КОЛЕГІЯ МІНІСТЕРСТВА ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ
Р І Ш Е Н Н Я
02.03.2007

Протокол N 3/1-4

Забезпечення якості вищої освіти - важлива умова інноваційного розвитку держави і суспільства

Заслухавши та обговоривши доповідь Міністра С.М.Ніколаєнка "Забезпечення якості вищої освіти - важлива умова інноваційного розвитку держави і суспільства", колегія відзначає, що впродовж 2006 року у системі вищої освіти відбулися позитивні зміни, зумовлені потребами національної економіки та вимогами європейської освітньої спільноти і спрямовані на:
розширення доступу населення до здобуття вищої освіти, формування, оптимальних показників державного замовлення на підготовку і випуск фахівців з вищою освітою;
створення конкурентоспроможної мережі вищих навчальних закладів;
модернізацію навчального процесу, впровадження інформаційних технологій та оновлення змісту і підвищення якості освіти;
демократизацію навчально-виховного процесу та управління системою вищої освіти;
поліпшення соціального статусу наукових, педагогічних і науково-педагогічних працівників, а також студентів вищих навчальних закладів.
Зокрема, 2006 рік став роком повного впровадження у вищих навчальних закладах кредитно-модульної системи організації навчального процесу та інформаційних технологій навчання.
Урядом схвалено новий Перелік напрямів, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра.
Здійснювалася законотворча діяльність шляхом внесення змін до законів України та підготовки нових проектів. Прийнято Закон України "Про внесення змін до Закону України "Про державні нагороди України" (169-16) , яким засновано п'ять щорічних Державних премій у галузі освіти, в тому числі за номінацією вищої освіти та наукові досягнення в галузі освіти.
Постановою Кабінету Міністрів України запроваджено одноразову адресну грошову допомогу випускникам вищих навчальних закладів, які здобули освіту за напрямами і спеціальностями педагогічного профілю і виявили бажання працювати педагогами.
Здійснено кроки щодо скорочення мережі вищих навчальних закладів. Упродовж 2006 року вона зменшилася на 31 навчальний заклад і становить 920 вищих навчальних закладів різних форм власності, у тому числі 350 - III-IV рівнів акредитації, 570 - I-II рівнів акредитації.
Минулий рік став переломним у ставленні громадськості до вступної кампанії. Завдяки конкретним і дійовим крокам МОН, навчальних закладів, місцевих органів виконавчої влади і громадськості було забезпечено високий рівень об'єктивності і прозорості вступної кампанії.
Студентами перших курсів вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації стали 658,9 тис. осіб, серед яких 145,5 тис. осіб з числа сільської молоді (2005 р. - 116,7 тис. осіб). Кількість студентів вищих навчальних закладів I-IV рівнів акредитації на 10 тис. населення зросла до 597 проти 578 у 2005 році.
Збільшення обсягів державного замовлення дозволило підвищити частку осіб, які вступили на денну форму навчання до державних і комунальних вищих навчальних закладів за державним замовленням: за програмою молодшого спеціаліста до 62 відс. (2005 р. - 58 відс.), бакалавра - 57 відс. (2005 р. - 54 відс.). Це сприяло також розширенню доступу до вищої освіти осіб, які потребують соціального захисту - дітей-сиріт, інвалідів, осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи тощо. У 2006 році таких осіб зараховано 23,9 тис. (у 2005 р. - 17,6 тис.).
На сьогодні контингент студентів досяг майже 2,8 млн. осіб, у тому числі за денною формою навчання - понад 1,6 млн. осіб. Контингент іноземних студентів зріс порівняно з минулим роком майже на 11 відсотків і становить майже 37 тис. осіб, які представляють 131 зарубіжну країну.
Позитивна динаміка спостерігалась у науковій діяльності та підготовці науково-педагогічних кадрів. Так, видатки загального фонду державного бюджету на проведення фундаментальних досліджень та виконання прикладних розробок у вищих навчальних закладах МОН зросли майже в 1,6 рази порівняно з 2005 роком і становили близько 127 млн. гривень. В середньому на 17,6 відсотків підвищились посадові оклади науковців.
