УВАГА! ДОКУМЕНТ ВТРАЧАЄ ЧИННІСТЬ.
МІНІСТЕРСТВО УКРАЇНИ У СПРАВАХ СІМ'Ї ТА МОЛОДІ
Н А К А З
N 5/5 від 19.03.97
м.Київ
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
8 квітня 1997 р.
за N 114/1918
( Наказ втратив чинність на підставі Наказу Держкоммолодьспорттуризму N 2988 (z0888-01) від 16.10.2001 )

Про тимчасові примірні положення: "Про управління у справах сім'ї та молоді обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації", "Про відділ у справах сім'ї та молоді районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації", "Про обласний центр соціальних служб для молоді", "Про службу у справах неповнолітніх обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації", "Про службу у справах неповнолітніх районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації"

Відповідно до указів Президента України від 04.12.96 р. N 1164/96 "Про Положення про Міністерство України у справах сім'ї та молоді", від 05.11.96 р. N 1035/96 "Про заходи щодо підвищення ефективності роботи і відповідальності територіальних підрозділів міністерств, інших центральних органів виконавчої влади та забезпечення їх взаємодії з місцевими державними адміністраціями", від 04.12.96 р. N 1165/96 "Про додаткові заходи щодо реалізації державної молодіжної політики" та постанови Кабінету Міністрів України від 04.10.96 р. N 1215 (1215-96-п) "Питання Міністерства у справах сім'ї та молоді" НАКАЗУЮ:
1. Затвердити тимчасові положення: "Про управління у справах сім'ї та молоді обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації", "Про відділ у справах сім'ї та молоді районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації", "Про обласний центр соціальних служб для молоді", "Про службу у справах неповнолітніх обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації", "Про службу у справах неповнолітніх районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації", що додаються.
2. Рекомендувати Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевим органам виконавчої влади в реалізації державної політики стосовно сім'ї, жінок, молоді та дітей керуватися зазначеними положеннями.
3. Контроль за виконанням наказу покласти на першого заступника Міністра О.М.Ситника.
Міністр
С.Р.Станік

Затверджено
наказом Міністра України у
справах  сім'ї  та  молоді
від 19.03.1997 р. N 5/5
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
8 квітня 1997 р.
за N 114/1918

Тимчасове примірне положення про управління у справах сім'ї та молоді обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації

1. Загальні положення

1.1. Управління у справах сім'ї та молоді обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації (далі - управління) є місцевим органом виконавчої влади, що утворюється головою обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації і підпорядковується голові цієї адміністрації та Міністерству України у справах сім'ї та молоді (Мінсім'ямолодь).
1.2. У своїй діяльності управління керується Конституцією України (254к/96-ВР) , законами України, постановами та іншими актами Верховної Ради України, указами, розпорядженнями Президента України, декретами, постановами, розпорядженнями Кабінету Міністрів України, наказами Мінсім'ямолоді, розпорядженнями голови обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації, а також цим Положенням.
1.3. Управління координує свою роботу і співпрацює у процесі виконання покладених на нього завдань із структурними підрозділами обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації, відповідними органами місцевого самоврядування, а також із підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, об'єднаннями громадян.
1.4. У структурі управління створюються відділи та інші підрозділи.
1.5. Управлінню функціонально підпорядковуються:
1.5.1. Обласний, Київський та Севастопольський міські центри соціальних служб для молоді, обласна, Київська та Севастопольська міська служби у справах неповнолітніх з питань оперативного та організаційно-методичного управління, інші установи та організації, що належать до сфери його управління;
1.5.2. Відповідні відділи у справах сім'ї та молоді районної, районної у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій з організаційно-методичних питань.

2. Основними завданнями управління є:

2.1. Реалізація державної політики стосовно сім'ї, жінок, молоді та дітей, охорони материнства і дитинства, створення сприятливих умов для фізичного, інтелектуального і духовного розвитку зазначених категорій, забезпечення рівних прав і можливостей;
2.2. Підготовка інформаційно-аналітичних, статистичних матеріалів з питань реалізації державної політики стосовно сім'ї, жінок, молоді та дітей, організація проведення експертиз з різних аспектів соціального становища вказаних категорій, проведення досліджень з метою виявлення реального становища сім'ї, жінок, молоді та дітей в економічному, політичному і культурному житті, в галузі демографічного розвитку області, міст Києва та Севастополя;
2.3. Розробка пропозицій щодо фінансування і матеріально-технічного забезпечення проектів комплексних та цільових регіональних програм соціально-економічного розвитку області і подання їх на розгляд обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації;
2.4. Керівництво діяльністю, надання методичної та практичної допомоги установам і організаціям, що належать до сфери його управління, а також сприяння органам місцевого самоврядування у вирішенні питань соціально-економічного розвитку області, міст Києва та Севастополя;
2.5. Здійснення контролю за цільовим та ефективним використанням фінансових і матеріальних ресурсів, що виділяються з місцевого бюджету для забезпечення проектів і програм соціальної сфери, залучення в установленому порядку коштів фізичних та юридичних осіб;
2.6. Сприяння вирішенню питань організації праці, побуту, освіти, духовного відродження, соціального захисту, охорони здоров'я, забезпечення прав, свобод і законних інтересів сім'ї, жінок, молоді та дітей, а також сприяння національно-патріотичному вихованню дітей і молоді;
2.7. Організація проведення наукових досліджень з найважливіших проблем сім'ї, жінок, молоді та дітей, взаємодія з науковими, науково-дослідними установами і навчальними закладами з питань, що віднесені до його компетенції, сприяння впровадженню в життя результатів досліджень.

3. Управління відповідно до основних завдань:

3.1. Організовує виконання актів законодавства України, здійснює контроль за їх реалізацією у межах його компетенції;
3.2. Узагальнює практику застосування законодавства з питань, що належать до його компетенції;
3.3. Здійснює функції координації та реалізації державної молодіжної політики, державної політики стосовно сім'ї, жінок та дітей в області (містах Києві, Севастополі);
3.4. Контролює діяльність та здійснює керівництво з організаційно-методичних питань відповідними відділами у справах сім'ї та молоді районної, районної у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій;
3.5. Контролює діяльність та здійснює керівництво з питань оперативного та організаційно-методичного управління обласним (Київським міським, Севастопольським міським) центром соціальних служб для молоді, обласною (Київською міською, Севастопольською міською) службою у справах неповнолітніх, іншими установами та організаціями, що створені управлінням згідно з діючим законодавством та належать до сфери його управління;
3.6. Організовує навчання працівників підрозділів у справах сім'ї та молоді місцевих органів виконавчої влади, служб у справах неповнолітніх, центрів соціальних служб для молоді, соціальних працівників, педагогів-організаторів роботи з підлітками і молоддю за місцем проживання та інших категорій працівників;
3.7. Організовує у межах своєї компетенції розробку і запровадження міських, загальнообласних комплексних та цільових програм на основі кращого вітчизняного і світового досвіду у сфері правового та соціального захисту сім'ї, жінок, молоді та дітей, охорони материнства і дитинства, планування сім'ї;
3.8. Розробляє і подає на розгляд обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації пропозиції щодо бюджетних асигнувань на утримання дитячих, молодіжних, жіночих клубів за місцем проживання;
3.9. Здійснює відповідно до затвердженого бюджету фінансову підтримку програм (проектів) дитячих, молодіжних, жіночих та інших громадських організацій, суспільно корисних ініціатив щодо надання соціальної допомоги молоді та дітям, сім'ям, жінкам, контролює використання цільових коштів, надає організаційно-методичну допомогу відповідним установам та організаціям щодо реалізації цих проектів і програм;
3.10. Сприяє розвитку молодіжного, жіночого і сімейного підприємництва, діяльності молодіжних житлових комплексів і наданню довгострокових кредитів молоді, молодим сім'ям на придбання (будівництво) житла, товарів довгострокового користування, ефективному запровадженню в регіоні системи функціонування соціальних служб щодо соціального захисту і допомоги сім'ям, жінкам, молоді та дітям;
3.11. Бере участь у розробці проектів планів, програм соціально-економічного розвитку регіону;
3.12. Сприяє розвитку та зміцненню матеріально-технічної бази мережі молодіжних центрів, клубів, служб соціальної допомоги і підтримки сім'ї, жінок, молоді та дітей;
3.13. Контролює спільно з іншими підрозділами місцевих органів виконавчої влади дотримання належних умов утримання та виховання дітей у спеціальних установах, інших навчально-виховних закладах;
3.14. Разом з органами освіти, внутрішніх справ, соціального захисту населення, центрами соціальних служб для молоді та за участю громадськості виявляє і бере на облік сім'ї, які не забезпечують необхідні умови життя, навчання та виховання дітей, неповнолітніх, які залишили заклади освіти, неповнолітніх, які потребують допомоги у працевлаштуванні, та вживає заходів до їх влаштування;
3.15. Надає допомогу органам опіки та піклування щодо своєчасного влаштування дітей, які втратили батьків або залишились без їх піклування, захисту прав та інтересів неповнолітніх, які виховуються в сім'ях опікунів, школах-інтернатах, дитячих і сімейних будинках, інших закладах, у тому числі приватних;
3.16. Вивчає в установленому порядку соціальне становище сім'ї, жінок, молоді та дітей, готує і подає в центральні органи виконавчої влади відповідну статистичну звітність;
3.17. Визначає потреби регіону у спеціальних установах для дітей і вносить пропозиції щодо їх створення, реорганізації і ліквідації до місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування;
3.18. Контролює діяльність відповідних служб у справах неповнолітніх районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій;
3.19. Забезпечує у межах своїх повноважень виконання законодавства щодо соціального та правового захисту неповнолітніх та запобігання вчиненню ними правопорушень;
3.20. Вносить пропозиції місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування щодо створення, реорганізації та ліквідації спеціальних установ для неповнолітніх;
3.21. Вносить пропозиції щодо бюджетних асигнувань програм соціального захисту неповнолітніх, створення нормальних умов утримання неповнолітніх у спеціальних установах, вжиття заходів профілактики правопорушень за місцем проживання неповнолітніх;
3.22. Залучає в установленому порядку творчі спілки, національно-культурні, дитячі, молодіжні, жіночі та інші громадські організації до реалізації соціальних програм та проектів;
3.23. Забезпечує умови для інтелектуального і культурного зростання талановитої молоді та дітей;
3.24. Організовує і бере участь у проведенні фестивалів, конкурсів, виставок, змагань та інших заходів, що сприяють розвитку ініціативи й задоволенню інтересів сім'ї, жінок, молоді та дітей;
3.25. Сприяє створенню цільових благодійних фондів, поліпшенню соціального становища, медичного і культурного обслуговування сім'ї, жінок, молоді та дітей;
3.26. Здійснює в установленому порядку інформаційно-пропагандистську та видавничу діяльність, сприяє становленню в регіоні молодіжної, жіночої та дитячої преси, підтримує молодіжні, жіночі та дитячі видання, заохочує засновників, видавців, журналістів до співпраці;
3.27. Забезпечує своєчасний розгляд в установленому порядку заяв, звернень і скарг громадян та вживає заходів, спрямованих на усунення причин, що їх породжують;
3.28. Здійснює інші функції, що не суперечать чинному законодавству та основним завданням, які визначені цим Положенням.

