ДЕРЖАВНА ПОДАТКОВА АДМІНІСТРАЦІЯ УКРАЇНИ
Л И С Т
14.12.2006 N 12540/6/24-1215
Державна податкова адміністрація України розглянула звернення ЗАТ про незгоду із відмовою податкового органу надати дозвіл на відчуження цілісного майнового комплексу, який знаходиться у податковій заставі, і повідомляє.
Відповідно до вимог пп. 8.7.1 п. 8.7 ст. 8 Закону України від 21.12.2000 р. N 2181-III (2181-14) "Про порядок погашення зобов'язань платників податків перед бюджетами та державними цільовими фондами" (далі - Закон N 2181) підставою для звільнення активів підприємства з-під податкової застави та її виключення з Державного реєстру обтяжень рухомого майна є відповідний документ, що засвідчує закінчення будь-якої з подій, визначених підпунктами "а"-"ж" цього підпункту, або окреме рішення суду, прийняте у межах процедур, визначених законодавством з питань банкрутства. Перелік відповідних документів визначено постановою Кабінету Міністрів України від 29.11.2001 р. N 1608 (1608-2001-п) , пунктом 8 якої передбачено, що у разі застосування арешту активів платника податків підставою для їх звільнення з-під податкової застави є не рішення суду про арешт активів, а документ, виданий згідно із вимогами ст. 9 Закону 2181.
Таким чином, оскільки рішення про адміністративний арешт активів у порядку, визначеному ст. 9 Закону N 2181 (2181-14) , не приймалося, а господарський суд не виносив, у відповідності до вимог ст. 90 Господарського процесуального кодексу України від 06.11.91 р. N 1798-XII (1798-12) , окремої ухвали про звільнення активів товариства з податкової застави, відсутні правові підстави вважати, що ЗАТ може здійснювати відчуження майна без попередньої письмової згоди податкового керуючого.
Підпунктом 8.6.5 пункту 8.6 статті 8 Закону N 2181 (2181-14) передбачено, що для узгодження операцій з активами на підставі відповідної цивільно-правової угоди платник податків повинен надати податковому керуючому запит, в якому роз'яснюється зміст операції та фінансово-економічні наслідки її проведення, та визначено право податкового керуючого видати припис про заборону здійснення такої операції, у разі коли за його висновками цінові умови або форми розрахунку за такою операцією призведуть до зменшення спроможності платника податків вчасно або у повному обсязі погасити податковий борг.
ЗАТ письмово звернулося до податкового органу із запитом про надання дозволу на відчуження майнового комплексу з метою погашення податкового боргу. При цьому, запит не містив повної та вичерпної інформації про предмет цивільно-правової операції щодо відчуження активів товариства, цінові умови і форми розрахунку, фінансово-економічні наслідки її проведення.
У зв'язку з відсутністю такої інформації податковий орган не мав можливості визначитися щодо спроможності ЗАТ вчасно та в повному обсязі погасити податковий борг і прийшов до висновку про наявність значних ризиків порушення інтересів держави з боку ЗАТ за наслідками проведення такої операції.
За таких обставин податковий керуючий ЗАТ, у відповідності до вимог підпункту 8.6.5 пункту 8.6 статті 8 Закону N 2181 (2181-14) , видав припис про заборону ЗАТ здійснювати відчуження активів, що перебувають у податковій заставі.
Враховуючи викладене, Державна податкова адміністрація України вважає дії податкового органу по забороні ЗАТ відчужувати активи, які знаходяться у податковій заставі, такими, що відповідають діючому законодавству.
У випадку звернення ЗАТ із запитом, який буде містити повну та вичерпну інформацію про предмет цивільно-правової операції щодо відчуження активів товариства, цінові умови і форми розрахунку, фінансово-економічні наслідки її проведення, податковий орган за місцем реєстрації товариства розгляне його у порядку, визначеному чинним законодавством.
Заступник Голови
С.Лекарь