Зросли загальні обсяги фінансування фундаментальних та прикладних наукових досліджень вищих навчальних закладів та їх наукових установ, які склали понад 240 млн. гривень. На базі провідних університетів створено 8 міжвузівських центрів наукових досліджень і розробок.
У 2006 році було захищено 311 докторських та 2076 кандидатських дисертацій, що на 3,8 відсотків більше у порівнянні з минулим роком.
Поліпшились показники загального фінансування освіти. Так, Законом України "Про Державний бюджет України на 2006 рік" (3235-15) на утримання закладів та установ системи МОН було передбачено кошти у сумі 6056,8 млн. грн., що на 20,7 відсотків більше, ніж у 2005 році, з них по вищих навчальних закладах 3454,5 млн. грн., що на 22 відсотки більше ніж у 2005 році.
У 2006 році заробітна плата педагогічних та науково-педагогічних працівників зросла майже на 24 відсотки порівняно з 2005 роком, стипендії студентам підвищено на 10 відсотків.
Активізувалася робота щодо участі студентів у науково-дослідній і творчій роботі. Команди студентів України взяли участь в 11-ій Міжнародній олімпіаді з математики в Ісламській Республіці Іран, де посіли друге місце, а в 13-ій Міжнародній математичній студентській олімпіаді (м. Одеса) збірна команда студентів України виборола перше місце.
Відзначається активна інноваційна діяльність Національного технічного університету "Київський політехнічний інститут", Національного педагогічного університету імені М.П.Драгоманова, Національної юридичної академії імені Ярослава Мудрого, Київського національного університету імені Тараса Шевченка, Київського національного торговельно-економічного університету, Київського національного економічного університеті, Київського індустріального технікуму, Дніпропетровського транспортно-економічного технікуму та інших.
Демократизації діяльності вищих навчальних закладів значною мірою сприяла робота Громадської колегії МОН та громадських рад, що створені при департаментах, а також регіональних громадських експертних комісій ДАК.
Подальшого розвитку набуло студентське самоврядування у вищих навчальних закладах. Всеукраїнська студентська рада стала кандидатом у члени Асоціації національних студентських спілок Європи (ESIB).
Органи студентського самоврядування активно опікуються проблемами проживання студентів у гуртожитках.
Серед головних позитивів виховної роботи у вищих навчальних закладах - відновлення руху студентських будівельних загонів та розвиток волонтерського руху.
Позитивно на діяльності вищої освіти і науки позначилося проведення ряду всеукраїнських заходів. Зокрема, проведено спільну колегію НАНУ та МОН "Про поглиблення інтеграції науки та освіти в сучасних умовах", міжгалузеву нараду з питань розвитку науки у вищих навчальних закладах України, всеукраїнську нараду керівників вищих навчальних закладів I-II рівнів акредитації та нараду ректорів вищих технічних навчальних закладів з актуальних питань розвитку вищої освіти, співпраці з роботодавцями тощо. На нараді директорів бібліотек вищих навчальних закладів окреслено першочергові завдання щодо максимального використання інтелектуальних інформаційних технологій та забезпечення доступу користувачів до інформаційного продукту. Питання фінансової діяльності вищих навчальних закладів, їх підготовки до навчального року та осінньо-зимового сезону обговорено на ряді селекторних нарад керівників.
Водночас колегія відзначає, що незважаючи на позитивні тенденції, у вищій школі існує цілий ряд недоліків і проблем, які все ж стримують інноваційний розвиток вищої освіти.
На сьогодні серйозною проблемою є певне відставання якості вищої освіти як від сучасних потреб, так і від потенціалу вищої школи країни.
