ТЕНДЕРНА ПАЛАТА УКРАЇНИ
В И С Н О В О К
05.02.2007 N в-23/02

Стосовно проведення Державним спеціалізованим підприємством Центр переробки та захоронення техногенних відходів "Техноцентр" Міністерства України з надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи процедури відкритих торгів з закупівлі у 2005 році 2-х кранів мостових

Підстава: Звернення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування причин незадовільного стану системи державних закупівель та перевірки фактів можливого зловживання службовим становищем посадових осіб, інших пов'язаних з цим питань, утвореної на виконання Постанови Верховної Ради України від 24.12.2004 N 2298-IV (2298-15) .
Замовник торгів: Державне спеціалізоване підприємство Центр переробки та захоронення техногенних відходів "Техноцентр" Міністерства України з надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи, 07270, м. Чорнобиль, вул. Радянська, 41. Телефон: (044-93) 5-24-82, 246-43-36.
Предмет закупівлі: Крани мостові (2 одиниці) вантажопідйомністю 32/5 т, проліт 22,5 м, з механізмом повороту гака та кабіною, обладнаною кондиціонером та їх доставку.
Процедура закупівлі: Відкриті торги.
Джерело фінансування: Державний бюджет.
Період здійснення процедури закупівлі: початок 01.08.2005 закінчення 21.09.2005.
Для розгляду та дослідження надано копії наступних матеріалів:
Наказ від 18.01.2005 N 3 про внесення змін до наказу від 19.10.2004 N 116 - 1 арк.
Наказ від 07.07.2005 N 83 про внесення змін до наказів від 19.10.2004 N 116 та від 18.01.2005 N 3 - 1 арк.
Наказ про створення тендерного комітету від 05.09.2005 N 108 - 1 арк.
Свідоцтво від 15.10.2004 СПК N 1752 про підвищення кваліфікації Кононенко Т.С. - 1 арк.
Свідоцтво від 10.06.2005 СПК N 264891 про підвищення кваліфікації Проскури М.І. - 1 арк.
План закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти для будівництва комплексу виробництв "Вектор" на 2005 рік - 5 арк.
Протокол засідання тендерного комітету від 11.07.2005 N 8 щодо вибору предмета та процедури закупівлі - 2 арк.
Тендерна документація від 13.07.2005 - 17 арк.
Оголошення про проведення відкритих торгів, розміщене в інформаційно-аналітичному бюлетені "Вісник державних закупівель" від 01.08.2005 N 31 (200) - 1 арк.
Листи Замовника від 01.09.2005 N ф-38, надіслані керівникам підприємств-учасників про зміну терміну подання тендерних пропозицій - 5 арк.
Сертифікат від 11.07.2005 N 0594-273236-07-05 про розміщення оголошення про процедуру закупівлі в інформаційній системі в мережі Інтернет "Електронні державні закупівлі України" на сайті (www.e.-tenders.kiev.ua) за N 273236 - 1 арк.
Сертифікат від 04.10.2005 N Р1135-277637-10-05 про розміщення оголошення про процедуру закупівлі в інформаційній системі в мережі Інтернет "Електронні державні закупівлі України" на сайті (www.e.-tenders.kiev.ua) за N 277637 - 1 арк.
Тендерні пропозиції товариства з обмеженою відповідальністю "Український енергетичний бізнес" від 20.09.2005 - 1 арк.
Тендерні пропозиції товариства з обмеженою відповідальністю "Бізнес сфера" (без дати і без номеру) - 1 арк.
Протокол засідання тендерного комітету від 26.09.2005 N 16 про результати відкритих торгів - 1 арк.
Оголошення про результати відкритих торгів, розміщене в інформаційно-аналітичному бюлетені "Вісник державних закупівель" від 17.10.2005 N 42 (211) - 1 арк.
Договір від 02.10.2005 N 16, укладений з ТОВ "Український енергетичний бізнес" на поставку двох комплектів кранів мостових вантажопідйомністю 32/5 т та здійснення шефмонтажу поставленого обладнання згідно з проектом комплексу виробництв "Вектор" загальною вартістю 3866106 грн. - 2 арк.
Специфікація обладнання (додаток N 1 до договору від 02.10.2005 N 16) - 1 арк.
Додаткова угода N 1 від 20.12.2005 до основного договору від 02.10.2005 N 16 про продовження терміну дії договору - 1 арк.
Платіжні доручення від: 28.12.2005 N 250 на суму 589056,84 грн. та від 04.10.2005 N 129 на 2706274,0 грн., загалом на суму 3295330,84 грн. - 2 арк.
