ТЕНДЕРНА ПАЛАТА УКРАЇНИ
В И С Н О В О К
30.01.2007 N в-69/01

Стосовно проведення тендерним комітетом Менської райдержадміністрації Чернігівської області процедури відкритих торгів на закупівлю нафтопереробних продуктів для бюджетних організацій

Підстава: звернення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування причин незадовільного стану системи державних закупівель та перевірки фактів можливого зловживання службовим становищем посадових осіб, інших пов'язаних з цим питань, утвореної на виконання Постанови Верховної Ради України від 24.12.2004 N 2298-IV (2298-15) .
Замовник торгів: Менська районна державна адміністрація.
Адреса: 15600, м. Мена, Червона площа, 6. Чернігівська область.
Предмет закупівлі: продукти нафтопереробні рідкі для бюджетних установ району.
Процедура закупівлі: відкриті торги.
Джерело фінансування закупівель: кошти районного бюджету.
Період здійснення процедури закупівлі:
початок 30.05.2005, закінчення 22.06.2005.
Для розгляду та дослідження надано копії наступних матеріалів:
1. Тендерна документація для учасників щодо підготовки тендерних пропозицій до участі у процедурі відкритих торгів на закупівлю паливно-мастильних матеріалів для бюджетних організацій району, затверджена Головою тендерного комітету 11.05.2005 (протокол від 11.05.2005 N 3), з додатками - на 20 арк.
2. Лист Менської райдержадміністрації від 11.05.2005 N 03-04/349 про оголошення в Інформаційно-аналітичному білетні "Вісник державних закупівель" відкритих торгів по закупівлі продуктів нафтопереробних рідких 10.10.1 в кількості 110 тонн - на 2 арк.
3. Лист Менської райдержадміністрації від 08.07.2005 N 03-04/508 про оголошення в Інформаційно-аналітичному білетні "Вісник державних закупівель" про результати відкритих торгів по закупівлі продуктів нафтопереробних рідких - на 1 арк.
4. Протокол від 06.05.2005 N 2 засідання тендерного комітету Менської райдержадміністрації щодо організації проведення закупівлі твердого палива та паливно-мастильних матеріалів для бюджетних установ райдержадміністрації - на 2 арк.
5. Протокол розкриття тендерних пропозицій від 22.06.2005 N 6 - на 2 арк.
6. Протокол засідання тендерного комітету райдержадміністрації щодо порівняння, оцінки тендерних пропозицій та вибору переможця на закупівлю твердого палива бюджетним організаціям від 22.06.2005 N 7 - на 3 арк.
7. Звіт від 18.07.2005 N 2 "Про результати здійснення процедури відкритих торгів на закупівлю твердого палива для бюджетних установ Менського району Чернігівської області на 2005 рік за державні кошти" - на 3 арк.
8. Заява на участь у процедурі відкритих торгів ВАТ "Чернігівнафтопродукт" - на 1 арк.
9. Тендерна пропозиція ВАТ "Чернігівнафтопродукт" - на 2 арк.
10. Інформаційний лист ВАТ "Чернігівнафтопродукт" на - 1 арк.
11. Тендерна пропозиція ПП фірма "Сінай" з додатками: витяг з Статуту, Свідоцтво про держреєстрацію, статист. довідка, всього на 4 арк.
12. Довідка ВАТ "Чернігівнафтопродукт" Держкомстатистики на 1арк.
13. Свідоцтво про держреєстрацію N 03362710 ВАТ "Чернігівнафтопродукт" на 1 арк.
14. Свідоцтво про держреєстрацію ВАТ "Чернігівнафтопродукт" на 1 арк.
15. Довідка про взяття на облік у ДПІ ВАТ "Чернігівнафтопродукт" на 1 арк.
16. Додаток до Статуту ВАТ "Чернігівнафтопродукт" протокол N 7 від 19.04.2002 на 1 арк.
17. Додаток до Статуту ВАТ "Чернігівнафтопродукт" протокол N 6 від 14.08.2001 на 1 арк.