У багатьох вищих навчальних закладах спостерігається недостатній рівень організаційної роботи, в результаті чого є випадки невиконання вищими навчальними закладами доведених обсягів державного замовлення, перевищення ліцензованого обсягу прийому, порушення нормативних вимог при прийомі громадян на навчання, зокрема, при врахуванні сертифікатів Українського центру оцінювання якості освіти тощо.
Окремими вищими навчальними закладами не виконано план по випуску фахівців з вищою освітою.
Ряд вищих навчальних закладів не забезпечили виконання співвідношення щодо зарахування на денну форму навчання за кошти державного бюджету в обсягах не менше 50 відсотків.
Продовжують мати місце факти самовільного перерозподілу вищими навчальними закладами місць державного замовлення за напрямами і спеціальностями.
Органами внутрішніх справ зафіксовано прояви хабарництва і корупції під час проведення вступної кампанії, поточного і підсумкового контролю та державної атестації.
Перевірками, проведеними комісіями МОН та ДАК, встановлено, що у ряді вищих навчальних закладів державної і приватної форм власності якість знань студентів є незадовільною, а успішність низькою, що спричинило анулювання ліцензій та припинення освітньої діяльності.
Мало уваги приділяється науково-методичному забезпеченню навчального процесу, створенню сучасних засобів навчання та інформаційного супроводження підготовки фахівців.
Потребує більш цільового спрямування співпраця з роботодавцями.
Недостатньою є інтеграція вищої освіти і науки як засобу підвищення якості підготовки фахівців та забезпечення конкурентоспроможності економіки.
Проблемним, а в деяких навчальних закладах навіть загостреним залишається питання забезпечення студентів місцями в гуртожитках, їх матеріально-технічного стану та оснащення.
Враховуючи викладене, колегія У Х В А Л Ю Є:
1. Прийняти за основу подальшої діяльності завдання, визначені у доповіді Міністра освіти і науки С.М. Ніколаєнка "Забезпечення якості вищої освіти - важлива умова інноваційного розвитку держави і суспільства" та у виступах Голови Верховної Ради України О.О. Мороза і Віце-прем'єр-міністра Д.В. Табачника.
2. Створити робочу групу для підготовки пропозицій Президенту України, Верховній Раді України та Кабінету Міністрів України з питань законодавчого врегулювання діяльності вищої школи у складі, що додається.
3. Міністерству освіти і науки України, центральним і місцевим органам виконавчої влади, яким підпорядковані вищі навчальні заклади, Міністерству освіти Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій, керівникам вищих навчальних закладів та закладів післядипломної освіти всіх форм власності вжити заходів щодо:
забезпечення якості вищої освіти на рівні європейських вимог;
розширення доступу до здобуття вищої освіти, забезпечення прозорості і відкритості вступної кампанії 2007 року, унеможливлення проявів корупції і хабарництва при вступі на навчання;
поліпшення аналізу регіональних потреб у фахівцях з вищою освітою різних спеціальностей та освітньо-кваліфікаційних рівнів з метою забезпечення їх ефективного використання;
розширення автономії вищих навчальних закладів та розвитку самоврядування студентської молоді;
реалізації програм соціального захисту викладачів і студентів;
розвитку наукових досліджень та підвищення їх результативності;
поліпшення матеріально-технічного забезпечення вищих навчальних закладів та створення належних соціально-побутових умов для студентів;
поліпшення взаємовідносин між вищою освітою, роботодавцями і бізнесом.
4. Міністерству освіти і науки Автономної Республіки Крим, управлінням освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій:
4.1. Підготувати пропозиції щодо:
оптимізації мережі вищих навчальних закладів, їх об'єднання і створення університетів регіонального типу та нових освітніх структур (наукових, корпоративних, віртуальних університетів, консорціумів);
доцільності функціонування відокремлених структурних підрозділів в регіонах;
4.2. Сприяти розвитку співпраці між навчальними закладами і підприємствами (роботодавцями) з метою формування, відтворення і збереження кадрового потенціалу регіону та підвищення його кваліфікації.
4.3. Разом з депутатами обласних (міських) рад забезпечити контроль за дотриманням вищими навчальними закладами нормативних вимог щодо проведення вступної кампанії 2007 року.