Звіт про результати здійснення процедури відкритих торгів від 03.10.2005 N 13 - 1 арк.
Статистичний звіт форма N 1 - торги (тендери) за 2005 рік - 2 арк.
Завдання сформульоване у запиті (зверненні) таким чином:
"надати висновок про законність та обгрунтованість проведення у 2005 році Державним спеціалізованим підприємством Центром переробки та захоронення техногенних відходів "Техноцентр" Міністерства України з надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи процедури закупівлі у 2005 році 2-х кранів мостових вантажопідйомністю 32/5 т, проліт 22,5 м, з механізмом повороту гака, кабіною, обладнаною кондиціонером, та їх доставку".
ДОСЛІДЖЕННЯ
Об'єкти, що досліджуються: матеріали, перелічені у вступній частині висновку.
При дослідженні наданих матеріалів встановлено:
1. Щодо створення та функціонування тендерного комітету, кваліфікації членів тендерного комітету.
Тендерний комітет створено згідно з наказом від 05.09.2005 N 108 (з урахуванням внесених змін до його складу). Головою тендерного комітету призначено заступника генерального директора з капітального будівництва - Дьоміна Г.Г. На посаду секретаря тендерного комітету призначення не було.
На дату проведення відкритих торгів, свідоцтво про навчання на курсах підвищення кваліфікації спеціалістів з питань здійснення процедури закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти мали члени тендерного комітету: Кононенко Т.С. (свідоцтво від 15.10.2004 СПК N 1752) та Проскура М.І. (свідоцтво від 10.06.2005 СПК N 264891), інші члени тендерного комітету, в тому числі і голова тендерного комітету: Дьомін Г.Г., Конюшковер Р.С., Краснов Д.О., Гладченко В. В. та Рейхман Ю.І. не пройшли навчання на курсах і не отримали свідоцтва відповідного зразка. Вказаний факт свідчить про недотримання Замовником вимог ч. 7 ст. 12 Закону (1490-14) та постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2002 N 734 (734-2002-п) "Про організацію навчання та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань здійснення процедури закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти".
Положення про порядок створення та головні функції тендерних комітетів щодо організації та проведення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, яке визначає порядок створення, загальні організаційні та процедурні засади діяльності тендерних комітетів, а також права і обов'язки та відповідальність їх членів, передбачене вимогами наказу Міністерства економіки України від 26.12.2000 N 280 (z0020-01) , для дослідження не надано.
Вказані факти свідчать про те, що тендерний комітет Замовника на дату проведення торгів функціонував в порушення чинного законодавства.
2. Фінансування закупівлі.
Кошторис на 2005 рік не надано.
Річний план закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, складання якого передбачено вимогами Методичних рекомендацій, затверджених наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 02.02.2004 N 37 (v0037569-04) , Замовником для дослідження не надано.
3. Вибір процедури закупівлі.
Згідно з рішенням тендерного комітету Замовника (протокол засідання тендерного комітету від 11.07.2005 N 8) для здійснення закупівлі 2-х кранів мостових вантажопідйомністю 32/5 т, проліт 22,5 м, з механізмом повороту гака та кабіною, обладнаною кондиціонером, та їх доставку, відповідно до вимог ст. 18 Закону (1490-14) обрано процедуру відкритих торгів.
4. Визначення предмета закупівлі.
Предмет закупівлі визначено тендерним комітетом Замовника відповідно до вимог ст. 1 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14) .
5. Публікація оголошення та оприлюднення інформації щодо закупівлі.
Оголошення про заплановані відкриті торги з закупівлі 2-х кранів мостових вантажопідйомністю 32/5 т, проліт 22,5 м, з механізмом повороту гака та кабіною, обладнаною кондиціонером, та їх доставку очікуваною вартістю (розміром бюджетного призначення) 3500,0 тис.грн. розміщено в інформаційно-аналітичному бюлетені "Вісник державних закупівель" від 01.08.2005 N 31 (200) за N 11431 (буд) та в інформаційній системі в мережі Інтернет "Електронні державні закупівлі України" на сайті (www.e.-tenders.kiev. ua) за N 273236, (сертифікат від 11.07.2005 N 0594-273236-07-05).
Як зазначено в листах Замовника від 01.09.2005 N ф-38, надісланих керівникам підприємств-учасників, "... у зв'язку з тим, що ряд претендентів на поставку кранів мостових не можуть подати тендерні пропозиції в зазначений термін - 07.09.2005 року, керуючись ч. 4 ст. 24 Закону (1490-14) , тендерний комітет прийняв рішення про перенесення терміну подання тендерних пропозицій на 21.09.2005 року".