4. Управління має право:

4.1. Вносити до обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації, а також до Мінсім'ямолоді, інших центральних та місцевих органів виконавчої влади пропозиції щодо соціального та правового захисту сім'ї, жінок, молоді та дітей, охорони материнства і дитинства;
4.2. Отримувати в установленому порядку від інших підрозділів обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності інформацію, у тому числі статистичну, документи та інші матеріали, необхідні для виконання покладених на управління завдань;
4.3. Залучати для розгляду питань, що віднесені до компетенції управління, спеціалістів з інших підрозділів обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації, підприємств, установ та організацій (за погодженням з їх керівниками);
4.4. Перевіряти спільно з іншими підрозділами місцевої виконавчої влади стан виховної роботи та соціального захисту дітей у закладах освіти, позашкільних закладах, за місцем проживання, а також на підприємствах, в установах та організаціях незалежно від форм власності, де вони працюють;
4.5. Здійснювати фінансування програм і проектів з проблем сім'ї, жінок, молоді та дітей, надавати фінансову допомогу молодіжним, дитячим та жіночим громадським об'єднанням;
4.6. Контролювати використання організаціями, установами та громадськими об'єднаннями цільових державних коштів, що виділяються на реалізацію молодіжних програм і проектів, на заходи з роботи із сім'ями, жінками та дітьми;
4.7. Скликати в установленому порядку конференції, наради, семінари з питань, віднесених до компетенції управління;
4.8. Укладати в установленому порядку угоди про співробітництво з молодіжними, жіночими і дитячими громадськими організаціями, благодійними фондами, науковими установами України та інших країн;
4.9. Створювати творчі авторські колективи для підготовки та проведення молодіжних і дитячих фестивалів, конкурсів тощо;
4.10. Організовувати в установленому порядку випуск інформаційних та науково-методичних видань.

5. Керівництво управлінням

5.1. Управління очолює начальник, який призначається на посаду і звільняється з посади головою обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації за погодженням з Міністром України у справах сім'ї та молоді.
5.2. Начальник управління має заступників, які за його поданням призначаються на посаду і звільняються з посади головою обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації.
5.3. Начальник управління:
5.3.1. Здійснює керівництво діяльністю управління, несе персональну відповідальність за виконання покладених на управління завдань, визначає ступінь відповідальності заступників начальників, керівників структурних підрозділів, інших працівників управління;
5.3.2. Затверджує положення про структурні підрозділи управління та посадові обов'язки працівників;
5.3.3. Розпоряджається коштами у межах асигнувань, затверджених в місцевому бюджеті на утримання управління;
5.3.4. Призначає на посади та звільняє з посад працівників управління, керівників підвідомчих йому закладів і установ;
5.3.5. Погоджує призначення директора обласного центру соціальних служб для молоді та начальника обласної (Київської та Севастопольської міських) служб у справах неповнолітніх;
5.3.6. Видає в межах своєї компетенції накази, організовує і контролює їх виконання.
5.3.7. Несе персональну відповідальність за виконання покладених на управління обов'язків.
Накази начальника управління, які зачіпають права, свободи й законні інтереси громадян або мають міжвідомчий характер, підлягають державній реєстрації в обласному, Київському та Севастопольському міському управлінні юстиції.
Накази начальника управління, прийняті з порушенням законодавства або з перевищенням повноважень, можуть бути скасовані головою обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації.
5.4. Для колегіального вирішення питань, віднесених до компетенції управління, може створюватися колегія у складі начальника управління (голова колегії), заступника начальника за посадою, інших працівників управління. До її складу можуть входити керівники інших підрозділів обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації, керівники підрозділів місцевих органів виконавчої влади у справах сім'ї та молоді нижчого рівня. Склад колегії затверджується головою обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації за поданням начальника управління. Рішення колегії проводяться в життя наказами начальника управління.
5.5. Для розгляду рекомендацій і пропозицій з основних напрямів діяльності управління, обговорення найважливіших програм і вирішення інших питань при управлінні може створюватися Координаційна рада.
Склад ради та положення про неї затверджуються начальником управління.

6. Заключні положення

6.1. Матеріально-технічну базу управління складають основні фонди й обігові кошти, а також інші матеріальні цінності та фінансові ресурси.
6.2. Управління утримується за рахунок бюджетних коштів.
6.3. Гранична чисельність, фонд оплати праці працівників управління затверджуються головою обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації.
6.4. Структура та штатний розпис управління затверджуються його начальником у межах граничної чисельності та фонду оплати праці.
6.5. Управління є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунок в установах банків, печатку із зображенням Державного Герба України та свїм найменуванням.
6.6. Ліквідація управління проводиться згідно з чинним законодавством.

Затверджено
наказом Міністра України у
справах  сім'ї  та  молоді
від 19.03.1997 р. N 5/5
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
8 квітня 1997 р.
за N 114/1918

Тимчасове примірне положення про відділ у справах сім'ї та молоді районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації

1. Загальні положення

1.1. Відділ у справах сім'ї та молоді районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації (далі - відділ) є місцевим органом виконавчої влади, що утворюється головою районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації і підпорядковується голові цієї адміністрації та управлінню у справах сім'ї та молоді обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації.
1.2. Відділ у своїй діяльності керується Конституцією України (254к/96-ВР) , законами України, постановами та іншими актами Верховної Ради України, указами і розпорядженнями Президента України, декретами, постановами, розпорядженнями Кабінету Міністрів України, наказами Мінсім'ямолоді, розпорядженнями голови обласної, Київської та Севастопольської міської, районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації, а також цим Положенням.
1.3. Відділ співпрацює у процесі виконання покладених на нього завдань із структурними підрозділами районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації, органами місцевого самоврядування, а також із підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності та об'єднаннями громадян.
1.4. У структурі відділу створюються інші підрозділи.
Відділу функціонально підпорядковуються:
- районний (районний у містах Києві та Севастополі) центр соціальних служб для молоді, районна (районна у містах Києві та Севастополі) служба у справах неповнолітніх з питань оперативного та організаційно-методичного управління, інші установи та організації, що належать до сфери його управління.

