ТЕНДЕРНА ПАЛАТА УКРАЇНИ
В И С Н О В О К
29.01.2007 N в-59/01

Стосовно проведення Луцькою міською клінічною стоматологічною поліклінікою процедури відкритих торгів на закупівлю стоматологічного обладнання

Підстава: звернення Тимчасової слідчої комісії Верховної Ради України з питань розслідування причин незадовільного стану системи державних закупівель та перевірки фактів можливого зловживання службовим становищем посадових осіб, інших пов'язаних з цим питань, утвореної на виконання Постанови Верховної Ради України від 24.12.2004 N 2298-IV (2298-15) .
Замовник торгів: Луцька міська клінічна стоматологічна поліклініка
Адреса: м. Луцьк, пр. Волі, 39.
Предмет закупівлі: стоматологічна установка, стоматологічне крісло.
Процедура закупівлі: відкриті торги.
Джерело фінансування: кошти місцевого бюджету.
Відповідальний за проведення торгів: Рябченко Наталія Георгіївна, тел.: (03322) 4-84-51.
Період здійснення процедури закупівлі: початок 30/05/2005, закінчення 29/06/2005.
Для розгляду та дослідження надано копії наступних матеріалів:
Положення про головні функції тендерної комісії від 01.03.2005 - 3 арк.
Свідоцтво про підвищення кваліфікації від 04.06.2004 N 00160 - 1 арк.
Свідоцтво про підвищення кваліфікації від 29.07.2005 N 00236 - 1 арк.
Лімітна довідка про бюджетні асигнування на 2004 рік - 1 арк.
Кошторис на 2004 рік - 1 арк.
Звіт про виконання загального фонду кошторису установи за 2004 рік - 2 арк.
Зведення показників спеціального фонду кошторису на 2004 рік - 2 арк.
Звіт про виконання спеціального фонду кошторису установи за 2004 рік - 2 арк.
Кошторис на 2005 рік - 1 арк.
Лімітна довідка про бюджетні асигнування та кредитування на 2005 рік - 1 арк.
Звіт про виконання загального фонду кошторису установи за 2005 рік - 2 арк.
Зведення показників спеціального фонду кошторису на 2005 рік - 3 арк.
Звіт про виконання спеціального фонду кошторису установи за 2005 рік - 2 арк.
Звіт про проведення торгів (тендерів) на закупівлю товар, робіт, послуг за державні кошти за червень 2004 року - грудень 2005 року - 12 арк.
Лист від 16.08.2005 N 54/6/2792 - 1 арк.
Тендерна документація - 21 арк.
Звіт про результати здійснення процедури запиту цінових пропозицій (котирувань) щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти від 08.07.2005 N 9 - 1 арк.
Протокол засідання тендерної комісії щодо організації проведення закупівлі товару від 10.05.2005 N 1 - 2 арк.
Протокол засідання тендерної комісії щодо затвердження тендерної документації на закупівлю стоматологічних матеріалів від 13.05.2005 N 2 - 2 арк.
Протокол розкриття пропозицій від 21.06.05 N 3 - 4 арк.
Протокол засідання тендерної комісії по визначенню переможця відкритих торгів на закупівлю стоматологічного кабінету (стоматологічна установка та стоматологічне крісло), які відбулися 21.06.2005, від 29.06.2005 N 3 - 12 арк.
Повідомлення про акцепт тендерної пропозиції ПП "Квадро М" від 29.06.2005 - 1 арк.
Повідомлення про акцепт тендерної пропозиції "Крим-Медмаркет" від 29.06.2005 - 1 арк.
Повідомлення про результати проведення торгів від 29.06.2005 - 3 арк.
Договір куплі-продажу товару з "Крим-Медмаркет" від 08.07.2005 N 9/2 на 40,0 тис.грн. - 5 арк.
Договір куплі-продажу товару з ПП "Квадро-М" від 04.07.2005 N 8/2 на 60,0 тис.грн. - 5 арк.
Комерційні пропозиції на закупівлю стоматологічних матеріалів - 7 арк.
Платіжне доручення від 18.07.2005 N 56, рахунок та накладні на суму 26433 грн. - 3 арк.
Платіжне доручення від 21.11.2005 N 616, рахунок та накладна на суму 12714 грн. - 3 арк.
Платіжне доручення від 15.08.2005 N 431, рахунок та накладна на суму 20852 грн. - 3 арк.