6. Тендерна документація.
Тендерна документація на закупівлю 2-х кранів мостових вантажопідйомністю 32/5 т, проліт 22,5 м, з механізмом повороту гака та кабіною, обладнаною кондиціонером, та їх доставку, затверджена 13.07.2005 року заступником Голови тендерного комітету Конюшковер Р.С.
Відповідно до вимог тендерної документації обов'язковими умовами участі у тендері є внесення учасниками тендерного забезпечення у розмірі 175 тис.грн., а також оплата тендерної документації, вартість якої визначено в сумі 139,25 грн. Дата кінцевого терміну подання тендерних пропозицій - 07.09.2005.
Тендерною документацією (додаток 2) передбачено перелік кваліфікаційних вимог до учасників. Зокрема, надання відомостей про підприємство, що виявило бажання взяти участь в торгах, наявності ліцензії на право ведення відповідної діяльності, фінансового звіту (балансу) підприємства, довідок про відсутність боргу перед бюджетом та непогашеного кредиту, відомостей про обсяги найбільших замовлень за останні 3 роки, а також надання гарантійного листа тендерного забезпечення за встановленою формою, однак документальне підтвердження щодо надання учасниками такої інформації для дослідження не надано.
Критеріями оцінки обрано: ціну за комплект - 70 балів, гарантійне обслуговування - 10 балів, умови оплати - 10 балів та термін виконання робіт - 10 балів (додаток 5).
7. Подання та розкриття тендерних пропозицій.
Тендерні пропозиції надали двоє учасників:
1) Товариство з обмеженою відповідальністю "Український енергетичний бізнес", цінова пропозиція якого - 3866106,0 грн., термін виконання робіт - протягом першого кварталу 2006 року з дати акцепту.
2) Товариство з обмеженою відповідальністю "Бізнес сфера", цінова пропозиція - 3920000,0 грн., термін виконання робіт - протягом п'яти місяців з дня акцепту.
В порушення вимог ч. 2 ст. 24 Закону (1490-14) тендерні пропозиції учасників надано без супроводжувального документа, що підтверджує внесення учасником тендерного забезпечення у розмірі 175,0 тис, грн., що складає 5 % очікуваної вартості закупівлі, передбаченого вимогами ч. 2 ст. ст. 23 Закону та вимогами тендерної документації.
Не надано і документальне підтвердження щодо оплати учасниками тендерної документації в розмірі 139,25 гривень.
Протокол розкриття тендерних пропозицій, складання якого передбачено вимогами ч. 3 ст. 26 Закону (1490-14) , Замовником не надано. Однак, за інформацією, викладеною в звіті про результати здійснення процедури відкритих торгів від 03.10.2005 N 13, зазначено, що розкриття тендерних пропозицій відбулося 21.09.2005.
8. Оцінка тендерних пропозицій та визначення переможця.
Відповідно до інформації, викладеної в протоколі від 26.09.2005 N 16, тендерним комітетом Замовника переможцем торгів обрано товариство з обмеженою відповідальністю "Український енергетичний бізнес", п. 1 зазначеного протоколу затверджено результати тендерних пропозицій часників за набраними балами. При цьому у змісті протоколу відсутня інформація щодо повноти надання учасниками торгів всіх необхідних документів, передбачених вимогами тендерної документації, їх розгляду, оцінки, порівняння та розрахунку критеріїв за встановленою методикою.
Слід зазначити, що визначити правильність вибору переможця неможливо через відсутність документального підтвердження учасників кваліфікаційним вимогам, відповідності критеріям, визначених вимогами тендерної документації.
9. Інформування про акцепт тендерної пропозиції та про результати торгів.
Письмові повідомлення про акцепт та результати відкритих торгів для дослідження не надано. Однак, відповідно до інформації, викладеної в звіті про результати здійснення процедури відкритих торгів від 03.10.2005 N 13, зазначено дату акцепту пропозиції - 26.09.2005, відправлення повідомлення учасникам про результати проведеної процедури - 27.09.2005.
В порушення вимог ч. 2 ст. 29 Закону (1490-14) тендерним комітетом Замовника не оприлюднено в інформаційній системі в мережі Інтернет письмове повідомлення про результати торгів із зазначенням назви та місцезнаходження учасника-переможця, тендерна пропозиція якого визнана найкращою за результатами оцінки.