2. Основними завданнями відділу є:

2.1. Реалізація державної політики з питань сім'ї, жінок, молоді та дітей, охорони материнства і дитинства, створення сприятливих умов для фізичного, інтелектуального і духовного розвитку зазначених категорій, забезпечення рівних прав і можливостей;
2.2. Підготовка інформаційно-аналітичних, статистичних матеріалів щодо реалізації державної політики з питань сім'ї, жінок, молоді та дітей, організація проведення експертиз, досліджень з різних аспектів становища сім'ї, жінок, молоді та дітей в економічному, політичному і культурному житті, в галузі демографічного розвитку району, району у містах Києві та Севастополі;
2.3. Керівництво діяльністю, надання методичної та практичної допомоги установам і організаціям, що належать до сфери його управління, а також сприяння місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування у вирішенні питань соціально-економічного розвитку району, району у містах Києві та Севастополі;
2.4. Розробка пропозицій до проектів комплексних і цільових програм соціально-економічного розвитку району та проектів місцевого бюджету і подання їх на розгляд районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації;
2.5. Здійснення контролю за цільовим та ефективним використанням фінансових та матеріальних ресурсів, що виділяються з місцевого бюджету для забезпечення проектів і програм соціальної сфери, залучення в установленому порядку коштів фізичних та юридичних осіб;
2.6. Взаємодія з науковими, науково-дослідними установами і навчальними закладами з питань, що віднесені до компетенції відділу;
2.7. Сприяння вирішенню питань соціального захисту, освіти, праці, побуту, охорони здоров'я, забезпечення прав і законних інтересів сім'ї, жінок, молоді та дітей.

3. Відділ відповідно до основних завдань:

3.1. Забезпечує виконання актів законодавства України, здійснює контроль за їх реалізацією у межах його компетенції;
3.2. Здійснює функції координації та реалізації державної молодіжної політики, державної політики стосовно сім'ї, жінок та дітей в районі (районі міст Києва, Севастополя);
3.3. Розробляє проекти концепцій, комплексних і цільових програм з питань, віднесених до його компетенції, та контролює їх виконання;
3.4. Контролює діяльність та здійснює керівництво з питань оперативного управління районним (районним у містах Києві та Севастополі) центром соціальних служб для молоді, районною (районною у містах Києві та Севастополі) службою у справах неповнолітніх, іншими установами та організаціями, що створені відділом згідно з чинним законодавством та належать до сфери його управління;
3.5. Готує та подає в установленому порядку статистичну звітність про соціальний розвиток сім'ї, жінок, молоді та дітей, охорону материнства і дитинства у районі, районі у містах Києві та Севастополі;
3.6. Організовує навчання працівників служби у справах неповнолітніх, центру соціальних служб для молоді, соціальних працівників, педагогів-організаторів роботи з підлітками і молоддю за місцем проживання та інших категорій працівників;
3.7. Надає у межах своєї компетенції допомогу дитячим, молодіжним, жіночим та іншим громадським організаціям;
3.8. Залучає в установленому порядку дитячі, молодіжні, жіночі та інші громадські організації до реалізації соціальних програм і проектів, співпрацює з регіональними благодійними фондами;
3.9. Здійснює відповідно до затвердженого бюджету фінансову підтримку програм (проектів) стосовно надання соціальної допомоги сім'ям, жінкам, молоді та неповнолітнім, підтримує суспільно корисні ініціативи;
3.10. Сприяє розвитку молодіжного, жіночого та сімейного підприємництва, асоціацій, інших господарських структур, діяльності молодіжних житлових комплексів, наданню довгострокових кредитів молоді, молодим сім'ям на придбання (будівництво) житла, товарів довгострокового користування;
3.11. Спільно з органами соціального захисту сприяє наданню субсидій молодим, неповним, малозабезпеченим та багатодітним сім'ям;
3.12. Спільно з центрами зайнятості населення сприяє першочерговому працевлаштуванню молоді, членів багатодітних і малозабезпечених сімей;
3.13. Сприяє діяльності дитячих, молодіжних, жіночих та інших громадських організацій, що спрямовані на підтримку і становлення сім'ї;
3.14. Сприяє запровадженню ефективної системи соціального захисту і функціонування відповідних соціальних служб, зокрема мережі молодіжних центрів, клубів, служб соціальної допомоги і підтримки сім'ї, жінок, молоді та дітей, інших закладів, зміцненню їх матеріально-технічної бази;
3.15. Разом з органами освіти, внутрішніх справ, соціального захисту населення, центрами соціальних служб для молоді та за участю громадськості виявляє і бере на облік сім'ї, які не забезпечують необхідні умови життя, навчання та виховання дітей; неповнолітніх, які залишили заклади освіти, неповнолітніх, які потребують допомоги у працевлаштуванні, та вживає заходів до їх влаштування;
3.16. Визначає потреби регіону у спеціальних установах для неповнолітніх, вносить пропозиції місцевим органам виконавчої влади та органам місцевого самоврядування щодо їх створення, реорганізації і ліквідації;
3.17. Забезпечує спільно з іншими підрозділами місцевих органів виконавчої влади належні умови навчання, утримання і виховання дітей та підлітків у навчальних і спеціальних установах для неповнолітніх;
3.18. Сприяє органам опіки та піклування щодо своєчасного влаштування дітей, які втратили батьків або залишились без їх піклування, представляє права та інтереси дітей, які виховуються в сім'ях опікунів, школах-інтернатах, дитячих і сімейних будинках, інших закладах, у тому числі приватних;
3.19. Сприяє правоохоронним органам, підприємствам, установам і організаціям незалежно від форм власності у проведенні профілактики правопорушень серед дітей та молоді, запобіганні дитячої бездоглядності, контролює проведення виховної роботи з дітьми за місцем проживання;
3.20. Контролює діяльність відповідних служб у справах неповнолітніх районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій;
3.21. Забезпечує у межах своїх повноважень виконання законодавства щодо соціального і правового захисту неповнолітніх та запобігання вчиненню ними правопорушень;
3.22. Вносить пропозиції щодо бюджетних асигнувань цільових програм соціального захисту неповнолітніх, створення нормальних умов утримання неповнолітніх у спеціальних установах, вжиття заходів профілактики правопорушень за місцем проживання неповнолітніх;
3.23. Запроваджує систему пошуку і відбору талановитих дітей та молоді, забезпечує умови для її інтелектуального та культурного зростання;
3.24. Організовує фестивалі, конкурси, виставки, змагання та інші заходи, що сприяють розвитку ініціативи й задоволенню всебічних інтересів сім'ї, жінок, молоді та дітей;
3.25. Здійснює в установленому порядку інформаційно-пропагандистську діяльність;
3.26. Розглядає в установленому порядку заяви, звернення і скарги громадян, вживає заходів, спрямованих на усунення причин, що їх породжують;
3.27. Здійснює інші функції, які не суперечать чинному законодавству та основним завданням, що визначені цим Положенням.

4. Відділ має право:

4.1. Контролювати стан реалізації державної політики стосовно сім'ї, жінок, молоді та дітей за місцем роботи, навчання і проживання;
4.2. Отримувати в установленому порядку від місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності інформацію, документи та інші матеріали в межах компетенції відділу;
4.3. Вносити до місцевих органів виконавчої влади відповідно до чинного законодавства пропозиції з питань сім'ї, жінок, молоді та дітей, охорони материнства і дитинства;
4.4. Залучати (за погодженням з керівниками) спеціалістів інших підрозділів районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації, підприємств, установ і організацій для вивчення та розгляду питань, що віднесені до його компетенції;
4.5. Скликати в установленому порядку конференції, наради, семінари з питань, віднесених до його компетенції;
4.6. Контролювати дотримання належних умов навчання, виховання та утримання дітей і підлітків у навчально-виховних закладах та спеціальних установах для неповнолітніх;
4.7. Укладати в установленому порядку угоди про співробітництво та встановлювати прямі зв'язки з молодіжними, жіночими і дитячими громадськими організаціями, фондами України та інших країн;
4.8. Здійснювати фінансування програм і проектів з проблем сім'ї, жінок, молоді та дітей, надавати фінансову допомогу молодіжним, дитячим та жіночим громадським об'єднанням;
4.9. Контролювати використання організаціями, установами та громадськими об'єднаннями цільових державних коштів, що виділяються на реалізацію молодіжних програм і проектів, на заходи щодо роботи із сім'ями, жінками та дітьми.