5. Ректорам (директорам) вищих навчальних закладів:
5.1. Забезпечити дотримання Умов прийому до вищих навчальних закладів України (z0118-07) щодо рівного доступу громадян до якісної вищої освіти, встановлення для них рівних вимог на вступних випробуваннях. Не допускати порушень прав абітурієнтів щодо врахування сертифікатів Українського центру оцінювання якості освіти та осіб, які користуються пільгами при вступі до вищих навчальних закладів.
5.2. Забезпечити неухильне виконання державного замовлення на прийом і випуск та дотримання ліцензованого обсягу.
5.3. Забезпечити в повному обсязі впровадження у вищих навчальних закладах III-IV рівнів акредитації кредитно-модульної системи організації навчального процесу з використанням системи обліку навчальної роботи студента і викладача, сумісної з ECTS.
5.4. Налагодити зв'язки з роботодавцями, особливо виробничої сфери, з питань визначення змісту і обсягів підготовки, визначення нового переліку посад і кваліфікацій, переоснащення бази практичної підготовки у навчальних закладах, надання місць для проходження практики студентами, вирішення питань працевлаштування тощо.
5.5. Зміцнювати демократичні принципи управління вищим навчальним закладом, передбачивши широке залучення до цього процесу студентського самоврядування.
5.6. Забезпечити підвищення якості організації навчального процесу, проведення поточного та семестрового контролю, запроваджувати ефективні схеми поєднання навчальної та наукової роботи.
5.7. Постійно створювати умови для опанування педагогічними і науково-педагогічними працівниками новітніми технологіями навчання. Забезпечити до початку 2007/2008 навчального року навчання викладацького складу з метою оволодіння ними комп'ютерною технікою та інформаційними технологіями.
5.8. Забезпечити залучення студентів до проведення наукових досліджень та впровадження їх результатів.
5.9. Запровадити систематичне роз'яснення серед студентів та громадськості основних засад реформування вищої освіти України та принципів Болонського процесу.
5.10. Активізувати висвітлення у засобах масової інформації та науково-популярних виданнях наукових і навчальних здобутків вищих навчальних закладів.
5.11. За участю органів студентського самоврядування посилити роботу щодо проведення спортивно-масових заходів зі студентами в позанавчальний час та у гуртожитках шляхом активізації спортивно-клубної роботи.
5.12. Вжити заходів щодо посилення виховної роботи, зокрема, розширення мережі секцій, клубів та інших творчих об'єднань у вищих навчальних закладах, охоплення студентської молоді різними формами виховної роботи та належного проведення інформаційно-освітньої та правовиховної роботи щодо формування здорового способу життя (профілактики вживання алкогольних і тютюнових виробів, наркотичних засобів та психотропних речовин, заходів на ВІЛ/СНІД і хвороб, що передаються статевим шляхом).
5.13. Забезпечити ефективне використання навчальної та соціальної інфраструктури, навчального обладнання, інших основних засобів за цільовим призначенням і збереження їх в належному експлуатаційному стані. Провести інвентаризацію наявної матеріально-технічної бази та надати пропозиції щодо незадіяного майна з метою його перерозподілу, а при необхідності - відчуження в установленому законодавством порядку з метою збільшення надходжень до державного бюджету.
5.14. Продовжити роботу з реалізації програми Міністерства освіти і науки щодо підвищення енергоефективності в галузі освіти на період 2006-2010 роки, затвердженої наказом МОН від 17 липня 2006 року N 539 (v0539290-06) .
5.15. Дотримуватись при придбанні товарів, робіт, послуг за державні кошти порядку, визначеного Законом України "Про закупівлю товарів, робіт, послуг за державні кошти" (1490-14) зі змінами та доповненнями до нього.