Платіжне доручення від 01.09.2005 N 68, рахунок та накладна на суму 39840 грн. - 3 арк.
Завдання сформульоване у запиті (зверненні) таким чином:
"надати висновок про законність та обгрунтованість проведення процедури щодо закупівлі Луцькою міською клінічною стоматологічною поліклінікою стоматологічного обладнання".
ДОСЛІДЖЕННЯ
Об'єкти, що досліджуються:
Матеріали, перелічені у вступній частині висновку. При дослідженні наданих матеріалів встановлено.
1. Щодо створення та функціонування тендерного комітету, кваліфікації членів тендерного комітету.
Наказ Луцької міської клінічної стоматологічної поліклініки (далі - Замовник) про створення тендерного комісії (далі - ТК) та організацію її роботи на дослідження не надано.
Положення про ТК затверджене головним лікарем від 01.03.2003. Положенням визначені загальні організаційні та процедурні засади діяльності комісії, а також функції, права, обов'язки та відповідальність її членів.
Згідно з п. 2.5 Положення про порядок створення та головні функції тендерних комітетів щодо організації та здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженого наказом Міністерства економіки України від 26.12.2000 N 280 (z0020-01) , склад тендерного комітету, положення про тендерний комітет затверджуються рішенням у вигляді відповідного розпорядчого акта.
Отже, в порушення вимог ч. 1 ст. 12 Закону (1490-14) та п. 2.5 Положення про порядок створення та головні функції тендерних комітетів щодо організації та здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженого наказом Міністерства економіки України від 26.12.2000 N 280 (z0020-01) , положення про тендерний комітет Замовника не було затверджено рішенням у вигляді відповідного розпорядчого акта.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2002 N 734 (734-2002-п) "Про організацію навчання та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань здійснення процедури закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти", заступниками голови та секретарями тендерних комітетів мають право працювати спеціалісти, які пройшли навчання або підвищили кваліфікацію на курсах і отримали сертифікат чи свідоцтво встановлено зразка починаючи з другого півріччя 2004 року.
Замовником для дослідження надано свідоцтва про підвищення кваліфікації від 04.06.2004 N 00160 головою ТК Кременець Р.П., від 29.07.2005 N 00236 секретарем ТК Міщук І.П.
Так, в порушення вимог п. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2002 N 734 (734-2002-п) "Про організацію навчання та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань здійснення процедури закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти" заступник голови не пройшов навчання або підвищення кваліфікації на курсах та не отримав сертифіката чи свідоцтва встановленого зразка.
2. Фінансування закупівель.
Уточненим кошторисом на 2005 рік Замовнику було затверджено видатки по КПКВ 080500 "Загальні та спеціалізовані стоматологічні поліклініки" КЕКВ 2110 "Придбання обладнання і предметів довгострокового користування" в сумі 390,70 тис.грн. за рахунок коштів спеціального фонду бюджету. Відповідно до звітів "Про виконання спеціального фонду кошторису установи за 2005 рік" по КЕКВ 2110 "Придбання обладнання і предметів довгострокового користування" касові та фактичні видатки - 356,60 тис. гривень.
3. Вибір процедури закупівлі.
Замовником надано для дослідження протокол засідання ТК від 10.05.2005 N 1 про вибір процедури відкритих торгів на закупівлю стоматологічної установки. Річний план закупівель для дослідження не надано.
ТК Замовника для закупівлі стоматологічної установки, з очікуваною вартістю закупівлі в сумі 100,0 тис.грн., обрано процедуру відкритих торгів згідно зі ст. ст. 13, 14 Закону (1490-14) .
4. Визначення предмету закупівлі.
Наказом Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 27.06.2003 N 165 (z0566-03) (зареєстровано в Міністерстві юстиції України 09.07.2003 N 566/7887) "Про порядок визначення предмета закупівлі за державні кошти" встановлено, що визначення предмета закупівлі товарів і послуг за державні кошти здійснюється замовником відповідно до абзаців сьомого, дев'ятого частини першої статті 1 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14) на основі Державного класифікатора продукції та послуг ДК 016-97 (v1822217-97, v2822217-97, v3822217-97, v5822217-97) (далі - Класифікатор), затвердженого наказом Державного комітету України стандартизації, метрології та сертифікації від 30.12.97 N 822 (v0822217-97) . При цьому предмет закупівлі продукції, який не підлягає поділу на частини, визначається за показником п'ятого знака Класифікатора (класифікаційне угруповання "категорія"). При цьому замовник може зазначити окремі частини предмета закупівлі продукції за показниками шостого і дев'ятого знака Класифікатора (класифікаційні угруповання "підкатегорія" і "тип"). Предмет закупівлі продукції може визначатися показником дев'ятого знака Класифікатора (класифікаційне угруповання "тип"), якщо замовник здійснює у межах обсягу бюджетного призначення на відповідний рік закупівлю лише однієї позиції цієї продукції в межах показника п'ятого знака Класифікатора (класифікаційне угруповання "категорія").
