідження надано лише свідоцтво про підвищення кваліфікації СПК N 135591, видане 29.10.2004 Бортнік Наталії Петрівні.
На виконання абз. 11 ст. 1 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14) (далі - Закон) та п. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2002 N 734 (734-2002-п) "Про організацію навчання та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань здійснення процедури закупівлі товарів, робіт та послуг за державні кошти" свідоцтва про підвищення кваліфікації спеціалістів у сфері державних закупівель отримано лише одним членом тендерного комітету із п'яти.
Отже, в порушення абз. 11 ст. 1 Закону (1490-14) та п. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2002 N 734 (734-2002-п) не всі спеціалісти тендерного комітету отримали відповідні сертифікати чи свідоцтва встановленого зразка про щорічне проходження навчання чи підвищення кваліфікації з питань організації та здійснення процедур закупівель.
2. Фінансування закупівель
Відповідно до кошторису на 2005 рік Відділу капітального будівництва Антрацитівської міської ради за кодом тимчасової класифікації видатків та кредитування місцевих бюджетів 15 0101 затверджено 31.01.2005 на капітальні видатки 1 220 700 гривень. Протягом року було збільшено капітальні видатки до 2 286 570 грн., проте надійшло та використано коштів у 2005 році 1 796 971 гривень.
3. Вибір процедури закупівлі
На засіданні тендерного комітету Відділу капітального будівництва Антрацитівської міської ради від 19.05.2005 (далі - Замовник) було прийнято рішення щодо закупівлі робіт з будівництва підвідного газопроводу середнього тиску до селища Дубовське шляхом здійснення процедури відкритих торгів. Крім цього на засіданні було вирішено розмістити інформацію про торги в інформаційній системі в мережі Інтернет www.zakupivli.com.
4. Публікація оголошення та оприлюднення інформації щодо закупівлі
Оголошення про відкриті торги щодо здійснення закупівлі робіт з будівництва підвідного газопроводу середнього тиску до селища Дубовське було опубліковано Замовником у Інформаційно-аналітичному бюлетені "Вісник державних закупівель" від 06.06.2005 N 23 (192), оголошення N 07858 (СТР). Адреса обраної замовником інформаційної системи у мережі Інтернет - www.zakupivli.com.
Однак сертифікатів, що підтверджують розміщення інформації в інформаційній системі в мережі Інтернет, на дослідження надано не було.
5. Тендерна документація
Тендерну документацію на проведення відкритих торгів із закупівлі робіт з будівництва підвідного газопроводу середнього тиску до селища Дубовське не затверджено головою тендерного комітету Шинкаренко Т.Н. згідно з до вимогами абз. 4 п. 4.3.1 затвердженого наказом Міністерства економіки України від 26.12.2000 N 280 (z0020-01) "Про затвердження Положення про порядок створення та головні функції тендерних комітетів щодо організації та здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти".
Отже, в порушення вимог абз. 4 п. 4.3.1 наказу Міністерства економіки України від 26.12.2000 N 280 (z0020-01) Замовником, а саме головою тендерного комітету, не затверджено та не завірено печаткою тендерну документацію.
Згідно з вимогами ст. 1 Закону (1490-14) учасником процедури закупівлі можуть бути - фізична особа, що проживає на території України, чи юридична особа (резидент або нерезидент), що підтвердила намір взяти участь у процедурі закупівлі та подає чи подала тендерну пропозицію. Однак, у розділі 1 "Загальна інформація про закупівлю" зазначено, що "до участі у торгах запрошуються суб'єкти господарювання - юридичні особи незалежно до форм власності, місця реєстрації та розташування, які підтвердять намір взяти участь у процедурі закупівлі...".
Таким чином, в порушення вимог ст. 1 Закону (1490-14) Замовником встановлено дискримінаційні вимоги щодо участі у торгах лише юридичних осіб.
Також, методика оцінки та перелік критеріїв, за якими будуть оцінюватись тендерні пропозиції учасників, містить, зокрема, критерій "Кваліфікація претендента", що є вимогою тендерної документації та відповідно до ч. 7 ст. 26 Закону (1490-14) не може бути критерієм оцінки тендерних пропозицій.