5. Керівництво відділом

5.1. Відділ очолює завідуючий, який призначається на посаду і звільняється з посади головою районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації за погодженням з управлінням у справах сім'ї та молоді обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації.
5.2. Завідуючий відділом:
5.2.1. Здійснює керівництво діяльністю відділу, несе персональну відповідальність за виконання покладених на відділ завдань, призначає на посади і звільняє з посад працівників відділу та керівників підвідомчих йому закладів і установ, визначає ступінь їх відповідальності;
5.2.2. Затверджує посадові обов'язки працівників;
5.2.3. Розпоряджається коштами в межах асигнувань, затверджених у місцевому бюджеті на утримання відділу та реалізацію регіональних цільових програм;
5.2.4. Видає у межах своєї компетенції накази, організовує і контролює їх виконання;
5.2.5. Погоджує призначення директорів районних (районних у містах Києві та Севастополі) центрів соціальних служб для молоді та начальників районних (районних у містах Києві та Севастополі) служб у справах неповнолітніх.
Накази завідуючого відділом, прийняті з порушенням законодавства або з перевищенням повноважень, можуть бути скасовані головою районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації.
5.3. При відділі можуть утворюватись ради, інші колегіальні органи, рішення яких проводяться в життя наказами завідуючого відділом.

6. Заключні положення

6.1. Матеріально-технічну базу відділу складають основні фонди й обігові кошти, а також інші матеріальні цінності та фінансові ресурси.
6.2. Відділ утримується за рахунок бюджетних коштів.
6.3. Гранична чисельність, фонд оплати праці працівників відділу затверджуються головою районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації.
6.4. Структура і штатний розпис відділу затверджуються його завідуючим у межах граничної чисельності та фонду оплати праці.
6.5. Відділ є юридичною особою, має самостійний баланс, рахунок в установах банків, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням.
6.6. Ліквідація відділу проводиться згідно з чинним законодавством.

Затверджено
наказом Мінсім'ямолодь
від     19.03.1997  р.
N 5/5
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
8 квітня 1997 р.
за N 114/1918

Тимчасове примірне положення про обласний центр соціальних служб для молоді

1. Обласний центр соціальних служб для молоді (далі - Центр) є спеціалізованою державною установою, що реалізує державну молодіжну політику, здійснює соціальну роботу з дітьми, молоддю, жінками та різними категоріями сімей, координує роботу і здійснює організаційно-методичне керівництво діяльністю центрів соціальних служб для молоді на всій території області, сприяє їх розвитку та ефективній діяльності.
2. Центр утворюється за рішенням обласної державної адміністрації і підпорядковується управлінню у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації та УДЦССМ з організаційно-методичних питань.
3. Центр у своїй діяльності керується Конституцією України (254к/96-ВР) , законами України, постановами та іншими актами Верховної Ради України, указами і розпорядженнями Президента України, декретами, постановами і розпорядженнями Кабінету Міністрів України, наказами Мінсім'ямолоді та УДЦССМ, розпорядженнями облдержадміністрації, наказами управління у справах сім'ї та молоді, а також цим Положенням.
4. Посади працівників Центру віднесено до відповідних категорій посад державних службовців місцевих органів державної виконавчої влади (розпорядження Кабінету Міністрів України від 12 грудня 1994 р. N 900-р) і на них поширюється дія Закону України "Про державну службу" (3723-12) .
5. Облдержадміністрація для виконання завдань, покладених на Центр, забезпечує його приміщеннями і засобами зв'язку.
6. Основними завданнями Центру є:
1) участь у формуванні та реалізації державної політики у сфері соціальної роботи з дітьми, молоддю, жінками та різними категоріями сімей з метою поліпшення їх становища, вирішення соціальних проблем і виховання на засадах гуманізму;
2) розробка та реалізація програм і заходів на виконання національних, державних, галузевих, обласних програм щодо соціального становлення і розвитку дітей, молоді, жінок та різних категорій сімей в області;
3) розробка та реалізація системи профілактичних і реабілітаційних заходів, надання різноманітних соціальних послуг, інформаційної, психолого-педагогічної, правової, медико-соціальної та інших форм соціальної допомоги з метою розвитку особистості, визначення її місця у суспільстві, задоволення духовних, моральних, освітніх, оздоровчих та інших інтересів дітей, молоді, жінок та різних категорій сімей;
4) розробка та здійснення системи заходів, спрямованих на соціальну роботу з сиротами, інвалідами, сім'ями інвалідів, неповними, багатодітними, неблагополучними, малозабезпеченими сім'ями, а також з дітьми, молоддю, жінками, які зазнали жорстокості та насильства, потрапили в інші екстремальні ситуації;
5) проведення необхідних заходів з дітьми, молоддю, жінками та різними категоріями сімей з метою попередження та подолання негативних явищ;
6) організаційно-правове, науково-методичне та інформаційне забезпечення діяльності районних, міських, районних у містах центрів соціальних служб для молоді області;
7) здійснення міжнародного співробітництва, вивчення і поширення передового іноземного та міжнародного досвіду з питань соціальної допомоги, надання соціальних послуг, соціальної профілактики та реабілітації дітей, молоді, жінок та різних категорій сімей.
7. Центр відповідно до покладених на нього завдань:
1) готує пропозиції щодо вдосконалення законодавчих та інших нормативно-правових актів з питань діяльності центрів соціальних служб для молоді;
2) бере участь у реалізації програм (проектів, заходів) соціального становлення та соціальної підтримки дітей, молоді, жінок та різних категорій сімей на регіональному, місцевому рівнях, які спрямовані на виконання національних, державних, галузевих, обласних молодіжних соціальних програм;
3) організовує та здійснює юридичне, психолого-педагогічне, медичне, профорієнтаційне консультування, надає інформаційні послуги;
4) сприяє працевлаштуванню, в тому числі за кордоном, молоді, в першу чергу, старшокласників, студентів;
5) організовує проведення психолого-педагогічних досліджень, анкетувань, тестувань щодо виявлення соціально-економічного становища дітей, молоді, жінок та різних категорій сімей;
6) здійснює апробацію нових форм та методів соціальної роботи з дітьми, молоддю, жінками та різними категоріями сімей;
7) проводить науково-практичні конференції, семінари, наради з питань соціальної допомоги та надання соціальних послуг, соціальної профілактики та реабілітації дітей, молоді, жінок та різних категорій сімей;
8) надає разову матеріальну допомогу дітям, молоді, жінкам та різним категоріям сімей, які її потребують (положення про надання разової матеріальної допомоги затверджується Міністерством України у справах сім'ї та молоді за погодженням з Міністерством фінансів України);
9) розробляє заходи щодо розвитку та ефективної діяльності мережі центрів соціальних служб для молоді області, сприяє створенню спеціалізованих соціальних служб, кризових стаціонарів для дітей, молоді та окремих категорій жінок, експериментальних майданчиків, інших закладів та зміцненню їх матеріально-технічної бази;
10) надає організаційно-методичну допомогу районним, міським і районним у містах центрам області у реалізації програм (проектів, заходів) соціальної роботи з дітьми, молоддю, жінками та різними категоріями сімей;
11) готує статистичні, інформаційні, аналітичні матеріали, пропозиції, прогнози місцевим органам державної виконавчої влади щодо вирішення актуальних проблем соціальної роботи з дітьми, молоддю, жінками та різними категоріями сімей;