В оголошенні про проведення торгів Замовник предмет закупівлі визначив, як "стоматологічна установка - 3 од., стоматологічне крісло - 3 од.".
Відповідно до звіту про результати торгів від 08.07.2005 N 9 Замовник визначив предмет закупівлі, як "стоматологічна установка - 3 шт., компресор до стоматустановки - 1 шт., крісло стоматологічне до стоматустановки - 1 шт.".
Так, ТК Замовника порушено вимоги ч. 6 наказу Міністерства економіки України від 26.12.2000 N 280 (z0020-01) "Про затвердження Положення про порядок створення та головні функції тендерних комітетів щодо організації та здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти" в частині недотримання вимог достовірності та допущення недоліків у веденні звітності.
Відповідно до зазначеного класифікатора предмет закупівлі визначається за кодом 33.10.1 "Устаткування медичне, хірургічне та ортопедичне", 33.10.2 "Меблі медичні" (v3822217-97) .
Отже, в порушення п. 3 наказу Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 27.06.2003 N 165 (z0566-03) "Про порядок визначення предмета закупівлі за державні кошти" предмет закупівлі не визначено за кодом класифікатора продукції і послуг ДК 016-97 (v1822217-97, v2822217-97, v3822217-97, v5822217-97) , затвердженого наказом Державного комітету України стандартизації, метрології і сертифікації від 30.12.97 N 822 (v0822217-97) , та не визначено особливості його закупівлі.
5. Публікація оголошення та оприлюднення інформації щодо закупівлі.
Оголошення про заплановану закупівлю N 7150 (МЕД) опубліковано в Інформаційно-аналітичному бюлетені "Вісник державних закупівель" від 30.05.2005 N 22 (191).
В оголошенні, опублікованому тендерним комітетом Замовника, термін розкриття тендерних пропозицій учасників призначено на 21.06.2005, або через 21 календарний день після опублікування оголошення. Проте, причину скорочення строку подання тендерних пропозицій у звіті не обгрунтовано, чим порушено вимоги ст. 19 Закону (1490-14) , що може свідчити про наміри Замовника послабити конкуренцію між учасниками.
Згідно інформації наведеної в оголошенні про проведення відкритих торгів, яке направлене до редакції Інформаційно-аналітичного бюлетеня "Вісник державних закупівель", адреса інформаційної системи в мережі Інтернет - www.e-tenders.kiev.ua, чим порушено вимоги ст. 4-1 (1490-14) в частині обрання Замовником інформаційної системи в мережі Інтернет, яка не відповідає обов'язковим вимогам, встановленим Законом до таких систем.
6. Тендерна документація.
Тендерна документація на закупівлю стоматологічного обладнання затверджена головою ТК Кременцем Р.П. від 13.06.2005.
Тендерна документація складена з порушенням вимог ст. 21 Закону (1490-14) , а саме тендерна документація не містить:
- інформації про характер і необхідні технічні та якісні характеристики предмета закупівлі, у тому числі: кількість товару; місце, де мають бути виконані роботи чи надані послуги; строки поставки товарів, виконання робіт, надання послуг;
- методики розрахунку ціни тендерної пропозиції із зазначенням того, чи повинна вона включати інші елементи, крім вартості самих товарів, робіт чи послуг, наприклад, витрати на транспортування, страхування, навантаження, розвантаження, сплату митних тарифів, податків тощо;
- вимог замовника щодо надання тендерного забезпечення та забезпечення виконання договору про закупівлю;
- опису окремої частини або частин предмета закупівлі, щодо яких можуть бути подані тендерні пропозиції у разі, якщо учасником дозволяється подати тендерні пропозиції тільки стосовно частини товарів, робіт чи послуг, що закуповуються.
Відповідно до вимог ч. 8 ст. 26 Закону (1490-14) у разі якщо для визначення найкращої тендерної пропозиції використовуються критерії інші, ніж ціна, у тендерній документації має бути визначений (якщо це можливо) їх вартісний еквівалент або питома вага цих критеріїв у загальній оцінці тендерних пропозицій. Питома вага цінового критерію не може бути нижчою 70 відсотків.