У разі якщо тендерна пропозиція не відповідає встановленим вимогам тендерної документації та кваліфікаційним вимогам, така тендерна пропозиція повинна бути відхилена у відповідності до ч. 1 ст. 27 Закону (1490-14) .
Таким чином, тендерна документація, а саме додаток 2 "Методика оцінки" не повинна містити критерій "Кваліфікація претендента", оскільки це суперечить вимогам ст. 26 Закону (1490-14) , в якій зазначено, що критеріями оцінки можуть бути: найнижча ціна; строк поставки (виконання); якість та функціональні характеристики, екологічна чистота; післяпродажне обслуговування; умови розрахунків; експлуатаційні витрати; передача технології та підготовка управлінських, наукових і виробничих кадрів, включаючи використання місцевих ресурсів, у тому числі засобів виробництва, робочої сили і матеріалів для виготовлення товарів, виконання робіт, послуг, що пропонуються учасником.
Отже, в порушення вимог ст. 26 Закону (1490-14) Замовником до методики оцінки включено критерій, за яким учасник не повинен оцінюватись, а відповідати кваліфікаційним вимогам, передбаченим тендерною документацією.
Відповідно до вимог ст. 10 Закону (1490-14) тендерна документація готується українською мовою, проте слід зазначити, що проект договору на будівництво складено російською мовою, чим порушено вимоги ст. 10 Закону.
7. Подання та розкриття тендерних пропозицій
Згідно з протоколом розкриття тендерних пропозицій від 04.07.2005 N 1, по відкритим торгам із закупівлі робіт з будівництва підвідного газопроводу середнього тиску до селища Дубовське подано чотири тендерні пропозиції, а саме:
- ТОВ "Донремсервіс" з ціною тендерної пропозиції - 804 781 грн.;
- КПВ КК "Темп ЛТД" з ціною тендерної пропозиції - 860 111 грн.;
- ТОВ "СМУ-595" з ціною тендерної пропозиції - 1 152 213 грн.;
- ТОВ "Будмонтаж" з ціною тендерної пропозиції - 800 254 гривень.
Крім цього, дослідженням встановлено розбіжності між інформацією про розкриття тендерних пропозицій, визначених в оголошені про проведення торгів (04.07.2005 об 11 годині) та визначених у тендерній документації (04.07.2005 о 10 годині).
8. Оцінка тендерних пропозицій та визначення переможця
Так, відповідно до протоколу N 6 від 15.07.2005 засідання членів тендерного комітету Замовника щодо порівняння, оцінки тендерних пропозицій та вибору переможця на закупівлю робіт з будівництва підвідного газопроводу середнього тиску до селища Дубовське, за результатами оцінки переможцем торгів визначено пропозицію, яку подано учасником ТОВ "Будмонтаж". Оцінку проведено відповідно до методики, визначеної у тендерній документації.
У протоколі N 6 від 15.07.2005 зазначено, що ТОВ "СМУ-595" не надано графік виконання робіт, отже його пропозицію необхідно було відхилити, як таку, що не відповідає вимогам тендерної документації. Варто додати, що на дослідження надано лише тендерні пропозиції учасників, в яких зазначено ціну та термін виконання робіт, а документів, які б свідчили про відповідність учасників кваліфікаційним вимогам, не надано.
Отже, в порушення вимог ст. 27 Закону (1490-14) Замовником не відхилено тендерну пропозицію учасника, тендерна пропозиція якого не відповідає умовам тендерної документації.
9. Інформування про акцепт тендерної пропозиції та про результати торгів
Оголошення про результати здійснення процедури відкритих торгів щодо закупівлі робіт з будівництва підвідного газопроводу середнього тиску до селища Дубовське було опубліковано Замовником в ІАБ "Вісник державних закупівель" від 29.08.2005 N 35, оголошення за N 10922. Адреса обраної інформаційної системи в мережі Інтернет www.zakupivli.com.
Повідомлення про акцепт тендерної пропозиції учасникам та переможцю торгів на дослідження надано не було. Натомість надано реєстр розсилки повідомлень про результати торгів від 20.07.2005 N 85. Відповідно до цього реєстру всіх учасників торгів повідомлено листами від 20.07.2005 N N 85/1-85/3, а переможця торгів було повідомлено листом від 20.07.2005 за N 86.