18. Додаток до Статуту ВАТ "Чернігівнафтопродукт" протокол N 5 від 17.04.2001 на 1 арк.
19. Копія витягу з Статуту ВАТ "Чернігівнафтопродукт" на 2 арк.
20. Лист без дати про ціни Менської філії N 4 ВАТ "Чернігівнафтопродукт" на 1 арк.
21. Копія договору на поставку нафтопродуктів від 06.07.2005 N 6 на 2 арк.
22. Копія договору на поставку нафтопродуктів від 06.07.2005 N 5 на 2 арк
23. Копії сертифікатів відповідності на 4 арк.
24. Копії паспортів на бензин на 2 арк.
Завдання сформульоване у зверненні: "Надати висновок про законність та обґрунтованість проведення процедури щодо закупівлі продуктів нафтопереробних рідких Менською районною Державною адміністрацією Чернігівської області".
ДОСЛІДЖЕННЯ
Об'єкти, що досліджуються: матеріали, перелічені у вступній частині висновку.
При дослідженні наданих матеріалів встановлено:
Щодо створення та функціонування тендерного комітету, кваліфікації членів тендерного комітету.
Тендерний комітет Менської райдержадміністрації Чернігівської області створено у складі 7 осіб за розпорядженням Менської райдержадміністрації Чернігівської області від 15.12.2000 N 440 (зі змінами та доповненнями) На момент проведення торгів голова та секретар тендерного комітету призначені відповідними розпорядженнями Менської райдержадміністрації, а саме:
Щукін В.М. - голова тендерного комітету - розпорядження від 12.04.2005 N 96;
Крисько В.М. - секретар тендерного комітету - розпорядження від 06.05.2004 N 188.
В порушення п. 2.5 Положення про порядок створення та головні функції тендерних комітетів щодо організації та здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженого наказом Міністерства економіки від 26.12.2000 N 280 (z0020-01) , положення про тендерний комітет у встановленій формі відсутнє.
На дослідження надано Свідоцтво про підвищення кваліфікації від 23.01.2004 СПК N 181451, видане секретарю тендерного комітету - Крисько М.В., яка отримала сертифікат після проведення тендерних торгів, а саме 24.06.2005.
В порушення вимог ст. 1 Закону (1490-14) та постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2002 N 734 (734-2002-п) "Про організацію навчання та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань здійснення процедури закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти" голова та секретар тендерного комітету не пройшли навчання та не підвищили кваліфікації на курсах і не отримали сертифікат чи свідоцтво встановленого зразка.
Наведені факти свідчать про формальне ставлення до функціонування тендерного комітету та порушення чинного законодавства під час проведення торгів по закупівлі товару за державні кошти.
2. Фінансування закупівель.
Менською райдержадміністрацією у кошторисі на 2005 затверджено видатки за рахунок районного бюджету за кодом функціональної класифікації видатків 1135 "Оплата транспортних послуг та утримання транспортних засобів" в загальній сумі 367,541 тис.грн., в тому числі:
- Менській районній центральній лікарні - 123,0 тис.грн.;
- Відділу освіти Менської РДА - 244,541 тис.грн.
Головним розпорядником коштів - Менською районною державною адміністрацією проведено процедуру закупівлі паливно-мастильних матеріалів для розпорядників коштів нижчого рівня, що не входить до його функцій, визначених п. 4 ст. 22 Бюджетного кодексу України (2542-14) .
Замовником не визначено, який відсоток складає у запланованих витратах за кодом 1135 бюджетної класифікації витрати, пов'язані з придбанням паливно-мастильних матеріалів, так як зазначений код витрат, наряду з придбанням паливно-мастильних матеріалів, включає придбання запасних частин, ремонт автомобілів і інші видатки. В порушення п. 22 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 N 228 (228-2002-п) "Про затвердження Порядку складання, розгляду, затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ" передбачені видатки не мають в установленому порядку обґрунтування та не підтверджені відповідними розрахунками щодо їх використання на зазначені цілі.