Критерії та методика оцінки тендерних пропозицій складалась з: ціни предмета торгів, умови оплати, умови поставки, умови сервісного обслуговування, гарантійного терміну обслуговування, технічних параметрів, сертифікації товару.
В порушення вимог ст. 21, ч. 8 ст. 26 Закону (1490-14) ТК Замовника невірно визначено питому вагу критеріїв та методику їх оцінки для визначення найкращої тендерної пропозиції.
В порушення вимог ст. 21 Закону (1490-14) , в тендерній документації не наведено підходи до оцінки тендерних пропозицій (при Кi < 1 або Кi > 1), не визначено у яких випадках даний коефіцієнт вважається більшим або меншим за 1 та не наведено порядок розрахунку коефіцієнта відхилення i-го показника (Кi).
При цьому такі умови, які не визначають величину балів, дозволяють Замовнику присуджувати бали та здійснювати оцінку тендерних пропозицій на власний розсуд, що створює умови для застосування Замовником непрозорої процедури оцінки тендерних пропозицій та вибору переможця.
7. Подання та розкриття тендерних пропозицій.
Відповідно до даних протоколу розкриття тендерних пропозицій від 21.06.2005 N 2 тендерні пропозиції подали 5 учасників, а саме:
1. Фірма "Крим-Медмаркет".
2. ЗАТ Львівська облстоматполіклініка, м. Львів.
3. ТОВ "Укрмеддентал".
4. ТзОВ "Віріліс".
5. ПП "Квадро-М".
Строки здійснення оцінки тендерних пропозицій Замовником дотримано.
8. Оцінка тендерних пропозицій та визначення переможця.
Згідно з протоколом засідання тендерної комісії по визначенню переможця відкритих торгів на закупівлю стоматологічних матеріалів, які відбулися 21.06.2005, від 29.06.2005 N 4 вартість та якість стоматологічного кабінету запропонованого фірмами "Крим-Медмаркет", ПП "Квадро-М" найбільш відповідають вимогам Замовника.
9. Інформування про акцепт тендерної пропозиції та про результати торгів.
За результатами оцінки тендерних пропозицій, переможцям ПП "Квадро-М" та "Крим-Медмаркет" направлено акцепт, учасникам торгів ТОВ "Укрмеддентал", ТзОВ "Віріліс", ЗАТ Львівська обласна стоматологічна поліклініка м. Львів повідомлено про результати торгів Замовником з дотриманням встановленого терміну - 29.06.2005 року.
10. Укладення договору.
Замовником з переможцями відкритих торгів ПП "Квадро-М" та "Крим-Медмаркет" було укладено договори від 04.07.2005 N 8/2 на суму 60,0 тис.грн. та від 08.07.2005 N 9/2 на суму 40,0 тис.грн. відповідно.
В порушення п. 2 ст. 29 Закону (1490-14) Замовником укладено договір про закупівлю з ПП "Квадро-М" у строк раніше ніж через п'ять робочих днів з дня відправлення письмового повідомлення всім учасникам процедур відкритих торгів.
Так, укладений Замовником з ПП "Квадро-М" договір від 04.07.2005 N 8/2 вважається недійсним (нікчемним) згідно вимог ст. ст. 215 Цивільного кодексу України (435-15) стосовно недійсності правочина тому, що його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин), оскільки порушено вимоги п. 2 ст. 29 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" (1490-14) .
Таким чином, Замовник на закупівлю стоматологічного обладнання уклав договір з ПП "Квадро-М" у сумі 60,0 тис.грн. з грубим порушенням вимог чинного законодавства.
11. Складання звітності.
За результатами проведеної процедури складено звіт про результати здійснення процедури відкритих торгів щодо закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти від 08.07.2005 N 9.
Не дотримуючись вимог ст. 17 Закону (1490-14) та наказу Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 20.05.2003 N 129 (z0447-03) "Про затвердження форм звітів про результати здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти та інструкцій щодо їх заповнення", у звіті не зазначено номер оголошення про торги та про результати торгів, а також не у відповідності з оголошенням про проведення торгів зазначено кінцевий строк приймання пропозицій (подання та розкриття) та інформацію про кількість закупівлі.