12) створює тимчасові творчі колективи, готує методичні рекомендації з питань соціальної роботи в області;
13) створює інформаційний банк даних з питань, що відповідають основним завданням та напрямкам діяльності районних, міських і районних у містах центрів соціальних служб для молоді області;
14) забезпечує розвиток інформаційної системи, що обслуговує діяльність центрів соціальних служб для молоді області та її інтеграцію в інформаційну систему галузі;
15) бере участь у проведенні атестації директорів районних, міських і районних у містах центрів соціальних служб для молоді області;
16) готує пропозиції щодо організації і вдосконалення системи обліку, звітності та державної статистики з питань, що входять до компетенції Центру;
17) готує спільно з заінтересованими організаціями передачі для дітей, молоді, жінок та різних категорій сімей на обласному радіо та телебаченні;
18) видає та розповсюджує інформаційні матеріали з питань передового досвіду соціальної роботи з дітьми, молоддю, жінками та різними категоріями сімей;
19) здійснює ділові зв'язки з зарубіжними організаціями у сфері соціальної роботи;
20) здійснює заходи щодо пропаганди діяльності центрів соціальних служб для молоді області засобами масової інформації;
21) виконує інші функції, що випливають з покладених на нього завдань.
8. Центру надано право:
1) вносити пропозиції місцевим органам державної виконавчої влади з питань, які віднесені до його компетенції;
2) укладати договори та угоди з установами і організаціями, в тому числі із зарубіжними, на виконання ними робіт, що сприяють ефективній діяльності центрів соціальних служб для молоді області;
3) залучати спеціалістів підприємств, установ та організацій (за погодженням з керівниками) для розгляду та вирішення питань, що належать до його компетенції;
4) надавати у встановленому порядку підприємствам, установам та організаціям за договорами платні послуги, перелік яких затверджує Кабінет Міністрів України;
5) одержувати від підприємств, установ та організацій, незалежно від їх підпорядкування та форм власності, безоплатно необхідну інформацію з питань соціально-економічного становища дітей, молоді, жінок та різних категорій сімей в області;
6) проводити на підприємствах, в установах та організаціях області психолого-педагогічні дослідження, анкетування, тестування;
7) надавати у встановленому порядку разову матеріальну допомогу дітям, молоді, жінкам та окремим категоріям сімей, які її потребують;
8) спільно з управлінням у справах сім'ї та молоді обласної держадміністрації створювати комісії з перевірки основної діяльності та фінансової дисципліни районних, міських і районних у містах центрів соціальних служб для молоді області;
9) брати участь у проведенні атестації директорів районних, міських і районних у містах центрів соціальних служб для молоді області;
10) виступати у випадках, передбачених законодавством, засновником цільових благодійних фондів, що сприяють реалізації завдань центрів соціальних служб для молоді області.
9. Центр здійснює свої повноваження безпосередньо та через районні, міські і районні у містах центри соціальних служб для молоді, які створюються за рішенням відповідних місцевих органів державної виконавчої влади.
10. Центр у процесі виконання покладених на нього завдань взаємодіє з відповідними структурними підрозділами управління у справах сім'ї та молоді обласної держадміністрації, насамперед, з питань координації роботи центрів соціальних служб для молоді в області, реалізації соціальних програм, проведення атестації керівників районних, міських і районних у містах центрів соціальних служб для молоді, контролю за використанням коштів, що виділяються для забезпечення реалізації програм і проектів у сфері соціальної роботи.
11. Центр взаємодіє з іншими структурними підрозділами обласної державної адміністрації, представницькими органами, органами місцевого самоврядування, а також з підприємствами, установами, організаціями, об'єднаннями громадян.
12. Центр очолює директор, який призначається і звільняється з посади начальником управління у справах сім'ї та молоді обласної державної адміністрації за погодженням з УДЦССМ. Директором Центру призначається особа, яка успішно пройшла конкурсну комісію.
Директор Центру має заступника, який призначається та звільняється з посади його наказом.
13. Директор Центру:
1) здійснює керівництво діяльністю Центру, несе персональну відповідальність за виконання покладених на Центр завдань, за законність прийнятих ним рішень, визначає ступінь відповідальності заступника директора Центру, керівників його структурних підрозділів;
2) є розпорядником коштів Центру;
3) затверджує (за погодженням з управлінням у справах сім'ї та молоді облдержадміністрації) структуру та штатний розпис в межах граничної чисельності та фонду оплати праці працівників;
4) затверджує положення про структурні підрозділи, функціональні обов'язки працівників Центру;
5) без доручення діє від імені Центру і представляє його в усіх організаціях і установах, у тому числі за кордоном;
6) створює у Центрі конкурсну та атестаційну комісії, призначає та звільняє з роботи керівників структурних підрозділів та працівників Центру;
7) організовує підвищення кваліфікації працівників Центру, атестацію державних службовців Центру та приймає остаточне рішення за її результатами;
8) видає в межах своєї компетенції накази, організовує і контролює їх виконання;
9) застосовує заохочення та накладає дисциплінарні стягнення на працівників Центру;
10) установлює доплати до посадових окладів, премії керівникам структурних підрозділів та працівникам Центру;
11) погоджує положення про районні, міські і районні у містах центри соціальних служб для молоді області;
12) погоджує призначення директорів районних, міських, районних у містах центрів соціальних служб для молоді області;
13) здійснює інші повноваження, передбачені законодавством України.
14. Центр має право володіти, користуватися та розпоряджатися спорудами, приміщенням, інвентарем, засобами зв'язку, оргтехнікою, обладнанням, транспортними засобами, іншими матеріально-технічними цінностями, що передані йому в управління, результатами інтелектуальної, творчої діяльності своїх працівників. Відчуження майна допускається з дозволу управління у справах сім'ї та молоді обласної державної адміністрації.
15. Центр утримується за рахунок коштів місцевого бюджету. Положення про обласний центр соціальних служб для молоді, гранична чисельність, фонд оплати праці працівників та видатки на утримання Центру затверджуються рішенням обласної державної адміністрації.
16. Фінансування діяльності Центру, обласних молодіжних соціальних програм та заходів здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету, виділених управлінню у справах сім'ї та молоді обласної державної адміністрації, цільових надходжень на реалізацію програм від УДЦССМ, а також за рахунок державних та недержавних фондів, благодійних внесків юридичних і фізичних осіб, з інших джерел відповідно до чинного законодавства України.
17. Центр як учасник зовнішньоекономічних зв'язків має право в установленому порядку відкривати інвалютний рахунок в установах банку.
18. Центр є юридичною особою, має самостійний баланс, відокремлене майно, рахунки в установах банків, печатку, штамп та бланк зі своїм найменуванням.
19. Центр може бути ліквідований за рішенням обласної державної адміністрації в порядку, передбаченому чинним законодавством України.
Примітка: дане положення поширюється на Республіканський (Автономна Республіка Крим), Київський та Севастопольський міські центри соціальних служб для молоді.