10. Укладення договору
Договір укладено Відділом капітального будівництва Антрацитівської міської ради з переможцем торгів ТОВ "Будмонтаж" 12.08.2005 N 11/08-05 на виконання робіт з будівництва підвідного газопроводу середнього тиску до селища Дубовське на загальну суму 800 254 гривень. Договір укладено відповідно до вимог тендерної документації.
Платіжним дорученням від 07.10.2005 N 374, від 01.11.2005 N 415, від 30.11.2005 N 455 було сплачено 176 273,20 гривень.
11. Складання звітності
За результатами проведення процедури закупівлі складено звіт про результати проведення відкритих торгів щодо закупівлі робіт з будівництва підвідного газопроводу середнього тиску до селища Дубовське без дати та номера.
В порушення вимог ст. 19 Закону (1490-14) у звіті про результати здійснення процедури закупівлі не обґрунтовано скорочення терміну подання тендерних пропозицій до 29 календарних днів.
В порушення вимог ст. 41 Закону (1490-14) Замовником не забезпечено прозорості здійснення державних закупівель шляхом оприлюднення за допомогою інформаційних систем у мережі Інтернет звіту про результати проведення відкритих торгів.
ВИСНОВОК
В результаті проведеного дослідження наданих матеріалів стосовно проведення Відділом капітального будівництва Антрацитівської міської ради відкритих торгів із закупівлі робіт з будівництва підвідного газопроводу середнього тиску до селища Дубовське встановлено, що закупівля була здійснена з порушеннями вимог чинного законодавства у сфері державних закупівель, а саме:
- в недотримання вимог пункту 2.8 Положення про порядок створення та головні функції тендерних комітетів (z0020-01) , головою тендерного комітету Замовника не призначено заступника (заступників) голови, відповідального секретаря тендерного комітету;
- в порушення абз. 11 ст. 1 Закону (1490-14) та п. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2002 N 734 (734-2002-п) не всі спеціалісти тендерного комітету отримали відповідні сертифікати чи свідоцтва встановленого зразка про щорічне проходження навчання чи підвищення кваліфікації з питань організації та здійснення процедур закупівель;
- в порушення вимог абз. 4 п. 4.3.1 наказу Міністерства економіки України від 26.12.2000 N 280 (z0020-01) Замовником, а саме головою тендерного комітету, не затверджено та не завірено печаткою тендерну документацію;
- в порушення вимог ст. 1 Закону (1490-14) Замовником встановлено дискримінаційні вимоги щодо участі у торгах лише юридичних осіб;
- в порушення вимог ст. 26 Закону (1490-14) Замовником до методики оцінки включено критерій, за яким учасник повинен не оцінюватись, а відповідати кваліфікаційним вимогам, передбаченим тендерною документацією;
- в порушення вимог ст. 10 Закону (1490-14) проект договору у складі тендерної документації розроблено Замовником російською, а не українською мовою;
- в порушення вимог ст. 27 Закону (1490-14) Замовником не відхилено тендерну пропозицію учасника, тендерна пропозиція якого не відповідає умовам тендерної документації;
- в порушення вимог ст. 19 Закону (1490-14) у звіті про результати здійснення процедури закупівлі не обґрунтовано скорочення терміну подання тендерних пропозицій до 29 календарних днів;
- в порушення вимог ст. 41 Закону (1490-14) Замовником не забезпечено прозорості здійснення державних закупівель шляхом оприлюднення за допомогою інформаційних систем у мережі Інтернет звіту про результати проведення відкритих торгів.
Враховуючи вищевикладені порушення, Відділом капітального будівництва Антрацитівської міської ради за договором від 12.08.2005 N 11/08-05 взято бюджетні зобов'язання у розмірі 800 254 грн. та використано державні кошти у сумі 176 273,20 грн. з порушенням вимог чинного законодавства, в чому вбачається нанесення державі збитків на суму закупівлі.
Дії тендерного комітету Відділу капітального будівництва Антрацитівської міської ради можуть містити ознаки суспільно небезпечних діянь, визначених статтею 364 Кримінального кодексу (2341-14) .