6. Ректорам (директорам) вищих педагогічних навчальних закладів:
6.1. Разом з Міністерством освіти і науки Автономної Республіки Крим, управліннями освіти і науки обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій організувати роботу щодо укладання тристоронніх угод про працевлаштування випускників вищих навчальних закладів, які навчалися за напрямами і спеціальностями педагогічного профілю за державним замовленням.
6.2. Відповідно до спільних програм МОН та корпорації Intel забезпечити систематичну організаційну і науково-методичну роботу щодо навчання майбутніх учителів інформаційно-комунікаційним технологіям, комп'ютерної грамотності викладачів.
6.3. Посилити взаємодію з обласними (міськими) управліннями освіти і науки щодо замовлення та забезпечення вищих навчальних закладів відповідними шкільними програмами, підручниками і посібниками.
6.4. Внести пропозиції щодо змін до галузевих стандартів вищої освіти на підготовку вчителів відповідно до напрямів реформування загальної середньої освіти, Державного стандарту базової та повної загальної середньої освіти (24-2004-п) та інтеграції вищої освіти України в європейський освітній і науковий простір.
6.5. Продовжити роботу щодо запровадження психолого-педагогічного тестування для вступників до вищих навчальних закладів на напрями і спеціальності педагогічного профілю.
7. Департаменту вищої освіти (Болюбаш Я.Я.):
7.1. Забезпечити високий рівень організації і проведення вступної кампанії 2007 року, зокрема, шляхом залучення органів місцевої влади, представників громадськості та студентського самоврядування. Провести у березні-квітні цього року регіональні наради з питань організації прийому.
Про підсумки проведення вступної кампанії доповісти на колегії у жовтні місяці 2007 року.
7.2. Забезпечити формування і розміщення державного замовлення на підготовку фахівців з вищою освітою відповідно до потреб галузей економіки. При формуванні державного замовлення врахувати перехід на нові переліки напрямів підготовки бакалаврів та молодших спеціалістів.
7.3. Спільно з Інститутом інноваційних технологій і змісту освіти (Кудін А.В.):
здійснити заходи щодо реалізації постанови Кабінету Міністрів України від 13.12.06 N 1719 (1719-2006-п) "Про перелік напрямів, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра" та адаптації Переліку до вимог Директиви 2005/36/ЄС Європейського парламенту та Ради Європи від 7 вересня 2005 р. щодо визнання професійних кваліфікацій;
підготувати проекти постанов Кабінету Міністрів України щодо затвердження переліку спеціальностей для підготовки фахівців за освітньо-кваліфікаційними рівнями молодшого спеціаліста (травень 2007 р.) та магістра (листопад 2007 р.);
підготувати пропозиції щодо поєднання спеціальностей для підготовки педагогічних працівників з двох і більше шкільних предметів в умовах реалізації нового переліку напрямів підготовки;
забезпечити розроблення стандартів вищої освіти нового покоління, сформованих на основі компетентнісного підходу до визначення змісту підготовки і системи кредитів ECTS;
сформувати відповідно до нового Переліку напрямів підготовки перелік науково-методичних комісій та їх персональний склад;
підготувати необхідні нормативні та методичні матеріали щодо запровадження у вищих навчальних закладах III-IV рівнів акредитації державної атестації з іноземної мови;
проаналізувати результати експериментального етапу проведення рейтингу вищих навчальних закладів і до 1 вересня 2007 року розробити і затвердити порядок його проведення у 2007 році.
7.4. Розробити концептуальні засади створення системи забезпечення якості вищої освіти відповідно до вимог Європейської мережі забезпечення якості (ENQA).
7.5. Розробити проекти Законів України "Про післядипломну освіту (освіту впродовж життя)" та "Про внесення змін до Закон України" "Про вищу освіту" (в частині запровадження трициклової системи підготовки фахівців з вищою освітою).
7.6. Забезпечити адаптацію нормативно-правової бази з питань організації навчального процесу до вимог інноваційного розвитку суспільства з урахуванням модернізації вищої освіти та її інтеграції в європейський освітній простір.