Затверджено
наказом Мінсім'ямолодь
від     19.03.1997  р.
N 5/5
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
8 квітня 1997 р.
за N 114/1918

Тимчасове примірне положення про службу у справах неповнолітніх обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації

1. Служба у справах неповнолітніх обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації (далі - служба) є спеціалізованою державною установою, на яку покладається організація, координація та контроль діяльності щодо здійснення соціального захисту та профілактики правопорушень серед неповнолітніх.
Служба створюється рішенням голови обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації.
Служба підпорядковується управлінням у справах сім'ї та молоді обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації (з питань оперативного управління) та Міністерству у справах сім'ї та молоді (з організаційно-методичних питань).
2. Служба у своїй діяльності керується Конституцією України (254к/96-ВР) , законами України, постановами та іншими актами Верховної Ради України, указами і розпорядженнями Президента України, декретами, постановами і розпорядженнями Кабінету Міністрів України, рішеннями голови обласної (міської) державної адміністрації та управління у справах сім'ї та молоді, наказами Міністерства у справах сім'ї та молоді, цим Положенням та іншими нормативними актами.
3. Основними завданнями служби є:
а) реалізація державної політики у сфері соціального захисту неповнолітніх, запобігання вчиненню ними правопорушень;
б) розроблення і здійснення самостійно або разом з відповідними місцевими органами виконавчої влади і органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, громадськими організаціями заходів щодо забезпечення прав, свобод і законних інтересів неповнолітніх, запобігання вчиненню ними правопорушень та здійснення контролю за виконанням цих заходів;
в) внесення пропозицій до проектів державного та місцевого бюджетів;
г) координація зусиль місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, громадських організацій у вирішенні питань соціального і правового захисту неповнолітніх та організації роботи щодо запобігання бездоглядності та вчиненню ними правопорушень;
д) керівництво (з питань оперативного управління) діяльністю служб у справах неповнолітніх районних, районних у містах Києві та Севастополі державної адміністрації;
е) надання послуг та допомоги неповнолітнім у вирішенні питань їх соціального захисту, організація роботи щодо запобігання бездоглядності та вчиненню ними правопорушень;
є) здійснення контролю за дотриманням законодавства про працю неповнолітніх на підприємствах, в установах та організаціях незалежно від форм власності;
ж) формування громадської думки щодо державної політики з питань соціального та правового захисту неповнолітніх, боротьба з правопорушеннями в їхньому середовищі.
4. Служба відповідно до покладених на неї завдань:
а) надає місцевим органам виконавчої влади і органам місцевого самоврядування, підприємствам, установам та організаціям незалежно від форм власності, громадським організаціям, громадянам у межах своєї компетенції практичну та методичну допомоги, консультації з питань соціального захисту неповнолітніх та запобігання вчиненню ними правопорушень;
б) здійснює контроль за умовами утримання і виховання неповнолітніх у спеціальних установах для неповнолітніх, організацією виховної роботи у закладах освіти незалежно від форм власності, за місцем проживання;
в) контролює і координує діяльність відповідних служб у справах неповнолітніх районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, надає їм, а також відділам у справах сім'ї та молоді виконавчих органів (апаратів) міських (міст обласного підпорядкування), районних у містах рад практичну і методичну допомогу, узагальнює та поширює досвід їх роботи;
г) визначає потребу регіонів у спеціальних установах для неповнолітніх, вносить пропозиції місцевим органам виконавчої влади і органам місцевого самоврядування щодо їх створення, реорганізації та ліквідації;
д) готує пропозиції до проектів програм соціально-економічного розвитку області, міст Києва та Севастополя в частині соціального захисту, забезпечення прав, свобод і законних інтересів неповнолітніх та запобігання вчиненню ними правопорушень і подає їх на розгляд відповідно обласним (міським) державним адміністраціям;
е) забезпечує у межах своїх повноважень виконання законодавства щодо соціального та правового захисту неповнолітніх та запобігання вчиненню ними правопорушень;
є) організовує науково-методичне та інформаційне забезпечення підвідомчих служб у справах неповнолітніх, сприяє підвищенню фахового рівня працівників цих служб;
ж) розробляє і реалізує регіональні програми, спрямовані на забезпечення прав, свобод і законних інтересів неповнолітніх;
з) забезпечує пропаганду своєї діяльності в засобах масової інформації;
и) інформує неповнолітніх з питань праці, навчання, дозвілля і відпочинку, разом із заінтересованими органами сприяє працевлаштуванню неповнолітніх;
і) разом із відповідними відомствами, науковими установами організовує і проводить соціологічні дослідження, вивчає статистичні та інформаційні матеріали про причини і умови вчинення неповнолітніми правопорушень, тенденції у їхньому середовищі;
ї) розробляє пропозиції щодо бюджетних асигнувань цільових програм соціального захисту неповнолітніх, створення нормальних умов утримання неповнолітніх у спеціальних установах, вжиття заходів профілактики правопорушень за місцем проживання неповнолітніх;
й) разом з органами опіки і піклування вживає заходів до захисту прав та інтересів неповнолітніх, які виховуються у сім'ях опікунів, закладах освіти для громадян, які потребують соціальної допомоги та реабілітації, інших закладах, у тому числі приватних;
к) надає інформацію місцевим органам виконавчої влади, підприємствам, установам та організаціям незалежно від форм власності щодо соціально-економічного становища неповнолітніх, форм і методів соціальної та правової роботи з ними, боротьби з бездоглядністю і правопорушеннями у підлітковому середовищі;
л) надає допомогу дитячим та молодіжним громадським організаціям з питань, що належать до її компетенції;
м) вивчає та поширює передовий зарубіжний досвід з питань соціального захисту неповнолітніх, боротьби із правопорушеннями у їхньому середовищі;
н) аналізує стан справ у сфері соціального захисту неповнолітніх та запобігання вчиненню ними правопорушень, вносить пропозиції щодо удосконалення роботи з неповнолітніми;
о) готує і в установленому порядку подає статистичну звітність щодо неповнолітніх, їх соціального і правового захисту та профілактики правопорушень у їхньому середовищі;
п) створює притулки для неповнолітніх і спільно з органами місцевої виконавчої влади здійснює контроль за їх діяльністю;
р) надає допомогу органам опіки й піклування у своєчасному влаштуванні дітей-сиріт та дітей, які залишилися без піклування батьків;
с) разом з кримінальною міліцією у справах неповнолітніх організовує роботу щодо запобігання дитячій бездоглядності та вчиненню ними правопорушень;
т) разом з органами охорони здоров'я бере участь у створенні центрів медико-соціальної реабілітації неповнолітніх;
у) залучає до реалізації регіональних програм з питань соціального захисту неповнолітніх творчі спілки, культурно-освітні, фізкультурно-спортивні товариства, дитячі, молодіжні та інші громадські організації;
ф) розглядає питання та вносить в установленому порядку пропозиції щодо відзначення працівників служб державними нагородами, присвоєння їм почесних звань, запроваджує інші форми морального і матеріального заохочення цих працівників;
х) забезпечує розгляд заяв, скарг, звернень громадян, вживає заходів до усунення причин, що їх викликають.
5. Служба має право:
а) отримувати в установленому порядку від підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності інформацію, документи, а від місцевих органів державної статистики - безплатно статистичні дані, необхідні для виконання покладених на неї завдань;
б) звертатися до відповідних державних органів, органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності у разі порушення прав та інтересів неповнолітніх, а також з питань працевлаштування, надання їм іншої допомоги;
в) перевіряти стан виховної роботи з неповнолітніми у закладах освіти, позашкільних закладах, за місцем проживання, а також на підприємствах, в установах та організаціях незалежно від форм власності, де працюють неповнолітні;
г) перевіряти умови утримання і виховання неповнолітніх у спеціальних установах для неповнолітніх;
д) порушувати перед відповідними органами клопотання про застосування передбачених законодавством санкцій до суб'єктів підприємницької діяльності, засобів масової інформації, які здійснюють продаж порнографічної продукції, пропагують насильство, жорстокість, сексуальну розпусту;
е) порушувати перед відповідними місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування питання про накладення дисциплінарних стягнень на посадових осіб у разі невиконання ними рішень, прийнятих службою у справах неповнолітніх обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації;
є) укладати в установленому порядку угоди про співпрацю в роботі з неповнолітніми;
ж) скликати в установленому порядку конференції, наради, семінари з питань, що входять у її компетенцію.
6. Служба приймає рішення з належних до її компетенції питань, які є обов'язковими для виконання підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, посадовими особами і громадянами.
Рішення служб щодо неповнолітніх надсилаються до місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, посадові особи яких у визначений службою термін повідомляють про заходи, вжиті на виконання прийнятих нею рішень.
7. Службу обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації очолює начальник, який призначається на посаду і звільняється з посади головою відповідної обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації за поданням начальника управління у справах сім'ї та молоді обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації та за погодженням з Міністерством України у справах сім'ї та молоді.
8. Начальник служби:
а) здійснює керівництво діяльністю служби, несе персональну відповідальність за виконання покладених на неї завдань, визначає ступінь відповідальності заступників начальника, керівників його структурних підрозділів;
б) затверджує штатний розпис служби та функціональні обов'язки працівників служби;
в) видає у межах своєї компетенції накази і рішення, організовує та контролює їх виконання;
г) розпоряджається за встановленим порядком майном і коштами, затверджує та виконує кошторис, укладає угоди, відкриває банківські рахунки і є розпорядником кредитів;
д) призначає на посади і звільняє з посад працівників служби та керівників підвідомчих їй установ;
є) без довіреності діє від імені служби та представляє її у всіх організаціях та установах;
е) видає доручення (в тому числі з правом передовіри);
ж) відкриває у відповідних банках рахунки;
з) затверджує положення про структурні підрозділи служби.
9. На посади працівників служби призначаються, як правило, спеціалісти, які мають вищу освіту і досвід роботи з неповнолітніми.
Умови оплати праці працівників служби у справах неповнолітніх затверджуються Міністерством праці за погодженням з Міністерством фінансів та Міністерством у справах сім'ї та молоді.
Матеріальне та соціально-побутове забезпечення державних службовців служби у справах неповнолітніх обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації здійснюється відповідно до Закону України "Про державну службу" (3723-12) .
10. При виконанні покладених на неї функцій служба взаємодіє з відповідними місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, громадськими організаціями.
З метою координації зусиль, розроблення колективних рішень щодо соціального і правового захисту неповнолітніх, боротьби з правопорушеннями у їхньому середовищі при обласній, Київській та Севастопольській міській державній адміністрації створюється координаційна рада служби у справах неповнолітніх управління у справах сім'ї та молоді обласної, Київської та Севастопольської міської державної адміністрації як консультативно-дорадчий орган.
Головою координаційної ради є заступник голови обласної (міської) державної адміністрації або начальник служби. Голову та первинний склад членів координаційної ради затверджує відповідна державна адміністрація. Надалі зміни до складу координаційної ради вносить її Голова.
До складу координаційної ради можуть входити керівники місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, представники громадських організацій (за згодою) та працівники служби.
Основною формою роботи координаційної ради є засідання, які проводяться за потребою, але не рідше одного разу на квартал. Координаційна рада заслуховує інформацію керівників місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності з питань соціального захисту, умов утримання, навчання, виховання і праці неповнолітніх, профілактики правопорушень тощо. Засідання координаційної ради є правомочним за наявності не менше половини складу її членів. Рішення ради приймаються простою більшістю голосів її членів і оформлюються протоколом, який підписується Головою та відповідальним секретарем ради.
Голова координаційної ради та її члени працюють на громадських засадах.
Організаційне та матеріально-технічне забезпечення діяльності координаційної ради провадить відповідна служба.
11. Служба утримується за рахунок коштів місцевого бюджету.
Гранична чисельність, фонд оплати праці працівників служби та видатки на її утримання затверджуються головою обласної (міської) державної адміністрації.
Фінансове та матеріально-технічне забезпечення служби покладається на обласну (міську) державну адміністрацію.
12. Служба є юридичною особою, має рахунки в установах банків, самостійний баланс, власний бланк, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням.