Оголошення про результати відкритих торгів тендерним комітетом Замовника оприлюднено в інформаційно-аналітичному бюлетені "Вісник державних закупівель" від 17.10.2005 N 42 та в інформаційній системі в мережі Інтернет "Електронні державні закупівлі України" на сайті (www.e.-tenders.kiev.ua) за N 277637 (сертифікат від 04.10.2005 N Р1135-277637-10-05).
10. Укладання договору.
Між Державним спеціалізованим підприємством Центр переробки та захоронення техногенних відходів "Техноцентр" Міністерства України з надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи (надалі - Замовник) і товариством з обмеженою відповідальністю "Український енергетичний бізнес" (надалі - Постачальник) укладено договір від 02.10.2005 N 16 на поставку двох комплектів кранів мостових 32/5 т та здійснення їх монтажу. Вартість договору 3 866 106 гривень.
Умовами договору (п. 4.1) визначено строки та порядок поставки обладнання, згідно з якими постачання першого комплекту обладнання здійснюється Постачальником протягом 30 днів, після отримання ним коштів від Замовника. Повне виконання умов договору, включаючи шефмонтаж, протягом шести місяців з моменту отримання постачальником першого авансу.
Пунктом 6.1 умов договору передбачено попереднє перерахування Замовником авансового платежу Постачальнику у розмірі 70 % загальної вартості обладнання, що складає 2 706 274 грн., 20 % - 773221,0 грн. передбачено сплатити після отримання повного комплекту обладнання. Остаточні розрахунки в сумі 386611 грн. (10 %) передбачено здійснити протягом 14 днів після приймання обладнання та підписання акта виконання шефмонтажних робіт з урахуванням перерахованого авансу.
Умовами договору (п. 6.2) визначено, що авансові платежі закриваються Постачальником протягом 30 календарних днів з моменту їх отримання шляхом надання Замовнику документів, що підтверджують постачання обладнання (накладні, товаротранспортні накладні).
Відповідно до наданого платіжного доручення умови п. 6.1 договору Замовником виконано і авансовий платіж в сумі 2 706 274 грн. перераховано Постачальнику 04.10.2005, тобто на третій день з дати підписання договору (02.10.2005).
У грудні 2005 року Замовником по платіжному дорученню від 28.12.2005 перераховано як доплату за крани згідно з накладними від 20.12.2005 N 00000011 та від 30.12.2005 N 0000008 кошти в сумі 589056,84 грн., всього в загальній сумі 3295330,84 гривень.
Не зважаючи на те, що умовами договору передбачено після отримання авансового платежу поставку Постачальником обладнання протягом 30 календарних днів з моменту їх отримання з наданням підтверджуючих документів: накладних, товаротранспортних накладних, Замовником, направляючи лист від 02.03.2006 N 34-4/177 до Тендерної палати України з матеріалами для дослідження, не надано зазначені документи
Фактично постачання обладнання та його монтаж Постачальником має бути завершено 26.03.2006 року згідно з його тендерною пропозицією, в якій зазначено "... термін виконання умов договору протягом першого кварталу 2006 року з дати акцепту.".
В порушення вимог ч. 2 ст. 29 Закону (1490-14) договір Замовником укладено з переможцем відкритих торгів раніше ніж передбачено вимогами вказаної статті, а саме через 3 робочі дні з дня відправлення письмового повідомлення учасникам (27.09.2005) - 02.10.2005, що припадає на вихідний день (неділя).
11. Складання звітності.
Тендерним комітетом Замовника оформлено звіт про результати здійснення процедури відкритих торгів від 03.10.2005 N 13. У звіті викладено причину перенесення строку подання тендерних пропозицій. Незважаючи на те, що у звіті зазначено адресу обраної інформаційної системи у мережі Інтернет - (www.e.-tenders.kiev. ua), документальне підтвердження щодо розміщення звіту на обраному сайті не надано. Таким чином, в порушення вимог ч. 1 ст. 4-1 Закону (1490-14) тендерним комітетом Замовника не оприлюднено в інформаційній системі в мережі Інтернет звіт про результати здійснення процедури відкритих торгів.
ВИСНОВОК:
В результаті проведеного дослідження наданих матеріалів стосовно проведення Державним спеціалізованим підприємством Центр переробки та захоронення техногенних відходів "Техноцентр" Міністерства України з надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи процедури відкритих торгів з закупівлі у 2005 році 2-х кранів мостових вантажопідйомністю 32/5 т, проліт 22,5 м, за розміром бюджетного призначення 3,5 млн.грн. встановлено, що закупівлю було здійснено з грубим порушенням вимог чинного законодавства у сфері державних закупівель, а саме:
В порушення вимог Методичних рекомендацій, затверджених наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 02.02.2004 N 37 (v0037569-04) , Замовником не складено річний план державних закупівель на 2005 рік.