3. Вибір процедури закупівлі.
Вибір процедури закупівлі "відкриті торги" визнано відповідно до Протоколу засідання тендерного комітету від 22.05.2005 N 2.
В порушення вимог п. 2 наказу Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 02.02.2004 N 37 (v0037569-04) у Замовника відсутній річний план закупівель товарів, робіт і послуг, який містить відповідну інформацію про процес їх проведення упродовж бюджетного року.
4. Визначення предмета закупівлі
В порушення наказу Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 27.06.2003 N 165 (z0566-03) та Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016-97 (v1822217-97, v2822217-97, v3822217-97, v5822217-97) , затвердженого наказом Державного комітету України стандартизації, метрології та сертифікації від 30.12.97 N 822 (v0822217-97) , тендерним комітетом не визначено предмет закупівлі за ознаками, передбаченими класифікатором.
Фактично, за наслідками проведених торгів Замовником закуплено бензин марки А-92 та А-76, що визначається за кодом 23.20.11 зазначеного класифікатора, як бензин моторний.
5. Публікація оголошення та оприлюднення інформації щодо закупівлі
Оголошення про закупівлю 110 тонн "Продуктів нафтопереробних рідких" опубліковано Замовником у "Віснику державних закупівель" від 30.05.2005 N 22 за номером 07043 та містить інформацію про надання тендерного забезпечення в розмірі 14,0 тис.грн.
У оголошені про заплановану закупівлю встановлено, що кінцевий строк подання тендерних пропозицій 22.06.2004, через 23 календарних дні після опублікування оголошення.
Тендерним комітетом Замовника скорочено термін подання тендерних пропозицій з метою безперебійного забезпечення бюджетних організацій паливно-мастильними матеріалами, що є нагальною потребою, про що зазначено у Звіті від 18.07.2005 N 2.
6. Тендерна документація.
Тендерна документація для учасників щодо підготовки тендерних пропозицій до участі у процедурі відкритих торгів на закупівлю паливно-мастильних матеріалів для бюджетних установ Менського району Чернігівської області на 2005 рік затверджена 11.05.2005 (протокол N 3) та підписана головою тендерного комітету Щукіним В.М.
Тендерна документація, що розроблена та підготовлена для учасників торгів, не містить вимог, встановлених ст. 21 Закону (1490-14) , а саме:
- місце поставки паливно-мастильних матеріалів;
- строки поставки;
- методику розрахунку ціни тендерної пропозиції із зазначенням того, чи повинна вона включати інші елементи, крім вартості самих паливно - мастильних матеріалів, наприклад, витрати на транспортування, страхування, навантаження, розвантаження, сплату податків тощо;
- умови повернення чи неповернення тендерного забезпечення;
- зазначення основних умов, які обов'язково будуть включені до договору про закупівлю.
Загальна характеристика предмета закупівлі, зазначена в оголошенні про торги, не відповідає зазначеній у тендерній документації. Так, в оголошенні зазначено - "Продукти нафтопереробні рідкі", а в тендерній документації - "паливно-мастильні матеріали" (без відповідного коду згідно класифікатора).
В порушення ч. 1 ст. 23 Закону (1490-14) Замовником не зазначено вимоги щодо надання тендерного забезпечення, його розмірів, а також випадки, коли тендерне забезпечення не повертається учаснику.
7. Подання та розкриття тендерних пропозицій.
Відповідно до встановленого терміну на участь у торгах надійшли пропозиції від двох учасників, а саме: ВАТ "Чернігівнафтопродукт" та ПП фірма "Сінай".
В порушення ч. 1 ст. 20 Закону (1490-14) заява ПП фірма "Сінай" на участь у торгах у письмовій формі відсутня.
В порушення вимог ч. 3 ст. 26 Закону (1490-14) Замовником не відображено у протоколі розкриття тендерних пропозицій повну інформацію про наявність поданих учасниками необхідних документів, передбачених тендерною документацією, та правильність їх оформлення.