Затверджено
наказом Мінсім'ямолодь
від     19.03.1997  р.
N 5/5
Зареєстровано в Міністерстві
юстиції України
8 квітня 1997 р.
за N 114/1918

Тимчасове примірне положення про службу у справах неповнолітніх районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації

1. Служба у справах неповнолітніх районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації (далі - служба) є спеціалізованою державною установою, на яку покладається здійснення соціального захисту та профілактики правопорушень серед неповнолітніх.
Служба створюється рішенням голови районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації.
Служба підпорядковується управлінням (відділам) у справах сім'ї та молоді районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації (з питань оперативного управління) та службам у справах неповнолітніх управлінь (відділів) у справах сім'ї та молоді обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій (з організаційно-методичних питань).
2. Служба у своїй діяльності керується Конституцією України (254к/96-ВР) , законами України, постановами та іншими актами Верховної Ради України, указами і розпорядженнями Президента України, декретами, постановами і розпорядженнями Кабінету Міністрів України, рішеннями голови обласної, міської, районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації, прийнятими в межах його компетенції, наказами Міністерства у справах сім'ї та молоді, цим Положенням та іншими нормативними актами.
3. Основними завданнями служби є:
а) реалізація державної політики у сфері соціального захисту неповнолітніх та запобігання вчиненню ними правопорушень;
б) розроблення і здійснення самостійно або разом з відповідними місцевими органами виконавчої влади і органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, громадськими організаціями заходів щодо забезпечення прав, свобод і законних інтересів неповнолітніх, запобігання вчиненню ними правопорушень та здійснення контролю за виконанням цих заходів;
в) внесення пропозицій через вищестоящі органи до проектів державного та місцевого бюджетів;
г) координація зусиль місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, громадських організацій у вирішенні питань соціального захисту неповнолітніх, організації роботи щодо запобігання бездоглядності та вчиненню ними правопорушень;
д) надання послуг та допомоги неповнолітнім у вирішенні питань їх соціального захисту, організація роботи для запобігання бездоглядності та вчиненню ними правопорушень;
е) здійснення контролю за дотриманням законодавства стосовно неповнолітніх та проведення експертизи проектів законів та інших нормативних актів;
є) формування громадської думки щодо державної політики у сфері соціального і правового захисту неповнолітніх, боротьба з антигромадськими проявами в їхньому середовищі.
4. Служба відповідно до покладених на неї завдань:
а) надає місцевим органам виконавчої влади і органам місцевого самоврядування, підприємствам, установам та організаціям незалежно від форм власності, громадським організаціям, громадянам практичну та методичну допомогу, консультації з питань соціального захисту неповнолітніх та запобігання вчиненню ними правопорушень;
б) здійснює контроль за умовами утримання і виховання неповнолітніх у спеціальних установах для неповнолітніх, організацією виховної роботи у закладах освіти незалежно від форм власності, за місцем проживання;
в) забезпечує у межах своїх повноважень виконання законодавства щодо соціального захисту, забезпечення прав, свобод і законних інтересів неповнолітніх та запобігання вчиненню ними правопорушень;
г) аналізує стан справ у сфері соціального і правового захисту неповнолітніх, запобігання вчиненню ними правопорушень та вносить до відповідних підприємств, установ та організацій, незалежно від форм власності, пропозиції щодо удосконалення цієї роботи;
д) взаємодіє з іншими місцевими органами виконавчої влади у сфері забезпечення прав, свобод і законних інтересів неповнолітніх та запобігання вчиненню ними правопорушень, розробляє і реалізує програми з цих питань, вносить пропозиції щодо їх бюджетного фінансування;
е) інформує неповнолітніх з питань працевлаштування, навчання, дозвілля та відпочинку, сприяє їх працевлаштуванню;
є) організовує разом із зацікавленими органами правове консультування з питань законодавства щодо неповнолітніх, їхніх прав і обов'язків у різних сферах життєдіяльності;
ж) організовує проведення соціально-психологічного консультування неповнолітніх та їхніх батьків, створює та організовує роботу консультаційних центрів і "телефонів довіри";
з) організовує медичне консультування з питань подолання алкогольної і наркотичної залежності та інших шкідливих звичок;
и) разом з органами охорони здоров'я бере участь у створенні центрів медико-соціальної реабілітації неповнолітніх;
і) разом з органами охорони здоров'я здійснює контроль за охороною здоров'я дітей і організацією оздоровчих заходів, створенням безпечних умов їх навчання та праці;
ї) разом з органами опіки й піклування допомагає своєчасному влаштуванню дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, вживає заходів для захисту прав та інтересів неповнолітніх, які виховуються в сім'ях опікунів, закладах освіти для неповнолітніх, які потребують соціальної допомоги та реабілітації, інших закладах, у тому числі приватних;
й) разом з кримінальною міліцією у справах неповнолітніх організовує і проводить заходи щодо запобігання дитячій бездоглядності та вчиненню правопорушень неповнолітніми;
к) разом з органами освіти, органами внутрішніх справ, соціального захисту населення, центрами соціальних служб для молоді та за участю громадськості виявляє і бере на облік неповнолітніх, позбавлених батьківського піклування, неповнолітніх, які мають батьків (усиновителів) або опікунів (піклувальників), а також сім'ї, які не забезпечують необхідних умов життя, навчання та виховання дітей, неповнолітніх, які залишили заклади освіти, неповнолітніх, які потребують допомоги у працевлаштуванні, та вживає заходів до їх влаштування;
л) готує і за встановленим порядком подає статистичну звітність щодо неповнолітніх, їх соціального і правового захисту та профілактики правопорушень у їхньому середовищі;
м) створює притулки для неповнолітніх і забезпечує спільно з органами місцевої виконавчої влади контроль за їх діяльністю;
н) залучає до реалізації місцевих програм з питань соціального захисту неповнолітніх, боротьби з правопорушеннями творчі спілки, культурно-освітні, фізкультурно-спортивні товариства, дитячі, молодіжні та інші громадські організації;
о) розглядає питання та вносить на розгляд управління (відділу) у справах сім'ї та молоді пропозиції щодо відзначення працівників служб державними нагородами, присвоєння їм почесних звань, запроваджує інші форми морального і матеріального заохочення цих працівників;
п) забезпечує розгляд заяв, скарг, звернень громадян, вживає заходів до усунення причин, що їх викликають;
р) забезпечує пропаганду своєї діяльності у засобах масової інформації.
5. Служба має право:
а) перевіряти умови утримання та виховання неповнолітніх у закладах освіти для громадян, які потребують соціальної допомоги та реабілітації, загальноосвітніх школах та професійних училищах соціальної реабілітації, притулках для неповнолітніх, центрах медико-соціальної реабілітації неповнолітніх, приймальниках-розподільниках для неповнолітніх, виховно-трудових колоніях МВС;
б) перевіряти стан виховної роботи з неповнолітніми у закладах освіти різних форм власності, за місцем проживання, у культурно-освітніх і спортивних організаціях незалежно від форм власності;
в) перевіряти дотримання законодавства про працю неповнолітніх на підприємствах, в установах та організаціях незалежно від форм власності, представляти інтереси неповнолітніх у їх стосунках з підприємствами, установами та організаціями;
г) одержувати в установленому порядку від інших підрозділів районної державної адміністрації і органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності відомості, а від місцевих органів державної статистики - безплатно статистичні дані, необхідні для роботи з неповнолітніми;
д) разом з органами опіки і піклування брати участь у розгляді та підготовці документів з питань охорони прав неповнолітніх;
е) разом з органами опіки і піклування перевіряти умови виховання дітей у сім'ях, батьки (усиновителі) або опікуни (піклувальники) яких не забезпечують належних умов життя, навчання та виховання, і вживати необхідних заходів відповідно до законодавства;
є) проводити особистий прийом неповнолітніх, а також їхніх батьків (усиновителів) або опікунів (піклувальників), розглядати подані ними скарги та заяви;
ж) залучати громадськість до участі у перевихованні неповнолітніх, які вчиняють правопорушення;
з) звертатися з поданням до місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності з питань соціального захисту, забезпечення прав, свобод і законних інтересів неповнолітніх, запобігання бездоглядності та вчиненню ними правопорушень, працевлаштування і направлення їх на навчання;
и) звертатися до відповідних місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування, правоохоронних органів з поданням про застосування передбачених законодавством санкцій до юридичних і фізичних осіб, які здійснюють продаж порнографічної продукції, до засобів масової інформації, які пропагують насильство, жорстокість, сексуальну розпусту, порушують збереження таємниці про неповнолітніх, які вчинили правопорушення і до яких застосовувалися заходи індивідуальної профілактики тощо;
і) порушувати в установленому порядку питання про обмеження або позбавлення неповнолітнього віком від 15 до 18 років права самостійно розпоряджатися своїм заробітком (прибутком) або стипендією;
ї) представляти у межах своєї компетенції права неповнолітнього в суді;
й) разом з органами внутрішніх справ звертатися до суду з поданням про скасування умовного засудження неповнолітнього, відстрочки виконання вироку і направлення засудженого для відбування покарання у місцях позбавлення волі, а після закінчення відстрочки - про звільнення засудженого від покарання або направлення його для відбування покарання у місцях позбавлення волі з дотриманням умов, передбачених статтями 45, 46-1 Кримінального кодексу України (2001-05) і статтею 408-2 Кримінально-процесуального кодексу України (1003-05) ;