ВИСНОВОК:
В результаті проведеного дослідження наданих матеріалів стосовно проведення Луцькою міською клінічною стоматологічною поліклінікою процедури відкритих торгів встановлено, що процедура закупівлі стоматологічного обладнання на суму 100,0 тис. грн. була здійснена з порушеннями вимог чинного законодавства у сфері державних закупівель, а саме:
- в порушення вимог ч. 1 ст. 12 Закону (1490-14) та п. 2.5 Положення про порядок створення та головні функції тендерних комітетів щодо організації та здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти, затвердженого наказом Міністерства економіки України від 26.12.2000 N 280 (z0020-01) , положення про тендерний комітет Замовника не було затверджено рішенням у вигляді відповідного розпорядчого акта;
- в порушення вимог п. 3 постанови Кабінету Міністрів України від 01.06.2002 N 734 (734-2002-п) "Про організацію навчання та підвищення кваліфікації спеціалістів з питань здійснення процедури закупівлі товарів, робіт і послуг за державні кошти" заступник голови не пройшов навчання або підвищення кваліфікації на курсах та не отримав сертифіката чи свідоцтва встановленого зразка;
- ТК Замовника порушено вимоги ч. 6 наказу Міністерства економіки України від 26.12.2000 N 280 (z0020-01) "Про затвердження Положення про порядок створення та головні функції тендерних комітетів щодо організації та здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти" в частині недотримання вимог достовірності та допущення недоліків у веденні звітності;
- в порушення п. 3 наказу Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 27.06.2003 N 165 (z0566-03) "Про порядок визначення предмета закупівлі за державні кошти" предмет закупівлі не визначено за кодом класифікатора продукції і послуг ДК 016-97 (v1822217-97, v2822217-97, v3822217-97, v5822217-97) , затвердженого наказом Державного комітету України стандартизації, метрології і сертифікації від 30.12.97 N 822 (v0822217-97) , та не визначено особливості його закупівлі;
- причину скорочення строку подання тендерних пропозицій у звіті не обгрунтовано, чим порушено вимоги ст. 19 Закону (1490-14) , що може свідчити про наміри Замовника послабити конкуренцію між учасниками;
- порушено вимоги ст. 4-1 Закону (1490-14) в частині обрання Замовником інформаційної системи в мережі Інтернет, яка не відповідає обов'язковим вимогам, встановленим Законом до таких систем;
- в порушення вимог ст. 21 Закону (1490-14) Замовником не визначено ряду вимог, що передбачені Законом до тендерної документації;
- в порушення вимог ст. 21, ч. 8 ст. 26 Закону (1490-14) ТК Замовника невірно визначено питому вагу критеріїв та методику їх оцінки для визначення найкращої тендерної пропозиції;
- в порушення вимог ст. 21 Закону (1490-14) , в тендерній документації не наведено підходи до оцінки тендерних пропозицій (при Кi < 1 або Кi > 1), не визначено, у яких випадках даний коефіцієнт вважається більшим або меншим за 1 та не наведено порядок розрахунку коефіцієнта відхилення i-го показника (Кi);
- не дотримуючись вимог ст. 17 Закону (1490-14) та наказу Міністерства економіки та з питань європейської інтеграції України від 20.05.2003 N 129 (z0447-03) "Про затвердження форм звітів про результати здійснення процедур закупівель товарів, робіт і послуг за державні кошти та інструкцій щодо їх заповнення" у звіті не зазначено номер оголошення про торги та про результати торгів, а також не у відповідності з оголошенням про проведення торгів зазначено кінцевий строк приймання пропозицій (подання та розкриття) та інформацію про кількість закупівлі.
В порушення вимог п. 2 ст. 29 Закону (1490-14) Замовником укладено договір про закупівлю з ПП "Квадро-М" на суму 60,0 тис.грн. у строк раніше ніж через п'ять робочих днів з дня відправлення письмового повідомлення всім учасникам процедур відкритих торгів.
Так, укладений Замовником з ПП "Квадро-М" договір від 04.07.2005 N 8/2 вважається недійсним (нікчемним) згідно вимог ст. 215 Цивільного кодексу України (435-15) стосовно недійсності правочина тому, що його недійсність встановлена законом (нікчемний правочин), оскільки порушено вимоги п. 2 ст. 29 Закону України "Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти" ( 1490-14) .
Дії тендерного комітету Луцької міської клінічної стоматологічної поліклініки можуть містити ознаки суспільно-небезпечних діянь, визначених ст. 364 Кримінального кодексу України (2341-14) .