7.7. Розробити методичні матеріали і до початку 2007/2008 навчального року провести навчально-методичні наради проректорів (заступників директорів) з навчальної роботи з питань впровадження в навчальний процес нових форм його організації та інформаційних технологій навчання.
7.8. Розробити концепцію підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів, передбачивши, зокрема, дистанційні форми навчання.
Підготувати до 1 травня 2007 року пропозиції щодо введення в Державному бюджеті бюджетної програми "Підвищення кваліфікації педагогічних і науково-педагогічних працівників вищих навчальних закладів".
7.9. Спільно з Департаментом роботи з кадрами вищої школи та державної служби (Омельченко С.Д.) Державною інспекцією навчальних закладів (Бурлаков О.М.) та Управління ліцензування, акредитації та нострифікації (Дудник В.П.) запровадити періодичне заслуховування звітів керівників вищих навчальних закладів про проведену роботу щодо підвищення якості підготовки фахівців.
7.10. Спільно з Управлінням ліцензування, акредитації та нострифікації у місячний термін підготувати зміни до нормативних документів з питань видачі документів про освіту з метою вдосконалення порядку їх підготовки та посилення контролю за їх видачею.
8. Управлінню ліцензування, акредитації та нострифікації:
8.1. Завершити розробку нового порядку ліцензування діяльності із надання освітніх послуг, внести відповідні зміни до Ліцензійних умов надання освітніх послуг у сфері вищої освіти (z0075-04) , Порядку проведення ліцензійної експертизи (z0077-04) , Порядку контролю за дотриманням Ліцензійних умов (z0076-04) .
8.2. Вжити заходів щодо ширшого залучення громадськості та представників органів студентського самоврядування до участі у ліцензуванні та акредитації.
8.3. До жовтня 2007 року підготувати пропозиції щодо внесення змін до Положення про акредитацію вищих навчальних закладів і спеціальностей у вищих навчальних закладах та вищих професійних училищах (978-2001-п) із врахуванням набутого досвіду та з метою наближення вітчизняної системи акредитації до європейської системи забезпечення якості вищої освіти.
8.4. Організувати навчання експертів із видачею їм відповідних документів, які б засвідчували їх вміння та знання для проведення ліцензування та акредитації.
8.5. Забезпечувати участь працівників міністерства у складі експертних комісій з метою підвищення відповідальності експертних комісій за результати ліцензійної та акредитаційної експертиз.
8.6. Організувати та провести семінари і конференції для наукових установ, вищих навчальних закладів, підприємців та державних роботодавців з питань нострифікації документів про освіту.
8.7. Вивчити питання щодо створення регіональних інформаційно-консультативних центрів з оцінювання якості іноземної освіти, законодавчого делегування їм міністерських повноважень.
8.8. Продовжити спільно з Державною інспекцією навчальних закладів та органами управління освітою Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських державних адміністрацій проведення перевірок дотримання Ліцензійних умов надання освітніх послуг вищими навчальним закладами та відокремленими структурними підрозділами вищих навчальних закладів, підвищити ефективність перевірок.
8.9. Забезпечити постійне інформування громадськості через засоби масової інформації про проведення ліцензування і акредитації та прийняті рішення за результатами перевірок діяльності вищих навчальних закладів.
9. Департаменту професійно-технічної освіти (Десятов Т.М.):
9.1. Припинити практику щодо внесення пропозицій про реорганізацію професійно-технічних училищ, професійних ліцеїв у вищі професійні училища та центри професійно-технічної освіти.
9.2. Спільно з департаментом вищої освіти (Болюбаш Я.Я.), управлінням ліцензування, акредитації та нострифікації та Інститутом інноваційних технологій та змісту освіти (Кудін А.В.) до 1 травня 2007 року розробити, погодити і затвердити Перелік професій (професійних назв робіт), за якими може здійснюватися підготовка молодших спеціалістів у вищих професійних училищах та центрах професійно-технічної освіти.
9.3. Припинити ліцензування підготовки молодших спеціалістів у вищих професійних училищах та центрах професійно-технічної освіти зі спеціальностей, для яких не передбачено підготовку робітників високого рівня кваліфікації.