В порушення вимог ч. 2 ст. 24 Закону (1490-14) тендерні пропозиції учасників надано без супроводжувального документа, що підтверджує внесення учасником тендерного забезпечення у розмірі 175,0 тис,грн., що складає 5 % очікуваної вартості закупівлі, передбаченого вимогами ч. 2 ст. ст. 23 Закону та вимогами тендерної документації.
Не надано і документальне підтвердження щодо оплати учасниками тендерної документації в розмірі 139,25 гривень.
Протокол розкриття тендерних пропозицій, складання якого передбачено вимогами ч. 3 ст. 26 Закону (1490-14) , Замовником не надано.
Крім того, у змісті протоколу щодо оцінки тендерних пропозицій та вибору переможця відсутня інформація щодо повноти надання учасниками торгів всіх необхідних документів, передбачених вимогами тендерної документації, їх розгляду, оцінки, порівняння та розрахунку критеріїв за встановленою методикою, що не дає можливості надати висновок щодо правильності вибору переможця.
В порушення вимог ч. 2 ст. 29 Закону (1490-14) тендерним комітетом Замовника не оприлюднено в інформаційні системи в мережі Інтернет письмове повідомлення про результати торгів із зазначенням назви та місцезнаходження учасника-переможця, тендерна пропозиція якого визнана найкращою за результатами оцінки.
В порушення вимог ч. 2 ст. 29 Закону (1490-14) договір Замовником укладено з переможцем відкритих торгів раніше ніж передбачено вимогами вказаної статті, а саме через 3 робочі дні з дня відправлення письмового повідомлення учасникам (27.09.2005) - 02.10.2005, що припадає на вихідний день (неділя).
В порушення вимог ч. 1 ст. 4-1 Закону (1490-14) тендерним комітетом Замовника не оприлюднено в інформаційній системі в мережі Інтернет звіт про результати здійснення процедури відкритих торгів.
Слід зазначити, що на дату проведення відкритих торгів, свідоцтво про навчання на курсах підвищення кваліфікації спеціалістів з питань здійснення процедури закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти мали лише дві особи, інші четверо членів тендерного комітету, в тому числі і голова тендерного комітету, не пройшли навчання на курсах і не отримали свідоцтва відповідного зразка, що свідчить про недотримання Замовником вимог ч. 7 ст. 12 Закону (1490-14) та постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2002 N 734 (734-2002-п) "Про організацію навчання та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань здійснення процедури закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти".
Положення про порядок створення та головні функції тендерних комітетів щодо організації та проведення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, яке визначає порядок створення, загальні організаційні та процедурні засади діяльності тендерних комітетів, а також права і обов'язки та відповідальність їх членів, передбачене вимогами наказу Міністерства економіки України від 26.12.2000 N 280 (z0020-01) , для дослідження не надано.
Вказані факти свідчать про те, що тендерний комітет Замовника на дату проведення торгів функціонував в порушення чинного законодавства.
Згідно з вимогами ч. 3 ст. 34 Закону (1490-14) у разі укладання договору з порушенням вимог ч. 2, 3 ст. 29 Закону, договір від 02.10.2005 N 16, укладений між Замовником - Державним спеціалізованим підприємством Центр переробки та захоронення техногенних відходів "Техноцентр" Міністерства України з надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи і Учасником - товариством з обмеженою відповідальністю "Український енергетичний бізнес" вважається недійсним. Відповідно до ч. 2 ст. 215 Цивільного кодексу України (435-15) у разі встановлення недійсності договору законом, такий договір є недійсним (нікчемним) і визнання такого договору недійсним судом не вимагається.
Таким чином, за договором від 02.10.2005 N 16 Державним спеціалізованим підприємством Центр переробки та захоронення техногенних відходів "Техноцентр" Міністерства України з надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи використано державні кошти в загальній сумі 3 866 106 грн. з грубим порушенням чинного законодавства, в чому вбачається можливе нанесення державі збитків.
Для визначення суми збитків доцільно провести ревізію фінансово-господарської діяльності Державного спеціалізованого підприємства Центр переробки та захоронення техногенних відходів "Техноцентр" Міністерства України з надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи.
Дії тендерного комітету Замовника - Державного спеціалізованого підприємства Центр переробки та захоронення техногенних відходів "Техноцентр" Міністерства України з надзвичайних ситуацій та у справах захисту населення від наслідків Чорнобильської катастрофи можуть містити ознаки суспільно небезпечних діянь, визначених ст. 364 Кримінального кодексу України (2341-14) .