В порушення ч. 2 ст. 15 Закону (1490-14) учасниками не надано документи про підтвердження кваліфікаційних даних і відповідності предмета закупівлі встановленим вимогами, перелік яких передбачено в п. 3 тендерної документації.
Так, в тендерних пропозиціях учасників ВАТ "Чернігівнафтопродукт" та ПП фірма "Сінай" відсутні:
ліцензія на право здійснення діяльності щодо предмета договору;
документи про реєстрацію платника податків;
довідка з ДПА про відсутність податкової заборгованості;
довідка про відсутність заборгованості щодо внесків до фондів загальнодержавного соціального страхування;
відомості про аналогічне виконання поставок за останні 3 роки;
документи про відсутність підстав для відмови в торгах.
В порушення вимог ч. 1 ст. 27 Закону (1490-14) тендерним комітетом Замовника тендерні пропозиції учасників, що не відповідають кваліфікаційним вимогам, не відхилено, і в порушення вимог ч. 1 ст. 28 Закону торги не визнано такими, що не відбулися.
8. Оцінка тендерних пропозицій та визначення переможця.
Протокол оцінки тендерних пропозицій від 22.06.2005 N 7 в порушення наказу Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 20.05.2003 N 129 (z0447-03) , яким доведено форми звітів про результати здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти та інструкцію щодо їх заповнення, містить недостовірні дані про те, що учасники надали всі необхідні документи та інформацію відповідно до вимог тендерної документації.
Відповідно до Протоколу оцінки тендерних пропозицій учасників зазначено, що ВАТ "Чернігівнафтопродукт" надає пропозицію щодо постачання бензину марки А-95 за ціною - 3,25 грн., А-92 - 3,05 грн. та умовами розрахунків з відстрочкою платежу терміном на 3 дні. Тендерна пропозиція ПП фірма "Сінай" - аналогічна за ціною, але передбачає попередню оплату. На підставі зазначеного переможцем торгів визначено ВАТ "Чернігівнафтопродукт".
Проте, дослідженням наданих тендерних пропозицій встановлено, що умови розрахунків за поставку продукції в тендерній документації зазначено учасниками непрозоро і одночасно передбачають як відстрочку платежу, так і попередню оплату тому пропозиція ПП фірми "Сінай" не мала підстав, що зазначені в протоколі та відхилена неправомірно. Замовник сфальсифікував критерій оцінки учасників та визначення переможця, оскільки відстрочка платежу була основною перевагою визначення переможця.
Тендерним комітетом не вивчено кваліфікаційні умови учасників, які повинні були надаватися учасниками відповідно до вимог п. 3 тендерної документації.
До оцінки Замовником неправомірно допущена Менська філія N 4 ВАТ "Чернігівнафтопродукт", оскільки тендерним комітетом не було з'ясовано, чи має філія статус самостійної юридичної особи, або входить до складу ВАТ "Чернігівнафтопродукт", та не має його, оскільки заява на участь у торгах надійшла від ВАТ "Чернігівнафтопродукт", а не безпосередньо від філії.
Отже, із зазначеного вбачається, що оцінка тендерних пропозицій проведена формально та Замовником заздалегідь визначено учасника, який стане переможцем у тендерних торгах.
9. Інформування про акцепт тендерної пропозиції та про результати торгів
Письмові повідомлення переможця про акцепт тендерної пропозиції та учасників про результати торгів відсутні, що свідчить про недотримання вимог ч. 2 ст. 29 Закону (1490-14) в частині інформування учасників процедури закупівлі.
Оголошення про результати торгів опубліковано у "Віснику державних закупівель" від 25.07.2005 N 30 за N 08873.
В порушення ч. 3 ст. 29 Закону (1490-14) оголошення опубліковано на 10 днів пізніше встановленого терміну.
В порушення наказу Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 20.05.2003 N 130 (z0427-03) "Про затвердження форм оголошень стосовно державних закупівель та інструкцій щодо їх заповнення", в оголошенні про результати торгів Замовником не зазначено сума договору, укладеного з переможцем.