10. Першому заступнику Міністра Гуржію А.М., директорам департаментів науково-технологічного розвитку Свіженку В.О., інновацій та трансферу технологій Шовкалюку В.С.:
10.1. Взяти до неухильного виконання рекомендації спільної колегії НАН та МОН "Про поглиблення інтеграції науки та освіти в сучасних умовах" та Міжгалузевої наради з питань розвитку науки у вищих навчальних закладах України.
11. Департаменту роботи з кадрами вищої школи та державної служби (Омельченко С.Д.):
11.1. Забезпечити перехід діяльності аспірантури і докторантури до індивідуальної науково-навчальної системи підготовки науково-педагогічних кадрів у вищих навчальних закладах, включених до проведення експерименту з питань розширення їх автономії.
11.2. Посилити контроль за дотриманням вищими навчальними закладами III-IV рівнів акредитації статті 48 Закону Україну "Про вищу освіту" (2984-14) щодо конкурсного заміщення вакантних посад науково-педагогічних працівників.
11.3. Вдосконалити форму контракту з керівником вищого навчального закладу, передбачивши його персоніфікацію, зокрема, конкретні показники, які керівник повинен досягти протягом дії контракту.
11.4. Систематично аналізувати річні звіти керівників навчальних закладів про виконання умов контракту та матеріали перевірок діяльності закладів і після розгляду на кадровій комісії вносити пропозиції Міністру щодо доцільності перебування на посадах керівників, які допустили порушення вимог законодавчих та нормативних актів, фінансової та виконавчої дисципліни.
11.5. Вдосконалити практику стажування керівників вищих навчальних закладів, які призначені на посади вперше, у провідних вищих навчальних закладах України, а також практики робочих поїздок керівників до інших вищих навчальних закладів з метою обміну досвідом. Узагальнювати пропозиції керівників щодо вдосконалення взаємодії міністерства та вищого навчального закладу за всіма напрямками діяльності, вивчення новітнього досвіду для подальшого його розповсюдження на всі навчальні заклади України.
12. Департаменту міжнародного співробітництва (Сухолиткий О.С.):
12.1. Спільно з Управлінням ліцензування, акредитації та нострифікації вивчити питання ефективності організації прийому іноземних громадян на навчання у вищих навчальних закладах України, якості їх підготовки й оптимізації мережі навчальних закладів, в яких здобувають освіту іноземці.
12.2. Забезпечити дійовий контроль за закордонними відрядженнями працівників апарату МОН та керівників вищих начальних закладів і впровадженням результатів їх відряджень у практику освітньої діяльності.
12.3. Розробити план заходів щодо участі науковців України у Сьомій Рамковій програмі ЄС.
13. Департаменту економіки та фінансування (Куліков П.М.):
13.1. Підготувати пропозиції щодо внесення змін до Закону України "Про закупівлю товарів, робіт, послуг за державні кошти" (1490-14) у частині формування державного замовлення на підготовку фахівців.
13.2. Спільно з контрольно-ревізійним сектором (Миргородський В.Л.) проаналізувати виявлені факти порушень фінансової дисципліни, нецільового використання коштів закладами та установами, підпорядкованими МОН, і внести пропозиції щодо притягнення до відповідальності винних посадових осіб.
13.3. Здійснювати заходи щодо попередження порушень фінансової дисципліни та підвищення ефективності і результативності використання бюджетних коштів вищими навчальними закладами.
14. Державній інспекції навчальних закладів (Бурлаков О.М.):
14.1. Разом з департаментом вищої освіти (Болюбаш Я.Я.) запровадити механізм вдосконалення діючої системи контролю якості вищої освіти з урахуванням переходу вищих навчальних закладів на кредитно-модульну систему організації навчального процесу.
14.2. Удосконалити систему моніторингу якості проведення вступних випробувань та забезпечити контроль за ходом і результатами вступної кампанії 2007 року у вищих навчальних закладах.