к) разом з органом, що відповідає за виконання вироку, звертатися до суду з поданням про умовно-дострокове звільнення засудженого неповнолітнього або про заміну йому невідбутого терміну покарання іншим покаранням з дотриманням умов, передбачених статтею 53 Кримінального кодексу України (2001-05) та статтею 407 Кримінально-процесуального кодексу України (1003-05) ;
л) давати згоду за порядком, встановленим законодавством, на подальше відбуття міри покарання у виховно-трудовій колонії МВС засудженого, який досяг 18 років;
м) звертатися з пропозиціями до місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування про виділення необхідної кількості робочих місць для забезпечення працевлаштування неповнолітніх, які цього потребують;
н) ставити перед відповідними місцевими органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування питання про накладення дисциплінарних стягнень на посадових осіб у разі невиконання ними рішень, прийнятих службою у справах неповнолітніх;
о) надавати допомогу дитячим та молодіжним громадським організаціям з питань, що входять до компетенції служби.
6. Служба при виконанні покладених на неї обов'язків:
а) приймає рішення з належних до її компетенції питань, які є обов'язковими для виконання підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності, посадовими особами і громадянами;
б) бере участь у перевихованні неповнолітніх, які відбувають покарання у виховно-трудових колоніях МВС, засуджених до покарання, не пов'язаного з позбавленням волі, засуджених, щодо яких відстрочено виконання вироку, умовно-достроково звільнених від відбування покарання, до яких застосовано примусові заходи виховного характеру;
в) здійснює контроль за поведінкою неповнолітніх, до яких вжито заходів громадського або адміністративного впливу, які повернулися із загальноосвітніх шкіл та професійних училищ соціальної реабілітації, центрів медико-соціальної реабілітації неповнолітніх, виховно-трудових колоній МВС, вживають наркотичні засоби і психотропні речовини, алкогольні напої, систематично самовільно залишають сім'ю, заклади освіти, вчиняють антигромадські дії (розпуста, жебрацтво, ухилення від лікування венеричних захворювань тощо), веде облік цих неповнолітніх.
Рішення служб щодо неповнолітніх надсилаються до:
а) місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, посадових осіб, які за визначений службою термін повідомляють про заходи, вжиті на виконання прийнятих нею рішень;
б) органів освіти, інших органів місцевої виконавчої влади - для влаштування неповнолітніх у закладах освіти, професійно-технічних закладах освіти та закладах освіти соціальної реабілітації, школах-інтернатах, спеціальних загальноосвітніх школах-інтернатах для дітей і підлітків з вадами фізичного або розумового розвитку, інших відповідних закладах освіти, у сім'ї для подальшого встановлення опіки (піклування) або усиновлення;
в) органів соціального захисту населення - для влаштування дітей-інвалідів;
г) державних служб зайнятості, керівників підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності - для вирішення питання про працевлаштування неповнолітніх.
Під час вирішення питання про переведення або перехід неповнолітнього із середньої загальноосвітньої школи або іншого закладу освіти до вечірньої (змінної) середньої загальноосвітньої школи служба разом із державною службою зайнятості та керівництвом закладу освіти вживає заходів для його працевлаштування.
При виключенні неповнолітнього із закладу освіти цей заклад освіти незалежно від форм власності письмово повідомляє службу.
7. Неповнолітні, які перебували у загальноосвітніх школах соціальної реабілітації, передаються адміністрацією разом із службою за її місцезнаходженням батькам (усиновителям) або опікунам (піклувальникам), а ті, над якими не встановлено опіки чи піклування, переводяться до відповідних закладів освіти загального типу або працевлаштовуються відповідно до законодавства.
Неповнолітні, які перебували у професійно-технічних училищах соціальної реабілітації, як правило, працевлаштовуються адміністрацією разом із службою за її місцезнаходженням на підприємствах, в установах чи організаціях незалежно від форм власності за набутим фахом.
Такі самі функції покладаються на адміністрацію виховно-трудової колонії МВС та службу за місцезнаходженням цієї установи щодо осіб, які перебували у ній до досягнення 18 років.
Якщо направлення неповнолітнього до попереднього місця проживання є недоцільним з виховних міркувань, його місце проживання (з урахуванням побажання неповнолітнього) визначає адміністрація зазначених у цьому пункті спеціальних установ для неповнолітніх, разом із відповідною службою.
Направлення неповнолітнього до іншого місця проживання можливе за умови письмового підтвердження відповідної служби або державної служби зайнятості про можливість його влаштування і забезпечення житлом.
Адміністрація зазначених у цьому пункті спеціальних установ для неповнолітніх разом із службою не пізніше, ніж за місяць до передбачуваного переведення з них неповнолітніх, зобов'язана попередити про це відповідну службу у справах неповнолітніх за місцем їх попереднього проживання, яка у свою чергу зобов'язана сприяти влаштуванню неповнолітнього на роботу відповідно до набутого ним фаху або на навчання, а також створенню необхідних житлово-побутових умов.
Служба за десятиденний термін повідомляє адміністрацію зазначених у цьому пункті спеціальних установ для неповнолітніх про прибуття та влаштування неповнолітніх.
8. При виконанні покладених на неї завдань служба взаємодіє із структурними підрозділами районних, районних у містах Києві та Севастополі державних адміністрацій, органами місцевого самоврядування, а також з підприємствами, установами та організаціями незалежно від форм власності і громадськими організаціями.
9. Службу очолює начальник, який призначається на посаду і звільняється з посади головою відповідної районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації за погодженням із управлінням (відділом) у справах сім'ї та молоді районної, районної в містах Києві та Севастополі державної адміністрації.
10. Начальник служби:
а) здійснює керівництво службою, несе персональну відповідальність за виконання покладених на неї завдань, визначає ступінь відповідальності її працівників;
б) видає у межах своєї компетенції накази і рішення, організовує та контролює їх виконання;
в) розпоряджається за установленим порядком майном і коштами, затверджує і виконує кошторис, укладає угоди, відкриває банківські рахунки і є розпорядником кредитів;
г) призначає на посади і звільняє з посад працівників служби та керівників підвідомчих їй установ;
д) затверджує структуру, штатний розпис служби та функціональні обов'язки працівників служби;
е) без довіреності діє від імені служби та представляє її у всіх організаціях та установах;
є) видає доручення (в тому числі з правом передовіри).
11. На посади працівників служб призначаються, як правило, спеціалісти, які мають відповідну посаді вищу освіту і досвід роботи з неповнолітніми. Умови оплати праці працівників служби у справах неповнолітніх затверджуються Міністерством праці за погодженням з Міністерством фінансів та Міністерством у справах сім'ї та молоді.
12. Для погодженого вирішення питань, що належать до компетенції служби, при районній, районній у містах Києві та Севастополі державній адміністрації створюється координаційна рада служби у справах неповнолітніх управління (відділу) у справах сім'ї та молоді районної, районної у містах Києві та Севастополі державної адміністрації як консультативно-дорадчий орган.
Головою координаційної ради є заступник голови районної державної адміністрації або начальник служби. Голову та первинний склад членів координаційної ради затверджує відповідна районна, районна у містах Києві та Севастополі державна адміністрація. Надалі зміни до складу координаційної ради вносить її Голова.
До складу координаційної ради можуть входити керівники місцевих органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування, підприємств, установ та організацій незалежно від форм власності, представники громадських організацій (за згодою) та працівники служб.
Формою роботи координаційної ради є засідання, які проводяться за потребою, але не рідше одного разу на квартал. Координаційна рада заслуховує інформацію керівників місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, підприємств, установ і організацій незалежно від форм власності з питань, що стосуються соціального захисту, забезпечення прав, свобод, законних інтересів неповнолітніх, умов їх утримання у спеціальних установах, навчання, виховання, праці, профілактики правопорушень тощо.
Засідання координаційної ради є правомочним за наявності не менше половини складу її членів. Рішення ради приймаються простою більшістю голосів її членів і оформлюються протоколом, який підписується Головою та відповідальним секретарем ради.
Голова координаційної ради та її члени працюють на громадських засадах. Організаційне та матеріально-технічне забезпечення діяльності координаційної ради провадить відповідний відділ у справах сім'ї та молоді місцевого органу виконавчої влади та органу місцевого самоврядування.
13. Фінансове та матеріально-технічне забезпечення служби покладається на районну, районну у містах Києві та Севастополі державну адміністрацію і здійснюється за рахунок коштів місцевого бюджету.
14. Штатна чисельність працівників служб установлюється згідно з Законом "Про органи і служби у справах неповнолітніх та спеціальні установи для неповнолітніх" (20/95-ВР) .
Фонд оплати праці, гранична чисельність працівників служби та видатки на її утримання затверджуються головою відповідної державної адміністрації.
15. Служба є юридичною особою, має рахунки в установах банків, власний бланк, печатку із зображенням Державного Герба України та своїм найменуванням.