10. Укладання договору.
За наслідками торгів укладено два договори на поставку нафтопродуктів між Менською райдержадміністрацією та одним виконавцем ВАТ "Чернігівнафтопродукт":
- договір від 06.07.2005 N 6 на поставку бензину А-76 та А-92 без зазначення кількості бензину, що закуповується;
- договір від 06.07.2005 N 5 без зазначення марки бензину та кількості.
В порушення ст. 180 Господарського кодексу України (436-15) в укладених договорах відсутні істотні умови договору, а саме: ціна, марка бензину, кількість тон, сума договору, термін поставки та застосування штрафних санкцій у разі невиконання своїх зобов'язань постачальником.
В порушення п. 7 ст. 51 Бюджетного кодексу України (2542-14) договори на постачання продукції укладено на умовах попередньої оплати.
Таким чином, договори укладено всупереч вимогам ч. 2 та ч. 3 ст. 29 Закону (1490-14) і вимог ст. 180 Господарського кодексу України (436-15) , з порушенням встановлених термінів, без зазначення істотних умов договору та всупереч тендерній документації.
Відповідно до вимог ч. 3 ст. 34 Закону (1490-14) такі договори вважаються недійсними.
11. Складання звітності.
Замовником оформлено звіт про результати здійснення процедури відкритих торгів від 18.07.2004 N 2. Очікувана вартість закупівлі складає 280,0 тис.грн. Кількість закупівлі паливно-мастильних матеріалів за відповідними марками у Звіті не зазначено.
Відповідно до п. 6.1 Положення про порядок створення та головні функції тендерних комітетів щодо організації та здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, зареєстрованого наказом Міністерства економіки від 26.12.2000 N 280 (z0020-01) , голова тендерного комітету та інші члени тендерного комітету відповідно до своїх повноважень несуть відповідальність згідно з чинним законодавством за порушення, допущені під час здійснення процедур закупівлі, зокрема, за недотримання вимог достовірності інформації та недоліки у веденні звітності.
ВИСНОВОК
В результаті проведеного дослідження матеріалів, наданих тендерним комітетом Менської райдержадміністрації Чернігівської області стосовно проведення процедури відкритих торгів на закупівлю нафтопереробних продуктів для бюджетних організацій, встановлено, що закупівля здійснена непрозоро та з грубими порушеннями вимог чинного законодавства у сфері державних закупівель, а саме:
В порушення вимог ст. 1 Закону (1490-14) та постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2002 р. N 734 (734-2002-п) "Про організацію навчання та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань здійснення процедури закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти" заступник голови та секретар тендерного комітету не пройшли навчання та не отримали відповідні сертифікати чи свідоцтва встановленого зразка з питань організації та здійснення процедур закупівель.
В порушення наказу Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 02.02.2004 N 37 (v0037569-04) у Замовника відсутній річний план закупівель.
Процедуру закупівлі паливно-мастильних матеріалів Головним розпорядником коштів - Менською районною державною адміністрацією проведено для розпорядників коштів нижчого рівня в порушення його функцій, визначених п. 4 ст. 22 Бюджетного кодексу України (2542-14) .
В порушення вимог наказу Міністерства економіки України від 26.12.2000 N 280 (z0020-01) - положення про порядок створення та головні функції тендерного комітету щодо організації та проведення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти - відсутнє.
В порушення наказу Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 27.06.2003 N 165 (z0566-03) не визначено предмет закупівлі відповідно до коду Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016-97 (v1822217-97, v2822217-97, v3822217-97, v5822217-97) , затвердженого наказом Державного комітету України стандартизації, метрології та сертифікації від 30.12.97 N 822 (v0822217-97) , та не враховано особливості його закупівлі.
В порушення п. 22 постанови Кабінету Міністрів України від 28.02.2002 N 228 (228-2002-п) "Про затвердження Порядку складання, розгляду. Затвердження та основних вимог до виконання кошторисів бюджетних установ", видатки на проведення процедури закупівлі, передбачені в кошторисі, не мають обгрунтування та не підтверджені відповідними розрахунками в встановленому порядку.