14.3. Посилити контроль за дотриманням законодавства щодо надання вищими навчальними закладами платних послуг, надходжень, обліку та використання спонсорських, благодійних внесків, ефективного використання державного майна з метою унеможливлення проявів хабарництва, корупції, посадових зловживань.
14.4. Здійснювати подальший контроль за діяльністю відокремлених структурних підрозділів вищих навчальних закладів з метою вдосконалення їх мережі та забезпечення належної якості освітніх послуг, що ними надаються.
15. Комітету з фізичного виховання та спорту (Гамов В.Г.):
15.1. Спільно з Державною інспекцією навчальних закладів (Бурлаков О.М.) запровадити систематичний контроль за дотриманням нормативно-правових актів, що регламентують діяльність вищих навчальних закладів, в частині профільної, професійної та післядипломної підготовки фахівців з фізичного виховання.
15.2. Здійснити моніторинг якості фахової підготовки та працевлаштування випускників вищих навчальних закладів за напрямом "Фізичне виховання і спорт".
16. Інституту інноваційних технологій і змісту освіти (Кудін А.В.) спільно з Департаментом вищої освіти (Болюбаш Я.Я.):
- забезпечити своєчасне виконання завдань, передбачених наказом МОН від 27 січня 2007 року N 58 (v0058290-07) "Про порядок введення в дію переліку напрямів, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за освітньо-кваліфікаційним рівнем бакалавра";
- розробити до 1 вересня 2007 року затвердити галузеву програму "Підручник вищої школи", передбачивши створення сучасних підручників та навчально-методичної літератури на електронних носіях з нормативних навчальних дисциплін;
- розробити і до 1 вересня 2007 року проект типового переліку навчально-лабораторного обладнання для вищих навчальних закладів.
17. Контроль за виконанням рішення колегії покласти на перших заступників Міністра Жебровського Б.М. і Гуржія А.М. та заступників Міністра Шинкарука В.Д. і Огонь Ц.Г.
Голова колегії,
Міністр
С.М.Ніколаєнко

СХВАЛЕНО
Рішення колегії МОН
02.03.2007  N 3/1-4

СКЛАД

робочої групи для підготовки пропозицій з питань законодавчого врегулювання діяльності вищої школи

Шинкарук Василь Дмитрович - заступник Міністра освіти і науки, керівник робочої групи
Болюбаш Ярослав Якович - директор департаменту вищої освіти, заступник керівника робочої групи
Члени робочої групи:
Андрущенко Віктор Петрович - ректор Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова
Бакіров Віль Савбанович - ректор Харківського національного університету імені В.Н.Каразіна
Вакарчук Іван Олександрович - ректор Львівського національного університету імені Івана Франка
Волошин ВТячеслав Васильович - ректор Приазовського державного технічного університету
Горохов Євген Васильович - ректор Донбаської національної академії будівництва і архітектури
Згуровський Михайло Захарович - ректор Київського національного технічного університету "КПІ", голова громадської колегії при МОН
Мазаракі Анатолій Антонович - ректор Київського національного торговельно-економічного університету, голова громадської ради з вищої освіти МОН
Мельничук Дмитро Олексійович - ректор Національного аграрного університету
Мороз Василь Максимович - ректор Вінницького національного медичного університету імені М.І. Пирогова
Мороз Віктор Дмитрович - директор Харківського машинобудівного коледжу
Пилатюк Ігор Михайлович - ректор Львівської державної музичної академії імені М.В. Лисенка
Тацій Василь Якович - ректор Національної юридичної академії України імені Ярослава Мудрого
Тимошенко Іван Іванович - ректор Європейського університету, голова Асоціації вищих навчальних закладів приватної форми власності
Туманська Олена Василівна - директор Київського індустріального технікуму, голова Асоціації вищих навчальних закладів I-II рівнів акредитації
Чебикін Андрій Володимирович - ректор Національної академії образотворчого мистецтва і архітектури