В порушення ч. 1 ст. 20 Закону (1490-14) заява ПП фірма "Сінай" на участь у торгах у письмовій формі відсутня.
В порушення вимог ч. 1 ст. 21 Закону (1490-14) тендерна документація не містить інформації про якісні характеристики предмета закупівлі, кількість бензину за марками, строки поставки, методику розрахунку критеріїв оцінки за балами.
В порушення ч. 1 ст. 23 Закону (1490-14) Замовником не зазначено вимоги щодо надання тендерного забезпечення, його розмірів, а також випадки, коли тендерне забезпечення не повертається учаснику.
В порушення вимог ч. 3 ст. 26 Закону (1490-14) Замовником не відображено у протоколі розкриття тендерних пропозицій повну інформацію про наявність поданих учасниками необхідних документів, передбачених тендерною документацією, та правильність їх оформлення.
В порушення ч. 2 ст. 15 Закону (1490-14) учасниками не надано документи про підтвердження кваліфікаційних даних і відповідності предмета закупівлі встановленим вимогами, перелік яких передбачено в п. 3 тендерної документації.
В порушення вимог ч. 1 ст. 28 Закону (1490-14) торги не визнано такими, що не відбулися.
В порушення наказу Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 20.05.2003 N 129 (z0447-03) протокол оцінки тендерних пропозицій містить недостовірні дані про те, що учасники надали всі необхідні документи та інформацію відповідно до вимог тендерної документації.
В порушення вимог ч. 2 ст. 29 Закону (1490-14) інформування переможця про акцепт тендерної пропозиції та учасників про результати торгів не підтверджено письмовими повідомленнями.
В порушення ч. 3 ст. 29 Закону (1490-14) оголошення про результати проведення торгів опубліковано на 10 днів пізніше встановленого терміну.
В порушення наказу Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 20.05.2003 N 130 (z0427-03) "Про затвердження форм оголошень стосовно державних закупівель та інструкцій щодо їх заповнення" в оголошенні про результати торгів Замовником не вказана сума договору, укладеного з переможцем.
В порушення вимог ст. 29 Закону (1490-14) та ст. 180 Господарського кодексу України (436-15) повідомлення про акцепт відсутні, договори укладено всупереч вимогам тендерної документації, без зазначення істотних умов договору.
В порушення п. 7 ст. 51 Бюджетного кодексу України (2542-14) договори на постачання продукції укладено на умовах попередньої оплати.
Відповідно до вимог ч. 3 ст. 34 Закону (1490-14) договори від 06.07.2005 NN 5, 6 укладені між Замовником і ЗАТ "Чернігівнафтопродукт" з порушенням вимог ч. 2, 3 ст. 29 Закону, і відповідно до ч. 2 ст. 215 Цивільного кодексу України (435-15) у разі встановлення недійсності договору законом, такий договір є недійсним (нікчемним) і визнання такого договору недійсним судом не вимагається.
Таким чином, відповідно до Звіту про результати проведення торгів Замовником - Менською райдержадміністрацією використано державні кошти в розмірі 280,0 тис.грн. для закупівлі рідких нафтопереробних продуктів за проведеними торгами, які здійснені непрозоро, з грубим порушенням вимог чинного законодавства, в чому вбачається нанесення збитків державі.
Для визначення суми збитків доцільно провести ревізію фінансово-господарської діяльності Менської райдержадміністрації.
Сума збитків визначатиметься як різниця між сумою фактично витрачених державних коштів за фактичний обсяг отриманих паливно-мастильних матеріалів в перерахунку на ціни середньоринкової вартості, що діяла на момент проведення процедури закупівлі, визначеної експертним шляхом згідно вимог чинного законодавства.
Дії тендерного комітету Менської райдержадміністрації можуть містити ознаки суспільно небезпечних діянь, визначених ст. 364 Кримінального кодексу (2341-14) .